Yleistä keskustelua sähköautoista

Vanhempi hybrid auto, joten noihin tuskin mitään päivitellään herkästi ellei jotain ole oikeasti rikki tai valmistajalta kampanjoita tai suosituksia mitä tehdä määräaikaishuollossa. Ja etenkin jos takuuhuoltoon yritetty saada siihen kuulumatonta ylimääräistä työtä mukaan, noissa vanhemmissa järjestelmissä saattaa hyvinkin viedä lähemmäs tunnin työaikaa (tai työtilaa) päivityksen ajo.

Paska linja kuitenkin tuo, ettei päivitetä edes rahaa vasten mitään.


Kyllä, ihmettelin vain liittyikö tuossa Volkkari esimerkissä softa päivityksen pyyntö nyt näihin takuuasioiden hoitoon viallisen ratin osalta.
Tarina ei kerro oliko rahaa tarkoitus vaihtaa vai ei.
 
Sanoisin että omaan makuun Enyaqin standardi VAG vakkariviiksi paljon parempi kuin KIA nappi+vipu. Molempia pystyy käyttämään iroottamatta otetta ratista.

Lisäksi yksi napautus 10 olisi kätevämpi kuin 1 kerrallaan / pitkä painallus 10.
Tottumuskysymys tai ei, niin minä oon tykännyt just tuosta et pitkä painallus 10 ja ykkösen hienosäätöä sit painamalla nappia ylös tai alas
 
Vanhempi hybrid auto, joten noihin tuskin mitään päivitellään herkästi ellei jotain ole oikeasti rikki tai valmistajalta kampanjoita tai suosituksia mitä tehdä määräaikaishuollossa. Ja etenkin jos takuuhuoltoon yritetty saada siihen kuulumatonta ylimääräistä työtä mukaan, noissa vanhemmissa järjestelmissä saattaa hyvinkin viedä lähemmäs tunnin työaikaa (tai työtilaa) päivityksen ajo.

Paska linja kuitenkin tuo, ettei päivitetä edes rahaa vasten mitään.


Kyllä, ihmettelin vain liittyikö tuossa Volkkari esimerkissä softa päivityksen pyyntö nyt näihin takuuasioiden hoitoon viallisen ratin osalta.
Alkaa noissa nykyautoissa, etenkin hybrideissä olla kymmeniä ellei satoja ohjainlaitteita joiden kaikkien päivittely on äkkiä päivän tai kahden keikka, joten ihan ymmärrettävää että ei päivitetä muuta kuin pakolliset jos jotain on rikki ja voisi päivityksellä korjautua. Tai kai ne sitten päivittelisi kaikki jos suostuisi sen puolitoista tonnia maksamaan mitä pari korjaamopäivää nykyhinnoilla taitaa maksaa.

Ei taida kovin monella valmistajalla vielä olla ns. Teslan mallia että kaikki menee jonkun yhden autossa olevan keskustietokoneen kautta.
 
  • Tykkää
Reactions: dmn
Sulla on kyllä autossa joku vika, jos 2xx km lukemat alkaa ahdistaa. Auto toki varmaan tuttuun koreatyyliin pimputtelee heti varoitusta, jos ennustaa akun menevän alle 10 % lopussa. Ajan Ioniqilla jatkuvasti päälle 300 km 1-tien motaria, yleensä tyhjällä tiellä reippaasti. Hyvällä kelillä rajoitusten mukaan ajaen menis koko 340 km lataamatta välissä, tällöin loppu on siten jo aidosti liki 0 %.

e: Vai meinaat, että Teslalla 400 km pätkä huoletta?
Ei mulla pimputa toi auto mistään asiasta mitään varoituksia, mutta tarkoitin tosiaan nimenomaan meno-paluu settejä, joissa kokonaispituus siellä 400-500km välissä.
 
Alkaa noissa nykyautoissa, etenkin hybrideissä olla kymmeniä ellei satoja ohjainlaitteita joiden kaikkien päivittely on äkkiä päivän tai kahden keikka, joten ihan ymmärrettävää että ei päivitetä muuta kuin pakolliset jos jotain on rikki ja voisi päivityksellä korjautua. Tai kai ne sitten päivittelisi kaikki jos suostuisi sen puolitoista tonnia maksamaan mitä pari korjaamopäivää nykyhinnoilla taitaa maksaa.

Ei taida kovin monella valmistajalla vielä olla ns. Teslan mallia että kaikki menee jonkun yhden autossa olevan keskustietokoneen kautta.
Moderni sähköarkkitehtuuri joka kykenee ketteriin OTA päivityksiin on Rivianilla ja Teslalla. Volkswagenilla tulossa, koska osti sen Rivianilta. BMW neue klasse eka eurooppalainen.

Mutta tällainen modernismi ei saata kiinnostaa Eurooppalaista kuluttajaa. Uuden auton ostaja täällä ka. 55 vuotta, siinä ei samoin tekniikka kiinnosta (keskimäärin), siksi uusi Audin Q3 tai Rellujen 5 etc. ovat viiksihirviöitä, sekä Tesla voi olla suuri outous kosketusnäytöillä. Moni eurooppalainen auto suunniteltu 55 vuotiaalle, joka harmi. Näytöt yhä monessa autossa todella pieniä ja softa mallia doro.
 
Moderni sähköarkkitehtuuri joka kykenee ketteriin OTA päivityksiin on Rivianilla ja Teslalla. Volkswagenilla tulossa, koska osti sen Rivianilta. BMW neue klasse eka eurooppalainen.

Mutta tällainen modernismi ei saata kiinnostaa Eurooppalaista kuluttajaa. Uuden auton ostaja täällä ka. 55 vuotta, siinä ei samoin tekniikka kiinnosta (keskimäärin), siksi uusi Audin Q3 tai Rellujen 5 etc. ovat viiksihirviöitä, sekä Tesla voi olla suuri outous kosketusnäytöillä. Moni eurooppalainen auto suunniteltu 55 vuotiaalle, joka harmi. Näytöt yhä monessa autossa todella pieniä ja softa mallia doro.
Mihin sinä tarvitset isoa näyttöä? Iso näyttö näyttää tyhmältä ja ei sillä koolla mitään tee kun ajaa. Viikset taas on aina objektiivisesti parempia, kuin joku teslan viritys. Näillä asioilla ei ole mitään tekemistä minkään 55v kanssa. Itse kun ajan autoa, niin en katso näyttöön oikeastaan ikinä, jos en käytä navigaattoria.
 
Moderni sähköarkkitehtuuri joka kykenee ketteriin OTA päivityksiin on Rivianilla ja Teslalla. Volkswagenilla tulossa, koska osti sen Rivianilta. BMW neue klasse eka eurooppalainen.

Mutta tällainen modernismi ei saata kiinnostaa Eurooppalaista kuluttajaa. Uuden auton ostaja täällä ka. 55 vuotta, siinä ei samoin tekniikka kiinnosta (keskimäärin), siksi uusi Audin Q3 tai Rellujen 5 etc. ovat viiksihirviöitä, sekä Tesla voi olla suuri outous kosketusnäytöillä. Moni eurooppalainen auto suunniteltu 55 vuotiaalle, joka harmi. Näytöt yhä monessa autossa todella pieniä ja softa mallia doro.
Jossain määrin päivitysten saaminen verkon kautta on hyvä asia, mutta autojen riippuvuus verkosta taas ei lainkaan.
Pahimmillaan moderni auto ei enää toimi kun jokin serveri on alhaalla tai sammutettu vanhentuneena. Viiksihirviöt ovat myös siinä mielessä käteviä, että toimintoja voi käyttää samaan aikaan kun seuraa liikennettä.
 
Moderni sähköarkkitehtuuri joka kykenee ketteriin OTA päivityksiin on Rivianilla ja Teslalla. Volkswagenilla tulossa, koska osti sen Rivianilta. BMW neue klasse eka eurooppalainen.

Mutta tällainen modernismi ei saata kiinnostaa Eurooppalaista kuluttajaa. Uuden auton ostaja täällä ka. 55 vuotta, siinä ei samoin tekniikka kiinnosta (keskimäärin), siksi uusi Audin Q3 tai Rellujen 5 etc. ovat viiksihirviöitä, sekä Tesla voi olla suuri outous kosketusnäytöillä. Moni eurooppalainen auto suunniteltu 55 vuotiaalle, joka harmi. Näytöt yhä monessa autossa todella pieniä ja softa mallia doro.
Eikä vanhemmille autoilijoille ikänäöllä pitäisi pikemminkin olla isompia näyttöjä?

Minäkin vaadin työnantajalta että läppärini näyttö tulee olla 15,6 tai 16 tuumaa jotta näen tihrustaakin siltä jotain, ei mitään 13-14" mininäyttöä. Eniten tykkään katsella 17,2" läppäreiden isoja näyttöjä mutta sellaisia ei enää juurikaan myydä.
 
Mihin sinä tarvitset isoa näyttöä? Iso näyttö näyttää tyhmältä ja ei sillä koolla mitään tee kun ajaa. Viikset taas on aina objektiivisesti parempia, kuin joku teslan viritys. Näillä asioilla ei ole mitään tekemistä minkään 55v kanssa. Itse kun ajan autoa, niin en katso näyttöön oikeastaan ikinä, jos en käytä navigaattoria.

Tämä - laiskalla designillä lätkäisty iso näyttö, fyysisten nappien, mittariston/näytön ja viiksien poisto ei ole mitään muuta kuin halpuutusta. Modernismin yms kanssa sillä ei ole mitään tekemistä.
 
Navin kartatkin pitäisi saada kunnolla ja muokattavaksi HUDiin niin ei tarvitsisi näyttöjä katsella. Nuo isot näytöt keskikonsolissa on aivan hirveän näköisiä omaan silmään
 
Navin kartatkin pitäisi saada kunnolla ja muokattavaksi HUDiin niin ei tarvitsisi näyttöjä katsella. Nuo isot näytöt keskikonsolissa on aivan hirveän näköisiä omaan silmään
No kyllä ainakin bemarissa HUDin kartalla pärjää. En juuri navigoidessa eses pidä keskinäytöllä karttaa. Ja kun vielä kartta näkyy tarvittaessa tossa nopeusnäytöllä suoraan edessä, niin hyvä.
 
Mihin sinä tarvitset isoa näyttöä? Iso näyttö näyttää tyhmältä ja ei sillä koolla mitään tee kun ajaa. Viikset taas on aina objektiivisesti parempia, kuin joku teslan viritys. Näillä asioilla ei ole mitään tekemistä minkään 55v kanssa. Itse kun ajan autoa, niin en katso näyttöön oikeastaan ikinä, jos en käytä navigaattoria.
Katso Kiinan markkinaa, siellä asia nähdään hyvin toisin. Tämä kumoaa ajatuksen objektiivisuudesta. Euroopassa otetaan teknologia hieman hitaammin käyttöön, esimerkkinä kosketusnäyttöpuhelimet. BMW neue klasse on juuri tällainen isonäyttöinen auto, hyvä BMW.
 
Mihin sinä tarvitset isoa näyttöä? Iso näyttö näyttää tyhmältä ja ei sillä koolla mitään tee kun ajaa. Viikset taas on aina objektiivisesti parempia, kuin joku teslan viritys. Näillä asioilla ei ole mitään tekemistä minkään 55v kanssa. Itse kun ajan autoa, niin en katso näyttöön oikeastaan ikinä, jos en käytä navigaattoria.
Näytölle keskittäminen pitää auton tuoreena koko elinkaaren👍🏻 Tämä on syy miksi valmistajat keskittää asioita näyttöön. Parilla monitoiminapilla ratissa saa hoidettua loput mm lämmönsäätö etc. BMW neue klasse siirtymässä mukana.

Myöhemmin arkiajot ajaa auto itse muutoinkin, mutta eri kuluttajaryhmille eri tuotteet, ei teknologiaa kaipaaville perinteisempää. Toivon et euroopassa otettaisiin teknologia innolla vastaan, se on pelastus ilmastonmuutokseenkin.
 
Moderni sähköarkkitehtuuri joka kykenee ketteriin OTA päivityksiin on Rivianilla ja Teslalla. Volkswagenilla tulossa, koska osti sen Rivianilta.
Taisit mainita tämän ennenkin täällä. Tämä kuulostaa vähän hassulta kun VW:n omistama CARIAD tekee molemmille softaa ja VW omistaa Riviania. Lisäksi yrityksillä on erillinen yhteinen teknologiayritys. Enemmänkin puhuisin konserniyhteistyöstä. Mut joo sori pilkun nussimisesta halusin vaan täsmentää.
 
En muista oliko jo aikaisemmin ketjusssa, mutta ID-sarjaan saa retrofitattua suoraan Golf/Atlaksen fyysiset napit -> VW ID Talk

Menee näemmä ilman mitään isompia virityksiä ja jos tuo on isompi show-stopper, eipä paljon tarvitse pistää, että noista pääsee eroon. Itsellä pari viikkoa mennyt nyt kun siirryin kosketus/fyysinen nappi -kombosta ID-nappeihin ja aika nopeasti noihin on tottunut niin vaikka olin jo heti noita vaihtamassa niin eipä enää ahdistele tai kiinnosta säätää. Paljon enemmän itseä ärsyttää kun vakkarin oma viiksi hävisi ja nyt vakkari on ratin napeissa.


Minkähän hintaisesta operaatiosta kyse, jos itse yrittäisi nappiratit saada? Vapauttaisi käytettyjen valikoimaa. Tietääkö joku suomesta jonkun, joka oisi tehnyt ja toteuttunut.


Itse ajan nykyistä autoani puhtaasti ratista napeilla, niin ei kyllä kykene ostamaan esim. id 7 tms. niin kauan kun nappituntuma on huono. Hyvä auto pilattu huonoilla napeilla.
Vakkari ja kaistankeskittäjät toimii kyllä kaikista kätevimmin ratista, varsinkin jos toteutus on hyvä. Näinkin sanottuna myös viiksitoteutus kelpaisi.

Totota muuten julkaissut jonku olikohan 55kwh akullisen bz4x mallin (faceliftistä), joku 40k suunnilleen tasan.
 
Moderni sähköarkkitehtuuri joka kykenee ketteriin OTA päivityksiin on Rivianilla ja Teslalla. Volkswagenilla tulossa, koska osti sen Rivianilta. BMW neue klasse eka eurooppalainen.

Mutta tällainen modernismi ei saata kiinnostaa Eurooppalaista kuluttajaa. Uuden auton ostaja täällä ka. 55 vuotta, siinä ei samoin tekniikka kiinnosta (keskimäärin), siksi uusi Audin Q3 tai Rellujen 5 etc. ovat viiksihirviöitä, sekä Tesla voi olla suuri outous kosketusnäytöillä. Moni eurooppalainen auto suunniteltu 55 vuotiaalle, joka harmi. Näytöt yhä monessa autossa todella pieniä ja softa mallia doro.
Eipä nuo ole toisensa poissulkevia asioita ollenkaan. Olisi varmaan valmistajallekin halvempaa päivitellä etänä kuin että maahantuoja tai tehdas maksaa marmorille noista tunneista.



Minkähän hintaisesta operaatiosta kyse, jos itse yrittäisi nappiratit saada? Vapauttaisi käytettyjen valikoimaa. Tietääkö joku suomesta jonkun, joka oisi tehnyt ja toteuttunut.


Itse ajan nykyistä autoani puhtaasti ratista napeilla, niin ei kyllä kykene ostamaan esim. id 7 tms. niin kauan kun nappituntuma on huono. Hyvä auto pilattu huonoilla napeilla.
Vakkari ja kaistankeskittäjät toimii kyllä kaikista kätevimmin ratista, varsinkin jos toteutus on hyvä. Näinkin sanottuna myös viiksitoteutus kelpaisi.

Totota muuten julkaissut jonku olikohan 55kwh akullisen bz4x mallin (faceliftistä), joku 40k suunnilleen tasan.


Olin ihan samaa mieltä noista napeista kun sain volkkarin alle, mutta kymppitonni ja vuosi on tullut nyt ajeltua ja ei sitä kyllä enää edes ajattele, menee ihan katsomatta ja noi sormella tehtävät eleet toimii just eikä melkein. Ajan kuitenkin noin neljä kertaa enemmän kilometrejä talon toisella autolla missä on tavalliset napit vakkarille, ja silti ei aiheuta mitään hämminkiä enää. Ekat pari kuukautta oli vähän semmoista että mitäs nyt pitää oikein painaa tai liu'uttaa.
 
Katso Kiinan markkinaa, siellä asia nähdään hyvin toisin. Tämä kumoaa ajatuksen objektiivisuudesta. Euroopassa otetaan teknologia hieman hitaammin käyttöön, esimerkkinä kosketusnäyttöpuhelimet. BMW neue klasse on juuri tällainen isonäyttöinen auto, hyvä BMW.
Eli mikä sen ison näytön hyöty on? Ohjelmiston päivitys tai teknologian taso ei liity mitenkään näytön kokoon. Lisäksi ei ole mikään mielipideasia, onko ratin napit tai viikset parempia, kuin näytön naputtelu. Kosketusnäyttöpuhelimetkin (esim applen eka) levisi lännessä eka.
 
Täy
No kyllä ainakin bemarissa HUDin kartalla pärjää. En juuri navigoidessa eses pidä keskinäytöllä karttaa. Ja kun vielä kartta näkyy tarvittaessa tossa nopeusnäytöllä suoraan edessä, niin hyvä.
Täytyy tutustua miten sen saisi Audissa isommaksi siihen hudiin. Mittaristossa toki saa isoksi ettei tarvi keskinäyttöä katsella…
 
Minkähän hintaisesta operaatiosta kyse, jos itse yrittäisi nappiratit saada? Vapauttaisi käytettyjen valikoimaa. Tietääkö joku suomesta jonkun, joka oisi tehnyt ja toteuttunut.


Itse ajan nykyistä autoani puhtaasti ratista napeilla, niin ei kyllä kykene ostamaan esim. id 7 tms. niin kauan kun nappituntuma on huono. Hyvä auto pilattu huonoilla napeilla.
Vakkari ja kaistankeskittäjät toimii kyllä kaikista kätevimmin ratista, varsinkin jos toteutus on hyvä. Näinkin sanottuna myös viiksitoteutus kelpaisi.

Totota muuten julkaissut jonku olikohan 55kwh akullisen bz4x mallin (faceliftistä), joku 40k suunnilleen tasan.

Hihasta heittäisin, että osat 150e ja tunnin laskutus työstä. Pariin autoon jumppaillut rattia ja youtube-pohjalta onnistui hoitaa itsekin ihan ok. Atlas/Golf osanumeron metsästys ehkä hankalin, jotta löytää ratinlämmityksellä tai ilman olevan setin.

Videon kommenteissahan oli, että joku oli tilannut sarjoja 15 kappaletta ja oli laittamassa bägin irroitustyökalulla yms olevia kittejä myyntiin.
 
Tämä - laiskalla designillä lätkäisty iso näyttö, fyysisten nappien, mittariston/näytön ja viiksien poisto ei ole mitään muuta kuin halpuutusta. Modernismin yms kanssa sillä ei ole mitään tekemistä.
Se on just näin. Kyllä sen kanssa oppii elämään, jos nappeja ei ole tarjolla, mutta käytettävyys on paljon paskempi ja lisäksi kojelaudat ovat 100% rumia autoissa, joissa tuollainen on.
 
Näytölle keskittäminen pitää auton tuoreena koko elinkaaren👍🏻 Tämä on syy miksi valmistajat keskittää asioita näyttöön. Parilla monitoiminapilla ratissa saa hoidettua loput mm lämmönsäätö etc. BMW neue klasse siirtymässä mukana.

Myöhemmin arkiajot ajaa auto itse muutoinkin, mutta eri kuluttajaryhmille eri tuotteet, ei teknologiaa kaipaaville perinteisempää. Toivon et euroopassa otettaisiin teknologia innolla vastaan, se on pelastus ilmastonmuutokseenkin.
Autoissa on tietty määrä perustoimintoja, jotka tarvitaan. Niiden pitää toimia heti eikä sit kun joku intialainen vahingossa saa toimivan koodinpätkän ulos. Niitä ei saa myöskään rikkoa Tesla tyyliin myöhemmissä päivityksissä. Ihan höpöhöpö juttuja, että joku tablettiin keskittäminen pitää auton tuoreena, puhdas rasite. Vagin tripletin tyylinen ratkaisu, jossa perusasiat toimii integroidusti ja infotainment pyörii kännyllä on paljon varmemmin ylläpidettävä kuin integroitu lätty.
 
Siinä mielessä, että pystytään luomaan & tuomaan uusia ominaisuuksia joita vielä tuotteen tullessa markkinoille ei ole ollut kehitetty. Kiinteiden mittarien ja painikkeiden aikakaudella oleviin ei pysty "kehittämään uutta" samaan rautaan kun et pysty tuomaan sitä uutta infoa esille mitenkään.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
280 253
Viestejä
4 822 802
Jäsenet
78 049
Uusin jäsen
Raastepöytä

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom