5G juttelua

Rajua on kyllä käyttö, jos edes suoratoisto joka vaatii joku 10-15 megaa ei toimi kuidun päässä.
Jaa vaikka puhelimen netti siihen telkkaan, niin luulis riittävän, jos paikka ei ole ihan korvessa.
Arvelisin että useimmat tällaisen ongelman kohdatessaan hätäratkaisuna toimivatkin juuri noin, mutta tilanteen korjaamistahan tässä kai haettiin.

Arvelisin että useimmat tällaisen ongelman kohdatessaan hätäratkaisuna toimivatkin juuri noin, mutta tilanteen korjaamistahan tässä kai haettiin.
Juu, mutta ei kai koskaan tule tilannetta, että kuitu kyykkää tuon alle, ellei ole joku vika päällä.
Jos vika päällä, niin hyvä jakaa puhelimesta.
Ja jos toistuu, niin hyvä miettiä kannattaako olla kuidun päässä vai 5g

Juu, mutta ei kai koskaan tule tilannetta, että kuitu kyykkää tuon alle, ellei ole joku vika päällä.
Jos vika päällä, niin hyvä jakaa puhelimesta.
Ja jos toistuu, niin hyvä miettiä kannattaako olla kuidun päässä vai 5g
Haluaisin tontille kuidun, ja ihan lottoahan se on milloin mörköperällä tilaisuus tarjoutuu normaalin rahvaan hintaluokassa tai ollenkaan. Olen kuitenkin sekä foliohattumies että mukavuudenhaluinen. Tästä johtuen pidän siinäkin tapauksessa myös 5G:n joka minulla nyt on ja joka suht äskettäin tuli mahdolliseksi. Pitäisin mobiiliyhteyden myös varalla vaikka se olisi edelleen heikko 4G. Itse asiassa pidin suuressa arvossa hätäyhteytenä kuppaista hidasta mobiilidataa silloin kun käytettävissä oli vielä ADSL ennen kuin alueelta ajettiin infraa alas - EDGE ja paska UMTS olivat ihan kivoja optioita.

Ja joo, toki kuidun kanssa puhelimen 5G tai 4G tai mikä nyt sattuu tilanteen aikana toimimaan on myös "varayhteys" mutta sanoisin enemmän hätäyhteydeksi. Luurin wifihotspot on ruma patentti, ja toki voi järjestää monellakin tapaa niin että taloon saadaan tarvittaessa yhteydet puhelimen kautta. Siinä on vaan se, että tarvitsen puhelinliittymäni mukaani, ja tällöin se ei palvele talon varayhteytenä. Vain henkilökohtaisena hätäyhteytenä.

5G:n varayhteydeksi Starlink on minulle liian vaikean törkyhintaista, siihen en ole lähtenyt.

Haluaisin tontille kuidun, ja ihan lottoahan se on milloin mörköperällä tilaisuus tarjoutuu normaalin rahvaan hintaluokassa tai ollenkaan. Olen kuitenkin sekä foliohattumies että mukavuudenhaluinen. Tästä johtuen pidän siinäkin tapauksessa myös 5G:n joka minulla nyt on ja joka suht äskettäin tuli mahdolliseksi. Pitäisin mobiiliyhteyden myös varalla vaikka se olisi edelleen heikko 4G. Itse asiassa pidin suuressa arvossa hätäyhteytenä kuppaista hidasta mobiilidataa silloin kun käytettävissä oli vielä ADSL ennen kuin alueelta ajettiin infraa alas - EDGE ja paska UMTS olivat ihan kivoja optioita.

Ja joo, toki kuidun kanssa puhelimen 5G tai 4G tai mikä nyt sattuu tilanteen aikana toimimaan on myös "varayhteys" mutta sanoisin enemmän hätäyhteydeksi. Luurin wifihotspot on ruma patentti, ja toki voi järjestää monellakin tapaa niin että taloon saadaan tarvittaessa yhteydet puhelimen kautta. Siinä on vaan se, että tarvitsen puhelinliittymäni mukaani, ja tällöin se ei palvele talon varayhteytenä. Vain henkilökohtaisena hätäyhteytenä.

5G:n varayhteydeksi Starlink on minulle liian vaikean törkyhintaista, siihen en ole lähtenyt.
Just kokeilin, 197m sisään 47 ulos 4g- yhteydellä keskellä maaseutua kunnon suunta-antenneilla.

Hirveästi en näe kuidusta etua. Toki en 5gstäkään. Tarvis olla 10henkinen perhe, että toi hidastelisi.

Täytyy kyllä sanoa että kyllä kiinteään nettiin joku mobiilivarayhteys on nykypäivänä ihan hyvä varotoimi. Itselläni on siis Elisan kaapelimodeemiyhteys joka on ihan luotettava mutta on siinäkin joskus katkoksia. Omassa reitittimessä on SIM-paikka joten siinä minulla on työpaikan tarjoama toisen operaattorin yhteys joka aktivoituu automaattisesti jos pääyhteys pätkii joten kotiverkko siirtyy lähes saumattomasti toiseen yhteyteen tarvittaessa. Ja jos sekin on poikki niin siten voi hätävarana jakaa talouden kännyköistä pain eri operaattorin mobiilinettiä läppäreille mutta koko kotiverkkoa niillä ei ihan helposti saa varmennettua.

Pari-kolme kertaa vuodessa tuo kiinteä yhteys pykii hetken aikaa joten varayhteys aktivoituu ja tosiaan sille vaihtamisessa ei oikeastaan edes huomaa katkosta muuten kuin oma kotiautomaation valvonta keetoo että on siirrytty varayhteydelle. Pääyhteydelle palaaminen ei jostain syystä mene ihan yhtä smoothisti vaan siinä tulee pieni nykäys mutta se saattaa olla joku asetuskysymys jota en ole vielä keksinyt.

Ja jos sekin on poikki niin siten voi hätävarana jakaa talouden kännyköistä pain eri operaattorin mobiilinettiä läppäreille mutta koko kotiverkkoa niillä ei ihan helposti saa varmennettua.
Sopivilla laitteilla saa kotiverkon siirtymään myös kännykän datan varaan tai ylipäätään johonkin wifillä jaettavaan yhteyteen. Mikrotik-reitittimillä ainakin onnistuu, mutta ne vaativat osaamista verkkotekniikasta.

Laittaa kakkos-WAN:iin ethernet/usb-c-adapterin(esim tplink UE300C) niin voi käyttää useimpia puhelimia varayhteytenä. Puhelimen netinjaon asetuksista kytkee vain ethernet-jaon päälle(kaikki Android 11 ja uudemmat) Jos nykyinen reititin ei osaa useampaa WAN:ia niin vaihtaa vaikka Unifin UCG-Ultran tilalle. Varayhteyden käyttöönotto ei vaadi verkkotekniikan osaamista eikä kotiverkon konfiguraatiota tarvitse sotkea mitenkään tai kikkailla wifi-hotspoteilla. Toki modeemi puhelimen tilalta on parempi mutta jos ei halua maksaa ylimääräisestä liittymästä&modeemista. Joskin kakkosliittymät ei välttämättä ole kalliita, esim DNA:lta minulla on 1e/kk 50Mbps BF-tarjouksesta napattuna.

Statistiikka

Viestiketjuista
279 293
Jäsenet
77 906
Uusin jäsen
GentleBob

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom