Yleistä keskustelua sähköautoista

Luulen, että raju pudotus johtuu enimmäkseen Saksantuonneista. Saksassa ei sähkö ole kauhean halpaa ja iX40 on aika heikko, jos pitää autobahnia ajella.

Hyvä esimerkki tästä oli uusimmassa Autobildissä iX3:n kestotesti. Hinta Saksassa uutena 75 000 euroa. Kolme vuotta ja 100tkm myöhemmin auton arvo oli 26 500€.
 
Hyvin tuo tulee arkena toimimaan tuolla ajosuoritteella ja kotilatauksella.

22 kW latureista sellainen huomio, että hyvin harvassa sähköautossa on 22 kW sisäinen laturi, eli ne ovat lähes kaikille käytännössä 11 kW latureita. Ja monesti ne taitavat olla myös niin, että 22 kW teho on jaettu kahden paikan kesken.
Yksivaihelataaja taas tykkää kun se 7.2kW on hitosti enemmän kuin 3.6kW.
 
En haluaisi ostaa kiinalaista autoa, koska tänään julkaistun HS:n artikkelin mukaan Kiina ei halua Venäjän häviävän vr. objektiivisuus, ei puolen valintaa. Economistin mukaan Kiina on Venäjän sodan tärkein mahdollistaja.

Mutta miten voin valita Volvon tai Polestarin, kun molemmat 70-80% kiinalaisomisteisia, enemmän kuin Kiinalainen Xpeng, joka ”vain” 40-50%?

Eurooppalaisinta olisi hankkia Volkswagenkonserin tai BMW:n tuote, omistus pääosin Euroopassa. Mercedeksestä 20% omistaa kiinalaiset.

Miten olette miettineet oman hankintanne?
 
Ostan itselleni ja tilanteeseeni parhaiten sopivan auton johonka pinkka riittää. Kiinalaiset toistaiseksi jää hyllylle vielä ihan laadunkin puolesta niin ei tarvitse kauheasti mitään mentaaliakrobatiaa.
 
Jos jättää kaikenmaailman moraaliset ja poliittiset asiat ulkopuolelle, niin silti ainakin itselle jää aika paljon kysymysmerkkejä, jotka varmaan valkenee sitten vuosien vieriessä.
Nyt tuntuu että autojen haluttavuus ja huomioarvo perustuu ns. excel-lukemiin, eli kuinka paljon tehoa ja akkua ja mikä on hinta.
Itselle autossa on aika paljon muutakin
 
Haastava paikka tulee aikanaan, vähän liian nuori olin ensimmäiseen valintaan, silloin lähinnä työväenluokan juttuja; itäauto vai käytetty länsiauto, myöhemmin suoraan japsit 70-luvulta alkaen nyt länsi- vai itäauto kaikissa luokissa käyttiskipoista huippuluksukseen.

Ja valinta ei oo enää yhtä helppo kuin Ladan ja Datsunin välillä.
 
Haastava paikka tulee aikanaan, vähän liian nuori olin ensimmäiseen valintaan, silloin lähinnä työväenluokan juttuja; itäauto vai käytetty länsiauto, myöhemmin suoraan japsit 70-luvulta alkaen nyt länsi- vai itäauto kaikissa luokissa käyttiskipoista huippuluksukseen.

Ja valinta ei oo enää yhtä helppo kuin Ladan ja Datsunin välillä.

Mun silmään kiinalaisen sähköauton valinta tällä hetkellä on aika lyhytnäköistä; kun ottaa huomioon että lähes kaikki eurooppaan pyrkivät kiinalaiset sähköautobrändit tekee edelleen tappiota niin hinta-argumenttikin on vähän kyseenalainen. On vain ajan kysymys kun pudotuspeli kiinassa alkaa kuten kävi aurinkopaneeleissakin ja siinä voi se oma valinta päätyä sinne häviäjien puolelle. Nyt tähän joku sanoo, että esim. BYD on jo liian iso häviäjäksi, mutta sitten voi vain katsoa verrokkia vaikka evergrandesta. Koko ei Kiinassa takaa yhtään mitään.
 
En haluaisi ostaa kiinalaista autoa, koska tänään julkaistun HS:n artikkelin mukaan Kiina ei halua Venäjän häviävän vr. objektiivisuus, ei puolen valintaa. Economistin mukaan Kiina on Venäjän sodan tärkein mahdollistaja.

Mutta miten voin valita Volvon tai Polestarin, kun molemmat 70-80% kiinalaisomisteisia, enemmän kuin Kiinalainen Xpeng, joka ”vain” 40-50%?

Eurooppalaisinta olisi hankkia Volkswagenkonserin tai BMW:n tuote, omistus pääosin Euroopassa. Mercedeksestä 20% omistaa kiinalaiset.

Miten olette miettineet oman hankintanne?
Tähän ketjuun ei tarvitsisi turhaan sotkea politiikkaa, perusta aiheelle vaikka uusi ketju, kiitos.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
281 496
Viestejä
4 838 159
Jäsenet
78 244
Uusin jäsen
mantsuliin

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom