Yleistä keskustelua sähköautoista

Peili ja näyttö on eri asia. Peili tarkentuu sinne missä kohde on, näyttö tarkentuu sinne missä näyttö on, eli lähelle. Eli jos haluat taustapeliä katsella pitäisi olla juuri lukulasit päässä...
Minulla on kaksitehot eikä taustapeilin käyttö ole kyllä mikään ongelma. Ei siitä taustapeilistä ole tarkoitus pystyä lukemaan pientä tekstiä, riittää kun näkee onko takana joku. Taustapeili on myös sen verran kaukana, että sille etäisyydelle kyllä ainakin itse katselen ihan normaalisti.
 
Ainoa oikea haitta lienee se, että taustanäytöstä ei pysty enään näkemään takapenkille. Lapsiperheille tämä lienee ikävä ominaisuus ?


Ja elokuvissa ei voi enään tehdä kohtausta jossa kuski puhuu peilin kautta kyyditettävälle :)
ja päinvastoin......
 
Hei! Ensimmäinen viesti täällä, mutta foorumia seuraillut useamman vuoden.

Olen ajanut Polestar 4:lla puoli vuotta ja noin 25000 km. Vaihdoin Tesla Model 3:sta.

Kaistanvaihto ei todellakaan ole ongelma. Taustapeili ja sivupeili yhdessä käytännössä poistavat kuolleen kulman. Vielä vilkaisu sivuille varmistuksena. Taustapeilihän vielä kääntää näyttöä vilkun suuntaan, jolloin se näyttää laajempaa kuvaa juuri sivulle.

Kertaakaan ei ole ollut mitään häiriötä tai kuraa tmv kuvassa. On siis toiminut todella hyvin.
 
Eli ilmeisesti sitten pakettiauton ajajilla on myös jatkuvasti vaikeuksia kaistanvaihtojen kanssa?

Pointti on siinä, että sinä oletat parin esimerkin pohjalta, että a) juuri tuo takalasin puuttuminen on se syy ja b) tuohon ei voi mitenkään tottua, vaan kuskilla on jatkossakin sama ongelma.
Kivaa olkiukkoilua sinulta, mutta kyllähän niitä pakettiautoja saa tosissaan varoa, kun kuollut kulma on iso.

Ja sinun pointista en tiedä muuta kuin, että äläpä pistä väitteitä suuhuni. Minä puhuin takalasittomasta toteutuksesta joka kattaa paljon muutakin kuin sen pelkän takalasin. Ja kuten täsmensin, se huoleni ei ollut se takalasi itsessään vaan hankaluus nähdä taakse/takaviistoon. Ikkunalinjahan tuossa nousee hyvin korkealle perään päin. Tottumisesta en puhunut mitään. Ehkä sinun on kuitenkin syytä huomata, että huonoon toteutukseen tottuminen ei varsinaisesti korjaa ongelmaa.

Kovin olet agressiivinen, eikö polle4:t ole menneet kaupaksi vai mistä se kenkä puristaa?
 
miettinyt jo pidemmän aikaa, että missä vaiheessa alkaa tulla edullisia tarvikeakkuja uudemmalla tekniikalla järki hintaan vanhoihin sähköautoihin. Kun nämä kuitenkin pitää pysyä liikenteessä köyhissä maissa, niin niille täytyy alkaa tulla markkinoita. Onneksi jo kunnostettujen puolella on tarjontaa. Mutta jos haluaa ihan uudella tehokkaammalla kemialla johonkin kalliimpaan autoon aikanaan uuden akun, niin se voi olla hyvä vaihtoehto uudelle autolle. Lähinnä kai joku Teslan vanha malli jota Tesla on pitänyt softapuolelta ajan tasalla, niin voisi olla mielekästä hankkia uusi akku.
 
Eli ilmeisesti sitten pakettiauton ajajilla on myös jatkuvasti vaikeuksia kaistanvaihtojen kanssa?
No näin pakua ajavalla, sen kaistavnahdon kanssa on aina vaikeuksia. Se on huomattavasti enemmän huomiota vaativa toimenpide kuin tavallisella autolla. Tosin taustapeili (se keskellä oleva) nyt on kaistanvaihdossa täysin epäolennainen vekotin jokatapauksessa.
 
Hei! Ensimmäinen viesti täällä, mutta foorumia seuraillut useamman vuoden.

Olen ajanut Polestar 4:lla puoli vuotta ja noin 25000 km. Vaihdoin Tesla Model 3:sta.

Kaistanvaihto ei todellakaan ole ongelma. Taustapeili ja sivupeili yhdessä käytännössä poistavat kuolleen kulman. Vielä vilkaisu sivuille varmistuksena. Taustapeilihän vielä kääntää näyttöä vilkun suuntaan, jolloin se näyttää laajempaa kuvaa juuri sivulle.

Kertaakaan ei ole ollut mitään häiriötä tai kuraa tmv kuvassa. On siis toiminut todella hyvin.
Onko tuossa systeemissä jotain alussa yllättävää? Meinaan se toiminta mitä messuilla näin ja mitä se mukana ollut esittelijäkin kommentoi oli kyllä huolestuttavan huteraa. Etäisyyksien hahmottaminen ainakin on kameran kanssa huomattavan heikkoa, Ioniq 5:ssa olivat sähköisiin sivupeileihin lisänneet mittaviivaat avustamaan mikä oli varsin hyödyllisen tuntuinen etäisyyksiin. Peilien näytöt vaan olivat vähän hassussa paikassa liian alhaalla (plus "jälkiasennuksena" vanhaan designiin näyttivät perseeltä).
 
miettinyt jo pidemmän aikaa, että missä vaiheessa alkaa tulla edullisia tarvikeakkuja uudemmalla tekniikalla järki hintaan vanhoihin sähköautoihin. Kun nämä kuitenkin pitää pysyä liikenteessä köyhissä maissa, niin niille täytyy alkaa tulla markkinoita. Onneksi jo kunnostettujen puolella on tarjontaa. Mutta jos haluaa ihan uudella tehokkaammalla kemialla johonkin kalliimpaan autoon aikanaan uuden akun, niin se voi olla hyvä vaihtoehto uudelle autolle. Lähinnä kai joku Teslan vanha malli jota Tesla on pitänyt softapuolelta ajan tasalla, niin voisi olla mielekästä hankkia uusi akku.
Eihän mitään uudempia "tehokkaampia" kemioita ole tullut. Esim LFP akut ovat kemiallisesti "tehottomampia" kuin NMCt
 
Onko tuossa systeemissä jotain alussa yllättävää? Meinaan se toiminta mitä messuilla näin ja mitä se mukana ollut esittelijäkin kommentoi oli kyllä huolestuttavan huteraa. Etäisyyksien hahmottaminen ainakin on kameran kanssa huomattavan heikkoa, Ioniq 5:ssa olivat sähköisiin sivupeileihin lisänneet mittaviivaat avustamaan mikä oli varsin hyödyllisen tuntuinen etäisyyksiin. Peilien näytöt vaan olivat vähän hassussa paikassa liian alhaalla (plus "jälkiasennuksena" vanhaan designiin näyttivät perseeltä).
Kyllä. Silmien tottuminen näyttöön kesti jonkun aikaa, sanoisinko parin tunnin ajelun jälkeen silmät osasivat tarkentaa siihen oikein. Mutta sen jälkeen päivittäisessä ajossa ei ollut ongelmaa, eli silmät ovat ikäänkuin valmiiksi kalibroituneet käyttämään sitä, tai jotenkin niin...

Etäisyyttä siitä on aika paljonkin hankalampi arvioida kuin tavallisesta peilistä. Eli vaikka peruuttaessa sitä on turha katsoa, mutta sitä varten tietysti on takakamera ja 360-kamera.
 
miettinyt jo pidemmän aikaa, että missä vaiheessa alkaa tulla edullisia tarvikeakkuja uudemmalla tekniikalla järki hintaan vanhoihin sähköautoihin. Kun nämä kuitenkin pitää pysyä liikenteessä köyhissä maissa, niin niille täytyy alkaa tulla markkinoita. Onneksi jo kunnostettujen puolella on tarjontaa. Mutta jos haluaa ihan uudella tehokkaammalla kemialla johonkin kalliimpaan autoon aikanaan uuden akun, niin se voi olla hyvä vaihtoehto uudelle autolle. Lähinnä kai joku Teslan vanha malli jota Tesla on pitänyt softapuolelta ajan tasalla, niin voisi olla mielekästä hankkia uusi akku.
Johan niitä on tullut. Leaffeihin ja eGolffeihin ainakin saa. Varmaan tulee muihinkin jos tarvetta ilmenee.

Suurin hidaste on varmaan se, ettei ole oikein tarvetta kun ne akut eivät kulu loppuun ennenkuin autot ovat rungoltaan paalauskunnossa.
Eihän mitään uudempia "tehokkaampia" kemioita ole tullut. Esim LFP akut ovat kemiallisesti "tehottomampia" kuin NMCt
Jos otat 10v vanhan silloin 10e maksaneen NMC kennon ja uuden 2e maksavan NMC kennon, niin jälkimmäisessä on helposti 25% enemmän energiaa samassa tilavuudessa / painossa + se lämpenee vähemmän samoilla tehoilla. Pieniä kemiallisia eroja löytyy + paketointi kehittyy jatkuvasti, jonka ansiosta saadaan aina pikkaisen enemmän energiaa samaan tilavuuteen / painoon.
 
Minulla on kaksitehot eikä taustapeilin käyttö ole kyllä mikään ongelma. Ei siitä taustapeilistä ole tarkoitus pystyä lukemaan pientä tekstiä, riittää kun näkee onko takana joku. Taustapeili on myös sen verran kaukana, että sille etäisyydelle kyllä ainakin itse katselen ihan normaalisti.
Peili ei ole näyttö. Peili toimii samalla tavalla kuin ikkuna. Kaksiteholasien kaukonäköalue yleensä heikentää lähinäköä entisestään.
 
Minulla on kaksitehot eikä taustapeilin käyttö ole kyllä mikään ongelma. Ei siitä taustapeilistä ole tarkoitus pystyä lukemaan pientä tekstiä, riittää kun näkee onko takana joku. Taustapeili on myös sen verran kaukana, että sille etäisyydelle kyllä ainakin itse katselen ihan normaalisti.
Kun katsot taakse peilin kautta, niin näkö tarkentuu sinne kauas. Et tarvitse lukulaseja. Mutta jos peilin tilalla on näyttö, katse tarkentuu siihen näytön kohdalle, johon tarvitsisit ne lukulasit että näet tarkasti. Edellisessä autossa oli kompassi taustapelissä, ja siinä sen näki hyvin, jos katsot kompassin lukemaa, niin peilin näkymä on epätarkka, ja toisin päin jos katsot liikennettä takana, niin kompassin lukema on epätarkka.
 
Lisäksi vanhemmiten se näön tarkentaminen läheltä kauas ja toisinpäin voi hidastua. IMO nämä kameralla korvatut sivu- ja taustapeilit eivät ole hyvää kehitystä. Tuntuu vähän siltä, että laitetaan teknologiaa teknologian vuoksi eikä tarpeesta.
 
Lisäksi vanhemmiten se näön tarkentaminen läheltä kauas ja toisinpäin voi hidastua.
Eiköhän sitä mittaristoa (nopeus) hieman useammin kuin peilejä. Ja muitakin napuloita kojelaudassa näprätään. Tämä ei ole ole ollut mikään iso ongelma aikaisemmin. Miksi peilien korvaat näytöt nyt olisivat ?
 
Eiköhän sitä mittaristoa (nopeus) hieman useammin kuin peilejä. Ja muitakin napuloita kojelaudassa näprätään. Tämä ei ole ole ollut mikään iso ongelma aikaisemmin. Miksi peilien korvaat näytöt nyt olisivat ?
Nopeuden tuntee perseelläkin ja viisarin sijainnista tietää nopeuden näkemättä itse mittarin numeroita. HUDi ratkaisee tuonkin ongelman, kun se numero on nenän edessä riittävän isolla. Nappuloissa voi hyvin mennä sormituntumalla, jos ei näe symboleja. Tai toinen oikealta jne... Uusissa kosketusnäytöissä asia voi olla kunnossa tai sittten ei, korealaisessa ainakin jotkut tekstit ovat todella pienellä. Volkkarilla isompaa - tätäkin olisi kiva voida säätää. Vaikka itsellä ikänäkö ei vielä juurikaan vaivaa, niin sen verran on alkanut pimeässä/lähellä haitata menoa, että ymmärrän kyllä hyvin miksi näyttö tulee helposti ongelmaksi. Etäisyyksien arvioiminen on todella vaikeaa näytöstä.

Tämä keskustelu ei oikein sähköautoihin sovi vaikka nämä ikävät ilmiöt ovat tulleet sähköautojen myötä. Ei taida olla parempaakaan ketjua.
 
Eiköhän sitä mittaristoa (nopeus) hieman useammin kuin peilejä. Ja muitakin napuloita kojelaudassa näprätään. Tämä ei ole ole ollut mikään iso ongelma aikaisemmin. Miksi peilien korvaat näytöt nyt olisivat ?
Mittaristoa tärkeämpää on tietysti seurata liikennetta ympärillä ja se vaatii tausta- ja sivupeilien seuraamista. Ei mittaristoa tarvitse alituiseen tuijottaa. Eihän se miltään ongelmalta tunnu, jos ikänäköä ja muuta vaivaa ei vielä ole. Turha sinne seurattavien kohteiden sekaan on laittaa lisää näyttöjä, varsinkaan jos niillä ei mitään todellista ongelmaa ratkaista. Haittoja kuitenkin on, kuten keskustelusta ilmenee.
 
Eiköhän sitä mittaristoa (nopeus) hieman useammin kuin peilejä. Ja muitakin napuloita kojelaudassa näprätään. Tämä ei ole ole ollut mikään iso ongelma aikaisemmin. Miksi peilien korvaat näytöt nyt olisivat ?
Turvalliseen ajotyyliin kuuluu jatkuva peilien tarkkailu. Nopeusmittarin katselu on vakionopeussäätimen takia jäänyt hyvin vähälle ainakin itsellä. Se miksi tämä asia nyt nousi esille on kerrottu muutama viesti sitten useammassakin viestissä.
 
Eihän se miltään ongelmalta tunnu, jos ikänäköä ja muuta vaivaa ei vielä ole.
Lukulasit päällä kirjoottelen tätä.

Turvalliseen ajotyyliin kuuluu jatkuva peilien tarkkailu.
Mutta ei siellä tarvitse mitään pieniä yksityiskohtia lukea. Autot kyllä erottaa ilman lukulasejakin.

Selvyyden vuoksi , en ole näyttöjä vastaan enkä puolesta ja omassa autossa peilit. Mitään isoa ongelmaa näytöt eivät oikeasti ratkaise verrattuna peileihin. Etäisyyden erottamien on pykälää haastavampaa näytöistä, kuten todettiiin.
 
Eiköhän sitä mittaristoa (nopeus) hieman useammin kuin peilejä. Ja muitakin napuloita kojelaudassa näprätään. Tämä ei ole ole ollut mikään iso ongelma aikaisemmin. Miksi peilien korvaat näytöt nyt olisivat ?
Oletko ajanut virtuaalipeilillisellä autolla? Meillä on ollut firmalla kamerallinen E-tron ja oma kokemukseni on että havinnointikykyni on selkeästi huonompi virtuaalisen peilin kautta normaaliin verrattuna, tämä todettu sekä likinäköisenä, että silmäleikkauksen jälkeen ilman laseja, ongelma olisi todennäköisesti vielä pahempi kaukonäköisenä. Siinä tuntuu menevän sekunnin murto-osa ennen kuin silmä tarkentaa näyttöön, eikä näytön resoluutio riitä vastaamaan todellisuutta sen jälkeenkään. Niissä on myös ongelmana kameran sokaistuminen, eli jos valo tulee oikeassa kulmassa kameran linssiin häviää kuva, ja toisin kuin oikean peilin kanssa ei pään siirtely auta. Positiivisia piirteitä jotka tulee mieleen on ettei väärin suunnatut ajovalot sokaise ja että kuskia vaihtaessa peilejä ei tarvitse säätää uudestaan.
 
Turvalliseen ajotyyliin kuuluu jatkuva peilien tarkkailu. Nopeusmittarin katselu on vakionopeussäätimen takia jäänyt hyvin vähälle ainakin itsellä. Se miksi tämä asia nyt nousi esille on kerrottu muutama viesti sitten useammassakin viestissä.
Jos ajat suoraan niin ei niitä peilejä tarvitse "jatkuvasti" katsella. Ei anna lisää turvallisuutta se.
 
Tämä keskustelu ei oikein sähköautoihin sovi vaikka nämä ikävät ilmiöt ovat tulleet sähköautojen myötä. Ei taida olla parempaakaan ketjua.

Tuonne voisi kyllä siirtää nämä peilivänkäykset.
 
Oletko ajanut virtuaalipeilillisellä autolla?
En, mutta olen ollut kyydissä, juurikin e-tronin. Jäi siitä vaan sellaienen mielikuva että ei tuo nyt mikään mahdoton ratkaisu ole.

Tässä asiassa on varmasti iso merkitys kameralla ja näytöllä, että millainen se on ?
 
Jos ajat suoraan niin ei niitä peilejä tarvitse "jatkuvasti" katsella. Ei anna lisää turvallisuutta se.
Kyllä se antaa, yht'äkkiä kun joku seurannassasi ollut auto katoaa, niin tiedät varoa enemmän. Teslan keskiruudun animaatio olisi hyvä tilannekuvan antamiseen, jos se ei sijaitsisi keskiruudussa ja olisi rauhallisempi. Nykyinen räiskiminen tuntuu enemmän teknologiademolta, jolla osoitetaan, että auto on huomannut jonkun kohteen.
 
Onko tavascanista täältä kellään kokemuksia? Id sarja ei kiinnosta takuun suhteen, explorer olisi myös sopiva, mut Cupra ssa olis ok varusteet ja cct alusta vai mikä se vag alusta olikaan.

Explorer puoltaa uudempi (toki tekniikka lienee samaa ja ehkä vag alla Cupra saa paremmin päivityksiä kuk vieraan merkin explorer, sähkölinjahan noissa on sama.

Muita ei oikein tossa hintaluokassa pyöri. Volvo alkaa olla vanha sähkötekniikaltaan ja 2v takuu siinäkin. Bmw ix1 liian pienellä akulla ja ix taas hintaluokassa korkeemmalla.

Auditkaan ei liikoja kiehdo vaikka niihin sentään saisi 5v takuun mut senkin vaan muuten ostaessa.

Kun olis kristalli pallo keltä tulee missäkin vaiheessa uusia versioita.

Toki edellä kirjotettiin että id4 saa päivityksen tuleeko ihan isosti sähkötekniikkaan liikkuva? Se varmaan tulisi Cuprankin puolelle, jos sellain on tulossa lähiaikoina.

Nykysessäkin vielä takuuta, mut koukun puute ja nelikon puute vähän vaivaa, autokuume on kyll vaikia tapaus.

Jos ongelmaksi mieltää takuun, niin miten olisi huolenpitosopimuksen ostaminen? Sillä saa pidemmän "takuun".


1757588477269.png
 
Kun katsot taakse peilin kautta, niin näkö tarkentuu sinne kauas. Et tarvitse lukulaseja. Mutta jos peilin tilalla on näyttö, katse tarkentuu siihen näytön kohdalle, johon tarvitsisit ne lukulasit että näet tarkasti. Edellisessä autossa oli kompassi taustapelissä, ja siinä sen näki hyvin, jos katsot kompassin lukemaa, niin peilin näkymä on epätarkka, ja toisin päin jos katsot liikennettä takana, niin kompassin lukema on epätarkka.
Minä teen näyttöpäätetyötä näillä samoilla laseilla enkä todellakaan käytä lähialuetta näytön lukemiseen koska pitäisi olla aivan liian lähellä. Etäisyys taustapeiliin on samaa luokkaa (n.puoli metriä). Samoin infotainment-systeemiä käytän ihan kaukopuolella, koska muuten pitäisi mennä liian lähelle. Minulla on ollut varsin vahvat lasit jo n. 45 vuotta joten tiedän kyllä miten nuo toimii. Viimeksi uusittiin alkuvuodesta.
 
Minulla on autossa tuollainen kamerapeili ja allekirjoitan kyllä väitteen siitä, että se ei ole yhtä mukava käyttää kuin tavallinen peili. Näkymähän toki on paljon laajempi, mutta lähellä olevaan näyttöön katseen tarkentaminen on varsin ärsyttävää. Kannattaa käydä itse kokeilemassa miltä tuo tuntuu. Ikänäkö epäilemättä pahentaa asiaa, joten nuoremmille tuo ei liene ole kovinkaan ylitsepääsemätön ongelma.
 
Minulla on autossa tuollainen kamerapeili ja allekirjoitan kyllä väitteen siitä, että se ei ole yhtä mukava käyttää kuin tavallinen peili. Näkymähän toki on paljon laajempi, mutta lähellä olevaan näyttöön katseen tarkentaminen on varsin ärsyttävää. Kannattaa käydä itse kokeilemassa miltä tuo tuntuu. Ikänäkö epäilemättä pahentaa asiaa, joten nuoremmille tuo ei liene ole kovinkaan ylitsepääsemätön ongelma.
Juttelin tuossa päivänä eräänä Polle 4:n omistajan kanssa ja sanoi samaa. Totesi kyllä, että aika äkkiä siihen tottuu, eikä oikeastaan ole osannut kaivata takalasia sen kummemmin.
 
Jos ongelmaksi mieltää takuun, niin miten olisi huolenpitosopimuksen ostaminen? Sillä saa pidemmän "takuun".


1757588477269.png
Tuppaa vaan olemaan poskettoman hintaisia. Cupra muutenkin on volkkaria halvempi ja/tai saa enemmän varusteita.
 
Eiköhän sitä mittaristoa (nopeus) hieman useammin kuin peilejä. Ja muitakin napuloita kojelaudassa näprätään. Tämä ei ole ole ollut mikään iso ongelma aikaisemmin. Miksi peilien korvaat näytöt nyt olisivat ?
Kävin koeistumassa Cupra Bornin viime talvena ja näyttö ohjauspyörän takana oli niin lähellä ettei näiden tavallisten lasien kanssa sitä oikein viitsinyt katsella. Ei tarvinnut sitten jossitella sellaisenkaan perään enää. Mielenkiinnon vuoksi pitäis käydä koeistumassa vaikka e-tron tai joku muu missä on kamerapeilit. Tässä vanhemmiten tuo etäisyys vaan kasvaa mitä pitää olla katsottavaan asiaan.

Viimeksi kun kävin uusimassa laseja, optikko sanoi että on myös autokäyttöön tarkoitettuja kaksitehoja, missä se lähiosuus on optimoitu auton mittariston käyttöön tms. Sillä kertaa jäi vielä hankkimatta mutta ehkä seuraavat on.
 
Jos ongelmaksi mieltää takuun, niin miten olisi huolenpitosopimuksen ostaminen? Sillä saa pidemmän "takuun".


1757588477269.png

Tuppaa vaan olemaan poskettoman hintaisia. Cupra muutenkin on volkkaria halvempi ja/tai saa enemmän varusteita.

Tolla sopparilla tosiaan saa mut aika hinnastasta. Jos miettii esim bmw jatkotakuu 2v - 4v taitaa pyöriä sielä 800€, Audilla vissiin samaa luokkaa, ford 900e 5-vuoteen. Jos suht samasta hintaluokasta autoja katsotaan (id5). Tuossa sopparissa saa maksaa melkein joka vuosi tuon saman, toki huollot sisältyy sitten.

Cupra on tosiaan aina melko kattavilla varusteilla siks nuo aina kiinnostaneet ja nykyisen takuu ainakin toiminut moitteetta eikä mitään mutinoita sen suhteen.
 
Tolla sopparilla tosiaan saa mut aika hinnastasta. Jos miettii esim bmw jatkotakuu 2v - 4v taitaa pyöriä sielä 800€, Audilla vissiin samaa luokkaa, ford 900e 5-vuoteen. Jos suht samasta hintaluokasta autoja katsotaan (id5). Tuossa sopparissa saa maksaa melkein joka vuosi tuon saman, toki huollot sisältyy sitten.

En tiedä, paljonko ajat vuoteen. Mutta jos ajatellaan noita 5 vuoden takuita, niin usein niissä on 100 tkm kilometriraja. Tällöin sopiva verrokki voisi olla 5v huoltosopimus 20 tkm ajomäärällä vuodessa, jolloin hinnaksi muodostuu 56€/kk tai 672€/v tai 3360€/5v.

Onko tuo paljon tai vähän? Sähkö-Volkkarin määräaikaishuollot 2 ja 4 vuoden kohdalla ei ihan hirveitä taida maksaa. Itse takuulle jää hintaa ainakin 2500€.

Mutta auton hankinta on niin monimutkainen kokonaisuus kaikkinensa, että en tuijottaisi liikaa tuota kustannusta. VW kuitenkin säilyttää arvonsa paremmin kuin esim. Ford, jolloin kokonaisuudessa voi jäädä rahallisesti plussalle, vaikka takuusta maksaisi 900€ sijaan 2500€.

Sitäkin voi miettiä, että ottaisi riskin omille harteille. Yleensä jotain vastaantuloja on kuitenkin luvassa ensimmäiselle omistajalle, jos autolla ei ole ihan hirveästi ikää ja kilometrejä, mikäli joudutaan kalliiden korjausten eteen. Ja toisaalta 2500€:lla vaihtaa väljähtyvät koiranluut ja muutaman kuolleen sensorin omastakin pussista.
 
Jos nyt Audi kiikarissa niin niihin saa 3v jatkoturvan nyt veloituksetta.

 
En tiedä, paljonko ajat vuoteen. Mutta jos ajatellaan noita 5 vuoden takuita, niin usein niissä on 100 tkm kilometriraja. Tällöin sopiva verrokki voisi olla 5v huoltosopimus 20 tkm ajomäärällä vuodessa, jolloin hinnaksi muodostuu 56€/kk tai 672€/v tai 3360€/5v.

Onko tuo paljon tai vähän? Sähkö-Volkkarin määräaikaishuollot 2 ja 4 vuoden kohdalla ei ihan hirveitä taida maksaa. Itse takuulle jää hintaa ainakin 2500€.

Mutta auton hankinta on niin monimutkainen kokonaisuus kaikkinensa, että en tuijottaisi liikaa tuota kustannusta. VW kuitenkin säilyttää arvonsa paremmin kuin esim. Ford, jolloin kokonaisuudessa voi jäädä rahallisesti plussalle, vaikka takuusta maksaisi 900€ sijaan 2500€.

Sitäkin voi miettiä, että ottaisi riskin omille harteille. Yleensä jotain vastaantuloja on kuitenkin luvassa ensimmäiselle omistajalle, jos autolla ei ole ihan hirveästi ikää ja kilometrejä, mikäli joudutaan kalliiden korjausten eteen. Ja toisaalta 2500€:lla vaihtaa väljähtyvät koiranluut ja muutaman kuolleen sensorin omastakin pussista.
En tiedä miten tarkasti nuo kyttäävät vuosisuoritetta, mutta k-auton tuntien varmasti napauttavat km-määrän isommaksi, jos joku vuosi menee yli. Normaalissa takuussa ei ole väliä milloin sen 100 tkm ajaa. Tässä yhtälössä vielä suurempi ongelma on se, että volkkari on lähtökohtaisesti cupraa kalliimpi ja varusteet erilaiset. Maksat äkkiä muutaman tonnin volkkarista jo lähdössä enemmän ja siihen vielä pitäisi päälle pistää 5-10% auton arvosta, että takuu olisi linjassa. Ts. volkkari pelaa itsensä täysin hinnassa ulos.
 
Niimpä olikin :)

Capri on täysin sama kun explorer yleisesti ottaen viel hieman kalliimpi ja pidän melkein exploreria paremman näköisenä / käytännöllisempänä tiloiltaan, mut ehkä jos autokuume vähän laantuisi niin katselee mitä tulee tarjolle vaikka ens kevääseen mennessä.

Harmi kun uusien mallien tulemisesta yms niim vähän ennakkotietoa aina saatavilla.

Itse tykkään Caprin ulkonäöstä. Kävin viime keväänä koeajamassa ja olihan siinä paljon hyvää. Iso tavaratila ym mutta ajotuntumasta en välittänyt. Aika veltto ja jarru oli huono, joutuu painamaan aivan liian syvälle ennen kuin alkaa ottaa. Autosta puuttuu myös kaikki fyysiset nappulat.

Mulla on tällä hetkellä Kuga täyshybridi alla, joten osasyynä lienee tottumus, mutta mä tykkäsin Caprista yhtä paljon tai enemmänkin kuin Enyaqista tai Q4:sta. Jo pelkästään käden lepuutus siinä ovenkahvan tai ikkunakarmin päällä oli sellainen kokemus, että ihan kuin olis tuttuun autoon istunut. Skodassa ja Audissa molemmissa oli huonompi se oven sisäpuolinen muotoilu. Noissa se matalammalla oleva tuki on ehkä ergonomisempi(?), mutta kuitenkin vähän turhan matalalla, että voisi samalla pitää ratista kiinni.

Ulkonäöllisestikin toimii itselleni. Aika Polestarin näköinen, mutta sekin miellyttää silmää, joten ihan johdonmukaista. Audin jakkarat oli kyllä paremmat, mutta hintalappu tuli vastaan. Mersun EQB oli kaikista mukavin ajaa, mutta sekin oli sitten lopulta vähän turhan hintava, kun en halunnut laittaa "omaa rahaa" siihen kiinni. Puhutaan nyt siis työsuhdeautosta ja auton kk-hinnasta. Itsellä valintoja rajoitti juurikin kontin koko (suuntaa-antava 500+ pitää olla työn luonteen vuoksi). Toimintamatkallekin oli suuntaa-antava 550, mutta olisi varmasti voinut neuvotella varsinkin lataustehon avulla aavistuksen pienempiakkuistakin.

Paskat ratin nappulat (näihinkin kuulemma tottuu), mutta adaptiivisen säätö on tuttu ja hyväksi havaittu. Olikohan Mersu ainoo koeajettu missä oli täysin fyysiset painikkeet. Adaptiivisen etäisyys noissa on parantunut verrattuna nykyiseen, jossa se on ollut juuri ja juuri riittävä (kun ottaa huomioon, että atk reagoi ihmistä nopeammin).

Ulkonäöllisesti Capri vie tossa vertailussa omaan silmään voiton, mutta työkaveri taas pitää enemmän Explorerista. Aika 50-50 mennyt tähän mennessä tuo vertailu. Eka sähkövatkain tulossa itselleni, joten vertailupohjan ollessa lyhyitä koeajoja lukuunottamatta pyöreä nolla, niin ei voi ainakaan verrokkeihin pettyä.

Tää ketju on kyllä helpottanut rangeahdistusta mikä tossa sähköautoiluun siirtymisessä nous pinnalle. Tuhat sovellusta vituttaa jo vähän valmiiks, mutta siihenkin tulee tottumaan. Pitää ottaa puhelimeen oma näyttö pelkästään autoiluun liittyville sovelluksille (auto, latauksen eri sovellukset, pysäköinnin eri sovellukset, leasing-firman sovellus). No, mielummin tuhat sovellusta kuin tuhat erilaista korttia.
 
Mulla on tällä hetkellä Kuga täyshybridi alla, joten osasyynä lienee tottumus, mutta mä tykkäsin Caprista yhtä paljon tai enemmänkin kuin Enyaqista tai Q4:sta. Jo pelkästään käden lepuutus siinä ovenkahvan tai ikkunakarmin päällä oli sellainen kokemus, että ihan kuin olis tuttuun autoon istunut. Skodassa ja Audissa molemmissa oli huonompi se oven sisäpuolinen muotoilu. Noissa se matalammalla oleva tuki on ehkä ergonomisempi(?), mutta kuitenkin vähän turhan matalalla, että voisi samalla pitää ratista kiinni.

Ulkonäöllisestikin toimii itselleni. Aika Polestarin näköinen, mutta sekin miellyttää silmää, joten ihan johdonmukaista. Audin jakkarat oli kyllä paremmat, mutta hintalappu tuli vastaan. Mersun EQB oli kaikista mukavin ajaa, mutta sekin oli sitten lopulta vähän turhan hintava, kun en halunnut laittaa "omaa rahaa" siihen kiinni. Puhutaan nyt siis työsuhdeautosta ja auton kk-hinnasta. Itsellä valintoja rajoitti juurikin kontin koko (suuntaa-antava 500+ pitää olla työn luonteen vuoksi). Toimintamatkallekin oli suuntaa-antava 550, mutta olisi varmasti voinut neuvotella varsinkin lataustehon avulla aavistuksen pienempiakkuistakin.

Paskat ratin nappulat (näihinkin kuulemma tottuu), mutta adaptiivisen säätö on tuttu ja hyväksi havaittu. Olikohan Mersu ainoo koeajettu missä oli täysin fyysiset painikkeet. Adaptiivisen etäisyys noissa on parantunut verrattuna nykyiseen, jossa se on ollut juuri ja juuri riittävä (kun ottaa huomioon, että atk reagoi ihmistä nopeammin).

Ulkonäöllisesti Capri vie tossa vertailussa omaan silmään voiton, mutta työkaveri taas pitää enemmän Explorerista. Aika 50-50 mennyt tähän mennessä tuo vertailu. Eka sähkövatkain tulossa itselleni, joten vertailupohjan ollessa lyhyitä koeajoja lukuunottamatta pyöreä nolla, niin ei voi ainakaan verrokkeihin pettyä.

Tää ketju on kyllä helpottanut rangeahdistusta mikä tossa sähköautoiluun siirtymisessä nous pinnalle. Tuhat sovellusta vituttaa jo vähän valmiiks, mutta siihenkin tulee tottumaan. Pitää ottaa puhelimeen oma näyttö pelkästään autoiluun liittyville sovelluksille (auto, latauksen eri sovellukset, pysäköinnin eri sovellukset, leasing-firman sovellus). No, mielummin tuhat sovellusta kuin tuhat erilaista korttia.
Sovellusahdistusta voi helpottaa käyttämällä Nesteen, St1: tai nykyisin myös Rechargen laitteita. Kaikissa onnistuu ihan yhdellä ja samalla maksukortilla, jolla ennen maksettiin bensa. Uusissa Fastin asemissa myös, mutta niitä vielä vähän, onneksi lisää tulee. Ja kaikki yllämainitut myös ihan järkevän hintaisia. Kun on vielä auton avaimenperässä K-latauksen tagi, eipä juuri enää joudu sovellusten kanssa ladatessa räpeltämään. ABC saa pitää sovellustunkkinsa...
 
Sovellusahdistusta voi helpottaa käyttämällä Nesteen, St1: tai nykyisin myös Rechargen laitteita. Kaikissa onnistuu ihan yhdellä ja samalla maksukortilla, jolla ennen maksettiin bensa. Uusissa Fastin asemissa myös, mutta niitä vielä vähän, onneksi lisää tulee. Ja kaikki yllämainitut myös ihan järkevän hintaisia. Kun on vielä auton avaimenperässä K-latauksen tagi, eipä juuri enää joudu sovellusten kanssa ladatessa räpeltämään. ABC saa pitää sovellustunkkinsa...
Käytännöllisyys (tai sujuvuus tai tehokkuus) ajaa hintavertailun edelle, joten eiköhän se ainakin noilla tutuimmilla reiteillä tule ajan kanssa selväksi miten niitä pikalatureita on missäkin vapaana. Joku taisi tässäkin ketjussa huomauttaa, kuinka jossain oli jotkut tietyn toimittajan laturit käytännössä aina vapaana, koska hinta oli hieman kalliimpi. Nämä on niitä vinkkejä, joita vapaan autoedun työsuhdeautoilija kaipaa ;)
 
Rangeahdistusta ei edes ole ellei aja kotoaan päin yli ~300km päiväsuoritteita, koska kotilataus hoitaa akun täyteen öisin.
 
Yhdellä markkinointigurulla oli tuohon muuten hyvä ratkaisu. Rangeahdistus tulee käytännössä siitä, että sähköautot ilmoittaa tuon liian tarkasti. Jos se toimisi psykologisesti samaan tapaan kuin polttomoottoriauton mittari niin tuo helpottaisi. Eihän siitä katsota kuin "melkein täynnä, kolme neljäosaa, puolet, neljäsosa" ja vasta viimeisen jälkeen aletaan katselemaan tarkemmin.
 
Yhdellä markkinointigurulla oli tuohon muuten hyvä ratkaisu. Rangeahdistus tulee käytännössä siitä, että sähköautot ilmoittaa tuon liian tarkasti. Jos se toimisi psykologisesti samaan tapaan kuin polttomoottoriauton mittari niin tuo helpottaisi. Eihän siitä katsota kuin "melkein täynnä, kolme neljäosaa, puolet, neljäsosa" ja vasta viimeisen jälkeen aletaan katselemaan tarkemmin.
Lähes kaikissa polttomoottoriautoissa on nykyään range arvio näkyvillä. Omassa Toyotassa täydellä tankilla ilmoittaa joku 750 km.
 
Yhdellä markkinointigurulla oli tuohon muuten hyvä ratkaisu. Rangeahdistus tulee käytännössä siitä, että sähköautot ilmoittaa tuon liian tarkasti. Jos se toimisi psykologisesti samaan tapaan kuin polttomoottoriauton mittari niin tuo helpottaisi. Eihän siitä katsota kuin "melkein täynnä, kolme neljäosaa, puolet, neljäsosa" ja vasta viimeisen jälkeen aletaan katselemaan tarkemmin.
Mittari tai prosenttimäärä on ainakin itselle paljon kivempi. Olisikohan Mitsussa (Colt) ollut palkeilla ilmoitettuna löpön määrä.
Käytettyjen renkaita käynyt potkimassa ja jotkut taitaa laskea toimintamatkan viimeisten X ajetun matkan perusteella, mikä antaa ihan hyvän arvion toimintamatkasta. Omissa nettiauto-selailuissa pitänyt turvallisena kaavana että pahin skenaario on (wltp*arvioitu akun kunto)*0,5 ja muuten kertoimella 0,75. Tiedä sitten kuinka kaukana tuo on todellisuudesta mutta antaa varmaan ihan hyvän lähtökohdan arvioidessa toimintamatkaa.
Ei kokemusta sähköautoista koeajojen lisäksi, itsellä varmaan söisi aika paljon esilämmitykset toimintamatkasta (kovilla pakkasilla varsinkin).
 
Kiina kieltämässä kokonaan sähköisiä, uppoavia ovenkahvoja. Tärkeimpänä vaatimuksena mekaaninen (vara)yhteys, jotta ovet saa hätätilanteessa varmasti avattua.
Tulossa ilmeisesti voimaan kesän jälkeen 2027, jolloin uusissa autoissa ei enää saa olla tällaisia. Tavallaan ei sähköautouutinen, mutta käytännössä taitaa kuitenkin koskea vain sähköautoja.

 
Kävin juuri hakemassa ID7 GTX Tourerin "yön yli"-koeajoon. Fiilis autosta on positiivinen.

Muutama huomio näin alkuun:
+ Auton laatuvaikutelma on todella hyvä
+ Auto vaikuttaa todella tilavalta perheautolta. Taakse mahtuu hyvin istumaan ja takakontti on iso
+ 340hp on juuri sopiva määrä tehoa perheautoon
+ Hierovat penkit!

+/- infontaimet toimii kuten pitääkin, vaikuttaa suht loogiselta, mutta ei ainakaan vielä yhtä hyvältä kuin 330e:ssa

-Vakkarin säätö hipaisukytkimistä on hieman hankalaa, ehkä siihen tottuu?
- Auton ulkonäkö ei ehkä omaan silmään ole kaikkein kauneinta autoa, mutta ei auto rumakaan ole

Illalla tarkoitus ajella vielä pidempää lenkkiä ja testata auton ominaisuuksia tarkemmin. Ensi fiilis on hyvä ja voisin helposti kuvitella, että tässä olisi seuraava autoni.
 
ID.5 on ollut nyt 3v ajossa. Käytännön ärsytyksistä pitäisi olla monet tuossa ID.7 korjattu:
- Ratin lämmitysnappi on mulla ylävalikosta alaspäin vedettävässä pikavalikossa. Ei kätevä. ID.7 ratissa.
- Penkinlämmittimet säätyy joko lämpötilansäädöstä molempia +ja- yhteisnäppäilyllä (4/5 kerrasta onnistuu) tai pitää mennä valikoihin. Ruudulla näkyvästä ikonista ei tapahdu mitään. ID.7 ruudulta suoraan.
- Hiphaisukytkimet, no 9/10 kerrasta tapahtuu mitä haluan. Toisinaan sitten taas ei. Eipä tätä ole korjattu.
- Navi lukee karttadataa (ja rajoituskylttejä) ja GPS sijaintia ja säätää nopeutta. Tästä tulee välillä turhia hidasteluita esim joskus luulee että käännyit motarilta pois ja alkaa jarruttelemaan. Tästä voisi ottaa automaatit pois, mutta pelastanut sakoilta, joten saa jäädä päälle. Tätähän ei voi korjata kuin karttadatan toimittaja ja parempi GPS, jos naapurimaasta ei häiritä. Toivottavasti ID.7 antenni parempi.
- Android auto aina käytössä, mutta käynnistyy vähän hitaasti. ID.7 ei tietoa, mutta oletan että nopeempi. Myös oma kännykkä on hidas kuin taivas, koska firmasta saa vain Samsung A sarjaa.
En keksi muita, jotka harmittaisi.

Hyvyyksinä mm alle 40% varauksella kun menee laturille, niin vielä laulaa yli 100 vauhtia lataus kesällä. Eli suomeksi, voi valita latauspaikan maisemien tms eikä varauksen mukaan.
Tilaa on tässäkin. Ikeasta kaappi, 3 pakettia, 195x52x6cm ison, meni puolet takapenkistä taittamalla ja etupenkin ihan eteen laittamalla kyytiin. Eli mahtu matkustaja vielä kyytiin kuskin taakse.
 
Saako ID7 mobiilisovelluksesta seurattua, että kuinka monta kWh autoon on kulloinkin ladattu? Tai autosta itsestään saako irti tällaista dataa? Lähinnä siis jos lataa kotona.
 
Tuota vetomassa asiaa minäkin pohdin mutta näyttä että CLA kohdalla sitä ei ainkaan ole merkittävästi isommaksi saatu. 1500 kg muistaakseni on sama kuin monessa muussa vaihteettomassa saman kokoluokan vehkeessä.

Tosin onko CLA sitten sellainen vehje millä lähdetään isoja veneitä, autoja tai vaunuja kiskomaan, ehkä ei. Ehkä GLE tai GLS tulee sitten "alennusvaihteella" jotta vetomassa saadaan sinne 3500 kg?

Valmistaja / suunnitteliat tekee valintoja, CLA yhteydessä Mersu ilmeisesti tullut hinta/hyötysuhde optimiin tuolla tavalla. Maalikkona voi kuvitella että jos suunnitellaan yksivaihteinen sähkis yhdellä moottorilla tuollaisella vetomassalla, huiput parinsadan pintaan, niin sitten ne asiat pitää toteuttaa toisin, onko se halvempaa, onko se kevyempää, päärjääkö hyötushteessa eri ajo profiileissa. Ymmärtääkseni sitä vetomassaa voidaan kasvattaa eri tavoin. Jos sitä ei tarvita niin sitten vähän helpompaa.

edit: muistelen että jossain TM artikkelissa mainitaan että suuri vetomassa vaikuttaa viralliseen ilmoitettuun päästöön / kulutukseen. Eli jos ilmoitetaan vetomassaksi 3500kg niin viralliset kulutustestit ajetaan sitten sillä. Jos ilmoitat että pelkkä pyöräteline niin vaikutus on varmaan joku siihen mitä saat WLTP:nä ilmoittaa.
Ihan uteliaisuutta tästä olisi kuva kuulla lisään, tuossa tuskin tarkoitat että testissä vedetään jotain sukkula kärryä, ja olen kyllä vähän epäluuloinen jos esim tuon CLA kulutusmittaukset (mistä WLTP) olisi tehty edes valmistajan vapaavalintaisella 1500kg lisä kuormalla.

Eiköhän sitä mittaristoa (nopeus) hieman useammin kuin peilejä. Ja muitakin napuloita kojelaudassa näprätään. Tämä ei ole ole ollut mikään iso ongelma aikaisemmin. Miksi peilien korvaat näytöt nyt olisivat ?
Täytyy olla kyllä aivan hirvee auto hallita jos noppeusmittaria joutus katsoon yhtä usein kuin tausta/sivupeiliä, saati että useammin.


Minulla on autossa tuollainen kamerapeili ja allekirjoitan kyllä väitteen siitä, että se ei ole yhtä mukava käyttää kuin tavallinen peili. Näkymähän toki on paljon laajempi, mutta lähellä olevaan näyttöön katseen tarkentaminen on varsin ärsyttävää. Kannattaa käydä itse kokeilemassa miltä tuo tuntuu. Ikänäkö epäilemättä pahentaa asiaa, joten nuoremmille tuo ei liene ole kovinkaan ylitsepääsemätön ongelma.
Taustapeili/kamerapeili keskustelussa ilmeisesti osa puhuu yleensä peleistä, mukaanlukien sivupeilut, osa siitä keskellä olevasta taustapelilistä. Jos vielä ei ole niin hyviä toteutuksia kuin joskus toivoisi. Niin vaikka hyvä kamerataustapeili systeemi tarjoaa monia etuja, niin siinä on myös ne heikkoudut mistä moni maininnut.

Tämä tarkennus kokemus, koettu että se mitä ei tiedosta, yrtin pika etsia siitä artikkeleista, ei nopeasti osumia.

Sitä tarkennus väitettä vähän haastaisin, tarkentaa silmä siihen normaalissa ajotilanteessa, nopeusmittarin tuossa yksinimimerkki mainitis, niin tarkentaako siihenkin joka kerta, tutussa autossa.

Mielipide, kamerataustapeili systeemien pitää tarjota kunnolla lisäarvoa vs kunnon perinteiseti peilit, haitat monimoiden. Surkeat on surkeita, muistuttaa lähinnä tyhmää peruutus/kylkikameraa josta satunnaisessa ajossa vaikea saada tuntumaa, huonosta ei oikein pidemmästäkään.

Kun etsin artikkeleistä tarkennuksesta, silmien rasituksesta, niin jossain perinteistä peilä kehuttiin kun katselu kulmaa voi muuttaa päänliikkeellä, no se tuo lähinnä mieleen surkeat pelit, tai pieleen säädetty peilit, surkeus toki kuvaa hyvin tavis HA auton peilejä. eli Kameroilla olisi helppoa tarjota parempaa.

Mutta tarkennukseen liittyen yksi pelien vahvuus, sysyyvys, 3d "näytöt", ilmeisesti nykyisissä kamerapeilisysteemeissä ei sitä, onko missää katsojan pään liikkeen tunnistusta ja hyödyntämistä ? Kuvaan saadaan toki prosessoitua infoa 360/peruutuskamera tyyliin

Mutta aika harvoin tienpäällä näkee kamera sivupeilejä HA autoissa, Takalasittimoa Polestarejakin tuntuu jo olevan enemmän.
 
Autofirmat ilmeisesti yrittävät karkoittaa kaikkein ostokykyisimmät ihmiset (50-70v.) noilla kamerapeili ratkaisuilla. Itse sain tuossa ensimmäiset kaksiteholasit ja optikko totesi että lähinäkö huononee nopeasti seuraavat vuodet. Ei tule minulle mitään autoa missä peilit on korvattu kameroilla.
edit. Ikää siis 46 itsellä.
 
Korealaiset muistaakseni totes, että turhia paskoja; järjestelmä kuluttaa enemmän energiaa mitä peilien ilmanvastus.
 
Saako ID7 mobiilisovelluksesta seurattua, että kuinka monta kWh autoon on kulloinkin ladattu? Tai autosta itsestään saako irti tällaista dataa? Lähinnä siis jos lataa kotona.
Olettaisin että VW:n appsista saa samat kuin Skodan appsista.

IMG_7747.jpeg


Edit: jos on mahdollista vaikuttaa asiaan, niin hommaisin kyllä mielummin latausaseman josta nuo tiedot luetaan auton sijaan. Tosin varmaan molempi parempi.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
286 746
Viestejä
4 920 587
Jäsenet
79 245
Uusin jäsen
Robsukka

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom