AM5-emolevyt

Jos tuohon laittaa laittaa 7800x3d prossuksi edelleen toimiva emo?

Todennäköisesti toimii vaan paremmin, kun on uudempi piirisarja.

Siis itse en ostaisi, jos tuo emolevy maksaisi 290€, mutta 200€ on oikein hyvä hinta - ja minulle kävisi. Mutta 200€ saa muitakin ihan hyviä emolevyjä, niin ei se ostoryntäystä aiheuta. Ne muut vaan on B850, mutta niitä saa aina tähän hintaan. Eli maksat ihan hyvästä X870-emolevystä tarjouksena 200€, mutta ihan hyviä B850-emolevyjä saa 200€ pintaan ilman mitään tarjouksia. Hintaa tässä pohditaan, ei tuo ole maailman paras emolevy, niin se täytyy vaan miettiä , mikä on sen arvo.
(ja jos nopea USB takapaneelissa on intohimosi, tälle voi antaa extrapisteitä)

Olen hankkimassa emolevyä uutteen koneeseen (9950x3d prossulla), mutta valinta tuntuu aika vaikealta tällä hetkellä. Pitäisi löytyä ainakin seuraavat ominaisuudet:
  • PCIe 5 x16 paikka
  • Minimissään 3 M.2 paikkaa (mielellään 4), joille kaikille on PCIe x4 ilman että ottavat näytönohjaimelta.
  • Toinen PCIe x4 (tai parempi) paikka johon saa laitettua paremman verkkokortin tjsp. Useimmissa emolevyissä näyttäisi olevan x1 interfacella olevia paikkoja, joihin ei saa esim. 10G LAN-korttia kunnolla.
  • 2x48GB 6000MT/s muistit pitäisi toimia.
Tällä hetkellä olen katsonut MSI MAG X870E TOMAHAWK WIFI emolevyä, mutta muita suosituksia otetaan vastaan.

Olen hankkimassa emolevyä uutteen koneeseen (9950x3d prossulla), mutta valinta tuntuu aika vaikealta tällä hetkellä. Pitäisi löytyä ainakin seuraavat ominaisuudet:
  • PCIe 5 x16 paikka
  • Minimissään 3 M.2 paikkaa (mielellään 4), joille kaikille on PCIe x4 ilman että ottavat näytönohjaimelta.
  • Toinen PCIe x4 (tai parempi) paikka johon saa laitettua paremman verkkokortin tjsp. Useimmissa emolevyissä näyttäisi olevan x1 interfacella olevia paikkoja, joihin ei saa esim. 10G LAN-korttia kunnolla.
  • 2x48GB 6000MT/s muistit pitäisi toimia.
Tällä hetkellä olen katsonut MSI MAG X870E TOMAHAWK WIFI emolevyä, mutta muita suosituksia otetaan vastaan.

Tämän päivän keskustelun perusteella:

Tämän päivän keskustelun perusteella:
Olin jo melkein ostamassa tuota, mutta valmistajan spekseissä mainitaan että muut PCI-E paikat ovat vain x1: "3 x PCIe 4.0 x16 slots (support x1 mode)***"

Meni oma emolevyn valinta myös hankalaksi juuri tuon PCI-E korttipaikan vuoksi, niin päätin jättää sen pois laskuista ja hommata jonkin USB adapterin, jos jotain tarvitsee myöhemmin lisätä. (verkkokorttia jne.) Ainahan sitä tarvittaessa voi sitten ottaa pienen hitin tuossa 8x/8x moodissa, jos väkisin pitää PCIE:hen kiinni saada joku muukin. Heikosti on kyllä noita laajennuspaikkoja nykyään tai sitten pukkaa listan rajoitteita.

Se on vielä pahempi, kuin x1.. Niitä menee pois käytöstä, jos laittaa asemia M_2-paikkoihin..
1751883039593.png

M.2_3 on pahin, siinä menee kaksi korttipaikkaa pois , kun siihen laittaa jotain. Myös sata-liittimien käytöllä on merkitystä??!

Näyttäis suurimassa osaa emoja olevan juuri samalla lailla kun tossa Asuksen emossa noi PCI-E pakkat. Mikä tossa nyt on se suurin ongelma ?
Tutkiskelin viime viikolla emolevyvaihtoehtoja, ja ne jotka kävin läpi olivat järjestäen toisen väylän osalta PCIe 4x väyliä. Olivat B850 piirisarjaa MSI:ltä. Oli siellä 1x väyliä seassakin silloin kun oli 3+ väylää yhteensä.

Olin jo melkein ostamassa tuota, mutta valmistajan spekseissä mainitaan että muut PCI-E paikat ovat vain x1: "3 x PCIe 4.0 x16 slots (support x1 mode)***"
Katos perkele. Pitää jättää ostamatta. Aika erikoista että ovh yli 250€ emossa on noin.

Se on se, kun on X870 piirisarja. Siinä on huonosti PCIe-kaistoja kun USB4 vie niitä 4kpl.

Tämän takia ei kannata ostaa X870-piirisarjalla olevaa emoa ellei nimenomaan halua USB4-tukea.

Se on se, kun on X870 piirisarja. Siinä on huonosti PCIe-kaistoja kun USB4 vie niitä 4kpl.

Tämän takia ei kannata ostaa X870-piirisarjalla olevaa emoa ellei nimenomaan halua USB4-tukea.
On myös monia X870 joissa toinen täyspitkä PCIe on 4.0x4, esim kaikki Asrockit:

1751889552756.png

AM5 Motherboards Sheet (X870/X670/B850/B650/B840/A620)

Ja noin puolet Asuksista ja Gigabyteistä. Sitten on toki vielä kalliimmat X870E emolevyt erikseen joista löytyy isompia kaistamääriä.

Monet B850 boardit on melko samalla tavalla konfiguroitu, mutta niiden joukosta löytyy myös sellaisia jossa on esim x16+x4+x4 (Asrock LiveMixer) tai x16+x4+x1+x1 (Asus TUF B850-PLUS Wifi).

Viimeksi muokattu:
On myös monia X870 joissa toinen täyspitkä PCIe on 4.0x4, esim kaikki Asrockit:

1751889552756.png

AM5 Motherboards Sheet (X870/X670/B850/B650/B840/A620)

Ja noin puolet Asuksista ja Gigabyteistä. Sitten on toki vielä kalliimmat X870E emolevyt erikseen joista löytyy isompia kaistamääriä.

Monet B850 boardit on melko samalla tavalla konfiguroitu, mutta niiden joukosta löytyy myös sellaisia jossa on esim x16+x4+x4 (Asrock LiveMixer) tai x16+x4+x1+x1 (Asus TUF B850-PLUS Wifi).

Mutta B850-emoissa on lähtökohtaisesti neljä kaistaa enemmän, joten ongelmia on vähemmän.

Mutta B850-emoissa on lähtökohtaisesti neljä kaistaa enemmän, joten ongelmia on vähemmän.
Joo jos verrataan kaikkia B850 emoja keskimäärin kaikkiin X870 emoihin keskimäärin. Mutta ei kukaan osta keskimääräistä emolevyä, vaan yhden emolevyn jossa on tietyt speksit. Siksi ei voida sanoa että "ei kannata ostaa X870", mutta voidaan sanoa että ei kannata ostaa emolevyä jossa on omiin tarpeisiin liian vähän kaistoja, oli piirisarja mikä tahansa.

Statistiikka

Viestiketjuista
281 503
Jäsenet
78 258
Uusin jäsen
halfer

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom