Ei se noin mene, se hidastuminen on hätätilanteessa täysin marginaalista pedaalin nostamisella. Voit verrata sitä siihen, että jarrupolkimen painamista hätätilanteessa treenataan esim. liukasradalla. Se poljin pitää runtata sinne pohjaan että mitään tehoja saat irti.
Mutta noin autojen ominaisuuksien kohdalla valinnanvara on aina parasta, eli aina parempi jos ko. tyyppiset ominaisuudet saa itse säätää haluamakseen. Sen puolesta kukin saa käyttää autoaan haluamallaan tavalla.
En sanoisi marginaaliseksi. Hidastuvuus ei toki ole suomalaisilla nopeuksilla pitävällä kuivalla asfaltilla kuin neljäsosa-puolet täysjarrutuksesta, mutta sen tapahtuminen jo ennen jalan sivuttaissiirtoa jarrupolkimelle, jarrupolkimen potkaisua ja jarrujärjestelmän vaste hidastumisen alkamiseen (kaikki kolme yhteensä vaikkapa 0,5 s) tekee OPD:n merkityksestä törmäysnopeuteen kaikkea muuta kuin marginaalisen.
Otetaan esimerkiksi 2200 kg, regen 3 m/s2, hyvät pyöräjarrut 11 m/s2, regen maks. 200 kW, alkunopeus 100 km/h:
Jarrutusmatka sis. 0,5 s viiveen, Ilman OPD:
0,5 s * 100 / 3,6 + 0,5 * 11 * (100 / 3,6 / 11) ^ 2 = 48,96 m
Matka on pidempi kuin autolehtien mittaamat, koska he aloittavat matkan mittaamisen vasta silloin kun auto alkaa hidastua.
Jarrutusmatka OPD:llä:
Vaadittava regen-teho: 3 m/s2 * 2200 kg * 100 / 3,6 = 183,3 kW (eli 200 kW-regen riittää)
Alkunopeus pyöräjarrujen vaikutuksen alkaessa:
100 km/h - 0,5 s * 3 m/s2 * 3,6 = 94,6 km/h
Auto liikkunut sinä aikana:
0,5 s * (100 + 94,6) / 2 / 3,6 = 13,51 m
Jarrutusmatka yhteensä:
13,51 m + 0,5 * 11 * (94,6 / 3,6 / 11) ^ 2 = 44,90 m
Jos OPD:llä pysähtyy juuri ennen estettä, niin ilman OPD:tä törmäysnopeus on:
√((48,96 m - 44,90 m) / 11 / 0,5) * 3,6 * 11 = 34,02 km/h
Jokainen voi kuvitella mielessään, miltä tuntuisi törmätä 34 km/h nopeudella esteeseen. Turvatyynyjen laukeamisen lisäksi menee peltiäkin ruttuun/lunariin, joten ei nyt ihan kuulosta marginaaliselta.
Laskuissa käytettiin 183 kW-regeniä. Olen nähnyt joissain automalleissa jopa 300-400 kW. Hidastuvuutena käytin tavallisempaa 3 m/s2 (~0,3 G), mutta olikohan Ioniq 5 N:ssä puhetta jopa 0,6 G:n olevan mahdollinen. No, jopa "marginaalisella" 0,3 G:llä laskien satkua maantiellä ajava rysäyttää 34 km/h esteeseen (jos OPD pysähtyy juuri ennen estettä), jos OPD tekee 0,5 s hommia ennen jalan siirtoa, painamista ja pyöräjarrujen vasteaikaa. Jos viiveet yhteensä ovatkin vain 0,4 s tai peräti 0,8 s, niin silloin törmäysnopeus on jonkin verran alle tai reilusti yli 34 km/h.