Yleistä keskustelua sähköautoista

En ole jotenkin osannut edes ajatella, että luukun sijainti tai ostokset (joita kyydissä varmaan 5-10% pihaantulokerroista) vaikuttaisivat default-moodin miten ajan auton parkkiin. Mutta itse ajelen ihan fiiliksen sekä pihan tilanteen mukaan ja yleensä itse peruutan on ostoksia/lataustarvetta tai ei (laturi on sopivasti apparin puolella peruutettaessa, missä tuurilla on ollut latausluukutkin), kun taas sitten muut perheenjäsenet ajelevat keula edellä. Ei kai tuo sen ihmeellisempi asia ole kuin nuo ikkunoiden käyttökään - tehköön jokainen miten tykkään ja perustelkoot itselleen miksi juuri se on ainut paras tapa :D
 
Meillä kyllä sähköauton latausluukku määrittelee, että yleensä perä edellä katokseen, mutta primäärinen syy oikeastaan ollut jo sähköautoa ennen ollut kuivana ruokaostosten kanto luukusta sisälle.
Tätä aina hieman ihmetellyt, kuinka monta kertaa vuodessa on sellainen tilanne että ruokaostokset oikeasti kastuu matkalla auton kontista kotiin? Ymmärrän jos on pidempi kävelymatka mutta loppujen lopuksi aika harvassa on tilanteet että oikeasti pääsisi kastumaan, vaatii pitkän matkan ja rajun sateen. Ja eikai ne ruokaostokset nyt pilalle mene vaikka vähän päältä kastuu?

nokka edellä ruutuun/katokseen, niin paljon helpompi ottaa kamoja ja vähemmän aikaa menee parkkeeraukseen ja poislähtöön.
 
Tätä aina hieman ihmetellyt, kuinka monta kertaa vuodessa on sellainen tilanne että ruokaostokset oikeasti kastuu matkalla auton kontista kotiin? Ymmärrän jos on pidempi kävelymatka mutta loppujen lopuksi aika harvassa on tilanteet että oikeasti pääsisi kastumaan, vaatii pitkän matkan ja rajun sateen. Ja eikai ne ruokaostokset nyt pilalle mene vaikka vähän päältä kastuu?

nokka edellä ruutuun/katokseen, niin paljon helpompi ottaa kamoja ja vähemmän aikaa menee parkkeeraukseen ja poislähtöön.
Joo, itsensä kuivana pitäminenhän siinä on kyseessä :rofl: meinasin editoida perään, mutta jäi kesken. Meillä on lyhyempi matka kävellä ovelle jos menee perä edellä katokseen ja toki myös hieman turvallisempaa poistua pihasta tielle keula edellä (tällä hetkellä kiertotienä niin todella vilkas tie). Lopulta nyt latausluukku määrittelee et peräedellä yltää lataamaan.
 
Itse kyllä tykkään peruuttaa ruutuun koska tuntuu että auto kääntyy paljon paremmin kapeaan väliin tolppien / naapurin väliin. Myös peleistä näkee paremmin auton kylkeä pitkin ettei raavi mitään.

Etuperin kun koittaa parkkihallissa taitaa ruutuun, niin ei tunnu oikein mahdolliselta saada autoa mahtumaan. Edellisellä pienemmällä hatchback golffilla mahtui paremmin, mutta enyaq on aika paljon isompi ja kääntösäde myös isompi.

Sen lisäksi ruudusta ulos ajaminen on paljon kivempaa etuperin.
Vika pointti on ihan totta, mutta tietenkin auto taittuu ihan samalla tavalla niin eteenpäin ajaessa kuin peruutettaessa. Miten muuten mahtuisit ajamaan siitä parkkiruudusta ulos keula edellä?
 
Tosin alennuskampanjat vaikuttavat myös verotusarvoon jos se koskee esimerkiksi pakettia tai vaikka väriä( tässä tapauksessa uusin kokemus Skodasta). Leasingarvo(, jonka maksan osittain itse meidän firmassa) taas perustuu leasingfirman neuvottelemaan ostohintaan ja siihen Hyundainkin kampanja vaikuttaa suoraan, kuten mainitsit.

Ymmärsinko oikein, tarkoitat että ei vaikuta itse auton verotusarvoon, mutta jos verotettava lisävarusteen hinta laskee, niin siltä osin.

Ei se ihan noin mene, hinta tai leasing maksu määräytyy ihan sen mukaan mitä on sovittu tai neuvoteltu työsuhdeautossakin aivan kuten yksityisessäkin.
Ja leasing firmoilla voi olla hyviä soppareita, paljon kovempia kuin sieltä marmorilta. ja vuokrat kilpailukykyisiä.
Voi toki osa olla ihan leasing rahoitus, missä ostaja tinkaa tuotteen hinnan, ja erikseen leasing hinnan


Vika pointti on ihan totta, mutta tietenkin auto taittuu ihan samalla tavalla niin eteenpäin ajaessa kuin peruutettaessa. Miten muuten mahtuisit ajamaan siitä parkkiruudusta ulos keula edellä?
Ei kai, on se ihan erilaista.

Valistuksessa ja joissain paikoissa voimakkaamissa ohjeissa peruuttaminen valittu enemmän turvallisuus syistä, eli peruuttaminen mahdollistaa turvallisemman lähtemisen. lisä etuna sitten se että hinaus mahdollisuus yleensä löytyy edestä.

Jos oma talli, katos, yms niin sitten se lataus piste asennuttaa niin että valittu auton pysäköinti tapa on näppärä myös lataamisen kannalta. oli se portti missä tahansa.
 
Viimeksi muokattu:
Vika pointti on ihan totta, mutta tietenkin auto taittuu ihan samalla tavalla niin eteenpäin ajaessa kuin peruutettaessa. Miten muuten mahtuisit ajamaan siitä parkkiruudusta ulos keula edellä?
Oo ny sähköautoihin niin liittyvää, mutta jos samalla lailla taittuu ni siitä vaan si aina tekeen taskuparkki etuperin.....
 
Oo ny sähköautoihin niin liittyvää, mutta jos samalla lailla taittuu ni siitä vaan si aina tekeen taskuparkki etuperin.....
Nyt ei ollut puhe taskuparkista. Mutta siinäkin sama kääntymiskyky näkyy siinä, että lähdet samaa reittiä taskusta ulos etiäppäin, jos siihen peruutit.
 
Nyt ei ollut puhe taskuparkista. Mutta siinäkin sama kääntymiskyky näkyy siinä, että lähdet samaa reittiä taskusta ulos etiäppäin, jos siihen peruutit.
Jos nyt hetken mietit niin se auto myös menee eri suuntaan tullessa ja lähtiessä. Koita lähteä taskuparkista pois peruuttamalla huviksesi.

Ruutuun ajossa merkitsee se että tullessa kääntyvät renkaat menee sinne viimeisenä ja lähtiessä lähtee ensimmäisenä. Kääntymättömät renkaat taas on siellä ruudun sisällä.
 
Jos nyt hetken mietit niin se auto myös menee eri suuntaan tullessa ja lähtiessä. Koita lähteä taskuparkista pois peruuttamalla huviksesi.

Ruutuun ajossa merkitsee se että tullessa kääntyvät renkaat menee sinne viimeisenä ja lähtiessä lähtee ensimmäisenä. Kääntymättömät renkaat taas on siellä ruudun sisällä.
Validi pointti. Alkuperäisestä postauksesta jäi vain sellainen kuva, että kirjoittaja ajatteli auton kääntösäteen olevan jostain syystä pienempi peruuttaessa.
 
Mazda 6e vaikutti ennakkotietojen perusteella mielenkiintoiselta (varustetaso, ulkonäkö, hinta) mutta uusimpien tietojen mukaan pari puutetta jotka ainakin itselleni ovat sellaisia joiden takia kiinnostus on laskenut.

- Akuston esilämmitystä ei ilmeisesti ole. Lämmittää kyllä latauksessa akkua, mutta ei tee ajon aikaista esilämmitystä latausta varten.

- Kaikki perinteiset painikkeet on poistettu ja toiminnot on keskitetty suurelle 14,6-tuumaiselle kosketusnäytölle ("Tesla"). Lisäksi ainakin tämän hetken tietojen perusteella valikoiden (esim. pyyhkijät ja ajovalot) avautumisessa on viiveitä - saattaa korjaantua tai saattaapi olla korjaantumatta softapäivityksillä.
 
Validi pointti. Alkuperäisestä postauksesta jäi vain sellainen kuva, että kirjoittaja ajatteli auton kääntösäteen olevan jostain syystä pienempi peruuttaessa.
Siitä ei ole kyse - vaan siitä että kun kääntösäde on iso ja auto on iso, niin se etuperin ruutuun ajaminen on pienessä tilassa aikaisempaa vaikeampaa. Pienemmällä ja lyhyemmän akselivälin autolla se vielä onnistui jotenkin, isommalla ja kankeammalla entistä vaikeampaa ja käytännössä pakottaa peruuttamaan ja naapurin on paikalla kun muuten se kylki meinaa raapia naapurin keulaan.

Jos olisi takaveto-enyaq, niin kääntösäde olisi kohtuullisen paljon pienempi ja silloin etuperinkin varmaan taittuisi ruutuun joten kuten.
 
Mazda 6e vaikutti ennakkotietojen perusteella mielenkiintoiselta (varustetaso, ulkonäkö, hinta) mutta uusimpien tietojen mukaan pari puutetta jotka ainakin itselleni ovat sellaisia joiden takia kiinnostus on laskenut.

- Akuston esilämmitystä ei ilmeisesti ole. Lämmittää kyllä latauksessa akkua, mutta ei tee ajon aikaista esilämmitystä latausta varten.

- Kaikki perinteiset painikkeet on poistettu ja toiminnot on keskitetty suurelle 14,6-tuumaiselle kosketusnäytölle ("Tesla"). Lisäksi ainakin tämän hetken tietojen perusteella valikoiden (esim. pyyhkijät ja ajovalot) avautumisessa on viiveitä - saattaa korjaantua tai saattaapi olla korjaantumatta softapäivityksillä.

Lisäksi yhden polkimen ajo ilmeisesti puuttuu. Kiinalaisten autojen ruosteenkestävyys Suomen oloissa lienee myös iso kysymysmerkki.
 
Eihän tuo ison auton etuperin ruutuunajon hankaluus niinkään käöntösäteestä johdu vaan auton leveydestä.

Kun auton peruuttaa ruutuun se keulan sivusuuntainen liike tapahtuu siellä leveällä ajoväylällä eikä kapeassa ruudussa.

Ei sinänsä liity mitenkään käyttövoimaan vaan vain auton leveyteen. Toki jos se latauspistoke on nokassa se pakottaa ajamaan nokka edellä ainakin pikalaturille.
 
Minulla on Volvo C40:ssä latausluukku kuskin puolen takaoven takana. Peruutan pihaan ja parkkiruutuun aina kun mahdollista, paljon helpompi lähteä nokka menosuuntaan.
 
Eihän tuo ison auton etuperin ruutuunajon hankaluus niinkään käöntösäteestä johdu vaan auton leveydestä.

Kun auton peruuttaa ruutuun se keulan sivusuuntainen liike tapahtuu siellä leveällä ajoväylällä eikä kapeassa ruudussa.

Ei sinänsä liity mitenkään käyttövoimaan vaan vain auton leveyteen. Toki jos se latauspistoke on nokassa se pakottaa ajamaan nokka edellä ainakin pikalaturille.
Vaikuttaa se kääntösädekin sillä ioniq 5 on vaikea saada riittävän jyrkästi lähestymään ruutua parkkihallien väylien leveyksien puitteissa. Jos väylä on riittävän leveä pääsee leveälläkin autolla suoraan ajamalla ruutuun keula edellä.

Joka tapauksessa aikuisen ihmisen olisi syytä opetella peruuttamaan ruutuun siinä missä liittymään motarille riittävällä nopeudella. Kumpaakaan ei tietenkään moni osaa.
 
Ymmärsinko oikein, tarkoitat että ei vaikuta itse auton verotusarvoon, mutta jos verotettava lisävarusteen hinta laskee, niin siltä osin.

En vaan kaikki vaikuttavat. Verotusarvoon saa laitettua yleensä koukun tai esimerkiksi metallivärin 'veloituksetta' mutta varustepaketit ja em. lisävarusteet nostavat verotusarvoa mikäli ylittävät tietyn rajan( olikohan 1 200 euroa, en muista).
Ja kun nyt esimerkiksi oman autoni Elroq Style, Advanced, winter, Driver metallivärillä ja koukulla sai verotusarvokseen x euroa olisi tämän alennuskamppiksen edun saanut 'ilmaiseksi' myös verotusarvon osalta( kamppiksessa winter ja metalliväri veloituksetta) sillä em. paketit ylittävän se 1 200 euroa( jos se se raja oli, en muista).

Leasinghinnassa totta kai tiskihinta varustepaketilla on se mikä vaikuttaa kuukausivuokraan peruskokonaisuutena( vakuutukset, renkaat, huollot, arvonalennus sekä alennukset huomioituna) ja lisävarusteet kustannettuna kokonaan leasingajalla( esim koukku, 750 euroa jää maksettavaksi leasingvuokrassa kolmelle vuodelle jyvitettynä kun taas em. varustepaketit vaikuttavat vähemmän osan jäädessä arvonalennuksen alle, ts. jaettuna esim 5lle tai 6lle vuodelle).

Meillä kun liisaaja maksaa myös suuren osan leaInghinnasta, lisävarusteiden ilmaisuus tiputtaa parhaimmillaan merkittävästi nettokuukausikustannusta verotusarvon laskettua( yleensä 5- 50 euroa kuukaudessa) ja leasingmaksun muuttuessa lisävarusteiden verran halvemmaksi.

Ja leasing firmoilla voi olla hyviä soppareita, paljon kovempia kuin sieltä marmorilta. ja vuokrat kilpailukykyisiä.
Voi toki osa olla ihan leasing rahoitus, missä ostaja tinkaa tuotteen hinnan, ja erikseen leasing hinnan
Itsellä vuokrahinta laski taulukkohinnasta merkittävästi. Ja, on mahdollista, että itse kilpailutan auton ja esitän sen fliitille. He kilpailuttavat sen silti erikseen ja valitsevat edullisimman( onko se halvin, se on toinen juttu).

Joo, itsensä kuivana pitäminenhän siinä on kyseessä :rofl:

Nimenomaan. Koska kyseessä on umpinainen autokatos, on oletettavaa kuivana pysymisen olevan todennäköisempää siellä umpinaisen seinän luona, ei toisessa päässä.
 
Vaikuttaa se kääntösädekin sillä ioniq 5 on vaikea saada riittävän jyrkästi lähestymään ruutua parkkihallien väylien leveyksien puitteissa. Jos väylä on riittävän leveä pääsee leveälläkin autolla suoraan ajamalla ruutuun keula edellä.

Joka tapauksessa aikuisen ihmisen olisi syytä opetella peruuttamaan ruutuun siinä missä liittymään motarille riittävällä nopeudella. Kumpaakaan ei tietenkään moni osaa.
Ioniq 5 ei varsinaisen näppärä ole edes peruuttaessa. Auton vahvuudet ovat matka-ajossa, kunhan huolto saa kaiken maailman räminät poistettua. Volkkarin tuotokset (id.4/Q6 jne) ovat ihan saatanan paljon edellä päivittäisessä kauppakassikäytössä. Kääntyvät todella hyvin isoillakin renkailla, takaluukku järkevämmän muotoinen korkeudeltaan, lukot toimii loogisesti jne. Parkkihallin töyssyt menee DCC-alustalla todella nätisti (id.4 gtx), Ioniq 5 heijaa melkoisesti, vaimennus ei ole niin hyvä. Sen minkä maantiellä voittaa, parkkihallissa häviää... Melutasossa Ioniq 5 vie motarilla voiton, mutta äänimaailma ei ole niin miellyttävä kuin volkkarissa. Volkkarin "paremmat" kajarit ovat ihan silkkaa paskaa, ei ole vähään aikaan yhtä huonoa tullut vastaan.
 
Minulla on Volvo C40:ssä latausluukku kuskin puolen takaoven takana. Peruutan pihaan ja parkkiruutuun aina kun mahdollista, paljon helpompi lähteä nokka menosuuntaan.
Itse ajan melkein aina parkkiruutuihin etuperin koska on helpompi sijoittaa auto tarkasti ruutuun niinpäin. Peruuttaessa pois ei tarvita enää samanlaista tarkkuutta sillä riittää, että ei kolhi muita ja ajaa pois.

Vaihdan siis mielelläni hieman helpomman poistumisen helpompaan auton sijoittamiseen parkkiin jätettäessä.
 
En vaan kaikki vaikuttavat. ...

Auto edun verotusarvoon vaikuttaa se hinnaston hinta, jos maahantuoja päättää pitää hinnaston entisellään ja tarjoaa "alkaen" tuhansien eurojen allennuksen hinnaston hinnoista, niin ei se vaikuta siihen auto edun verotusarvoon. (Vai onko jotain muuttunut)

Jos lisävarusteita otetaan enemmän kuin se veroton raja, niin sellaisten lisävarusteiden hinnan alennukset vaikuttaa siltä osin verotukseen.

En nyt varma tarkoititko jotain muuta vai et.

Ymmärsin että juttu lähti liikkeelle siitä että yksi maahantuoja (merkki) piti hinnaston hinnat entisellään ja tarjoaa yleisesti tinkimättä tuhansien eurojen alennuksia automalleistaan. Työntekiä miettii verokohtelua , silloin jos raha palkka elää sen valinnan mukaan. Sähkisten itse auton ja energian osalta sotkenut lisäksi verotuet.



Itse ajan melkein aina parkkiruutuihin etuperin koska on helpompi sijoittaa auto tarkasti ruutuun niinpäin. Peruuttaessa pois ei tarvita enää samanlaista tarkkuutta sillä riittää, että ei kolhi muita ja ajaa pois.

Vaihdan siis mielelläni hieman helpomman poistumisen helpompaan auton sijoittamiseen parkkiin jätettäessä.

Taitaa tuo parempi näkeminen olla se syy miksi opetetaan peruuttamaan ruuttuun. jotta pois voidaan ajaa etuperin, ja havainnoida paremmin.

Totta että osassa autoja on surkeat peilit/kamerat ruutuun peruuttamiseksi, mutta sähkiksissä pelien lisäksi usein kameroita. (jotka tuo apuja ruudusta pois peruuttamiseen).
 
Viimeksi muokattu:
Itse ajan melkein aina parkkiruutuihin etuperin koska on helpompi sijoittaa auto tarkasti ruutuun niinpäin. Peruuttaessa pois ei tarvita enää samanlaista tarkkuutta sillä riittää, että ei kolhi muita ja ajaa pois.

Vaihdan siis mielelläni hieman helpomman poistumisen helpompaan auton sijoittamiseen parkkiin jätettäessä.
Toi riippuu varmaan monesta eri seikasta, mutta jos erityisen tarkasti pitää mennä, niin itse kyllä peruutan. Tämä johtuu ihan siitä, että eteenpäin ajaessa ei näe, missä auto liikkuu, eli pitää arvioida, taaksepäin ajaessa näkee "millintarkasti" peileistä. Toki etäisyys takaseinään on ehkä hitusen vaikeampi arvioida kuin eteenpäin.

Mutta siis jos on vaikka vanhan liiton parkkihalli, jossa pienet ruudut ja tolppia ripoteltu sinne tänne, niin kyllä sitä peruuttamalla tarkemmin saa auton ruutuun.

Sit jos on avustimia, niin varmaan aika sama.

Edit. Peruuttaessa näkee siis sivusuunnassa kaiken, eli tyyliin 2,00 m leveän auton saa peruuttamalla 2,05 m leveästä portista ns. heittämällä läpi, mutta etuperin alkaa ahdistaa, kun ei näe, missä kyljet ja etukulmat menevät.
 
Viimeksi muokattu:
Toi riippuu varmaan monesta eri seikasta, mutta jos erityisen tarkasti pitää mennä, niin itse kyllä peruutan. Tämä johtuu ihan siitä, että eteenpäin ajaessa ei näe, missä auto liikkuu, eli pitää arvioida, taaksepäin ajaessa näkee "millintarkasti" peileistä. Toki etäisyys takaseinään on ehkä hitusen vaikeampi arvioida kuin eteenpäin.

Mutta siis jos on vaikka vanhan liiton parkkihalli, jossa pienet ruudut ja tolppia ripoteltu sinne tänne, niin kyllä sitä peruuttamalla tarkemmin saa auton ruutuun.

Sit jos on avustimia, niin varmaan aika sama.

Edit. Peruuttaessa näkee siis sivusuunnassa kaiken, eli tyyliin 2,00 m leveän auton saa peruuttamalla 2,05 m leveästä portista ns. heittämällä läpi, mutta etuperin alkaa ahdistaa, kun ei näe, missä kyljet ja etukulmat menevät.
Ymmärrän pointin, mutta ite ajan nykyään kameroilla etuperin sekä peruutusparkkiin, niin näkee kaikista parhaiten miten auto asemoituu ruutuun. Fät-tronilla pitää olla tosi tarkka viivojen kanssa.

Myös kotipihaan aina etuperin kun voi ajaa käytännössä suoraan tieltä katokseen ja peruuttaa lähtiessä vaikka silmät kiinni oman pihan kautta. Ei tartte turhaan todistella olevansa rattimies joka kerta kotiintullessa. Ja aina muutenki etuperin jos vaan mahollista, ehdottomasti en aio muuttaa tätä tapaa auton myötä riippuen latausluukun sijainnista. Latausluukku takana olisi iso miinus autonvalinnassa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
282 680
Viestejä
4 857 483
Jäsenet
78 443
Uusin jäsen
Cboze

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom