Yleistä keskustelua sähköautoista

Ei nuo 3 tai Y mitään hiljaisia ole. Tietty voi ne hiljaisempia olla kuin se sun nykyinen. Mutta niin on moni muu polttomoottoriautokin.
Tuleva sähkäri on itselle hiljaisempi, miellyttävämpi ja taloudellisesti edullisempi käyttää. Eipä siinä muita perusteluja tarvitse olla.
 
huoltokulua säästyy toistaiseksi 600-700 euroa vuodessa(+mahdolliset korjausten hinnat)
Mitä hemmetin autoa huoletaan tuolla summalla vuodessa ?

Käyttökuluissa säästyy vuodessa reilusti yli 2000 euroa tai ehkä 3000 tai enemmänkin, jos vanhasta olisi pitänyt jotain korjata.
.. jos olis pitänyt korjata.....
Uudessa on vielä takuu.
vertaa toki uuteen polttikseen, siinäkin on takuu.
On hieman tyhmää verrata vanhaa autoa johonkin uuteen sähkikseen.

Entäpä se hankintahinta ? kaunko kuoletat käyttökuluilla hankintahintaa ?


Mutta ymmärrän, on kiva perustella itselleen sähkärin hankintaa milloin milläkin syyllä. Näin minäkin tein :)
 
Helpommalla pääsee kun ostaa sellaisen auton minkä haluaa, eikä yritä perustella sitä itselleen millään :D Minä en ole edes laskenut sähköauton käyttökuluja, kun ei ne kiinnosta. Lataan kun tarvitsee ja kerran kuussa maksan sähkölaskun. Toiset taas laskee kulut exceliin sentin tarkkuudella. Monesti olen miettinyt, että mitä ne tuolla informaatiolla oikein tekevät.
 
vertaa toki uuteen polttikseen, siinäkin on takuu.
On hieman tyhmää verrata vanhaa autoa johonkin uuteen sähkikseen.

Entäpä se hankintahinta ? kaunko kuoletat käyttökuluilla hankintahintaa ?
Ei kuoletu koskaan, polttis on kalliimpi ostaa ja kalliimpi ylläpitää. :smoke:
 
Tuo sähkäreiden parempi ajomukavuus, tarkoittaa se sitten mitä tahansa, on hieman liioiteltua. Autoja nekin ovat, hyvine ja huonoine ominaisuuksineen.

Taloudellisuuskin on hieman kyseenalaista. Saa tahkota aika paljon että korkeampi hankintahinta ja latausinfra on kompensoitu.
Kun tällaista kirjoittaa sähköautokeskusteluun, niin rapalaa siinä uitetaan ja minä tartuin syöttiin.

Minusta polttomoottoriautossa ei ole yhtään hyvää ajomukavuuteen tai käyttöön liittyvää puolta suhteessa sähköautoon (paitsi se yksi). Nyt siis vertaillaan voimalinjoja, ei esim. premium polttista bulkkisähkäriin. Niin ja vertaillaan normaalissa liikenteessä ajoa eikä ratatouhuja.

Toimintamatka ja sen lisääminen on ainoa sähkärin ilmeinen ajomukavuuteen vaikuttava heikkous vs. polttis, varsinkin vedettävän kuorman kanssa. Niin lämmitys, kiihtyvyys, päästöttömyys, energiatehokkuus, taloudellisuus, äänettömyys hitaassa ajossa, tekniikan yksinkertaisuus ja toimintamatkan lisääminen kotona ovat selkeitä etuja. Lisäksi ei tarvitse kikkailla start-stop-ominaisuuksien kanssa ja yhden polkimen ajo on joissain sähkärissä mahdollista. Taukolämmitys/jäähdytys on myös ajomukavuuteen rinnastettavia asioita.

Taloudellisuus. Jos ostetaan nyt uusi 50k sähkäri ja uusi 50k polttis, niin mikä on molempien arvo samoilla kilsoilla viiden vuoden päästä? Veikkaan, että ero ei tulevaisuudessa ole enää kovinkaan iso ja varmasti pienempi mitä vuosikymmenen alun sekopäisinä vuosina, jolloin käytetyt sähkärit olivat uusia kalliimpia. Latausinfra alkaa olemaan hyvässä mallissa, sähkärit kehittyneet mukavasti ja hinnatkin maltillisempia tai samalla rahalla saa enemmän. Mitä enemmän ajaa, niin aika nopeasti halvemmilla käyttövoimakustannuksilla kompensoi latausinfran.
 
Polttis/sähkis vääntö on suht turhaa. Oikeastaan keskimäärin sen mitä sähkö tuo, on tuonne hinnaston alapäähän. Siellä kun se moottorin hallinta, ajon helppous ja vääntö on polttiksilla aika huonoa keskimäärin. Siihen kun lisää sähköä niin se tekee ajosta sujuvampaa ja tasaisempaa. On se sitten kokonaan tai osittain.

Välttämättä tuonne ylempään hintaluokkaan mitään näistä ei suoraan peilaudu, koska siellä on hienosäädetty sitä autoa ihan toisella tavalla.

Siksikin sähkikset ovat kivoja, kun ne keskimäärin tekevät siitä ajokäyttäytymisestä parempaa siinä tavan arjessa. Sitten kun nopeus nousee ja etäisyydet kasvavat (tai vaikka tarpeita ok maastokyvylle) tilanne voi olla eri.
 
Mitä hemmetin autoa huoletaan tuolla summalla vuodessa ?


.. jos olis pitänyt korjata.....

vertaa toki uuteen polttikseen, siinäkin on takuu.
On hieman tyhmää verrata vanhaa autoa johonkin uuteen sähkikseen.

Entäpä se hankintahinta ? kaunko kuoletat käyttökuluilla hankintahintaa ?


Mutta ymmärrän, on kiva perustella itselleen sähkärin hankintaa milloin milläkin syyllä. Näin minäkin tein :)
Mersua huollettiin tuolla hinnalla, joskus meni enemmänkin myös ihan normihuoltoihin. Riippui mitä ohjelmaan kuului. Aika vähillä korjauksilla onneksi itse vielä selvisin, kun vaihdoin ajoissa. Sen ehdin kuitenkin huomata, että premiumin kanssa ei kannata vanheta yhdessä.

Hiukan lystiä, kun yleensä pohditaan, ettei sähköautoon kannata koskaan vaihtaa, koska se tulee kalliimmaksi kuin vanha tonnin pommi.

Usein ihmiset kuitenkin tahtovat vaihtaa joskus autojaan, kuka mistäkin syystä.

Minä nyt laskin tasan oman tilanteeni, eikä vanhakaan ollut mikään tonnin pommi. Tuo vertailuni ei ollutkaan varsinaisesti sähköautospesifi. Ihan sama logiikka pätee voimalinjasta riippumatta. Uudessa autossa iso arvonalenema mutta pienet huolto ja korjauskulut vanhaan autoon verrattuna. Noiden summa ei hirveästi heitä, ellei pysty korjaamaan itse sitä tonnin pommiaan.

Auton olin joka tapauksessa vaihtamassa, ja oma vaihtoehtoni oli vaihtaa se Mersu uuteen samanlaiseen plugariin. Sen hankintahinta olisi ollut selvästi isompi. Ja käyttökulut siis rajusti isommat. Eikä mikään Mersun sähkövaihtoehdoista innostanut. Juu, autohan pieneni pykälän, mutta oikeastaan mitään muuta en menettänyt. Ajo-ominaisuudet itse asiassa nykyisessä jopa vähän paremmat, mukavuus vähän huonompi. Nuo vähän selittävät toisiaan.

Ja se kaikkein tärkein asia. Mersun nollasta sataan aika oli surkea 5,9 sekuntia. Nykyisellä sentään 4,7.
Ja tuo oli sitten huumoria...
 
Ei nuo 3 tai Y mitään hiljaisia ole.
on ne, jos on uusi asfaltti alla ja uudet renkaat. Kuiskaus vaan kuuluu 150kmh vauhdissa jos ei satu tuulemaan reippaasti vastaan/vinoon. Kaikki melu tulee siis renkaista. Soomesa on vaan niin huonot tiet, että pitäisi olla metri jotain mattoja alustassa.
edit: siis ovat turhan kovaäänisiä yhtään kuluneella Suomi-tiellä. totta. Korostaa ehkä vielä tuo ^^ että muuten ei kuuluisi mitään.
 
Viimeksi muokattu:
Parin viikon päästä järjestettävillä IAA Mobility 2025 -messuilla olisi näillä näkymin esillä useampia kiinnostavia edullisemman pään sähköautoja:

- MEB Entry trio, eli VW ID.2, Skoda Epiq ja Cupra Raval
- Hyundai Ioniq 2
- Leapmotor B05

Sitten arvokkaampaa hintaluokkaa mm. Polestar 5, BMW iX3, MB GLC, MB AMG GT XX, Porsche Cayenne electric...


Autogefül on kai saanut näitä jo koeajoon ja koeajovideoita tiedossa seuraavat päivät. Jännät pari viikkoa tiedossa sähköautomarkkinoilla.
Paljon kiinnostavia autoja ja selkeästi ollaan menossa uuteen sukupolveen monien valmistajien osalta.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
285 250
Viestejä
4 899 005
Jäsenet
78 947
Uusin jäsen
Petkyns84

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom