Yleistä keskustelua sähköautoista

No mene kokeilemaan niin huomaat kyllä eron itsekin. EQS ulkomitat on jossain ihan muualla kun sisätiloissa.
Kyllä nuo sisämitat on myös todellä lähellä toisiaan. Molemmat autot on tuttuja. Vai onko joku tietty sisämitta mikä mielestäsi eroaa paljon varsinkin näin arkikäytössä? :)
Ulkomitat tosiaan vastaavat kuten yllä jo kerrottiinkin.
Lisäksi tuolla välirahalla saa paljon varusteita sähkäriin ja jää vielä kiva rahanippu seuraavaankin auton vaihtoon.
-Jari-
 
Tuohon sen verran korjausta että Autoholdi noissa on aina ollut, ainakin jokaisessa mitä itse olen ajanut kun ne mebbiläisissäkin on ollut jo vuosia.
Kiitos korjauksesta. Tarkoitin sitä, että yhden polkimen ajossa auto ei pysähdy vauhtipolkimen noston jälkeen, vaan jää ryömimään. Varsinainen autohold taisi tosiaan olla.
 
Kyllä nuo sisämitat on myös todellä lähellä toisiaan. Molemmat autot on tuttuja. Vai onko joku tietty sisämitta mikä mielestäsi eroaa paljon varsinkin näin arkikäytössä? :)
Ulkomitat tosiaan vastaavat kuten yllä jo kerrottiinkin.
Lisäksi tuolla välirahalla saa paljon varusteita sähkäriin ja jää vielä kiva rahanippu seuraavaankin auton vaihtoon.
-Jari-
No pelkästään tavaratila on 20 cm kapeampi ja 25 cm lyhyempi. Vaikea sanoa mihin ne hieman GLS:ää pienemmät ulkomitat on saatu kadotettua.
 
KIA EV6:n melko paljon akkumoduuleita jouduttu vaihtamaan, kuitenkin suhtkoht tuore peli kyseessä.
Mistähän lie johtuu?
Liian kovat lataustehot/akun puutteellinen jäähdytys?
Maanantai kappale?
Ei ole noudatettu 20/80-sääntöä eli ladattu akku aina täyteen?😆
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://youtu.be/MIuC0zhXYNc?si=k3-uk885amzoPu78
 
KIA EV6:n melko paljon akkumoduuleita jouduttu vaihtamaan, kuitenkin suhtkoht tuore peli kyseessä.
Mistähän lie johtuu?
Liian kovat lataustehot/akun puutteellinen jäähdytys?
Maanantai kappale?
Ei ole noudatettu 20/80-sääntöä eli ladattu akku aina täyteen?😆
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://youtu.be/MIuC0zhXYNc?si=k3-uk885amzoPu78

Noin uudessa jo ajettu akkutakuu yli niin oletettavastihan se on rajusti pikaladattu taksi ollut.
 
Mersun uusi hinnasto CLA:lle on julkaistu 14.10. Takavetoisen 250+:n hinta pomppasi odotetusti 5 000 €, joten nyt Suomessa on taas tuttuun ja turvalliseen tapaan kalliimpaa kuin Saksassa. Nelivetoisen 350:n hinta pysyi ennallaan.

Uutena hinnastosta löytyy CLA 200, jossa on 58 kWh LFP, 165 kW/335 Nm, 541 km (AMG 529 km). Se on 600 € halvempi kuin CLA 250+:n aloitustarjous, eli nyt mallien välillä on 5 600 €.


Screenshot_2025-10-18-10-14-04-98_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
 
KIA EV6:n melko paljon akkumoduuleita jouduttu vaihtamaan, kuitenkin suhtkoht tuore peli kyseessä.
Mistähän lie johtuu?
Liian kovat lataustehot/akun puutteellinen jäähdytys?
Maanantai kappale?
Ei ole noudatettu 20/80-sääntöä eli ladattu akku aina täyteen?😆
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://youtu.be/MIuC0zhXYNc?si=k3-uk885amzoPu78

Se oli sentään positiivista että tuossa ei tarvitse koko akkua vaihtaa vaan voi vaihtaa vioittuneet moduulit. Valitettavaa ettei pelkkää vioittunutta kennoa voinut vaihtaa vaan koko moduuli meni vaihtoon jos yksikin sen kuudesta kennosta on vioittunut, mutta parempi tuokin kuin että koko akku eli 32 moduulia pitäisi vaihtaa kerralla.
 
Onko noilla type 2 latureilla käytännössä mitään eroja vai joku halvin parin sadan laturi vaan? Eikö näissä nyt pitäisi kaikissa riittävät suojaukset yms olla ja ladata 11kW teholla kun auto vaan ottaa vastaan? Tesla Model 3 kyseessä.
 
Ominaisuudet vaihtelee, mutta jos on yhtään tunnetusta paikasta Euroopasta ettei alibabalta suoraan hankittu niin sen suhteen kyllä.

Olettaen, että sähkäri on vetänyt syötön latauslaitteelle kunnon kaapelilla ja kytkennät tiukat. Oon päästelly täydellä, mutta kun mitään tarvetta ei ole niin laskin autosta 16A > 13A tehot ettei rasitu liikaa, varmuuden vuoksi.
 
Noin uudessa jo ajettu akkutakuu yli niin oletettavastihan se on rajusti pikaladattu taksi ollut.
Kyllä varmaan taksikäytössä ollut. Mutta tuohan on ihan mahdollinen skenaario kun ajetaan siviilipuolella pidempää siivua: muutama pikalataus samalle päivälle, akuston lämpötila nousee ja joku kenno sanoo poks.
Toyotahan rajoitti b-alkuisen sähköautomallinsa pikalatauksia 2kpl/vrk, mutta ehkä syystäkin? Ko. rajoitukselle kyllä kovasti naureskeltiin.
 
Tuo kyllä kismittää että Kia ilmoittaa SOH:sta jonkinlaisen pilipali "auton ikään suhteutetun" arvon. Tuota voisi melkein kutsua jo valehteluksi, mutta ainakin se on tiedon pimittämistä, ja vieläpä kai aika tärkeän tiedon jos takuuseen kuuluu ettei SOH mene n vuoden aikana jonkin tietyn prosenttimäärän alle. Ellei sitten sillä viitata juuri tuohon suhteutettuun arvoon?

Ja miten tuo edes ilmoitetaan tuon videon autossa jossa useita moduuleita on vuosien aikana jo vaihdettu uusiin? Eli vaikka akku on osittain uusittu, vertaileeko se SOH:ia auton tehtaalta ulostulovuoteen, vai miten homman on tarkoitus toimia? Uusii akun niin SOH pompahtaa 120%:iin koska on paremmassa kunnossa kuin sen ikäisellä autolla pitäisi olla?

Joskus vähän miettinytkin että voiko ODB-lukijalla ulossaatuun akun SOH-arvoon luottaa vai voiko se olla mitä tahansa soopaa. Ilmeisesti voi. Vähän niinkuin Windows väittää että läppärini akun kunto on "erinomainen", mutta tarkemmin tarkasteltuna sen kapasiteetista on n. 50% jäljellä, ja joskus se saattaa äkisti simahtaa muutaman minuutin sisään vaikka väittää olevan vielä 60% akkua jäljellä, eli akun lataus joskus, ei aina, romahtaa jostain päälle viidestäkympistä melkein nollaan ja Windows tekee hätäjarrutuksen (ei ehdi edes shutdownia ajaa vaan vetää vain virrat pois).

EU voisi olla välillä hyodyllinen ja vaatia että sähköautot ilmoittavat akun todellisen kunnon, niin hyvin kun sen voi arvioida. Ei mitään tuollaista venkoilua.
 
Miten tuo SOH muuten lasketaan? Akun varaustilannehan tietääkseni edelleen voidaan mitata vain napajännitteestä (plus korjaustaulukot lämpötilalle). Eli ladataanko akku täyteen ja verrataan napajännitettä siihen, mitä se oli uutena?
 
Kai se enemmän tai vähemmän pohjautuu siihen millaista dataa BMS on akusta kerännyt ja vertaa sitä uuden akun arvoihin. Akkumoduuleissa olevat BMS kerää tietoja kennotasolla ja samalla huolehtii et balansointi pysy kunnossa.
 
Miten tuo SOH muuten lasketaan? Akun varaustilannehan tietääkseni edelleen voidaan mitata vain napajännitteestä (plus korjaustaulukot lämpötilalle). Eli ladataanko akku täyteen ja verrataan napajännitettä siihen, mitä se oli uutena?
Coulomb counterreita kai aika yleisesti käytetään.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://youtu.be/WVMeXdviNrg
 
Ja miten tuo edes ilmoitetaan tuon videon autossa jossa useita moduuleita on vuosien aikana jo vaihdettu uusiin? Eli vaikka akku on osittain uusittu, vertaileeko se SOH:ia auton tehtaalta ulostulovuoteen, vai miten homman on tarkoitus toimia? Uusii akun niin SOH pompahtaa 120%:iin koska on paremmassa kunnossa kuin sen ikäisellä autolla pitäisi olla?

Ei sinne voi vaihtaa uusia kennoja väliin, vaan vioittunut kenno vaihdetaan toiseen suunnilleen yhtä kuluneeseen kennoon. Tuon takiahan se akkujen korjaus on hankalaa, kun pitää olla käytettävissä valikoima eritasoisia kennoja joista valita suunnilleen vastaava mitä akustossa on ennalta.

Kai se enemmän tai vähemmän pohjautuu siihen millaista dataa BMS on akusta kerännyt ja vertaa sitä uuden akun arvoihin. Akkumoduuleissa olevat BMS kerää tietoja kennotasolla ja samalla huolehtii et balansointi pysy kunnossa.

Tuon SOH voi mitata joko niin että mitataan täyteen ladatusta akusta purettu energia, ja verrataan sitä lopuksi akun lepojännitteeseen, joka on käsittääkseni se metodi jolla se pajalla tehtävä varsinainen mittaus tapahtuu, mutta autojen sisäiset ovat tietääkseni yleensä vaan kumuloitunut akusta otettu energia, jossa on hieman jotain latausolosuhdekerrointa, jota verrataan valmistajan ilmoittamaan akkumoduulin kestoon.

Sinänsä jonkinlainen kWh mittari voisi olla ihan perusteltu varuste sähköautossa, suunnilleen samalla tarkkuudellahan se kertoisi akun kunnosta kuin perinteinen polttispelin matkamittarikin.. Toisaalta kyllähän se kilometrimäärä yleensä kasvaa sitä tahtia kun akun läpi menee energiaa..
 
Sinänsä jonkinlainen kWh mittari voisi olla ihan perusteltu varuste sähköautossa, suunnilleen samalla tarkkuudellahan se kertoisi akun kunnosta kuin perinteinen polttispelin matkamittarikin.. Toisaalta kyllähän se kilometrimäärä yleensä kasvaa sitä tahtia kun akun läpi menee energiaa..
Meinasin että onhan niissä, mutta taidat nyt tarkoittaa kokonaiskulutuksen näyttö ihan mittaristossa. kokonais km rivin alapuolella. :-)
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
290 386
Viestejä
4 975 399
Jäsenet
79 754
Uusin jäsen
roopelylyoja

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom