Ajotavat ja liikennesäännöt

Mitkäs on teidän inhokkiliittymät pk-seudulla?

Itse en tykkää esim. Vaskivuorentieltä Hämeenlinnanväylälle pohjoiseen liittymää, turhan jyrkkä kaarre oikealle jota ei viitsi kaahata.
Ja sitten melko lyhyt kiihdytyskaista. Monilla ei ole sellaista autoa jolla tuossa pystyy kiihdyttämään täyteen 80 km/h. Usein joku SUV-bemari tms. takana hermoilee jo.
Olen huomannut että tuossa monesti isoa tietä ajavat vaihtavat vasemmalle kaistalle !!jota_ei_saisi_tehdä!!
 
Mitkäs on teidän inhokkiliittymät pk-seudulla?

Itse en tykkää esim. Vaskivuorentieltä Hämeenlinnanväylälle pohjoiseen liittymää, turhan jyrkkä kaarre oikealle jota ei viitsi kaahata.
Ja sitten melko lyhyt kiihdytyskaista. Monilla ei ole sellaista autoa jolla tuossa pystyy kiihdyttämään täyteen 80 km/h. Usein joku SUV-bemari tms. takana hermoilee jo.
Olen huomannut että tuossa monesti isoa tietä ajavat vaihtavat vasemmalle kaistalle !!jota_ei_saisi_tehdä!!
Ei mulla tuossa yleensä erityistä ongelmaa ole, tosin siinä haastavuutta lisää että siitä saattaa samanaikaisesti yrittää pidempi letka autoja.

Noin muuten pahempi liittymä on tuon eteläpuolella oleva Kanneltien liittymä Hämeenlinnanväylälle pohjoiseen, kova kurvi ja lyhyt kiihdytyskaista, mutta hieman helpotusta tuo että harvemmin siitä on useita tulossa samaan aikaan, hiljaisempi liittymä.

Se Kehä III länteen Petikon ABC kohdalla on ehkä pahin, mutta onneksi satun käyttämään sitä yleensä sunnuntaisin jolloin liikenne on vähäisempää.
 
Viimeksi muokattu:
Se Kehä III länteen Petikon ABC kohdalla on ehkä pahin, mutta onneksi satun käyttämään sitä yleensä sunnuntaisin jolloin liikenne on vähäisempää.

Siinä on pari muutakin ramppia vieressä kehälle, jos ei halua just siitä pahimmasta ajaa. Lisämatkaa tulee karvan verran tai sitten ei tule, riippuen mistä on tulossa.
 
Kaksi giljotiinia bussien tai kääntyvien kaistalta Hakamäentielle liittyvien osalta.
Jos positiivista hakee, näissä sentään kerrotaan liikennemerkillä, että kiihdytyskaista puuttuu, helpottaa turisteja. Vastaavat risteykset on tympeitä oudoissa kaupungeissa, kun ei monesti tiedä riittävän ajoissa, että onko siellä kiihdytyskaistaa tulossa vai ei.
 
Mitkäs on teidän inhokkiliittymät pk-seudulla?

Itse en tykkää esim. Vaskivuorentieltä Hämeenlinnanväylälle pohjoiseen liittymää, turhan jyrkkä kaarre oikealle jota ei viitsi kaahata.
Ja sitten melko lyhyt kiihdytyskaista. Monilla ei ole sellaista autoa jolla tuossa pystyy kiihdyttämään täyteen 80 km/h. Usein joku SUV-bemari tms. takana hermoilee jo.
Olen huomannut että tuossa monesti isoa tietä ajavat vaihtavat vasemmalle kaistalle !!jota_ei_saisi_tehdä!!
Itse vihaan enemmän sitä risteystä siinä alla, kun tullaan etelästä ja halutaan Kuninkaantammen/Silvolan suuntaan. Toki oma auto kiihtyy sen verran näppärästi, ettei se jyrkkä mutka niin haittaa. Tuossa sentään sitä näkyvyyttä piisaa siedettävästi, mutta joo, eipä ole helpoimmasta päästä.
Kaksi giljotiinia bussien tai kääntyvien kaistalta Hakamäentielle liittyvien osalta.


Nämä on perseestä. Ekaa kertaa kun aikanaan ajoin toisesta näistä, niin pääsi vähän yllättämään ja meinasin ajaa jonkun eteen. Sen verran lähellä kävi, että olen jatkossa muistanut. Enkä muuten ole sen jälkeen vaihtanut ennakkoon oikealle kaistallekaan, kun olen tullut itse Hakamäentietä aikeena laskeutua Pasilan suuntaan.
 
Eikö noi Hakamäentien molemmat mainitut liittymät liity kaistoille jotka ovat (liittymiskohdassa) vain busseille?
Kuvien ja oman muistikuvan perusteella ainakin. (Eri asia kuinka tunnollisesti tätä noudatetaan...)
 
Eikö noi Hakamäentien molemmat mainitut liittymät liity kaistoille jotka ovat (liittymiskohdassa) vain busseille?
Kuvien ja oman muistikuvan perusteella ainakin. (Eri asia kuinka tunnollisesti tätä noudatetaan...)
Seuraavista rampeista poistuvat käyttävät kaistoja, etenkin itäänpäin ajaessa.
Tulee se bussikin tuohon usein kuuttakymppiä ja törmäyksiä on ollut jonkin verran ja rumaa jälkeä.
 
Siinä on pari muutakin ramppia vieressä kehälle, jos ei halua just siitä pahimmasta ajaa. Lisämatkaa tulee karvan verran tai sitten ei tule, riippuen mistä on tulossa.
Monesti ratkaisuna on mennä Kehä III viereisiä pikkuteitä ainakin jos vain esim. Vihdintielle asti pyrin ja en halua sillä kertaa jännitystä elämääni juuri siinä liittymässä.
 
Tähän aiheeseen liittyen, kuhnureita on ollut aina jotka ajavat liittymisrampin hitaasti syystä tai toisesta ja siihen tuo hajurakotaktiikka toimii hyvin, nykyään tämä on yleistymään päin ja vika on juuri sähköautoissa ja niiden kiihtyvyydessä. Ajetaan se ramppi lähes kävelyvauhtia kiusallisen hitaasti alas ja vasta sitten ihan alhaalla kun pyörät on kokonaan taas suorassa painetaan sitä kaasupoljinta. Siinä on takanatulijoilla normaalia vähemmän tilaa sille hajurakotaktiikallekin.

Eikö se ole normaalia helmpompaa, siis jos edelläoleva sieltä rampin lopulta katoaa maisemaan, niin takanatulijan tilannetta ei ainakaan vaikeuta, enemminkin päinvastoin.

Pääväylällä meniää voi noin jyrkkä kiihdytys vähän hämätä, varsinkin näitä jotka yliherkästi väistää vasemmalle kaistalle. (josta sitten se liittyjä hämääntyy)

No, myönnän että nyt en ihan tunnista kuvailemaasti että sähkäritkuskit vetelisi erityisesti ramppia lähes kävelyvauhtia tarpeettomasti, ehkä tässä minulle synty väärämielikuva.
 
Se Kehä III länteen Petikon ABC kohdalla on ehkä pahin, mutta onneksi satun käyttämään sitä yleensä sunnuntaisin jolloin liikenne on vähäisempää.
0,9l 90hv Cliolla tuohon saa sen vaadittavan 80km/h, kun käyttää kaasua, eikä jää arpomaan.

Sillä ei myöskään ole käytännön merkitystä jos siihen ei välttämättä sitä 80km/h saa, mutta mitä isompi nopeusero, sitä enemmän se aiheuttaa kaikille ongelmia.
 
0,9l 90hv Cliolla tuohon saa sen vaadittavan 80km/h, kun käyttää kaasua, eikä jää arpomaan.

Sillä ei myöskään ole käytännön merkitystä jos siihen ei välttämättä sitä 80km/h saa, mutta mitä isompi nopeusero, sitä enemmän se aiheuttaa kaikille ongelmia.
kuva_2025-08-12_100545842.png
Tuosta ilmeisesti puhe.

Taajama loppuu tuohon opasteen taakse, tuossa kai ongelmia jos tuonne liittymään poistuu raskaampaa liikennettä ja ei näe kunnolla pääväylälle.
Ja sitten tämän kaltainen
kuva_2025-08-12_100857236.png
Sieltä tulee possujuna ja jos tuossa kohtaa ei niin tutulla autolla pitäisi arvoida mihin väliin yrittää, niin laiskemmalla ei tohdi venailla, vaan polkasta ja mennä sitten väkisin siihen mihin nyt sattuu osuun.
Kuvan välit ei mitenkään pahinta.
Vieraas ehkä keskittyy liikenteen seuraamiseen parisekunttia niin ollaan jo siellä kiihdytyskaistalle.

Eihän tuossa mitään ongelmia tulisi jos pääväylällä turvavälit kunnossa.
 
kuva_2025-08-12_100545842.png
Tuosta ilmeisesti puhe.

Taajama loppuu tuohon opasteen taakse, tuossa kai ongelmia jos tuonne liittymään poistuu raskaampaa liikennettä ja ei näe kunnolla pääväylälle.
Ja sitten tämän kaltainen
kuva_2025-08-12_100857236.png
Sieltä tulee possujuna ja jos tuossa kohtaa ei niin tutulla autolla pitäisi arvoida mihin väliin yrittää, niin laiskemmalla ei tohdi venailla, vaan polkasta ja mennä sitten väkisin siihen mihin nyt sattuu osuun.
Kuvan välit ei mitenkään pahinta.
Vieraas ehkä keskittyy liikenteen seuraamiseen parisekunttia niin ollaan jo siellä kiihdytyskaistalle.

Eihän tuossa mitään ongelmia tulisi jos pääväylällä turvavälit kunnossa.
Vähän matkaa samaan suuntaan on toinen aika ikävä mutta se ei sentään ole ylämäkeen ja taitaa olla parempi näkyvyyskin liittyjälläkin. Viimeksi eilen sieltä tuli henkilöauto arpomaan uskaltaako minun eteeni vai ei, vaikka jätin jo kauan ennen hänelle runsaasti tilaa ja hieman hiljensin vauhtiakin. Ilmeisesti pelkäsi että viime hetkellä painankin kaasun pohjaan.

Vasemmalle kaistalle vaihtamista en harkinnut, taisi olla sen verran autoja silläkin, ja lisäksi olin aikeissa poistua Kehä III:lta seuraavassa Viihdintien liittymässä.

 
Vähän matkaa samaan suuntaan on toinen aika ikävä mutta se ei sentään ole ylämäkeen ja taitaa olla parempi näkyvyyskin liittyjälläkin. Viimeksi eilen sieltä tuli henkilöauto arpomaan uskaltaako minun eteeni vai ei, vaikka jätin jo kauan ennen hänelle runsaasti tilaa ja hieman hiljensin vauhtiakin. Ilmeisesti pelkäsi että viime hetkellä painankin kaasun pohjaan.

Vasemmalle kaistalle vaihtamista en harkinnut, taisi olla sen verran autoja silläkin, ja lisäksi olin aikeissa poistua Kehä III:lta seuraavassa Viihdintien liittymässä.

Tuossa seuraavassa liittymässä on 150 metriä aikaa kiihdyttää autonsa tavoitenopeuteen ja katsoa sopiva väli itselleen. Jos ei siihen pysty, on parempi pysyä poissa isoilta teiltä.
 
Vähän matkaa samaan suuntaan on toinen aika ikävä mutta se ei sentään ole ylämäkeen ja taitaa olla parempi näkyvyyskin liittyjälläkin. Viimeksi eilen sieltä tuli henkilöauto arpomaan uskaltaako minun eteeni vai ei, vaikka jätin jo kauan ennen hänelle runsaasti tilaa ja hieman hiljensin vauhtiakin. Ilmeisesti pelkäsi että viime hetkellä painankin kaasun pohjaan.

Vasemmalle kaistalle vaihtamista en harkinnut, taisi olla sen verran autoja silläkin, ja lisäksi olin aikeissa poistua Kehä III:lta seuraavassa Viihdintien liittymässä.

Linkistäsi, kuva rajaus vähän vääristää, mutta kuvaa vaikeita tilanteita paremmin kuin rehti kuva
kuva_2025-08-12_105123525.png
(Kuvaaja vaihtaa kaistaa seuraavassa ruudussa)

Edit:
Ja kuvan tarkoitus kuvata tilanteita mitä tuolla tulee, ei sitä mitä kuvaushetkellä.
Jos jono meni noin kahdeksaa kymppiä, niin kuvaaja noin sekunnin päässä.
 
Viimeksi muokattu:
Vähän matkaa samaan suuntaan on toinen aika ikävä mutta se ei sentään ole ylämäkeen ja taitaa olla parempi näkyvyyskin liittyjälläkin. Viimeksi eilen sieltä tuli henkilöauto arpomaan uskaltaako minun eteeni vai ei, vaikka jätin jo kauan ennen hänelle runsaasti tilaa ja hieman hiljensin vauhtiakin. Ilmeisesti pelkäsi että viime hetkellä painankin kaasun pohjaan.

Vasemmalle kaistalle vaihtamista en harkinnut, taisi olla sen verran autoja silläkin, ja lisäksi olin aikeissa poistua Kehä III:lta seuraavassa Viihdintien liittymässä.

Ulkomuistista se seuraava on vähän jyrkempi, tässä voi kiihdyttää aika hyvin jo mutkan aikana. Jos Kehä vaikuttaa todella ruuhkaiselta ja turvavälit olemattomilta, mutkan alussa kun vähän himmailee ja ennakoi sopivan välin ennen kiihdytystä, niin hyvä tulee.
 
Todellakin vääristää, kun croppaat kuvat jostain syystä niin, että tuo olisi kuvaajan välimatka valkoiseen pakuun.
No, viesti pointti ei ollut kuvaajan välimatka.
Tosin jos menivät vajaata kahdeksaa kymppiä niin kuvaajankin välimatkakin edellä olevaan pakuun oli kyllä törkeästi alimittainen. (noin sekuntti) Mutta se ei ollut kuvan pointti, vaan se että tuolla väylällä on välillä todella pienet välit.
 
Tuossa seuraavassa liittymässä on 150 metriä aikaa kiihdyttää autonsa tavoitenopeuteen ja katsoa sopiva väli itselleen. Jos ei siihen pysty, on parempi pysyä poissa isoilta teiltä.
(En ole mitannut liittymän pituutta. kovin pitkältä se ei vaikuta 80km/h vilkkaalle tielle liityttäessä, mutta ei ole tosiaan pahin esimerkki.) Jostain syystä siinä on kuitenkin paljon noita himmailijoita, kuten eilinen. Ehkä lisävaikeutta sitten tuo että pian sen jälkeen monet haluavat päästä oikealle, Vihdintielle, joten oikea kaista on juuri tuossa kohtaa erityisen täynnä.

Ai niin ja eilen oli vielä joku kolmiosainen täysperärekka takanani joka tuli aivan kiinni taakse kun laskin nopeuttani (ehkä 82 => 71 km/h melko rauhallisesti jo hyvissä ajoin). Ehkä halusi luottaa moottorijarrutukseen eikä kuluttaa kalliita jarruja niin raskaassa ajoneuvossa.

Itseasiassa tuo takana oleva rekka taisi olla yksi syy miksi päätin paremmaksi päästää liittyjä eteeni, maksoi mitä maksoi. Muuten tuskin olisi päässyt tielle pysähtymättä koska takana oleva rekkakaan ei tuntunut haluavan antaa erityistä tilaa vaan piti jo ennenkin hidastusta vain pientä väliä minuun.
 
(En ole mitannut liittymän pituutta. kovin pitkältä se ei vaikuta 80km/h vilkkaalle tielle liityttäessä, mutta ei ole tosiaan pahin esimerkki.) Jostain syystä siinä on kuitenkin paljon noita himmailijoita, kuten eilinen. Ehkä lisävaikeutta sitten tuo että pian sen jälkeen monet haluavat päästä oikealle, Vihdintielle, joten oikea kaista on juuri tuossa kohtaa erityisen täynnä.

Ai niin ja eilen oli vielä joku kolmiosainen täysperärekka takanani joka tuli aivan kiinni taakse kun laskin nopeuttani (ehkä 82 => 71 km/h melko rauhallisesti jo hyvissä ajoin). Ehkä halusi luottaa moottorijarrutukseen eikä kuluttaa kalliita jarruja niin raskaassa ajoneuvossa.

Itseasiassa tuo takana oleva rekka taisi olla yksi syy miksi päätin paremmaksi päästää liittyjä eteeni, maksoi mitä maksoi. Muuten tuskin olisi päässyt tielle pysähtymättä koska takana oleva rekkakaan ei tuntunut haluavan antaa erityistä tilaa vaan piti jo ennenkin hidastusta vain pientä väliä minuun.
Vuosia tuolla ajaneena, noissa rampeissa ei ole normaalille henkilöautolle mitään ihmeellistä, kaikki nykyajan autot menee siitä 30->80km/h tarpeeksi nopeasti, että sen ehtii noilla rampeilla saavuttamaan, mutta nämä ketkä pelkää, aristelevat painaa kaasua pohjaan ja kierrättämään moottoria rajoittimelle saavat samat ongelmat aikaan myös tuplat, triplat pidemmillä rampeilla!

Kiihdytyskaista ei ole mikään himmailun paikka, missä tyyliin pysähdytään etsimään sopivaa rakoa!
 
Hmm... "kun tilaa näkyy" - niin, sitä saattaa näkyäkin mutta tila täyttyy vilkaamman liikenteen aikaan - siis juuri silloin kun rampilta päätielle tullessa ei voi kuhnailla - hyvin usein jo yhdestäkin kaistanvaihtajasta mikäli sillä tiellä, jolle liitytään on useampi kuin yksi kaista menosuuntaan. Ja jälleen syynä ne mitättömät turvavälit...
 
Hmm... "kun tilaa näkyy" - niin, sitä saattaa näkyäkin mutta tila täyttyy vilkaamman liikenteen aikaan - siis juuri silloin kun rampilta päätielle tullessa ei voi kuhnailla - hyvin usein jo yhdestäkin kaistanvaihtajasta mikäli sillä tiellä, jolle liitytään on useampi kuin yksi kaista menosuuntaan. Ja jälleen syynä ne mitättömät turvavälit...
Jos lyhyt kiihdytyskaista , niin jos siellä tiellä ei ole tilaa, niin ei sinne menneä, jos siellä on tilaa niin mennään, jos katoaa kesken kaiken niin ollaan lirissä.

Ei kiihdytyskaistaa tai hyvin lyhyt kiihdytyskaista niin ihan normaalia odottaa sitä tilaa, sitten kun se kiihdytyskaista pitenee riittävästi niin se on sitten sen pääväylän turvaväleistä kiinni.
 
Itse en tykkää esim. Vaskivuorentieltä Hämeenlinnanväylälle pohjoiseen liittymää, turhan jyrkkä kaarre oikealle jota ei viitsi kaahata.
Ja sitten melko lyhyt kiihdytyskaista. Monilla ei ole sellaista autoa jolla tuossa pystyy kiihdyttämään täyteen 80 km/h. Usein joku SUV-bemari tms. takana hermoilee jo.
Olen huomannut että tuossa monesti isoa tietä ajavat vaihtavat vasemmalle kaistalle !!jota_ei_saisi_tehdä!!
Ei tuo kai ole moottoritie vielä tuossa kohdin, joten laitonta kaistan vaihtaminen ei ole, jos siitä ei ole haittaa tai se ei ole turhaa.

Osittain asiaan liittyen. Onko jollain tietoa, että minkä ihmeen takia moottoritie alkaa jo tässä Street View · Google Maps. En ole keksinyt muuta syytä kuin mahdollisesti sen, että valtio osallistuu moottorien kustannuksiin eri tavalla.
 
Ei tuo kai ole moottoritie vielä tuossa kohdin, joten laitonta kaistan vaihtaminen ei ole, jos siitä ei ole haittaa tai se ei ole turhaa.

Osittain asiaan liittyen. Onko jollain tietoa, että minkä ihmeen takia moottoritie alkaa jo tässä Street View · Google Maps. En ole keksinyt muuta syytä kuin mahdollisesti sen, että valtio osallistuu moottorien kustannuksiin eri tavalla.
Tunnelirytäkässä poistettiin myös bussipysäkit Kehän päädystä. Ei siis jäänyt mitään estettä motariudelle.

 
Eikö noi Hakamäentien molemmat mainitut liittymät liity kaistoille jotka ovat (liittymiskohdassa) vain busseille?
Kuvien ja oman muistikuvan perusteella ainakin. (Eri asia kuinka tunnollisesti tätä noudatetaan...)
joo, noista ei suoraan läpi saisi ajaa mihinkään kellonaikaan muut kuin dösät. Mut eihän porukka sitäkään noudata.
 
Ei kiihdytyskaistaa tai hyvin lyhyt kiihdytyskaista niin ihan normaalia odottaa sitä tilaa, sitten kun se kiihdytyskaista pitenee riittävästi niin se on sitten sen pääväylän turvaväleistä kiinni.
MInut jollain palstalla taannoin haukuttiin pystyyn, kun sanoin rampissa hitaasti ajavani jotta pystyn paremmin arvioimaan, koska tulee passeli väli. En siis aja edellä olevan perseessä vaan kiihdytän reippaasti vasta kun näen, että passeli väli on motarin jonossa.
 
MInut jollain palstalla taannoin haukuttiin pystyyn, kun sanoin rampissa hitaasti ajavani jotta pystyn paremmin arvioimaan, koska tulee passeli väli. En siis aja edellä olevan perseessä vaan kiihdytän reippaasti vasta kun näen, että passeli väli on motarin jonossa.
Jos edessä ei ole ketään ni sit saa kyllä ajaa ihan ripeästi sinne tavoitenopeuteen ja mielellään edessäolevan kanssakin. Siinähän se ongelma tulee, kun joku hinaa syystä tai toisesta 50km/h siinä rampilla ja katselee omaa väliään ja sitten kun edessäolija painaa kaasua niin mitäs luulet että takana kertynyt jono voi tehdä. Jos ajaminen ei onnistu niin että otetaan siinä rampilla sujuvasti se liityttävän tien nopeus ja hienosäädetään itsensä sopivaan väliin niin sit kannattaa ajella pikkuteitä tai paremminkin viedä kortti vaan viranomaisille. Sen verran tuuheita suorituksia näkee tuolla liikenteessä näitä hitaita liittyjiä meinaan...
 
Vähän riippuu tietty mille tielle liitytään, mutta en motarille lähtisi 50km/h kovin läheltä kiihdyttämään. Lähinnä itse katson että edellä ajavaan on riittävä iso väli rampin yläpäässä hidastelemalla. Siitä voi sitten lähteä kiihdyttämään miedosti että nopeusero laskee liityrtävälle tielle ja samalla katsoa se sopiva paikka ja tämän jälkeen vielä hoitaa nopeuden asettaminen sopivaksi. Tämä ihan senkin takia että varsinkin talvella ei kannata sitä nopeuseron kuromista jättää ihan viime tinkaan, mutta toki jyrkkien mutkien kohdalla voi joutua tekemään muutoksia tuohonkin suunnitelmaan.
 
MInut jollain palstalla taannoin haukuttiin pystyyn, kun sanoin rampissa hitaasti ajavani jotta pystyn paremmin arvioimaan, koska tulee passeli väli. En siis aja edellä olevan perseessä vaan kiihdytän reippaasti vasta kun näen, että passeli väli on motarin jonossa.
En osaa sanoa varmaksi kumpi on toivottavampaa, voi riippua tilanteesta.

Tuossa että aluksi himmailee ja kaasuttaa vasta kun näkee sopivan raon, se on toisaalta niitä äkkinäisiä liikkeitä ja muutoksia joka voi saada kanssa-autoilijoiden, kuten sen päätietä ajavan, pasmat sekaisin kun hänkin pyrkii arvioimaan aikeitasi ja tarvitseeko hänen tehdä erityisiä peliliikkeitä (kuten hieman hidastaa jos näytät pyrkivän hänen eteensä), sen sijaan että vain ajaa tasaista nopeutta ja pitää edes jotain väliä edelläajavaan.

Toisaalta kuitenkin ymmärrän tuonkin lähestymistavan varsinkin jos kohtaa jatkuvasti possujunailijoita jotka tehokkaasti estävät pääsyn tielle vaikka olisit kiihdyttänyt jo ajoissa tavoitenopeuteen.

Ei aina tiedä etukäteen. Tuossa yksi päivä kiihdytin muun liikenteen sekaan ja päätietä tuleva jätti kyllä tilaa että pääsen hänen eteensä, mutta meinasi silti käydä kehnosti koska hän jätti juuri ja juuri sen verran tilaan että väliin pääsi eli jouduin ajamaan liki edellläolevaa, ja tietysti edelläoleva alkoi juuri jarrutella heti kun olin väliin päässyt, kai siellä oli ruuhkaa edessä.

Itse kyllä ehdin jarruttaa mutta pelkäsin että minut liikenteeseen päästänyt takanolija tulisi perääni, juuri kun olin päässyt hänen eteensä. Helppo sanoa että hänen olisi vain pitänyt jättää minulle vieläkin enemmän tilaa kuin vain yhden auton verran, mutta ehkä hän alunperin pyrkikin jättämään reilusti tilaa mutta sopivasti juuri edessä hidastunut liikenne lyhensi välin hänellekin yllättäen.

Ei kuitenkaan tullut peräänajoja ainakaan meille kolmelle.
 
Liekkö oikea ketju mutta kysytään silti:

Skenaario:

Ajat oletettujen vanhempiesi autolla 60km/h alueella kameraan +80km/h lasissa ja kamera räpsähtää eli oletettavat seuraamusmaksulaput sieltä lähtee oletettavien vanhempien osoitteeseen.

Omistajahan autoa ei ole ajanut eli kiistää sakon ja kuvatakin näkee suoraan ettei omistaja ole oletettu kuski. Onko nykyään pakko ilmiantaa oma oletettu jälkeläinen? Kysehän ei ole rikoksesta eli teknisesti varmaan ei, eli oletettu ylinopeus jää poliisin tutkittavaksi kuka autoa ajoi? Kuinkahan jaksavat asiaa selvittää eli tuleeko kuljettajalle lopulta seuraamuksia? Onko eri asia jos meneekin päiväsakoksi?

Täysin teoreettinen skenaario ja kaveri tälläistä asiaa pohti.
 
Viimeksi muokattu:
Jos edessä ei ole ketään ni sit saa kyllä ajaa ihan ripeästi sinne tavoitenopeuteen ja mielellään edessäolevan kanssakin. Siinähän se ongelma tulee, kun joku hinaa syystä tai toisesta 50km/h siinä rampilla ja katselee omaa väliään ja sitten kun edessäolija painaa kaasua niin mitäs luulet että takana kertynyt jono voi tehdä.

Motarille liittyessä juu, no ruuhka-aikaan motariinkin liittyessä rampilla silti hyvä katsoa se paikka mihin tähtään, jos siellä menee se possujuna, raskasta liikenenttä. varsinkin jos itsellä on lasikempiauto, kärryä perässä yms. niin haluaa että kiihdytyskaistalla on sitä pelivaraa.
Takanatulevaa jono ei häiritse kun etummainen katoaa maisemaan, seuraava katsoo oman välin.

Mutta keskustelun aihe ei ensisijaisesti ollut motari.

Jos ajaminen ei onnistu niin että otetaan siinä rampilla sujuvasti se liityttävän tien nopeus ja hienosäädetään itsensä sopivaan väliin niin sit kannattaa ajella pikkuteitä tai paremminkin viedä kortti vaan viranomaisille. Sen verran tuuheita suorituksia näkee tuolla liikenteessä näitä hitaita liittyjiä meinaan...

Kiihdystyskaistoja on monen mittaisi ja lyhyet on helppoja, sinne "rampinlle" jäädään odottaan tilaan ihan luonnostaan, vaikeaksi menee nuo mitkä mahdollistaa suoraan ajon jos pääväylällä asianmukaiset turvavälit, mutta jos pääväylällä ei ole turvavälit niin tulee ongelmia. Toki juurisyy on vahvasti pääväylällä olevien, mutta ei se paljo lohduta.

Hyvän kuskin merkki jos ensin katsoo, ja sitten tekee. Eikä se motarillakkaan aina helppoa ole.
 
Lähisukulaisia vastaan ei tarvitse todistaa, käytännössähän tietysti helpointa on sanoa en tiedä/en muista/en kommentoi

Vuoden 2016 alusta tuli voimaan oikeudenkäymiskaaren muutos, jonka mukaan avopuolisoa vastaan ei tarvitse todistaa oikeudessa. Lain mukaan todistamasta saavat kieltäytyä seuraavat henkilöt:

  • asianosaisen nykyinen tai entinen aviopuoliso
  • nykyinen avopuoliso
  • sisarus
  • sukulainen suoraan ylenevässä tai alenevassa polvessa
  • se, jolla on vastaavanlainen parisuhteeseen tai sukulaisuuteen rinnastuva läheinen suhde asianosaiseen.
 
Lähisukulaisia vastaan ei tarvitse todistaa, käytännössähän tietysti helpointa on sanoa en tiedä/en muista/en kommentoi

Joo ja kiistäähän toi pitää joka tapauksessa kun oletettava kuski ei ole auton omistaja mutta lähinnä mietin sitä että minkälainen rumba tosta alkaa jos/kun ei nimeä oletettavaa kuskia eli alkaako tota kukaan selvittämään edes? Helppohan tollanen on toisaalta poliisin selvittää tahtoessaan kun ei toi nyt kovin korkeaa matematiikkaa vaadi yhdistää vanhempien perusteella oletetun lapsen pärstä siihen sakkolapun kuvaan.
 
Pari kertaa käynyt noin ja kyllähän se poliisivirkailija kovasti mussuttaa mutta minkä se asialle mahtaisi

E: toinen oli jopa että "jonkunhan tää on maksettava" ja kun ehdotin että se voi maksaa sen, niin alko kyllästymään.
 
Pari kertaa käynyt noin ja kyllähän se poliisivirkailija kovasti mussuttaa mutta minkä se asialle mahtaisi

E: toinen oli jopa että "jonkunhan tää on maksettava" ja kun ehdotin että se voi maksaa sen, niin alko kyllästymään.

Eli sun (kaverin) jälkeläiselle oli kamera räpsätänyt ja sakko tuli sulle (kaverille) jonka jälkeen kiisto ilman isompia perusteluita?
 
Yksi idea on ilmoittaa auto varastetuksia ja heti perään että eiku löytyi sittenkin oli ilmestynyt takaisin tuohon pihalle.

Tässä oppii uutta, kuvittelin että auton omistaja maksaa ylinopeussakot, sama se vaikka oma koira ajoi. Saako ajaessa pitää Trump-naamaria?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 874
Viestejä
4 873 591
Jäsenet
78 727
Uusin jäsen
JP_85

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom