Yleistä keskustelua sähköautoista

Äläs vääristele sanomisia. Ei se adapteri turha ole vaan on turhaa maksaa siitä pyydettyä hintaa ja samalla ottaa riskiä, että jotain sattuu. Tuossa on vissi ero. Jos tarkoitus on ajaa halvalla valiten siksi hieman ei-kysytty chademo-auto, niin mikä järki on vähiin tarpeisiin iskeä kiinni auton arvoon nähden isoja rahoja tuollaiseen adapteriin? Vaikka sen sata kertaa käyttäis, niin silti 10€ latauslaaki.

Uskon että moni adapteria pohtiva ajattelee nimenomaan tosin päin. Eli tonnin sovitin ynnätään auton arvoon, pyyntihintaan, ja verrataan CCS tuelliseen. Kuvittelen että tuollaista autoa käyttävät lataa pääasiassa kotona, AC laturilla, ja sovitin vielä harvemmin kuin keskivero CCS kotilataaja käyttää DC latausta. Yleismpi Chademo autoja taitaa olla Mitsun hybridit ja Nissanin Leaf, jälkimmäiset tunetusti pieniakkuisia, ja osa taisi olla vielä yksivaihe AC latauksella, joten sovitin mahdollistaa joskus ajaan kauemmaksi, vaikka se kertaa kohti maksaisi satasen tai toisen, niin ei tarvi kuitenkaa vuokra-auton kanssa jumpatan. Saati kuluttaa täyttäpäivää jollain AC pisteellä.

Leaf taisi tuke myös virranantoa, jos haluaa oikein kunolle leikkiä sovittimien kanssa niitä ketjuttamalla :-)
 
Ei tonni ole paha raha adapterista jos sillä jatkaa ajamista tyytyväisenä tästä ikuisuuteen
Uskon että moni adapteria pohtiva ajattelee nimenomaan tosin päin. Eli tonnin sovitin ynnätään auton arvoon, pyyntihintaan, ja verrataan CCS tuelliseen. Kuvittelen että tuollaista autoa käyttävät lataa pääasiassa kotona, AC laturilla, ja sovitin vielä harvemmin kuin keskivero CCS kotilataaja käyttää DC latausta. Yleismpi Chademo autoja taitaa olla Mitsun hybridit ja Nissanin Leaf, jälkimmäiset tunetusti pieniakkuisia, ja osa taisi olla vielä yksivaihe AC latauksella, joten sovitin mahdollistaa joskus ajaan kauemmaksi, vaikka se kertaa kohti maksaisi satasen tai toisen, niin ei tarvi kuitenkaa vuokra-auton kanssa jumpatan. Saati kuluttaa täyttäpäivää jollain AC pisteellä.

Leaf taisi tuke myös virranantoa, jos haluaa oikein kunolle leikkiä sovittimien kanssa niitä ketjuttamalla :-)
Tuossahan se yhtälön hankaluus on. Muutaman tonnin ikivanhaan romuu ei ole järkeä ostaa, kun sillä ei aja tästä ikuisuuteen. Uudempaan taas se tonni lisää, niin hankinnasta katoaa viimeinenkin pointti kilpaileviin malleihin nähden.
 
ID.3:n omistajat: miten saa automaattisen ratinlämmityksen pois päältä? Se näyttäisi hehkuttavan rattia aina jos ajastettu lähtöaika on käytössä ja asetus automaattisesta lasien lämmittämisestä päällä ja on enintään tällainen noin kymmenisen astetta lämmintä. Zoneista on kytketty perseenkäristin pois kuskin paikalta (sekä perusasetus että latauspaikkakohtainen asetus) sekä ilmastointiasetuksista estetty kaikenlainen automatiikka. Näyttää käyttävän vastusta kakkosteholla joka kerta.

Hermo menee kun ratti on helvetin lämmin hetken päästä ajoon lähtiessä. Kytken sen mieluummin käsin päälle jos paleltaa.
 
Tuossahan se yhtälön hankaluus on. Muutaman tonnin ikivanhaan romuu ei ole järkeä ostaa, kun sillä ei aja tästä ikuisuuteen. Uudempaan taas se tonni lisää, niin hankinnasta katoaa viimeinenkin pointti kilpaileviin malleihin nähden.
Chademo autoja myyty uutena 2020 luvulla.

Jos taasen muutaman tonnin ikivanhoja niin siihen harukkaan mahtuu tonnin adapteri. Siitähän se on kyse mikä niiden arvostus ero CCS verokkeihin. Jos kotilataus on se ykkös juttu, harvon pikalatauksia niin ei adapterin kanssa edes joudu usein pelaan. Sitä kilpailukykyisempi se on mitä enemmän ihmiset arvostaa suoraa CCS tukea.

Jos autojen arvostus ero verokkien välillä on suurinpiirtein adapterin verran, niin sitten ei kanata ostaa Chademo autoa adapterilla. (maksaa sitä sovitinta).

Muutaman tonnin ikivanhaan romuu ei ole järkeä ostaa, kun sillä ei aja tästä ikuisuuteen.
Jos alla on joku vanha Leaf, ja sen käyttöä alkaa syömään pikalatauspaikkojen niukkuus ja tai käyttötarpeen muutos/akun happaneminen, niin saako kahdenadapterin hinnalla CCS tuellisen verokin, eli se adapteri voi olla muutamaa käyttökertaa varten järkevä vs joku vuokra-auto jumppa, tai hidaslataus odotus, Chademo laturi lenkki jos edes onnistuu.
 
Viimeksi muokattu:
Chademo autoja myyty uutena 2020 luvulla.

Jos taasen muutaman tonnin ikivanhoja niin siihen harukkaan mahtuu tonnin adapteri. Siitähän se on kyse mikä niiden arvostus ero CCS verokkeihin. Jos kotilataus on se ykkös juttu, harvon pikalatauksia niin ei adapterin kanssa edes joudu usein pelaan. Sitä kilpailukykyisempi se on mitä enemmän ihmiset arvostaa suoraa CCS tukea.

Jos autojen arvostus ero verokkien välillä on suurinpiirtein adapterin verran, niin sitten ei kanata ostaa Chademo autoa adapterilla. (maksaa sitä sovitinta).


Jos alla on joku vanha Leaf, ja sen käyttöä alkaa syömään pikalatauspaikkojen niukkuus ja tai käyttötarpeen muutos/akun happaneminen, niin saako kahdenadapterin hinnalla CCS tuellisen verokin, eli se adapteri voi olla muutamaa käyttökertaa varten järkevä vs joku vuokra-auto jumppa, tai hidaslataus odotus, Chademo laturi lenkki jos edes onnistuu.
Ihan oikeastiko sä meinaat jonkun iskevän tonnin adapteriin sen takia, että muutaman hassun kerran näkee sille tarvetta? Vähän epäilen moista. Kelpoja verrokkeja löytyy halvemmistakin luokista sitä määrin, että pitäisi vähän rajata omia tarpeita mikä riittää ja mikä ei. Jos ei ole tilantarvetta, niin joku Mii tai vastaava on ihan no-brainer Leafin sijaan. Jos taas menee sinne nettiauton Leafin hinnaston yläpäähän, niin saa alkaa valita enemmän ajetuista malleista kaikennäköistä, esim. model 3. Tämä ei tietysti ole mitään uutta, aina sen oman haetun hintaluokan mukaan on joutunut valkkaamaan preferoiko ominaisuuksia vai auton ajettua km-määrää.
 
Stellantis kehittelemässä uutta systeemiä akkuihin. Ei mitään mullistavaa , mutta pari pykälää oikeaan suuuntaan taas.

Uusi järjestelmä on 10 prosenttia tehokkaampi kuin saman kokoisen akun sisältävä nykyaikainen sähköauto ja lyhentää latausaikaa tunnilla.

“Alustavat tulokset osoittavat latausajan lyhentyneen 15 prosenttia (7 kW:n vaihtovirtalaturilla 7 tunnista 6 tuntiin)”, tiedotteessa kerrotaan.

Uusi teknologia myös vähentää Stellantiksen mukaan ajoneuvon painoa noin 40 kg ja vapauttaa jopa 17 litraa tilavuutta, mikä parantaa aerodynamiikkaa ja suunnittelun joustavuutta.

 
Ihan oikeastiko sä meinaat jonkun iskevän tonnin adapteriin sen takia, että muutaman hassun kerran näkee sille tarvetta? Vähän epäilen moista.

Ihan tosissani meinasin, ei se ole määrästä kiinni, vaan siitä tarvitseeko, tai ajatteleeko joskus tarvitsevan pikalatausta.
En tiedä tilastoista, todellisesista käyttö määristä, mutta tarinoiden mukaan osa käyttäjiäst käyttänyt vähän.

Kelpoja verrokkeja löytyy halvemmistakin luokista sitä määrin, että pitäisi vähän rajata omia tarpeita mikä riittää ja mikä ei. Jos ei ole tilantarvetta, niin joku Mii tai vastaava on ihan no-brainer Leafin sijaan.
Jos Mii käy, ja muuten arvostaa ne samalle tasolle, niin se on silloinkin hinnasta kiinni. Vaihdossa välirahasta.

Alle kympin pyynneissä tarjonta Nissan rinnalla lähinnä Mii, Fiat 500e, muitakin eroa mikä voi vaikuttaa valintaan.
 
Mersun CLA 350 4matic Björnin 1000km testissä. Norjassa ei kai saa takavetoista, joka kuluttaisi vielä hieman vähemmän. Pienestä sateesta huolimatta erinomainen aika ja tykkäsi muutenkin.
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=jC_kIAuktZI
 
OT: kyllä tuon björin homma on aika paskamainen. Ajella nyt alvariinsa noita 1000km siivuja. Mutta itteppähän on testinsä keksinyt. Helpommalla pääsisi kun lähtisi puolella tankilla liikenteeseen ja ajaisi vaikka "vain" 500km. Ei tarvisi silmät ristissä tuolla suhailla.
 
Mersun CLA 350 4matic Björnin 1000km testissä. Norjassa ei kai saa takavetoista, joka kuluttaisi vielä hieman vähemmän. Pienestä sateesta huolimatta erinomainen aika ja tykkäsi muutenkin.
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=jC_kIAuktZI

Ihan hyvä tuo 9:00 on, kun ottaa huomioon:

1. Neliveto (takavetoinen CLA 250+ kuluttaisi vähemmän)

2. Vanteet 19" (perusmallin 17" kuluttaisi vähemmän)

3. Ensimmäisillä latauspisteillä oli jotain hitautta. Kuulemma muillakin automalleilla on irronnut niistä vain 270 kW, vaikka mainostavat 350 kW.

4. Matkasta 40 % ajettiin märällä asfaltilla, mikä nostaa kulutusta.


Jos ensi kesänä Björn testaisi 17"-takavedon lämpimämmässä säässä, pitäisi 8:50-8:55 olla mahdollista. Eihän se enää kokonaisajassa juuri poikkea 9:00:sta, mutta latausajasta lähtisi merkittävästi pois.


Edit. Tasan 8:50 ei oikein riittäisi lataamisineen, jos puhdas ajoaika olisi 8:30.
 
Viimeksi muokattu:
Mersun CLA 350 4matic Björnin 1000km testissä. Norjassa ei kai saa takavetoista, joka kuluttaisi vielä hieman vähemmän. Pienestä sateesta huolimatta erinomainen aika ja tykkäsi muutenkin.
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=jC_kIAuktZI

Hyvin näyttää Mersu menevän, pitää vielä illalla katsoa pätkä kokonaan. Viimeksi kun itse dieselillä menin 1000 km päivän aikana niin aika oli aikalailla sama. Olisi kyllä kiva joskus nähdä saman tyyppinen vertailu mitä mitä muistaakseni out of spec teki että toinen ajaa navin ohjeilla ja toinen oman pään mukaan. Siihen voisi tietysti vielä lisätä minimi stopit vs. latausnopeuden maksimointi, joskin se taitaa olla aika autoriippuvaista onko mitään eroa.
 
Isompia koppia vaan kaipaa kuin noita "A sarjan sedan" versiot.

C, E, S...
Kaipa ne aikanaan, tekniikka vaikuttaa kehityskelpoiselta.
 
Pätee edelleen, vaikka autoala mullistui uusvanhalla käyttövoimalla;

Älä osta ensimmäisen vuoden autoa, välttämättä ei edes toisen.

Lastentautien kitkemisessä menee oma aikansa ja faceliftit on aina parempia kuin 'ensivedos.'
 
Älä osta ensimmäisen vuoden autoa, välttämättä ei edes toisen.

Lastentautien kitkemisessä menee oma aikansa ja faceliftit on aina parempia kuin 'ensivedos.'
Mutta auto ei ole enään uusi malli. Ei mitään uutta ja kiehtovaa...

En ole uusien mallien kanssa koskaan ajatellut lastentauteja. Niitä on, mutta ei ole ollut koskaan mitään niin vakavaa että olisi oikeasti harmittanut.
 
Tuo lukitustaan ei taida olla kuin solenoidi kymppejä, ongelma syntyy siinä ettei ihmiset tee vialle mitään ennenkuin on myöhäistä ja luukkujumissa marmorille ja murtavat (särkevät) luukun jolloin myydään uusi luukku ja maalaus pelkän solenoidin lisäksi. Samoin ovenkahvat umpipaskoja, itsellä selvittelyssä juuri omaan korjaus/ uusikaan ei ollut kuin 70e alkuperäis osana euroopasta vs. Marmorin tonni "vastaantulon" jälkeen.
Marmorilla tuli käytettyä id4 latausluukun solenoidivian takia tänään.
508€ sisältäen osat ja työn. Vaihtavat kai sen latausluukun pohjamuovin samalla aina. Jos luukun klipsit on poikki, niin sitten toki sen vaihto + maalaus.
Ei mennyt omasta pussista tämä.
 
Samat ongelmat Polestaroissa mutta eivät kai niihin ole päivittämässä.
Sinulla on varmaan asiasta tuoreempaa tietoa kuin 7 kuukautta vanha virallinen ilmoitus?
 
Sinulla on varmaan asiasta tuoreempaa tietoa kuin 7 kuukautta vanha virallinen ilmoitus?
Hyvä, että saat päivityksen mutta kakkoseen ei ole tulossa rautapäivitystä.

Huvikseni aina välillä selailen redditin polestar foorumia, vaikka en enää polle2:sta omistakkaan, ja softa- ja rautaongelmat senkuin jatkuu.

Itselläni omistusaikana osa ovenkahvoista lakkasi toimimasta pakkasella, appi ei monesti saanut yhteyttä autoon, auton monitorin ja mittariston softa hyytyi paikoilleen monesti ja jouduin tekemään rebootin, latausluukku jäätyi kiinni ja ruostetta paljon etuakselin nivelissä ja vanteen kiinnityskohdissa. Myös täysin toiseen suuntaan rattia kääntäen ja ajaen jostain etuakseliston kohdalta kuului naksuntaa. Tämän lisäksi edellinen omistaja oli ainakin kahdesti vienyt auton huoltoon ämpärimuovin nitinän ja rätinän takia (laittoivat anti nitinä teippiä muovien väliin). Samoja juttuja vieläkin olemassa mutta niiden lisäksi näyttää jengillä olevan sähkömööttorin ja voimansiirron ongelmia. Se hyvä puoli autossa oli, että talvella akun kylmyys ja siitä johtuva kilpikonnamoodi antoi silti ajaa suht lujaa.


Mutta jottei mene ihan negailuksi niin onhan tuo Polle 5 hienon näköinen.

Opinions_on_a_Single_Motor_variant_of_the_Polestar_5_1.jpg


Opinions_on_a_Single_Motor_variant_of_the_Polestar_5_2.jpg


Opinions_on_a_Single_Motor_variant_of_the_Polestar_5_3.jpg


17587380877800.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Marmorilla tuli käytettyä id4 latausluukun solenoidivian takia tänään.
508€ sisältäen osat ja työn. Vaihtavat kai sen latausluukun pohjamuovin samalla aina. Jos luukun klipsit on poikki, niin sitten toki sen vaihto + maalaus.
Ei mennyt omasta pussista tämä.
Tässäkin tyyppivialla rahastetaan keijoa, netti täynnä pullollaan videoita jossa katkaistaan koko turha lukitus tai vaihdetaan pelkkä solenoidi. Toki ilmeisesti samaa kakkaa ollut vageissa jo vuosia.. edit. Ilmeisesti Enyaqin luukkuun voi tehdä lukituksen poiston, ja ID3 ja ID4 onnistuu pelkkä solenoidin vaihto. Ilman mitään pohjamuovien vaihtoja. Vaihto kestää noin 15min joten marmori lienee keksinyt taas keinon rahastaa.

 
Viimeksi muokattu:
BYD:n (tai tarkemmin sen luxus-brändi Yangwangin) uusi U9 Xtreme on raju peli. Jokaisella pyörällä on oma 555 kW, eli 80 kWh-LFP:n purkunopeus on 27,75C otettaessa täydet 2,22 MW. Aivan RC-lukemia. Kierroslukukin vihjaa sinne suuntaan, 30 000 rpm.

Latausnopeus oli muistaakseni 500 kW, mikä akun korkealla 1,2 kV:n jännitteellä tarkoittaa maltillista 417 A. Parempi noin päin kuin 400 V ja 1,25 kA. :D

Kyllähän se noilla rahkeilla liikkuukin. Huippunopeutta on toistaiseksi ajettu "vain" 496,22 km/h, mutta tehoja olisi reilusti enempäänkin (joku ~puolitehoinen Bugatti meni 490), jos vain tiessä pysyy ja renkaat sallivat 2,5-tonnisen mennä noin kovaa kyytiä. Pienelle akulle tietty aika rajua.

Radalla (Nürburgring) paremman väen BYD on mennyt 6:59, eli Nevera R tulee olemaan noin 5 s nopeampi, vaikka siinä on noin 30 % vähemmän tehoa ja raskaampi akku.


Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://youtu.be/td_c1zeEn2Q?si=4zQMmAOBb42e7AY9
 

Statistiikka

Viestiketjuista
287 930
Viestejä
4 935 104
Jäsenet
79 428
Uusin jäsen
Kuu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom