Yleistä keskustelua sähköautoista

"Hyvää" mainosta VAG ryhmälle, ei Suomi poikkeus ole, muuallakin varmasti roihahtelee ja niistä alkaa joku vetämään tutkimuksia.

Näkyy vakuutusmaksuissa jossain kohtaa.
 
Nyt akkupanssarit useaan merkkiin ja malliin.
Varastossa Tesla, ID, Skoda, Audi, Ford, Cupra, Kia, Hyundai.
Tilattavissa Polestar 2, Volvo, e-Transit

Käy nappaan omasi evguard.fi
Jälkimarkkinat kehittyy, vajaata puoltatoista kiloa näyttäis hintataso olevan.
 
Jälkimarkkinat kehittyy, vajaata puoltatoista kiloa näyttäis hintataso olevan.
Mielenkiintoista olisi nähdä mitä tuo oikeasti vaikuttaa tai millaisissa tilanteissa siitä on hyötyä. Ilmeisesti 3 mm alumiini jonka päällä 8 mm muovia.

Tarviiko toi ruuvata irti katsastukseen vai miten sitten tarkistetaan akkupaketin kunto?
"Olemme olleet aktiivisesti Traficomin kanssa yhteydessä katsastuskäytännönnöistä, ja pyrkineet vaikuttamaan päätöksiin. Olemme saaneet ohjeistuksen Traficomilta, että kun toiminta on luotettavaa, akkusuojaa ei tarvitse irroittaa katsastuksen ajaksi."

Tuolla tavalla ovat asian ilmaisseet. Ei tuosta kyllä ihan käy ilmi että mikä toiminta pitää olla luotettavaa.
 
Kiinassa astuu voimaan säännökset jotka määräävät että sähköautojen akut eivät saa palaa ja valmistajat ovat jo siihen sitoutuneet. Jos asiat menevät järkeni mukaan niin kiinalaisten autojen maahantuojien tulisi hyväksyä vaikka nyrkin kokoiset reiät akuissa. Teoriassa naarmujen hakeminen akkukoteloista tulee loppumaan jollakin aikataululla. En ole ihan varma mutta arvelisin että tämä koteloiden naarmujen metsästys on ihan suomalainen viritys.
 
"Hyvää" mainosta VAG ryhmälle, ei Suomi poikkeus ole, muuallakin varmasti roihahtelee ja niistä alkaa joku vetämään tutkimuksia.

Näkyy vakuutusmaksuissa jossain kohtaa.
Juuri oli uutinen että siirtyvät LFP akkuihin pienistä malleista alkaen eli tähän on reagoitu ja se myös kertoo että tämä on jossain määrin ongelma. Tuskin kuitenkaan niin merkittävä että yksittäisen kuluttajan pitäisi reagoida.
 
Mielenkiintoista olisi nähdä mitä tuo oikeasti vaikuttaa tai millaisissa tilanteissa siitä on hyötyä. Ilmeisesti 3 mm alumiini jonka päällä 8 mm muovia.


"Olemme olleet aktiivisesti Traficomin kanssa yhteydessä katsastuskäytännönnöistä, ja pyrkineet vaikuttamaan päätöksiin. Olemme saaneet ohjeistuksen Traficomilta, että kun toiminta on luotettavaa, akkusuojaa ei tarvitse irroittaa katsastuksen ajaksi."

Tuolla tavalla ovat asian ilmaisseet. Ei tuosta kyllä ihan käy ilmi että mikä toiminta pitää olla luotettavaa.
Jossain mainittiin, että pohja tutkitaan ja dokumentoidaan ennen suojapanssarin asentamista.
 
Juuri oli uutinen että siirtyvät LFP akkuihin pienistä malleista alkaen eli tähän on reagoitu ja se myös kertoo että tämä on jossain määrin ongelma. Tuskin kuitenkaan niin merkittävä että yksittäisen kuluttajan pitäisi reagoida.
Yleisin sähköautoalusta kpl määrissä joten palojakin eniten. LFP akut nimeomaan järkeviä halvimmissa toteutuksissa kustannuksista johtuen.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä ne lfp akutkin palavat, joten onhan se tietty hyvä määrätä että eivät saa palaa mutta ei sille kemialle määräyksillä mitään voi. Räjähtävää paloa niillä ei pitäisi saada aikaan, mutta kyllä nekin sopivissa olosuhteissa palavat (tai vuotavat ja palavat).
 
Kyllä ne lfp akutkin palavat, joten onhan se tietty hyvä määrätä että eivät saa palaa mutta ei sille kemialle määräyksillä mitään voi. Räjähtävää paloa niillä ei pitäisi saada aikaan, mutta kyllä nekin sopivissa olosuhteissa palavat (tai vuotavat ja palavat).

Ja ymmärtääkseni myös akusta lähtöisin olevien kaasujen räjähdyksiä on LFP-akuillakin aiheutunut kun tilan ilmanvaihto on ollut tarpeeksi vähäistä...
 
Keravalla ollut auto oli ID.7 mistä lähti palo. Aika tuore mallikin tuo vielä.

Tässäkin siis taksikäytössä ollut, oletettavasti siis paljon pikaladattu yksilö... kenno todennäköisesti siis vaan vikaantui vähän Jessen korjaamia pahemmalla tavalla.
 
Täytyy olla jotain muutakin vikaa ,kun vain pikalatauksen aiheuttama seuraus? Varsinkin jos omistaja kertoi autossa olleen vikoja, huolimatta että on uusi. Pahimman kerran maanantai yksilö?
Ei kai pikalataus pitäisi olla missään kamppeessa tulipaloriski. Lähinnä vain kuluttaa moduulit aikaisemmin
 
Täytyy olla jotain muutakin vikaa ,kun vain pikalatauksen aiheuttama seuraus? Varsinkin jos omistaja kertoi autossa olleen vikoja, huolimatta että on uusi. Pahimman kerran maanantai yksilö?
Ei kai pikalataus pitäisi olla missään kamppeessa tulipaloriski. Lähinnä vain kuluttaa moduulit aikaisemmin

Joo, toivottavasti tutkimukset paljastaa tarkemmin. Ihan spekulaatiota omalta osalta että liittyisi tämäkin tuohon Jessen spekuloimaan kennon vaurioitumiseen lämmönhallinnan puutteellisuuden takia.
 
Joo, toivottavasti tutkimukset paljastaa tarkemmin. Ihan spekulaatiota omalta osalta että liittyisi tämäkin tuohon Jessen spekuloimaan kennon vaurioitumiseen lämmönhallinnan puutteellisuuden takia.
Jesse mainitsi vanhemmasta mallista (Enyaq) samankaltainen, että jäähdytys vain pohjan kautta. Joku täällä ainakin puhui ja taisi Jessekin kertoa ,että uudemmat MEB alustaiset jäähdyttää sekä alta, että päältä ja tällä tavoin paranneltu sitäkin.
Onko kukaan törmännyt parkkihalleissa suurteholatureihin <100kwh?
Ainakin mitä itse nähnyt niin vain asiointilatureita kaikki, eli 11/22kwh kaikki. Ei senkään puolesta luulisi lämmönhallinnan olevan ongelma?
 
Jos Chevrolet palaisi takaisin Eurooppaan niin niillä olisi ihan käypiä tuotteita myydäkin.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://youtu.be/xozph08aoVA


Plus Equinox EV & Blazer EV

Uuden Boltin (ja Equinoxin yms.) sähkömoottori palasina, GM:n insinöörit kertovat suunnitteluperiaatteita

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://youtu.be/rtaggxyj738
 
Jesse mainitsi vanhemmasta mallista (Enyaq) samankaltainen, että jäähdytys vain pohjan kautta. Joku täällä ainakin puhui ja taisi Jessekin kertoa ,että uudemmat MEB alustaiset jäähdyttää sekä alta, että päältä ja tällä tavoin paranneltu sitäkin.
Onko kukaan törmännyt parkkihalleissa suurteholatureihin <100kwh?
Ainakin mitä itse nähnyt niin vain asiointilatureita kaikki, eli 11/22kwh kaikki. Ei senkään puolesta luulisi lämmönhallinnan olevan ongelma?
Onhan noita, esim Vantaan Jumbossa 150 ja 180kW CCS-latureita.
 
Jesse mainitsi vanhemmasta mallista (Enyaq) samankaltainen, että jäähdytys vain pohjan kautta. Joku täällä ainakin puhui ja taisi Jessekin kertoa ,että uudemmat MEB alustaiset jäähdyttää sekä alta, että päältä ja tällä tavoin paranneltu sitäkin.
Onko kukaan törmännyt parkkihalleissa suurteholatureihin <100kwh?
Ainakin mitä itse nähnyt niin vain asiointilatureita kaikki, eli 11/22kwh kaikki. Ei senkään puolesta luulisi lämmönhallinnan olevan ongelma?

Onhan noita jokaisessa kaupungissa, luultavasti vielä useita isossa osassa kaupunkeja.
 
Jesse mainitsi vanhemmasta mallista (Enyaq) samankaltainen, että jäähdytys vain pohjan kautta. Joku täällä ainakin puhui ja taisi Jessekin kertoa ,että uudemmat MEB alustaiset jäähdyttää sekä alta, että päältä ja tällä tavoin paranneltu sitäkin.
Onko kukaan törmännyt parkkihalleissa suurteholatureihin <100kwh?
Ainakin mitä itse nähnyt niin vain asiointilatureita kaikki, eli 11/22kwh kaikki. Ei senkään puolesta luulisi lämmönhallinnan olevan ongelma?
Voiko olla, että pohjoisemmassa Prisman ABC-lataukset ja K-lataus hoidetaan parkkihallin sijaan pihalla?

Ainakin meillä tuossa lähellä Iso Omenan parkkihallissa näyttäisi kaikki Prisman ABC-latauspisteet olevan nopeita 300 kW. Asiointilatureita siellä ei sovelluksen mukaan ole lainkaan.


Edit. ID.7 paloi Keravan Prismassa, jossa ABC-latauksen parkkihallissa olevat latauspisteet ovat enintään 80 kW CCS. Toki siellä on myös hitaita 22 kW, mutta ID.7 kalliina ja isoakkuisena on todennäköisesti valinnut tehokkaamman 80 kW, jolleivät kaikki teholaturit ole juuri silloin olleet varattuja.

Screenshot_2025-10-10-14-01-37-15_a697e38f522af950aab94938137e5646.jpg


Screenshot_2025-10-10-14-14-49-04_a697e38f522af950aab94938137e5646.jpg


Screenshot_2025-10-10-14-19-40-88_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Voiko olla, että pohjoisemmassa Prisman ABC-lataukset ja K-lataus hoidetaan parkkihallin sijaan pihalla?

Ainakin meillä tuossa lähellä Iso Omenan Prisman parkkihallissa näyttää kaikki olevan nopeita 300 kW-latauspisteitä. Asiointilatureita siellä ei sovelluksen mukaan ole lainkaan.

Screenshot_2025-10-10-14-01-37-15_a697e38f522af950aab94938137e5646.jpg
No täältä Oulussa ei ainakaan prisojen/citymarkettien yhteydessä ole parkkihallia vaan laturit köllöttelevät pihalla. Onkohan Oulussa nyt ylipäätään yhtään parkkihallia missä nopeita latauspisteitä olisi tarjolla, Kivisydämessä nyt luulis olevan mutta eipä ole tullut koskaan käytyä kun ei sille käyttöä
 
IMG_1949.jpeg

PCF Magazinessa juttua Taycanista. Aikamoisia lastentauteja, vuosimalli 2020. Toivottavasti Porsche ottaa opiksi näistä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
289 372
Viestejä
4 954 888
Jäsenet
79 638
Uusin jäsen
TekniikkaTeemu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom