Asioita joita et ole huomannut

Voi toki olla, ettei siellä hurri-Suomen läänissä nykyään paljon lunta, jäätä ja hiekoitushiekkaa näy talvisin, mutta täällä toisaalla kyllä näkyy ja viivoihin perustuva kevyen liikenteen erottelu on aika nihkeää. Sitä paitsi viivat kuluu kun eivät enää hohkaa uutuuttaan myöhemmin.

Käytännössähän toi on kuin tavallinen tie, jossa on naurettavan leveät pientareet (ja naurettavan kapea ajoväylä) suhteessa tien leveyteen.
No tolla tiellä ainakin on hyvät liikennemerkit, joita ei voi olla huomaamatta. Tien pituus on tosiaan 2.4km, kai sen matkan muistaa ajaa keskellä liikennemerkin nähtyään?

Lienee ongelma enemmän foorumikirjoittajilla, kuin esimerkiksi ton tien säännöllisillä käyttäjillä.
 
No tolla tiellä ainakin on hyvät liikennemerkit, joita ei voi olla huomaamatta. Tien pituus on tosiaan 2.4km, kai sen matkan muistaa ajaa keskellä liikennemerkin nähtyään?

Lienee ongelma enemmän foorumikirjoittajilla, kuin esimerkiksi ton tien säännöllisillä käyttäjillä.
Omasta mielestä parempi ratkaisu olisi ollut että pidetään tie tienä ja laitetaan vain toiselle laidalle kevyen liikenteen väylä niin ajorata olisi leveämpi (mahtuu 2 autoa vierekkäin) ja silti olisi kevyelle liikenteelle oma rajattu alueensa.
 
No tolla tiellä ainakin on hyvät liikennemerkit, joita ei voi olla huomaamatta. Tien pituus on tosiaan 2.4km, kai sen matkan muistaa ajaa keskellä liikennemerkin nähtyään?

Lienee ongelma enemmän foorumikirjoittajilla, kuin esimerkiksi ton tien säännöllisillä käyttäjillä.
Käytännössä ainakin talvella tuolla tiellä ajetaan kuten tavallisella tiellä, etenkin kun mitään kevyttä liikennettä ei näy mailla eikä halmeilla. Vastaantulevan autoliikenteen väistäminen on vähän oleellisempi juttu kuin tilan antaminen mielikuvituspyöräilijöille.
 
Omasta mielestä parempi ratkaisu olisi ollut että pidetään tie tienä ja laitetaan vain toiselle laidalle kevyen liikenteen väylä niin ajorata olisi leveämpi (mahtuu 2 autoa vierekkäin) ja silti olisi kevyelle liikenteelle oma rajattu alueensa.
No ei todellakaan mahdu kahta autoa ja kevyenliikenteenväylää vierekkäin…
 
No ei todellakaan mahdu kahta autoa ja kevyenliikenteenväylää vierekkäin…
Tässä ongelma lopullisesti kiteytyykin: Jos ajorata on niin kapea, ettei siitä riitä lohkaistavaksi edes toiselle puolelle kapeaa kevyen liikenteen osaa, on mielipuolista rajata molemmille puolille lähes käyttämättömät lonnimispolut ja jättää yhden auton levyinen tie.

Probleemaa syventää, että siinä mielessä kuin oma kielitajuni tuo mielikuvia "kylätiestä", siellä kulkee ajoittain henkilöautoa tai kuorma-autoa leveämpiäkin juttuja kuten kuljetuskunnossa yli neljän metrin maatalouskoneita.

Edellä mainitussa Sttinfon Uudenmaan Ely-keskuksen tiedotteessa onkin pätkä jonka voi muotoilla toisin: "Kylätie tarjoaa mahdollisuuden vähentää autojen nopeuksia ja lisätä liikenneturvallisuutta." Sanoisin paremminkin, että kylätiekonsepti on omiaan aiheuttamaan vaaraa ja nimenomaan luo keinotekoisesti tarpeen vähentää moottoriajoneuvojen nopeutta, jotta turvallisuus ei ratkaisevasti heikenny. Tottahan turvallisuutta voidaan teoriassa parantaa loputtomiin laskemalla ajoneuvojen nopeuksia vaikka miten pieniksi. Siten voidaan paikata muita aiheutettuja turvallisuuspuutteita, kuten tieverkostolla eri tavoin usein päädytäänkin tekemään.
 
Tässä ongelma lopullisesti kiteytyykin: Jos ajorata on niin kapea, ettei siitä riitä lohkaistavaksi edes toiselle puolelle kapeaa kevyen liikenteen osaa, on mielipuolista rajata molemmille puolille lähes käyttämättömät lonnimispolut ja jättää yhden auton levyinen tie.

Probleemaa syventää, että siinä mielessä kuin oma kielitajuni tuo mielikuvia "kylätiestä", siellä kulkee ajoittain henkilöautoa tai kuorma-autoa leveämpiäkin juttuja kuten kuljetuskunnossa yli neljän metrin maatalouskoneita.

Edellä mainitussa Sttinfon Uudenmaan Ely-keskuksen tiedotteessa onkin pätkä jonka voi muotoilla toisin: "Kylätie tarjoaa mahdollisuuden vähentää autojen nopeuksia ja lisätä liikenneturvallisuutta." Sanoisin paremminkin, että kylätiekonsepti on omiaan aiheuttamaan vaaraa ja nimenomaan luo keinotekoisesti tarpeen vähentää moottoriajoneuvojen nopeutta, jotta turvallisuus ei ratkaisevasti heikenny. Tottahan turvallisuutta voidaan teoriassa parantaa loputtomiin laskemalla ajoneuvojen nopeuksia vaikka miten pieniksi. Siten voidaan paikata muita aiheutettuja turvallisuuspuutteita, kuten tieverkostolla eri tavoin usein päädytäänkin tekemään.
Juu, jos molemmille puolille tietä laitetaan liki yhden kaistan levyinen klv ja keskelle vähän normaalia kaistaa leveämpi kaksisuuntainen kaista niin ennemmin olisi tehnyt molempiin suuntiin oman kaistan ja loput tien leveydestä sitten sille klv:lle jommalle kummalle puolelle vaikka se ei olisikaan ihan yhtä leveä kuin tavallinen klv.

Jotenkin tuosta alkoi tulla mieleen wanha sketsi, Speden naisen logiikka - Tutkan paljastaja :D

Kyllähän sitä liikenneturvallisuutta voi koittaa parantaa vaikka millaisilla keinoilla mutta aina niissä ei vaan ole mitään järkeä. Ihan sama kuin välillä tunnutaan kylvävän liikennevaloja vähän joka paikkaan vaikka suurimman osan ajasta ne vaan aiheuttavat turhaa pysähtelyä esim jonkun pikkukylän keskustassa jossa muutenkin ajaa muutama kymmenen autoa tunnissa "ruuhka-aikana".
 
Ootteko paljonkin ajelleeet noilla kyläteillä kun noin väitätte ? Itse ajelen tuota yhtä kylätietä epäsäännällisen säännöllisesti ja hyvin toimii ja nopeudet alhaiset. Kävelijöillä ja pyöräilijöillä on takuuvarmasti paljon mukavammat olot kuin, että siinä olisi kaksi ajokaistaa ja olemattomat pientareet. Rahan takiahan näitä tehdään. Tai sen puuttumisen.
Ei näitä autoilijoiden iloksi tehdä. Päinvastoin.
 
Ootteko paljonkin ajelleeet noilla kyläteillä kun noin väitätte ? Itse ajelen tuota yhtä kylätietä epäsäännällisen säännöllisesti ja hyvin toimii ja nopeudet alhaiset. Kävelijöillä ja pyöräilijöillä on takuuvarmasti paljon mukavammat olot kuin, että siinä olisi kaksi ajokaistaa ja olemattomat pientareet. Rahan takiahan näitä tehdään. Tai sen puuttumisen.
Ei näitä autoilijoiden iloksi tehdä. Päinvastoin.
Juuri näin. Aika paljon pyörää ajavana en näe kuin hyviä puolia tällaisessa kevyen liikenteen kannalta. Auton sisällä on aina turvallista vs. Pyöräilijä.
 
Juuri näin. Aika paljon pyörää ajavana en näe kuin hyviä puolia tällaisessa kevyen liikenteen kannalta. Auton sisällä on aina turvallista vs. Pyöräilijä.
Autojen keskinäisen turvallisuuden näkökulmasta ei ole kovin hyvä juttu, että ajetaan keskellä tietä kuten vastaantuleva liikennekin... Tämä voi myös tuntua äärimmäisen hölmöltä, jos kevyttä liikennettä ei tosiasiallisesti näy missään. Kuten vähän epäilen että aika usein ei näy. Ei Suomi ole mikään Tanska tai Hollanti.
 
Menkää nyt ajamaan niille kyläteille, niin huomaatte kuinka vaarallista se on. Ihan saatanan vaarallista autoilijoille, hyvä kun tien toiseen päähän hengissä selviää. Suomi on täynnä varallisempia teitä kuin nämä kylätiet vaikka siellä on kaksi kaistaa autoilijoille. Kapeata mäkistä mutkapätkää jossa saa ajaa 80 km/h. Ja ihmisethän ajavat ja onnettomuuksia sattuu. Jos ei osaa 30km/h vauhdissa väistää vastaantulevaa autoa, on parempi jäädä kotiin.
 
Autojen keskinäisen turvallisuuden näkökulmasta ei ole kovin hyvä juttu, että ajetaan keskellä tietä kuten vastaantuleva liikennekin... Tämä voi myös tuntua äärimmäisen hölmöltä, jos kevyttä liikennettä ei tosiasiallisesti näy missään. Kuten vähän epäilen että aika usein ei näy. Ei Suomi ole mikään Tanska tai Hollanti.
Ja olet paljonkin tollaisella tiellä ajanut?

Vai mutua?
 
Menkää nyt ajamaan niille kyläteille, niin huomaatte kuinka vaarallista se on. Ihan saatanan vaarallista autoilijoille, hyvä kun tien toiseen päähän hengissä selviää. Suomi on täynnä varallisempia teitä kuin nämä kylätiet vaikka siellä on kaksi kaistaa autoilijoille. Kapeata mäkistä mutkapätkää jossa saa ajaa 80 km/h. Ja ihmisethän ajavat ja onnettomuuksia sattuu. Jos ei osaa 30km/h vauhdissa väistää vastaantulevaa autoa, on parempi jäädä kotiin.
Sekin on sitten eri juttu, että ajetaanko tuolla tiellä oikeasti 30 km/h, ja voitko luottaa siihen että vastaantulijatkin ajaa, vaikka itse olisit maailman lainkuuliaisin kansalainen.

En vaan pääse siitä mihinkään että keskellä tietä ajaminen tuntuu hölmöltä sikäli kun ei tarvitse aktiivisesti väistellä kevyttä liikennettä eikä kevyttä liikennettä edes näy missään. Kuten ei varmaan keskimäärin näy.
 
En vaan pääse siitä mihinkään että keskellä tietä ajaminen tuntuu hölmöltä sikäli kun ei tarvitse aktiivisesti väistellä kevyttä liikennettä eikä kevyttä liikennettä edes näy missään. Kuten ei varmaan keskimäärin näy.
Itse asiassa kun noita teitä ajelee, niin keskellä tietä ajaminen on loogisinta, mukavinta turvallisinta. Hölmöähän se on ajaa tiensivussa jos siellä ei todellakaan ole muita. Saa luvan kanssa ajaa keskellä tietä :)

Mutta joo, ihan hyvä ja toimiva systeemi myös autoilijan näkövinkkelistä. IMO.
Saa nähdä jäävätkö nuo tiet pysyviksi. Aika näyttää.
 
Pyöräkatu. Tällaisenkin typeryyden on vihervasemmisto keksinyt veronmaksajain rahanmenoksi, autoilijoiden kiusaksi ja pyöräilijöidenkin turvallisuuden heikentämiseksi. Esimerkin kadun laidassa menee ihan selkeä vanhan ajan pyörätie, joka toimisi pyörätienä edelleenkin varmasti ihan hienosti ja autoilijat ajaisivat autotiellä kuten normaalisti... Ja vanhassa pyörätiessä on vähän leventämisenkin varaa, jos se siitä on kiinni.


42642f01daddafb7972f9025feca4619964717005dedca5e07d1ecf3dedf6fa1.jpg

Tässä nyt ei pitänyt paikkansa oikein mikään.

Jos katsot tuohon alkuun oikealle, missä on tuo kyltti, niin tuo levennys loppuu heti kaarteen kohdalla. Pidemmällä parkissa olevien autojen jälkeen näet kuinka kapea tuo tie on. Siihen ei mahdu kuin kaksi kaistaa ja jalkakäytävä tai pitäisi taloja purkaa/metron päälle pyörätietä rakentaa. Eli tuo jää ikuiseksi ajoiksi kapeikoksi ja pyöräkaduksi. Näkeehän tuosta kuvasta, että noiden talojen pihoista on aikoinaan niistetty oikein rankalla kädellä, että on saatu edes tuon verran katua. Tiehän on käytännössä tuon sinisen talon olkkarissa.

Tuon jälkeen tulee sitten kohta, johon olisi oikeasti mahtunut vaikka valtatie, mutta muistan nähneeni suunnitelmia, missä kaupunki on haaveillut kerrostaloja siihen metroradan viereen, niin he pitävät tuota maata koskemattomana, jos vaikka suunnitelmat joskus nytkähtävät liikkeelle. On sitä Itäväylää ja metroa myös piirrustuksissa kannen alle laiteltu, mutta nythän kaikki ökyrakentaminen on seis.

Jos sitä turvallisemmaksi haluaa, niin voisi poistaa maksuttoman pysäköinnin ja metron liitäntäpysäköinnin, niin vähenisi autoilu tuolla tiellä merkittävästi. Ei noissa muutamissa kerrostaloissa, rivareissa ja omakotitaloissa niin montaa asu, että se pyöräilyä haittaisi.
 
Viimeksi muokattu:
Itse asiassa kun noita teitä ajelee, niin keskellä tietä ajaminen on loogisinta, mukavinta turvallisinta. Hölmöähän se on ajaa tiensivussa jos siellä ei todellakaan ole muita. Saa luvan kanssa ajaa keskellä tietä :)

Mutta joo, ihan hyvä ja toimiva systeemi myös autoilijan näkövinkkelistä. IMO.
Saa nähdä jäävätkö nuo tiet pysyviksi. Aika näyttää.
Varmasti on "hyvää ja toimivaa" ajaa samaa kaistaa vastaantulevan liikenteen kanssa. Jep jep.

Kunnes sitten alkaa vahinkoja sattumaan.
 
Kaasukello? Italiassahan termi on gasometro. Kumpikin vaikuttaa erikoiselta sanalta kaasusäiliölle, mutta: Sanaa käsitellään, aika kiinnostavan ja itselleni uuden tekniikan lisäksi tuolla: Kaasukello – Wikipedia
Onhan myös sukelluskello. Mut se nimi varmaa johtuu jotenki muodosta tms..

e: tekoäly väittää tällaista kaasukellon kohdalla:
Kaasukellon nimi, "kaasukello", on peräisin sen tehtävästä ja rakenteesta. Se on alun perin ruotsinkielisestä nimestä "gasklocka" johdettu suomenkielinen käännös, joka tarkoittaa kaasun varastointiin tarkoitettua säiliötä, jonka sisällä oleva sylinteri liikkuu ylös ja alas kellon tavoin kaasun paineen mukaan
Kellon tavoin? Enpä tiedä..
 
Kaasukello? Italiassahan termi on gasometro. Kumpikin vaikuttaa erikoiselta sanalta kaasusäiliölle, mutta: Sanaa käsitellään, aika kiinnostavan ja itselleni uuden tekniikan lisäksi tuolla: Kaasukello – Wikipedia
Onhan myös sukelluskello. Mut se nimi varmaa johtuu jotenki muodosta tms..

e: tekoäly väittää tällaista kaasukellon kohdalla:

Kellon tavoin? Enpä tiedä..


Wikipediasivulla vinkatun vanhan lähteen mukaan säiliötä kutsutaan kelloksi sen sisällä olevan alhaalta avoimen nousevan/laskevan kupumekanismin takia. Eli varmaan tuo on kello samasta syystä kuin sukelluskellokin, muistuttaa rakenteeltaan kirkonkelloa (bell) eikä sillä ole mitään tekoa ajan mittaamiseen tarkoitetun kellon (clock) kanssa.

Puhdistettu kaasu kulkee sitten asemakaasumittarin läpi suureen kaasusäiliöön eli -kelloon, josta se menoputken kautta painuu yleiseen putkiverkkoon.
Kaasukellossa on vesiallas ja tässä alassuin, tavallisesti useammista kaukoputken osien tapaan sisäkkäin liukuvista osista tehty kello eli kupu, joka nousee ja laskee kaasumäärän vaihdellesssa.

Gasometreiksihan noita muualla tupataan kutsumaan, jostain syystä ruotsiin ja sitten suomeen on tullut tämä kello nimi näille kun kaasumittari ei kuvannut laitteiston toimintatapaa ruotsalaisten mielestä riittävän oikein. Hauskana knoppititetona mainittakoon, että Wienissä oli niin massiiviset kaasukellot, että tyhjät kellot muutettiin asunnoiksi, toimistotiloiksi ja ostoskeskukseksi
 

Statistiikka

Viestiketjuista
280 127
Viestejä
4 817 871
Jäsenet
78 040
Uusin jäsen
vepsutus

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom