Yleistä keskustelua sähköautoista

On sillä sen verran merkitystä, että sähköautot palavat harvemmin. On siis oletettavaa, että nimenomaan se polttomoottoritekniikka on syttynyt ja hybridiys tehnyt sammuttamisesta hankalampaa.
En tiedä minkälaista todistetta kaipaat mutta Suomessa palaa parisentuhatta autoa vuodessa( 1 auto muutamaa tuhatta autoa kohden) ja sähköautoja( täyssähköautot ja hybridit) muutama sataa tuhatta kohden, joten on oletettavaa, että polttomoottoriautoja palaa enemmän, etenkin kun sähköauton palaessa se on erittäin harvoin täyssähköauto.( Lähde: google)
Älkää nyt pilatko hyvää juttua faktoilla. Yllättäen Ilta-Sanomat taitaa olla ainoa asiasta uutisoinut taho, joka on jo "varmuudella" tarkentanut auton sähköautoksi. Muissa on todettu suoraan, että vielä ei tiedetä tarkemmin. Paikallislehtikin kirjoittanut "saattoi olla sähköauto" (mikä sekin vähän klikinhakuista mutta sentään sisältää epävarmuuden). Voi siis ollakin sähköauto mutta kyllähän sen tosiaan tilastojen valossa pitäisi olla se kaikista epätodennäköisin vaihtoehto.
 
En tiedä minkälaista todistetta kaipaat mutta Suomessa palaa parisentuhatta autoa vuodessa( 1 auto muutamaa tuhatta autoa kohden) ja sähköautoja( täyssähköautot ja hybridit) muutama sataa tuhatta kohden, joten on oletettavaa, että polttomoottoriautoja palaa enemmän, etenkin kun sähköauton palaessa se on erittäin harvoin täyssähköauto.( Lähde: google)

No ihan vain sen lähteen jos laitat tähän, niin se riittää.
 
No ihan vain sen lähteen jos laitat tähän, niin se riittää.
Tässäpä yksi:


"“Suomen tilastoista on vielä vaikea tehdä johtopäätöksiä, koska sähköautojen paloja on ollut niin vähän”, kertoo akkupalojen asiantuntija Marko Hassinen.

Ruotsissa liikenteen sähköistyminen on askeleen Suomea pidemmällä. Ruotsin valmiusvirasto MSB julkaisi huhtikuussa 2023 täydelliset tilastot maan autopaloista vuosina 2018–2022. Viime vuosina Ruotsin autokannasta on palanut keskimäärin 3 400 autoa vuosittain, siis noin 70 autoa sataatuhatta rekisteröityä ajoneuvoa kohden.

Vuonna 2022 Ruotsin tilastoihin päätyi 23 sähkökäyttöisen henkilöauton paloa. Sähköajoneuvojen kantaan suhteutettuna tämä tarkoittaa 3,8 tulipaloa sataatuhatta sähköautoa kohden.

Bensiini- ja dieselkäyttöiset autot palavat Ruotsissa siis lähes 20 kertaa useammin kuin sähkö- tai hybridiautot."
 
Ruotsissa tosin myös poltetaan tarkoituksella kokonaisia autohallejakin.
Vai onko noissa tilastoissa vain oikeat onnettomuudet?
 
Ja tässä vaikkapa kansainvälisempi versio: Are electric vehicles a fire risk?

However, current research indicates that the chance of an electric vehicle catching fire is considerably lower than for an internal combustion engine (ICE) vehicle which uses petrol or diesel.
  • There is only a 0.0012% chance of an EV catching fire, compared to a 0.1% chance of a petrol or diesel vehicle catching fire.
  • Between 2010 and 2024, there were 511 fires involving high voltage batteries worldwide.

Vielä perään toinen: Do electric cars pose a greater fire risk than petrol or diesel vehicles?

“All the data shows that EVs are just much, much less likely to set on fire than their petrol equivalent,” said Colin Walker, the head of transport at the Energy and Climate Intelligence Unit thinktank. “The many, many fires that you have for petrol or diesel cars just aren’t reported.”

In Norway, which has the world’s highest proportion of electric car sales, there are between four and five times more fires in petrol and diesel cars, according to the directorate for social security and emergency preparedness.

Australia’s Department of Defence funded EV FireSafe to look into the question. It found there was a 0.0012% chance of a passenger electric vehicle battery catching fire, compared with a 0.1% chance for internal combustion engine cars.


Despite the increased danger once a battery fire is burning, the probability of being caught in an EV fire appears overall to be much lower than for petrol or diesel cars, based on currently available data – although this could change as more people get electric cars.

Walker said it was possible that the prevalence of fires in EVs could increase as the average age of batteries on the roads increases. However, at this point, it appears that they would have to multiply by many times to be worse than internal combustion engines.

Ihan "petrol car vs. electric car fire probability" tyylisellä Googlettelulla ja lyhyellä ensimmäisten tulosten katselmoinnilla ei osunut omaan silmään yhtäkään artikkelia, joka olisi ollut sillä kannalla ettei sähköauton tulipalo ole harvinaisempi.


Ruotsissa tosin myös poltetaan tarkoituksella kokonaisia autohallejakin.
Vai onko noissa tilastoissa vain oikeat onnettomuudet?
Jätin itse tuosta Guardianista tarkoituksella Ruotsin pois, koska siellä oli tosiaan ilmaistu tuo näin:

The Swedish Civil Contingencies Agency this year found that there were 3.8 fires per 100,000 electric or hybrid cars in 2022, compared with 68 fires per 100,000 cars when taking all fuel types into account. However, the latter figures include arson, making comparisons tricky.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
288 561
Viestejä
4 944 175
Jäsenet
79 511
Uusin jäsen
bohui75

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom