Asioita joita et ole huomannut

Voi toki olla, ettei siellä hurri-Suomen läänissä nykyään paljon lunta, jäätä ja hiekoitushiekkaa näy talvisin, mutta täällä toisaalla kyllä näkyy ja viivoihin perustuva kevyen liikenteen erottelu on aika nihkeää. Sitä paitsi viivat kuluu kun eivät enää hohkaa uutuuttaan myöhemmin.

Käytännössähän toi on kuin tavallinen tie, jossa on naurettavan leveät pientareet (ja naurettavan kapea ajoväylä) suhteessa tien leveyteen.
No tolla tiellä ainakin on hyvät liikennemerkit, joita ei voi olla huomaamatta. Tien pituus on tosiaan 2.4km, kai sen matkan muistaa ajaa keskellä liikennemerkin nähtyään?

Lienee ongelma enemmän foorumikirjoittajilla, kuin esimerkiksi ton tien säännöllisillä käyttäjillä.
 
No tolla tiellä ainakin on hyvät liikennemerkit, joita ei voi olla huomaamatta. Tien pituus on tosiaan 2.4km, kai sen matkan muistaa ajaa keskellä liikennemerkin nähtyään?

Lienee ongelma enemmän foorumikirjoittajilla, kuin esimerkiksi ton tien säännöllisillä käyttäjillä.
Omasta mielestä parempi ratkaisu olisi ollut että pidetään tie tienä ja laitetaan vain toiselle laidalle kevyen liikenteen väylä niin ajorata olisi leveämpi (mahtuu 2 autoa vierekkäin) ja silti olisi kevyelle liikenteelle oma rajattu alueensa.
 
No tolla tiellä ainakin on hyvät liikennemerkit, joita ei voi olla huomaamatta. Tien pituus on tosiaan 2.4km, kai sen matkan muistaa ajaa keskellä liikennemerkin nähtyään?

Lienee ongelma enemmän foorumikirjoittajilla, kuin esimerkiksi ton tien säännöllisillä käyttäjillä.
Käytännössä ainakin talvella tuolla tiellä ajetaan kuten tavallisella tiellä, etenkin kun mitään kevyttä liikennettä ei näy mailla eikä halmeilla. Vastaantulevan autoliikenteen väistäminen on vähän oleellisempi juttu kuin tilan antaminen mielikuvituspyöräilijöille.
 
Omasta mielestä parempi ratkaisu olisi ollut että pidetään tie tienä ja laitetaan vain toiselle laidalle kevyen liikenteen väylä niin ajorata olisi leveämpi (mahtuu 2 autoa vierekkäin) ja silti olisi kevyelle liikenteelle oma rajattu alueensa.
No ei todellakaan mahdu kahta autoa ja kevyenliikenteenväylää vierekkäin…
 
No ei todellakaan mahdu kahta autoa ja kevyenliikenteenväylää vierekkäin…
Tässä ongelma lopullisesti kiteytyykin: Jos ajorata on niin kapea, ettei siitä riitä lohkaistavaksi edes toiselle puolelle kapeaa kevyen liikenteen osaa, on mielipuolista rajata molemmille puolille lähes käyttämättömät lonnimispolut ja jättää yhden auton levyinen tie.

Probleemaa syventää, että siinä mielessä kuin oma kielitajuni tuo mielikuvia "kylätiestä", siellä kulkee ajoittain henkilöautoa tai kuorma-autoa leveämpiäkin juttuja kuten kuljetuskunnossa yli neljän metrin maatalouskoneita.

Edellä mainitussa Sttinfon Uudenmaan Ely-keskuksen tiedotteessa onkin pätkä jonka voi muotoilla toisin: "Kylätie tarjoaa mahdollisuuden vähentää autojen nopeuksia ja lisätä liikenneturvallisuutta." Sanoisin paremminkin, että kylätiekonsepti on omiaan aiheuttamaan vaaraa ja nimenomaan luo keinotekoisesti tarpeen vähentää moottoriajoneuvojen nopeutta, jotta turvallisuus ei ratkaisevasti heikenny. Tottahan turvallisuutta voidaan teoriassa parantaa loputtomiin laskemalla ajoneuvojen nopeuksia vaikka miten pieniksi. Siten voidaan paikata muita aiheutettuja turvallisuuspuutteita, kuten tieverkostolla eri tavoin usein päädytäänkin tekemään.
 
Tässä ongelma lopullisesti kiteytyykin: Jos ajorata on niin kapea, ettei siitä riitä lohkaistavaksi edes toiselle puolelle kapeaa kevyen liikenteen osaa, on mielipuolista rajata molemmille puolille lähes käyttämättömät lonnimispolut ja jättää yhden auton levyinen tie.

Probleemaa syventää, että siinä mielessä kuin oma kielitajuni tuo mielikuvia "kylätiestä", siellä kulkee ajoittain henkilöautoa tai kuorma-autoa leveämpiäkin juttuja kuten kuljetuskunnossa yli neljän metrin maatalouskoneita.

Edellä mainitussa Sttinfon Uudenmaan Ely-keskuksen tiedotteessa onkin pätkä jonka voi muotoilla toisin: "Kylätie tarjoaa mahdollisuuden vähentää autojen nopeuksia ja lisätä liikenneturvallisuutta." Sanoisin paremminkin, että kylätiekonsepti on omiaan aiheuttamaan vaaraa ja nimenomaan luo keinotekoisesti tarpeen vähentää moottoriajoneuvojen nopeutta, jotta turvallisuus ei ratkaisevasti heikenny. Tottahan turvallisuutta voidaan teoriassa parantaa loputtomiin laskemalla ajoneuvojen nopeuksia vaikka miten pieniksi. Siten voidaan paikata muita aiheutettuja turvallisuuspuutteita, kuten tieverkostolla eri tavoin usein päädytäänkin tekemään.
Juu, jos molemmille puolille tietä laitetaan liki yhden kaistan levyinen klv ja keskelle vähän normaalia kaistaa leveämpi kaksisuuntainen kaista niin ennemmin olisi tehnyt molempiin suuntiin oman kaistan ja loput tien leveydestä sitten sille klv:lle jommalle kummalle puolelle vaikka se ei olisikaan ihan yhtä leveä kuin tavallinen klv.

Jotenkin tuosta alkoi tulla mieleen wanha sketsi, Speden naisen logiikka - Tutkan paljastaja :D

Kyllähän sitä liikenneturvallisuutta voi koittaa parantaa vaikka millaisilla keinoilla mutta aina niissä ei vaan ole mitään järkeä. Ihan sama kuin välillä tunnutaan kylvävän liikennevaloja vähän joka paikkaan vaikka suurimman osan ajasta ne vaan aiheuttavat turhaa pysähtelyä esim jonkun pikkukylän keskustassa jossa muutenkin ajaa muutama kymmenen autoa tunnissa "ruuhka-aikana".
 
Ootteko paljonkin ajelleeet noilla kyläteillä kun noin väitätte ? Itse ajelen tuota yhtä kylätietä epäsäännällisen säännöllisesti ja hyvin toimii ja nopeudet alhaiset. Kävelijöillä ja pyöräilijöillä on takuuvarmasti paljon mukavammat olot kuin, että siinä olisi kaksi ajokaistaa ja olemattomat pientareet. Rahan takiahan näitä tehdään. Tai sen puuttumisen.
Ei näitä autoilijoiden iloksi tehdä. Päinvastoin.
 
Ootteko paljonkin ajelleeet noilla kyläteillä kun noin väitätte ? Itse ajelen tuota yhtä kylätietä epäsäännällisen säännöllisesti ja hyvin toimii ja nopeudet alhaiset. Kävelijöillä ja pyöräilijöillä on takuuvarmasti paljon mukavammat olot kuin, että siinä olisi kaksi ajokaistaa ja olemattomat pientareet. Rahan takiahan näitä tehdään. Tai sen puuttumisen.
Ei näitä autoilijoiden iloksi tehdä. Päinvastoin.
Juuri näin. Aika paljon pyörää ajavana en näe kuin hyviä puolia tällaisessa kevyen liikenteen kannalta. Auton sisällä on aina turvallista vs. Pyöräilijä.
 
Juuri näin. Aika paljon pyörää ajavana en näe kuin hyviä puolia tällaisessa kevyen liikenteen kannalta. Auton sisällä on aina turvallista vs. Pyöräilijä.
Autojen keskinäisen turvallisuuden näkökulmasta ei ole kovin hyvä juttu, että ajetaan keskellä tietä kuten vastaantuleva liikennekin... Tämä voi myös tuntua äärimmäisen hölmöltä, jos kevyttä liikennettä ei tosiasiallisesti näy missään. Kuten vähän epäilen että aika usein ei näy. Ei Suomi ole mikään Tanska tai Hollanti.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
280 013
Viestejä
4 813 603
Jäsenet
78 033
Uusin jäsen
Gaabrielssoni

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom