Yleinen TV:n hankinta- & säätöketju

Ainakin näitä keskusteluja seuraamalla tietää ettei hanki Sampan teeveetä 😑 Tosin siihen on riittänyt DV:n puute tähänkin asti.

Ainakin näitä keskusteluja seuraamalla tietää ettei hanki Sampan teeveetä 😑 Tosin siihen on riittänyt DV:n puute tähänkin asti.
Tänä vuonna erehdyin hankkimaan S90D. Perheeni on antanut jo anteeksi, kunhan seuraavaksi hommaan Sonyn. Lapsetkin menee kattomaan Netflixiä ym. mieluummin 8-vuotiaasta Sonysta, koska liiketoisto ja panoroinnit voittaa kuitenkin kaikki muut turhat hömpötykset 6-0 ja käyttöjärjestelmä on looginen esim. ilman tyhmää pakkovälikotimenua jota ei voi tavallaan edes tyhjätä. Kyllä oli Sony XE9005 hitto aikaansa edellä aikoinansa ja vieläki pelittää jopa Katsomo yms. minkä saa kusisessa Samsungissa avata ainakin 4 kertaa ennen ku lähtee toimimaan. Ja olis pitänyt googletella ennen supertarjousvimmaa, että eihän S90D voi katsoa lätkää tai futista tai purjehdusta tai yleisurheilua ku niin hirveetä. Makuasioita voi toki olla, mutta ei tän suhteen... :D

S90D lienee tehty 60 % peliteollisuus ja 39 % Netflix edellä, 1 % panostettu muuhun. Tai softahan tässä siis paska on kun liiketoisto/panoroinnit/ihan mikä vaan onnistuu peleissä kuin karkki, mut sit muualla ei onnistukaan. Semmosta Samsung-touhua taas.

Samsungien käytettävyys on yhtä samaa surkeaa sontaa kuin kuin toisellakin Korealaisella eli LG:llä. Entinen oli LG B8 (2018) ja nyt pari vuotta ollut B3 (2023). Keksin ainoastaan yhden asian mikä on B3:ssa paremmin (nettiselain on nopeampi) kuin vanhemmassa, huonontuneita on ainakin käytettävyys yleisesti, valikoiden sekavuus, kaukosäädin, valikoiden hitaus, typerät ja turhat AI avustajat. Testeissä voi jotain numeraalisia kuvanlaatua kuvaavia arvoja löytää mitkä ovat parantuneet, käytännössä näillä eroilla ei ole mitään merkitystä. Vaihdoin sen takia, kun uudemmassa piti olla parempi kuvanlaatu. Ei ole. Kuva oli todella himmeäkin taustavalon, kirkkauden ja kontrastin säädöistä huolimatta, ennen kuin keksin, että jostain löytynyt asetus "maksimikirkkaus" piti laittaa kohtaan laaja tjms. Töllöjen päivittäminen vuoden-pari välein menee saamaan turhaan pohjattomaan rahareikään kuin kännyköiden päivittäminen vuosittain, kun uudessa on niin ja niin monta nitsiä tai hertsiä enemmän tai paksuutta 0.4 mm tai painoa 5 grammaa vähemmän kuin viime vuoden mallissa. Mainonta ja mielikuvat puhuvat. Ihan turhaa rahanhukkaa. Elämään iloa pitää saada muualta kuin turhan ostaminen mainosten vuoksi.
Seuraava töllö on Androidilla ja on todennäköisesti Sony. Vaikka mainokset ja testitkin sanoo mitä tahansa.

Tänä vuonna erehdyin hankkimaan S90D. Perheeni on antanut jo anteeksi, kunhan seuraavaksi hommaan Sonyn. Lapsetkin menee kattomaan Netflixiä ym. mieluummin 8-vuotiaasta Sonysta, koska liiketoisto ja panoroinnit voittaa kuitenkin kaikki muut turhat hömpötykset 6-0 ja käyttöjärjestelmä on looginen esim. ilman tyhmää pakkovälikotimenua jota ei voi tavallaan edes tyhjätä. Kyllä oli Sony XE9005 hitto aikaansa edellä aikoinansa ja vieläki pelittää jopa Katsomo yms. minkä saa kusisessa Samsungissa avata ainakin 4 kertaa ennen ku lähtee toimimaan. Ja olis pitänyt googletella ennen supertarjousvimmaa, että eihän S90D voi katsoa lätkää tai futista tai purjehdusta tai yleisurheilua ku niin hirveetä. Makuasioita voi toki olla, mutta ei tän suhteen... :D
No on tää siihen nähden aika erikoinen makuasia, että Samsung S95F sai juuri HDTVtestin lippulaivavertailussa kaikkein parhaat pisteet liiketoistosta eikä tuon S90D:n pitäisi siitä sen suhteen kovin paljoa erota.

Ja itse oon ainakin pitänyt Vincent Teohia varsin luotettavana ja uskottavana arvioijana.

1760523277409.png

Katsomon apin bugittaminen toki on perseestä ja se vaivaa myös omassa Q80D:ssä. Perseestä on myös se, että samat nappulat kaukosäätimessä tekee eri asioita eri ikäisissä Samsungeissa, jolloin pitää aina muistaa mitä nappia ei saa painaa minkäkin telkkarin kanssa, ellei halua, että ohjelmat katkeaa, kun on kaksi eri ikäistä Samppaa taloudessa.

Onko Samsungeille tapahtunut jotain viimeisen vuoden aikana kun ainakin sitä ennen täällä lähestulkoon vain suositeltiin Samsung oledeja?

2023 joulukuussa ostettu 77" S90C ja tyytyväisempi ei voisi telkkuun olla. Huippu kuva, nopeat ja hyvin toimivat valikot, mikään ei lagaa, ei yhtään ongelmaa ole tullut vastaan. Mainoksia ei ole osunut mun silmiin? Asennettuna Viaplay, Disney, Netflix, Prime, Apple TV+, HBO, Twitch, Katsomo ainakin.

Entisessä Philipsissä vitutti suunnattomasti kun herjasi jatkuvasti tallennustilasta.

@Manala Noinhan ne revikat sanoo, mut mä oon nyt menettänyt uskon töllörevikoihin ja todennut noi sokeiksi/lahjotuiksi/epärehellisiksi tai itseni kultasilmäksi/realistiksi/rehelliseksi. Avsforumsilla ja Redditissä kyllä tuntuu löytyvän samanhenkistä realiteetit toteavaa porukkaa aika paljon, eikä mua lämmitä revikoiden kehut ei sitten yhtään sillon ku vaikka leffassa panoroitava tumma aallokko näyttää ihan kusipaskalta (vs. 8-vuotiaalla Sonylla aivan priimaa). Olkoot vaikka mikä Netflix 4K UHD HDR10+ niin nopeat kameraliu-ut vaikka ihan tv-sarjassa esim. Manifest ei esittäydy hyvin filmmakerilla ja vaikka millä asetuksilla.

Se on vähä sama ku pesukoneissa, turha ostaa mitään muuta ku Mieleä vaikka kuinka jossain lehdessä/testissä muut olis muka hetkellisesti parempia/parempi ostos. Muuten tulee vaan paha mieli - mullakin kun ostin painon perusteella 95-kiloisen Boschin 8:n (Made in Germany) ku olevinaan halvalla sai. Ostan seuraavaks Mielen vaikka pitäis maksaa 3000 €. Ja töllöksi en kato enää mitään muuta ku Sonya (ja GoogleTV), ellei nyt suuria mullistuksia tapahdu.

@Manala Noinhan ne revikat sanoo, mut mä oon nyt menettänyt uskon töllörevikoihin ja todennut noi sokeiksi/lahjotuiksi/epärehellisiksi tai itseni kultasilmäksi/realistiksi/rehelliseksi. Avsforumsilla ja Redditissä kyllä tuntuu löytyvän samanhenkistä realiteetit toteavaa porukkaa aika paljon, eikä mua lämmitä revikoiden kehut ei sitten yhtään sillon ku vaikka leffassa panoroitava tumma aallokko näyttää ihan kusipaskalta (vs. 8-vuotiaalla Sonylla aivan priimaa). Olkoot vaikka mikä Netflix 4K UHD HDR10+ niin nopeat kameraliu-ut vaikka ihan tv-sarjassa esim. Manifest ei esittäydy hyvin filmmakerilla ja vaikka millä asetuksilla.

Se on vähä sama ku pesukoneissa, turha ostaa mitään muuta ku Mieleä vaikka kuinka jossain lehdessä/testissä muut olis muka hetkellisesti parempia/parempi ostos. Muuten tulee vaan paha mieli - mullakin kun ostin painon perusteella 95-kiloisen Boschin 8:n (Made in Germany) ku olevinaan halvalla sai. Ostan seuraavaks Mielen vaikka pitäis maksaa 3000 €. Ja töllöksi en kato enää mitään muuta ku Sonya (ja GoogleTV), ellei nyt suuria mullistuksia tapahdu.
Joku haluaa nähdä sen materiaalin sellaisenaan, kun se on luotu eikä niin että sinne luodaan väliin kuvia muokkaamaan liikesulavuuttaa, kun 24 frame on yllättävän vähän, jos halutaan nopeasti liikkuvaa videota kuvata.

8 vuotta vanha Sony taitaa olla jotain muuta kuin OLED? Siis kaikissahan OLED:eissa on 24 framen liiketoisto paskaa ilman interpolointia, se johtuu OLEDin paneeliteknologiasta (erittäin alhainen vasteaika) eikä mistään merkistä tai mallista

Niin oletko sä nyt varma, ettei tämä ole OLED-spesifi ongelma valmistajakohtaisen ongelman sijaan? Minuakin tökkii OLED-liiketoisto silmään ja se on yksi syy sille miksi tyydyin 75" Q80D:hen. Toinen syy oli se, ettei 77" S90D ollut enää QD-OLED vaan WOLED, joten ei yksinkertaisesti tuntunut järkevältä laittaa 2x rahaa korkeintaan nimellisesti parempaan väriavaruuteen.

Niin oletko sä nyt varma, ettei tämä ole OLED-spesifi ongelma valmistajakohtaisen ongelman sijaan? Minuakin tökkii OLED-liiketoisto silmään ja se on yksi syy sille miksi tyydyin 75" Q80D:hen. Toinen syy oli se, ettei 77" S90D ollut enää QD-OLED vaan WOLED, joten ei yksinkertaisesti tuntunut järkevältä laittaa 2x rahaa korkeintaan nimellisesti parempaan väriavaruuteen.
Olen varma, että Sonyn A95L tätä ei ole. Kaikki ylistää esim. lätkää ja futistakin ym. toisin ku Samppojen osalta. Toki onhan se 3x kalliimpi ku S90D, että silleen silti sopii olettaakin...

Se saattaa olla myös tottumiskysymys jos tuo uuden vanhan viereen vertailtavaksi. Esim. itsellä näytti Samsungin miniledin liiketoisto epäilyttävältä LG:n olediin verrattuna.
Sitten jos pällistelee kuukausitolkulla molempia niin alkaa olla parempi vertailukohta.

Säätöjä on niin paljon, että epäilen jaksaako kovin moni niitä pitkään plärätä. Eli default tai "sama moodi" molemissa olisi ainoa uskottava vertailukohta. Sitten kun ne häviää toistensa vierestä aletaan hiljalleen käyttää miten kukin tuntuu parhaalta.

Liiketoisto pitää olla aika kehno, että se vielä häiritsisi jos parempi vertailukohde poistuu vierestä. Esim. bloomingin (halo) osalta on kuitenkin niin, että se ainakin minua osaaa häiritä hieman edelleen miniledissä. Samsungin liiketoisto, ui:n tahmaus / tilan loppuminen on ehkä ne potentiaalisimmat pysyvät ärsytyksen kohteet.

Päteeköhän sama liiketoisto-ongelma Samsungiin WOLEDina ja QD:na? Tuota tilan loppumista ja appien hidastelua en ole huomannut miniled QN90D:n kanssa mitä usea tuntuu S90 oledin kanssa tavanneen.

Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
289 828
Jäsenet
79 706
Uusin jäsen
jarva

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom