Yleistä keskustelua sähköautoista

Kaikista karuimmat varustelutasot ovat saksantuonteja. Sielläpäin karvalakkiversio on lakki ilman karvoja.

Ei mun miellestä kangassisusta mikään paha ole jos on siisti ja sporttipenkit. Täysnahat on vaan niin ikävät käyttää.
Mikäs täysnahoissa on ikävä? Itse oon kokenu, että ne on helpompi pitää puhtaana enkä varsinaisia downsideja keksi. Noh, koira varmaan kynsillään pilaa sen nopeemmin kuin kankaan.

Itse topicciin: onkos sähköautomaailmassa vieläkään järkevänhintaisia isolla kontilla varustettuja autoja? Kaikki sähköfarkut tuntuu olevan pirukseen kalliita.

Ideaparkin automaailmassa kun kävi katsomassa usean liikkeen e-tronit läpi niin huomasi hyvin että se on vielä "vanhemman" ajan sähköautoja ja vielä saksalaisten valmistama ja suomi-autoja, about kaikissa autoissa oli kangassisusta ja manuaalisäätöiset penkit ja matriisit puuttui eikä hudia yhdessäkään ym. Sitä on niin kerinnyt tottumaan että varustelutasoja on muutama johon sisältyy sitten kaikki varusteet, helpottaa sopivan auton etsimistä kummasti. Nyt pitää VIN avulla purkaa noita tietoja joka autosta, työlästä hommaa ja sopivan löytäminen työn ja tuskan takana.
Samat kokemukset. Vaikea löytää hyvin varusteltua, aina puuttui jotain. Itse en katsoisi muita kuin Audi approved+ -autoja tyyppivikojen takia. Niissä näytti olevan nytkin kohtuuhyvin varusteltuja. Ne matriisit voi ostaa jälkikäteen, jos muut on kunnossa.

Talvella kylmät ja kesällä hiostavat. Kyllä, löytyy lämmityksiä ja ilmastointeja penkeissä mutta ei ne toimi samantien kun laittaa päälle, varsinkin lämmitys vie aikansa.

Tytöt ei tykkää jos iho tarttuu nahkaan..

Mulla on ollut viimeiset 5 autoa nahkapenkit ja puhtaana pitäminen ainakin pikkulasten kanssa on kyllä herkkua, kun vertaa kankaaseen.

Nahkaakin on tietty erilaista: tasainen on helpompi mutta tarttuu enemmän kiinni ja ohut on mukavampi mutta paksu kestävämpi.

Mutta onhan plyysisohvakin tietysti aika mukava.

Mulla on ollut viimeiset 5 autoa nahkapenkit ja puhtaana pitäminen ainakin pikkulasten kanssa on kyllä herkkua, kun vertaa kankaaseen.
Tätä en ole koskaan itse ymmärtänyt, mitä ne ihmisten lapset siellä autossa syö ja murustelee kun kangaspenkit saadaan "liian" likaiseksi?
Onko ongelma enemmänkin toimintatavoissa kuin auton verhoilussa?
Tarvittaessa halvalla tekstiilipesurilla vartissa pestävä, talvella lämmin ja kesällä vähemmän hiostava verhoilu sopii ainakin omaan makuun paremmin.

Tätä en ole koskaan itse ymmärtänyt, mitä ne ihmisten lapset siellä autossa syö ja murustelee kun kangaspenkit saadaan "liian" likaiseksi?
Onko ongelma enemmänkin toimintatavoissa kuin auton verhoilussa?
Tarvittaessa halvalla tekstiilipesurilla vartissa pestävä, talvella lämmin ja kesällä vähemmän hiostava verhoilu sopii ainakin omaan makuun paremmin.
Pikkulapsi saattaa räjähtää suusta jolloin on parin päivän ruuat puolen metrin säteellä kaikkialle.

Itse olen nahkapenkkejä kokeillut ja en ottaisi koskaan omaan autoon. Todella epämiellyttävän liukas pinta. Minulla on nyt kahdessa autossa ollut tällaista jotain mikrokuitua ja tämä on ollut oma suosikkini. Reunoilla on nahkaa mutta tuo kohta jossa istutaan, niin siinä tuota mikrokuitua ja siinä on todella miellyttävä istua.

1750705983985.png

Itse topicciin: onkos sähköautomaailmassa vieläkään järkevänhintaisia isolla kontilla varustettuja autoja? Kaikki sähköfarkut tuntuu olevan pirukseen kalliita.

Järkevän kokoinen kontti ja hinta ovat toki suhteellisia käsitteitä, mutta kyllähän tuota tarjontaa on ja se kasvaa koko ajan, etenkin jos käytetyt on vaihtoehto. Farmaririntamalla on toki vielä hiljaisempaa, eli SUV-maailma kutsuu.

Ideaparkin automaailmassa kun kävi katsomassa usean liikkeen e-tronit läpi niin huomasi hyvin että se on vielä "vanhemman" ajan sähköautoja ja vielä saksalaisten valmistama ja suomi-autoja, about kaikissa autoissa oli kangassisusta ja manuaalisäätöiset penkit ja matriisit puuttui eikä hudia yhdessäkään ym. Sitä on niin kerinnyt tottumaan että varustelutasoja on muutama johon sisältyy sitten kaikki varusteet, helpottaa sopivan auton etsimistä kummasti. Nyt pitää VIN avulla purkaa noita tietoja joka autosta, työlästä hommaa ja sopivan löytäminen työn ja tuskan takana.

Etronin lisävarustelista on ollut pitkä ja korona-aika on sotkenut varustepakettien sisältöä, eli kannattaa olla erittäin tarkkana autojen varusteluista. Vertailu ei ole helppoa.

Joitakin varusteita, kuten matriisit, taitaa olla mahdollista ostaa jälkikäteen kaikkiin autoihin. Tai ainakin suomiautoihin, en tiedä onko saksasta saanut vieläkin karvalakinmpaa versiota, todennäköisesti on.

Itse Audeja katsellessa katsoin ensimmäisenä kuljettajan penkkiä, ja jos se oli sporttipenkki tai se paremmat säädöt omaava nahkajakkara, niin auto pääsi karsinnasta eteenpäin. Peruspenkeillä varustetuissa tuskin olisi muutenkaan ollut juurikaan varusteita, ja penkki oli kuitenkin kynnysehto.

Mikä nyt sitten on kallista kenellekin.

Isommissa MEB:ssä on minusta ihan käyttökelpoisen kokoinen kontti ja hinnat kohtalaiset - etenkin kun huomioi sen kuinka paljon kotiladatulla sähköllä säästää huoltiksella tankkaamiseen verrattuna.

ID4/Enyaq/Q4 mikälie cupra vastine/Fordit.

Pari vuotta vanhan jos ostaa, niin hintaakaan ei ole minusta liikaa. Jostain muusta varmaan on.

Pikkulapsi saattaa räjähtää suusta jolloin on parin päivän ruuat puolen metrin säteellä kaikkialle.
Jep, kokemusta on täälläkin...
Silti vähiten sitä "tuotosta" on auton istuinverhoilussa, varsinkin jos kyseessä turvaistuimessa matkustava lapsi?
Isoimmat sattumat ainakin meillä on osuneet oveen, lattialle, turvaistuimeen ja etumatkustajan selkänojaan.
Nahkapenkkien hyöty tässä harvinaisessa skenaariossa on lähes nolla, nahkapenkin haitat joudut kohtaamaan joka talvi ja kesä...

Eiks se Ari ole silti uutta Lefaa pykälää isompi ?
Onhan Ariya vähän eri segmentin auto kuin Leaf ja eiköhän Nissanilla ole tarkoitus jatkaa molemmilla eteenpäin+Micra vielä pienempään päähän.
Uusi leaf: P: 4380, L: 1819, K: 1550, aksv: 2690
Tavaratila 437 litraa
Ariya: P:4595, L: 1850, K: 1650, aksv:2775
Tavaratila 468 litraa.
Myös spekseissä on aika isoja eroja:
Akku leaf 52kwh/75kwh
Ariya 63kwh/87kwh
Tehot leaf 130 kW / 345 Nm
Ariya 160kw/300nm(63kwh), 225kw/600nm(4orce)
Kiihtyvyys 0-100km/h leaf 8,6s
Ariya 7,5/5,1s
AC-lataus leaf 7,4kw/11kw
Ariya 21kw
Ariyassa 4-veto saatavilla, Leafissa ei.
Vetomassat Ariyassa(750/1500kg) todennäköisesti isommat.
Leaf valmistetaan Euroopassa, Ariya Japanissa

Oletettavasti leaf myy huomattavasti paremmin kuin Ariya johtuen auton pienemmästä koosta(=Qashqai) ja edullisemmasta hinnasta.

Isommissa MEB:ssä on minusta ihan käyttökelpoisen kokoinen kontti ja hinnat kohtalaiset - etenkin kun huomioi sen kuinka paljon kotiladatulla sähköllä säästää huoltiksella tankkaamiseen verrattuna.

Pari vuotta vanhan jos ostaa, niin hintaakaan ei ole minusta liikaa. Jostain muusta varmaan on.
Liian pieni kontti noissa on omiin tarpeisiin.

Onko kohderyhmät tosiaan noin erilaiset, kun tuntuu, että farkkuja valuu aika hitaasti täyssähkömarkkinaan? Polttiksien puolella on tuoreita malleja selkeesti enemmän, vaikka markkina onkin SUViutumassa.

Tänne jäi reilu kolmen vuoden jälkeen ihan ok-fiilikset Q4sta ja vähän puoliksi tosissaan kyttäillyt, jos talouden kakkospelin (diesel) vaihtaisi myös sähköön. Budun puolesta ensimmäisinä Pole-2 awd ja id.4 gtx. Vaikein paikka kun kakkonen on ollut iso backup-farkku, jolla esikoinen ajelee enemmän jolloin Polestar on vähän hankala tiloiltaan ja vähän raju parikymppiselle ja ehkä id.4 olisi sopiva yllätyksetön, hajuton ja mauton kompromissi.

Muuten kontin käytettävyydeltään Q4 ja farkkuina ID.7 & A6 ei niin dramaattista eroa ole (kutonen kontin muodoltaan just ja just isoin ja id.7 ehkä sisätiloiltaan). Enemmän ero on ajossa ja jos tarvitsee reilummin tilaa, ei noista mikään ole paku tai XC90.

No aina on ID7 ja jos kontti pitää olla oikeasti iso niin EV9.

Mutta mahdoton ulkopuolelta anoa, että kuinka monta kuutiota sinne takakonttiin pitää mahtua, jos esim. Enyaqissa on liian pieni kontti.

Jos taas halpaa sähköfarkkua haluaa niin eikös käytännössä ajamattomia Opeleita saanut halvalla juuri hetki sitten. Nyt katsotuna Sports tourereita ei kovin edullisesti näyttänyt olevan (jossain 30000 päälle).

Statistiikka

Viestiketjuista
280 282
Jäsenet
78 077
Uusin jäsen
Mika V

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom