Yleistä keskustelua sähköautoista

Tsekkaa BMW:n 2017 vuoden infoteiment ja mittaristo, sen jälkeen Model 3, sitten menet BMW:hen vuodelta 2025 (neue klasse tulee tänä vuonna) ja vertaat tätä tuohon vanhaan, sekä käyt katselemassa Model 3 highlandia vuodelta 2025. Voit tehdtä tämän myös Passat vr. ID.7.

Huomaat miten auto vanhenee pystyyn softalta, muttei Tesla, johon on kokoajan tuotu uutta raikasta softaa ja ominaisuuksia. Vaikutuksena myös siinä ettei legacy autoja voi päivittää niin halvalla.
Makuasioita sano musti.

Just viikonloppuna kävin istumassa vm -96 Toyota starletissa kun piti liikauttaa vähän ettei jumi.
Ohjaamossa oli kaikki ne toiminnot joita tarvitsee, ilmastointi oli ainoa jota ehkä kaipaisi jos pitäisi halki suomen lähtä ajelemaan. Ei ainuttakaan päivitettävää kikkaretta, ei valmistajan jatkuvaa seurantaa miten autoa käytetään ja missä, eikä ainuttakaan softahaavoittuvuutta.

Tuo oma Enyaq, vaikka karvalakkimalli onkin, sisältää monta itselle ihan turhaa toimintoa. Mutta poiskaan niitä ei saa eikä hintakaan varmaan tippuisi vaikkei niitä olisikaan.

Hyviä autoja molemmat. Vanhempi alkaa vaan ruostumaan hiljalleen pois ja tupruttelee turhan paljon päästöjä. Ja onhan toki Enyaqissa miellyttävämpi kyyti. Infotainmentin suhteen molemmat itselle täysin riittäviä, Nova kuuluu molemmissa radiosta.
 
En tainnut sanoa ettei voisi?

Eri asia on tietysti sitten että päivitetäänkö sitä. Perinteisillä valmistajille kun infotainment on yksittäinen hanke jonkun mallisarjan tuotantoketjussa, jonka päättymisen jälkeen siihen tuodaan enää maksimissaan korjauksia olemassaoleviin toiminnallisuuksiin.

Voi tietysti mutta näin eivät tee käytännössä kuin vaan Tesla.

No tästä päästään nyt siihen mitä kyseenalaistin, että ei se näyttöön kaiken keskittäminen ole se juttu, mikä pitää auton tuoreena, vaan ennemminkin se, että haluaako valmistaja päivitellä sitä vai ei. Eli vaikka tietyt perustoiminnallisuudet pidettäisiin fyysisten nappien tai viiksien takana, niin ei se silti estäisi niiden infotainmentilla olevien asioiden päivittämistä. Hyvä kysymys kuitenkin on että miksi niitä pitäisi päivittää? Toki, jos jokin uusi ominaisuus tulee, niin se on plussaa, mutta mikä tarve olisi päivitellä olemassa olevia ominaisuuksia jotenkin eri näköisiksi?

Se on kuitenkin totta, että kun asioita siirretään kosketusnäytön taakse, niin pääsääntöisesti käytettävyys aina kärsii.


Onko yhtään automallia, jonka näytön valinnat on monipuolisesti muokattavissa? En siis puhu väreistä tai fonttien koosta vaan mitkä asiat on valittavissa "etusivulta", pikavalintojen tekemisestä jne. AA tarjoaa tätä jossain määrin, mutta tarjoaako yksikään valmistaja natiivisti? Teslan käyttöliittymäkokemus on paras kokeilemistani ja sekin on susi, kun muokattavuutta ei ole.

Toki oletus on, että näyttö toimii viiveettä ja vaste on selkeä.

Meille ostettiin vasta tuollainen muutaman vuoden vanha Audi e-tron GT. Siinä ainakin voi muokata valikoissa näkyviä asioita haluamaansa järjestykseen. Sitten siinä on ns. kotinäkymänä tuollainen ruutu, jossa näytölle saa näkymään 3 asiaa haluamassaan järjestyksessä, mutta nuo 3 asiaa voi valita vain 4:stä vaihtoehdosta: Media, kello, kartta ja puhelin. Tosin kävin Audin liikkeessä testaamassa facelift-mallia, niin siinä pystyi muokkaamaan kotinäkymää paljon monipuolisemmin ja siihen sai yhtäaikaa enemmänkin toimintoja näkyviin.

Tuossa hyvä esimerkki siitä, että tuo voitaisiin softapäivityksellä päivittää myös tähän vanhaan malliin, mutta valmistaja ei sitä halua tehdä. Eli ei tässäkään se näyttöön keskittäminen ole se merkityksellinen asia päivitettävyyden kannalta vaan yksinkertaisesti se, että valmistaja ei sitä halua tehdä.

Ja toistaalta voi miettiä sitäkin näkökulmaa, että kannattaako valmistajan edes päivitellä uusia juttuja vanhoihin autoihin. Jos nuo uudet jutut saisi tähän vanhaan malliinkin, niin se veisi minulta kokonaan motivaation mahdollisesti vaihtaa autoni tuohon facelift-malliin.
 
Makuasioita sano musti.

Just viikonloppuna kävin istumassa vm -96 Toyota starletissa kun piti liikauttaa vähän ettei jumi.
Ohjaamossa oli kaikki ne toiminnot joita tarvitsee, ilmastointi oli ainoa jota ehkä kaipaisi jos pitäisi halki suomen lähtä ajelemaan. Ei ainuttakaan päivitettävää kikkaretta, ei valmistajan jatkuvaa seurantaa miten autoa käytetään ja missä, eikä ainuttakaan softahaavoittuvuutta.

Tuo oma Enyaq, vaikka karvalakkimalli onkin, sisältää monta itselle ihan turhaa toimintoa. Mutta poiskaan niitä ei saa eikä hintakaan varmaan tippuisi vaikkei niitä olisikaan.

Hyviä autoja molemmat. Vanhempi alkaa vaan ruostumaan hiljalleen pois ja tupruttelee turhan paljon päästöjä. Ja onhan toki Enyaqissa miellyttävämpi kyyti. Infotainmentin suhteen molemmat itselle täysin riittäviä, Nova kuuluu molemmissa radiosta.
Itse kanssa mietin milloin viimeksi naputtelin auton kosketusnäyttöä. Varmaan siitä on kuukausi vierähtänyt. Käytännössä ei mitään syytä siihen edes koskea.
 
Itse kanssa mietin milloin viimeksi naputtelin auton kosketusnäyttöä. Varmaan siitä on kuukausi vierähtänyt. Käytännössä ei mitään syytä siihen edes koskea.
Osta id3 ni saa napsutella, jostain syystä hän ihan ite näin helteellä kuvittelee et pelkääjän puolelta pyydetään lisää lämpöä, ja nostelee maximiin ja si pitää ite naputtaa takas ales. Tai kesken ajoa alkaa buuttailee infoa ja mykistellä radioo yms, ja taas ko seisoo parkissa ottaa virtoja päälle ja radio pauhaa yksin, ja ärsyttävintä o ko jos satut olee puhelimessa pihalla ni eikö puhelu siirry si autoon.. nämä kyllä satunnaisia, mutta ko alkavat kestää tovin et oireet katoaa...
 
Unelmakäyttöliittymä.

Hud: nopeus, vilkut, navi, äänilähde/puhelin
Ratin napit: vakkari, äänilähde, puhelin, lämmitys
Viikset: pyyhkijät, vilkku, (ehkä ajosuunta)

Kosketusnäytön päänäkymä ajaessa:
- yhteystietopikavalinnat
- suosikkisoittolistat / radiokanavat / äänikirja
- Ilmastoinnin pikasäädöt
- Pikalatauksen navigointivalinta
- Kartan suurentaminen/pienentäminen valinta

Fyysiset napit konsolissa:
- lämpötilojen rullat ja niille lukemat
- ehkä ajosuunta
- istuinlämmittimet ja -tuuletus (ei pakko, jos hyvä automaatiikka)

Tuolla pääsisi vallan hyvin alkuun :)
 
Voi tietysti mutta näin eivät tee käytännössä kuin vaan Tesla.

Kia CEED my21 on infotainment aivan eri näköinen kuin alkuperäinen. Ehkä kuvakevalikko on about sama, mutta ulkoasu, näytön sammutus, valaistus yms. asetukset peruutuskameralle, navigointi uudistuksia (waypointit, ja tietty muuten kartta päivitykset).

Tuo "käytännössä" ei vaan pidä paikkaansa. Pingpong äänien poisto tuli muistaakseni viiksien nappulaa pitkään painamalla ja muuta vastaavaa. Että ei voi sanoa myöskään, että vain Teslassa muutetaan fyysisten näppäinten toiminnallisuutta.
 
Onko yhtään automallia, jonka näytön valinnat on monipuolisesti muokattavissa? En siis puhu väreistä tai fonttien koosta vaan mitkä asiat on valittavissa "etusivulta", pikavalintojen tekemisestä jne. AA tarjoaa tätä jossain määrin, mutta tarjoaako yksikään valmistaja natiivisti? Teslan käyttöliittymäkokemus on paras kokeilemistani ja sekin on susi, kun muokattavuutta ei ole.

Toki oletus on, että näyttö toimii viiveettä ja vaste on selkeä.

Unelmakäyttöliittymä.

Hud: nopeus, vilkut, navi, äänilähde/puhelin
Ratin napit: vakkari, äänilähde, puhelin, lämmitys
Viikset: pyyhkijät, vilkku, (ehkä ajosuunta)

Kosketusnäytön päänäkymä ajaessa:
- yhteystietopikavalinnat
- suosikkisoittolistat / radiokanavat / äänikirja
- Ilmastoinnin pikasäädöt
- Pikalatauksen navigointivalinta
- Kartan suurentaminen/pienentäminen valinta

Fyysiset napit konsolissa:
- lämpötilojen rullat ja niille lukemat
- ehkä ajosuunta
- istuinlämmittimet ja -tuuletus (ei pakko, jos hyvä automaatiikka)

Tuolla pääsisi vallan hyvin alkuun :)
Onko sähköautojen osalta tilanne muka niin huono että joku kahdeksan vuotta vanha Jaguar I-Pace vain toteuttaa pitkälti nämä ominaisuudet?
 
Kokemuksia audi e-tron 50/55 malleista? Sportback tai ilman. Itsellä nuo on jotenkin täysin tutkan alta menneet. Budu olisi noin 35k+-, olen miettinyt ioniq 5 tai sitten tuon väliltä, tai ehkä pieniakkuinen iX. Haluaisin kyllä kovasti että olisi ilmajouset, hiljainen ja mukava ajoltaan ja vähän nahkaa sisustassa.
Tuo isompiakkuinen Audi voisi olla aika hyvä kompromissi, ja niitä paljon tuntuu olevan tarjolla. Suurimpia miinuksia on ilmeisesti iso paino ja sitä myöten iso kulutus, mutta omiin ajoihin olisi kyllä riitävä.
Mitään kauhean huonoa noista ei ole omiin korviin kantautunut luotettavuuden osalta, mutta raskas ja hyvinkin varhainen sähköauto niin luulisi osia syövän? Onkohan jotain tyyppivikoja? Saisikohan tuota sitten korjattua vain volkkarin tai skodan osilla kun on vaggine? Muuta huomioitavaa?
 
Kokemuksia audi e-tron 50/55 malleista? Sportback tai ilman. Itsellä nuo on jotenkin täysin tutkan alta menneet. Budu olisi noin 35k+-, olen miettinyt ioniq 5 tai sitten tuon väliltä, tai ehkä pieniakkuinen iX. Haluaisin kyllä kovasti että olisi ilmajouset, hiljainen ja mukava ajoltaan ja vähän nahkaa sisustassa.
Tuo isompiakkuinen Audi voisi olla aika hyvä kompromissi, ja niitä paljon tuntuu olevan tarjolla. Suurimpia miinuksia on ilmeisesti iso paino ja sitä myöten iso kulutus, mutta omiin ajoihin olisi kyllä riitävä.
Mitään kauhean huonoa noista ei ole omiin korviin kantautunut luotettavuuden osalta, mutta raskas ja hyvinkin varhainen sähköauto niin luulisi osia syövän? Onkohan jotain tyyppivikoja? Saisikohan tuota sitten korjattua vain volkkarin tai skodan osilla kun on vaggine? Muuta huomioitavaa?
Onko Polestar 2 käyny mielessä? Katselen tässä itse sellasta pari kolme v vanhaa long range single motor versiota.
Ioniq 5ssä tuli seinä vastaan niissä sivupeilikameroissa.
 
Onko Polestar 2 käyny mielessä? Katselen tässä itse sellasta pari kolme v vanhaa long range single motor versiota.
Ioniq 5ssä tuli seinä vastaan niissä sivupeilikameroissa.
Ei kai etron ja Polestar 2 ole missään määrin verrannollisia autoina…
 
Onko Polestar 2 käyny mielessä? Katselen tässä itse sellasta pari kolme v vanhaa long range single motor versiota.
Ioniq 5ssä tuli seinä vastaan niissä sivupeilikameroissa.
Korkeintaan hyvin ohikiitävän hetken, mutta liian vähän premium ja viimeistään pienet tilat sen poissulkee oman perheen liikuttimena. Ioniq 5 suurin osa varustelutasoista on ilman sivupeilikameroita kuitenkin mutta onhan se "karumpi" sitten kun audiin vertaa muuten. Nykyisellä sähkö-nirolla joutuu moottoritiellä työmatkoja ajelemaan vastemelukuulokkeet päässä eikä perheen kanssa voi radiota autossa kuunnella ja paikat tippuu hampaista kun jouset on niin huonot niin aika paljonkin enemmä siltä saralta toivon. Tesla ei oikein ole vaihtoehto, ix xdrive40 taas hyvin harvoin on ilma-alustalla vaikka muuten varmasti ihan ok peli.
 
Kokemuksia audi e-tron 50/55 malleista? Sportback tai ilman. Itsellä nuo on jotenkin täysin tutkan alta menneet. Budu olisi noin 35k+-, olen miettinyt ioniq 5 tai sitten tuon väliltä, tai ehkä pieniakkuinen iX. Haluaisin kyllä kovasti että olisi ilmajouset, hiljainen ja mukava ajoltaan ja vähän nahkaa sisustassa.
Tuo isompiakkuinen Audi voisi olla aika hyvä kompromissi, ja niitä paljon tuntuu olevan tarjolla. Suurimpia miinuksia on ilmeisesti iso paino ja sitä myöten iso kulutus, mutta omiin ajoihin olisi kyllä riitävä.
Mitään kauhean huonoa noista ei ole omiin korviin kantautunut luotettavuuden osalta, mutta raskas ja hyvinkin varhainen sähköauto niin luulisi osia syövän? Onkohan jotain tyyppivikoja? Saisikohan tuota sitten korjattua vain volkkarin tai skodan osilla kun on vaggine? Muuta huomioitavaa?
Kalliita tyyppivikoja muutama; semmonen 5-6k kannattaa olla tilillä odottamassa, kun moottori(t) hajoaa. Akussakin oli joku vehje joka välillä routii, se taisi olla halvempi. Muuten on hienoja, kävin ajamassa 55 sportbackia. Joku takuu kannattaa ehkä harkita ottaa, voi maksaa itsensä takaisin.

Itse päädyin Enyaqqiin, iX oli myös vaihtoehto. Sekin oli kiva.
 
Korkeintaan hyvin ohikiitävän hetken, mutta liian vähän premium ja viimeistään pienet tilat sen poissulkee oman perheen liikuttimena.
Onko takapenkillä vai kontissa selkeästi vähemmän tilaa? Kävin itse koeistumassa juuri tuota audia ja en pitänyt sen keskikonsolista verrattuna polestariin, mutta pitää tosiaan sovitella vielä turvaistuimia yms. sillä polestarin takapenkillä ei tosiaan 2 metriset istu.
 
Onko takapenkillä vai kontissa selkeästi vähemmän tilaa? Kävin itse koeistumassa juuri tuota audia ja en pitänyt sen keskikonsolista verrattuna polestariin, mutta pitää tosiaan sovitella vielä turvaistuimia yms. sillä polestarin takapenkillä ei tosiaan 2 metriset istu.
Konttihan siinä on tosi pieni ja matala, sillä vie mökille korkeintaa terveiset puhumattakaan sitten kun on rattaita ja matkasänkyjä ja kampetta enemmän mukana.
 
Korkeintaan hyvin ohikiitävän hetken, mutta liian vähän premium ja viimeistään pienet tilat sen poissulkee oman perheen liikuttimena. Ioniq 5 suurin osa varustelutasoista on ilman sivupeilikameroita kuitenkin mutta onhan se "karumpi" sitten kun audiin vertaa muuten. Nykyisellä sähkö-nirolla joutuu moottoritiellä työmatkoja ajelemaan vastemelukuulokkeet päässä eikä perheen kanssa voi radiota autossa kuunnella ja paikat tippuu hampaista kun jouset on niin huonot niin aika paljonkin enemmä siltä saralta toivon. Tesla ei oikein ole vaihtoehto, ix xdrive40 taas hyvin harvoin on ilma-alustalla vaikka muuten varmasti ihan ok peli.
Täällä iX40 ilma-alustalla ja on kyllä hyvää ja hiljaista kyytiä.. näin kesällä ainakin myös kulutus ihan ok. Just ajoin mökille 160km 16.9kWh/100km kulutuksella..
 
Konttihan siinä on tosi pieni ja matala, sillä vie mökille korkeintaa terveiset puhumattakaan sitten kun on rattaita ja matkasänkyjä ja kampetta enemmän mukana.
Hassua, itselle jäi eri mielikuva, sillä se oli normaalia konttia syvempikin. Pitää katsoa vähän tarkemmin vielä tuo.
 
Nyt on eka pidempi reissu heitetty Ioniq 5:n seuraajalla eli Audi Q8 etron 55 sportback:lla.
595km suuntaansa keskinopeus 86km/h ja kulutus 22kwh/100km, sama reissu mennyt perinteisesti Ioniq 5:llä 17-18kwh/100km. Audissa tuntuu range arvio melko tarkalta ja hyvin riitti yksi lataus mennen tullen. Laturilla latasi heti 150kw teholla kun akussa saapuessa 35% mutta eipä se siitä hirveästi noussutkaan vaikka maksimi pitäisi olla 175kw. Liekkö syynä sitten abc:n kempowerin Ampeeri rajoitus? Noh joka tapauksessa yhdellä stopilla niin piti käydä auto kesken aterian siirtämässä pois latauksesta eli ei jäänyt nopeudesta kiinni kuten ei Ioniq:llakaan. Erona että ioniq vaati 73kwh akkunsa kanssa 2 latausta matkalla vaikka onkin pienempi kulutus ja latasi vähän isommilla keskitehoilla, 20-80% välin 180kw keskiteholla piikkien ollessa 225kw.

Kiitämme erityisesti ilma-alustaa ja kyydin hiljaisuutta, vaikka ei se Hyundaikaan mitenkään kova ollut rengasmelultaan. Ilmeisesti android auto taustalla käytössä MMI:ssä vaikkei sitä mainosteta ja responsiivisuus ihan eri tasolla Ioniqin kanssa. Plussaa kartasta hudissa ja mittaristossa mikä ei Ioniqilla taipunut vaan piti katsella keskinäyttöä. Takapenkin ikäjakaumasta johtuen kätevä takailmastoinnin lukitus kun lapsilukko päällä. Ioniqilla sieltä aina löytyi penkinlämmittimet päältä keskellä kesää…

Moitimme: käyttäjäprofiilin vaihto lennosta autolta poistumatta. Ei ladannut toisen kuljettajan asetuksia/penkin ja ratin säätöjä tai sitten emme vain osanneet.

Kääntösäde tuntuu Ioniqia pienemmältä vaikka auto onkin ulkoisesti isompi.
 
Onko joku lukenut tai kuullut jotain Mercedes EQS takavetoisista 350 malleista, eli niistä halvimmista mahdollisista EQS:ssistä mitä tarjolla? Saksassa alkaa olla pyynnit 45k-55k eli hyvin pian ostettavissa, jos ovat luottettavia vaan ja noissa saattaisi olla pitkä rangekin.
Onko jotain tyyppivikoja tms. tai puutteita?
Entäpä EQB, onko niissä tyyppivikoja tai jotain? Ihan ok tilat ilmeisesti.
Tilaa kun pitää nykyään valitettavasti olla, mutta myös kilometrejä tulee niin paljon että sähköauto houkuttaa..
 
Henkilökohtaisesti en ole itse lähtenyt autoa siirtämään kesken ruokailun, tämä siis kaksi kertaa kun olen puolentoista vuoden aikana Heinolan absilla ladannut. Syystä että 3/4 paikkaa tyhjillään niin jaksa pomppia kun kaikki mahtuu.

Toki jollain pienemmällä asemalla siirtäisin.
 
Tiukan linjan keskustelija. Noh, onneksi omalla osalla valtaosa kiinalaisista menee sivu suun, kun vetokykyä on liian vähän. EX30:n 1600 kg tosin voisi juuri ja juuri riittää.

Volvon tapauksessa ja ehkä yleisemmälläkin tasolla tulkintoja jonkin brändin kiinalaisuuden suhteen voi olla useita. Onko Volvo kiinalainen autovalmistaja, koska sillä on kiinalainen omistaja, mutta autot kuitenkin valmistetaan jossain muualla? Onko toisaalta Apple kiinalainen elektroniikkarompevalmistaja, koska vaikka brändi on yhdysvaltalainen, romppeiden valmistus tapahtuu kuitenkin ymmärtääkseni suurelta osin Kiinassa. Vaikka tässä vähän vertaillaankin omenoita ja päärynöitä keskenään, niin kumman valmistajan tuote on tässä vertailussa enemmän kiinalainen, eli kumpaa moraalitietoisen kuluttajan pitäisi enemmän vältellä?
Volvo on julkinen pörssiyhtiö, suuri osa omistuksesta toki on Kiinassa.

EX30 sen sijaan on melkolailla kiinalainen automalli. Se perustuu Geelyn pohjaan ja esim. Zeekr X on käytännössä pitkälti sama kampe teknisesti. Valmistuskin oli alunperin Kiinassa, mutta siirrettiin tänä vuonna pääasiassa Belgiaan.

Aattelin, että tää on ihan yleistä tietoa, mutta veikkaanpa nyt lopulta, ettei suurin osa EX30:n omistajista tiedä, kuinka kiinalaisella autolla ajavat, ja jättäisivät esim. sen Zeekrin kaupan ”hyllylle”.

En ota kantaa, onko se kiinalaisuus hyvä tai huono; iski vain pakollinen pätemisen tarve. :D
 
Henkilökohtaisesti en ole itse lähtenyt autoa siirtämään kesken ruokailun, tämä siis kaksi kertaa kun olen puolentoista vuoden aikana Heinolan absilla ladannut. Syystä että 3/4 paikkaa tyhjillään niin jaksa pomppia kun kaikki mahtuu.

Toki jollain pienemmällä asemalla siirtäisin.
Pitkälahdella alkoi laittaa 20c/min joutomaksua ilmoituksen mukaan
 
Nyt on eka pidempi reissu heitetty Ioniq 5:n seuraajalla eli Audi Q8 etron 55 sportback:lla.
595km suuntaansa keskinopeus 86km/h ja kulutus 22kwh/100km, sama reissu mennyt perinteisesti Ioniq 5:llä 17-18kwh/100km. Audissa tuntuu range arvio melko tarkalta ja hyvin riitti yksi lataus mennen tullen. Laturilla latasi heti 150kw teholla kun akussa saapuessa 35% mutta eipä se siitä hirveästi noussutkaan vaikka maksimi pitäisi olla 175kw. Liekkö syynä sitten abc:n kempowerin Ampeeri rajoitus? Noh joka tapauksessa yhdellä stopilla niin piti käydä auto kesken aterian siirtämässä pois latauksesta eli ei jäänyt nopeudesta kiinni kuten ei Ioniq:llakaan. Erona että ioniq vaati 73kwh akkunsa kanssa 2 latausta matkalla vaikka onkin pienempi kulutus ja latasi vähän isommilla keskitehoilla, 20-80% välin 180kw keskiteholla piikkien ollessa 225kw.

Kiitämme erityisesti ilma-alustaa ja kyydin hiljaisuutta, vaikka ei se Hyundaikaan mitenkään kova ollut rengasmelultaan. Ilmeisesti android auto taustalla käytössä MMI:ssä vaikkei sitä mainosteta ja responsiivisuus ihan eri tasolla Ioniqin kanssa. Plussaa kartasta hudissa ja mittaristossa mikä ei Ioniqilla taipunut vaan piti katsella keskinäyttöä. Takapenkin ikäjakaumasta johtuen kätevä takailmastoinnin lukitus kun lapsilukko päällä. Ioniqilla sieltä aina löytyi penkinlämmittimet päältä keskellä kesää…

Moitimme: käyttäjäprofiilin vaihto lennosta autolta poistumatta. Ei ladannut toisen kuljettajan asetuksia/penkin ja ratin säätöjä tai sitten emme vain osanneet.

Kääntösäde tuntuu Ioniqia pienemmältä vaikka auto onkin ulkoisesti isompi.
Oliko responsiivisuus parempaan vai huonompaan suuntaan eri tasolla Ioniqissa? Oliko muuten Ioniqissa muuten oikein mitään jota jäi kaipaamaan verrattuna etroniin? 800v latausnopeudet ehkä.
 
Oliko responsiivisuus parempaan vai huonompaan suuntaan eri tasolla Ioniqissa? Oliko muuten Ioniqissa muuten oikein mitään jota jäi kaipaamaan verrattuna etroniin? 800v latausnopeudet ehkä.
Parempaa, en saanut käyttöliittymää lagittamaan, ioniqissa välillä hyytyi valikoita vaihdellessa sekunniksi.

Kamera kuvaa kuolleesta kulmasta mittaristoon jäi tavallaan kaipaamaan kun siihe oli tottunut
 
Viimeksi muokattu:
Mistä tulee tämä myytti että ilmajousitus jotenkin parantaisi ajomukavuutta? Eikö sen pääasiallinen hyöty ole korkeudensäätö?
 
Mistä tulee tämä myytti että ilmajousitus jotenkin parantaisi ajomukavuutta? Eikö sen pääasiallinen hyöty ole korkeudensäätö?

Mukavuus taitaa lähinnä tulla sen myötä tulevista säädettävistä iskareista. Ainakin volkkarilla oli 2000-luvun alussa erillinen tunnistin tukivarsissa mittaamassa jousittamattoman painon värähtelyjä ja sen mukaan säätämässä matkustamoon mukavan matkustusilmapiirrin.
 
Mistä tulee tämä myytti että ilmajousitus jotenkin parantaisi ajomukavuutta? Eikö sen pääasiallinen hyöty ole korkeudensäätö?

Ei todellakaan ole myytti. Itsellä ollut kolme A6sta joista yksi rautajousilla ja ero selkeä. Tällä hetkellä kakkosbiili ilmoilla ja ykkösbiili DCC / rautajousilla. Ei mukavuudessa edes mitään hillitöntä eroa ole vaan tukevuudessa ja heitoissa maantie/motarinopeuksissa. Iso ero myös kun painaa pidemmän lomareissun auto täynnä niin ilmajousilla ajon osalta kuorma tunnu missään. Ei ylimääräisiä linttafiiliksiä tai niiailuita sekä alusta mukautuu nopeuteen ja painoon hyvin. Vaihtaisin koska vain tuon uuden DCCn ilmoihin vaikka siinäkin saa toki vaimennusta säädettyä.
 
Viimeksi muokattu:
Minä taas ajellut rautajousilla tyytyväisenä ilmajousien jälkeen. Joo ne ilmajouset oli mukavammat, mutta entä se vitutuksen määrä, kun olet kovalla pakkasella lähdössä töihin ja auto on perä lintassa pihassa... Silloin totesin että ilmankin (heh) pärjää.
 
DCC on vaikuttanut kyllä aika loogiselta valinnalta. Ei se ehkä ilmalle pärjää (no tästä voi olla eri mielipiteitä), mutta volkkarilla aika ehdoton optio.
 
Minä taas ajellut rautajousilla tyytyväisenä ilmajousien jälkeen. Joo ne ilmajouset oli mukavammat, mutta entä se vitutuksen määrä, kun olet kovalla pakkasella lähdössä töihin ja auto on perä lintassa pihassa... Silloin totesin että ilmankin (heh) pärjää.
Hihaveikkauksena kyseessä klassikko-linttabuimuri, jossa vain takana ilmat 😎 (ja sama muuten moni MB eikä noissa ole tason tai vaimennuksen säätöjä ja ovat aika lähellä normialustaa. Tai no ainakin parin ajossa olleen F11n osalta).

Mutta tosiaan fat-tronin alustasta ei ole paljon ongelmia kuulunut ja siinä taitaa olla ainut isompi murhe takamoottorissa nesteiden päätyminen väärään paikkaan. Itse jos ostaisin, pitäisin huolen että huoltohistoria täysin ok plus mielellään ulkoinen takuun myöntäjä jonka scopessa varmasti on tarvittavat.
 
pidempi reissu heitetty Ioniq 5:n … 595km suuntaansa … mennyt perinteisesti Ioniq 5:llä 17-18kwh/100km. … ioniq vaati 73kwh akkunsa kanssa 2 latausta matkalla vaikka onkin pienempi kulutus ja latasi vähän isommilla keskitehoilla, 20-80% välin 180kw keskiteholla piikkien ollessa 225kw.
Jokin ei nyt täsmää. Jos kulutus on 180Wh/km, niin 595km matkalla kuluu vain 107.1kWh.

Ei se tietty lataamatta mene, mutta kyllähän tuon nyt pitäisi yhdellä stopilla mennä väkisinkin? Vai onko sulla joku 300km laturiton väli just siinä keskimatkassa niin, että on pakko ladata auto melkein täyteen vajaa ajelun jälkeen ja sitten ei ihan riitä maaliin saakka?

Vai puuttuuko kotilataus ja lähdet reissuun puolella akulla tjsp?
 
Tai sitten tarkoitti kerta/suunta, kun matkaan viittas. Toki jos pelaa 20-80% väliä pelkästään, niin just ja just taitaa tarvita 2 latausta.
 
Tai sitten tarkoitti kerta/suunta, kun matkaan viittas. Toki jos pelaa 20-80% väliä pelkästään, niin just ja just taitaa tarvita 2 latausta.
Juurikin kerta/suunta. Kotoa täydellä akulla liikkeelle ja jos kohteessa ei latausta niin kerran yhdellä latauksella Ioniqilla menty niin se ollut ainoa kerta sähköautoillessa kun on tullut koettua range ahdistusta..
 
Usein voi säätää myös kovuutta, ehkäpä jopa pyöräkohtaisesti tai automaattisesti.
@dmn tuossa taisi jo mainita että iskareilla yleensä säädetään tuota kovuutta. Ainakin joissain Mersuissa noita pystyi erikseen säätämään.
Ei todellakaan ole myytti. Itsellä ollut kolme A6sta joista yksi rautajousilla ja ero selkeä. Tällä hetkellä kakkosbiili ilmoilla ja ykkösbiili DCC / rautajousilla. Ei mukavuudessa edes mitään hillitöntä eroa ole vaan tukevuudessa ja heitoissa maantie/motarinopeuksissa. Iso ero myös kun painaa pidemmän lomareissun auto täynnä niin ilmajousilla ajon osalta kuorma tunnu missään. Ei ylimääräisiä linttafiiliksiä tai niiailuita sekä alusta mukautuu nopeuteen ja painoon hyvin. Vaihtaisin koska vain tuon uuden DCCn ilmoihin vaikka siinäkin saa toki vaimennusta säädettyä.
Tietysti tuota kautta totta että kun se ilma pystyy pitämään korkeuden aina samana on mukavampi ajella kun ei esim. perä tipahda.

Itsekin ole ilman kannattaja mutta harmittavan vähän tarjolla näihin halvempiin autoihin. Pussien vaihtokin paljon helpompi operaatio kuin vietereiden tai tankojen.
 
Kävin koeajamassa Q6 e-tronin sekä rauta- että ilmajousilla. Mun "iskaritesti" paikka eli kilometrin pätkä routarikkoista 4-numeroista tietä osoitti, että Q6 on varsin epämukava moisella pinnalla rautajousin, mutta lipuu kevyesti yli ilmajousilla. Ts. jokaisen euron arvoinen ainakin tuohon malliin. Rengasmelusta hankala sanoa, kun ilmajousitetussa oli isommat nakit alla. Ei se ainakaan heikennä tilannetta.
 
Kävin koeajamassa Q6 e-tronin sekä rauta- että ilmajousilla. Mun "iskaritesti" paikka eli kilometrin pätkä routarikkoista 4-numeroista tietä osoitti, että Q6 on varsin epämukava moisella pinnalla rautajousin, mutta lipuu kevyesti yli ilmajousilla. Ts. jokaisen euron arvoinen ainakin tuohon malliin. Rengasmelusta hankala sanoa, kun ilmajousitetussa oli isommat nakit alla. Ei se ainakaan heikennä tilannetta.
Onko iskarit samat vai onko niihin tuotu jotain älyä tms. tuossa ilmapussimallissa?
 
Kokemuksia audi e-tron 50/55 malleista? Sportback tai ilman. Itsellä nuo on jotenkin täysin tutkan alta menneet. Budu olisi noin 35k+-, olen miettinyt ioniq 5 tai sitten tuon väliltä, tai ehkä pieniakkuinen iX. Haluaisin kyllä kovasti että olisi ilmajouset, hiljainen ja mukava ajoltaan ja vähän nahkaa sisustassa.
Tuo isompiakkuinen Audi voisi olla aika hyvä kompromissi, ja niitä paljon tuntuu olevan tarjolla. Suurimpia miinuksia on ilmeisesti iso paino ja sitä myöten iso kulutus, mutta omiin ajoihin olisi kyllä riitävä.
Mitään kauhean huonoa noista ei ole omiin korviin kantautunut luotettavuuden osalta, mutta raskas ja hyvinkin varhainen sähköauto niin luulisi osia syövän? Onkohan jotain tyyppivikoja? Saisikohan tuota sitten korjattua vain volkkarin tai skodan osilla kun on vaggine? Muuta huomioitavaa?
Tosiaan ne jo mainitut moottorien hajoamiset on pahin tyyppivika. Näissä tosin fb-juttujen mukaan tehdas tulee osissa 100% vastaan jos auto alle 5 vuotta ja kohtuullisesti ajettu (alle 200tkm) ja jos vielä on ostanut auton Suomesta Audin viralliselta jälleenmyyjältä niin töissäkin tullaan vastaan luokkaa 50% eli lopulta maksettavaa ei itselle jää kuin 800-1500e vähän vastaantulosta riippuen. Ilman mitään vastaantuloja se moottorin vaihto on 5-6ke.

Eli jos ostaa vm 21 tai vanhemman tai paljon ajetun niin myyjäliikkeen lisätakuu pariksi vuodeksi ihan suositeltava.

Noissa saa kyllä paljon autoa kohtuu hinnalla kunhan riskit on tiedossa ja hallinnassa.
 
Tosiaan ne jo mainitut moottorien hajoamiset on pahin tyyppivika. Näissä tosin fb-juttujen mukaan tehdas tulee osissa 100% vastaan jos auto alle 5 vuotta ja kohtuullisesti ajettu (alle 200tkm) ja jos vielä on ostanut auton Suomesta Audin viralliselta jälleenmyyjältä niin töissäkin tullaan vastaan luokkaa 50% eli lopulta maksettavaa ei itselle jää kuin 800-1500e vähän vastaantulosta riippuen. Ilman mitään vastaantuloja se moottorin vaihto on 5-6ke.

Eli jos ostaa vm 21 tai vanhemman tai paljon ajetun niin myyjäliikkeen lisätakuu pariksi vuodeksi ihan suositeltava.

Noissa saa kyllä paljon autoa kohtuu hinnalla kunhan riskit on tiedossa ja hallinnassa.
Ja myyjäliikkeen lisätakuu kannattaa aina olla mielellään merkkiliikkeen/merkkiorganisaation vaihtoautotakuu (kuten Audi Approved Plus), ei pelkkä jonkun vaihtoautojobbarin välittämä vakuutusyhtiön vaihtoautovakuutustuote. Jälkimmäisten kanssa voi olla vaikka minkälaista säätämistä, kun vakuutusyhtiö yrittää parhaansa mukaan keksiä keinon päästä remontissa mahdollisimman halvalla tai jopa maksamatta mitään. Jollekin ulkomaalaiselle vakuutusyhtiölle asiakastyytyväisyys on ihan yhdentekevää, merkkiorganisaatio sentään taas kai yleensä haluaa pitää omien takuuvaihtoautoratkaisujensa brändin arvokkaana.
 
Saakos Audiin otettua jatko takuun käytettynäkin vai saako vaan ensimmäinen omistaja ottaa tuon Audin oman jatkotakuu 5vuoteen asti?
 
Saakos Audiin otettua jatko takuun käytettynäkin vai saako vaan ensimmäinen omistaja ottaa tuon Audin oman jatkotakuu 5vuoteen asti?
Eipa taida saada, vain ensimmäisen omistajan otettavissa, ja vieläpä tehtävä kaupanteon yhteydessä kun soppari allekirjoitetaan. Ei onnistu myöhemmin.

Mun "iskaritesti" paikka eli kilometrin pätkä routarikkoista 4-numeroista tietä osoitti, että Q6 on varsin epämukava moisella pinnalla rautajousin, mutta lipuu kevyesti yli ilmajousilla. Ts. jokaisen euron arvoinen ainakin tuohon malliin
Kyllähän tuo aika tasaista ja mukavaa menoa on ilmapusseilla. Mökkitien huonokuntoisutta ei tule enään manailtua :)
 
Ja myyjäliikkeen lisätakuu kannattaa aina olla mielellään merkkiliikkeen/merkkiorganisaation vaihtoautotakuu (kuten Audi Approved Plus), ei pelkkä jonkun vaihtoautojobbarin välittämä vakuutusyhtiön vaihtoautovakuutustuote. Jälkimmäisten kanssa voi olla vaikka minkälaista säätämistä, kun vakuutusyhtiö yrittää parhaansa mukaan keksiä keinon päästä remontissa mahdollisimman halvalla tai jopa maksamatta mitään. Jollekin ulkomaalaiselle vakuutusyhtiölle asiakastyytyväisyys on ihan yhdentekevää, merkkiorganisaatio sentään taas kai yleensä haluaa pitää omien takuuvaihtoautoratkaisujensa brändin arvokkaana.

Noihin etroneihin pajoilla kasvaa kokemus onneksi koko ajan. Tässä jo väläyteltiin ihan järkevän kuuloisilta fiksauskuluilta: Lammikon youtube

Valmistajalta yleensä joku good will -vastaantulo on mahdollinen 5v kulmille asti, mutta esim 2.0TFSI-öljynkulutuscaseissa kollegallekin lähes 10v vanhaan A5een (olikohan 120tkm ajettu) tehtiin ilmaiseksi mäntäremppa. Tai nyt itsellä on 220tkm ajettu 10v vanha 3.0TDIQ-kutonen juuri marmorilla, kun tyyppivikana V-koneen laaksossa joku kikkula josta vuotaa jäähdytinnestettä pikkuhiljaa. Vastaantulo työt ja osat ~60%/900e, mutta heidän maahantuoma, käytettynä myymä ja huoltama. Ehkä ajan kanssa moottorien osalta toivottavasti käy, että tulee tarpeeksi painetta ja ainakin hyvällä historialla oleviin yleisesti voi saada joitain vastaantuloja. Mutta toisaalta marmorin hinnat sekä työohjeet "uutta tilalle" tekee sen, että kun pienemmät pajat saa osaamisen ja rutiinin noihin niin paljon edukkaammaksi tulee silti hoitaa muualla.
 
Viimeksi muokattu:
Adaptiiviseksi ne tuota mainostaa eli kaipa se tien mukaan katsoo. Normaalit sport yms. moodit tietysti käyttäjän valittavana, en muista mitä asetusta käytin, mutta vahvasti mukavuuden suuntaan se oli.
No tämä menee ehkä mun osalta saivarteluksi mutta nopealla googlauksella adaptiiviset iskarit tuossa on.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
280 230
Viestejä
4 816 900
Jäsenet
78 077
Uusin jäsen
doom2

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom