Yleistä keskustelua sähköautoista

Sama asia luontoarvojen kanssa. Ketaan ei ole 100 vuoteen kiinnostanut ekologisuus mutta vasta sahkoautojen kohdalla siita kitistaan koko ajan.
Kitisty on ja isosti kun tuotanto siirtyi puhelimissa aikoinaan kiinaan. Ihan sama poru oli silloin. Autonakkujen valmistuksen ympäristövaikutukset nykypäivänä ovat tosin muutamaa kertaluokka isompia puhelinakkujen. Siksi sama poru nykyään.
 
Niin siis Kiinahan otti valtaa valtion tuen lisäksi akuissa kiriä myös oman kaivosteollisuutensa ansiosta. Lyhyet toimitusketjut takaa kilpailuedun pidemmäksikin aikaa. Mutta osaltaan tämän mahdollistaa löysemmät ympäristö- ja työturvallisuusvaatimukset kaivoksilla. Nämä on ihan perustavanlaatuisia rajoitteita Euroopassa.

Kyllä se isoin rajoite akuissa täällä euroopassa on osaamisen puute. Vaikka joku NorthVolt tms. saisi akkumateriaalit takapihaltaan ei se silti osaisi valmistaa akkuja edes sillä kiinasta ostetulla linjastolla ja tekniikalla.

Ja tämä tosiaan nykyisissa akuissa. Sitten kun päästään karmeista NMC akuista eroon, niin onko euroopassa kuinka paljon osaamista uudemmista paremmista akkukemioista?

Autoteollisuudessa sitten onkin vähän epäselvempää, että mikä tulee olemaan lopputulema. Kaikenkarvaisia kiinalaisia sähköautopuljuja puskee autoja ulos, mutta vaikuttaisi että BYD on ainoa joka tekee niillä rahaa... ja kotimarkkinassa kilpailu on niin kovaa, että monet valmistajat ovat ihan julkisestikin kipuilleet. Ja BYD sitten kuristaa toimitusketjujaan ja jälleenmyyjiään, joista useat on menneet konkurssiin kun BYD sanelee ehtoja... ja tämä kuitenkin tilanteessa jossa paikallinen autoteollisuus merkittävässä nosteessa.

Se on se kiinalainen äärikapitalistinen tapa. Ensin valtio rahoittaa kaikkien tuotekehitystä ja sen jälkeen katselee kun parhaat firmat syö kaikki huonommat kökköfirmat. Aurinkopaneeleissa siellä on paljon sähköautoja pahempi kilpailutilanne ja jäljellä jää vain 2-4 huippuunsa viritettyä firmaa jotka voittaa pudotustaistelun.

Samaan kiinalaiseen tapaan kuuluu myös se, ettei välttämättä suojata omia tekniikoita patentein (toki akkukemiat varmaan eri tilanne) vaan luotetaan siihen, että jos kilpailija kopioi olemassa olevaa tekniikkaa ei se ole ongelma koska silloinhan se ei selvästikään osaa tehdä vielä sitä uutta mitä itse osataan kun vanhaa pitää kopioida.

Tämä jatkuvasti toisteltu väite, että kiinalaiset autot olisivat jotenkin tuotekehityksellisesti edellä tuntuu olevan aika propagandaa suoraan Kiinan mediasta. Akuissa kyllä, mutta nekin vain harvoissa ja valituissa malleissa. Keskimäärin eurooppaankin rantautuneet edullisemmat mallit on akuiltaan sitten eurooppalaisiin kilpailijoihin verrattuna keskinkertaisia, jollei jopa huonoja. Voimalinjoissa energiatehokkuus on edelleen eurooppalaisia jäljessä... ja softat useilla kiinalaisilla puolivalmiita vielä myynnin alkaessakin.

Kyllä se BYD:n Blade akku on ihan yhtä hyvä siinä halvassa kiinalaisessa BYD Dolphinissa kuin jossain kalliissa länsiautossakin (jopa Model Y:tä on saanut Bydin Blade akulla, ja ovat ilmeisen haluttuja Model y yksilöitä).

Ja siis mielellään olen väärässä kiinlaisten suhteen ja tulevaisuudessa myös länkkärit pärjää kilpailussa teknisten laitteiden osalta ja voidaan paskaa jo valmiiksi epäonnistunutta teollisuutta lopettaa suojelemasta tullein, mutta ilmeisesti ainakin vielä esim. EU:ssa uskotaan ettei eurooppalaiset vaan osaa.
 
Kyllä se BYD:n Blade akku on ihan yhtä hyvä siinä halvassa kiinalaisessa BYD Dolphinissa kuin jossain kalliissa länsiautossakin (jopa Model Y:tä on saanut Bydin Blade akulla, ja ovat ilmeisen haluttuja Model y yksilöitä).

Ja se BYD blade on keskinkertainen jollei jopa huono tuossa dolphinissa:
 
Skodassako nimenomaan näin kävi? Mun mielestä Enyaqissa se toimii erinomaisesti, sen äänenvoimakkuushipsuttimen edessä on kangaspäällysteistä osaa johon on tosi hyvä tukea kättään kun näpyttelee näyttöä. Volkkarista kuvien perusteella puuttuu vastaava mikä vaikuttaa varsin ankealta suunnittelulta.

1750243676102.png


1750243688368.png
Elroqissa nimenomaan. Kun demosin näytön käyttöä mm. broidille, esitin miten luontevasti käsi tukeutuu joka kerta sille lisukalle sen kankaan sijaan. Sehän on vain oppimiskysymys miten sitä kättä lepuuttaa. Toisaalta, voihan sitä arvalla tökätä lepuuttamattakin mutta...
 
Samaan kiinalaiseen tapaan kuuluu myös se, ettei välttämättä suojata omia tekniikoita patentein (toki akkukemiat varmaan eri tilanne) vaan luotetaan siihen, että jos kilpailija kopioi olemassa olevaa tekniikkaa ei se ole ongelma koska silloinhan se ei selvästikään osaa tehdä vielä sitä uutta mitä itse osataan kun vanhaa pitää kopioida.
Patenteissa on se ongelma etta se paljastaa kilpailijoille liikaa. Paljon asioita pidetaan vain salaisuutena.
 
Patenteissa on se ongelma etta se paljastaa kilpailijoille liikaa. Paljon asioita pidetaan vain salaisuutena.
On toki mutta toisaalta niillä on 18 kuukauden julkaisemattomuussuoja automaattisesti ja lisäksi joillain toimialueilla, kuten USA:ssa voi estää julkaisun vielä pidemmäksi aikaa. Siten, mikäli patentilla on muutakin arvoa kuin oman selustan turvaaminen, on patenttihakemuksen jättämisessä aina järkeä.
Mutta on totta, että jokaisessa projektissa mietitään mitä suojata tuotesuojan alla, patentilla, NDA:lla ja mitä ei kirjata minnekään. Se, ettei tehdä minkäänlaista suojaa saattaa johtaa ongelmiin patenttiloukkaustilanteissa kun itsellä ei ole esittää mitään vastapatenttia toista kohtaan.
 
BMW näyttää siirtyvän nykyaikaan ja pärjää tuolla Neue Klasselle teknologisesti edistyneessä Kiinassa.

Neue Klasse kopioi sisustalayotin Teslalta ja sähköarkkitehtuurin Teslalta, hyvä juttu.

Nyt ”uudet” BMWt vanhentuvat nopeasti, kun ei softaa voi noihin päivittää jatkossa samannäköiseksi. Hyvä kuluttajalle, halvempia sähköautoja alempiin hintaryhmiin.
 
Lucidin CEO mielestä Kiina on kärkimaa LFP-teknologiassa, joka muuta väittää, ei tunne alaa. Muut akkukemiat omansa. Kiina on myös Risto Siilasmaan mielestä ottanut teknologian vauhdikkaiten käyttöön, se näkyy niiden sähköautoissa, siellä on tulevaisuuden sähköautosofta ja -teknologia suuntaukset. Yhdysvallat hyvänä, siellä todella kovaa osaamista. Eurooppalaiset ostaa softan Yhdysvalloista, kuten BMW Googlelta.
 
Lucidin CEO mielestä Kiina on kärkimaa LFP-teknologiassa, joka muuta väittää, ei tunne alaa. Muut akkukemiat omansa. Kiina on myös Risto Siilasmaan mielestä ottanut teknologian vauhdikkaiten käyttöön, se näkyy niiden sähköautoissa, siellä on tulevaisuuden sähköautosofta ja -teknologia suuntaukset. Yhdysvallat hyvänä, siellä todella kovaa osaamista. Eurooppalaiset ostaa softan Yhdysvalloista, kuten BMW Googlelta.
Käsittääkseni Kiina sai LFP:ssä varaslähdön koska muunmaalaisia autonvalmistajia sitoivat patentit, mutta kiinalaisille annettiin niistä poikkeuksia, ehkä sen takia koska heidän uskottiin kuitenkin rikkovan niitä eikä saataisi siitä vastuuseen. Ainoa rajoitus taisi olla ettei Kiina voinut myydä LFP-akullisia autojaan ulkomaille, mutta se jo riitti pääsemään vauhtiin kyseisen teknologian kanssa, kauan ennen muita sähköautonvalmistajia.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
280 057
Viestejä
4 816 662
Jäsenet
78 027
Uusin jäsen
heromanni

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom