Yleistä keskustelua sähköautoista

Nyt alkaa pikkuhiljaa varmistumaan seuraavan auton hankinta, Cupra Tavascan yksityisleasingilla. Tulee omien laskelmien mukaan järkevämmäksi kuin työsuhdeauto, ainakin tämän hetken kilometreillä. Kysytään nyt kuitenkin täältä mielipide yhteen asiaan mitä pyörittelen, eli jos otan auton sellaisella paketilla mihin ei kuulu "Tekniset korjaukset tai määräaikaishuollot" , niin onko tuolla käytännössä mitään väliä , koska autolla on kuitenkin 5 v takuu ja huoltoväli on 2v? 48 kk olisi leasingaika, joten periaatteessa 2 kpl määräaikaishuoltoja tuohon tulee, mutta eikö tuo takuu nyt kata nuo "tekniset korjaukset"? vai mitä voisi tulla sellaista mikä kuuluisi leasing sopimukseen, mutta ei takuuseen? eroa näillä on kuitenkin muistaakseni n. 2000€ leasingkauden aikana. Tällä hinnalla varmasti saisin nuo 2 kpl määräaikaishuoltoa tehtyä.
hämmentävää jos edullisempi noin huomioiden sähköautojen veroedun työsuhdeautossa. onko teillä joku viritys että joutuisit maksamaan työsuhdeautossa muutakin kuin verotusarvon?
 
hämmentävää jos edullisempi noin huomioiden sähköautojen veroedun työsuhdeautossa. onko teillä joku viritys että joutuisit maksamaan työsuhdeautossa muutakin kuin verotusarvon?
Jos on paljon työajoa? 50 000 km kun ajaa työajoa vuodessa niin se on jo 29 500€ puhtaana käteen(no tietysti auto kuluu jne.) Itselläni kanssa oma auto kun parissa vuodessa tulee se 100 000km työajoa niin ei mitään järkeä työsuhdeautossa.
 
Vaikken enää meb omista niin mielenkiintoista kuulla miten tämä toimii.
Tuossa video asiasta:
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://youtu.be/xnJrGAkqXww?feature=shared


Osalista kuvauksessa.

Edit. Laite siis mahdollistaa akun esilämmityksen vaikka ajon aikana muistaakseni +20°C asti vanhemmissa MEB alustaisissa autoissa.
 
Viimeksi muokattu:
Jos on paljon työajoa? 50 000 km kun ajaa työajoa vuodessa niin se on jo 29 500€ puhtaana käteen(no tietysti auto kuluu jne.) Itselläni kanssa oma auto kun parissa vuodessa tulee se 100 000km työajoa niin ei mitään järkeä työsuhdeautossa.
Jos meinaat verottomia km korvauksia, niin siinä on jokin raja paljon niitä voi vuodessa saada verovapaasti.. 30k€ et voi saada "puhtaana", se raja oli muistaakseni jossain 10k€ nurkilla.
 
Tosiaan pyörittelin tuota sillä periaatteella, että tuo Tavascan oli speksattu 80 000/4 v , ja kk hinta 640 €+ vakuutus ~100€ + verot ~20€= 760 € / kk. Vastaava auto käyttöetuna 645€/ kk, autoetu kuuluu kokonaispalkkaan , eli vähennetään käytännössä tuollaisenaan. Km korvauksia tulee vähän kuusta riippuen 100-300€ / kk, niin ei tuo työsuhdeauto mitenkään ylivoimaisen edulliseksi tulisi noilla tiedoilla. Alkaa omasta mielestä nuo yksityisleasingit olemaan aika kilpailukykyisiä.
 
Pidän kyllä aika kalliina maksaa jostain tavascanista 800€/kk.

Otin itse takaisinosto-liisarisekoituksella 1.5v/15tkm ajetun enyaqin ja tuo on about 400€/kk. Tosin vain 15tkm/vuosi, mutta montaa euroa ne lisäkilsat eivät olisi. Ja jäännösarvon maksamalla auton voi lunastaa itselle jos tuntuu että se on parempi diili.

Onhan se joo pre-facelift, mutta melkein puoleen hintaan.

edit: tää nyt tietty riippuu ihan että mitä arvostaa ja mitä tilaisuuksia on. Autoverkkokaupalla oli noita erilaisia "melkein uusi" liisareita, enkä tiedä ovatko ne kilpailukykyisiä tai onko valikoimaa.
 
Viimeksi muokattu:
12V akulla yleensä 1-2 vuoden takuu, vaikka autossa olisikin pidempi. Marmorilla sen vaihto voi olla 500€ ja hyvinkin tuon 4 vuoden aikana voi tulla tiensä päähän. Tiedä sitten kuuluuko sekään ”tekniseen korjaukseen”.
Jotain rajaa mutuiluihin. Ihan perusakkuja näissä on ja ei taatusti maksa marmorillakaan nyt 500€. Muutenkin nuo kannattaa vaihtaa jossain akkuouljussa, jossa varasto kiertää ripeästi. Joskus saanut vaihdon jopa kaupan päälle.
 
Onko nykyään jengi niin kädetöntä, että ei edes 12 v akkua saa itse vaihdettua?
Fyysinen vaihto on helppo, mutta tuleeko teknisiä seuraamuksia on toinen. Sitikassa meni ajonesto päälle ja Honda unohti ”kaiken”. Kunnon paja pistää siihen akun rinnalle vaihdon ajaksi, niin auto ei huomaa mitään. Akkuliikkeessä ja asennuksessa on sekin hyvä puoli, että ei tarvitse epäsopivaa alkaa palauttelemaan, jos tuli tilausvirhe. Loppuviimein hinnastahan tuossa on kyse. Ilmaiseksi/halvalla vaihdon antaa mennä, mutta mitään satkuja vaihdosta ei kyllä kannata maksaa.
 
Onko nykyään jengi niin kädetöntä, että ei edes 12 v akkua saa itse vaihdettua?
Jos on yhtään tullut perehdyttyä 2020-luvun autoihin, niin 12 V akun vaihto ei ole enää ihan yhtä simppeli kuin ennen. Auton päässä on lähes poikkeuksetta jotain jolla akun kuntoa tai varaustasoa valvotaan. Jos näitä ei huomioi, niin pahimmillaan uusi akku on nopeasti entinen.

Ohjeet oikeaoppiseen vaihtoon voivat olla maallikolle vaikeasti saatavilla (pl. esim. Tesla), mutta jos ne löytyy niin harvoinpa se homma mitenkään monimutkaista on, jolloin kommenttisi muuttuu validiksi.
 
Jos on yhtään tullut perehdyttyä 2020-luvun autoihin, niin 12 V akun vaihto ei ole enää ihan yhtä simppeli kuin ennen. Auton päässä on lähes poikkeuksetta jotain jolla akun kuntoa tai varaustasoa valvotaan. Jos näitä ei huomioi, niin pahimmillaan uusi akku on nopeasti entinen.

Ohjeet oikeaoppiseen vaihtoon voivat olla maallikolle vaikeasti saatavilla (pl. esim. Tesla), mutta jos ne löytyy niin harvoinpa se homma mitenkään monimutkaista on, jolloin kommenttisi muuttuu validiksi.
En ole kaikkiin 2020 luvun autoihin perehtynyt mutta omaan 2020 luvun hybridi Camryyn vaihdoin akun ja ei mitään ongelmia. Mutta uskon, että joissain huonosti suunnitelluissa autoissa tuokin asia on voitu paskoa. Anna kun arvaan, Vag?
 
Jotain rajaa mutuiluihin. Ihan perusakkuja näissä on ja ei taatusti maksa marmorillakaan nyt 500€. Muutenkin nuo kannattaa vaihtaa jossain akkuouljussa, jossa varasto kiertää ripeästi. Joskus saanut vaihdon jopa kaupan päälle.
Kaveri vaihdatti marmorilla 550€ kolmos sarjan BMW 12v akun alle kuukausi sitten.

Marmorilla tulee bränikkä akku suoraan Euroopasta, eikä jokin vuoden pölyttynyt pingpong akku mitä nuo akkupuljut myy. Tutulla esim. ei kestänyt akkupuljun akku montaa kuukautta kun joutui vaihtamaan uusiksi.

Saa noihin premium akkuihin itsekin vaihtamalla kulumaan noin 500€ jos ei kelpuuta niitä satkun räkäakkuja.
 
Kaveri vaihdatti marmorilla 550€ kolmos sarjan BMW 12v akun alle kuukausi sitten.

Marmorilla tulee bränikkä akku suoraan Euroopasta, eikä jokin vuoden pölyttynyt pingpong akku mitä nuo akkupuljut myy. Tutulla esim. ei kestänyt akkupuljun akku montaa kuukautta kun joutui vaihtamaan uusiksi.

Saa noihin premium akkuihin itsekin vaihtamalla kulumaan noin 500€ jos ei kelpuuta niitä satkun räkäakkuja.
Onhan tuo ihan hyvä vitsi, että joku ostaisi tuolta jonkun "premium" merkkisen akun 400€:lla Priukseen, eikä sitä huomattavasti halvempaa alkuperäisakkua, joka kestää sen 10-15v. Mutta ei ole tyhmä se joka pyytää...
 
Kaveri vaihdatti marmorilla 550€ kolmos sarjan BMW 12v akun alle kuukausi sitten.

Marmorilla tulee bränikkä akku suoraan Euroopasta, eikä jokin vuoden pölyttynyt pingpong akku mitä nuo akkupuljut myy. Tutulla esim. ei kestänyt akkupuljun akku montaa kuukautta kun joutui vaihtamaan uusiksi.

Saa noihin premium akkuihin itsekin vaihtamalla kulumaan noin 500€ jos ei kelpuuta niitä satkun räkäakkuja.
Nyt puhuttiin tietystä volkkarista. Tuon vakioakun nähneenä saa olla aika bemaristi, jos kuvittelee 500€ olevan vaihdetulle akulle oikea hinta.
 
Muistaakseni oma 2021 Enyaq lataa 13,8v kun on AC töpselin päässä ja käynnissä tai esilämmitys päällä pomppaa heti pakkasella 15,4v . Ja kyseessä AGM 12v akku. Vähän päälle 50ah
 
Ainakin joissain VAGeissa ( Audi) on 2000-luvun alkuhämäristä lähtien tainnut olla ohjeena kertoa ohjelmallisesti autolle akun vaihto ja minkä tyyppinen akku sinne meni. Vaikutti ymmärtääkseni ainakin latausjännitteeseen. 2010-luvun Mersussa tuli vastaa tupla-akku systeemi jossa pieni UPS akun tyyppinen ja sen lisäksi isompi 100Ah starttiakku. Eli johdoissa pysyi jännite vaikka starttiakun otti irti.

Kannattaa olla tarkkana kun vaihtaa ettei tarvitse viedä lavetilla marmorille elvytettävksi.

Amerikassa monet vaihtelee AGM akkuja tavallisten tilalle ainakin E-GMP autoissa. Hiukan ole tuota kyllä ihmetellyt kun latausjännite pitäisi AGM:llä ymmärtääkseni olla aavistuksen kovempi. No Amerikassa on välillä outoja villityksiä.
 
Jos meinaat verottomia km korvauksia, niin siinä on jokin raja paljon niitä voi vuodessa saada verovapaasti.. 30k€ et voi saada "puhtaana", se raja oli muistaakseni jossain 10k€ nurkilla.
No ei noissa kyllä mitään rajaa ole. Tai raja ei ole ainakaan alle 25k€/vuosi.
 
Jos meinaat verottomia km korvauksia, niin siinä on jokin raja paljon niitä voi vuodessa saada verovapaasti.. 30k€ et voi saada "puhtaana", se raja oli muistaakseni jossain 10k€ nurkilla.
No ei noissa kyllä mitään rajaa ole. Tai raja ei ole ainakaan alle 25k€/vuosi.
 
Ainakin joissain VAGeissa ( Audi) on 2000-luvun alkuhämäristä lähtien tainnut olla ohjeena kertoa ohjelmallisesti autolle akun vaihto ja minkä tyyppinen akku sinne meni. Vaikutti ymmärtääkseni ainakin latausjännitteeseen. 2010-luvun Mersussa tuli vastaa tupla-akku systeemi jossa pieni UPS akun tyyppinen ja sen lisäksi isompi 100Ah starttiakku. Eli johdoissa pysyi jännite vaikka starttiakun otti irti.

Kannattaa olla tarkkana kun vaihtaa ettei tarvitse viedä lavetilla marmorille elvytettävksi.

Amerikassa monet vaihtelee AGM akkuja tavallisten tilalle ainakin E-GMP autoissa. Hiukan ole tuota kyllä ihmetellyt kun latausjännite pitäisi AGM:llä ymmärtääkseni olla aavistuksen kovempi. No Amerikassa on välillä outoja villityksiä.

Juu testerillä pitää kertoa akunvaihto niihin vageihin joissa on latauksenhallinta (vaihtelee malleittain). Ja latauksenhallinnallisen mallin yleensä tunnistaa siitä että akunkengän luona on shuntti.
 
Muistaakseni akkukengän luona on joku mokkula ja perässä lukee Blue Motion, niin lienee latauksenhallinta ja täytyy käyttää johdon päässä akkua vaihdettaessa?

- oho, väärä ketju. Sori.
 
Viimeksi muokattu:
Hieman sivuraiteella kun ei ole autouutinen, mutta sähköajoneuvoihin liittyvä kuitenkin.
Yamaha suunnitellut (liekkö patentoinutkin) sähkömoottoripyöriin valemoottorin, joka pitää ääntä ja tärisee. Naurahdin hieman ääneen uutista lukiessa. Kai tuollaisellekkin joku asiakaskunta lienee joka arvostaa mekkalaa ja tärinöitä. Surisevia värinälelujahan saa vaikka kaalimadostakin, mutta niillä ei taida päästä liikkumaan paikasta toiseen.

 
Selittäkääs tyhmälle: Meille tuli kotiin latausasema Charge Amps Luna 22kW (Charge Amps Luna (FI) - Charge Amps) , asema on kytketty 3-vaiheisena 16A/vaihe. Miten saan lataustehon rajoitettua 11kW, kun aplikaatiossa on lataustehon rajoitus ilmoitettu amppeereina 6-32A ?

Watit ovat ampeerin ja volttien tulo, tässä tapauksessa vielä kun vaiheita on 3, niin 16A * 230v * 3 =11 040 W.
 
Selittäkääs tyhmälle: Meille tuli kotiin latausasema Charge Amps Luna 22kW (Charge Amps Luna (FI) - Charge Amps) , asema on kytketty 3-vaiheisena 16A/vaihe. Miten saan lataustehon rajoitettua 11kW, kun aplikaatiossa on lataustehon rajoitus ilmoitettu amppeereina 6-32A ?
Firman suomenkielisillä nettisivuilla oli väärä linkki asennusohjeeseen. Löysin kyllä oikeankin, mutta mielestäni suomenkielinen käännös on vaikea ymmärtää, joten suosittelen englanninkielistä jos vaan sujuu. Tässä kummatkin.

Kappale 6 sisältää oleelliset asiat - tarvitset joko asennusappisin bluetoothilla (voi olla yhdistäessä se kysyy jotain asentajan koodia jonka pitäisi tulla papereissa mukana) tai sitten konffataan netin kautta cloud-tunnuksella.

Asennusohje FI

Installation Guide EN

Mitä autoa haluat ladata? Melkein kaikki autot pl. vanhat Model S / Model X teslat ovat 11kW laturilla, joten niitä voi ladata vaikka rajoitus ei olisi voimassakaan. Toinen tapa varmistaa homma on käyttää 16A/20A speksattua kaapelia (sinulla todennäköisesti on sellainen, ellei jostain syystä type2-kaapelisi ole hirveän kankea super paksu jötkö).
 
Melkein kaikki autot pl. vanhat Model S / Model X teslat ovat 11kW laturilla
Renaultilta löytyy myös ihan moderneja 22 kW autoja, kuten Scenic ja Megane. Lisäksi Zoeta on 22 kW laturilla. Taitaa myös Nissan Ariya olla, kun on samaa pohjaa Meganen kanssa.

Kotilataukselle on myös tuo ihan oma ketjunsa:

 
Firman suomenkielisillä nettisivuilla oli väärä linkki asennusohjeeseen. Löysin kyllä oikeankin, mutta mielestäni suomenkielinen käännös on vaikea ymmärtää, joten suosittelen englanninkielistä jos vaan sujuu. Tässä kummatkin.

Kappale 6 sisältää oleelliset asiat - tarvitset joko asennusappisin bluetoothilla (voi olla yhdistäessä se kysyy jotain asentajan koodia jonka pitäisi tulla papereissa mukana) tai sitten konffataan netin kautta cloud-tunnuksella.

Asennusohje FI

Installation Guide EN

Mitä autoa haluat ladata? Melkein kaikki autot pl. vanhat Model S / Model X teslat ovat 11kW laturilla, joten niitä voi ladata vaikka rajoitus ei olisi voimassakaan. Toinen tapa varmistaa homma on käyttää 16A/20A speksattua kaapelia (sinulla todennäköisesti on sellainen, ellei jostain syystä type2-kaapelisi ole hirveän kankea super paksu jötkö).
Lataan isoakkuista Mach-E:tä. Kokeilin laittaa rajan 32A sovelluksesta, mutta antaa ulos "vain" 7.2kW auto kyllä lataa 11kw asiointilatureilla ihan normaalisti....
 
Kuulostaa siltä, että lataa vain yhdestä vaiheesta.
Kyllä tuo näyttäis 2-vaiheesta tällä hetkellä lataavan. Jokaisessa vaiheessa on jännite (tarkastettu myös yleismittarilla)
1759074454712.png
 
Amerikassa monet vaihtelee AGM akkuja tavallisten tilalle ainakin E-GMP autoissa. Hiukan ole tuota kyllä ihmetellyt kun latausjännite pitäisi AGM:llä ymmärtääkseni olla aavistuksen kovempi. No Amerikassa on välillä outoja villityksiä.


Hyvin on AGM akku toiminut viime talvesta Ioniq 5:ssä. Hyvin ne toimivat polttomoottoriautoissakin jossa laturilta tulee aina sama 14,4V, miksei sitten sähköautossa? Lyijyakku pienin muutoksin se kuitenkin vain on.
 
Hyvin on AGM akku toiminut viime talvesta Ioniq 5:ssä. Hyvin ne toimivat polttomoottoriautoissakin jossa laturilta tulee aina sama 14,4V, miksei sitten sähköautossa? Lyijyakku pienin muutoksin se kuitenkin vain on.
Hyvä jos toimii. Ei kai siinä muuta ”haittaa” voi olla kuin että AGM ei ehkä lataudu täyteen.
 
Pari vuotta sitten Volvo V40 kanssa tuli tämmöinen ongelma, ei päässyt sisälle mitenkään. Kaikki luukut jäässä. Viritin teltan auton kylkeen kuskin oven kohdalle pressuista, telttaan sisälle pari lämpöpuhallinta täysille. Webasto tohottamaan. Parin tunnin päästä pääsin sisälle ja seuraavalla viikolla loppuhoitona vein auton vaihtoautorivin jatkoksi. Kyllästyin kömpimään takaluukusta, vänkärin puolelta tai takapenkin kautta. Kerran olin käyttänyt auton ovien sisäpuolen kuivauksessa/rasvauksessa, se auttoi muutaman viikon ajan.
Tapahtuuko tämä vaikka ollut lämmitys päällä?
 
Hyvin on AGM akku toiminut viime talvesta Ioniq 5:ssä. Hyvin ne toimivat polttomoottoriautoissakin jossa laturilta tulee aina sama 14,4V, miksei sitten sähköautossa? Lyijyakku pienin muutoksin se kuitenkin vain on.
Ei nykyaikaisessa polttomoottoriautossakaan laturista tule aina sama jännite, vaan latausjännite vaihtelee sen mukaan mikä on akun varaustaso ja ajotilanne.
 
Tapahtuuko tämä vaikka ollut lämmitys päällä?
Webasto ei riittänyt sulattamaan ovia, vaikka kuinka kauan töhötti (puoli tuntia ei riittänyt). Voi olla jos autoa olisi käyttänyt ihan joka päivä vaikka pari tuntia, ovet olisivat pysyneet sulana. Nyt autoa käytettiin 3-4 päivänä viikosta, puolesta tunnista tuntiin kerralla. Pitkäkään yksittäinen ajo ei auttanut, seuraavana päivänä ovet saattoivat olla jäässä taas.

Polestar näyttäis olevan siis samanlainen, ainakin jotkut yksilöt. Toinen Volvo itsellä oli täysin ongelmaton ovien suhteen eli jotenkin mallikohtaista lienee.
 
Itsellä ei kyllä meinaa järki taipua tähän mitenkään. 10 vuoden aikana Mazdassa ei ollut lukkojen kanssa kertaakaan ongelmia. Onko tuo sellaista rakettitiedettä, että vain japsit osaa tehdä lukot, jotka ei jäädy? Vai eikö jotkut firmat vaan ole kuulleet, että joissakin maissa on pakkasta? Vai eivät välitä, että osa asiakkaista ei pääse aamulla töihin?
 
Itsellä ei kyllä meinaa järki taipua tähän mitenkään. 10 vuoden aikana Mazdassa ei ollut lukkojen kanssa kertaakaan ongelmia. Onko tuo sellaista rakettitiedettä, että vain japsit osaa tehdä lukot, jotka ei jäädy? Vai eikö jotkut firmat vaan ole kuulleet, että joissakin maissa on pakkasta? Vai eivät välitä, että osa asiakkaista ei pääse aamulla töihin?
Kyllä ne lukot jäätyy niissä japseissakin.

Mä epäilen että jokin sopiva, kutenkin melko tavallinen käyttötapa altistaa lukot jäätymiselle.

Joskus vuosikymmeniä sitten tonninpommilla havaitsin että ei parane talvella ajaa lämmitettyyn parkkihalliin, sieltä kun tulee ulos niin kaikki mahdolliset mekanismit jäätää, mukaan lukien ryypyn vaijeri.

Oven lukkojen jäätämista olen saanut korjattua vuoraamalla sen koko lukkolaitteiston huolellisesti öljyllä.
 
No, kaksi edellistä autoa oli Mazdoja eikä kummassakaan ollut ongelmia. Harmi vaan että 6e on kiinalainen konstruktio, vissiin vasta seuraava versio on taas Japanissa suunniteltu.
 
Foorumit kuten vag-arena on täynnä ketjuja jäätyvistä volkkareiden ovista. Jostain syystö tämä ongelma ei vaan konsernia kiinnosta. Aina löytyy tietty joku fanipoika tai lämpimässä tallissa autoa pitävä joka ei usko mihinkään ongelmiin.
 
Mikä noissa ovissa jäätyy? Itse en ole keskuslukollista ovea saanut ikinä jäätymään, merkkejä on ollut useita, ei tosin volkkareita ;) Silloin, kun vielä piti käyttää avainta lukossa, niin ne toki jäätyivät ajoittain.
 
Joku salpa kai, monesti eivät mene jäädyttyään kiinni enää, kuten kollegan ID4.
Okei joo, no luulisi tällaiseen ongelmaan olevan joku ratkaisu, kun jäätyvä osa pitää vain eristää vedestä. Tiivisteethän jäätyvät kyllä, jos kunnon loskakelin jälkeen tulee paukkupakkaset, mutta sehän on ihan normaalia ja oven saa kyllä auki pikku suostuttelulla.
 
V50 volvossa oli niinpäin ongelma, että ovi ei pysynyt kiinni pakkasella. Joskus piti ajaa kaupalle pitäen ovenkahvasta kiinni, että ovi ei aukea. Lukkosalpa rupesi toimimaan, kunhan auto (ovi) lämpeni.
Kaikki mahdolliset aineet tuli testattua lukon voiteluun, toimi aina hetken aikaa. Koko lukkohässäkkä olisi pitänyt purkaa ovesta pois, että olisi saanut putsattua tms.
oho, sähköauto ketju.
Joo, teslassa nykyään se, että ei kannata viedä kovalla pakkasella hetkeksi halliin sulamaan. Jäätyy kaikki ikkunat kiinni.
 
Samahan Volvossa & Pollentähdissä on oli/on, väärät rasvat pakkaseen ja tais olla, että kondenssi pääsi valumaan lukkoon vielä lisänä. Mulla BMW:ssä lakkas, olisko ollu ~viiden vuoden iässä ulkokahva toimimasta kun pakkasta alkoi pitää yli viittätoista.

Sitä piti hetki setviä kun kukaan ei tietystikään ollut merkkiliikkeessä koskaan kuullutkaan jne, no siinä on kahdet vaijerit. Ulkokahvasta lukkoon ja sisäkahvasta lukkoon. Ulkovaijerin kun vaihtoi niin ongelmat lakkas. Lukkoa tosin syytettiin, olis ollu kalliimpi uusia kun softclose.
 
Kyllä ne lukot jäätyy niissä japseissakin.

Mä epäilen että jokin sopiva, kutenkin melko tavallinen käyttötapa altistaa lukot jäätymiselle.

Joskus vuosikymmeniä sitten tonninpommilla havaitsin että ei parane talvella ajaa lämmitettyyn parkkihalliin, sieltä kun tulee ulos niin kaikki mahdolliset mekanismit jäätää, mukaan lukien ryypyn vaijeri.

Oven lukkojen jäätämista olen saanut korjattua vuoraamalla sen koko lukkolaitteiston huolellisesti öljyllä.
Minulla ei ole ikinä jäätynyt Toyotassa. Noissa Volvoissa ja Polestaroissa vaan on joku huono mekanismi joka tätä tekee. Ja kuten aiemmin kerroin, Volvolla on olemassa joku päivitetty mekanismi joka ei jäädy.
 
Eipä oo Model 3:ssa koskaan olleet ovet/lukot jäässä että ei pääsis sisälle tai ovi ei menisi kiinni. Äpistä kun voi "pompauttaa" kuskin oven auki niin ei tarvi kahvaankaan koskea.:smoke:
 
Eipä oo Model 3:ssa koskaan olleet ovet/lukot jäässä että ei pääsis sisälle tai ovi ei menisi kiinni. Äpistä kun voi "pompauttaa" kuskin oven auki niin ei tarvi kahvaankaan koskea.:smoke:
Se on hyvä jos kestää lunta ja pakkasta, mutta ilmeisesti muuten Tesloissa on jonkin verran ongelmia. Taisikin täällä jo aikaisemmin olla.

 
Hieman sivuraiteella kun ei ole autouutinen, mutta sähköajoneuvoihin liittyvä kuitenkin.
Yamaha suunnitellut (liekkö patentoinutkin) sähkömoottoripyöriin valemoottorin, joka pitää ääntä ja tärisee. Naurahdin hieman ääneen uutista lukiessa. Kai tuollaisellekkin joku asiakaskunta lienee joka arvostaa mekkalaa ja tärinöitä. Surisevia värinälelujahan saa vaikka kaalimadostakin, mutta niillä ei taida päästä liikkumaan paikasta toiseen.

Fordilla ainakin vastaava toiminto käytössä, itellä oli hetken tuliterä Puma sähkäri ajossa, niin oletuksen "polttomoottori pärinät" päällä, sentään ajotilavalinnasta löyty täppä mistä sen sai pois pysyvästi.
 
On kyllä outoa lukea polle 2:sen ongelmista täällä, huhtikuusta asti ajellut ja mitään kriittistä ei ole tullut vastaan, auto toimii kuin unelma. Päivitykset poistavat pienet ongelmat riittävän hyvin. Tässä mietin vaihdanko faceliftiin vai ajanko tämän paaliin asti.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
288 324
Viestejä
4 939 850
Jäsenet
79 480
Uusin jäsen
TanitaTikaram

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom