Yleistä keskustelua sähköautoista

Edit. @Pace veikkailit nelivetoisen Marvelin antavan ylimääräistä tehoa, jos se pääsee 4,9 s vs. takavedon 7,9 s. Osa erosta on psykologiaa, eli 5 s vs. 8 s näyttäisi helpommin uskottavalta, vaikka siinä ero on lähes sama. Kokeillaan ensin nopeasti kiihdytysajan skaalausta väännön avulla:

7,9 s * 410 Nm / 665 Nm = 4,87 s

Sehän meni yllättävän lähelle ilmoitettua 4,9 sekuntia. Massoissa kuitenkin on eroa, joten lasketaan vähän tarkemmin. Oletetaan, että molemmilla on huipputeho käytössä@45 km/h. Massat 1885 kg ja 1995 kg. Tehot 132 kW ja 212 kW. Väännöt 410 Nm ja 665 Nm.

0-45:
takaveto 217,5 Nm/tn
neliveto 333,3 Nm/tn, eli +53,3 %

45-100:
Takaveto 70,0 kW/tn
Neliveto 106,3 kW/tn, eli +51,8 %

Pyöristetään painottaen neliöllisyyttä 52 %:iin. Sillä laskien nelivetoinen kiihtyisi 7,9 s / 1,52 = 5,197 s. Se ei vielä ole aivan 4,9 s, mutta loput selittynevät sekä nelivedon paremman pidon että vierin- ja ilmanvastuksen pienemmän suhteellisen osuuden ansiosta. Esimerkiksi 212 kW / 132 kW = +60,6 %, mutta (212 kW - 10 kW) / (132 kW - 10 kW) = +65,6 %. Tässä siis on oletettu molemmille autoille keskimäärin 10 kW vastustehoja. Ei se 4,9 s vaadi välttämättä lainkaan ylimääräistä tehoa, vaan selitys on x,9-psykologia, nelivetoisen suhteellisesti 51,8 % suurempi teho/tn (vaikka olikin vain 80 kW), vielä suurempi vääntöero, nelivetoisen parempi pito ja suuritehoisemman kasvava etu, mitä suurempi on vierin- ja ilmanvastusteho.

Kaivelin nyt hieman ja Björnihän tämän oli testannut ja pääsi 5,2sekuntiin... samaanaikaan tosiaan hävisi bemarille jolle oli luvattu 5,7s kiihtyvyys. En ihan ymmärtänyt mihin viittasit psykologialla, mutta oma veikkaus osuisi nyt ennemminkin MG:n harrastamaan ,9 -psykologiaan, eli haluttiin paperille alle 8 ja 5 luvut koska ne myy paremmin, vaikkei auto niihin reaalimaailman olosuhteissa ihan kykenekkään.
 
Viimeksi muokattu:
Hinta alkaa 69 390 €:sta 50 xDrive mallille

Tosin normaaliin bmw-tapaan tuo "alkaen" hinta tarkoittaa perusvalkoista ulkoväriä ja käsisäätöisiä lättänä kangaspenkkejä ja sitä, että edes parempi parkkitutka ei kuulu varustukseen vaan jokaiseen lisäoptioon pitää heittää 500-5000e lisää.

Jos vertaa i4:een niin xDrive40 on 65k€, eDrive40 60k€ ja karvalakkien karvalakki eDrive35 56,5k€. Jos tuosta nyt peilaa niin veikkaan että ei tule alle 60k€ saamaan takavetoista.
 
Upea klassikko.

1757093777217.png
Kyllä, 30-40 luvulla on tehty kauneimmat autot, vaikka tämä on myöhempää tuotantoa , niin helv... maukas verrattuna nykymosseihin.-
 
  • Tykkää
Reactions: mol
Käytäntö on juu hieman eri, mutta tasankolaskuihinkin vaadittavat tiedot ovat riittävän hankalia löytää, joten niillä mennään. Sitten on vielä akun lämpötilan erilainen vaikutus eri autoissa ja kuormitusajan vaikutus, eli tehon rajaaminen pidemmän kuormituksen aikana.

On toki mahdollista, että joillakin valmistajilla on niin paljon lähempänä tasankoja kuin toisella valmistajalla, että se vaikuttaa jopa niiden väliseen paremmuuteen (=tasankolaskut tuottavat väärän voittajan). Ei mahda mitään, kun ei kaikista automalleista löydä dynokäyrää (niiden vertailukelpoisuudesta puhumattakaan).

Miin saksankielisessä esitteessä luki 5 v sitten, että 212 Nm@0-2 750 rpm ja 61 kW@2 750-12 000 rpm (saattoi olla 11k), eli tuo akkukapaan (brutto 36,8 kWh, eli 1,66C) nähden hyvin pienitehoinen malli sisältää ainakin valmistajan mukaan vääntö- ja tehotasangot. En osaa sanoa miten muilla merkeillä on ilmoitettu, ja miten paljon milläkin mallilla poikkeaa ideaaleista tasangoista, mutta poikkeuksia lukuunottamatta ovat varmaankin aika samasta puusta veistettyjä. Tarkoitan sitä, että tasankolaskuillakin pystyy yleensä selvittämään syyn jonkin sähköauton oudon hitaalle tai nopealle kiihdytysajalle. Audi e-tron GT ei täsmännyt, koska siinä selitys hyvään kiihtyvyyteen heikosta ominaisväännöstä huolimatta olikin harvinainen kaksivaihteinen laatikko.


Edit. Ominaisvääntö on vähän hassu sana ainakin omaan korvaan (mulla tulee siitä ekana mieleen Nm/l), mutta siis sähköautoissa vääntö suhteessa auton massaan (Nm/tn), mikä yksivaihteisissa korreloi vahvasti taajamakiihtyvyyden kanssa. Lisäksi ominaisvääntö selittää yksivaihteisissa sellaisia 0-100 -aikojen eroja, joille ei löydy selitystä vetopidosta tai huipputehon avulla lasketusta tehopainosuhteesta. Joku vääntö-massasuhde kuulostaa monimutkaiselta, eli taidan jatkossakin käyttää ominaisvääntöä, jos parempia ehdotuksia ei löydy.
Jotta laskut ei olisi noinkaan helppoja, niin ainakin Bemari käyttää vieläpä erityyppisiä moottoreita ja eri välityksiä etu- ja taka-akseleilla. DIN painoa tuolla on 2215 kg ja ilmoitettu 0-100 km/h aika on 3,9s, johon myös moni on oikeasti päässyt.

Jännästi edessä on enemmän vääntöä, mutta takana on enemmän tehoa. Välitykset sitten vielä vähän sotkee asiaa, miten tuo vääntö summautuu eri nopeuksilla. En tiedä onko tehon kierrosalue oikein, kun alkaa vasta 8000 rpm, mutta noin se lukee spekseissä.
BMW i4 M50EtuakseliTaka-akseli
Nm430 @ 0-5000 rpm365 @ 0-5000 rpm
kW190 @ 8000-17000 rpm230 @ 8000-17000 rpm
Välitys8.774:19.374:1
 
Minkäslaisia viimeisimpiä kokemuksia väestöllä Cupra Borneista? Ensi vuonna ilmestyvän Ravalin vaikutus Bornin hintoihin, arvioita?
- Kuinka paljon SOH lukema muuttunut käytön aikana?
- Lataus talvella, akun esilämmitystähän noissa ei ole, kuin -25 vuoden malleissa?
- Yleiset akilleen kantapäät ympärivuotisessa käytössä?
-Viimeisimmät kehut?
- Palaako käpy hipaisukytkimiin? Koeajolla oli vähän 50/50 fiilis noista.

Ensimmäistä sähköautoa hankkimassa ja Borni noin yleisesti ottaen sopivin vaihtoehto meidän tarpeisiin. Polestar parhaimman näkönen katsella, koeajo vielä suorittamatta.

Langan viestiketjua selattu haulla läpi, mutta tuoreempia mielipiteitä kaivattaisiin.
 
Minkäslaisia viimeisimpiä kokemuksia väestöllä Cupra Borneista? Ensi vuonna ilmestyvän Ravalin vaikutus Bornin hintoihin, arvioita?
- Kuinka paljon SOH lukema muuttunut käytön aikana?
- Lataus talvella, akun esilämmitystähän noissa ei ole, kuin -25 vuoden malleissa?
- Yleiset akilleen kantapäät ympärivuotisessa käytössä?
-Viimeisimmät kehut?
- Palaako käpy hipaisukytkimiin? Koeajolla oli vähän 50/50 fiilis noista.

Ensimmäistä sähköautoa hankkimassa ja Borni noin yleisesti ottaen sopivin vaihtoehto meidän tarpeisiin. Polestar parhaimman näkönen katsella, koeajo vielä suorittamatta.

Langan viestiketjua selattu haulla läpi, mutta tuoreempia mielipiteitä kaivattaisiin.
Itselläni 2024 alkupuolella otettu Born 58kWh. Olen kyllä pääsääntöisesti ollut tyytyväinen. Tosin tuo on työsuhdeauto ja valintaperusteeni oli ottaa kuukausimaksultaan halvin valikoimassa oleva auto kuljettamaan kahta henkilöä, joten suhtautuminen voi olla vähän hellempi. Hieman häiritsee nuo valaisemattomat kosketuspainikkeet näytön alla ja akun esilämmityksen puute mutta nämä on uudemmissa korjattu. Kuskin paikalta näkyvyys eteen sivuille myös tyypillistä heikompi noiden A-pilareiden vuoksi. Pikalataus talvella on ehkä se suurin heikkous, auto saattaa ottaa sähköä jonkun 40kWh tunnissa eli herkästi saa sen tunnin olla laturilla pitkällä matkalla. Ei tuo tietysti kesälläkään mikään maailman nopein lataaja ole, muistaakseni pyörii ~65kWh pinnassa tuntivauhdit eli saa juuri sen 20%->80% latauksen 30min mikä sinällään suht standardi mutta tässä kun se pieni akku niin hieman nopeampi olis kiva pidemmillä reissuilla. Nuokaan nyt ei omassa ajossa ole super ärsyttäviä olleet, kun pääsääntöisesti lataan kotona ja töissä, mutta nousevat silloin tällöin esiin. Sovellus on susi mutta suht harvoin tarvitsee. Ehkä voisin olla kriittisempi, jos olisi oma auto eikä työsuhdeauto. Ehkä sellaisina QoL asioina nousee aina välillä haave frunkista (likaiset kaapelit mieluummin sinne kuin konttiin ja helpompi kaivaa esiin, jos kontti täysi), sähköisesti avautuva takakontti (avausnappi syksyt ja talvet aina ihan kurassa) ja ~10cm pidempi takakontti, kun tämä jää juuri sen verran vajaaksi, että 75cm matkalaukku pitää laittaa sivuttain (vie melkein koko kontin, kun joka suuntaan jää niin epäkätevä määrä tilaa). Esim. Volvo EC40 kontti ei litroiltaan taida olla hirveästi suurempi mutta mitat on sen verran eroavat, että sinne saa käsittääkseni 2kpl 75cm matkalaukkuja, kun menevät pituussuunnassa.

Ravalin vaikutuksesta Borniin vaikea sanoa. Käytettyihin vaikuttanee jonkun verran, uusiin ehkä vähemmän. Tietysti tuollaiset hyvät halvat mallit kiristää kilpailua kaikille eikä vain sille lähimmälle saman valmistajan mallille. Sinällään Raval ja ID2 vaikuttavat tietyiltä osin fiksummilta autoilta kuin nämä Born ja ID3. Takakontti on noissa isompi litroiltaan, kun tilaa on syvyyssuunnassa enemmän. Ymmärtääkseni noihin saa myös vetokoukun, saattoi olla se frunk ja sähköinen takakontti jne.. Sitten vielä hintaa vähemmän. Mutta nuo tulevat ilmeisesti myyntiin vasta 2026 loppupuolella. Born ja ID3 pitäisi saada myös isommat päivitykset jossain kohtaa, jolloin saavat noita samantyylisiä muutoksia.

Bornin kehuksi vielä vaikka se, että tämä on hyvä ajaa ja etenkin motarilla meno on miellyttävää. Mutta eiköhän Pollekin ole. ACC on kanssa kätevä ja toimii suht hyvin. Kulutuskin ihan hyvä, kesällä 80km/h teillä voi päästä alle 15kWh/100km ja motarillakin 120km/h vauhdilla yleensä max 20kWh. Ei tässä nyt mitään super merkittäviä ongelmia ole mutta ei ehkä mitään wow-elementtejäkään. Auto millä kulkee mielellään välin A->B. Ei tietysti ole kokemusta muistakaan sähkäreistä niin vaikea sanoa miten tämä niihin vertaantuu. EC40 ajoin kerran hetken ja on se kait parempi mutta ei yli 50% suuremman hintalapun verran parempi.

Lyhyitä vastauksia noihin muihin. SOHista en tiedä. Hipaisukytkimiin tottuu, mieluummin ottaisi oikeat napit mutta ei tässä omassani ainakaan ole niin hirveät kuin mitä alkupään malleille haukuttiin. Akilleen kantapää lienee tuo pikalataus erityisesti talvella. Polleen saanee paljon sellaisia asioita mitä tähän ei saa, kun se on kalliimpi auto. Työsuhdeautoksi voisin ottaa uusiksi, omaksi ostosta en osaa sanoa (pitäisi vähintään verrata muu tarjonta ensin).

Mikä sai kiinnostumaan juuri eniten Bornista tai miksi se vaikuttaisi parhaalta? Millaiseen käyttöön tulisi (kaupunki/motari, lyhyt/pitkä matka, useampi matkustaja?) ja ladattaisiinko pääsääntöisesti kotona?
 
Viimeksi muokattu:
Bornissa kannattaa katsoa uudemmalla softalla olevaa, helpoin tunnistaa erillisestä viiksestä vaihteenvalinnalle (vanhoissa integroitu näyttön sivuus). Suurimmat heikkoudet on julmettu melu jo 100 km/h vauhdeissa yhdistettynä varustevalintoihin, jotka väkisin pakottavat 20” matalaprofiilirenkaisiin ellei ihan kulimalleisfa kulimalleinta ota. Varusteita kun sitten valkkaa, niin hinta karkaa niin törkeäksi ettei eroa ylöspäin id.4 sarjaan tule tarpeeksi, joka on sitten jo ihan eri sortin auto. Ts. Born olis ihan ok 10 k€ alella, nykyisellään meh.
 
Itselläni 2024 alkupuolella otettu Born 58kWh. Olen kyllä pääsääntöisesti ollut tyytyväinen. Tosin tuo on työsuhdeauto ja valintaperusteeni oli ottaa kuukausimaksultaan halvin valikoimassa oleva auto kuljettamaan kahta henkilöä, joten suhtautuminen voi olla vähän hellempi. Hieman häiritsee nuo valaisemattomat kosketuspainikkeet näytön alla ja akun esilämmityksen puute mutta nämä on uudemmissa korjattu. Kuskin paikalta näkyvyys eteen sivuille myös tyypillistä heikompi noiden A-pilareiden vuoksi. Pikalataus talvella on ehkä se suurin heikkous, auto saattaa ottaa sähköä jonkun 40kWh tunnissa eli herkästi saa sen tunnin olla laturilla pitkällä matkalla. Ei tuo tietysti kesälläkään mikään maailman nopein lataaja ole, muistaakseni pyörii ~65kWh pinnassa tuntivauhdit eli saa juuri sen 20%->80% latauksen 30min mikä sinällään suht standardi mutta tässä kun se pieni akku niin hieman nopeampi olis kiva pidemmillä reissuilla. Nuokaan nyt ei omassa ajossa ole super ärsyttäviä olleet, kun pääsääntöisesti lataan kotona ja töissä, mutta nousevat silloin tällöin esiin. Sovellus on susi mutta suht harvoin tarvitsee. Ehkä voisin olla kriittisempi, jos olisi oma auto eikä työsuhdeauto. Ehkä sellaisina QoL asioina nousee aina välillä haave frunkista (likaiset kaapelit mieluummin sinne kuin konttiin ja helpompi kaivaa esiin, jos kontti täysi), sähköisesti avautuva takakontti (avausnappi syksyt ja talvet aina ihan kurassa) ja ~10cm pidempi takakontti, kun tämä jää juuri sen verran vajaaksi, että 75cm matkalaukku pitää laittaa sivuttain (vie melkein koko kontin, kun joka suuntaan jää niin epäkätevä määrä tilaa). Esim. Volvo EC40 kontti ei litroiltaan taida olla hirveästi suurempi mutta mitat on sen verran eroavat, että sinne saa käsittääkseni 2kpl 75cm matkalaukkuja, kun menevät pituussuunnassa.

Ravalin vaikutuksesta Borniin vaikea sanoa. Käytettyihin vaikuttanee jonkun verran, uusiin ehkä vähemmän. Tietysti tuollaiset hyvät halvat mallit kiristää kilpailua kaikille eikä vain sille lähimmälle saman valmistajan mallille. Sinällään Raval ja ID2 vaikuttavat tietyiltä osin fiksummilta autoilta kuin nämä Born ja ID3. Takakontti on noissa isompi litroiltaan, kun tilaa on syvyyssuunnassa enemmän. Ymmärtääkseni noihin saa myös vetokoukun, saattoi olla se frunk ja sähköinen takakontti jne.. Sitten vielä hintaa vähemmän. Mutta nuo tulevat ilmeisesti myyntiin vasta 2026 loppupuolella. Born ja ID3 pitäisi saada myös isommat päivitykset jossain kohtaa, jolloin saavat noita samantyylisiä muutoksia.

Bornin kehuksi vielä vaikka se, että tämä on hyvä ajaa ja etenkin motarilla meno on miellyttävää. Mutta eiköhän Pollekin ole. ACC on kanssa kätevä ja toimii suht hyvin. Kulutuskin ihan hyvä, kesällä 80km/h teillä voi päästä alle 15kWh/100km ja motarillakin 120km/h vauhdilla yleensä max 20kWh. Ei tässä nyt mitään super merkittäviä ongelmia ole mutta ei ehkä mitään wow-elementtejäkään. Auto millä kulkee mielellään välin A->B. Ei tietysti ole kokemusta muistakaan sähkäreistä niin vaikea sanoa miten tämä niihin vertaantuu. EC40 ajoin kerran hetken ja on se kait parempi mutta ei yli 50% suuremman hintalapun verran parempi.

Lyhyitä vastauksia noihin muihin. SOHista en tiedä. Hipaisukytkimiin tottuu, mieluummin ottaisi oikeat napit mutta ei tässä omassani ainakaan ole niin hirveät kuin mitä alkupään malleille haukuttiin. Akilleen kantapää lienee tuo pikalataus erityisesti talvella. Polleen saanee paljon sellaisia asioita mitä tähän ei saa, kun se on kalliimpi auto. Työsuhdeautoksi voisin ottaa uusiksi, omaksi ostosta en osaa sanoa (pitäisi vähintään verrata muu tarjonta ensin).

Mikä sai kiinnostumaan juuri eniten Bornista tai miksi se vaikuttaisi parhaalta? Millaiseen käyttöön tulisi (kaupunki/motari, lyhyt/pitkä matka, useampi matkustaja?) ja ladattaisiinko pääsääntöisesti kotona?
Kiitos asiallisista vastauksista/mielipiteistä.

Meidän liikkuminen suurimmaksi osaksi ~80% nurkka-ajoa 5-10km säteellä kotoa, 15% 100km säteellä ja loput 5% pidempää matkantekoa jolloin tarve ladata reissun päällä. Kilometrejä kertyy vuodessa ~15 tkm ja 2-3 matkustajaa. Pääsääntöisesti lataaminen kotona, mutta mahdollisuus lataamiseen myös työmaalla. Bornin ylläpitokustannukset vertailussa maltilliset, verot,vakuutukset yms.

Bornissa kannattaa katsoa uudemmalla softalla olevaa, helpoin tunnistaa erillisestä viiksestä vaihteenvalinnalle (vanhoissa integroitu näyttön sivuus). Suurimmat heikkoudet on julmettu melu jo 100 km/h vauhdeissa yhdistettynä varustevalintoihin, jotka väkisin pakottavat 20” matalaprofiilirenkaisiin ellei ihan kulimalleisfa kulimalleinta ota. Varusteita kun sitten valkkaa, niin hinta karkaa niin törkeäksi ettei eroa ylöspäin id.4 sarjaan tule tarpeeksi, joka on sitten jo ihan eri sortin auto. Ts. Born olis ihan ok 10 k€ alella, nykyisellään meh.

Katsotut autot ovat juurikin tuolla näytön integroidulla vaihtajalla. Mitkä noissa ovat merkittävimpiä muuttujia softien välillä?

Bornit joita tullut katseltua, niin vm22-23, kilometrit 25-70tkm ja hinnat pyörivät 24-29k€ välillä. Ajatuksena olisi pitää autoa seuraavat 4-6 vuotta.
 
Bornissa kannattaa katsoa uudemmalla softalla olevaa, helpoin tunnistaa erillisestä viiksestä vaihteenvalinnalle (vanhoissa integroitu näyttön sivuus). Suurimmat heikkoudet on julmettu melu jo 100 km/h vauhdeissa yhdistettynä varustevalintoihin, jotka väkisin pakottavat 20” matalaprofiilirenkaisiin ellei ihan kulimalleisfa kulimalleinta ota. Varusteita kun sitten valkkaa, niin hinta karkaa niin törkeäksi ettei eroa ylöspäin id.4 sarjaan tule tarpeeksi, joka on sitten jo ihan eri sortin auto. Ts. Born olis ihan ok 10 k€ alella, nykyisellään meh.
Tuo softa on hyvä pointti, samalla kun katsoo sen kuntoon niin pitäisi tulla akun esilämmitys. Se kannattaa kyllä Suomessa olla. Omani on "kulimalli" ja melu ei ole häirinnyt suuremmin motarillakaan, en tiedä vaikuttaako 18" renkaat niin paljon. Ei tuo varmasti hiljaisin auto kuitenkaan ole.

Hinta on hyvä pointti myös. Born itsessään ei ole huono auto, se on herkästi vain liian kallis auto siihen mitä se on. Esimerkiksi 40k€ hinnassa voisin kuvitella Teslan M3:n olevan parempi, jos unohdetaan hetkeksi kyseisen firman keulahenkilö. Oman Born oli jotain tarjouserää silloin kun sen otin, olisko ollut 37k€ hintainen. Työsuhdeautoissa sähköautoista saa veroalennusta ja sen määrä on kiinteä, joten tuon prosentuaalinen vaikutus on sitä suurempi mitä halvempi auto on kyseessä. Tämän myötä oma Bornini on käyttöedultaan 425€/kk (sis. kaikki kulut pl. sähkö), joka vaikuttaa osaltaan omaan "arvosteluuni". Tuo kannattaa huomioida @J4soni, olisin voinut tuon hinnan mainita ylläkin. Nykyäänhän ei saa edes noin halvalla uutta.

Sen perusteella mitä olen tuota ID2 nähnyt videoilla ja kerran livenä niin ottaisin kyllä näillä näkymin sen Bornin ylitse. Olettaen siis, että tappiinsa speksatun ID2 saa samaan hintaan tai hieman halvemmalla kuin karvalakeimman Bornin. Toki pitäisi koeajaa, että selviäisi onko ajettavuus samalla tasolla ja millainen esim. tuo melu siinä on motarilla. Akkuhan on ID2 osalta vielä kysymysmerkki mutta todennäköisesti suurimmillaan 58kWh luokkaa eli sama kuin tuossa omassa Bornissa. Raval taas on vähän jopa turhan räväkän näköinen, Born oli mielestäni sopivasti laadukkaampi ja "urheilullisempi/gamermäisempi" kuin ID3 mutta Raval menee omaan makuun jo liiallisuuksiin tuossa. Mutta noita ID2/Raval saa todennäköisesti ainakin sen vuoden vielä odotella, joten ei niitä kannata hirveämmin miettiä mikäli tarvitsee nyt menopelin.. Itselläni pitäisi sopivasti loppua Bornin liisari siinä kohtaa, kun ID2 on ollut jo arviolta puolisen vuotta markkinoilla, niin todennäköisesti tuo sitten seuraava auto.

Meidän liikkuminen suurimmaksi osaksi ~80% nurkka-ajoa 5-10km säteellä kotoa, 15% 100km säteellä ja loput 5% pidempää matkantekoa jolloin tarve ladata reissun päällä. Kilometrejä kertyy vuodessa ~15 tkm ja 2-3 matkustajaa. Pääsääntöisesti lataaminen kotona, mutta mahdollisuus lataamiseen myös työmaalla. Bornin ylläpitokustannukset vertailussa maltilliset, verot,vakuutukset yms.
Tähän Born varmasti passeli auto. Kaupungissa tuo kulkee mukavasti, kun kääntyy melko hyvin tiukempaankin mutkaan ja on muutenkin kompaktimman kokoinen. Toki kaupunkiajossa nuo A-pilarit ovat välillä hieman ärsyttävät, on muutamaan kertaan käynyt tilanteita joissa ei ole huomannut noiden taakse jäävää autoa/jalankulkijaa, jonka monella muulla autolla varmasti huomaisi. Tuollaisessa 11kW lataamisessahan ei ole sähköautojen välillä eroja.

Pollea en ole koskaan ajanut mutta veikkaisin sen olevan kalliimpi. Toki jos Pollen saisi samaan hintaan ja akkukin olisi kunnossa niin todennäköisesti ottaisin kyllä semmoisen. Bornissa takapenkki on suht tilava pieneksi autoksi ja siellä menee viisikin ainakin jonkun aikaa. Toki huomioitava se, että vanhoissa isompiakkuisissa Borneissa ei ole takana keskipenkkiä mutta en kyllä välttämättä vanhaa mallia suosittelisi muutenkaan tässä kohtaa ellei saa selkeästi halvemmalla.

Bornit joita tullut katseltua, niin vm22-23, kilometrit 25-70tkm ja hinnat pyörivät 24-29k€ välillä. Ajatuksena olisi pitää autoa seuraavat 4-6 vuotta.
Itse en yhtään osaa sanoa onko tuo hyvä hinta käytetystä vai ei. Oletettavasti pienempiakkuinen? Tesloja näkee aina välillä melko halvalla mutta ovat pois periaatesyistä tai esim. M3 takakontin käytettävyyden vuoksi? Paljonkohan noissa on korko? Mietin vain kuinka lähelle tuollainen 29k€ auto menee korkojen kanssa todellisissa kuluissa vs. jokin uusi (melkein) nollakorolla saatava 40k€ auto. Esim. Kia EV3 taisi olla nyt korkotarjouksessa ja varmasti Black Fridayna tulee jotain myös.
 
Viimeksi muokattu:
Noista SOH:eista on vaikea sanoa siviilinä tarkemmin. Kaipaisi jonkun TM:n tai jonkun muun tekemiä isompia tutkimuksia.

Väittäisin että melkein kaikissa sähköautoissa saa varautua siihen että 10% akun kapasiteetista katoaa suhteellisen nopeasti (2-4v, mitä enemmän ajetaan, luultavasti sitä lähempänä tuota 2v lukemaa).

Sen jälkeen olettaisin, että kulumaa ei juurikaan tule pl. hidasta tippumista kilsojen myötä.

OBD:llä näkee jotain ja jos lukemat pitävät paikkansa, niin mulla enyaqista olisi jo vähän yli 10% kadonnut 2.5v / 25tkm aikana. Ostaessa 1.5v / 15tkm ikäisenä aviilo näytti jotain 98%:ia.
 
Noista SOH:eista on vaikea sanoa siviilinä tarkemmin. Kaipaisi jonkun TM:n tai jonkun muun tekemiä isompia tutkimuksia.

Väittäisin että melkein kaikissa sähköautoissa saa varautua siihen että 10% akun kapasiteetista katoaa suhteellisen nopeasti (2-4v, mitä enemmän ajetaan, luultavasti sitä lähempänä tuota 2v lukemaa).

Sen jälkeen olettaisin, että kulumaa ei juurikaan tule pl. hidasta tippumista kilsojen myötä.

OBD:llä näkee jotain ja jos lukemat pitävät paikkansa, niin mulla enyaqista olisi jo vähän yli 10% kadonnut 2.5v / 25tkm aikana. Ostaessa 1.5v / 15tkm ikäisenä aviilo näytti jotain 98%:ia.
Vähän mutua vahvempaa raporttia;

You really don't have to worry about your EV's battery.

On average, cars retained 90% of their battery capacity for 90,000 miles. That's already impressive. But consider, too, that battery degradation is the strongest within the first couple of years. That means that a car with 130,000 miles on it retained 85% of its initial battery capacity. That means we've seen plenty of examples of cars getting past 200,000 and even 300,000 miles with 80% capacity or more"

 
Vähän mutua vahvempaa raporttia;

You really don't have to worry about your EV's battery.

On average, cars retained 90% of their battery capacity for 90,000 miles. That's already impressive. But consider, too, that battery degradation is the strongest within the first couple of years. That means that a car with 130,000 miles on it retained 85% of its initial battery capacity. That means we've seen plenty of examples of cars getting past 200,000 and even 300,000 miles with 80% capacity or more"

Ihmiset todennäköisesti yliarvioivat kilsojen / latauksen vaikutusta ja aliarvioivat aikakomponenttiä. Siksi pitäisi katsella myös keskimääräisesti ajettuja autoja.
 
Vähän mutua vahvempaa raporttia;

You really don't have to worry about your EV's battery.

On average, cars retained 90% of their battery capacity for 90,000 miles. That's already impressive. But consider, too, that battery degradation is the strongest within the first couple of years. That means that a car with 130,000 miles on it retained 85% of its initial battery capacity. That means we've seen plenty of examples of cars getting past 200,000 and even 300,000 miles with 80% capacity or more"

Ja jos nyt ajaa sen jonkun max 100km päivässä ja saa auton yöksi lataukseen niin tuo nyt suunnilleen onnistuu vaikka olisi 60kWh kapasiteetista 50% jäljellä. Talvella voi tulla ongelmia, jos ajaa paljon pätkäajoa ilman mahdollisuutta asiointilataukseen, mutta tuo 50% SOH nyt on muutenkin ääriesimerkki. Tietysti myös pitkällä matkalla eron huomaisi selkeästi, kun pitäisi pysähtyä vaikka 2 kertaa lataamaan se 25kWh vs. kerran 50kWh, kun akku ei enää sitä määrää varastoi.

Valtaosalle tuo akkukuluma näyttäytyy todellisuudessa ehkä enemmän muodossa "nyt tähän päivän toimistoreissuun menikin 25% vs. uutena meni 20%". Tietysti jos akku on valittu siten, että joku tietty matka (vaikka koti-mökki väli) onnistuu justiinsa sillä täydellä akulla ilman välilatausta niin akun kuluman myötä tulee aikanaan tarve latausstopille kesken matkaa. Henkilöstä sitten riippuu, että onko tuollainen extra 5-15min stoppi matkan varrella kuinka merkittävä asia.
 
Viimeksi muokattu:
Ja jos nyt ajaa vaikka sen jonkun max 100km päivässä ja saa auton yöksi lataukseen niin tuo nyt suunnilleen onnistuu vaikka olisi kapasiteetista 50% jäljellä. Talvella voi ehkä tulla ongelmia, jos ajaa paljon pätkäajoa, mutta tuo 50% SOH nyt on muutenkin ääriesimerkki. Tietysti myös pitkällä matkalla eron huomaisi selkeästi, kun pitäisi pysähtyä vaikka 2 kertaa lataamaan se 25kWh vs. kerran 50kWh, kun akku ei enää sitä määrää varastoi.

Valtaosalle tuo akkukuluma näyttäytyy ehkä enemmän muodossa "nyt tähän päivän toimistoreissuun menikin 25% vs. uutena meni 20%". Tietysti jos akku on valittu siten, että joku tietty matka (vaikka koti-mökki väli) onnistuu justiinsa sillä täydellä akulla ilman välilatausta niin akun kuluman myötä voi tulla tarve stopille kesken matkaa. Henkilöstä sitten riippuu, että onko tuollainen extra 5-15min stoppi matkan varrella kuinka merkittävä asia.
Ongelma on siinä, että SOH50% akku on yleensä rikki (jos tarkoitetaan maksimikapasiteetistä laskettua suhteellista kapasiteettia), eikä sillä voi ajaa metriäkään.

Käytännössä litium akuissa tendriitit kasvavat läpi jossain ~60% kintailla vähän akusta riippuen ja sen jälkeen kenno ei toimi.
 
Ongelma on siinä, että SOH50% akku on yleensä rikki (jos tarkoitetaan maksimikapasiteetistä laskettua suhteellista kapasiteettia), eikä sillä voi ajaa metriäkään.

Käytännössä litium akuissa tendriitit kasvavat läpi jossain ~60% kintailla vähän akusta riippuen ja sen jälkeen kenno ei toimi.
No joo, todellisuudessa noin. Tuo nyt oli muutenkin vähän sellainen järjetön ja kuvitteellinen ääriesimerkki kuvastamaan sitä, että ei se 80% SOH ole vielä maailmanloppu, jos akku toimii.
 
Minkäslaisia viimeisimpiä kokemuksia väestöllä Cupra Borneista? Ensi vuonna ilmestyvän Ravalin vaikutus Bornin hintoihin, arvioita?
- Kuinka paljon SOH lukema muuttunut käytön aikana?
- Lataus talvella, akun esilämmitystähän noissa ei ole, kuin -25 vuoden malleissa?
- Yleiset akilleen kantapäät ympärivuotisessa käytössä?
-Viimeisimmät kehut?
- Palaako käpy hipaisukytkimiin? Koeajolla oli vähän 50/50 fiilis noista.

Ensimmäistä sähköautoa hankkimassa ja Borni noin yleisesti ottaen sopivin vaihtoehto meidän tarpeisiin. Polestar parhaimman näkönen katsella, koeajo vielä suorittamatta.

Langan viestiketjua selattu haulla läpi, mutta tuoreempia mielipiteitä kaivattaisiin.

Mulla oli tällainen pari vuotta sitten. Paljon softabugeja, joka ei ole uutta VAG:n sähkiksissä. Eniten otti tosiaan päähän se surkea lataus ja entistä surkeampi talvella. Edes kesällä ja alle 15% SOC en saanut yli 80kw tehoa vaikka oli luvattu enemmän. Keskimäärin latausnopeus oli aina siinä 50-60kw tuntumassa ja talvella siitä vielä pois, koska latauskäyrä ja puuttuva esilämmitys. Positiivista toki ulkonäkö.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
286 326
Viestejä
4 919 431
Jäsenet
79 164
Uusin jäsen
miikaee

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom