Yleistä keskustelua sähköautoista

Kaikista karuimmat varustelutasot ovat saksantuonteja. Sielläpäin karvalakkiversio on lakki ilman karvoja.

Ei mun miellestä kangassisusta mikään paha ole jos on siisti ja sporttipenkit. Täysnahat on vaan niin ikävät käyttää.
Mikäs täysnahoissa on ikävä? Itse oon kokenu, että ne on helpompi pitää puhtaana enkä varsinaisia downsideja keksi. Noh, koira varmaan kynsillään pilaa sen nopeemmin kuin kankaan.

Itse topicciin: onkos sähköautomaailmassa vieläkään järkevänhintaisia isolla kontilla varustettuja autoja? Kaikki sähköfarkut tuntuu olevan pirukseen kalliita.
 
Ideaparkin automaailmassa kun kävi katsomassa usean liikkeen e-tronit läpi niin huomasi hyvin että se on vielä "vanhemman" ajan sähköautoja ja vielä saksalaisten valmistama ja suomi-autoja, about kaikissa autoissa oli kangassisusta ja manuaalisäätöiset penkit ja matriisit puuttui eikä hudia yhdessäkään ym. Sitä on niin kerinnyt tottumaan että varustelutasoja on muutama johon sisältyy sitten kaikki varusteet, helpottaa sopivan auton etsimistä kummasti. Nyt pitää VIN avulla purkaa noita tietoja joka autosta, työlästä hommaa ja sopivan löytäminen työn ja tuskan takana.
Samat kokemukset. Vaikea löytää hyvin varusteltua, aina puuttui jotain. Itse en katsoisi muita kuin Audi approved+ -autoja tyyppivikojen takia. Niissä näytti olevan nytkin kohtuuhyvin varusteltuja. Ne matriisit voi ostaa jälkikäteen, jos muut on kunnossa.
 
Talvella kylmät ja kesällä hiostavat. Kyllä, löytyy lämmityksiä ja ilmastointeja penkeissä mutta ei ne toimi samantien kun laittaa päälle, varsinkin lämmitys vie aikansa.

Tytöt ei tykkää jos iho tarttuu nahkaan..

Mulla on ollut viimeiset 5 autoa nahkapenkit ja puhtaana pitäminen ainakin pikkulasten kanssa on kyllä herkkua, kun vertaa kankaaseen.

Nahkaakin on tietty erilaista: tasainen on helpompi mutta tarttuu enemmän kiinni ja ohut on mukavampi mutta paksu kestävämpi.

Mutta onhan plyysisohvakin tietysti aika mukava.
 
Mulla on ollut viimeiset 5 autoa nahkapenkit ja puhtaana pitäminen ainakin pikkulasten kanssa on kyllä herkkua, kun vertaa kankaaseen.
Tätä en ole koskaan itse ymmärtänyt, mitä ne ihmisten lapset siellä autossa syö ja murustelee kun kangaspenkit saadaan "liian" likaiseksi?
Onko ongelma enemmänkin toimintatavoissa kuin auton verhoilussa?
Tarvittaessa halvalla tekstiilipesurilla vartissa pestävä, talvella lämmin ja kesällä vähemmän hiostava verhoilu sopii ainakin omaan makuun paremmin.
 
Tätä en ole koskaan itse ymmärtänyt, mitä ne ihmisten lapset siellä autossa syö ja murustelee kun kangaspenkit saadaan "liian" likaiseksi?
Onko ongelma enemmänkin toimintatavoissa kuin auton verhoilussa?
Tarvittaessa halvalla tekstiilipesurilla vartissa pestävä, talvella lämmin ja kesällä vähemmän hiostava verhoilu sopii ainakin omaan makuun paremmin.
Pikkulapsi saattaa räjähtää suusta jolloin on parin päivän ruuat puolen metrin säteellä kaikkialle.
 
Itse olen nahkapenkkejä kokeillut ja en ottaisi koskaan omaan autoon. Todella epämiellyttävän liukas pinta. Minulla on nyt kahdessa autossa ollut tällaista jotain mikrokuitua ja tämä on ollut oma suosikkini. Reunoilla on nahkaa mutta tuo kohta jossa istutaan, niin siinä tuota mikrokuitua ja siinä on todella miellyttävä istua.

1750705983985.png
 
Itse topicciin: onkos sähköautomaailmassa vieläkään järkevänhintaisia isolla kontilla varustettuja autoja? Kaikki sähköfarkut tuntuu olevan pirukseen kalliita.

Järkevän kokoinen kontti ja hinta ovat toki suhteellisia käsitteitä, mutta kyllähän tuota tarjontaa on ja se kasvaa koko ajan, etenkin jos käytetyt on vaihtoehto. Farmaririntamalla on toki vielä hiljaisempaa, eli SUV-maailma kutsuu.

Ideaparkin automaailmassa kun kävi katsomassa usean liikkeen e-tronit läpi niin huomasi hyvin että se on vielä "vanhemman" ajan sähköautoja ja vielä saksalaisten valmistama ja suomi-autoja, about kaikissa autoissa oli kangassisusta ja manuaalisäätöiset penkit ja matriisit puuttui eikä hudia yhdessäkään ym. Sitä on niin kerinnyt tottumaan että varustelutasoja on muutama johon sisältyy sitten kaikki varusteet, helpottaa sopivan auton etsimistä kummasti. Nyt pitää VIN avulla purkaa noita tietoja joka autosta, työlästä hommaa ja sopivan löytäminen työn ja tuskan takana.

Etronin lisävarustelista on ollut pitkä ja korona-aika on sotkenut varustepakettien sisältöä, eli kannattaa olla erittäin tarkkana autojen varusteluista. Vertailu ei ole helppoa.

Joitakin varusteita, kuten matriisit, taitaa olla mahdollista ostaa jälkikäteen kaikkiin autoihin. Tai ainakin suomiautoihin, en tiedä onko saksasta saanut vieläkin karvalakinmpaa versiota, todennäköisesti on.

Itse Audeja katsellessa katsoin ensimmäisenä kuljettajan penkkiä, ja jos se oli sporttipenkki tai se paremmat säädöt omaava nahkajakkara, niin auto pääsi karsinnasta eteenpäin. Peruspenkeillä varustetuissa tuskin olisi muutenkaan ollut juurikaan varusteita, ja penkki oli kuitenkin kynnysehto.
 
Itse topicciin: onkos sähköautomaailmassa vieläkään järkevänhintaisia isolla kontilla varustettuja autoja? Kaikki sähköfarkut tuntuu olevan pirukseen kalliita.
Mikä nyt sitten on kallista kenellekin.

Isommissa MEB:ssä on minusta ihan käyttökelpoisen kokoinen kontti ja hinnat kohtalaiset - etenkin kun huomioi sen kuinka paljon kotiladatulla sähköllä säästää huoltiksella tankkaamiseen verrattuna.

ID4/Enyaq/Q4 mikälie cupra vastine/Fordit.

Pari vuotta vanhan jos ostaa, niin hintaakaan ei ole minusta liikaa. Jostain muusta varmaan on.
 
Pikkulapsi saattaa räjähtää suusta jolloin on parin päivän ruuat puolen metrin säteellä kaikkialle.
Jep, kokemusta on täälläkin...
Silti vähiten sitä "tuotosta" on auton istuinverhoilussa, varsinkin jos kyseessä turvaistuimessa matkustava lapsi?
Isoimmat sattumat ainakin meillä on osuneet oveen, lattialle, turvaistuimeen ja etumatkustajan selkänojaan.
Nahkapenkkien hyöty tässä harvinaisessa skenaariossa on lähes nolla, nahkapenkin haitat joudut kohtaamaan joka talvi ja kesä...
 
Eiks se Ari ole silti uutta Lefaa pykälää isompi ?
Onhan Ariya vähän eri segmentin auto kuin Leaf ja eiköhän Nissanilla ole tarkoitus jatkaa molemmilla eteenpäin+Micra vielä pienempään päähän.
Uusi leaf: P: 4380, L: 1819, K: 1550, aksv: 2690
Tavaratila 437 litraa
Ariya: P:4595, L: 1850, K: 1650, aksv:2775
Tavaratila 468 litraa.
Myös spekseissä on aika isoja eroja:
Akku leaf 52kwh/75kwh
Ariya 63kwh/87kwh
Tehot leaf 130 kW / 345 Nm
Ariya 160kw/300nm(63kwh), 225kw/600nm(4orce)
Kiihtyvyys 0-100km/h leaf 8,6s
Ariya 7,5/5,1s
AC-lataus leaf 7,4kw/11kw
Ariya 21kw
Ariyassa 4-veto saatavilla, Leafissa ei.
Vetomassat Ariyassa(750/1500kg) todennäköisesti isommat.
Leaf valmistetaan Euroopassa, Ariya Japanissa

Oletettavasti leaf myy huomattavasti paremmin kuin Ariya johtuen auton pienemmästä koosta(=Qashqai) ja edullisemmasta hinnasta.
 
Mikä nyt sitten on kallista kenellekin.

Isommissa MEB:ssä on minusta ihan käyttökelpoisen kokoinen kontti ja hinnat kohtalaiset - etenkin kun huomioi sen kuinka paljon kotiladatulla sähköllä säästää huoltiksella tankkaamiseen verrattuna.

ID4/Enyaq/Q4 mikälie cupra vastine/Fordit.

Pari vuotta vanhan jos ostaa, niin hintaakaan ei ole minusta liikaa. Jostain muusta varmaan on.
Liian pieni kontti noissa on omiin tarpeisiin.

Onko kohderyhmät tosiaan noin erilaiset, kun tuntuu, että farkkuja valuu aika hitaasti täyssähkömarkkinaan? Polttiksien puolella on tuoreita malleja selkeesti enemmän, vaikka markkina onkin SUViutumassa.
 
Mikä nyt sitten on kallista kenellekin.

Isommissa MEB:ssä on minusta ihan käyttökelpoisen kokoinen kontti ja hinnat kohtalaiset - etenkin kun huomioi sen kuinka paljon kotiladatulla sähköllä säästää huoltiksella tankkaamiseen verrattuna.

ID4/Enyaq/Q4 mikälie cupra vastine/Fordit.

Pari vuotta vanhan jos ostaa, niin hintaakaan ei ole minusta liikaa. Jostain muusta varmaan on.

Tänne jäi reilu kolmen vuoden jälkeen ihan ok-fiilikset Q4sta ja vähän puoliksi tosissaan kyttäillyt, jos talouden kakkospelin (diesel) vaihtaisi myös sähköön. Budun puolesta ensimmäisinä Pole-2 awd ja id.4 gtx. Vaikein paikka kun kakkonen on ollut iso backup-farkku, jolla esikoinen ajelee enemmän jolloin Polestar on vähän hankala tiloiltaan ja vähän raju parikymppiselle ja ehkä id.4 olisi sopiva yllätyksetön, hajuton ja mauton kompromissi.

Muuten kontin käytettävyydeltään Q4 ja farkkuina ID.7 & A6 ei niin dramaattista eroa ole (kutonen kontin muodoltaan just ja just isoin ja id.7 ehkä sisätiloiltaan). Enemmän ero on ajossa ja jos tarvitsee reilummin tilaa, ei noista mikään ole paku tai XC90.
 
No aina on ID7 ja jos kontti pitää olla oikeasti iso niin EV9.

Mutta mahdoton ulkopuolelta anoa, että kuinka monta kuutiota sinne takakonttiin pitää mahtua, jos esim. Enyaqissa on liian pieni kontti.

Jos taas halpaa sähköfarkkua haluaa niin eikös käytännössä ajamattomia Opeleita saanut halvalla juuri hetki sitten. Nyt katsotuna Sports tourereita ei kovin edullisesti näyttänyt olevan (jossain 30000 päälle).
 
ID7:ssakaan kontti ei litrojen puolesta ole iso. Pitäisi melkein käydä koeajamassa ja kokeilemassa millanen se käytännössä on. Mietin siis Corollan vaihtamista sähköautoon; Corollassa on 599 litran kontti ja siinäkin loppuu tila viikottain. Lastenrattaat ja muut tilpehöörit vie tilaa jo niin paljon, ettei meinaa juurikaan muuta mahtua.

Harrastan myös mehiläistarhausta ja ne roinat on aika isoja, mutta Corollalla on toistaiseksi pärjätty. ID.Buzzista oon lukenut, että se olisi käytännön tasolla aika epäonnistunut kampe (ei lämpene talvella, range todella lyhyt jne). Onko täällä ID.Buzzin omistajia, jotka osaisivat kertoa kokemuksia?
 
ID7 farkkumalllissa on ainakin paperilla pari litraa isompi kontti. Buzzissa ongelmana kait on/oli enemmänkin se että sitä sai aluksi vain cargona ja lämmityslaite oli ehkä enemmän suunniteltu pienemmän kabiinin lämmittämiseen (siinä kun oli väliseinä). Joka tekee sen, että kovilla pakkasilla lämmitys ei tahtonut TMn testissä takana riittää.

Harri Salon videoiden pohjalta ainakin cargo versiossa on lisätty takatilan alle eristettä uudempiin, mutta vaikea sanoa kuinka paljon tuo on vaikuttanut. Niin ja tietty siitä saa nykyään myös nelivetomallia.
 
ID7 farkkumalllissa on ainakin paperilla pari litraa isompi kontti. Buzzissa ongelmana kait on/oli enemmänkin se että sitä sai aluksi vain cargona ja lämmityslaite oli ehkä enemmän suunniteltu pienemmän kabiinin lämmittämiseen (siinä kun oli väliseinä). Joka tekee sen, että kovilla pakkasilla lämmitys ei tahtonut TMn testissä takana riittää.

Harri Salon videoiden pohjalta ainakin cargo versiossa on lisätty takatilan alle eristettä uudempiin, mutta vaikea sanoa kuinka paljon tuo on vaikuttanut. Niin ja tietty siitä saa nykyään myös nelivetomallia.
Nopeella googlauksella ID.7 Tourerin kontti olisi 545 litraa vain. Pitkä range vaan houkuttelisi siinä automallissa.

Varmaan olisi pakko koeajaa talvella sellanen ID.Buzz niin tietäisi kuinka lämmitysteho riittää. Siinä riittäisi tilaa kyllä perheelle ja roippeille. :D
 
Ai hallusinoi itsellä yli 600L, mutta kysyinkin englanniksi ja sillä kielellä corollassa oli pienempi kontti. Mutta tosiaan suomeksi kysymällä väittää tuon kokoiseksi mitä sanoit. Aika jännä, että noin paljon eroavat, mutta voihan olla ihan puhtaasti mittauskysymyskin.
 
Nopeella googlauksella ID.7 Tourerin kontti olisi 545 litraa vain. Pitkä range vaan houkuttelisi siinä automallissa.

Varmaan olisi pakko koeajaa talvella sellanen ID.Buzz niin tietäisi kuinka lämmitysteho riittää. Siinä riittäisi tilaa kyllä perheelle ja roippeille. :D
Jos ei lämpö riitä niin kiinan poikien vepastossa riittää😀
 
ID.Buzzista oon lukenut, että se olisi käytännön tasolla aika epäonnistunut kampe (ei lämpene talvella, range todella lyhyt jne). Onko täällä ID.Buzzin omistajia, jotka osaisivat kertoa kokemuksia?
Joitain kommentetja kuullut, lähinnä pakettiautoversion käyttäjiltä, positiivisesti suhtautuneet, kun käyttö tarkoitus ollut tuohon sopiva. Ja pakettiauto puolella aikanaan tuo enemmänkin ollut eduksi kantamassa jne,
Ensimmäinen henkilöautoversio sai Suomessa TM testissä kritiikkiä, no range kai tontilla, mutta haastavissa talvikeleissa eteneminen, pysähtyminen, lämmitys. sai kritiikkiä. Eteneminen/pysähtyminen ymmärtääkseni parantunut paramatri päivityksillä, ja markkinoille tullut mallista päivitettyä versiota (ei tieto, mutta mielikuva että lämpiääkin paremmin), lisäksi uusia akkukokoja, pidempään versiota, nelivetoa.

Automallin hinta pomsahti julkaisussa sitä mitä ensi julkistuksissa arvioitu, pitkän isoakkuisen nelivedon hinnasto hinta menee jo aika kauas perus perhefarkusta.

Nopeella googlauksella ID.7 Tourerin kontti olisi 545 litraa vain. Pitkä range vaan houkuttelisi siinä automallissa.

Lastenrattaa, ym sälä, niin sentin ratkaisee ei litrat. Varsinkin jos hyväksyy sen että osa tavarasta ylittää ikkuna/selkänoja linjan.
Toinen, lastenrattaissa on isoja eroja, ja jos se jää sentistä parista kiinni, niin halvempaa päivittää ne rattaa, mitkä sopii esim pitkittäin (jos ei nyt ole sen suhteen optimit)



Varmaan olisi pakko koeajaa talvella sellanen ID.Buzz niin tietäisi kuinka lämmitysteho riittää. Siinä riittäisi tilaa kyllä perheelle ja roippeille. :D
Tuosta mallista on aika niukasti juttua netin palstoilla, ilmeisesti ei ole netti aktiivien suosiossa.

Jos edellinen auto polttis, ilman polttoaine lämmitintä, niin sähkiksen kanssa moni käyttää kopin esilämmitystä, mikä antaa paljon anteeksi lämmityksen tehossa, toinen sitten katsoa että ruksittuna ne kaikki lämmittimet, ratti, (etu)penkki, tuulilasi(oliko tuossa?).
Vanha vitsi on polttoaine lämmitin sähkikseen, jos vetää sitä pitkää uudenvuoden lapin reissua...

Mutta auton lämmityksestä yleensä riippuu paljon siitä missä asut, missä liikut, etelä, lounaassa enemmän sitä kuivana pitämistä, pohjoisessa, kainuussa sitten ihan eri tarpeet jos pitkää talvipätkää paitasillaan, tai nyt edes lasit sulana. Ja yhdistettyna pitkään kantamatoiveeseen, niin nousee tärkeäksi sitten se lämmityksen hyötysuhde, jopa eristys, vastuslämmitys, alumiini kuori, tehokkaana tarkoittaa isoa energiankulutusta.
 
ID7:ssakaan kontti ei litrojen puolesta ole iso. Pitäisi melkein käydä koeajamassa ja kokeilemassa millanen se käytännössä on. Mietin siis Corollan vaihtamista sähköautoon; Corollassa on 599 litran kontti ja siinäkin loppuu tila viikottain. Lastenrattaat ja muut tilpehöörit vie tilaa jo niin paljon, ettei meinaa juurikaan muuta mahtua.

Harrastan myös mehiläistarhausta ja ne roinat on aika isoja, mutta Corollalla on toistaiseksi pärjätty. ID.Buzzista oon lukenut, että se olisi käytännön tasolla aika epäonnistunut kampe (ei lämpene talvella, range todella lyhyt jne). Onko täällä ID.Buzzin omistajia, jotka osaisivat kertoa kokemuksia?
Kannattaa tosiaan käydä lastenrattaiden ja mittanauhan kanssa katselemassa paikan päällä. VDA-litrat on vähän huono mittari kun ovat yleensä vain näkösuojan alainen osa tavaratilasta ja kaikki välipohjan alaiset pikkulokerot minne ei lastenvaunuja tai jotain mehiläispönttöjä laiteta. Mikään standardi ei vertaile kattoon asti kuormattua tilaa.

Myös Corolla Touringin tavaratilan litroista aika iso osa taitaa olla välipohjan alla varapyörän kaivossa.

Onko Passatista tulossa sähköversiota?

ID.7 Tourer.


Nopeella googlauksella ID.7 Tourerin kontti olisi 545 litraa vain. Pitkä range vaan houkuttelisi siinä automallissa.

Varmaan olisi pakko koeajaa talvella sellanen ID.Buzz niin tietäisi kuinka lämmitysteho riittää. Siinä riittäisi tilaa kyllä perheelle ja roippeille. :D

Ai hallusinoi itsellä yli 600L, mutta kysyinkin englanniksi ja sillä kielellä corollassa oli pienempi kontti. Mutta tosiaan suomeksi kysymällä väittää tuon kokoiseksi mitä sanoit. Aika jännä, että noin paljon eroavat, mutta voihan olla ihan puhtaasti mittauskysymyskin.

ID.7 tourerin kontti on 545/605 takapenkkien selkänojan kallistuksesta riippuen.
 
Onko Passatista tulossa sähköversiota?
Kuten sanottu, ID7 on se. Seuraavaksi heivaavat nuo ID nimet ja jätetäänkö Passat historian kunniakkaille lehdille nimenä ja kehitetään kokonaan uusi, mutta Passat se henkisesti sitten on.

Tosin VAG tuntuu nyt kipuilevan tuon sähkösiirtymän johdosta, joten voi olla, että Pasaati pidetäänkin vielä yhden sukupolven mukana hybridinä ennen täyssähköistymistä konsernina.
 
Liian pieni kontti noissa on omiin tarpeisiin.

Onko kohderyhmät tosiaan noin erilaiset, kun tuntuu, että farkkuja valuu aika hitaasti täyssähkömarkkinaan? Polttiksien puolella on tuoreita malleja selkeesti enemmän, vaikka markkina onkin SUViutumassa.
Kannattaa käydä katsomassa ja sovittamassa, minusta ainakin ID.4 ja Enyaq SUV kontti on aikamoinen laari. Litroiltaankin hyvin lähellä Corollaa, mutta en usko et ois ainakaan pienempi, on se autona melkolailla suurempi kuitenkin (leveys, akseliväli). Tietysti jos haluaa isompaa tilaa, niin sit pitää suurentaa autoakin paljon.
 
Model Yn Björnin lataustesti. Alkaa lataus olla aika keskinkertaista ja paikallaan on poljettu (LGn akulla) jo viidettä vuotta putkeen.... Kulutus jees ja kättelee nopeasti (joka vaikuttaa 1000km testissä positiivisesti).
 
Viimeksi muokattu:
Model Yn Björnin lataustesti. Alkaa lataus olla aika keskinkertaista ja paikallaan on poljettu (LGn akulla) jo viidettä vuotta putkeen.... Kulutus jees ja kättelee nopeasti.

Edelleen kuitenkin kepittää kilpailijansa Björnin 1000km testissä, vaikka satoi vettä testin aikana ja isommilla 20" vanteilla, jotka huonontaa kulutusta. Sanon edelleen näihin latausnopeuksiin. About 5v päästä tiedämme, kuinka hyvin nämä äkäisesti lataamaan säädetyt autot kestävät akkujensa osalta.
 
Ne äkäisemmät autot on jo Porschen puolesta todettu kestävän ja siksi siellä nostettiin jo edelliseen malliin nopeuksia kun ne kestävät laskettua paremmin.
 
Tai ostaa Model Y.

Y:ssa on hyvin paperilla tilaa ja bonuksena sieltä sun täältä löytyy piuhoille/latureille etc tilat, jolloin itse kontin saa pidettyä tyhjänä. Mutta kontin muoto on sellainen, joka ei ihan samalla tapaa jousta kuin aidon farkun. Seiska kun on aika mukavan mallinen (vaikka ei mikään vanha kuutio-Volvo olekaan) ja ei tarvitse kuin joko verho ottaa kokonaan sivuun tai rullata pois niin kampetta mahtuu aika hyvin. Ja mikä oleellisinta niin on jo ajoltaan ihan toista.

Muistikuvien pohjalta Corolla ei ainakaan ole isompi kuin farkkuseiskan kontti. Ja id.7:ssa saa juuri penkkien säädöllä just hyvin käytännön tilaa suorakulmaisten kamppeiden kanssa ja toisena ainakin itsellä voin heivaa menemään välipohjan jolloin taas tuli hyvin tilaa.

Yksikään noista ei kuitenkaan ole tiloiltaan mitään verrattuna buzziin tai vaikka XC90een (oletettavasti pole-3 ja EX90 myös). Mitä olikin kommentoitu, buzzin ekoista versioista päivitykset korjasi pahimmat säädöt ja noin vuosi sitten tuli kokonaan päivitetyt mallit.
 
Ne äkäisemmät autot on jo Porschen puolesta todettu kestävän ja siksi siellä nostettiin jo edelliseen malliin nopeuksia kun ne kestävät laskettua paremmin.
Vähän itse epäilisin vielä Porschen akkuosaamista tämän viimeisen tuoreen akkuongelman takia.



Lieköhän, että jos Teslan ja Porschen insinöörit juttelisivat akun säilymisestä ja Teslan insinööri kysyisi, että miten ratkaisitte sen akun kuumenemisen ja viilenemisen kvanttikompituuttuurisen surkastumisen jälkivaikutteen kun akku ikääntyy, Porschen insinööri sanoisi:

Screenshot 2025-06-24 at 13.02.10.png
 
Viimeksi muokattu:
Vähän itse epäilisin vielä Porschen akkuosaamista tämän viimeisen tuoreen akkuongelman takia.
Mitä ajat takaa, linkkaat uutisen alku vuodelta 2024, missä kerrotaan Porchen takaisin kutsuvan aikanaan LG kennoilla varustettuja autoja.
LG ongelma eristä ollut juttu aikanaan, niitä vaihdeltiin eri valmistajien autoihin ympärimailmaa.

Teslla ja LGllä taitaa olla jotain yhteistyötä. eli ehkä ovat jutelleet.
 
Tässä artikkelissa lukee 630 litraa.

Vehon sivulta kun menee teknisiin tietoihin niin sieltä löytyy eri tieto.


Itsekkin silmämääräisesti katselin tuota ja tuumasin että ei sovi lapsiperheelle eli onko sitten tuo reilu 400 litraa se oikea.
 
Vuoden vanha juttu jossa syypäänä oli LG:n toimittamat vialliset kennot.

Kannattaa jatkaa googlausta.

Ja bonuksena sama tekki Audi e-tron GT ja aika hiljaista ollut akun tilanteiden osalta. Ainoastaan akkujen hinnat ja vakuutuscaset oli esillä.

Olen kyllä itse samoilla linjoilla, että isot lataustehot aiheuttaa riskiä miten akku ikääntyy/kuluu. Samaa taisin kommentoida jo vuosia sitten kun kohkattiin juuri tulleen Y:n piikkitehoja joka oli reippaasti enemmän kuin mebin maltillinen 125kW max. Olisikohan alle vuodessa tullut rinnalle 135kW ja myöhemmin kesällä -23 oma jo vaihtoon lähtenyt mebbi sai päivityksessä max 175kW huiput (enkat ionity & teslan latureilla hetkittäinen 180kW). Toyota varmasti oli varovaisin tällä tontilla, mutta nyt alkaa olla muillakin kuin Teslalla ok dataa akuista ja miten linjaavat noi akkutakuuseen. Loppupeleissä T etumatka tuli ja meni tuon osalta ja outo, että mikä oli ettei juniper saanut 800v ja edelleen ratsastettiin vanhalla setillä.
 
Tässä artikkelissa lukee 630 litraa.

Olisikohan virallisissa teknisissä tiedoissa se yhtenäinen kontti penkkien selkänojat kaltevimmassa asennossa (470l) ja sitten tuo 630l jossa laskettu kaikki lattiankin alla olevat säilytystilat, jne. mukaan. Arvosteluja katselleena ei nimittäin näytä tuo kontti 630 litraiselta.
 
Kuten sanottu, ID7 on se. Seuraavaksi heivaavat nuo ID nimet ja jätetäänkö Passat historian kunniakkaille lehdille nimenä ja kehitetään kokonaan uusi, mutta Passat se henkisesti sitten on.

Tosin VAG tuntuu nyt kipuilevan tuon sähkösiirtymän johdosta, joten voi olla, että Pasaati pidetäänkin vielä yhden sukupolven mukana hybridinä ennen täyssähköistymistä konsernina.
Voi harmi. Tuo id7 näyttää ihan kuralta verrattuna sedan passattiin.
 
Olisikohan virallisissa teknisissä tiedoissa se yhtenäinen kontti penkkien selkänojat kaltevimmassa asennossa (470l) ja sitten tuo 630l jossa laskettu kaikki lattiankin alla olevat säilytystilat, jne. mukaan. Arvosteluja katselleena ei nimittäin näytä tuo kontti 630 litraiselta.

IL mukaan 630 litraa on pohjasta kattoon, kuvasta mutuillen ihan mahdollinen suhde 470/630.

IL , mukaan tuo 630l on pohjasta kattoon tilavuus. Tavaratilan sentti mittoja ei tuossakaan artikkelissa.
 
IL mukaan 630 litraa on pohjasta kattoon, kuvasta mutuillen ihan mahdollinen suhde 470/630.
Joo, toi voisi pitääkin paikkaansa. Jahka ADAC saa tuon varsinaisen kontin mitattua niin saa vertailukelpoista dataa.

Sieltä nyt pari esimerkkiä:
Corolla Touring sport 480L
ID4 455L
ID7 Tourer 470L
Enyaq 450L
Model Y 420L
 

Statistiikka

Viestiketjuista
280 338
Viestejä
4 820 391
Jäsenet
78 086
Uusin jäsen
Neverstopthemadness

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom