Yleistä keskustelua sähköautoista

Peili ja näyttö on eri asia. Peili tarkentuu sinne missä kohde on, näyttö tarkentuu sinne missä näyttö on, eli lähelle. Eli jos haluat taustapeliä katsella pitäisi olla juuri lukulasit päässä...
Minulla on kaksitehot eikä taustapeilin käyttö ole kyllä mikään ongelma. Ei siitä taustapeilistä ole tarkoitus pystyä lukemaan pientä tekstiä, riittää kun näkee onko takana joku. Taustapeili on myös sen verran kaukana, että sille etäisyydelle kyllä ainakin itse katselen ihan normaalisti.
 
Ainoa oikea haitta lienee se, että taustanäytöstä ei pysty enään näkemään takapenkille. Lapsiperheille tämä lienee ikävä ominaisuus ?


Ja elokuvissa ei voi enään tehdä kohtausta jossa kuski puhuu peilin kautta kyyditettävälle :)
ja päinvastoin......
 
Hei! Ensimmäinen viesti täällä, mutta foorumia seuraillut useamman vuoden.

Olen ajanut Polestar 4:lla puoli vuotta ja noin 25000 km. Vaihdoin Tesla Model 3:sta.

Kaistanvaihto ei todellakaan ole ongelma. Taustapeili ja sivupeili yhdessä käytännössä poistavat kuolleen kulman. Vielä vilkaisu sivuille varmistuksena. Taustapeilihän vielä kääntää näyttöä vilkun suuntaan, jolloin se näyttää laajempaa kuvaa juuri sivulle.

Kertaakaan ei ole ollut mitään häiriötä tai kuraa tmv kuvassa. On siis toiminut todella hyvin.
 
Eli ilmeisesti sitten pakettiauton ajajilla on myös jatkuvasti vaikeuksia kaistanvaihtojen kanssa?

Pointti on siinä, että sinä oletat parin esimerkin pohjalta, että a) juuri tuo takalasin puuttuminen on se syy ja b) tuohon ei voi mitenkään tottua, vaan kuskilla on jatkossakin sama ongelma.
Kivaa olkiukkoilua sinulta, mutta kyllähän niitä pakettiautoja saa tosissaan varoa, kun kuollut kulma on iso.

Ja sinun pointista en tiedä muuta kuin, että äläpä pistä väitteitä suuhuni. Minä puhuin takalasittomasta toteutuksesta joka kattaa paljon muutakin kuin sen pelkän takalasin. Ja kuten täsmensin, se huoleni ei ollut se takalasi itsessään vaan hankaluus nähdä taakse/takaviistoon. Ikkunalinjahan tuossa nousee hyvin korkealle perään päin. Tottumisesta en puhunut mitään. Ehkä sinun on kuitenkin syytä huomata, että huonoon toteutukseen tottuminen ei varsinaisesti korjaa ongelmaa.

Kovin olet agressiivinen, eikö polle4:t ole menneet kaupaksi vai mistä se kenkä puristaa?
 
miettinyt jo pidemmän aikaa, että missä vaiheessa alkaa tulla edullisia tarvikeakkuja uudemmalla tekniikalla järki hintaan vanhoihin sähköautoihin. Kun nämä kuitenkin pitää pysyä liikenteessä köyhissä maissa, niin niille täytyy alkaa tulla markkinoita. Onneksi jo kunnostettujen puolella on tarjontaa. Mutta jos haluaa ihan uudella tehokkaammalla kemialla johonkin kalliimpaan autoon aikanaan uuden akun, niin se voi olla hyvä vaihtoehto uudelle autolle. Lähinnä kai joku Teslan vanha malli jota Tesla on pitänyt softapuolelta ajan tasalla, niin voisi olla mielekästä hankkia uusi akku.
 
Eli ilmeisesti sitten pakettiauton ajajilla on myös jatkuvasti vaikeuksia kaistanvaihtojen kanssa?
No näin pakua ajavalla, sen kaistavnahdon kanssa on aina vaikeuksia. Se on huomattavasti enemmän huomiota vaativa toimenpide kuin tavallisella autolla. Tosin taustapeili (se keskellä oleva) nyt on kaistanvaihdossa täysin epäolennainen vekotin jokatapauksessa.
 
Hei! Ensimmäinen viesti täällä, mutta foorumia seuraillut useamman vuoden.

Olen ajanut Polestar 4:lla puoli vuotta ja noin 25000 km. Vaihdoin Tesla Model 3:sta.

Kaistanvaihto ei todellakaan ole ongelma. Taustapeili ja sivupeili yhdessä käytännössä poistavat kuolleen kulman. Vielä vilkaisu sivuille varmistuksena. Taustapeilihän vielä kääntää näyttöä vilkun suuntaan, jolloin se näyttää laajempaa kuvaa juuri sivulle.

Kertaakaan ei ole ollut mitään häiriötä tai kuraa tmv kuvassa. On siis toiminut todella hyvin.
Onko tuossa systeemissä jotain alussa yllättävää? Meinaan se toiminta mitä messuilla näin ja mitä se mukana ollut esittelijäkin kommentoi oli kyllä huolestuttavan huteraa. Etäisyyksien hahmottaminen ainakin on kameran kanssa huomattavan heikkoa, Ioniq 5:ssa olivat sähköisiin sivupeileihin lisänneet mittaviivaat avustamaan mikä oli varsin hyödyllisen tuntuinen etäisyyksiin. Peilien näytöt vaan olivat vähän hassussa paikassa liian alhaalla (plus "jälkiasennuksena" vanhaan designiin näyttivät perseeltä).
 
miettinyt jo pidemmän aikaa, että missä vaiheessa alkaa tulla edullisia tarvikeakkuja uudemmalla tekniikalla järki hintaan vanhoihin sähköautoihin. Kun nämä kuitenkin pitää pysyä liikenteessä köyhissä maissa, niin niille täytyy alkaa tulla markkinoita. Onneksi jo kunnostettujen puolella on tarjontaa. Mutta jos haluaa ihan uudella tehokkaammalla kemialla johonkin kalliimpaan autoon aikanaan uuden akun, niin se voi olla hyvä vaihtoehto uudelle autolle. Lähinnä kai joku Teslan vanha malli jota Tesla on pitänyt softapuolelta ajan tasalla, niin voisi olla mielekästä hankkia uusi akku.
Eihän mitään uudempia "tehokkaampia" kemioita ole tullut. Esim LFP akut ovat kemiallisesti "tehottomampia" kuin NMCt
 
Onko tuossa systeemissä jotain alussa yllättävää? Meinaan se toiminta mitä messuilla näin ja mitä se mukana ollut esittelijäkin kommentoi oli kyllä huolestuttavan huteraa. Etäisyyksien hahmottaminen ainakin on kameran kanssa huomattavan heikkoa, Ioniq 5:ssa olivat sähköisiin sivupeileihin lisänneet mittaviivaat avustamaan mikä oli varsin hyödyllisen tuntuinen etäisyyksiin. Peilien näytöt vaan olivat vähän hassussa paikassa liian alhaalla (plus "jälkiasennuksena" vanhaan designiin näyttivät perseeltä).
Kyllä. Silmien tottuminen näyttöön kesti jonkun aikaa, sanoisinko parin tunnin ajelun jälkeen silmät osasivat tarkentaa siihen oikein. Mutta sen jälkeen päivittäisessä ajossa ei ollut ongelmaa, eli silmät ovat ikäänkuin valmiiksi kalibroituneet käyttämään sitä, tai jotenkin niin...

Etäisyyttä siitä on aika paljonkin hankalampi arvioida kuin tavallisesta peilistä. Eli vaikka peruuttaessa sitä on turha katsoa, mutta sitä varten tietysti on takakamera ja 360-kamera.
 
miettinyt jo pidemmän aikaa, että missä vaiheessa alkaa tulla edullisia tarvikeakkuja uudemmalla tekniikalla järki hintaan vanhoihin sähköautoihin. Kun nämä kuitenkin pitää pysyä liikenteessä köyhissä maissa, niin niille täytyy alkaa tulla markkinoita. Onneksi jo kunnostettujen puolella on tarjontaa. Mutta jos haluaa ihan uudella tehokkaammalla kemialla johonkin kalliimpaan autoon aikanaan uuden akun, niin se voi olla hyvä vaihtoehto uudelle autolle. Lähinnä kai joku Teslan vanha malli jota Tesla on pitänyt softapuolelta ajan tasalla, niin voisi olla mielekästä hankkia uusi akku.
Johan niitä on tullut. Leaffeihin ja eGolffeihin ainakin saa. Varmaan tulee muihinkin jos tarvetta ilmenee.

Suurin hidaste on varmaan se, ettei ole oikein tarvetta kun ne akut eivät kulu loppuun ennenkuin autot ovat rungoltaan paalauskunnossa.
Eihän mitään uudempia "tehokkaampia" kemioita ole tullut. Esim LFP akut ovat kemiallisesti "tehottomampia" kuin NMCt
Jos otat 10v vanhan silloin 10e maksaneen NMC kennon ja uuden 2e maksavan NMC kennon, niin jälkimmäisessä on helposti 25% enemmän energiaa samassa tilavuudessa / painossa + se lämpenee vähemmän samoilla tehoilla. Pieniä kemiallisia eroja löytyy + paketointi kehittyy jatkuvasti, jonka ansiosta saadaan aina pikkaisen enemmän energiaa samaan tilavuuteen / painoon.
 
Minulla on kaksitehot eikä taustapeilin käyttö ole kyllä mikään ongelma. Ei siitä taustapeilistä ole tarkoitus pystyä lukemaan pientä tekstiä, riittää kun näkee onko takana joku. Taustapeili on myös sen verran kaukana, että sille etäisyydelle kyllä ainakin itse katselen ihan normaalisti.
Peili ei ole näyttö. Peili toimii samalla tavalla kuin ikkuna. Kaksiteholasien kaukonäköalue yleensä heikentää lähinäköä entisestään.
 
Minulla on kaksitehot eikä taustapeilin käyttö ole kyllä mikään ongelma. Ei siitä taustapeilistä ole tarkoitus pystyä lukemaan pientä tekstiä, riittää kun näkee onko takana joku. Taustapeili on myös sen verran kaukana, että sille etäisyydelle kyllä ainakin itse katselen ihan normaalisti.
Kun katsot taakse peilin kautta, niin näkö tarkentuu sinne kauas. Et tarvitse lukulaseja. Mutta jos peilin tilalla on näyttö, katse tarkentuu siihen näytön kohdalle, johon tarvitsisit ne lukulasit että näet tarkasti. Edellisessä autossa oli kompassi taustapelissä, ja siinä sen näki hyvin, jos katsot kompassin lukemaa, niin peilin näkymä on epätarkka, ja toisin päin jos katsot liikennettä takana, niin kompassin lukema on epätarkka.
 
Lisäksi vanhemmiten se näön tarkentaminen läheltä kauas ja toisinpäin voi hidastua. IMO nämä kameralla korvatut sivu- ja taustapeilit eivät ole hyvää kehitystä. Tuntuu vähän siltä, että laitetaan teknologiaa teknologian vuoksi eikä tarpeesta.
 
Lisäksi vanhemmiten se näön tarkentaminen läheltä kauas ja toisinpäin voi hidastua.
Eiköhän sitä mittaristoa (nopeus) hieman useammin kuin peilejä. Ja muitakin napuloita kojelaudassa näprätään. Tämä ei ole ole ollut mikään iso ongelma aikaisemmin. Miksi peilien korvaat näytöt nyt olisivat ?
 
Eiköhän sitä mittaristoa (nopeus) hieman useammin kuin peilejä. Ja muitakin napuloita kojelaudassa näprätään. Tämä ei ole ole ollut mikään iso ongelma aikaisemmin. Miksi peilien korvaat näytöt nyt olisivat ?
Nopeuden tuntee perseelläkin ja viisarin sijainnista tietää nopeuden näkemättä itse mittarin numeroita. HUDi ratkaisee tuonkin ongelman, kun se numero on nenän edessä riittävän isolla. Nappuloissa voi hyvin mennä sormituntumalla, jos ei näe symboleja. Tai toinen oikealta jne... Uusissa kosketusnäytöissä asia voi olla kunnossa tai sittten ei, korealaisessa ainakin jotkut tekstit ovat todella pienellä. Volkkarilla isompaa - tätäkin olisi kiva voida säätää. Vaikka itsellä ikänäkö ei vielä juurikaan vaivaa, niin sen verran on alkanut pimeässä/lähellä haitata menoa, että ymmärrän kyllä hyvin miksi näyttö tulee helposti ongelmaksi. Etäisyyksien arvioiminen on todella vaikeaa näytöstä.

Tämä keskustelu ei oikein sähköautoihin sovi vaikka nämä ikävät ilmiöt ovat tulleet sähköautojen myötä. Ei taida olla parempaakaan ketjua.
 
Eiköhän sitä mittaristoa (nopeus) hieman useammin kuin peilejä. Ja muitakin napuloita kojelaudassa näprätään. Tämä ei ole ole ollut mikään iso ongelma aikaisemmin. Miksi peilien korvaat näytöt nyt olisivat ?
Mittaristoa tärkeämpää on tietysti seurata liikennetta ympärillä ja se vaatii tausta- ja sivupeilien seuraamista. Ei mittaristoa tarvitse alituiseen tuijottaa. Eihän se miltään ongelmalta tunnu, jos ikänäköä ja muuta vaivaa ei vielä ole. Turha sinne seurattavien kohteiden sekaan on laittaa lisää näyttöjä, varsinkaan jos niillä ei mitään todellista ongelmaa ratkaista. Haittoja kuitenkin on, kuten keskustelusta ilmenee.
 
Eiköhän sitä mittaristoa (nopeus) hieman useammin kuin peilejä. Ja muitakin napuloita kojelaudassa näprätään. Tämä ei ole ole ollut mikään iso ongelma aikaisemmin. Miksi peilien korvaat näytöt nyt olisivat ?
Turvalliseen ajotyyliin kuuluu jatkuva peilien tarkkailu. Nopeusmittarin katselu on vakionopeussäätimen takia jäänyt hyvin vähälle ainakin itsellä. Se miksi tämä asia nyt nousi esille on kerrottu muutama viesti sitten useammassakin viestissä.
 
Eihän se miltään ongelmalta tunnu, jos ikänäköä ja muuta vaivaa ei vielä ole.
Lukulasit päällä kirjoottelen tätä.

Turvalliseen ajotyyliin kuuluu jatkuva peilien tarkkailu.
Mutta ei siellä tarvitse mitään pieniä yksityiskohtia lukea. Autot kyllä erottaa ilman lukulasejakin.

Selvyyden vuoksi , en ole näyttöjä vastaan enkä puolesta ja omassa autossa peilit. Mitään isoa ongelmaa näytöt eivät oikeasti ratkaise verrattuna peileihin. Etäisyyden erottamien on pykälää haastavampaa näytöistä, kuten todettiiin.
 
Eiköhän sitä mittaristoa (nopeus) hieman useammin kuin peilejä. Ja muitakin napuloita kojelaudassa näprätään. Tämä ei ole ole ollut mikään iso ongelma aikaisemmin. Miksi peilien korvaat näytöt nyt olisivat ?
Oletko ajanut virtuaalipeilillisellä autolla? Meillä on ollut firmalla kamerallinen E-tron ja oma kokemukseni on että havinnointikykyni on selkeästi huonompi virtuaalisen peilin kautta normaaliin verrattuna, tämä todettu sekä likinäköisenä, että silmäleikkauksen jälkeen ilman laseja, ongelma olisi todennäköisesti vielä pahempi kaukonäköisenä. Siinä tuntuu menevän sekunnin murto-osa ennen kuin silmä tarkentaa näyttöön, eikä näytön resoluutio riitä vastaamaan todellisuutta sen jälkeenkään. Niissä on myös ongelmana kameran sokaistuminen, eli jos valo tulee oikeassa kulmassa kameran linssiin häviää kuva, ja toisin kuin oikean peilin kanssa ei pään siirtely auta. Positiivisia piirteitä jotka tulee mieleen on ettei väärin suunnatut ajovalot sokaise ja että kuskia vaihtaessa peilejä ei tarvitse säätää uudestaan.
 
Turvalliseen ajotyyliin kuuluu jatkuva peilien tarkkailu. Nopeusmittarin katselu on vakionopeussäätimen takia jäänyt hyvin vähälle ainakin itsellä. Se miksi tämä asia nyt nousi esille on kerrottu muutama viesti sitten useammassakin viestissä.
Jos ajat suoraan niin ei niitä peilejä tarvitse "jatkuvasti" katsella. Ei anna lisää turvallisuutta se.
 
Tämä keskustelu ei oikein sähköautoihin sovi vaikka nämä ikävät ilmiöt ovat tulleet sähköautojen myötä. Ei taida olla parempaakaan ketjua.

Tuonne voisi kyllä siirtää nämä peilivänkäykset.
 
Oletko ajanut virtuaalipeilillisellä autolla?
En, mutta olen ollut kyydissä, juurikin e-tronin. Jäi siitä vaan sellaienen mielikuva että ei tuo nyt mikään mahdoton ratkaisu ole.

Tässä asiassa on varmasti iso merkitys kameralla ja näytöllä, että millainen se on ?
 
Jos ajat suoraan niin ei niitä peilejä tarvitse "jatkuvasti" katsella. Ei anna lisää turvallisuutta se.
Kyllä se antaa, yht'äkkiä kun joku seurannassasi ollut auto katoaa, niin tiedät varoa enemmän. Teslan keskiruudun animaatio olisi hyvä tilannekuvan antamiseen, jos se ei sijaitsisi keskiruudussa ja olisi rauhallisempi. Nykyinen räiskiminen tuntuu enemmän teknologiademolta, jolla osoitetaan, että auto on huomannut jonkun kohteen.
 
Onko tavascanista täältä kellään kokemuksia? Id sarja ei kiinnosta takuun suhteen, explorer olisi myös sopiva, mut Cupra ssa olis ok varusteet ja cct alusta vai mikä se vag alusta olikaan.

Explorer puoltaa uudempi (toki tekniikka lienee samaa ja ehkä vag alla Cupra saa paremmin päivityksiä kuk vieraan merkin explorer, sähkölinjahan noissa on sama.

Muita ei oikein tossa hintaluokassa pyöri. Volvo alkaa olla vanha sähkötekniikaltaan ja 2v takuu siinäkin. Bmw ix1 liian pienellä akulla ja ix taas hintaluokassa korkeemmalla.

Auditkaan ei liikoja kiehdo vaikka niihin sentään saisi 5v takuun mut senkin vaan muuten ostaessa.

Kun olis kristalli pallo keltä tulee missäkin vaiheessa uusia versioita.

Toki edellä kirjotettiin että id4 saa päivityksen tuleeko ihan isosti sähkötekniikkaan liikkuva? Se varmaan tulisi Cuprankin puolelle, jos sellain on tulossa lähiaikoina.

Nykysessäkin vielä takuuta, mut koukun puute ja nelikon puute vähän vaivaa, autokuume on kyll vaikia tapaus.

Jos ongelmaksi mieltää takuun, niin miten olisi huolenpitosopimuksen ostaminen? Sillä saa pidemmän "takuun".


1757588477269.png
 
Kun katsot taakse peilin kautta, niin näkö tarkentuu sinne kauas. Et tarvitse lukulaseja. Mutta jos peilin tilalla on näyttö, katse tarkentuu siihen näytön kohdalle, johon tarvitsisit ne lukulasit että näet tarkasti. Edellisessä autossa oli kompassi taustapelissä, ja siinä sen näki hyvin, jos katsot kompassin lukemaa, niin peilin näkymä on epätarkka, ja toisin päin jos katsot liikennettä takana, niin kompassin lukema on epätarkka.
Minä teen näyttöpäätetyötä näillä samoilla laseilla enkä todellakaan käytä lähialuetta näytön lukemiseen koska pitäisi olla aivan liian lähellä. Etäisyys taustapeiliin on samaa luokkaa (n.puoli metriä). Samoin infotainment-systeemiä käytän ihan kaukopuolella, koska muuten pitäisi mennä liian lähelle. Minulla on ollut varsin vahvat lasit jo n. 45 vuotta joten tiedän kyllä miten nuo toimii. Viimeksi uusittiin alkuvuodesta.
 
Minulla on autossa tuollainen kamerapeili ja allekirjoitan kyllä väitteen siitä, että se ei ole yhtä mukava käyttää kuin tavallinen peili. Näkymähän toki on paljon laajempi, mutta lähellä olevaan näyttöön katseen tarkentaminen on varsin ärsyttävää. Kannattaa käydä itse kokeilemassa miltä tuo tuntuu. Ikänäkö epäilemättä pahentaa asiaa, joten nuoremmille tuo ei liene ole kovinkaan ylitsepääsemätön ongelma.
 
Minulla on autossa tuollainen kamerapeili ja allekirjoitan kyllä väitteen siitä, että se ei ole yhtä mukava käyttää kuin tavallinen peili. Näkymähän toki on paljon laajempi, mutta lähellä olevaan näyttöön katseen tarkentaminen on varsin ärsyttävää. Kannattaa käydä itse kokeilemassa miltä tuo tuntuu. Ikänäkö epäilemättä pahentaa asiaa, joten nuoremmille tuo ei liene ole kovinkaan ylitsepääsemätön ongelma.
Juttelin tuossa päivänä eräänä Polle 4:n omistajan kanssa ja sanoi samaa. Totesi kyllä, että aika äkkiä siihen tottuu, eikä oikeastaan ole osannut kaivata takalasia sen kummemmin.
 
Jos ongelmaksi mieltää takuun, niin miten olisi huolenpitosopimuksen ostaminen? Sillä saa pidemmän "takuun".


1757588477269.png
Tuppaa vaan olemaan poskettoman hintaisia. Cupra muutenkin on volkkaria halvempi ja/tai saa enemmän varusteita.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
286 688
Viestejä
4 923 024
Jäsenet
79 228
Uusin jäsen
Maucca

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom