Jos panostaa hieman enemmän koneeseen (prosessori, näytönohjain, virtalähde, muistit, näyttö jne jne) on perusteltua miettiä hieman myös emoa.
Tosin yleensä ei ole järkevää laittaa paljoa päälle sanotaan nyt 200€ emolevyyn ellei sitten oikeasti tarvitse jotain tiettyä ominaisuutta tai "kellota tosissaan".
Ensin kannattaa miettiä mitä ominaisuuksia tarvitsee nyt ja ehkä tulevaisuudessakin. Esim. (minusta) PCI-E 5 tuki on tärkeämpi kuin vaikkapa wi-fi 7. Hyvä VRM ja riittävä määrä M.2 paikkoja. Bios flashback nappi on aika ehdoton nykyisissä emolevyissä. Toisaalta itse arvostan kohtuu paljon hyvä laatuista äänipiiriä (kuuntelen aika paljon ihan kuulokkeilla ilman erillistä viritinvahvistinta) ja haluan optisen ulostulon (sen viritinvahvistimen takia).
Toki monesti täytyy tinkiä jos haluaa että se hinta myös pysyy siellä ~200€ tai alle. Mutta kun ne ominaisuudet on mietitty on helpompaa tehdä "nopea päätös" kun näkee hyvän tarjouksen ja samalla miettiä mistä voi tinkiä / saada hankittua edullisesti muuten kokoonpanoonsa vaikkei se olisikaan emoon integroituna.
Itse esim. päädyin:
ASUS ROG STRIX B650E-F GAMING WIFI emolevyyn mistä voi todeta seuraavat "puutteet" kalliimpiin verrattuna (tai itse voisin todeta):
"Vain" 1 x Intel 2.5Gb Ethernet port eikä 5.0 kuten kalliimmissa
"Vain" 1 x S/PDIF Out header liitäntänä mutta EI optista liitäntää takapaneelissa (eli sen joutuu hankkimaan erikseen)
"Vain" WiFi 6E vs 7 kuten kalliimmissa
Hinta minkä maksoin oli kuitenkin 189€ ja noista muista jutuista mistä mainitsin voidaan sanoa:
- Äänikortti: ROG SupremeFX 7.1 Surround Sound High Definition Audio CODEC ALC4080
- 3 x M.2 slots
- 1 x PCIe 5.0 x16 slot
- 1 x BIOS FlashBack button
-
"6+8-pin connector for powering the CPU socket, the VRM is responsible for providing a 80-ampere, 12-plus-two-phase processor power supply. Two standard 8+4 EPS power connectors supply the juice the CPU needs"
Lähes emossa kuin emossa on nykyisin "riittävä määrä" USB ja muita ulostuloja joten niistä ei erityisesti tarvitse olla huolissaan.