Yleistä keskustelua autoista

Miten tuohon kohtaan saa naarmuja? Tulee kynnestä tai sormesta kun painaa kahvan ulos ovesta?
 
Sormuksellahan nuo kahvojen ympäristöt autoista saa aina pilalle, mutta tuo Teslan kahva on vähä tuommone vammanen että siihe ympäristöön ei ihan heti sormuksellakaan osu.
Teslassa myös ratin varsin korostuneesti, sekä niskatuen jos käytät mitään hiustuotteita. Itsellä sormuksia ja käytin Teslan aikoihin paljon hiusten muotoilutuotteita, päätuki vaihtoon tehtaan takuuseen. Ratissakin oli pari aika rajua vekkia talven ja nopeiden ohjausliikkeiden takia.
 
Mulla on varmaan joko toimistokyttyrä tai sitten ajan "makuuasennossa" mutta aika harvoin takaraivo tapaa siihen teslan niskatukeen.
 
Eli mikä auto minulle ketjusta jatkoa. Premium ei ole enää niin premium ja keskiluokka on lähempänä premiumia kuin koskaan.

Itsellä yksi lisättävä asia mitä en aivan ymmärrä. Esim omassa Lexuksessa on painavat paksut ovet ja turvallisuuden pitäisi olla kunnossa miljoonineen airbageineen. Miksi tuntuu että joka suuntaan on enemmän tilaa? Muut ovat sanoneet samaa. Myös esim faijani joka ajelee E-mersulla. Juu oma on long wheelbase, joten jalkatilaa ei lasketa. Mutta sama fiilis oli Toyota Crownissa. Näiden premiumista en kommentoi koska ovat eri hintaluokan laitteita. MUTTA miksi jopa pihassa seisova 2021 Corolla tuntuu yllättävän hyvältä noin muovit ja pinnat mitä kosket huomioiden, esim tuohon faijan E-mersuun. Mikä juttu on että en saa sitä premium auton fiilistä istuessa faijan autoon, vaan saan hiukan paremman fiiliksen kuin hyvin varusteltu Focus.
 
Osansa tekee autovalmistajien trendi kasata ohjaamo "kuljettajan ympärille", joka sitten tekee ahtaan vaikutelman.
 
Etenkin Mersun nykyisessä ja jo pitkään jatkuneessa premiumin inflaatiossa yhtenä tekijänä on mielestäni toi kojelauta, joka näyttää niin laiskasti suunnitellulta. Sellainen, että "ai niin piti vielä mittaristo sun muut sovittaa, no tästäpä Gigantista tabletit tähän pystyyn" ja menoksi. Sitten menet johonkin Hyundai Insteriin istumaan ja samalla tavalla on tabletti pystyssä, erona ehkä se että Mersulla saa tätä älypuhelinpinta-alaa apukuljettajan puolelle asti. Kuva uudesta CLA:sta.

1756543738403.png


En väitä pelkän kuvan perusteella, että kaikki tässä autossa olisi laaduttoman tuntuista tai ettenkö viihtyisi työmatkoja tässä, mutta jotenkin tuntuu, että Mercedes voisi helposti lisätä premiumia ottamalla oppia vanhasta. Erilleen upotetut mittaristot eri alaisine pintoineen antaa vaan spesiaalimman vaikutelman kuin tällainen muovinen induktioliesiviritelmä. Tietty tämä on varmasti kustannustehokkaampaa, mutta silti sääli. Uuden CLA:n suhteen kyllä pitäisi ihan ulkomuotoakin muuttaa, jotta päästäisiin premiumissa sinne E:n ja S:n lähelle.
 
Etenkin Mersun nykyisessä ja jo pitkään jatkuneessa premiumin inflaatiossa yhtenä tekijänä on mielestäni toi kojelauta, joka näyttää niin laiskasti suunnitellulta. Sellainen, että "ai niin piti vielä mittaristo sun muut sovittaa, no tästäpä Gigantista tabletit tähän pystyyn" ja menoksi. Sitten menet johonkin Hyundai Insteriin istumaan ja samalla tavalla on tabletti pystyssä, erona ehkä se että Mersulla saa tätä älypuhelinpinta-alaa apukuljettajan puolelle asti. Kuva uudesta CLA:sta.

1756543738403.png


En väitä pelkän kuvan perusteella, että kaikki tässä autossa olisi laaduttoman tuntuista tai ettenkö viihtyisi työmatkoja tässä, mutta jotenkin tuntuu, että Mercedes voisi helposti lisätä premiumia ottamalla oppia vanhasta. Erilleen upotetut mittaristot eri alaisine pintoineen antaa vaan spesiaalimman vaikutelman kuin tällainen muovinen induktioliesiviritelmä. Tietty tämä on varmasti kustannustehokkaampaa, mutta silti sääli. Uuden CLA:n suhteen kyllä pitäisi ihan ulkomuotoakin muuttaa, jotta päästäisiin premiumissa sinne E:n ja S:n lähelle.
Tuo lienee uudemman sukupolven (kiinalaisille) ostajille suunnattu ja tarkoituksella haluttu eroon niistä vanhoista upotetuista mittaristoista…
 
Tuo lienee uudemman sukupolven (kiinalaisille) ostajille suunnattu ja tarkoituksella haluttu eroon niistä vanhoista upotetuista mittaristoista…
Joo eikä näitä oikein pakoon taida päästä kovin monella merkillä. Bentleylla taitaa vähän mallista riippuen saada sen keskinäytön käännettyä piiloon, jolloin esillä on analogiset kellot yms. mutta sehän jo sitten maksaakin asunnon verran.
 
Etenkin Mersun nykyisessä ja jo pitkään jatkuneessa premiumin inflaatiossa yhtenä tekijänä on mielestäni toi kojelauta, joka näyttää niin laiskasti suunnitellulta. Sellainen, että "ai niin piti vielä mittaristo sun muut sovittaa, no tästäpä Gigantista tabletit tähän pystyyn" ja menoksi. Sitten menet johonkin Hyundai Insteriin istumaan ja samalla tavalla on tabletti pystyssä, erona ehkä se että Mersulla saa tätä älypuhelinpinta-alaa apukuljettajan puolelle asti. Kuva uudesta CLA:sta.

1756543738403.png


En väitä pelkän kuvan perusteella, että kaikki tässä autossa olisi laaduttoman tuntuista tai ettenkö viihtyisi työmatkoja tässä, mutta jotenkin tuntuu, että Mercedes voisi helposti lisätä premiumia ottamalla oppia vanhasta. Erilleen upotetut mittaristot eri alaisine pintoineen antaa vaan spesiaalimman vaikutelman kuin tällainen muovinen induktioliesiviritelmä. Tietty tämä on varmasti kustannustehokkaampaa, mutta silti sääli. Uuden CLA:n suhteen kyllä pitäisi ihan ulkomuotoakin muuttaa, jotta päästäisiin premiumissa sinne E:n ja S:n lähelle.
Ja kuinka paljon tästä kaikesta näyttöpinta-alasta saadaan oikeasti hyödylliseen käyttöön? :p
Lievästi sanottuna karmean näköinen ohjaamo... Mutta minä olenkin yksinkertainen mies ja minimalismin ystävä.
 
Ja kuinka paljon tästä kaikesta näyttöpinta-alasta saadaan oikeasti hyödylliseen käyttöön? :p
Lievästi sanottuna karmean näköinen ohjaamo... Mutta minä olenkin yksinkertainen mies ja minimalismin ystävä.
No siinä voi apukuski selailla pelejä ja äppejä, jos auto itsessään ei ole tarpeeksi kiinnostava. Nykyisessä Suzuki Swiftissä on kyllä miellyttävän näköinen ohjaamo, vaikka tuollainen keskinäyttö siinäkin on.

1756546078387.jpeg
 
Etenkin Mersun nykyisessä ja jo pitkään jatkuneessa premiumin inflaatiossa yhtenä tekijänä on mielestäni toi kojelauta, joka näyttää niin laiskasti suunnitellulta. Sellainen, että "ai niin piti vielä mittaristo sun muut sovittaa, no tästäpä Gigantista tabletit tähän pystyyn" ja menoksi. Sitten menet johonkin Hyundai Insteriin istumaan ja samalla tavalla on tabletti pystyssä, erona ehkä se että Mersulla saa tätä älypuhelinpinta-alaa apukuljettajan puolelle asti. Kuva uudesta CLA:sta.

1756543738403.png


En väitä pelkän kuvan perusteella, että kaikki tässä autossa olisi laaduttoman tuntuista tai ettenkö viihtyisi työmatkoja tässä, mutta jotenkin tuntuu, että Mercedes voisi helposti lisätä premiumia ottamalla oppia vanhasta. Erilleen upotetut mittaristot eri alaisine pintoineen antaa vaan spesiaalimman vaikutelman kuin tällainen muovinen induktioliesiviritelmä. Tietty tämä on varmasti kustannustehokkaampaa, mutta silti sääli. Uuden CLA:n suhteen kyllä pitäisi ihan ulkomuotoakin muuttaa, jotta päästäisiin premiumissa sinne E:n ja S:n lähelle.
Olet vain huonolla tuurilla osunut juuri tuollaiseen räikeään ja lisänäyttöiseen kuvaan CLA:n ohjaamosta.

Kävin leikkimässä Saksan konfiguraattorilla. Valitsin halvimman CLA 250+ Launch Editionin.

Ensin peruspenkeillä ja 390 euron tammisomisteella:
Screenshot_2025-08-30-14-48-22-52_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg


Sitten 290 euron vaalealla tekonahkapenkillä ja 330 euron koivusomisteella:
Screenshot_2025-08-30-14-44-36-28_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg


Ja lopuksi 1730 euron nahkapenkeillä ja 390 euron tammisomisteella:
Screenshot_2025-08-30-14-46-30-18_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg


Minusta nämä ovat selvästi hillitympiä kuin löytämäsi kuva.


Tässä vielä vertailua helpottamaan se kuva:
Screenshot_2025-08-30-14-57-45-20_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg



Edit. Miten on @Mr. Smith ovatko nuo kolme ensimmäistäkin yhtä karmean näköisiä ohjaamoita minimalistin makuun?
 
Viimeksi muokattu:
Tuo kojelauta on vain legit hirveä. Muun vielä sietää ja on siellä pari hyvääkin juttua kuten puhelinpaikka jne, mutta tuo tasainen lituska kojelauta. Ja mallista riippumatta, tuossa on nuo rgb valot. En tiedä saako pois. Yhden kerran taksissa oli vielä jotain rgb rainbow modena tms.
 
Ei noissa maltillisemman värisissäkään kyllä kauheasti kehumista ole.

Tässä taas esim. uusi Bentley Continental GT. On tuossakin kosketusnäyttöä, mutta kuitenkin edelleen fyysisiä namiskoja. Ei tuollaisessa karseassa tablettiviritelmässä mikään näytä premiumilta. Mukava varmaan muutenkin räpeltää jotain kosketusnäyttöjä ajaessa tai kohmeisilla sormilla jne.

2025-bentley-continental-gt-118-677bfff68e76e.jpg
 
Olet vain huonolla tuurilla osunut juuri tuollaiseen räikeään ja lisänäyttöiseen kuvaan CLA:n ohjaamosta.

Kävin leikkimässä Saksan konfiguraattorilla. Valitsin halvimman CLA 250+ Launch Editionin.

Ensin peruspenkeillä ja 390 euron tammisomisteella:
Screenshot_2025-08-30-14-48-22-52_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg


Sitten 290 euron vaalealla tekonahkapenkillä ja 330 euron koivusomisteella:
Screenshot_2025-08-30-14-44-36-28_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg


Ja lopuksi 1730 euron nahkapenkeillä ja 390 euron tammisomisteella:
Screenshot_2025-08-30-14-46-30-18_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg


Minusta nämä ovat selvästi hillitympiä kuin löytämäsi kuva.


Tässä vielä vertailua helpottamaan se kuva:
Screenshot_2025-08-30-14-57-45-20_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg



Edit. Miten on @Mr. Smith ovatko nuo kolme ensimmäistäkin yhtä karmean näköisiä ohjaamoita minimalistin makuun?
Ihan yhtä hirveän näköinen sisusta. Ja tuo "induktioliesi"... :facepalm:
 
ISAsta juttua. Kauankohan menee että tuota eu direktiiviä muutetaan kun on sen verran raivostuttava ominaisuus.
Veikkaan EU:ssa keskityttävän uusien direktiivien laatimiseen ja vanhoja "virheitä" ei myönnetä tai lähdetä korjaamaan. ISA-avustimet varmaan pelastavat jonkun tilaston mukaan kolme ihmishenkeä vuodessa EU-alueella, niin siinä ei haittaa vaikka 100 miljoonaa autoilijaa raivostuttaa päivittäin :)
 
Veikkaan EU:ssa keskityttävän uusien direktiivien laatimiseen ja vanhoja "virheitä" ei myönnetä tai lähdetä korjaamaan. ISA-avustimet varmaan pelastavat jonkun tilaston mukaan kolme ihmishenkeä vuodessa EU-alueella, niin siinä ei haittaa vaikka 100 miljoonaa autoilijaa raivostuttaa päivittäin :)
Huvittavaa tässä on kuitenkin se, että ne direktiivit menevät läpi eu parlamentissa jossa on kansalaisten sinne äänestämiä poliitikkoja hyväksymässä ne.

Palautetta vaan omalle MEP:lle. Ja kaikille Suomen MEP:eille samalla vaivalla.
 
Jotenkin toiveeni on eteläeuroopan maissa, espanja, italia, kreikka ja ehkä ranska joissa tuosta nousee sellainen älämöly ja vitutus että saavat muutoksen tuohon.
 
Onhan noita pakollisia hälyttimiä toteutettu myös niin että ne eivät ärsytä, tai kuten rellussa, jossa on pikanäppäin omille asetuksille
 
Itse pidän rellun toteutuksessa siitä, että se ääni on sellainen kuin pitääkin. Eli sen huomioi mutta se ei ärsytä. Itse pidän noita pikanäppäimiä avustimien pois kytkemiselle lähinnä autonvalmistajien tekemisenä mennä siitä mistä aita on matalin ilman oikeaa äänisuunnittelua
 
Itse pidän rellun toteutuksessa siitä, että se ääni on sellainen kuin pitääkin. Eli sen huomioi mutta se ei ärsytä. Itse pidän noita pikanäppäimiä avustimien pois kytkemiselle lähinnä autonvalmistajien tekemisenä mennä siitä mistä aita on matalin ilman oikeaa äänisuunnittelua
Tuo on varmaan niille ok jotka ajaa tasan sitä mittarivauhtia mikä on nopeusrajoitus. Koska eikös se eu pykälä sano että piipitys lakkaa vasta kun nopeus on sen mitä nopeusrajoitus sanoo tai alle?
 
Jos nuo perustuisivat auton GPS nopeuteen, asia olisi kunnossa, mutta kun ovat ymmärtääkseni mittarin mukaan. Pakko sanoa etten kyllä tule ikinä ostamaan autoa jossa noita ei saa yhdellä, mielellään fyysisellä napilla pois. Itsellä on about samat asetukset joka ajokerta, miksi ei voi olla yhtä nappia kuten penkkimuistissa. Esimerkkinä haluan että kaistavahti on pois päältä, adaptiivinen on päällä, jousitus comfortilla, jousitus high asetuksella, kaasu normaalilla, vaiheisto comfortilla, ratinlämmitin päällä, ylimääräiset bling blongit pois päältä jne jne. Tällä hetkellä ainoat mitä joudun tekemään omassa autossa on vakkarin päälle laitto ja etäisyyden säätö. Monessa muussa tuo vaatisi saakelinmoisen nappiviidakon selaamisen. Pää hajoaisi jos nuo kaikki asetukset joutuisi tekemään joka kerta. Muistaakseni ainakin bemarilla oli joku individual nappi ja samoin joillain muilla merkeillä. Mutta noitakin katosi liikaa kun tablettiasetukset tulivat. Ei saanutkaan äkkiä vain tökittyä vaikka kolmea neljää nappia ja thats it, vaan pitää sujahtaa valikoihin.
 
Tuo on varmaan niille ok jotka ajaa tasan sitä mittarivauhtia mikä on nopeusrajoitus. Koska eikös se eu pykälä sano että piipitys lakkaa vasta kun nopeus on sen mitä nopeusrajoitus sanoo tai alle?

Ei itsellä ole ongelma ajaa 80 nykyisen 82 sijaan (oikeasti 80). Ylityksestä annetaan varoitus, ei se mikään vakiopiippaus ole ollut ainakaan yhdessäkään autossa joita itse olen koettanut. Ja edelleen, jos varoitus on järkevä niin ei tuossa ole itselläni mitään ongelmaa.

Toki joissakin automalleissa on prosenttivirhe olemassa, eli äänimerkkiä ei aktivoida esim. juuri 81 vaan esim 83-85 alueella. Olisiko jossain volkkarissa ainakin. En enää muista mitä Siintomaa on videoissaan jutellut, joitakin malleja kuitenkin on joka taas kertoo että valmistajiat ovat taas laiskoja.

Joissakin noita saa myös säädettyä profiilille erikseen, mutta noista en tiedä mitä kaikkea siihen a)saa laittaa b)on laitettu.
 
Teslassa sai säädettyä itse noita, Toyotassa on 89kmh=93kmh, Lexuksessa 89kmh=94kmh, Fordeissa virhe oli pienempi, Vagit menivät jonnekin tuonne väliin. Eli ongelmana tulisi autot jotka menevät kilsan pari eri nopeuksia ja siten pumppausta. Fakta on että jos nopeus on suurin sallittu, jengi haluaa oikeasti ajaa sitä. Kun Kehä1:lle tuli kamerat, ne ekat pari viikkoa oli paratiisia ajaa kun jengi ajoi tasaista vauhtia ja tuntui ettei nopeus heitellyt yhtään. Sitten jengi oppi kameroiden paikat ja pumppaus alkoi. Tuohon pitäisi tulla joku pykälä mikä sallisi vaikka sen että auto käyttää pyörien nopeusantureita tai GPS:ää ja mittari näyttää mitä näyttää. Toyota/Lexus esim tekivät noin JDM versioissaan joissa on vakkarilla 110kmh rajoitus. Mittari näyttää 120kmh ja todellinen on 110kmh.
 
Teslassa sai säädettyä itse noita, Toyotassa on 89kmh=93kmh, Lexuksessa 89kmh=94kmh, Fordeissa virhe oli pienempi, Vagit menivät jonnekin tuonne väliin. Eli ongelmana tulisi autot jotka menevät kilsan pari eri nopeuksia ja siten pumppausta. Fakta on että jos nopeus on suurin sallittu, jengi haluaa oikeasti ajaa sitä. Kun Kehä1:lle tuli kamerat, ne ekat pari viikkoa oli paratiisia ajaa kun jengi ajoi tasaista vauhtia ja tuntui ettei nopeus heitellyt yhtään. Sitten jengi oppi kameroiden paikat ja pumppaus alkoi. Tuohon pitäisi tulla joku pykälä mikä sallisi vaikka sen että auto käyttää pyörien nopeusantureita tai GPS:ää ja mittari näyttää mitä näyttää. Toyota/Lexus esim tekivät noin JDM versioissaan joissa on vakkarilla 110kmh rajoitus. Mittari näyttää 120kmh ja todellinen on 110kmh.
Mitä sai teslassa säädettyä?
 
Vielä ei ole sellaista autoa tullut vastaan joka ei vähintään suht usein näyttäisi väärää nopeusrajoitusta luettuaan kameralla jonkun exit-rampin, rinnalla kulkevan kokoajatien tai muun vastaavan rajoitusta - tai että luetaan joku nopeusrajoitus, mutta ei ymmärretä lisäkilpeä jne.

Saati että karttadata kertoo autolle väärin.

Yhdeltäkään sakolta en ole noilla välttynyt (en ole sakkoja saanut vuosikausiin), joten en koe tarpeelliseksi senkään puolesta.
 
Ei saa mitään ISAan liittyvää säädettyä.
Mikähän piru se oli mikä 2021 Model 3:ssa sai säädettyä koskien noita sitten... Liian pitkä aika että muistaisi tarkalleen. Muistan että säädin jotain nopeusrajoituksiin liittyvää ja vakkariin liittyvää ja sain säädettyä asioita paremmaksi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
286 919
Viestejä
4 927 438
Jäsenet
79 269
Uusin jäsen
Sharkey

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom