Yleistä keskustelua sähköautoista

No tuossa Mersussa ei ainakaan tuota ongelmaa ole, jos kerran appia jo käyttää niin laittaa sitten sillä sopivan lämpötilan valmiiksi kapiiniin, ei tarvitse ikkunoiden asentoon koskea mitenkään.
Apilla korvataan takasivulasien käyttöä :-? Tai siis perustellaan että kuljettaja ei tarvi niitä varten fyysisiä omia nappeja.
 
Apilla korvataan takasivulasien käyttöä :-? Tai siis perustellaan että kuljettaja ei tarvi niitä varten fyysisiä omia nappeja.
No jos luit sen edeltävän viestin niin juuri appilla avattiin ikkunoita tuuletusta varten, eikö silloin ole ihan sama tässä Mersussa laittaa vain se tuuletus päälle ennen lähtöä sillä apilla? Ehkä turha jatkaa tästä, napit tai ei niin auton myyntiin tai käyttöön tämä ei vaikuta mitenkään.
 
No jos luit sen edeltävän viestin niin juuri appilla avattiin ikkunoita tuuletusta varten, eikö silloin ole ihan sama tässä Mersussa laittaa vain se tuuletus päälle ennen lähtöä sillä apilla? Ehkä turha jatkaa tästä, napit tai ei niin auton myyntiin tai käyttöön tämä ei vaikuta mitenkään.
Varmaan pointti on se, että Appiin siirto on ihan yhtä paha ellei pahempi kuin keskinäyttöön, varsinkin kun on paljon mahdollista että jossain vaiheessa joko se App tai sen vaatima netti lopettaa toimintansa kun auto ikääntyy. Toki harvoin ensimmäisen omistajan huoli, ja toki koskee myös polttiksia joissa näin tehdään.

Ja mitä tulee tuohon kytkimissä sääntelyyn ja halpuutukseen, niin tuskin kukaan väitäkään että se yksin mitään autoa pilaa tai toisaalta tekee täydelliseksi, mutta kyllä se kytkinhalpuutus huono asia on. Ikkunapit on toki vain yksi pieni osa sitä, ja ei toki läheskään niin paha kuin joku pyyhkijöiden siirtäminen näyttöön tai muu vastaava.
 
Viimeksi muokattu:
Kuinka usein tulee normaalissa käytössä edes tilanne, että pitäisi autossa avata ikkunat saati vieläpä takaikkunat.

En edes muista koska olisi pitänyt viimeksi avata ikkunat, varmaankin joskus 7v sitten toiseksi edellisellä autolla kun siitä hajosi ilmastointi, mutta aika harvinaista tuokin on.
 
Varmaan pointti on se, että Appiin siirto on ihan yhtä paha ellei pahempi kuin keskinäyttöön, varsinkin kun on paljon mahdollista että jossain vaiheessa joko se App tai sen vaatima netti lopettaa toimintansa.
Vähän vaikea nuo ikkunat on vaan sieltä kotisohvalta avata napista, näytätkö sellaisen mallin missä tuo onnistuu ja tätä ”halpuutusta” ei ole tehty?
 
Kuinka usein tulee normaalissa käytössä edes tilanne, että pitäisi autossa avata ikkunat saati vieläpä takaikkunat.

En edes muista koska olisi pitänyt viimeksi avata ikkunat, varmaankin joskus 7v sitten toiseksi edellisellä autolla kun siitä hajosi ilmastointi, mutta aika harvinaista tuokin on.
Kävin ratsastamassa ja jätin kaikki ikkunat auki eli kyllä, enemmän nappeja on enemmän
 
Kuinka usein tulee normaalissa käytössä edes tilanne, että pitäisi autossa avata ikkunat saati vieläpä takaikkunat.

En edes muista koska olisi pitänyt viimeksi avata ikkunat, varmaankin joskus 7v sitten toiseksi edellisellä autolla kun siitä hajosi ilmastointi, mutta aika harvinaista tuokin on.
Myös etuikkunoita käyttäessä pitää tarkastaa missä asennossa etu/taka valintanappi on tai joskus aukoo virheellisesti väärän ikkunan. Varsinkin Volkkareiden umpisurkea hipaisunäppäin pitää tarkastaa, mutta miksei myös Mersun nappikin, kun se on heti ovenkahvan vieressä. Jokainen ylimääräinen vaihe, joka lisätään tavallisiin toimintoihin, kuten ikkunoiden avaamiseen tai penkinlämmittimien käyttöön, on askel väärään suuntaan.
 
Kuinka usein tulee normaalissa käytössä edes tilanne, että pitäisi autossa avata ikkunat saati vieläpä takaikkunat.

En edes muista koska olisi pitänyt viimeksi avata ikkunat, varmaankin joskus 7v sitten toiseksi edellisellä autolla kun siitä hajosi ilmastointi, mutta aika harvinaista tuokin on.
Vielä löytyy parkkihalleja, joissa otetaan sisääntullessa tiketti tai leimataan kulkulupa. Mulla esim. n. päivittäin näin. Eli kuskin ikkunalle on useinkin käyttöä. Takaikkunat tavallaan turhat ylipäätään, mutta tuleepa niitäkin joskus auottua, kun auto on parkissa ja moottori ei käy. Tätä ongelmaa ei kyllä sähköautoilla ole, kun voi pöhöttää ilmastointia tarvittaessa.
 
IMG_8121.png


Ihan mielenkiintoinen malli tuo CLA, täytyy käydä aikanaan koeajolla.
Tommy Goldfish kyseli, kuinka paljon on 400 V-latureita ilman 800 V vaihtoehtoa. Tuo Latauskartta.fi jostain syystä antaa täsmälleen samat pallurat valitsi sitten "400 V" tai "400 V ja 800 V". Siten suurin osa tuon kuvasi asemista antaa virtaa myös 800 voltin CLA:lle.

Jos valitsee "800 V", niin Ahvenanmaalle jää kolmen sijaan vain yksi, sinisistä jää jäljelle vain 3/25, Kajaanin koillispuolelta poistuu yksi, Viipurin läheltäkin poistuu yksi ja pari muutakin yksittäistä poistui, mutta ylivoimaisesti suurin osa latausasemista jäi koko Suomen kartalle, vaikka valitsi 800-only.

Katsoin vielä tarkemmin Tiiriön ABC:n, joka löytyy zoomaamalla 400 V-karttaa. Kyllähän siellä onnistuu CLA:n lataus. Pallura säilyykin ennallaan, vaikka valitsisi 800 V-only. Joku bugi tuolla on, koska 400 V ja 400 V + 800 V välillä ei ole eroa. Sieltä ei nyt pysty suodattamaan 400 V-only.

Ensimmäinen kuva on 800 V ja jälkimmäinen 400 V. Ei niissä sinisten lisäksi ole kovin suurta eroa.

Screenshot_2025-07-20-23-54-59-48_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg


Screenshot_2025-07-20-23-55-15-41_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
 
Tosissaan munki mielestä aika harvassa on tilanteet, kun takaikkunoita pitäis availla. Etuikkunoitakin tyyliin drive-ineissä ja jos nyt huikkaa morot vielä jollekin tutulle ym.

Tuuletukseen ikkunoiden availua en ymmärrä nykysähköautoilla. Tulee vaan kuumaa ilmaan (näillä keleillä) tai ötököitä sisään. Ehdottomasti tuuletus auton oman järjestelmän kautta, se on vielä paaaaaljon nopeampi tapa.
 
800V kempowerit antavat toki myös 400V jännitettä. Turhaan tiirailet kartasta bugeja. Usein ABC:lla voi olla vanhoja 400V tolppia myös uuden isomman 800V kentän vieressä.
 
800V kempowerit antavat toki myös 400V jännitettä. Turhaan tiirailet kartasta bugeja. Usein ABC:lla voi olla vanhoja 400V tolppia myös uuden isomman 800V kentän vieressä.
Miten niin turhaan tiirailen? Alkuperäinen kysyjäkin laittoi peukun.

Tommy Goldfish oli esittänyt kysymyksen: "Näyttäkääs joku jostain latauskartasta, kuinka paljon siellä on 400v latureita ilman 800v vaihtoehtoa?". Paino sanalla ilman, koska kysymys ilmiselvästi liittyi uuteen Mersuun.

Kokkola vastasi tuohon kartalla, jonka palluroista leijonanosassa voi ladata 800 V-CLA:n. Se ei siis ollut oikea vastaus mesekysymykseen. Tarkemmin tiirailemalla Tiiriön ABC:n pallurakin kykeni 800 volttiin. Siellä on täysillä zoomaamallakin vain yksi ainoa pallura, joka näkyy valitsi latauskartta.fi :stä sitten "400 V", 400 V ja 800 V" tai "800 V".


Ymmärrän sen, että 800-valinnalla näkee asemat, joista saa 800 V. Mihin tarkoitukseen ovat kaksi muuta valintaa, "400" ja "400 ja 800", kun ne kerran näyttävät täsmälleen saman määrän palluroita koko Suomen kartalla? Nyt taisin hoksata. Avainsana on määrä, sillä samasta määrästä huolimatta noiden kahden valinnan pallurat eivät kaikki ole samaa väriä keskenään. Väri kertoo suurimman tuetun lataustehon.

Katsoin tarkemmin volttivalintoja. Niiden yläpuolella lukee "Autoni tukema latausjännite". Alapuolella lukee, että näyttää kuvakkeet suurimman lataustehon mukaan.

400 V:
-näyttää kaikki asemat
-tehoa kuvaava väri sen mukaan, mitä irtoaa 400 V-autolla

400 V ja 800 V:
-näyttää kaikki asemat
-tehoa kuvaava väri sen mukaan, mitä irtoaa 800 V-autolla, joka tukee myös 400 V (korealaiset, Audi, Porsche jne)

800 V:
-näyttää vain ne asemat, joista saa 800 V
-tehoa kuvaava väri sen mukaan, mitä irtoaa 800 V-autolla, joka ei osaa ladata 400 voltilla (M-B CLA)


Tuota volttivalintaa ei siis voi sellaisenaan käyttää Tommyn kysymykseen vastaamiseen, koska suurin osa 400-valinnan asemista on sellaisia, joissa voi ladata myös 800 voltin CLA:n. Toki voi tehdä niin kuin minä tiirailin, eli 400-kartasta vähentää 800-kartan kuvakkeet, niin saa selvitettyä 400 V-only. Karttaa siitä olisi vaikeampi tehdä. Ehkä photarin layereillä voisi onnistua, mutta eri värit hankaloittavat. Osaako joku noheva tehdä 400 V-only -kartan Suomesta, niin näkisi mitä CLA-kuski menettää?

Screenshot_2025-07-21-09-23-42-36_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg
 
Miten niin turhaan tiirailen? Alkuperäinen kysyjäkin laittoi peukun.

Tommy Goldfish oli esittänyt kysymyksen: "Näyttäkääs joku jostain latauskartasta, kuinka paljon siellä on 400v latureita ilman 800v vaihtoehtoa?". Paino sanalla ilman, koska kysymys ilmiselvästi liittyi uuteen Mersuun.

Kokkola vastasi tuohon kartalla, jonka palluroista leijonanosassa voi ladata 800 V-CLA:n. Se ei siis ollut oikea vastaus mesekysymykseen. Tarkemmin tiirailemalla Tiiriön ABC:n pallurakin kykeni 800 volttiin. Siellä on täysillä zoomaamallakin vain yksi ainoa pallura, joka näkyy valitsi latauskartta.fi :stä sitten "400 V", 400 V ja 800 V" tai "800 V".


Ymmärrän sen, että 800-valinnalla näkee asemat, joista saa 800 V. Mihin tarkoitukseen ovat kaksi muuta valintaa, "400" ja "400 ja 800", kun ne kerran näyttävät täsmälleen saman määrän palluroita koko Suomen kartalla? Nyt taisin hoksata. Avainsana on määrä, sillä samasta määrästä huolimatta noiden kahden valinnan pallurat eivät kaikki ole samaa väriä keskenään. Väri kertoo suurimman tuetun lataustehon.

Katsoin tarkemmin volttivalintoja. Niiden yläpuolella lukee "Autoni tukema latausjännite". Alapuolella lukee, että näyttää kuvakkeet suurimman lataustehon mukaan.

400 V:
-näyttää kaikki asemat
-tehoa kuvaava väri sen mukaan, mitä irtoaa 400 V-autolla

400 V ja 800 V:
-näyttää kaikki asemat
-tehoa kuvaava väri sen mukaan, mitä irtoaa 800 V-autolla, joka tukee myös 400 V (korealaiset, Audi, Porsche jne)

800 V:
-näyttää vain ne asemat, joista saa 800 V
-tehoa kuvaava väri sen mukaan, mitä irtoaa 800 V-autolla, joka ei osaa ladata 400 voltilla (M-B CLA)


Tuota volttivalintaa ei siis voi sellaisenaan käyttää Tommyn kysymykseen vastaamiseen, koska suurin osa 400-valinnan asemista on sellaisia, joissa voi ladata myös 800 voltin CLA:n. Toki voi tehdä niin kuin minä tiirailin, eli 400-kartasta vähentää 800-kartan kuvakkeet, niin saa selvitettyä 400 V-only. Karttaa siitä olisi vaikeampi tehdä. Ehkä photarin layereillä voisi onnistua, mutta eri värit hankaloittavat. Osaako joku noheva tehdä 400 V-only -kartan Suomesta, niin näkisi mitä CLA-kuski menettää?

Screenshot_2025-07-21-09-23-42-36_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg
Taitaa ylipäätään olla hankala kartalla kuvata tuota ongelmaa. Sehän voi monessa paikassa olla, että sijainnissa on sekä 400V only, että että 400V/800V latureita. Mikä tarkoittaa, että ongelmaksi voi ruuhka-aikoina tulla se että ne parhaat laturit on varattu, joten et voi ladata ollenkaan, joissain paikoissahan noita latureita on hyvin pieni määrä.

Varmaan suurin haitta on se, että asian joutuu huomioimaan, sen sijaan että kaikki käy. Onko se sitten suuri, pieni vai olematon ongelma riippuu sitten omasta käytöstä.

Techiläiset toki lienee keskimäärin enemmän perillä näistä, vs. alkaa jollekin ei tekniselle iäkkäämmille selittämään mitä latureita hän voi ja ei voi käyttää.
 
Kuinka usein tulee normaalissa käytössä edes tilanne, että pitäisi autossa avata ikkunat saati vieläpä takaikkunat.

En edes muista koska olisi pitänyt viimeksi avata ikkunat, varmaankin joskus 7v sitten toiseksi edellisellä autolla kun siitä hajosi ilmastointi, mutta aika harvinaista tuokin on.
About joka kerta, kun lasten kanssa liikenteessä lämpimällä kelillä.

Tuo koko trendi tuntuu kovin tyhmältä, koska noiden painikkeiden muuttaminen tuohon yhden painikkeen systeemiin tuota CLA:ta (Oletan, että isommissa malleissa on kaikille ikkunoille omat nappinsa ihan pelkän imagon vuoksi) varten maksaa suunnitteluineen yms. varmasti huomattavasti enemmän, kuin mitä tuolla mahdollisesti säästetään. Lisäksi ärsytettiin potentiaalisia ostajia ja halpuutettiin brändiä. Hienosti toimittu.
 
Viimeksi muokattu:
Mä luulen, että mä tykkäisin enemmän tuosta uudesta systeemistä, mutta paha se on kokeilematta sanoa. Osaltaan varmaan vaikuttaa myös se, etten muista milloin olisin viimeksi tarkoituksella avannut takaikkunoita.
 
Kuinka usein tulee normaalissa käytössä edes tilanne, että pitäisi autossa avata ikkunat saati vieläpä takaikkunat.

En edes muista koska olisi pitänyt viimeksi avata ikkunat, varmaankin joskus 7v sitten toiseksi edellisellä autolla kun siitä hajosi ilmastointi, mutta aika harvinaista tuokin on.
Itsehän ajelen lämpimillä keleillä yleensä ikkunat aukit jolloin pitää myös takaikkunat saada auki, että ilmavirta toimii autossa. Silloin on ihan näppärää, että kaikki ikkunat saa helposti kuskin paikalta laitettua alas/ylös.
 
About joka kerta, kun lasten kanssa liikenteessä lämpimällä kelillä.

Tuo koko trendi tuntuu kovin tyhmältä, koska noiden painikkeiden muuttaminen tuohon yhden painikkeen systeemiin tuota CLA:ta (Oletan, että isommissa malleissa on kaikille ikkunoille omat nappinsa ihan pelkän imagon vuoksi) varten maksaa suunnitteluineen yms. varmasti huomattavasti enemmän, kuin mitä tuolla mahdollisesti säästetään. Lisäksi ärsytettiin potentiaalisia ostajia ja halpuutettiin brändiä. Hienosti toimittu.
Vielä sen verran kiinnosti asia, että katsoin mitä Mersu itse tuosta muutoksesta sanoo, takaikkunoiden napit on poistettu, jotta oven avauksen kahva saadaan sijoitettua ergonomisesti parempaan paikkaan.

Ja en kyllä ymmärrä tuotakaan, että lämmin keli ja pienet lapset vaatisivat takaikkunoiden (tai ikkunoiden yleensäkään) käyttöä, miksi ihmeessä?
 
Pitkälti tuo nyt varmaan on käyttötavoista kiinni, miten tykkää tehdä ja kuinka usein ikkunoita tulee avattua.

Kyllä mäkin jäähdyttelen aurinkoon jäänyttä autoa mielellään kaikki ikkunat auki hetken aikaa jos en ole muistanut laittaa kylmästöintiä päälle etukäteen sovelluksesta. Tai jos akun varaus on alle 50%, Opelin logiikan mukaan alle puolella akulla ei ole enää järkevää lämmittää tai jäähdyttää autoa etukäteen joten se on estetty varauksen ollessa alle tämän. Jos taas muistaa ja huomaa laittaa sen etukäteen päälle niin ei ole mitään tarvetta aukoa ikkunoita.

Sitten vielä ihmiset jotka tykkää nimenomaisesti lämpimillä ajella ikkunat auki ilman ilmastointia. Tulee tuota joskus itsekin tehtyä kun lämpötila on sopiva ja ajelee pienempiä teitä pitkin, ihan hauska fiilis sekin on kun tuuli hulmuaa avoimista ikkunoista.

Summa summarum; jos ei käytä /avaa ikkunoita (etenkään taka) niin ei paljoa varmaan kiinnosta miten nuo on toteutettu, jos taas käyttää niitä kesällä about jatkuvasti niin sitten kiinnostaa ja tuollainen systeemi voi vitutella.
 
Kyllä mäkin jäähdyttelen aurinkoon jäänyttä autoa mielellään kaikki ikkunat auki hetken aikaa jos en ole muistanut laittaa kylmästöintiä päälle etukäteen sovelluksesta. Tai jos akun varaus on alle 50%, Opelin logiikan mukaan alle puolella akulla ei ole enää järkevää lämmittää tai jäähdyttää autoa etukäteen joten se on estetty varauksen ollessa alle tämän. Jos taas muistaa ja huomaa laittaa sen etukäteen päälle niin ei ole mitään tarvetta aukoa ikkunoita.
On kyllä taas insinöörillä välähtänyt. Jollain hybridin 8kwh akulla ehkä vielä ymmärtäisin mutta että jollain opelin 50kwh?…
 
Itsehän ajelen lämpimillä keleillä yleensä ikkunat aukit jolloin pitää myös takaikkunat saada auki, että ilmavirta toimii autossa. Silloin on ihan näppärää, että kaikki ikkunat saa helposti kuskin paikalta laitettua alas/ylös.
Sama. Varsinkin ollessani yksin liikenteessä pidän kesällä usein läpivetoa autossa ihan vaan siksi, että pidän siitä. Sama pätee kattoluukkuun jos sellainen on.
 
Tommy Goldfish kyseli, kuinka paljon on 400 V-latureita ilman 800 V vaihtoehtoa. Tuo Latauskartta.fi jostain syystä antaa...

Kartasta jäi mielikuva että julkisten osalta yleisellä tasolla Suomessa tarvi olla huolissaan. Jotain satunnaista katsoin, niin joko jäi vähän epäselväksi mitä siellä tarjolla, tai sitten tarjolla oli AC kolmivaihelatausta, jossa enemmän merkitystä sillä mitä tehoja auto siinä tukee, Mersun kohdalla vakiona 11kW, lisävaruste taisi olla 22Kw. Ja moniko noista ei 800v DC lataustatukevista oli ns puhtaita latausasemia ohikulkjijoille.

Mutta yksittäiselle käyttäjälle voi olla iso juttu, jos se enemmän tai väehmmän yksityinen DC latausasema ei 800v, eikä ole 22Kw AC tukea.


Sama. Varsinkin ollessani yksin liikenteessä pidän kesällä usein läpivetoa autossa ihan vaan siksi, että pidän siitä. Sama pätee kattoluukkuun jos sellainen on.

Takalasin nostin keskusteluun, oleellista että kuljettaja pystyy nitää sormituntumalla ohjaa, ilman sovelluksia, niin nostot, laskut, kun lapsilukku pois/päälle.
Jos toteutus on sellainen että eteen hyvät kytkimet ja takalasia varten valinta, niin ok, jos se takalsien ohajaus valinta on käytettävä, ei vahingossa mutta katsomatta onistuu, toki tärkeää juuri silloin kun sitä tarvii harvakseltaan.

Sillä ei sitten mitään väliä jos joku kuljettaja ei ole eläessään aukonut muitakin omaa ikkunaa, se ihan ok, heidän takia en toivo nappien poistoa. Iäkkäät itä/euro kuluttaja malleja ajaneet voi miettiä veivejä, pärjätiin niilläkin, ilman lapsi veivi lukkoja.

Tietenkin jos auto edullinen, ja muuten ylivoimainen, niin tuskin monellakaan kaatuu siihen vaikka olisi umpi kiinteät napit.

Auton pika tuuletus, niin siinä vastakakinen takalasi auki, ja kuljettajan ovella muutama pumppaus, loppu sitten koneellisesti ikkunat kiinni. Toki malleja joissa tuhnut puhallin, niin taka ikkunan rattaminen voi lisätä virtausta.
 
Viimeksi muokattu:
Tai jos akun varaus on alle 50%, Opelin logiikan mukaan alle puolella akulla ei ole enää järkevää lämmittää tai jäähdyttää autoa etukäteen joten se on estetty varauksen ollessa alle tämän.
Mokka? Oletko silti kokeillut? Näin luin myös HP-pösön ohjekirjasta mutta jäähdytti/lämmitti kyllä alle 50% akullakin. Liekö muutettu softapäivityksellä.
 
On kyllä taas insinöörillä välähtänyt. Jollain hybridin 8kwh akulla ehkä vielä ymmärtäisin mutta että jollain opelin 50kwh?…

Jos toi tuntuu tyhmältä niin mitäpä siitä mietit ku kerron sulle vielä, että plugarissa riittää 20% jotta se toimii, mutta täyssähkössä vaaditaan 50%? :whistling:

Mokka? Oletko silti kokeillut? Näin luin myös HP-pösön ohjekirjasta mutta jäähdytti/lämmitti kyllä alle 50% akullakin. Liekö muutettu softapäivityksellä.

Mokka joo. Merkkifoorumilla joku kertoi että Corsaan tuli jo 2023 päivitys joka laski rajan 30%:iin mutta merkkihuollon mukaan vastaavaa ei ole meidän autoon tarjolla. Ja testattu on, jos on alle 50% niin ei suostu käynnistämään vaan ilmoittaa akun varauksen olevan liian alhainen.

Kännykkäsovellus tarjosi päivitystä infotainmentiin ja asensin tänään sen autoon nii pitää vielä kokeilla uudelleen kunhan menee alle 50% latauksen muuttiko tuo päivitys tilannetta. Mitään release noteja ei tietenkään päivityksellä ollut niin ei tiedä mitä se päivitti sieltä, mutta sovelluksen tiedoissa ainakin edelleen mainitaan 50% raja info-napin takana…

Ei oikein istu omaan makuun nämä idiot proofing rajat tällaisissa toiminnoissa, mieluummin itse päättäisin mihin varauksen käytän. Nyt tuo käytännössä vaatii lataamaan akkua talvisin jatkuvasti täyteen jos ei halua lähteä liikkeelle kylmällä autolla kun esilämmitys lakkaa toimimasta niin nopeasti.
 
Täällä ei ole tainnut olla puhetta Hyundai Konan hinnanalennuksesta:

Eli Hyundailla Konaan 4000€ "hankintatuki". Miksi ei voida vaan markkinoida uusia alempia hintoja ilman tukipuheesta, en tiedä, mutta mielestäni Kona on aika mielenkiintoinen vaihtoehto. Ei iso auto, eikä paras oikein missään, mutta 500km range ja hinta siis 39 400€ tai 42 000€ paremmalla varustetasolla. Jos perusvarusteisessa on adaptiivinen vakkari, sähköpenkit (mutta ei muistia), digitaaliset näytöt ja langaton älypuhelinpeilaus. Auto osaa lämmittää akun navin kanssa tai nappia painamalla käsin.

Miinuksena etuveto, ei nelivetoa tarjolla ja latausluukku edessä. Ja varmaankin tuo ulkonäkö. Mutta mielestäni hinnaltaan uudeksi sähköautoksi aika kiinnostava peli joka on pakko käydä kyllä kokeilemassa. Onko foorumin käyttäjillä kokemuksia?

Hinnasto ja varusteet:
 
latausluukku edessä. Ja varmaankin tuo ulkonäkö. Mutta mielestäni hinnaltaan uudeksi sähköautoksi aika kiinnostava peli joka on pakko käydä kyllä kokeilemassa. Onko foorumin käyttäjillä kokemuksia?
Ei mitään kokemuksia, mutta miksi latausluukku edessä olisi jotenkin huonompi kuin takana. Itse näkisin tuon sijainnin täysin yhdentekevänä, kunhan on vain edessä tai takana, eikä jommassa kummassa kyljessä
 
Täällä ei ole tainnut olla puhetta Hyundai Konan hinnanalennuksesta:

Eli Hyundailla Konaan 4000€ "hankintatuki". Miksi ei voida vaan markkinoida uusia alempia hintoja ilman tukipuheesta, en tiedä, mutta mielestäni Kona on aika mielenkiintoinen vaihtoehto. Ei iso auto, eikä paras oikein missään, mutta 500km range ja hinta siis 39 400€ tai 42 000€ paremmalla varustetasolla. Jos perusvarusteisessa on adaptiivinen vakkari, sähköpenkit (mutta ei muistia), digitaaliset näytöt ja langaton älypuhelinpeilaus. Auto osaa lämmittää akun navin kanssa tai nappia painamalla käsin.

Tuntuisi, että merkit yrittää tavalla tai toisella vältellä suoria aleja tai hinnanalennuksia. Kosmetiikkaa pelataan sitten extrahyvityksillä, spesiaalimalleilla, nollakoroilla tai nyt hankintatuilla niin ei kuulosta niin pahalle ja on enemmän väliaikainen tilanne. Ehkä tuolla ovat huomanneet, että saavat ostajaa liikkeelle nopeammin eikä maine tai vaihturien arvo ota niin paljon hittiä vaikka loppupeleissä taustalla joutuvat rahallisesti tulemaan vastaan aivan samalla tapaa, jos vain hintalapusta olisi leikattu suoraviivaisesti xxxx EUR pois.
 
Ei mitään kokemuksia, mutta miksi latausluukku edessä olisi jotenkin huonompi kuin takana. Itse näkisin tuon sijainnin täysin yhdentekevänä, kunhan on vain edessä tai takana, eikä jommassa kummassa kyljessä
Useamman auton autokatokseen - joka edestä umpinainen - pysäköitäessä latausluukun sijainti edessä on varsin hyvä. Huonoin mielestäni joka tapauksessa takana tai lähellä takaosaa, koska se suosii katokseen peruuttamista ja katokseen peruuttaminen taas hankaloittaa takaluukusta ostoksien/matkatavaroiden jne. purkua.
 
Tuntuisi, että merkit yrittää tavalla tai toisella vältellä suoria aleja tai hinnanalennuksia. Kosmetiikkaa pelataan sitten extrahyvityksillä, spesiaalimalleilla, nollakoroilla tai nyt hankintatuilla niin ei kuulosta niin pahalle ja on enemmän väliaikainen tilanne. Ehkä tuolla ovat huomanneet, että saavat ostajaa liikkeelle nopeammin eikä maine tai vaihturien arvo ota niin paljon hittiä vaikka loppupeleissä taustalla joutuvat rahallisesti tulemaan vastaan aivan samalla tapaa, jos vain hintalapusta olisi leikattu suoraviivaisesti xxxx EUR pois.

Näinhän se varmaankin on. Markkinointi ihmiset tähän osaa varmasti parhaiten vastata, mutta itsekin bongasin tämän hinnan alen Hesarista jossa jutun yhteydessä mainittiin, että Hyundai lanseesari oman "hankintatukensa" kun Suomen valtio ei niin tee. Ja saa kai myyjätkin myytyä autoa vaikka "tilapäisellä hankintatuella" tai muulla bullshitillä kuluttajilleen. Toisaalta osalla voi hinnastoa katsomalla tuo alennus mennä ohikin kun se pitää osata itse laskea listahnnasta.

Ei mitään kokemuksia, mutta miksi latausluukku edessä olisi jotenkin huonompi kuin takana. Itse näkisin tuon sijainnin täysin yhdentekevänä, kunhan on vain edessä tai takana, eikä jommassa kummassa kyljessä

Hemmetin ruma se ainakin on! Konan etulatausluukku on lämmitetty, joten ei pitäisi jäätyä talvella, mutta suolassa ja loskapaskassahan se tulee puolet vuodesta aina olemaan. Toki itse myös en ikinä pysäköi auton etuosalla pysäköintipaikalle ajamalla, vaan aina peruutan, joten latauspistoke on minulle väärällä puolella. Tämä on toki mielipidekysymys, toisille helpompi ajaa latauspisteelle "suoraan".
 
TM:n suppeassa koe-ajossa MB CLA 250+ keräsi lähes pelkkää kiitosta. Isompaa koe-ajoa odotellessa kunhan nuo rantautuu Suomeen joskus.

edit.

Screenshot 2025-07-21 at 19-47-36 Koeajo Mercedes-Benz CLA 250 – Vie mut minne vaan - Tekniika...png

edit2. Ei tuo perä oikein iske ulkonäöltään. Ehkä se shooting brake-malli parempi joka tulee sitten joskus.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
282 561
Viestejä
4 853 424
Jäsenet
78 425
Uusin jäsen
florazaza

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom