Normisettiä tuo latausnopeus. Nyt kun on tullut Kiallakin pidempiä reissuja tehtyä, niin sanoisin, että Model 3 jyrää sinne 450-500km:n asti 100-0, koska vie vähemmän, eikä sitä tarvitse kesällä ladata tuollaisella matkalla kertaakaan.
Samankokoisella akulla varustetulla Kialla keskikulutus tuollaisessa motari / 100km rajoituslueella sen 3-5kWh/100km suurempi ja joku kusistoppi tarvitaan 450-500km matkalla, jos ei aja akkua säästellen.
Sitten taas kun mennään siitä pidempiin matkoihin, joilla välilataus pakko tehdä, niin homma alkaa jossain kohdassa kallistumaan toiseen suuntaan. KIA ottaa sen vartin ajan koko ajan päälle 200 tai ihan sen tuntumaan vaikkei akku olisi ihan kuivakaan laturille mennessä ja sillä vartin latauksella ajellaan pidempään kun Teslan vartilla. Ero korostuu, jos ei Supereita tarjolla, koska en ainakaan itse saanut miltään muulta laturilta Teslalle noita 230-240kW lukemia vaikka olisi ollut tyhjäkin akku.
1000km voisi mennä Model 3 vs EV6 optimimioloissa ja yhtään himmailematta (motari & maantie, nopeusrajoitus + 10km/h) suunnilleen noin:
Model 3: 450km -> 15min -> 225km -> 15min -> 225km -> 15min -> 100km
EV6: 350km -> 15min -> 280 km -> 15min -> 280km -> 15min -> 90km
Kolme varttia latailua / auto. KIA:ssa perillä vähän enemmän mehua kun Teslassa. Toki Teslalla vastaavasti halvempi reissu.