Yleistä keskustelua sähköautoista

On sillä sen verran merkitystä, että sähköautot palavat harvemmin. On siis oletettavaa, että nimenomaan se polttomoottoritekniikka on syttynyt ja hybridiys tehnyt sammuttamisesta hankalampaa.
En tiedä minkälaista todistetta kaipaat mutta Suomessa palaa parisentuhatta autoa vuodessa( 1 auto muutamaa tuhatta autoa kohden) ja sähköautoja( täyssähköautot ja hybridit) muutama sataa tuhatta kohden, joten on oletettavaa, että polttomoottoriautoja palaa enemmän, etenkin kun sähköauton palaessa se on erittäin harvoin täyssähköauto.( Lähde: google)
Älkää nyt pilatko hyvää juttua faktoilla. Yllättäen Ilta-Sanomat taitaa olla ainoa asiasta uutisoinut taho, joka on jo "varmuudella" tarkentanut auton sähköautoksi. Muissa on todettu suoraan, että vielä ei tiedetä tarkemmin. Paikallislehtikin kirjoittanut "saattoi olla sähköauto" (mikä sekin vähän klikinhakuista mutta sentään sisältää epävarmuuden). Voi siis ollakin sähköauto mutta kyllähän sen tosiaan tilastojen valossa pitäisi olla se kaikista epätodennäköisin vaihtoehto.
 
En tiedä minkälaista todistetta kaipaat mutta Suomessa palaa parisentuhatta autoa vuodessa( 1 auto muutamaa tuhatta autoa kohden) ja sähköautoja( täyssähköautot ja hybridit) muutama sataa tuhatta kohden, joten on oletettavaa, että polttomoottoriautoja palaa enemmän, etenkin kun sähköauton palaessa se on erittäin harvoin täyssähköauto.( Lähde: google)

No ihan vain sen lähteen jos laitat tähän, niin se riittää.
 
No ihan vain sen lähteen jos laitat tähän, niin se riittää.
Tässäpä yksi:


"“Suomen tilastoista on vielä vaikea tehdä johtopäätöksiä, koska sähköautojen paloja on ollut niin vähän”, kertoo akkupalojen asiantuntija Marko Hassinen.

Ruotsissa liikenteen sähköistyminen on askeleen Suomea pidemmällä. Ruotsin valmiusvirasto MSB julkaisi huhtikuussa 2023 täydelliset tilastot maan autopaloista vuosina 2018–2022. Viime vuosina Ruotsin autokannasta on palanut keskimäärin 3 400 autoa vuosittain, siis noin 70 autoa sataatuhatta rekisteröityä ajoneuvoa kohden.

Vuonna 2022 Ruotsin tilastoihin päätyi 23 sähkökäyttöisen henkilöauton paloa. Sähköajoneuvojen kantaan suhteutettuna tämä tarkoittaa 3,8 tulipaloa sataatuhatta sähköautoa kohden.

Bensiini- ja dieselkäyttöiset autot palavat Ruotsissa siis lähes 20 kertaa useammin kuin sähkö- tai hybridiautot."
 
Ruotsissa tosin myös poltetaan tarkoituksella kokonaisia autohallejakin.
Vai onko noissa tilastoissa vain oikeat onnettomuudet?
 
Ja tässä vaikkapa kansainvälisempi versio: Are electric vehicles a fire risk?

However, current research indicates that the chance of an electric vehicle catching fire is considerably lower than for an internal combustion engine (ICE) vehicle which uses petrol or diesel.
  • There is only a 0.0012% chance of an EV catching fire, compared to a 0.1% chance of a petrol or diesel vehicle catching fire.
  • Between 2010 and 2024, there were 511 fires involving high voltage batteries worldwide.

Vielä perään toinen: Do electric cars pose a greater fire risk than petrol or diesel vehicles?

“All the data shows that EVs are just much, much less likely to set on fire than their petrol equivalent,” said Colin Walker, the head of transport at the Energy and Climate Intelligence Unit thinktank. “The many, many fires that you have for petrol or diesel cars just aren’t reported.”

In Norway, which has the world’s highest proportion of electric car sales, there are between four and five times more fires in petrol and diesel cars, according to the directorate for social security and emergency preparedness.

Australia’s Department of Defence funded EV FireSafe to look into the question. It found there was a 0.0012% chance of a passenger electric vehicle battery catching fire, compared with a 0.1% chance for internal combustion engine cars.


Despite the increased danger once a battery fire is burning, the probability of being caught in an EV fire appears overall to be much lower than for petrol or diesel cars, based on currently available data – although this could change as more people get electric cars.

Walker said it was possible that the prevalence of fires in EVs could increase as the average age of batteries on the roads increases. However, at this point, it appears that they would have to multiply by many times to be worse than internal combustion engines.

Ihan "petrol car vs. electric car fire probability" tyylisellä Googlettelulla ja lyhyellä ensimmäisten tulosten katselmoinnilla ei osunut omaan silmään yhtäkään artikkelia, joka olisi ollut sillä kannalla ettei sähköauton tulipalo ole harvinaisempi.


Ruotsissa tosin myös poltetaan tarkoituksella kokonaisia autohallejakin.
Vai onko noissa tilastoissa vain oikeat onnettomuudet?
Jätin itse tuosta Guardianista tarkoituksella Ruotsin pois, koska siellä oli tosiaan ilmaistu tuo näin:

The Swedish Civil Contingencies Agency this year found that there were 3.8 fires per 100,000 electric or hybrid cars in 2022, compared with 68 fires per 100,000 cars when taking all fuel types into account. However, the latter figures include arson, making comparisons tricky.
 
Enemmän kiinnostaisi palon aste. Itsekin olen tuossa automarketin pihalla nähnyt yhden BMWn palavan. Mutta vaikka savua tuprusi konepellin alta ja lopulta tultakin sieltä tuli niin palokunta sen sammutti niille sijoilleen. Myöhemmin samana iltana kun ohi ajoin niin auto oli siis lähinnä keulasta vähän mustunut.

Se, että auto palaa on toki dramaattista mutta enemmänkin kiinnostaa kuinka rajusti ne palavat ja miten palo vaikuttaa ympäristöön. Ja en siis tässä yritä selitellä että sähköautot olisivat turvattomampia keskimäärin koska kait sielläkin puolella voi tulla vaikka jarrupaloja tms. joissa itse akku ei ole paloon millään lailla osallisena.
 
Noissa luvuissa pitää huomioida että polttikset keskimäärin paljon vanhempia. Eli pitäisi verrata samanikäisiä polttiksia jotta saa tarkan kuvan.
– Teknisten vikojen taustalla on usein se, että auto ajetaan niin sanotusti loppuun, eli ajetut ajokilometrit voivat olla hyvinkin korkeita ja huoltoväli pitkä. Vanhemmissa autoissa esimerkiksi sulakkeissa tai johtoliittimissä saattaa olla hapettumia, tai auton johdotukset ovat saattaneet hankautua, mikä voi aiheuttaa paloriskin. Tällaiset paloriskit voitaisiin usein säännöllisessä huollossa tunnistaa ja korjata. Aina jos jotain vikaa ilmenee, se pitäisi korjata heti, eikä lähteä ajamaan pidempiä matkoja, Helokumpu toteaa.
Liikennekäytössä oleviin ajoneuvoihin suhteutettuna kuorma-autoille sattuu palovahinkoja selvästi eniten. Tässäkin taustalla on todennäköisimmin kaluston ikääntyminen ja huoltovälin pidentyminen.
Palaneiden autojen vuosimallitkin varmasti löytyvät vakuutusyhtiöiden tilastoista, mutta jostain syystä vertailukelpoista tilastoa ei olla tehty. Silloin todennäköisyydet menisivät varmaankin aika tasan.
En tiedä minkälaista todistetta kaipaat mutta Suomessa palaa parisentuhatta autoa vuodessa( 1 auto muutamaa tuhatta autoa kohden) ja sähköautoja( täyssähköautot ja hybridit) muutama sataa tuhatta kohden, joten on oletettavaa, että polttomoottoriautoja palaa enemmän, etenkin kun sähköauton palaessa se on erittäin harvoin täyssähköauto.( Lähde: google)
Tällä perusteella voidaan myös osoittaa, että sähköautoilla ajetaan vähemmän kolareita ja ylinopeutta ja niitä tarvitsee katsastaa harvemmin. Siis kun ne ovat uudempia ja niitä on vain kymmenisen prossaa autokannasta :lol: Niin ja polttikset syttyvät harvemmin ladattaessa :)
 
Enemmän kiinnostaisi palon aste. Itsekin olen tuossa automarketin pihalla nähnyt yhden BMWn palavan. Mutta vaikka savua tuprusi konepellin alta ja lopulta tultakin sieltä tuli niin palokunta sen sammutti niille sijoilleen. Myöhemmin samana iltana kun ohi ajoin niin auto oli siis lähinnä keulasta vähän mustunut.

Se, että auto palaa on toki dramaattista mutta enemmänkin kiinnostaa kuinka rajusti ne palavat ja miten palo vaikuttaa ympäristöön. Ja en siis tässä yritä selitellä että sähköautot olisivat turvattomampia keskimäärin koska kait sielläkin puolella voi tulla vaikka jarrupaloja tms. joissa itse akku ei ole paloon millään lailla osallisena.
Hyvä pointti!

Ehkä paras vertailuluku olisi autopaloissa kuolleet vaikkapa 2023 vuosimallin autoissa, polttis vs. sähkö.

Polttispalo ei käytännössä koskaan ole ns. räjähdysmäinen joten ulos kerkiää hyvin. Lisäksi palo rajoittuu pääsääntöisesti moottoritilaan alussa joka sekin helpottaa pelastautumista.
 
Palaneiden autojen vuosimallitkin varmasti löytyvät vakuutusyhtiöiden tilastoista, mutta jostain syystä vertailukelpoista tilastoa ei olla tehty. Silloin todennäköisyydet menisivät varmaankin aika tasan.

Tällä perusteella voidaan myös osoittaa, että sähköautoilla ajetaan vähemmän kolareita ja ylinopeutta ja niitä tarvitsee katsastaa harvemmin. Siis kun ne ovat uudempia ja niitä on vain kymmenisen prossaa autokannasta :lol: Niin ja polttikset syttyvät harvemmin ladattaessa :)
Pahoittelut epäselvästä kommentistani. Nyt se on korjattu, jotta ei synny kuvaamaasi väärinkäsitystä. Tosin, väärinkäsityksen voi luoda vaikka mistä tahansa jos niin haluaa. Ja, ( osan) suomalaisten tulkinnan mukaan ladattava hybridi on polttisauto, ja niin taisi olla Tampereenkin tapauksessa ennen syttymistään.
 
Nykyään on kehitetty työkaluja, joilla sähköautojen akkupalo saadaan suhteellisen tehokkaasti sammutettua. Joku piikkitsydeemi pohjasta läpi ja akkukotelo täytetään vedellä. Ei taida vaan vielä olla meillä täällä käytössä, tai voi ollakin. Toki jos auto täydessä liekissä, niin vaatii aika asennetta mennä sörkkimään laitetta paikalleen.
 
Noissa luvuissa pitää huomioida että polttikset keskimäärin paljon vanhempia. Eli pitäisi verrata samanikäisiä polttiksia jotta saa tarkan kuvan.
Tässä tapauksessa, ainakin omalta osaltani, kontekstina oli todennäköisyys siihen millainen auto tuo Tampereen palanut yksilö on. Siihen katsotaan tämän hetkistä autokantaa. Jos tieteellisesti lähdetään tutkimaan niin silloin tottakai samanikäiset autot mutta reaalimaailmassa polttikset eivät tästä enää hirveästi nuorene ja niitä nykyisiä tulee olemana katukuvassa vielä pitkään. Sähköautoillahan tulee jossain kohtaa myös raja vastaan väkisinkin, joten sellaisia 20-40v vanhoja pirssejä alkuperäisellä akustolla (nykyteknologialla) tuskin tullaan hirveästi näkemäänkään.

Tällä perusteella voidaan myös osoittaa, että sähköautoilla ajetaan vähemmän kolareita ja ylinopeutta ja niitä tarvitsee katsastaa harvemmin. Siis kun ne ovat uudempia ja niitä on vain kymmenisen prossaa autokannasta :lol: Niin ja polttikset syttyvät harvemmin ladattaessa :)
Eikös tuossa ollut vertaus kuinka monta sähköautoa on palanut per 100 000 sähköautoa ja kuinka monta autoa ylipäänsä on palanut per 100 000 autoa.

Veikkaisin sähköautoilla ajettavan vähemmän kolareita ja ylinopeutta. Se ei tosin sinällään johdu käyttövoimasta vaan puhtaasti siitä, että uudemmissa autoissa on noita karsivaa teknologiaa (esim. ACC ja erinäisiä sensoreita) ja sähköautot ovat keskimäärin paljon uudempia.
 
Minusta olennaisinta koko keskustelussa on se, että joillakin on käsitys että sähköautot palaa useammin kuin polttikset. Selkeästi mikään tilasto ei tätä näytä tukevan ja desimaalipilkkujen ja yksittäisten autojen kanssa jankkaaminen on vähän turhaa hommaa.
 
Minusta olennaisinta koko keskustelussa on se, että joillakin on käsitys että sähköautot palaa useammin kuin polttikset.
Tarkkaa dataa ei asiasta vielä ole tai ainakaan en ole nähnyt jossa on verrattuna uusia polttiksia vrt. uudet sähköautot. Eli väittämät suuntaan tai toiseen ovat ilman faktaa ymmärtääkseni.

Samaten palojen "vakavuus" tulee minun mielestä huomioida kun tätä asiaa käsitellään jos puhutaan siis autojen turvallisuudesta.
 
En tiedä minkälaista todistetta kaipaat mutta Suomessa palaa parisentuhatta autoa vuodessa( 1 auto muutamaa tuhatta polttonoottoriautoa kohden) ja sähköautoja( täyssähköautot ja hybridit) muutama sataa tuhatta sähköautoa kohden, joten on oletettavaa, että polttomoottoriautoja palaa enemmän, etenkin kun sähköauton palaessa se on erittäin harvoin täyssähköauto.( Lähde: google)
Laittaisit vain sen linkin lähteeseen. Lähde google aika huono kun miljardi sivua siellä.
 
Tämä Tampereen rajusta parkkihallipalosta tiedetään nyt: kymmeniä autoja tuhoutui täysin

Aika monta autoa taisi tulessa olla. En jaksa uskoa, että kyseessä olisi mikään muu kuin sähköauto tai hybridi. Mutta sitä olen miettinyt, että mitä tehdään, jos laivalla syttyy tälläinen palo. Ilmisesti ei mitään, ennenkuin jotain tapahtuu. Yksi sähköautoja kuljettanut laivahan upposi jo. Se oli onneksi rahtilaiva, eikä esim. matkustaja-alus. Sähköautot palavat todella harvoin, mutta silloin kun palavat, niin jälki on aikamoista.
 
Iltalehden jutun mukaan palon alku olisi ollut sähköauto, mutta voi toki olla ladattava hybridikin (ja mahdollisesti sen polttispuoli), koska edes auton merkki ei ollut palomestarin tiedossa.

"
Palon aikaan parkkihallissa oli 90 autoa, joista noin 50 tuhoutui palossa korjauskelvottomiksi. Lisäksi palo vaurioitti parkkihallin rakenteita.

Palo sai alkunsa latauksessa olleesta sähköautosta, jonka merkki ei ole palomestarin tiedossa. Tällä hetkellä tutkitaan, mistä syystä autopalo syttyi."

 
Onko näissä mitään isoja ongelmia?
Jäätyykö ovien kahvat talvella jos ei ole autokatospaikkaa?
Oma täysin ulkona talvella ja ei ole ollut ongelmia. Lämmitän ennen lähtöä 15-30min. Toki sitten päivät seisoo firman autohallissa. Pieni lämpö siellä joten sulaa.

ILP on se murheenkryyni. Pettää tai ei. Omalla 135tkm alla ja vielä orggis.
 
Tämä Tampereen rajusta parkkihallipalosta tiedetään nyt: kymmeniä autoja tuhoutui täysin

Aika monta autoa taisi tulessa olla. En jaksa uskoa, että kyseessä olisi mikään muu kuin sähköauto tai hybridi. Mutta sitä olen miettinyt, että mitä tehdään, jos laivalla syttyy tälläinen palo. Ilmisesti ei mitään, ennenkuin jotain tapahtuu. Yksi sähköautoja kuljettanut laivahan upposi jo. Se oli onneksi rahtilaiva, eikä esim. matkustaja-alus. Sähköautot palavat todella harvoin, mutta silloin kun palavat, niin jälki on aikamoista.
Vikingillä aina antavat sellaisen vihreän sähköauto lapun joka pitää laittaa kojelaudalle. Mutta ei se ainakaan lastaukseen vaikuta, sinne menee autokannella kaikki sekaisin. Tallinkilla ja Finnlinesillä ei muistaakseni edes asiaa kysytä.
 
Vikingillä aina antavat sellaisen vihreän sähköauto lapun joka pitää laittaa kojelaudalle. Mutta ei se ainakaan lastaukseen vaikuta, sinne menee autokannella kaikki sekaisin. Tallinkilla ja Finnlinesillä ei muistaakseni edes asiaa kysytä.
Se voi olla, että on vain tiettyjä paikkoja laivassa johon ne eivät saa mennä. Tai autot saavat olla tietyissä osastoissa (mutta ei väliä miten siellä osaston sisällä). Käytännössähän tuo on omalla tavallaan vaarallisen tavaran kuljetus ja niitä koskee hyvin kattavat säädökset.
 
Vikingillä aina antavat sellaisen vihreän sähköauto lapun joka pitää laittaa kojelaudalle. Mutta ei se ainakaan lastaukseen vaikuta, sinne menee autokannella kaikki sekaisin. Tallinkilla ja Finnlinesillä ei muistaakseni edes asiaa kysytä.
Me saatiin kesällä tuollainen lappu vain toiseen suuntaan mennessä eli kai riippuu vähän satamastakin.
 
Iltalehden jutun mukaan palon alku olisi ollut sähköauto, mutta voi toki olla ladattava hybridikin (ja mahdollisesti sen polttispuoli), koska edes auton merkki ei ollut palomestarin tiedossa.

"
Palon aikaan parkkihallissa oli 90 autoa, joista noin 50 tuhoutui palossa korjauskelvottomiksi. Lisäksi palo vaurioitti parkkihallin rakenteita.

Palo sai alkunsa latauksessa olleesta sähköautosta, jonka merkki ei ole palomestarin tiedossa. Tällä hetkellä tutkitaan, mistä syystä autopalo syttyi."

Ilmeisesti sittenkin hybridi:
 
Mikä on todennäköisyys että latauksessa olevassa hybridissä syttyy palo polttomoottori -puolelta? Käytännössä sähköautopalo. Jos olisi ajon aikana syttynyt niin voisi kuppi kallistuakin että esim. pakosarjan päälle jotain vuotanut.
 
Enemmän kiinnostaisi palon aste. Itsekin olen tuossa automarketin pihalla nähnyt yhden BMWn palavan. Mutta vaikka savua tuprusi konepellin alta ja lopulta tultakin sieltä tuli niin palokunta sen sammutti niille sijoilleen. Myöhemmin samana iltana kun ohi ajoin niin auto oli siis lähinnä keulasta vähän mustunut.

Se, että auto palaa on toki dramaattista mutta enemmänkin kiinnostaa kuinka rajusti ne palavat ja miten palo vaikuttaa ympäristöön. Ja en siis tässä yritä selitellä että sähköautot olisivat turvattomampia keskimäärin koska kait sielläkin puolella voi tulla vaikka jarrupaloja tms. joissa itse akku ei ole paloon millään lailla osallisena.
Sähköautopalossa kuumuus kovimmillaan 2400˚C luokkaa, polttomoottorisessa n.700˚C.
 
Jos/kun kerta hybridistä kyse, niin voikohan olla samaa mistä oma auto (hybridi-Golf) alkoi herjaamaan, eli korkeajänniteakun eristevikaa -> VAG autojen monet ongelmat
OBD lokien mukaan ensimmäinen virhekoodi leimattu laturissa ollessaan ja nyt tosiaan on huoltoliikkeen pihassa "karanteenissa", jossa seurataan eristysmittauksilla onko koko laitos turvallinen työskennellä.
Toki toivon itse, että oman auton vika on vain joku rispaantunut johto jossain, mutta kyllähän tuo pistää ajattelemaan, että jos siellä oikea vakava vika on, niin onneksi ei vastaavaa käynyt tuolla taloyhtiön autokatoksessa ollessaan.
 
Kaipaisin tosiaan jotain tilastodataa siitä, kuinka usein polttis vs. sähköautot syttyvät palamaan pysäköitynä ollessaan.
 
Mikä on todennäköisyys että latauksessa olevassa hybridissä syttyy palo polttomoottori -puolelta? Käytännössä sähköautopalo. Jos olisi ajon aikana syttynyt niin voisi kuppi kallistuakin että esim. pakosarjan päälle jotain vuotanut.
Ja käytännössä tästä tulee varmaankin 1 palo tilastoihin, mutta 50 autoa paloi samalla ja oikeasti noiden pitäisi näkyä hybridien tilastoissa. Ne vanhat polttomoottoriromut palavat sinne tien poskeen ja vahinko oli 3000 euroa, kun taas alakerran parkkihallissa palava sähköauto vie mukaan 100 muuta autoa ja sen talon. Parikin tällaista lisää ja ei tarvitse ihmetellä vakuutusmaksujen nousua.
 
Alkaa kohta kuumottelemaan säilyttää omaa vanhaa kesäharrastetta jossa varmaan satoja tunteja kaikenlaista isompaa ja pienempää hipistelyä takana, samassa hallitilassa jossa tusina sähkiksiä latauksessa. Kun tiedän jo etukäteen että kasko korvaisi palossa korkeintaan jonkun halvimman nettiautosta löytyvän vastaavan mukaan. Voi olla että siinä vaiheessa alkaa oma tulinen Jihad sähköautoja kohtaan.
 
Jos hybridin akku saa aikaan tuollaista jälkeä, niin voi vain kuvitella mitä käy jos tilalla on isolla akulla oleva täyssähköauto.
 
Niemisen mukaan palossa tuhoutui useita sellaisia autoja, joissa on sähkömoottori.

Sen siitä saa kun latausasemat on samassa paikassa.

Olisi mielenkiintoista tietää että onko muiden autojen akustot kypsyneet ulkoisen palon takia.
 
Zoomatkaa auton vanteisiin. Eikös tuo ole Bemari, esim. XM? Keulassa alhaalla on kanssa tuo iso soikea tutka.

39-153210568de64bf408c7


bmw.jpg


bmw2.jpg
 
Joo, autoja vietiin pois jotka ovat vahingoittuneet. Sitä autoa mistä palo alkoi ei saa siirtää kun tekevät tutkintaa, joten siltä osin turha noita lavettikuvia laittaa.

Tai siis tokihan sekin sieltä siirretään, mutta valmistaja/vakuutusyhtiöt varmaan hoitavat sen vähän eri reittiä tutkintaan.
 
Joo, autoja vietiin pois jotka ovat vahingoittuneet. Sitä autoa mistä palo alkoi ei saa siirtää kun tekevät tutkintaa, joten siltä osin turha noita lavettikuvia laittaa.

Tai siis tokihan sekin sieltä siirretään, mutta valmistaja/vakuutusyhtiöt varmaan hoitavat sen vähän eri reittiä tutkintaan.
Niemisen mukaan tutkimukset etenevät nyt siten, että auto siirtyy toiseen paikkaan tutkittavaksi.

Mistä tiedät, että ei ole jo siirtynyt?
 
Ja käytännössä tästä tulee varmaankin 1 palo tilastoihin, mutta 50 autoa paloi samalla ja oikeasti noiden pitäisi näkyä hybridien tilastoissa. Ne vanhat polttomoottoriromut palavat sinne tien poskeen ja vahinko oli 3000 euroa, kun taas alakerran parkkihallissa palava sähköauto vie mukaan 100 muuta autoa ja sen talon. Parikin tällaista lisää ja ei tarvitse ihmetellä vakuutusmaksujen nousua.
30 autoa vahingoittui vakavasti

Tampereen keskiviikkoisen parkkihallipalon epäillään alkaneen hybridiautosta.

Kyseinen auto oli todennäköisesti latauksessa tapahtumahetkellä, poliisi tiedottaa.

Tämänhetkisten tietojen mukaan yhteensä noin 30 autoa vaurioitui palossa, ja lisäksi noin 20 autoa kärsi lievempiä savu- ja nokivaurioita. Myös rakennus sai savuvaurioita.

Poliisi kertoo jatkavansa palonsyyntutkintaa ja tekee tapahtumapaikalla sekä sen lähistöllä teknistä tutkintaa. Poliisi ei tämänhetkisen tiedon mukaan epäile tapahtuneessa rikosta.
 
Porsche ja BMW näyttävät seuraavan Teslan viitoittamaa tietä infoteimentissä. Etenkin BMW neue klasse. Hyvää suuntausta perinnemerkeiltä.
 
Onko näissä mitään isoja ongelmia?
Jäätyykö ovien kahvat talvella jos ei ole autokatospaikkaa?
Eipä taida olla kuin ilp isompana, takuuttomalla vastaavalla yli 100tkm nyt. Kuskin oven saa äpistä auki, jos olisi kahva jäässä, mutta jäähän tehoaa kämmenellä isku. Lisäksi rasvaus mekanismiin. En useinkaan esilämmitä. Halvat varaosat ja huolto toimii muuallakin ku merkkarilla, johtuen myyntivolyymistä.
 
Porsche ja BMW näyttävät seuraavan Teslan viitoittamaa tietä infoteimentissä. Etenkin BMW neue klasse. Hyvää suuntausta perinnemerkeiltä.
En tiedä mitä tarkoitat kun omaan silmään jos ei lasketa keskellä olevaa näyttöä mikä ikävä kyllä tuntuu suuressa osassa autoja olevan trendi niin olevan erittäin kaukana teslasta kaikin puolin. Porschesta etenkin, oletan että puhut uudesta cayennesta on mielestäni äärimmäisen vaikeata keksiä yhtymäkohtia.
 
Ja käytännössä tästä tulee varmaankin 1 palo tilastoihin, mutta 50 autoa paloi samalla ja oikeasti noiden pitäisi näkyä hybridien tilastoissa. Ne vanhat polttomoottoriromut palavat sinne tien poskeen ja vahinko oli 3000 euroa, kun taas alakerran parkkihallissa palava sähköauto vie mukaan 100 muuta autoa ja sen talon. Parikin tällaista lisää ja ei tarvitse ihmetellä vakuutusmaksujen nousua.
Niin, nyt saatii tilastoihin 51 autopaloa, ja todennäköisesti suurin osa polttisautoja. Tosin kaikki yhden sähkö-/hybririauton polttamina.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
288 672
Viestejä
4 948 197
Jäsenet
79 515
Uusin jäsen
MikkoHaa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom