Yleistä keskustelua sähköautoista

Tulipa nyt itsekin luettua artikkeli ja on kyllä aika erikoinen artikkeli; noiden lisäksi kulutus ja toimintamatka saa 5 tähteä, vaikka kulutus ei ole hyvä ja toimintamatka sitä kautta keskinkertainen... vain siksi että latausnopeus on korkea. Tämä on vähän sama kuin sanoisi että polttiksen kulutuksella ei ole mitään väliä kun sen kerran saa tankattua nopeasti :facepalm:
Tuntuu et Smart 5 on vähän liian ylihypetetty tuote. Kun sitä kävin kokeilemassa niin ei se mitenkään ostohaluja herättänyt. Ihan hyvin sisusta ja muut tehty mutta esim. oven avauksen nappi oidossa paikkaa ja mustaa muovia niin tuntui halvalta.

Toki siitä porukka repii housunsa kun Smartista nuo asiat toi esiin.

Kulutusta piiloteltiin todella pitkään kunnes tuli ekat testit. Koska alusta oli samaa Geelyä kuin muut niin se olisi korkeahko. Tätä sitten perustellaan laatikkomaisuudella ja painolla mutta se Geelyn alusta vaan ei ole energiatehokas.
 
Mutta onko näissä vertailuissa monesti kyse siitä, että on vertailtu hyvää sähköautoa huonoon polttisautoon? Itse olen sähköautoon vaihtamisen jälkeen ajellut myös polttisautoilla, eikä niissä ole ajomukavuuden osalta ollut mitään moitittavaa sähköautoon nähden. Ainoa käytännön ero, minkä huomaa on se, että sähköauto lähtee hieman äkäisempään liikkeelle kun poljinta painaa.
No tuossa kaasuvasteessa huonoinkin sähköauto peittoaa lähes minkä tahansa polttisauton. Vasta jotkut todella kalliit polttisautot pääsevät edes lähelle. Mutta jos vertaillaan saman hintaisia sähköautoja ja polttomoottoriautoja niin kyllä sähköauto vie voiton aivan ylivoimaisesti. No en toki ole ajanut kovinkaan montaa sähköautoa, mutta ne joita olen koittanut ovat paljon parempia kuin mikään ajamani polttisauto. Polttomoottorissa on aina viivettä, no ehkä joku satojen tuhansien Ferrari on sitten parempi, mutta ihan kaikissa ajamissani autoissa on ollut kaasupolkimessa viivettä ja kaikissa pitää ylämäessä painaa enemmän kuin tasaisella.

Toki sitten jossain muissa asioissa voivat hävitä ehkä.
 
Periaatteessahan sen yhdenpolkimen ajon voi kyllä poltttisautoonkin tehdä, tosin tietääkseni missään ei ole ikinä sellaista ollut ihan pysähdyksiin asti. Mun ekassa autossa (Volvo 340 automaatti) oli yhden polkimen ajo jostain 25kmh ylöspäin. Mä tosin itse haluan auton rullailevan mahdollisimman paljon kun kaasua ei paina, en sitten tiedä liittyykö tuohon volvoon jotenkin vai ei.
Itsellä sama juttu. "Kaasun" painaminen käyttövoimasta riipumatta kuuluu tuottaa tehoa vetäville pyörille, jos poljinta ei paina niin loogisinta on että auto rullaa mahdollisimman hyvin, hidastaminen tehdään sitten erillisellä polkimella ja/tai kuljettajan säädettävissä olevalla moottorijarrulla.
En myöskään tykkäisi polkupyörästä joka jarruttaa kun lopetan polkemisen?
Mahdollisimman hyvä rullaaminen on myös taloudellisempaa jos kuljettaja tietää yhtään mitä tekee...
 
Samaa mieltä.

Olen sata kertaa täälläkin sanonut että teslan OPD on vanhentunut konsepti. Adaptiivinen regen on nykypäivää. Ihan saman lailla kuin adaptiivinen vakkari vs. perinteinen vakkari.

Kun Teslan ideologia on mahdollisimman autonominen ajo, niin miksi ihmeessä hidatumista (jarrutusta) pitäisi ihmisen säädellä ? Auto hoitaa sen automaattisesti parhaalla mahdollisella tavalla, mahdollisimman energiatehokkaasti, ympäristön tilanteet huomioonottaen. Ja samlla kuski voi lepuutta jalkaansa vapaasti vs. jäkittää sitä polkimella.

Taas ihmettelen , mihin se Teslan loistava innovatiivisuus on kadonnut ? Ja myös joustavuus muuhun kehitykseen. Vai onko se liian kova pala tehdä samoin kuin joku muu (parempi ratkaisu ) ? Joku voisi sanoa että hieman jääräpäistä touhua.

Kiinalaiset ovat jo opettaneet meille, että Copy with pride, on yksi avain menestykseen muiden tekijöiden ohella.
 
Mahdollisimman hyvä rullaaminen on myös taloudellisempaa jos kuljettaja tietää yhtään mitä tekee...
maantiellä juu -- keskivertoautoilijalla toki ei pitäisi olla edes korttia. Taajamassa, valoissa jne- jos ja kun on tulossa pysähdys, niin regen-jarru on parempi tietty, kun ajaminen on sompaamista eestaas.
30 kertaa jo mainittu, mutta kun +2000kg autosta saa regenin nollaan, niin jollain 100kmh alkuvauhdilla sehän rullaa parhaimmillaan kilometrejä, kunhan vaan alas on enempi kuin ylös.
joo, voisi olla joku "nyt rullataan" nappi, että ohitetaan regen, kun kuski lukee olosuhteet 1 km eteenpäin. Ai, niin -- kuluttajatuote ja säännökset -- äsh.
 
Viimeksi muokattu:
..... mistä lähtien meistä kaikista tuli ajajien ajajia ?

Polttisten moottorin ja vaihteiston viiveet ovat lyhyessä ajassa tulleet kestämättömiksi.
Miten pystyimme ajelemaan edes polttiskaudella ?
Kyllähän sitä ajaa voi millä vaan ja tv ohjelmiakin voi katsoa mustavalkoisella kuvaputkella eikä Oledilla, mutta miksi ihmeessä niin tekisi kun on parempiakin vaihtoehtoja olemassa?
 
"Kaasun" painaminen käyttövoimasta riipumatta kuuluu tuottaa tehoa vetäville pyörille, jos poljinta ei paina niin loogisinta on että auto rullaa mahdollisimman hyvin, hidastaminen tehdään sitten erillisellä polkimella ja/tai kuljettajan säädettävissä olevalla moottorijarrulla.
En myöskään tykkäisi polkupyörästä joka jarruttaa kun lopetan polkemisen?
Mahdollisimman hyvä rullaaminen on myös taloudellisempaa jos kuljettaja tietää yhtään mitä tekee...
Olen samaa mieltä viimeisestä toteamuksestasi, mutta sallinet eriävän näkemyksen muusta tekstistä.

Maantiellä käytän vakionopeudensäädintä, enkä säätele nopeutta vauhtipolkimella, jarrulla, rullaamalla tai yhden polkimen ajolla.

Kaupungissa, taajamissa, kaduilla, risteyksissä ja rampeissa käytän yhden polkimen ajoa, koska se on vain niin näppärää. Jarruun ei tarvitse koskea, kun yhdellä jalalla saa kaiken kontrollin. Varmasti se on hitusen energiatehottomampaa kuin kaksi poljinta + rullaus, mutta tuon hinnan maksan mielelläni helppoudesta. Saman hinnan maksavat varmaan 95 % autoilijoista maantiellä käyttämällä vakkaria polkimien sijaan.

Enkä usko OPD:n taloudellisuuden olevan kovinkaan paljon huonompaa suhteessa kahden polkimen ja rullauksen ajoon nähden.

EDIT:
..... mistä lähtien meistä kaikista tuli ajajien ajajia ?

Polttisten moottorin ja vaihteiston viiveet ovat lyhyessä ajassa tulleet kestämättömiksi.
Miten pystyimme ajelemaan edes polttiskaudella ?
Vähän aikaa sitten ajelin isoa diisseliä. Onhan se viive todella iso sähköautoon tottumisen jälkeen. Sama homma kuin manuaalivaihteinen tuntui aataminaikaiselle automaatin jälkeen. Tai pyöritettävä ikkuna sähköikkunan jälkeen. Tai halogeenit xenonien, saati matriisiledien jälkeen. Tai etuveto nelivedon jälkeen jne jne.

Foorumilla asiat saavat isot mittasuhteet, koska ei olisi liian raskasta avata asioiden mittasuhteita riittävästi kirjallisesti. Se, että toteaa sähköauton olevan selvästi parempi ei tarkoita, että polttiskaudella kärsi suunnattomasti autolla ajamisesta. Aika aikaansa kukin.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä se vaan hyvältä tuntuu kun vähän tehokkaammalla bensakoneella laittaa lapun lattiiaan ja penkkiin painautuu sitä mukaa mitä kierrokset nousee. Tätä ei sähköauto tarjoa ja on suoraansanottuna tylsä vaikka kaasuun vastaakin välittömästi. Mielestäni kärjistettynä kun olet yhden sähköauton ajanut niin olet ajanut ne kaikki.
 
Ionic5n tosin tuo sen fiiliksen myös sähkikseen.

Mitä OPD tulee, niin itse pidän sitä yksinkertaisesti vaarallisena toteutuksena kun jarrun käyttöln tulee viive hätätilanteessa. Toki tuota lieventää se, että OPD on oletettavasti pääsääntöisesti käytössä pienillä nopeuksilla.
 
Onhan siinä semmosita magiaa veivata tikkua ja VTEC antaa jengaa lisää kun rpm menee >5000 ja tykittelet 0-100km/h alle kaheksaan sekuntiin. Vielä ku DOHC kaks litrane turpo nii ollaa jo komiasti alle 7s.

Perus sähkiksellä nappi lautaan ja 5s 0-100 hiljaisesti hyräillen lastenlaulun tahtiin. Valitsen sähköauton.
 
Itsellä sama juttu. "Kaasun" painaminen käyttövoimasta riipumatta kuuluu tuottaa tehoa vetäville pyörille, jos poljinta ei paina niin loogisinta on että auto rullaa mahdollisimman hyvin, hidastaminen tehdään sitten erillisellä polkimella ja/tai kuljettajan säädettävissä olevalla moottorijarrulla.
En myöskään tykkäisi polkupyörästä joka jarruttaa kun lopetan polkemisen?
Mahdollisimman hyvä rullaaminen on myös taloudellisempaa jos kuljettaja tietää yhtään mitä tekee...
Noin minäkin luulin kunnes kokeilin yhden polkimen ajoa. Sen jälkeen ei ole paluuta.
 
Noin minäkin luulin kunnes kokeilin yhden polkimen ajoa. Sen jälkeen ei ole paluuta.

Makuasioita. Aina jos hyppään Teslan rattiin, niin opd pitää vaimentaa, ellei jo ole valmiina. Jos jossain autossa olisi pelkkä opd ilman että sitä saa pois, niin se olisi täysin ehdoton este.
 
Noin minäkin luulin kunnes kokeilin yhden polkimen ajoa. Sen jälkeen ei ole paluuta.
Sama täällä. Omasta mielestäni olisi aika outoa kaupunkiajossa jos joutuisi siirtelemään jalkaa kokoajan kaasun ja jarrun välillä. Paljon helpompaa ajella yhdellä polkimella.

Maantiellä sitten autopilotilla aina niin ei tarvitse mitään polkimia painaa.
 
Mitä OPD tulee, niin itse pidän sitä yksinkertaisesti vaarallisena toteutuksena kun jarrun käyttöln tulee viive hätätilanteessa. Toki tuota lieventää se, että OPD on oletettavasti pääsääntöisesti käytössä pienillä nopeuksilla.
Ajatko jalka molemmilla polkimilla? Muuten ei ole eroa. Jos taas haet sitä, että kuski "etääntyy" jarrun käytöstä eikä osaa reagoida, niin jotain muuta on mennyt pieleen.
 
Tuntuu et Smart 5 on vähän liian ylihypetetty tuote. Kun sitä kävin kokeilemassa niin ei se mitenkään ostohaluja herättänyt. Ihan hyvin sisusta ja muut tehty mutta esim. oven avauksen nappi oidossa paikkaa ja mustaa muovia niin tuntui halvalta.

Toki siitä porukka repii housunsa kun Smartista nuo asiat toi esiin.

Kulutusta piiloteltiin todella pitkään kunnes tuli ekat testit. Koska alusta oli samaa Geelyä kuin muut niin se olisi korkeahko. Tätä sitten perustellaan laatikkomaisuudella ja painolla mutta se Geelyn alusta vaan ei ole energiatehokas.

Itse kävin kans ajamassa tuon, mut ei kyllä myöskään ostohaluja herättänyt hypestä huolimatta. Muotoilu ei toki itseä etukäteenkään juuri innostanut, sisältä ei mitään erityis fiilistä herättänyt. Apparin näytöllekään ei appari keksinyt oikein käyttöä, jollekin siit voi toki iloa olla.

Oli eka yli 600hp sähköauto mitä ajanut ja ei tuo senkään puolesta kyll omistamisen halua herättänyt, kai tässä on tullut vanhaksi. Jopa sport/brabus modet oli jalkakaasulla tosi ärsyttävän herkkiä ajaa, ns tuntui ettei ole "deadzonea" edes 0.3%. Comford oli ihan ok ajella omaan makuun.

Ilma-alustaa ei tainnut saada tähän, se kiinnostaisi mut aika harvaan sen taitaa saada q8 ja ix tulee ainoina nopeasti mieleen tästä kokoluokasta.

Hyviä puolia, niin tilaa oli reilusti ja vaikutti kohtuu hiljaiselta ja ainakin brabuksen senheiserin äänentoisto oli kyllä hyvä.
 
Polttisten moottorin ja vaihteiston viiveet ovat lyhyessä ajassa tulleet kestämättömiksi.
Miten pystyimme ajelemaan edes polttiskaudella ?
Kun ei ole paremmasta tietoa tai kokemusta niin sitä kummasti kestää sitä viivettä. Eikä se moottorin viive niinkään vaan koko voimalinjan.

Otetaan ihan omakohtainen esimerkki. Edellinen auto oli Mersun GLC 300e hybridi, yli 330 heppaa, vääntöä tarpeeksi, 9-vaihteinen automaatti. Lähteehän se paikaltaan ihan ok, 0-100 oli jotain 5,x xekuntia. Mutta sitten se normiajo. Kun tulee se ohituspaikka maantiellä, 9 vaihde on päällä, niin mitä tapahtuu kun tekee kickdownin. Vaihteisto vaihtaa ainakin 2 vaihdetta alaspäin, ja sitten vasta mennään. Samoin kun jarrutat punaisiin liikennevaloihin moottorijarrutuksella, mutta ennen pysähtymistä valo vaihtuu vihreälle ja painat kaasua. Alkaa se vaihteiden arpominen taas. Ja tässä pitää vielä hoksata ettei paina liikaa kaasua vaikka kiihdytys ei alakaan. Silloin auto päättelee että nyt on tosi kiire ja lähtee renkaat vinkuen. Pitää painaa vain vähän kaasua, ja odotella kärsivällisesti että veto alkaa. Nykyinen BMW i4 M50. Vaste molemissa tilanteissa on välitön. Ero on kuin yöllä ja päivällä. Ja molemmat on suunnilleen saman hintaluokan autoja.
 
Ionic5n tosin tuo sen fiiliksen myös sähkikseen.

Mitä OPD tulee, niin itse pidän sitä yksinkertaisesti vaarallisena toteutuksena kun jarrun käyttöln tulee viive hätätilanteessa. Toki tuota lieventää se, että OPD on oletettavasti pääsääntöisesti käytössä pienillä nopeuksilla.
Siis viivettähän tulee ilman OPD:ta. OPD käytössä auto alkaa jarruttamaan jo samalla kun jalka siirtyy kaasulta jarrupolkimelle. Ilman OPD:ta jarrutus alkaa vasta kun jalka vaihtanut poljinta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
285 273
Viestejä
4 897 577
Jäsenet
78 961
Uusin jäsen
Korppiqt

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom