Yleistä keskustelua sähköautoista

Hyvin tuo tulee arkena toimimaan tuolla ajosuoritteella ja kotilatauksella.

22 kW latureista sellainen huomio, että hyvin harvassa sähköautossa on 22 kW sisäinen laturi, eli ne ovat lähes kaikille käytännössä 11 kW latureita. Ja monesti ne taitavat olla myös niin, että 22 kW teho on jaettu kahden paikan kesken.
Yksivaihelataaja taas tykkää kun se 7.2kW on hitosti enemmän kuin 3.6kW.
 
En haluaisi ostaa kiinalaista autoa, koska tänään julkaistun HS:n artikkelin mukaan Kiina ei halua Venäjän häviävän vr. objektiivisuus, ei puolen valintaa. Economistin mukaan Kiina on Venäjän sodan tärkein mahdollistaja.

Mutta miten voin valita Volvon tai Polestarin, kun molemmat 70-80% kiinalaisomisteisia, enemmän kuin Kiinalainen Xpeng, joka ”vain” 40-50%?

Eurooppalaisinta olisi hankkia Volkswagenkonserin tai BMW:n tuote, omistus pääosin Euroopassa. Mercedeksestä 20% omistaa kiinalaiset.

Miten olette miettineet oman hankintanne?
 
Ostan itselleni ja tilanteeseeni parhaiten sopivan auton johonka pinkka riittää. Kiinalaiset toistaiseksi jää hyllylle vielä ihan laadunkin puolesta niin ei tarvitse kauheasti mitään mentaaliakrobatiaa.
 
Jos jättää kaikenmaailman moraaliset ja poliittiset asiat ulkopuolelle, niin silti ainakin itselle jää aika paljon kysymysmerkkejä, jotka varmaan valkenee sitten vuosien vieriessä.
Nyt tuntuu että autojen haluttavuus ja huomioarvo perustuu ns. excel-lukemiin, eli kuinka paljon tehoa ja akkua ja mikä on hinta.
Itselle autossa on aika paljon muutakin
 
Haastava paikka tulee aikanaan, vähän liian nuori olin ensimmäiseen valintaan, silloin lähinnä työväenluokan juttuja; itäauto vai käytetty länsiauto, myöhemmin suoraan japsit 70-luvulta alkaen nyt länsi- vai itäauto kaikissa luokissa käyttiskipoista huippuluksukseen.

Ja valinta ei oo enää yhtä helppo kuin Ladan ja Datsunin välillä.
 
Haastava paikka tulee aikanaan, vähän liian nuori olin ensimmäiseen valintaan, silloin lähinnä työväenluokan juttuja; itäauto vai käytetty länsiauto, myöhemmin suoraan japsit 70-luvulta alkaen nyt länsi- vai itäauto kaikissa luokissa käyttiskipoista huippuluksukseen.

Ja valinta ei oo enää yhtä helppo kuin Ladan ja Datsunin välillä.

Mun silmään kiinalaisen sähköauton valinta tällä hetkellä on aika lyhytnäköistä; kun ottaa huomioon että lähes kaikki eurooppaan pyrkivät kiinalaiset sähköautobrändit tekee edelleen tappiota niin hinta-argumenttikin on vähän kyseenalainen. On vain ajan kysymys kun pudotuspeli kiinassa alkaa kuten kävi aurinkopaneeleissakin ja siinä voi se oma valinta päätyä sinne häviäjien puolelle. Nyt tähän joku sanoo, että esim. BYD on jo liian iso häviäjäksi, mutta sitten voi vain katsoa verrokkia vaikka evergrandesta. Koko ei Kiinassa takaa yhtään mitään.
 
En haluaisi ostaa kiinalaista autoa, koska tänään julkaistun HS:n artikkelin mukaan Kiina ei halua Venäjän häviävän vr. objektiivisuus, ei puolen valintaa. Economistin mukaan Kiina on Venäjän sodan tärkein mahdollistaja.

Mutta miten voin valita Volvon tai Polestarin, kun molemmat 70-80% kiinalaisomisteisia, enemmän kuin Kiinalainen Xpeng, joka ”vain” 40-50%?

Eurooppalaisinta olisi hankkia Volkswagenkonserin tai BMW:n tuote, omistus pääosin Euroopassa. Mercedeksestä 20% omistaa kiinalaiset.

Miten olette miettineet oman hankintanne?
Tähän ketjuun ei tarvitsisi turhaan sotkea politiikkaa, perusta aiheelle vaikka uusi ketju, kiitos.
 
Ketjun nimi on "Yleistä keskustelua sähköautoista" ja mun mielestä täysin normaalia miettiä otsikkoon liittyen myös hankinnan perusteita, on sitten kyseessä akkukapasiteetti tai valmistusmaa.

En haluaisi ostaa kiinalaista autoa, koska tänään julkaistun HS:n artikkelin mukaan Kiina ei halua Venäjän häviävän vr. objektiivisuus, ei puolen valintaa. Economistin mukaan Kiina on Venäjän sodan tärkein mahdollistaja.

Mutta miten voin valita Volvon tai Polestarin, kun molemmat 70-80% kiinalaisomisteisia, enemmän kuin Kiinalainen Xpeng, joka ”vain” 40-50%?

Eurooppalaisinta olisi hankkia Volkswagenkonserin tai BMW:n tuote, omistus pääosin Euroopassa. Mercedeksestä 20% omistaa kiinalaiset.

Miten olette miettineet oman hankintanne?

Erittäin hyvä kysymys. Itsellä jäi jäljelle korealaiset ja eurooppalaiset autot, toki uuden tilaus vasta sisällä mutta maailman tapahtumat vaikuttavat ainakin minun ostopäätökseeni. Itse arvottelin asiaa niin, että jos valmistaja tunnistautuu oletuksena kiinalaiseksi, niin silloin se valmistaja on kiinalainen myös muidenkin silmissä. Ajelen toistaiseksi Polestarilla ja kyllä tuo profiloituu enemmän ei-kiinalaiseksi aivan kuten Volvokin, kunnes taustaa tutkii ja huomaa Sinunkin mainitsemasi omistusosuuden. Tämän ostopäätöksen tein toki ennen kuin koin sen suurempaa tuskaa ostaessani osin kiinalaista tavaraa. Toista on tänään.
Sähköauton ja yleisesti minkä tahansa ostamisessa on myös se haastavuus ,että kun pohtii ja tutkii alihankintaketjuja, niin löytää itsensä todella syvältä suosta. Vielä haastavampaa tekee se, että kiinalaiset tekevät isolla volyymilla asioita ja suurin osa on rapaa, mutta se mahdollistaa myös briljanttien tuotteiden valmistamisen. Tässä Kiina on todellakin mestarillinen ja siksi moni kiinalainen sähköauto on ominaisuuksien ja hinnankin osalta tällä hetkellä todella houkutteleva. Suurin huolenaihe on se, että Euroopassa tullaan monta vuotta perässä innovoinnin osalta ja suurin syy on volyymin puute.
 
En haluaisi ostaa kiinalaista autoa, koska tänään julkaistun HS:n artikkelin mukaan Kiina ei halua Venäjän häviävän vr. objektiivisuus, ei puolen valintaa. Economistin mukaan Kiina on Venäjän sodan tärkein mahdollistaja.

Mutta miten voin valita Volvon tai Polestarin, kun molemmat 70-80% kiinalaisomisteisia, enemmän kuin Kiinalainen Xpeng, joka ”vain” 40-50%?

Eurooppalaisinta olisi hankkia Volkswagenkonserin tai BMW:n tuote, omistus pääosin Euroopassa. Mercedeksestä 20% omistaa kiinalaiset.

Miten olette miettineet oman hankintanne?
Itse en haluaisi ostaa jenkkiautoa, koska jenkit tukevat ihan avoimesti kansanmurhaa suorittavaa Israelia. Joissain jenkkiautoissa valtaosa tuotannosta tehdään Kiinassa kaiken muun lisäksi.

Renaultit näyttävät aika vahvoilta tällä hetkellä, mikä siellä mahtaa olla omistuspohja?
 
Smart 5 on aivan huimat tilat takapenkillä. Leveydestä ei osaa sanoa. Muutenkin aika jeppis istumakokemus. Avustavat järjestelmät pitää kuitenkin testata, että tietää onko auto "hyvä". Mutta on kyllä äkkiseltään tiloiltaan loistava auto. Istumakokemusta Ioniq 5, ID.4, ID.5, ID.7, Tesla Y, Skoda Enyaq, Elroq , EV3, EV6 yms.. tässä Smart 5 selkeästi isoin tila takana. Kontti oli aavistuksen lyhyempi, kuin olisin halunnut.

Pitää päästä ajamaan joskus.
 
Viimeksi muokattu:
Smart 5 on aivan huimat tilat takapenkillä. Leveydestä ei osaa sanoa. Muutenkin aika jeppis istumakokemus. Avustavat järjestelmät pitää kuitenkin testata, että tietää onko auto "hyvä". Mutta on kyllä äkkiseltään tiloiltaan loistava auto. Istumakokemusta Ioniq 5, ID.4, ID.5, ID.7, Tesla Y, Skoda Enyaq, Elroq , EV3 yms.. tässä Smart 5 selkeästi isoin tila takana. Kontti oli aavistuksen lyhyempi, kuin olisin halunnut.

Pitää päästä ajamaan joskus.
Kävin viime viikolla koeajamassa sen Smart #5 Brabus -mallin. Tokihan se on vähän sohva ajettavuudeltaan, mutta ei varmaan yllätä eli vastaa muita saman tyylin katumaastureita. Vilkun äänimerkki oli hieman inha, mutta onneksi sille löytyi eri ääniasetuksia ja sai hiljaisemmaksi.

En huomannut myöskään miten saisi muutamalla liikkeellä ylinopeusvaroituksen ja tarkkaavaisuushälyt pois päältä. Auto pimputtaa nimittäin ajossa paljon, ja jos katsot edes 1-2 ajan muuta liikennettä tai katsot näyttöä ratin takaa, niin välittömästi tulee tarkkaavaisuushälyäänet. Muuten itse tykkäsin autosta paljon.
 
En huomannut myöskään miten saisi muutamalla liikkeellä ylinopeusvaroituksen ja tarkkaavaisuushälyt pois päältä. Auto pimputtaa nimittäin ajossa paljon, ja jos katsot edes 1-2 ajan muuta liikennettä tai katsot näyttöä ratin takaa, niin välittömästi tulee tarkkaavaisuushälyäänet. Muuten itse tykkäsin autosta paljon.
Onneks saa/joutuu ajelemaan vuoden 2020 vanhalla rotiskolla niin ei ole tuollaisia nopeuspiippareita. Ihan vihoviimeinen ominaisuus varsinkin kun autojen mittarivirhe on suuri eli tulee väkisin ajettua se +7km/h rajoitusten päälle mittarin mukaan. Näin pienten lasten kanssa tuo ärsyttäsi todella paljon kun suuren osan ajasta joku lapsi koettaa nukkua autossa. Ehdottomasti yksi ominaisuuksista, joita pitää tarkkaan syynätä kun joskus vuosien päästä autoa vaihtaa. Tarkkaavaisuushälytin (Audi E-tron) on myös kohtalainen ja hälyttää jos ajelee vaan 1 sormi ratissa mutta muuten ei herjaile turhia.
 
Nuo nopeus ja tarkkaavaisuushälytykset saa kuitenkin vielä sammutettua EV3 mallissa. Tosin joka kerta ajamaan lähdettäessä, mutta saa pikavalintanapille.
Koeajoin auton heti kun se tuli koeajettavaksi enkä löytänyt tuota katsehälytyksen poistoa mistään. Cruise päällä ja ei saa mittaristoa edes katsoa, pikkaisen yliampuvaa vaikka saisikin asetuksista pois( no, ei se ollut lähellekään ainoa syy valita Elroq sen sijaan)
 
Koeajoin auton heti kun se tuli koeajettavaksi enkä löytänyt tuota katsehälytyksen poistoa mistään. Cruise päällä ja ei saa mittaristoa edes katsoa, pikkaisen yliampuvaa vaikka saisikin asetuksista pois( no, ei se ollut lähellekään ainoa syy valita Elroq sen sijaan)
Tekikö se tuota pelkästään cruisen kanssa? Meinaan en kyllä omalla koeajolla moista ongelmaa huomannut vaikka katse ihan varmasti harhaili sinne tänne. Cruisea käytin vain lyhyesti, kunhan totesin sen toimiman suurinpiirtein sisarmerkkiä vastaavasti. Mut joo, aika pieni ongelma tuo on kaikkeen muuhun nähden. Esim. Rellulta saat halvemmalla helvetisti paremman pelin. Muistaakseni tänne jonkun avautumisen kirjoitin.
 
Koeajoin auton heti kun se tuli koeajettavaksi enkä löytänyt tuota katsehälytyksen poistoa mistään. Cruise päällä ja ei saa mittaristoa edes katsoa, pikkaisen yliampuvaa vaikka saisikin asetuksista pois( no, ei se ollut lähellekään ainoa syy valita Elroq sen sijaan)

Oiskohan tälläisistä apua?

1751881579471.png
 
Tekikö se tuota pelkästään cruisen kanssa? Meinaan en kyllä omalla koeajolla moista ongelmaa huomannut vaikka katse ihan varmasti harhaili sinne tänne. Cruisea käytin vain lyhyesti, kunhan totesin sen toimiman suurinpiirtein sisarmerkkiä vastaavasti. Mut joo, aika pieni ongelma tuo on kaikkeen muuhun nähden. Esim. Rellulta saat halvemmalla helvetisti paremman pelin. Muistaakseni tänne jonkun avautumisen kirjoitin.
Ei tehnyt, en aja cruisella kuin pakosta mutta kokeilen sitä/ ACC:ta aina koeajolla. Olisikohan korjattu myöhemmissä softaversioissa( samaan tapaan kuin sen ylinopeusvalituksen poissaannin yhdellä painikkeella. Saattoi olla jokin muukin merkki kuin Kia, joka sen lisäsi rattiin jälkikäteen, en muista.).
 
Siis eikö BYDin pidä nyt kaikkialla tehdä uudet huolto- ja jälleenmyyntisopparit? Ei tuo Veho mitenkään kovin yllättävä valinta mielestäni ole.
 
Siis eikö BYDin pidä nyt kaikkialla tehdä uudet huolto- ja jälleenmyyntisopparit? Ei tuo Veho mitenkään kovin yllättävä valinta mielestäni ole.
Se riippuu millaiset edelliset sopimukset ovat olleet. Itse kuvittelisin sopimusten koskeneen tehtaan nimeämän yrityksen Suomeen maahantuomien BYDien myyntiä ja huoltoa, eikä RSA:n maahan tuomien BYDien myyntiä ja huoltoa. Ainakin kaikki aiemmat edustajat ovat koko kevään jatkaneet toimintaansa normaalisti. Ainoa haitta taisi olla varaosien tilauksen ketjun muuttuminen ja siitä tullut viivästys.
 
Kävin viime viikolla koeajamassa sen Smart #5 Brabus -mallin. Tokihan se on vähän sohva ajettavuudeltaan, mutta ei varmaan yllätä eli vastaa muita saman tyylin katumaastureita. Vilkun äänimerkki oli hieman inha, mutta onneksi sille löytyi eri ääniasetuksia ja sai hiljaisemmaksi.

En huomannut myöskään miten saisi muutamalla liikkeellä ylinopeusvaroituksen ja tarkkaavaisuushälyt pois päältä. Auto pimputtaa nimittäin ajossa paljon, ja jos katsot edes 1-2 ajan muuta liikennettä tai katsot näyttöä ratin takaa, niin välittömästi tulee tarkkaavaisuushälyäänet. Muuten itse tykkäsin autosta paljon.
Kameran eteen teippiä tai BYDiin ainakin saa 3d-printattua luukun, jonka voi vaan napsauttaa kameran eteen.
 
Videolla 0-400kmh vie akusta 8% ja jarrutus tuo takaisin prosentin.
Normaalissa ajossa olisi tullut paljon enemmän takaisin. Tuossa tuli noin vähän, koska ilmanvastuksen jarrutusteho on noissa nopeuksissa niin suuri, ja lisäksi tuossa käytettiin ennätysajon takia pyöräjarruja täydellä teholla hukkaamaan liike-energiaa.

0-400, 17,35 s (keskiteho yli 1,4 MW mittarin mukaan, mutta ilmanvastus syö ison osan)
400-0, 8,44 s (regen-teho noin 0,3 MW mittarin mukaan)

Jarrutuksen regen-teho oli vain 20 % kiihdytystehosta, mutta silti aikaa samaan nopeudenmuutokseen kului alle puolet. Siitä voi päätellä ilmanvastuksen ja pyöräjarrujen rajuutta. Pelkkä regenin 0,3 MW riittää hidastamaan 8,44 sekunnissa nopeuden 400 -> 365 km/h, jos massana käyttää 2,4 tn (sis. pyörivät). Ilmanvastus ja pyöräjarrut hoitivat suurimman osan. Tarvittiin yhteensä 1,76 MW jarrutustehoa, jotta 2,4 tn hidastui 8,44 sekunnissa 400-0. Regenin 0,3 MW oli vain kuudesosan tuosta, joten ei ihmekään, että 8 %-kiihdytyksestä saatiin vain 1 %-yks. takaisin.


Edit.
Keskimääräinen hidastuvuus oli 1,34G, joten olihan tuossa hieman eroa arkijarrutukseen. Jos nopeus olisi ollut 400 km/h sijaan 100 km/h ja hidastuvuus 1,34G sijaan rauhallisempi 0,3G, niin regenillä olisi saatu suurin osa ripeään kiihdytykseen kuluneesta energiasta talteen.
 
Viimeksi muokattu:
Kaikki kiinalaiset vetävät samalla tavalla. LFP-akkuvalmistajat myös - tappiota tulee, kiinan valtio pumppaa rahaa businekseen ja toivovat jotenkin, että vienti alkaa vetää ja tekee busineksesta kannattavaa. Etelä-Amerikan ja aasian automarkkinoilla vissiin Kiinan valtion subventoimat autot kelpaavat. Jenkeissä ja Euroopassa suojellaan tulleilla omaa teollisuutta.
 
Kävin alkuviikosta koeajamassa model 3, model s ja polestar 2. Näyttää pahasti siltä että pole olisi tulossa kotiin. Todella miellyttävä ajaa, loistavat penkit. Takapenkit oli kyllä ahtaat, mutta eipä sitä omassa autossa tule takana matkustettua. Etupenkillä sai hyvän asennon ainakin itseni mittainen mies (186cm). Teslassa oli enemmän tilaa, mutta etenkin kolmosen softaongelmat ja pelkän näytön kautta tapahtuva hallinta hirvittää. Toivottavasti en iske näppejä kovin pahasti paskaan, mutta kerran kai sitä vaan eletään :D Rivakasti tippunut arvo näissä, toivottavasti tahti vähän rauhoittuu
 
Normaalissa ajossa olisi tullut paljon enemmän takaisin. Tuossa tuli noin vähän, koska ilmanvastuksen jarrutusteho on noissa nopeuksissa niin suuri, ja lisäksi tuossa käytettiin ennätysajon takia pyöräjarruja täydellä teholla hukkaamaan liike-energiaa.

0-400, 17,35 s (keskiteho yli 1,4 MW mittarin mukaan, mutta ilmanvastus syö ison osan)
400-0, 8,44 s (regen-teho noin 0,3 MW mittarin mukaan)
Täytyy myös muistaa, että tuossa 80% kohdalla akku rajoittaa lataustehoa. 300kW alkuun on yli 2C Neveran 120kWh akulla. Akun tehokäyrä on karkeasti latauskäyrän peilikuva, joten luultavasti tuo 10C kiihdytysteho vaatii että akku on noin täynnä
 
Täytyy myös muistaa, että tuossa 80% kohdalla akku rajoittaa lataustehoa. 300kW alkuun on yli 2C Neveran 120kWh akulla. Akun tehokäyrä on karkeasti latauskäyrän peilikuva, joten luultavasti tuo 10C kiihdytysteho vaatii että akku on noin täynnä
Moni valmistaja tarjoa reilusti kovempia regen-tehoja kuin lataustehoja.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
281 872
Viestejä
4 842 332
Jäsenet
78 322
Uusin jäsen
Ale.M

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom