Ajotavat ja liikennesäännöt

Mitkäs on teidän inhokkiliittymät pk-seudulla?

Itse en tykkää esim. Vaskivuorentieltä Hämeenlinnanväylälle pohjoiseen liittymää, turhan jyrkkä kaarre oikealle jota ei viitsi kaahata.
Ja sitten melko lyhyt kiihdytyskaista. Monilla ei ole sellaista autoa jolla tuossa pystyy kiihdyttämään täyteen 80 km/h. Usein joku SUV-bemari tms. takana hermoilee jo.
Olen huomannut että tuossa monesti isoa tietä ajavat vaihtavat vasemmalle kaistalle !!jota_ei_saisi_tehdä!!

Itse en tykkää esim. Vaskivuorentieltä Hämeenlinnanväylälle pohjoiseen liittymää, turhan jyrkkä kaarre oikealle jota ei viitsi kaahata.
Ja sitten melko lyhyt kiihdytyskaista. Monilla ei ole sellaista autoa jolla tuossa pystyy kiihdyttämään täyteen 80 km/h. Usein joku SUV-bemari tms. takana hermoilee jo.
Olen huomannut että tuossa monesti isoa tietä ajavat vaihtavat vasemmalle kaistalle !!jota_ei_saisi_tehdä!!
Ei mulla tuossa yleensä erityistä ongelmaa ole, tosin siinä haastavuutta lisää että siitä saattaa samanaikaisesti yrittää pidempi letka autoja.

Noin muuten pahempi liittymä on tuon eteläpuolella oleva Kanneltien liittymä Hämeenlinnanväylälle pohjoiseen, kova kurvi ja lyhyt kiihdytyskaista, mutta hieman helpotusta tuo että harvemmin siitä on useita tulossa samaan aikaan, hiljaisempi liittymä.

Se Kehä III länteen Petikon ABC kohdalla on ehkä pahin, mutta onneksi satun käyttämään sitä yleensä sunnuntaisin jolloin liikenne on vähäisempää.

Viimeksi muokattu:
Se Kehä III länteen Petikon ABC kohdalla on ehkä pahin, mutta onneksi satun käyttämään sitä yleensä sunnuntaisin jolloin liikenne on vähäisempää.

Siinä on pari muutakin ramppia vieressä kehälle, jos ei halua just siitä pahimmasta ajaa. Lisämatkaa tulee karvan verran tai sitten ei tule, riippuen mistä on tulossa.

Kaksi giljotiinia bussien tai kääntyvien kaistalta Hakamäentielle liittyvien osalta.
Jos positiivista hakee, näissä sentään kerrotaan liikennemerkillä, että kiihdytyskaista puuttuu, helpottaa turisteja. Vastaavat risteykset on tympeitä oudoissa kaupungeissa, kun ei monesti tiedä riittävän ajoissa, että onko siellä kiihdytyskaistaa tulossa vai ei.

Itse vihaan enemmän sitä risteystä siinä alla, kun tullaan etelästä ja halutaan Kuninkaantammen/Silvolan suuntaan. Toki oma auto kiihtyy sen verran näppärästi, ettei se jyrkkä mutka niin haittaa. Tuossa sentään sitä näkyvyyttä piisaa siedettävästi, mutta joo, eipä ole helpoimmasta päästä.
Kaksi giljotiinia bussien tai kääntyvien kaistalta Hakamäentielle liittyvien osalta.

Nämä on perseestä. Ekaa kertaa kun aikanaan ajoin toisesta näistä, niin pääsi vähän yllättämään ja meinasin ajaa jonkun eteen. Sen verran lähellä kävi, että olen jatkossa muistanut. Enkä muuten ole sen jälkeen vaihtanut ennakkoon oikealle kaistallekaan, kun olen tullut itse Hakamäentietä aikeena laskeutua Pasilan suuntaan.

Eikö noi Hakamäentien molemmat mainitut liittymät liity kaistoille jotka ovat (liittymiskohdassa) vain busseille?
Kuvien ja oman muistikuvan perusteella ainakin. (Eri asia kuinka tunnollisesti tätä noudatetaan...)

Eikö noi Hakamäentien molemmat mainitut liittymät liity kaistoille jotka ovat (liittymiskohdassa) vain busseille?
Kuvien ja oman muistikuvan perusteella ainakin. (Eri asia kuinka tunnollisesti tätä noudatetaan...)
Seuraavista rampeista poistuvat käyttävät kaistoja, etenkin itäänpäin ajaessa.
Tulee se bussikin tuohon usein kuuttakymppiä ja törmäyksiä on ollut jonkin verran ja rumaa jälkeä.

Siinä on pari muutakin ramppia vieressä kehälle, jos ei halua just siitä pahimmasta ajaa. Lisämatkaa tulee karvan verran tai sitten ei tule, riippuen mistä on tulossa.
Monesti ratkaisuna on mennä Kehä III viereisiä pikkuteitä ainakin jos vain esim. Vihdintielle asti pyrin ja en halua sillä kertaa jännitystä elämääni juuri siinä liittymässä.

Tähän aiheeseen liittyen, kuhnureita on ollut aina jotka ajavat liittymisrampin hitaasti syystä tai toisesta ja siihen tuo hajurakotaktiikka toimii hyvin, nykyään tämä on yleistymään päin ja vika on juuri sähköautoissa ja niiden kiihtyvyydessä. Ajetaan se ramppi lähes kävelyvauhtia kiusallisen hitaasti alas ja vasta sitten ihan alhaalla kun pyörät on kokonaan taas suorassa painetaan sitä kaasupoljinta. Siinä on takanatulijoilla normaalia vähemmän tilaa sille hajurakotaktiikallekin.

Eikö se ole normaalia helmpompaa, siis jos edelläoleva sieltä rampin lopulta katoaa maisemaan, niin takanatulijan tilannetta ei ainakaan vaikeuta, enemminkin päinvastoin.

Pääväylällä meniää voi noin jyrkkä kiihdytys vähän hämätä, varsinkin näitä jotka yliherkästi väistää vasemmalle kaistalle. (josta sitten se liittyjä hämääntyy)

No, myönnän että nyt en ihan tunnista kuvailemaasti että sähkäritkuskit vetelisi erityisesti ramppia lähes kävelyvauhtia tarpeettomasti, ehkä tässä minulle synty väärämielikuva.

0,9l 90hv Cliolla tuohon saa sen vaadittavan 80km/h, kun käyttää kaasua, eikä jää arpomaan.

Sillä ei myöskään ole käytännön merkitystä jos siihen ei välttämättä sitä 80km/h saa, mutta mitä isompi nopeusero, sitä enemmän se aiheuttaa kaikille ongelmia.

0,9l 90hv Cliolla tuohon saa sen vaadittavan 80km/h, kun käyttää kaasua, eikä jää arpomaan.

Sillä ei myöskään ole käytännön merkitystä jos siihen ei välttämättä sitä 80km/h saa, mutta mitä isompi nopeusero, sitä enemmän se aiheuttaa kaikille ongelmia.
kuva_2025-08-12_100545842.png
Tuosta ilmeisesti puhe.

Taajama loppuu tuohon opasteen taakse, tuossa kai ongelmia jos tuonne liittymään poistuu raskaampaa liikennettä ja ei näe kunnolla pääväylälle.
Ja sitten tämän kaltainen
kuva_2025-08-12_100857236.png
Sieltä tulee possujuna ja jos tuossa kohtaa ei niin tutulla autolla pitäisi arvoida mihin väliin yrittää, niin laiskemmalla ei tohdi venailla, vaan polkasta ja mennä sitten väkisin siihen mihin nyt sattuu osuun.
Kuvan välit ei mitenkään pahinta.
Vieraas ehkä keskittyy liikenteen seuraamiseen parisekunttia niin ollaan jo siellä kiihdytyskaistalle.

Eihän tuossa mitään ongelmia tulisi jos pääväylällä turvavälit kunnossa.

kuva_2025-08-12_100545842.png
Tuosta ilmeisesti puhe.

Taajama loppuu tuohon opasteen taakse, tuossa kai ongelmia jos tuonne liittymään poistuu raskaampaa liikennettä ja ei näe kunnolla pääväylälle.
Ja sitten tämän kaltainen
kuva_2025-08-12_100857236.png
Sieltä tulee possujuna ja jos tuossa kohtaa ei niin tutulla autolla pitäisi arvoida mihin väliin yrittää, niin laiskemmalla ei tohdi venailla, vaan polkasta ja mennä sitten väkisin siihen mihin nyt sattuu osuun.
Kuvan välit ei mitenkään pahinta.
Vieraas ehkä keskittyy liikenteen seuraamiseen parisekunttia niin ollaan jo siellä kiihdytyskaistalle.

Eihän tuossa mitään ongelmia tulisi jos pääväylällä turvavälit kunnossa.
Vähän matkaa samaan suuntaan on toinen aika ikävä mutta se ei sentään ole ylämäkeen ja taitaa olla parempi näkyvyyskin liittyjälläkin. Viimeksi eilen sieltä tuli henkilöauto arpomaan uskaltaako minun eteeni vai ei, vaikka jätin jo kauan ennen hänelle runsaasti tilaa ja hieman hiljensin vauhtiakin. Ilmeisesti pelkäsi että viime hetkellä painankin kaasun pohjaan.

Vasemmalle kaistalle vaihtamista en harkinnut, taisi olla sen verran autoja silläkin, ja lisäksi olin aikeissa poistua Kehä III:lta seuraavassa Viihdintien liittymässä.

Vähän matkaa samaan suuntaan on toinen aika ikävä mutta se ei sentään ole ylämäkeen ja taitaa olla parempi näkyvyyskin liittyjälläkin. Viimeksi eilen sieltä tuli henkilöauto arpomaan uskaltaako minun eteeni vai ei, vaikka jätin jo kauan ennen hänelle runsaasti tilaa ja hieman hiljensin vauhtiakin. Ilmeisesti pelkäsi että viime hetkellä painankin kaasun pohjaan.

Vasemmalle kaistalle vaihtamista en harkinnut, taisi olla sen verran autoja silläkin, ja lisäksi olin aikeissa poistua Kehä III:lta seuraavassa Viihdintien liittymässä.

Tuossa seuraavassa liittymässä on 150 metriä aikaa kiihdyttää autonsa tavoitenopeuteen ja katsoa sopiva väli itselleen. Jos ei siihen pysty, on parempi pysyä poissa isoilta teiltä.

Linkistäsi, kuva rajaus vähän vääristää, mutta kuvaa vaikeita tilanteita paremmin kuin rehti kuva
kuva_2025-08-12_105123525.png
(Kuvaaja vaihtaa kaistaa seuraavassa ruudussa)

Edit:
Ja kuvan tarkoitus kuvata tilanteita mitä tuolla tulee, ei sitä mitä kuvaushetkellä.
Jos jono meni noin kahdeksaa kymppiä, niin kuvaaja noin sekunnin päässä.

Viimeksi muokattu:

Ulkomuistista se seuraava on vähän jyrkempi, tässä voi kiihdyttää aika hyvin jo mutkan aikana. Jos Kehä vaikuttaa todella ruuhkaiselta ja turvavälit olemattomilta, mutkan alussa kun vähän himmailee ja ennakoi sopivan välin ennen kiihdytystä, niin hyvä tulee.

Todellakin vääristää, kun croppaat kuvat jostain syystä niin, että tuo olisi kuvaajan välimatka valkoiseen pakuun.
No, viesti pointti ei ollut kuvaajan välimatka.
Tosin jos menivät vajaata kahdeksaa kymppiä niin kuvaajankin välimatkakin edellä olevaan pakuun oli kyllä törkeästi alimittainen. (noin sekuntti) Mutta se ei ollut kuvan pointti, vaan se että tuolla väylällä on välillä todella pienet välit.

Tuossa seuraavassa liittymässä on 150 metriä aikaa kiihdyttää autonsa tavoitenopeuteen ja katsoa sopiva väli itselleen. Jos ei siihen pysty, on parempi pysyä poissa isoilta teiltä.
(En ole mitannut liittymän pituutta. kovin pitkältä se ei vaikuta 80km/h vilkkaalle tielle liityttäessä, mutta ei ole tosiaan pahin esimerkki.) Jostain syystä siinä on kuitenkin paljon noita himmailijoita, kuten eilinen. Ehkä lisävaikeutta sitten tuo että pian sen jälkeen monet haluavat päästä oikealle, Vihdintielle, joten oikea kaista on juuri tuossa kohtaa erityisen täynnä.

Ai niin ja eilen oli vielä joku kolmiosainen täysperärekka takanani joka tuli aivan kiinni taakse kun laskin nopeuttani (ehkä 82 => 71 km/h melko rauhallisesti jo hyvissä ajoin). Ehkä halusi luottaa moottorijarrutukseen eikä kuluttaa kalliita jarruja niin raskaassa ajoneuvossa.

Itseasiassa tuo takana oleva rekka taisi olla yksi syy miksi päätin paremmaksi päästää liittyjä eteeni, maksoi mitä maksoi. Muuten tuskin olisi päässyt tielle pysähtymättä koska takana oleva rekkakaan ei tuntunut haluavan antaa erityistä tilaa vaan piti jo ennenkin hidastusta vain pientä väliä minuun.

(En ole mitannut liittymän pituutta. kovin pitkältä se ei vaikuta 80km/h vilkkaalle tielle liityttäessä, mutta ei ole tosiaan pahin esimerkki.) Jostain syystä siinä on kuitenkin paljon noita himmailijoita, kuten eilinen. Ehkä lisävaikeutta sitten tuo että pian sen jälkeen monet haluavat päästä oikealle, Vihdintielle, joten oikea kaista on juuri tuossa kohtaa erityisen täynnä.

Ai niin ja eilen oli vielä joku kolmiosainen täysperärekka takanani joka tuli aivan kiinni taakse kun laskin nopeuttani (ehkä 82 => 71 km/h melko rauhallisesti jo hyvissä ajoin). Ehkä halusi luottaa moottorijarrutukseen eikä kuluttaa kalliita jarruja niin raskaassa ajoneuvossa.

Itseasiassa tuo takana oleva rekka taisi olla yksi syy miksi päätin paremmaksi päästää liittyjä eteeni, maksoi mitä maksoi. Muuten tuskin olisi päässyt tielle pysähtymättä koska takana oleva rekkakaan ei tuntunut haluavan antaa erityistä tilaa vaan piti jo ennenkin hidastusta vain pientä väliä minuun.
Vuosia tuolla ajaneena, noissa rampeissa ei ole normaalille henkilöautolle mitään ihmeellistä, kaikki nykyajan autot menee siitä 30->80km/h tarpeeksi nopeasti, että sen ehtii noilla rampeilla saavuttamaan, mutta nämä ketkä pelkää, aristelevat painaa kaasua pohjaan ja kierrättämään moottoria rajoittimelle saavat samat ongelmat aikaan myös tuplat, triplat pidemmillä rampeilla!

Kiihdytyskaista ei ole mikään himmailun paikka, missä tyyliin pysähdytään etsimään sopivaa rakoa!

Hmm... "kun tilaa näkyy" - niin, sitä saattaa näkyäkin mutta tila täyttyy vilkaamman liikenteen aikaan - siis juuri silloin kun rampilta päätielle tullessa ei voi kuhnailla - hyvin usein jo yhdestäkin kaistanvaihtajasta mikäli sillä tiellä, jolle liitytään on useampi kuin yksi kaista menosuuntaan. Ja jälleen syynä ne mitättömät turvavälit...

Hmm... "kun tilaa näkyy" - niin, sitä saattaa näkyäkin mutta tila täyttyy vilkaamman liikenteen aikaan - siis juuri silloin kun rampilta päätielle tullessa ei voi kuhnailla - hyvin usein jo yhdestäkin kaistanvaihtajasta mikäli sillä tiellä, jolle liitytään on useampi kuin yksi kaista menosuuntaan. Ja jälleen syynä ne mitättömät turvavälit...
Jos lyhyt kiihdytyskaista , niin jos siellä tiellä ei ole tilaa, niin ei sinne menneä, jos siellä on tilaa niin mennään, jos katoaa kesken kaiken niin ollaan lirissä.

Ei kiihdytyskaistaa tai hyvin lyhyt kiihdytyskaista niin ihan normaalia odottaa sitä tilaa, sitten kun se kiihdytyskaista pitenee riittävästi niin se on sitten sen pääväylän turvaväleistä kiinni.

Statistiikka

Viestiketjuista
283 865
Jäsenet
78 709
Uusin jäsen
Schloss Blick

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom