Yleistä keskustelua sähköautoista

Eikö se mula lopu kun laittaa turvavyön kiinni?

Sitä turvavyötä on hankala laittaa kiinni, kun istuu kuskin penkillä ja ajaa. Mä en yleensä tajua laittaa turvavyötä kiinni kun heitä läppärilaukun takapenkille ja se pimputus kyllä hieman kyrsii.
 
Siis myös turvavyö pimputuksen?
Sitä en kyllä testannut, kun tapana on ajaa turvavyö päällä. Mutta ellen nyt ihan väärin muista, ihan pienessä nopeudessa tuokaan ei pimputa. Tai sitten sekoitan Volvoon. Se tietysti ihan hyvä jos antaa esimerkiksi siirtää autoa pihassa ilman konsertin alkamista ja muistaakseni tuossakin siis oli niin.
 
Mahtaa olla painava läppäri kun pimputuksen aiheuttaa :)
Mutta onhan tuo suunnittelumoka jos tuollainen esine jo laukaisee pimputuksen.
 
Sitä turvavyötä on hankala laittaa kiinni, kun istuu kuskin penkillä ja ajaa. Mä en yleensä tajua laittaa turvavyötä kiinni kun heitä läppärilaukun takapenkille ja se pimputus kyllä hieman kyrsii.
Parempi opella laittamaan se laukku suosiolla jalkatilaan kuin poistaa turvavyöpimputin. Äkkijarrutuksessa tai kolarissa penkiltä lentävä läppäri on turha riski.
 
Parempi opella laittamaan se laukku suosiolla jalkatilaan kuin poistaa turvavyöpimputin. Äkkijarrutuksessa tai kolarissa penkiltä lentävä läppäri on turha riski.

Kyllä mä laitan repun mitä kannan omassa selässä, ihan penkille, en halua kuraa ja paskaa lattiamatoilta reppuun ja sitä kautta mun selkään.

Kolarissa se lentävä läppäri on riski ihan missä tahansa, paitsi vyötettynä kiinni, se on puoli sekuntia kun kassi tulee sieltä lattialta naamaan kolarissa jos on tullakseen.
 
han ensimmäinen asia mikä koodataan autosta pois on turvavöistä valittaminen, valo saa palaa, mutta ääntä ei lähde.
Miten se valo siellä mittaristossa voi takapenkillä istujoita informoida, että pitäisi laittaa turvavyö? Ei mitenkään.

Omasta mielestä tuo turvavyöpimputin on ihan aiheesta ja erittäin hyödyllinen. Muista pimputtimista olen sitten hieman eri mieltä.
 
Miten se valo siellä mittaristossa voi takapenkillä istujoita informoida, että pitäisi laittaa turvavyö? Ei mitenkään.

Omasta mielestä tuo turvavyöpimputin on ihan aiheesta ja erittäin hyödyllinen. Muista pimputtimista olen sitten hieman eri mieltä.

Kuljettaja on vastuussa, että kaikilla on vyöt kiinni ja omassa autossa varoitusvalot palaa taustapeilin kohdalla katossa.
 
Omassa pimputtaa yli 20km/h nopeuksissa. En itse henkilökohtaisesti ymmärrä noista valitusta, mutta jos kuski haluaa ilman noita ajella niin käyttää sitten niitä klipsuja. Sinänsä ymmärrän jos jotain palstoja kierretään katselemassa ja ovesta noustaan ja istutaan jatkuvasti jossain yksityisellä hidasvauhtisella metsätiellä niin noissa on joku pointti.

Muussa käytössä en sitten ymmärrä yhtään. Jos pitää roudata romua niin laittaa sen joko jalkatilaan tai laittaa turvavyöllä kiinni (itsellä taisi viimeksi olla isohko kaiutin etupenkillä tai sitten tuo reppu). Itse jos en takakonttiin laita niin yleisemmin päätyy kuskin taakse jalkatilaan kun sillä puolella harvemmin on porukkaa. Ja ruo on repulle aika tiukka sovitus.

Kun nyt sähköautoissa ollaan, niin se klipsi voi olla myös tarpeellinen jos ei halua että auto "sammuttaa" itseään jatkuvasti jos pitää portteja tms. availla tai vaikka mökillä raivataan jotain ojan laitaa ja raivaustähteet heitetään peräkärryyn ja liikutetaan autoa työn mukana eteenpäin.
 
Viimeksi muokattu:
Parempi opella laittamaan se laukku suosiolla jalkatilaan kuin poistaa turvavyöpimputin. Äkkijarrutuksessa tai kolarissa penkiltä lentävä läppäri on turha riski.

Se riski on analysoitu ja hyväksytty. Parin kilon painoinen läppärilaukku ei kovin paljon kineettistä energiaa keräisi taajamanopeuksien törmäyksessä.

Sen sijaan se kerää aika paljon likaa sieltä jalkatilasta.
 
Miten se valo siellä mittaristossa voi takapenkillä istujoita informoida, että pitäisi laittaa turvavyö? Ei mitenkään.

Omasta mielestä tuo turvavyöpimputin on ihan aiheesta ja erittäin hyödyllinen. Muista pimputtimista olen sitten hieman eri mieltä.
Ainakin meillä kotoa lähtiessä vaimo touhuaa vieressä aina jotain niin, ettei meinaa muistaa vyötä kiinnittää. Ja kun tosiaan ihan pienessä nopeudessa ei vielä herjaa, niin on tuo nyt pimputtimien fiksuimmasta päästä. Toisen ihan fiksun bongasin just eilen tuota pikkuista testaillessa. Antoi ihan selvän äänimerkin silloin, kun testimielessä olin ajamassa ulos kaistalta ilman vilkun käyttöä. Tuo siis maltillisen ohjausliikkeen lisäksi. Kyllä pimputuksenkin silloin hyväksyy, jos se voi ihan oikeasti pelastaa hengen...
 
Kun nyt sähköautoissa ollaan, niin se klipsi voi olla myös tarpeellinen jos ei halua että auto "sammuttaa" itseään jatkuvasti jos pitää portteja tms. availla tai vaikka mökillä raivataan jotain ojan laitaa ja raivaustähteet heitetään peräkärryyn ja liikutetaan autoa työn mukana eteenpäin.
Tämä on kyllä ärsyttävä ominaisuus nykyautoissa. Polttisaikana tuon sai kierrettyä laittamalla start-stopin pois päältä, jolloin se ei sammuttanut virtoja (tai moottoriakaan) ovea avatessa. Mutta sähköautossa kun ei ole moista nappulaa, niin se sitten sammuu aina, ellei tosiaan ole vyö kiinni. Kun olisi edes joku kikka millä saisi jätettyä päälle, tyyliin vaihde vapaalle ja kässäri päälle, mutta ei. Nämä kokemukset siis Bemarilla, jotkut sähköautot taitaa jäädä päälle edelleen, mutta ne on vähemmistössä.
Ainakin meillä kotoa lähtiessä vaimo touhuaa vieressä aina jotain niin, ettei meinaa muistaa vyötä kiinnittää. Ja kun tosiaan ihan pienessä nopeudessa ei vielä herjaa, niin on tuo nyt pimputtimien fiksuimmasta päästä. Toisen ihan fiksun bongasin just eilen tuota pikkuista testaillessa. Antoi ihan selvän äänimerkin silloin, kun testimielessä olin ajamassa ulos kaistalta ilman vilkun käyttöä. Tuo siis maltillisen ohjausliikkeen lisäksi. Kyllä pimputuksenkin silloin hyväksyy, jos se voi ihan oikeasti pelastaa hengen...
Bemarissa tuo pimputus alkaa melko korkeassa nopeudessa, tyyliin neljässäkympissä. Mutta lisäksi siinä on aika, että vaikka ajaisi hitaasti, niin lopulta alkaa pimputtaa. Käytännössä siis voi ajaa vaikka postilaatikolta kotiin ilman vyötä, eikä vielä ala valittaa. Minusta saisi olla noin merkistä riippumatta, mutta monet taitaa pimputella lähes heti. Jenkkiautot pimputtaa jo siinä kohtaa, kun laittaa virrat päälle ilman vyötä.

Näiden takia auto pitää koeajaa ennen ostoa, kun nämä systeemit toimii niin erilailla. Itse en voi sietää mitään turhia pimputuksia ja omasta mielestä kaistavahtikin lukeutuu näihin. Ratin tärinä ja ohjausliike riittää, ei siinä piipitystä tarvita lisäksi. En myöskään halua aina vakkaria käyttäessä pimputusta, tyyliin Tesla. Kaistavahti itsessäänkin kyllä toimii varsin erilailla käyttökelvottoman ja avustavan väliltä. Onneksi omassa on herkkyyssäätö ja miedoin asetus on jopa ihan kelvollinen. Silloin se puuttuu toimintaan vain vaaratilanteessa eli sulkuviivaa ylittäessä tai jonkun ollessa kuolleessa kulmassa. Muuten voi vaihtaa kaistaa vaikka ilman vilkkua, eikä se siitä suutu. Mutta eihän bemarikuskit ikinä niin tekisi... Jostain syystä Neue Klassessa auto silti vilkuttaa automaattisesti, jos kaistaa meinaa vaihtaa ilman vilkkua.
 
  • Tykkää
Reactions: Sid
Kyllähän tuo turvavyöpimputin on ihan hyvä ratkaisu eikä sitä tulisi mieleenkään ottaa pois.

Ajat ovat muuttuneet, tuleepa mieleen 90-luvulta kun eräs tuttavaperheen isä oli Volvoa ostamassa uutena ja kynnyskysymykseksi muodostui tuo pimputin, ostaja sanoi ettei osta autoa jossa tuollainen on johon myyjä kysyi että lyödäänkö kaupat lukkoon jos pimputin otetaan pois. Tähän myöntävä vastaus ja myyjä haki sivuleikkurit joilla katkaisi pimputtimen johdon. Kaupat tulivat. Enään ei taitaisi onnistua.
 
Tämä on kyllä ärsyttävä ominaisuus nykyautoissa. Polttisaikana tuon sai kierrettyä laittamalla start-stopin pois päältä, jolloin se ei sammuttanut virtoja (tai moottoriakaan) ovea avatessa. Mutta sähköautossa kun ei ole moista nappulaa, niin se sitten sammuu aina, ellei tosiaan ole vyö kiinni. Kun olisi edes joku kikka millä saisi jätettyä päälle, tyyliin vaihde vapaalle ja kässäri päälle, mutta ei. Nämä kokemukset siis Bemarilla, jotkut sähköautot taitaa jäädä päälle edelleen, mutta ne on vähemmistössä.

Bemarissa tuo pimputus alkaa melko korkeassa nopeudessa, tyyliin neljässäkympissä. Mutta lisäksi siinä on aika, että vaikka ajaisi hitaasti, niin lopulta alkaa pimputtaa. Käytännössä siis voi ajaa vaikka postilaatikolta kotiin ilman vyötä, eikä vielä ala valittaa. Minusta saisi olla noin merkistä riippumatta, mutta monet taitaa pimputella lähes heti. Jenkkiautot pimputtaa jo siinä kohtaa, kun laittaa virrat päälle ilman vyötä.

Näiden takia auto pitää koeajaa ennen ostoa, kun nämä systeemit toimii niin erilailla. Itse en voi sietää mitään turhia pimputuksia ja omasta mielestä kaistavahtikin lukeutuu näihin. Ratin tärinä ja ohjausliike riittää, ei siinä piipitystä tarvita lisäksi. En myöskään halua aina vakkaria käyttäessä pimputusta, tyyliin Tesla. Kaistavahti itsessäänkin kyllä toimii varsin erilailla käyttökelvottoman ja avustavan väliltä. Onneksi omassa on herkkyyssäätö ja miedoin asetus on jopa ihan kelvollinen. Silloin se puuttuu toimintaan vain vaaratilanteessa eli sulkuviivaa ylittäessä tai jonkun ollessa kuolleessa kulmassa. Muuten voi vaihtaa kaistaa vaikka ilman vilkkua, eikä se siitä suutu. Mutta eihän bemarikuskit ikinä niin tekisi... Jostain syystä Neue Klassessa auto silti vilkuttaa automaattisesti, jos kaistaa meinaa vaihtaa ilman vilkkua.
Kamalimpia ovat pimputukset, joiden syystä ei ole hajuakaan. Vievät huomion ja hämmentävät, eli aiheuttavat vain vaaraa. Tuo jokaisen rajoituskyltin kohdalla pimputtava oli hyvä esimerkki siitä. Sai kyllä jonkin aikaa ajaa ennen kuin tajusi, mitä helvettiä se oikein pimputtelee. Jokseenkin idioottimainen koko toiminto, mutta onneksi saa pysyvästi pois.
 
Ei se parin kilon painoinen läppärilaukku myöskään saa sitä turvavyöräikkää valittamaan.
Itse huomannut sellaisen että se ei välttämättä heti käy pimputtamaan, mutta jostain pompusta kun ajaa niin luulee että siinä istuu joku eikä lopeta ennenkuin repun nostaa pois / laittaa vyön kiinni.
 
  • Tykkää
Reactions: Ed!
A sarjan mersussa oli joskus ongelma, että keskimmäinen takapaikka ilmoitti tyhjänä, että turvavyö pitää kiinnittää. Jouduin sitten pitämään siinä turvavyötä kiinni koko ajan.
 
Ostakaa edelleen se Toyota sopivalla värillä niin ei kaaret hirvitä. Se sitten jos sieltä ei löydy mieleistä niin sitten voi toki tökkiä. Tai sitten teippaatte kuten kaikki Teslat tekee (kärjistetysti).

Googalailin kuvia, onko tuosta Toyota sähkiksestä jotain väriversioita missä nuo mustat "lokari" pinnat on korinvärisiä.

Juu. Mä ostin myöhemmin alista parilla eurolla palikan siihen ettei tartte edes turvavyötä laittaa repulle.

Riippuu varmaan autosta ja paikasta, mutta noissa muistutellaan siitä että auto tulkkaa siinä silloin isuvan matkustajan ja turvajärjestelmät toimii sen mukaan. Se onko se läppäritilanteessa vaarallista ei ehkä niin paljon kuin matkustajan paikalla. No ehkä riippuu miten matkustajat sijoittuneet tai ono heitä kuskin lisäksi.



Kyllä mä laitan repun mitä kannan omassa selässä, ihan penkille, en halua kuraa ja paskaa lattiamatoilta reppuun ja sitä kautta mun selkään.

Tässä aina herkästi unohtuu että erilaista arkea eletään, joillain voi olla paljonkin sitä jalkatilaa sotkevaa käyttöä, joillain taasen harvoin saati kaikki paikat täynnä. Ja se tunkeeko apukuskin jalkatilaa vai kuskin penkin taakse.


Kolarissa se lentävä läppäri on riski ihan missä tahansa, paitsi vyötettynä kiinni, se on puoli sekuntia kun kassi tulee sieltä lattialta naamaan kolarissa jos on tullakseen.

Tässä ilmeisesti vähän lentomatkustaminen luonut itselle mielikuvaa että siellä lattialla olisi turvallisempi paikka.

Ja myönnän että joskus olen penkilla tavaraa "sitonut" turvaväyllä, mutta kolmipisteen miettinyt enemmänkin henkiseksi huojaamiseksi kuin siihen että se laukku, laatikko niissä pysyisi. En väitä etteikö jotain kassia voisi vyöttää paremmin kuin jotain läppärä laukkua, tai pahavi/muovi -laatikkoa.

Siis pohdin sillä että yliherkkä pimputteliä ärsyttää, mutta missä menee se raja, turvallisuus juttu että ihan aiheesta, kannustaisi sijoittaan turvallisemmin.

Edit
Jos läppäri laukko apukuskin penkillä ja sivukolari kuskin puolelle, niin no. kai silloinkin se jalkatila parempi. Toiste päin , törmäus oikealla niin varsinkin
 
Eikös se nykyautojen jatkuva piippaaminen johdu ihan lainsäädännöstä eikä valmistajien osaamattomuudesta? Omasta mielestä auton pitäisi tehdä kuten kuljettaja haluaa eikä kuten se nyt sattuu sillä softaversiolla toimimaan. En esim keksi miksi auton pitäisi automaattisesti sammua kun ei se tiedä mitä haluan tehdä? Piippauksistakin pitäisi olla joku "critical only" moodi jossa vain renkaiden äkillinen tyhjeneminen tai vastaava aiheuttaisi varoituksen.

En tiedä sitten voisiko noihinkin tulla jotain järkeä jatkossa. Jos nyt vertaa vaikka siihen että tietyn aikakauden autoissa ei valot pala ja kosketuslevy rateista luopuminen
 
Viimeksi muokattu:
BYD Atto kolmosella tässä nyt pari päivää ajeltu kun uusi auto tilattu.
Pari sataa heppa ja aika kivasti kulkee vaikka painoa on melkein 1800 kiloa.
Kyyti ehkä hiukan liian pehmeä.


PXL_20251219_053235950.jpg


PXL_20251219_053251996.jpg
 
Tämä on kyllä ärsyttävä ominaisuus nykyautoissa. Polttisaikana tuon sai kierrettyä laittamalla start-stopin pois päältä, jolloin se ei sammuttanut virtoja (tai moottoriakaan) ovea avatessa. Mutta sähköautossa kun ei ole moista nappulaa, niin se sitten sammuu aina, ellei tosiaan ole vyö kiinni. Kun olisi edes joku kikka millä saisi jätettyä päälle, tyyliin vaihde vapaalle ja kässäri päälle, mutta ei. Nämä kokemukset siis Bemarilla, jotkut sähköautot taitaa jäädä päälle edelleen, mutta ne on vähemmistössä.

Bemarissa tuo pimputus alkaa melko korkeassa nopeudessa, tyyliin neljässäkympissä. Mutta lisäksi siinä on aika, että vaikka ajaisi hitaasti, niin lopulta alkaa pimputtaa. Käytännössä siis voi ajaa vaikka postilaatikolta kotiin ilman vyötä, eikä vielä ala valittaa. Minusta saisi olla noin merkistä riippumatta, mutta monet taitaa pimputella lähes heti. Jenkkiautot pimputtaa jo siinä kohtaa, kun laittaa virrat päälle ilman vyötä.

Näiden takia auto pitää koeajaa ennen ostoa, kun nämä systeemit toimii niin erilailla. Itse en voi sietää mitään turhia pimputuksia ja omasta mielestä kaistavahtikin lukeutuu näihin. Ratin tärinä ja ohjausliike riittää, ei siinä piipitystä tarvita lisäksi. En myöskään halua aina vakkaria käyttäessä pimputusta, tyyliin Tesla. Kaistavahti itsessäänkin kyllä toimii varsin erilailla käyttökelvottoman ja avustavan väliltä. Onneksi omassa on herkkyyssäätö ja miedoin asetus on jopa ihan kelvollinen. Silloin se puuttuu toimintaan vain vaaratilanteessa eli sulkuviivaa ylittäessä tai jonkun ollessa kuolleessa kulmassa. Muuten voi vaihtaa kaistaa vaikka ilman vilkkua, eikä se siitä suutu. Mutta eihän bemarikuskit ikinä niin tekisi... Jostain syystä Neue Klassessa auto silti vilkuttaa automaattisesti, jos kaistaa meinaa vaihtaa ilman vilkkua.

BMW:ssä oli i3 aikaan taukotuuletus, kai se jää päälle lukittaessa auton.

Teslassa kaks näpäitystä, niin virrat säilyy puhaltimessa aina siihen saakka kun 10 % akkua, ei mitään aikarajoitteita, sisälämpötilaa voi seurata ja säätää toki myös äpistä, sekä saa ilmoitukset kun asetuslämpötilassa. Harmi näiden pienten asioiden osaamaton hoitaminen perinnemerkeillä.
 
Miksi VW on pilannut hyvän softan navigaattorin hakutoiminnon heikkoudella. Jos haluat ladata Neste MY latauksella, niin et saa haettua ko. latureita karttakuvaan, josta valitset sopivimman, vaan navi näyttää kaikki laturit luettelona, josta pitää joko arpoa, tietää tai katsoa puhelimella mikä olisi se oikea kaikista vaihtoehtoista. En kyllä vieläkään tiedä miksi fontti pitää olla niin iso kuin näissä on.

VW myös monopolisoi navinsa, et saa sortattua kuin chargepass ja Ionityn laturit reititykseen, vaikka navi hyvin löytää gmaps pohjalta kaikenlaisia latureita.

Näyttää Teslan navi yhä olevan yksi parhaista, vaikka siinäkin ongelmansa, mutta saa haettua latureita matkan varrelta karttakuvan kautta. Akun lämmitys onnistuu kaikkiin googlessa näkyviin latureihin.

1766383739267.png
 
Näyttää Teslan navi yhä olevan yksi parhaista, vaikka siinäkin ongelmansa, mutta saa haettua latureita matkan varrelta karttakuvan kautta. Akun lämmitys onnistuu kaikkiin googlessa näkyviin latureihin.
Omassa käytössä oli kyllä tosi iso miinus, kun käyttää vain teslan latureita reittien luonnissa ja pahimmassa tapauksessa kierrättää pitkiäkin kiertoteitä jotta saa latausmaksut tilitettyä omille latureille. Varsinkin jos ajaa uuteen paikkaan niin ei oikein itse osaa suoraan sanoa onko ehdotus hyvä vai huono.
 
Jos lataus ei ole ilmaista, niin miksi pitäisi käyttää vain tiettyn ketjun latureita ?
Itse käytän kaikkea mahdollista eteen tulevaa, kun vaan latausteho on kohdallaan. Turha noista nirsoilla ja tehdä elämää sen takia vaikeammaksi....
 
Miksi VW on pilannut hyvän softan navigaattorin hakutoiminnon heikkoudella. Jos haluat ladata Neste MY latauksella, niin et saa haettua ko. latureita karttakuvaan, josta valitset sopivimman, vaan navi näyttää kaikki laturit luettelona, josta pitää joko arpoa, tietää tai katsoa puhelimella mikä olisi se oikea kaikista

Huonommin voisi olla. Tuli nimittäin ajettua tuliterää Renaultia (ei tosin sähkö). Siinä on normaalin qwerty-näppiksen leiska, mutta kirjaimet olikin abcde-järjestyksessä. Kokeile siinä sitten jotain kirjoittaa. Ja mikä lienee ollut edes tuon älynväläyksen takana.
 
Omassa käytössä oli kyllä tosi iso miinus, kun käyttää vain teslan latureita reittien luonnissa ja pahimmassa tapauksessa kierrättää pitkiäkin kiertoteitä jotta saa latausmaksut tilitettyä omille latureille. Varsinkin jos ajaa uuteen paikkaan niin ei oikein itse osaa suoraan sanoa onko ehdotus hyvä vai huono.
Tuo on poistunut tänä vuonna, saat kenen vaan laturit reitille.
 
Omassa käytössä oli kyllä tosi iso miinus, kun käyttää vain teslan latureita reittien luonnissa ja pahimmassa tapauksessa kierrättää pitkiäkin kiertoteitä jotta saa latausmaksut tilitettyä omille latureille. Varsinkin jos ajaa uuteen paikkaan niin ei oikein itse osaa suoraan sanoa onko ehdotus hyvä vai huono.
Laitan käytännössä aina sen poista kaikki latauspysähdykset ja lataan siellä missä haluan. Sen verran jo kilometrejä takana ettei ole mitään tarvetta automaattiselle reititykselle. Ja tiedän varsin hyvin kaikki laturit koko maassa.

Olisi tietysti parempi jos navi osaisi käyttää kaikkia latureita reititykseen. Tosin usein laittaisin silti navigoinnin laturille pois kun usein en halua esilämmitystä akulle kun tiedän muutenkin että hitaampi lataaminen vaikka 10min riittää ja siinä ajassa ehdin käydä vessassa. Ihan turhaa käyttää kauheasti energiaa akun lämmittämiseen jotta lataus olisi liian nopea ja tulisi ladattua liikaa kallista sähköä kun paljon vähemmälläkin pääsisi kotiin jossa voin ladata halvalla, tai viedä auton työpaikan pihaan ilmaiseen lataukseen.
 
Jos lataus ei ole ilmaista, niin miksi pitäisi käyttää vain tiettyn ketjun latureita ?
Itse käytän kaikkea mahdollista eteen tulevaa, kun vaan latausteho on kohdallaan. Turha noista nirsoilla ja tehdä elämää sen takia vaikeammaksi....

No oisko vaikka hinta? Bensan/dieselin kanssa en itse hirveästi jaksanut ikinä nysvätä kun hintaerot olivat keskimäärin joka tapauksessa kohtuullisen pieniä ja yhdellä tankillisella ajoi niin pitkään, että erot tasaantuivat ajan kanssa joka tapauksessa. Sen sijaan lataushommissa sähkön hinta kahden eri latauspaikan välillä voi olla kaksinkertainen tai ylikin. Massipäälliköitä ei tietenkään kiinnosta, mutta kyllä itse ainakin lataan mieluummin edullisemmin kuin kalliimmin, koska en massipäälliköksi identifioidu. Yhtään pidemmällä reissulla puhutaan kuitenkin useiden kymppien eroista ja kyllä minä ihan arkielämässäni pyrin kymppejäkin säästämään jos se kohtuullisella vaivalla onnistuu. Latausaseman valikoinnin lasken hyvin pieneksi vaivaksi, jonka autoni myös onneksi tekee erittäin helpoksi.
 
Huonommin voisi olla. Tuli nimittäin ajettua tuliterää Renaultia (ei tosin sähkö). Siinä on normaalin qwerty-näppiksen leiska, mutta kirjaimet olikin abcde-järjestyksessä. Kokeile siinä sitten jotain kirjoittaa. Ja mikä lienee ollut edes tuon älynväläyksen takana.
Tietämättä Rellusta mitään niin olen 99% varma että tuon saa muutettua asetuksista. Vanhat ukot jotka eivät tietokoneita käytä mutta ovat pakotettuja navigaattoreita käyttämään suosivat tuota abc layouttia. Ja jollain ihmeellä osaavat sen jopa vaihtaa siihen samalla hun haukkuvat rengin joka sen koneen taas sotkenut.
 
mutta lataushommissa sähkön hinta kahden eri latauspaikan välillä voi olla kaksinkertainen tai ylikin.
Onko tosiaan noin näillä HPC latureilla ? Olen ollut siinä uskossa, että hintataso näillä on suurinpiirtein sama, ei isoja eroja.

Täytyy kyllä myöntää, että en ole pahemmin hintoja katsellut, kun niitä ei samaan tyyliin enään näe kuin bensan hintoja "mainostornista".
 
Onko tosiaan noin näillä HPC latureilla ? Olen ollut siinä uskossa, että hintataso näillä on suurinpiirtein sama, ei isoja eroja.

Täytyy kyllä myöntää, että en ole pahemmin hintoja katsellut, kun niitä ei samaan tyyliin enään näe kuin bensan hintoja "mainostornista".

Minusta nuo on nyt viimeisen vuoden aikana vähän tasoittuneet. Esim. Ionity ei ole enää tuplahintainen ja muutenkin suurin osa latureista on siinä 30 sentin paikkeilla hinnaltaan.
 
No oisko vaikka hinta? Bensan/dieselin kanssa en itse hirveästi jaksanut ikinä nysvätä kun hintaerot olivat keskimäärin joka tapauksessa kohtuullisen pieniä ja yhdellä tankillisella ajoi niin pitkään, että erot tasaantuivat ajan kanssa joka tapauksessa. Sen sijaan lataushommissa sähkön hinta kahden eri latauspaikan välillä voi olla kaksinkertainen tai ylikin. Massipäälliköitä ei tietenkään kiinnosta, mutta kyllä itse ainakin lataan mieluummin edullisemmin kuin kalliimmin, koska en massipäälliköksi identifioidu. Yhtään pidemmällä reissulla puhutaan kuitenkin useiden kymppien eroista ja kyllä minä ihan arkielämässäni pyrin kymppejäkin säästämään jos se kohtuullisella vaivalla onnistuu. Latausaseman valikoinnin lasken hyvin pieneksi vaivaksi, jonka autoni myös onneksi tekee erittäin helpoksi.

Taitaa se ero olla lähinnä euron pari luokkaa nykyisillä hinnoilla. K-lataus 35snt, Recharge 39snt, Neste 39snt,ABC 39snt ja esim. Ionityt K-latauksella 38snt.

Edittinä Neste.
 
Viimeksi muokattu:
Ei pidä enään paikkaansa pl. yksittäistapaukset. Uskaltaisin väittää että 90% Suomen 100KWh+ latureista on 0.32-0.38€/Kwh hintahaarukassa.

Ei se kyllä ihan noin yksioikoisesti mene edelleenkään, vaan tuota sekottaa eri latauspalveluiden aikataksat ja siihen päälle maksaako äpillä vai ilman. Just tuossa edellisellä Keski-Suomen reissulla katsoin, että joku latauspalvelu tarjosi 60c hintaa jos olisi maksanut kortilla tai ei kirjautunut äppskiin, en nyt kyllä enää jaksa muista mikä se noista oli.
 
Ei se kyllä ihan noin yksioikoisesti mene edelleenkään, vaan tuota sekottaa eri latauspalveluiden aikataksat ja siihen päälle maksaako äpillä vai ilman. Just tuossa edellisellä Keski-Suomen reissulla katsoin, että joku latauspalvelu tarjosi 60c hintaa jos olisi maksanut kortilla tai ei kirjautunut äppskiin, en nyt kyllä enää jaksa muista mikä se noista oli.
Tästä lähialueelta kun katsoin niin Tesla ilman teslaa tai tilauksia 0,54c ja virran äpsillä k-lataus 0,67.

Aika hyvä alkaa tilanne olemaan mutta pieniä miinoja vielä on. Ehkä polttoaineissa vastaavat olisi jos ajaisi johonkin venetankille tai pienen syrjäkylän yksittäiselle pumpulle. Niissä ainakin ennenvanhaa saattoi olla +50c bensan normihintaan.
 
IONITY on paljon ajavalle hyvinkin edullinen tilauksella. Neste ja ST1 myös varsinkin ilta/aamu kulkijoille.
 
Ei se kyllä ihan noin yksioikoisesti mene edelleenkään, vaan tuota sekottaa eri latauspalveluiden aikataksat ja siihen päälle maksaako äpillä vai ilman. Just tuossa edellisellä Keski-Suomen reissulla katsoin, että joku latauspalvelu tarjosi 60c hintaa jos olisi maksanut kortilla tai ei kirjautunut äppskiin, en nyt kyllä enää jaksa muista mikä se noista oli.

Kuten sanoin, pääsääntöisesti menee noin. ABC, Neste ja K-Lataus on sama hinta kortilla tai äppillä. Ja noi muodostaa heittoarviona jo 75% kaikista Suomen latureista.

Ainoat poikkeukset taitaa olla Tesla, Ionity ja Recharge.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
295 699
Viestejä
5 047 547
Jäsenet
80 949
Uusin jäsen
korpikettu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom