Mutta ei ainakaan 0-100km/h ajassa tuo teho näy.. luulis ei-brabus versionkin lähes 600 hepalla repivän muutakin kuin n. 5s aikoja.
NIin voi tosiaan luulla, jos tietää vain tehon ja massan. Yksivaihteisessa kuitenkin pitäisi tietää vähintään myös vääntö, sillä merkittävä osa 0-100 kuluvasta energiasta tuotetaan vakioväännöllä (eli puoliteholla). Vielä parempi, jos tietää välityksen.
Tuo lähes 600-heppainen tarkoittanee Smart #5 432 kW:n nelivetoa, joka EVDB:n mukaan on 2445 kg. Vääntö on tehoon nähden melko vaatimaton 643 Nm, joten enpä siltä odottaisikaan 2445 kg:lla juuri nopeampaa 0-100 kuin ilmoitettu 4,9 s. Vain 263 Nm/tn.
Esimerkiksi aikoinaan hehkuttamani suuri vääntö suhteessa tehoon ekassa Ioniq 5 LR AWD:ssä on toista maata. Siinä on 605 Nm ja 2120 kg, eli peräti 285 Nm/tn. Tuo on lähes 9 % enemmän kuin 432 kW:n Smartin 263 Nm/tn. Kun lisäksi Ioniqin huippunopeus on 15 km/h pienempi, saattaa siinä olla tiheämpi välitys, jolloin vääntötasangon ajan Ioniqissa selkä painuu voimakkaammin penkkiin kuin Smartissa. Koko 0-100 ei kuitenkaan olla huippuväännöllä, vaan loppuosa (jossa toisen potenssin liike-energia hotkii tehoa) mennään huipputeholla, joka Smartissa on reilusti suurempi, 432 kW vs. Ioniqin 239 kW. Lopputuloksena Smart vetää 0-100 nopeammin, 4,9 s vs. 5,1 s. Ioniqin 0,2 s tappio on kuitenkin reippaasti pienempi kuin teholukemista ja massoista voisi päätellä. Selitys on suuresta tehoerosta huolimatta suht sama vääntö, ja vieläpä niin, että pienitehoisemmassa on enemmän vääntöä massaa kohti.
Välitys kertoisi milloin Smartin vääntötasanko päättyy. Välitystä tosin ei aina ole helppoa löytää. Tässä tapauksessa paras arvaus voisi olla Smart #3:n alennusvaihteen 11,56. Sähköautoissa vääntötasangon jälkeen alkaa tehotasanko, eli silmänräpäyksen ajan on yhtaikaa huippuvääntö ja -teho, jonka jälkeen vääntö laskee tehon pysyessä vakiona. Lasketaan noilla:
Huippuvääntö päättyy, rpm:
432 000 W / (643 Nm / 60 * 2π) = 6 416 rpm
Auton nopeus silloin 255/45R20:lla:
6 416 rpm / 60 * 3,6 / 11,56 * (0,255 m * 2 * 0,45 + 20 * 0,0254 m) * π = 77,2 km/h
Smart kiihdyttää aluksi väännöllä 0-77 km/h ja vasta sen jälkeen 432 kW alkaa puhua. Liike-energian neliöllisyydestä johtuen tuo 0-77 on kuitenkin vain 59,5 % 0-100 energiasta. Keskitehoksi saadaan 0,595 * (432 kW / 2) + 0,405 * 432 kW = 303 kW, mikä on 124 kW/tn.
Jos nopeasti arvioin Ioniqin välityksen poikkeavan juuri huippunopeuseron verran, niin:
Huippuvääntö päättyy, rpm:
239 000 W / (605 Nm / 60 * 2π) = 3 772 rpm
Auton nopeus silloin:
3 772 rpm / 6 416 rpm * 185 km/h / 200 km/h * 77,2 km/h = 42,0 km/h
Ioniq 5 kiihdyttää aluksi väännöllä 0-42 km/h ja vasta sen jälkeen 239 kW alkaa puhua. Liike-energian neliöllisyydestä johtuen tuo 0-42 on kuitenkin vain 17,6 % 0-100 energiasta. Keskitehoksi saadaan 0,176 * (239 kW / 2) + 0,824 * 239 kW = 218 kW, mikä on 103 kW/tn.
Huipputehoissa oli suuri ero Smartin hyväksi, 432 kW vs. 239 kW. Kiihdytyksen keskitehossa ero oli pienempi, 303 kW vs. 218 kW. Kun massakin huomioidaan, on ero enää 124 kW/tn vs. 103 kW/tn. Ero on kuitenkin yhä niin suuri, että sen pitäisi vaikuttaa enemmän kuin satasen aikojen ero, 4,9 s vs. 5,1 s. Tuon kiihtyvyysluokan sähköautonelivedoissa pito ei lopu, joten Smartille riittää 107 kW/tn 4,9 s:iin, kun Ioniq on 103 kW/tn 5,1 s. Todennäköisin selitys on, että Smartin välitys on oikeasti pidempi kuin laskuissa käytetty Smart #3:n.
Jotta Smartin keskiteho olisi juuri 107 kW/tn, pitäisi 79 % energiasta tuottaa vakioväännöllä ja loput 21 % 432 kW:n huipputeholla. Tämä toteutuu silloin, jos huipputeho alkaakin aiemman arvion 77,2 km/h sijaan vasta nopeudessa 89 km/h.
Jos suhteessa huipputehoon heikosti vääntävän Smartin 432 kW huipputeho alkaa vasta@89 km/h, niin sen 4,9 s@2445 kg on aivan linjassaan verrattuna 5,1 s:n Ioniqiin, jonka vaatimaton 239 kW/2120 kg alkaisi jo@42 km/h. Ok, tuo 42 km/h oli arvioitu Smart #3:n ja huippunopeuserojen perusteella, eli se voi oikeasti olla vaikkapa 50 km/h, mutta silloinkaan lopputulos ei juuri muutu neliön takia. Ioniq 5 LR AWD on paljon väännökkäämpi suhteessa huipputehoon kuin Smart #5 AWD. Tämän johdosta Ioniqin 0-100 on yllättävän kova tehoon ja massaan nähden, kun taas Smartin 0-100 on yllättävän heikko tehoon ja massaan nähden. Väännössä ja välityksissä piilee selitys.
Smart #5 Brabusissakin on tehoon nähden vaatimaton 710 Nm. Sille kuitenkin on ilmoitettu selvästi nopeampi 3,8 s, vaikka massaa on 2 453 kg. Ehkä Brabusissa ei ole niin minimoitu maantiekulutusta, vaan on laitettu jopa tiheämpi alennusvaihde kuin norminelivetoon, vaikka Brabusin huippunopeus onkin 10 km/h suurempi. Brabusin 3,8 s 0-100 onnistuu, jos 475 kW huipputeholla tuotetaan 43 % energiasta, eli huipputehon alueelle päästään jo nopeudessa 75 km/h vs. perusmallilla@89 km/h.
Edit. Olen laskenut keskitehot väärin pelkällä energiapainotuksella. Korjaan laskut paremmalla ajalla.