Yleistä keskustelua sähköautoista

Ihan kuin tämäkin rengaskeskustelu oltais käyty noin 47 kertaa aikaisemminkin...

Mistäköhän löytyisi helppo paikka skannailla autojen painopistejakaumia? Tiedostan että sähkiksissä painopiste on enemmän takana kuin polttiksissa kiitos painavan akun keskellä mutta olisi kiva vertailla lukuja, nimenomaan sähkiksistä.
 
Joko noihin saa ohjelmoitua täydet tehot?

Keski-Euroopassa tietääkseni ainakin yksi pulju tarjoaa Enyaqin 80X -versioon päivitystä. Edellyttää omalla läppärillä heidän softalla tehtyä moottorien ohjainlaitteen skannausta, jonka jälkeen valmistavat kloonatun ja muokatun ohjainlaitteen, joka pitää fyysisesti asentaa paikalleen. Asennus oli aika simppeli muutaman minuutin homma, mutta eivät ole ihan varmoja, miten tulee käyttäytymään tulevaisuuden OTA-päivitysten kanssa. Suosittelivat OTA-päivityksen ajaksi moduulin vaihtamista alkuperäiseen, ohjainlaitteen skannausta ettei siellä ole tapahtunut muutoksia päivityksessä ja sitten muokattu ohjainlaite takaisin. Eli edellyttää hitusen harrastuneisuutta. 85X:ssä olevaa uudempaa ohjainlaitetta eivät olleet saaneet vielä cräkättyä. Vanhemmassa ohjainlaitteessa oli ilmeisesti ollut jokin takaportti / muu aukko. Seuraan tilannetta ja on harkinnassa. ;)

Sama juttu oli mm. 2021 - 2024 VW ID4 / ID5 148-174 hp takamoottorien kanssa, ne saa softalla 204hp/310nm ja Audin Q4 e-tron 45 sama kuin tuossa Enyaqin 80X:ssä. Sielläkin lymyää oikeasti 300 heppanen voimansiirto.

Ja Taycanissa muistaakseni 400 hp:stä saa 670 heppasia ja Performance Battery Plus malleista (PB+) 517 -> 940 hp / 990 Nm.

Ja noi ei ollut mitkään siis mitään virityksiä sanan varsinaisessa merkityksessä, vaan kloonatulla ja muokatulla ohjaimella vastaamaan tehtaan identtistä puukottamatonta versiota.
 
Fordin uusi ev-alusta ja valmistusprosessi kuulostaa ihan samalta kun teslan cybercab valmistuslinjasto. Rakennetaan palasissa rinnakkain ja lopussa laitetaan yhteen. Structural battery myös mainittu. 2027 tuotannossa.

1754925167153.png

 
Ihan kuin tämäkin rengaskeskustelu oltais käyty noin 47 kertaa aikaisemminkin...

Mistäköhän löytyisi helppo paikka skannailla autojen painopistejakaumia? Tiedostan että sähkiksissä painopiste on enemmän takana kuin polttiksissa kiitos painavan akun keskellä mutta olisi kiva vertailla lukuja, nimenomaan sähkiksistä.

Raskaan liikenteen valvontapiste? Toki vaatii hyvät suhteet viranomaisiin, mutta heiltähän ne vaa'at löytyy.

Toinen vaihtoehto on ostaa oma vaaka. Muutama satanen riittää.



Edit: Vai tarkoitetaanko tässä nyt "skannaamisella" jonkun muun tekemän excelin silmäilyä eikä aktuaalista mittausten tekemistä? Yksi sivu löytyi, ei kyllä ole kuin kymmenkunta ajoneuvoa.

 
Viimeksi muokattu:
Ihan kuin tämäkin rengaskeskustelu oltais käyty noin 47 kertaa aikaisemminkin...

Mistäköhän löytyisi helppo paikka skannailla autojen painopistejakaumia? Tiedostan että sähkiksissä painopiste on enemmän takana kuin polttiksissa kiitos painavan akun keskellä mutta olisi kiva vertailla lukuja, nimenomaan sähkiksistä.
Tekniikan Maailma ainakin punnitsee autot laajempien koeajojen yhteydessä, ja painojakauma näkyy siellä testin lopussa olevalla datasivulla.
Näiden kahlaamisen vaan joutuu tekemään yksittäisiä testejä lukemalla ja tarvii olla tilaaja tai omata sopivat tunnukset digipalveluun.

Esim. Skoda Elroq 85 nelivetona näyttää olevan hieman takapainoinen.

1000000129.jpg
 
Mikä täyssähkö meikäläiselle. Hieman ehkä ajoissa liikkeellä, mutta tykkään tutkia kunnolla ja hartaasti ennen kun päätöstä teen ja kyllähän nuo seuraavan vuoden julkaisut on jo varmaan aika pitkälti tiedossa. Itsellä vapaa autoetu ja auton vaihto ajankohtainen kahden vuoden päästä, eli tässä nyt kerkiää tulla jos mitä vielä ulos ennen kun päätöstä pitää viimeistään tuossa 1.5 vuoden päästä alkaa tekemään.
Firman politiikassa on rajoitukset höllentyneet ja rajat kasvaneet. Merkillä ei väliä, kunhan huolto löytyy ja hintaraja 80k€
Itsellä taas tarpeena vähintään farkku (tällä hetkellä Rav4 PHEV -24) koirien takia ja tilaa takanakin riittävästi, koska kaksi aikuista ja kolme lasta.
 
Mikä täyssähkö meikäläiselle. Hieman ehkä ajoissa liikkeellä, mutta tykkään tutkia kunnolla ja hartaasti ennen kun päätöstä teen ja kyllähän nuo seuraavan vuoden julkaisut on jo varmaan aika pitkälti tiedossa. Itsellä vapaa autoetu ja auton vaihto ajankohtainen kahden vuoden päästä, eli tässä nyt kerkiää tulla jos mitä vielä ulos ennen kun päätöstä pitää viimeistään tuossa 1.5 vuoden päästä alkaa tekemään.
Firman politiikassa on rajoitukset höllentyneet ja rajat kasvaneet. Merkillä ei väliä, kunhan huolto löytyy ja hintaraja 80k€
Itsellä taas tarpeena vähintään farkku (tällä hetkellä Rav4 PHEV -24) koirien takia ja tilaa takanakin riittävästi, koska kaksi aikuista ja kolme lasta.
ID Buzziltahan tuo tarve kuulostaa.
 
Perus id buzz on vähän plääh mutta tää GTX on ainakin kuvissa ja videoissa sisältä kivemman näköinen, hiukan kuin vertais volkkarin transportteria, caravellea ja multivania keskenään. Jälkimmäinen oli ns. henkilöauto-sisustalla muihin verrattuna.

 
Volkkarikonserni jyrää yllättävän vahvasti saksassa. Siis yllättävän. Mikähän ID7:aan on oiken mennyt ? Lähtenyt ihan laukalle.

1754977623283.png


Ehkä ID.7:n kohdalla on siirtymää Tesloista? Jos tykkää sedan-korista. Ja Volkswagen siksi, että on saksalaisesta autosta kyse.
 
Jostain luin tässä joku aika sitten että jonku saksalainen kaveri kerto (joo hyvä lähde :D ) että tuota ID7 lapataan Saksassa jollain hirveillä työautodiileillä ihmisille myyntiin.
 
Onhan tuo ID.7 malli kyllä houkutteleva ihan miten päin vain katsoo. Tilava, tyylikäs, tarvittaessa sopivasti tehoakin ja tottakai farkku joka on ainoa OIKEA AUTOTYYPPI (setämies hehheh).
Nojoo. Kyllähän tuo 400V arkkitehtuuri alkaa tökkimään vastaan tuon hintaluokan autossa (Auto kuitenkin julkaistiin 2024) ja onhan tuo ratti ihan hirveä edelleen.

Yleinen laatutaso on parantunut, mutta yleisfliisi on aika huokea.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 814
Viestejä
4 874 484
Jäsenet
78 703
Uusin jäsen
nybergseb

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom