Auton pesu

Voihan se röpelö olla lentoruostetta, pikeä, suolapaskaa, kalkkia tai mitä vaan kemiallisesti siihen jämähtänyttä/lentänyttä. Eihän noi Fairylla lähde vaan vaatii pidempää kaavaa.
Saattaa olla... Tosin epäilen. Auto pesty kesällä noin pari kertaa kuukaudessa normi autonpesuaineilla, ja vahattu kahdesti. Tuo fairy oli vain siksi, että sain vahat pois fusson tieltä.

Mutta, katsotaan :tup: Eipä nuo teipit toisaalta haittaa,edellisissä autoissa ne olivat vakiona.
 
Jaaha, onks juoksevafiksari lopettanu yhteistyön ku ei saa enää sen koodilla Dudelta -10 %. Noh, koodilla CD10 saa eli Crazy Drivers Stunt shown nimissä. Ja valostoressa myös.
 
Jaaha, onks juoksevafiksari lopettanu yhteistyön ku ei saa enää sen koodilla Dudelta -10 %. Noh, koodilla CD10 saa eli Crazy Drivers Stunt shown nimissä. Ja valostoressa myös.
JF toimii:

1761248820424.png


Noita koodeja kyllä riittää: JAPE10, BIISONI yms.
 
Jos pelkillä pesuilla kestää ensi kevääseen saakka ja helmeilee silloinkin samalla lailla niin sitten voit läpsäytellä henkseleitä rintakehääsi vasten muutaman kerran.
ja kokemuksesta voin sanoa, että ei kestä. Siksi itse päädyin pinnoitukseen valkoisen auton kanssa, toivottavasti vähentää keväällä auton putsaamisen tarvetta suolasta, piestä ja lentoruosteesta.
 
ja kokemuksesta voin sanoa, että ei kestä. Siksi itse päädyin pinnoitukseen valkoisen auton kanssa, toivottavasti vähentää keväällä auton putsaamisen tarvetta suolasta, piestä ja lentoruosteesta.
Tarkalle pinnoite ei vähennä yhtään kesän eikä talven pesutarpeita. Siis jos haluu et se ei mee tukkoon / kontaminoidu ja hydrofobisuus säilyy. Rankoille joutuu alahelmoissa ja alakyljissä nuokin.

Saahan sen tukkiintuneenkin pinnan toki elvytettyä mut vaatiihan se Resetit / Descalet + raudan- ja pienpoistot aika-ajoin tai sit vaihtoehtoisesti yhtenään pesua tai hitonmoiset pesut laiminlyöntien eheyttämiseksi. Se vaan, että tuppaa esim. olemaan erilaisia pölynkeruun yms. osalta. Ykkösauto (25 tkm/a läpi vuoden) pinnoitettuna ja kakkosauto (7-10 tkm/a ajot läpi vuoden) vahattuna niin vaivansa kummassakin.

Toki oon vasta harjotellut 23 vuotta neuroottista detailingia mutta ihmettelen aina "Pistin pinnoitteen ja riittää kun vuoden välein huuhtelee puutarhaletkulla." Tai "5 vuoden takuu pinnoitteella" ku joku karvakäsiporukka tekee parissa tunnissa pesu + onestep-holotus + Nasiol-pinnoitus 200 €... :D

Siis itte vaan harrastelen, mutta vaikka kuinka prkl tarkasti vetäis 3-stepit ja vaikka ja mitä ja pitäis ku kipeetä p****a niin 1 vuosi on pitkä aika Suomen suolakurapölykivipuhalluksessa jos siis autolla ajetaan eikä pidetä vitriinissä.

Siihen nähden sanonpahan vaan, että imo BH Finis Wax on uskomatonta kamaa ja Colliniten 476s:kin halpaa nähden kiiltävänä ja liukkaana kokonaisylläpitovaivaan.

Ykkösautoon siis tarvii välillä buustailla kontaminaation poiston jälkeen Curet tai Ceramic detailer. Gyeon Syncro Evo laitettuna 1/2025 ja sitä ennen pesut + 16 tuntii 3 step-kiillottelu. Enkä aja metriäkään edes päällystämättömillä teillä. Paljo enempi toi pinnoitetulla ajo maksaa ja onko sen väärti... Ehkä, ehkä ei vs. Finis-Waxit syksyllä niin keväällä on vielä vaivalla poistettava moninkertaisella tiukalla liukkaripesulla. Ja senki päälle vois vaan ruikkia Gyeonin Wetcoatia about ilmatteeks, on hyvä kombo.
 
Tarkalle pinnoite ei vähennä yhtään kesän eikä talven pesutarpeita. Siis jos haluu et se ei mee tukkoon / kontaminoidu ja hydrofobisuus säilyy. Rankoille joutuu alahelmoissa ja alakyljissä nuokin.

Saahan sen tukkiintuneenkin pinnan toki elvytettyä mut vaatiihan se Resetit / Descalet + raudan- ja pienpoistot aika-ajoin tai sit vaihtoehtoisesti yhtenään pesua tai hitonmoiset pesut laiminlyöntien eheyttämiseksi. Se vaan, että tuppaa esim. olemaan erilaisia pölynkeruun yms. osalta. Ykkösauto (25 tkm/a läpi vuoden) pinnoitettuna ja kakkosauto (7-10 tkm/a ajot läpi vuoden) vahattuna niin vaivansa kummassakin.

Toki oon vasta harjotellut 23 vuotta neuroottista detailingia mutta ihmettelen aina "Pistin pinnoitteen ja riittää kun vuoden välein huuhtelee puutarhaletkulla." Tai "5 vuoden takuu pinnoitteella" ku joku karvakäsiporukka tekee parissa tunnissa pesu + onestep-holotus + Nasiol-pinnoitus 200 €... :D

Siis itte vaan harrastelen, mutta vaikka kuinka prkl tarkasti vetäis 3-stepit ja vaikka ja mitä ja pitäis ku kipeetä p****a niin 1 vuosi on pitkä aika Suomen suolakurapölykivipuhalluksessa jos siis autolla ajetaan eikä pidetä vitriinissä.

Siihen nähden sanonpahan vaan, että imo BH Finis Wax on uskomatonta kamaa ja Colliniten 476s:kin halpaa nähden kiiltävänä ja liukkaana kokonaisylläpitovaivaan.

Ykkösautoon siis tarvii välillä buustailla kontaminaation poiston jälkeen Curet tai Ceramic detailer. Gyeon Syncro Evo laitettuna 1/2025 ja sitä ennen pesut + 16 tuntii 3 step-kiillottelu. Enkä aja metriäkään edes päällystämättömillä teillä. Paljo enempi toi pinnoitetulla ajo maksaa ja onko sen väärti... Ehkä, ehkä ei vs. Finis-Waxit syksyllä niin keväällä on vielä vaivalla poistettava moninkertaisella tiukalla liukkaripesulla. Ja senki päälle vois vaan ruikkia Gyeonin Wetcoatia about ilmatteeks, on hyvä kombo.
Et sitten yhtään lukenut mitä kirjoitin?

"toivottavasti vähentää auton putsaamista"

Mua ei haittaa auton peseminen, mutta toivon että pääsen helpommalla.
 
Et sitten yhtään lukenut mitä kirjoitin?

"toivottavasti vähentää auton putsaamista"

Mua ei haittaa auton peseminen, mutta toivon että pääsen helpommalla.
Meinasin laittaa, että ei ole tarkoitettu sulle vaan yleisellä tasolla tiedoksi mut unohtui. Mutta siis juu eipä se pinnoitus lentoruosteen määrään mitään auta ja tarttuu se pinnoitteen päällekin.
 
:sdarra:


Ajoin viikonlopun aikana noin 800km ja auto oli kyllä sen näköisessä kunnossa.... Piti pestä neljään kertaan. Pariin otteeseen sai vaihtaa pesuaineet, vaikka kaksi ämpäriä olikin käytössä (pesuaine+ huuhteluvesi)...

Tämä aika vuodesta on kyllä vihoviimeistä. Märkää, suolaa, talvirenkaat irrottavat asfaltista hienoista putua...

Screenshot_20251102-205645.png

PXL_20251102_184155171.NIGHT~3.jpg
 
:sdarra:


Ajoin viikonlopun aikana noin 800km ja auto oli kyllä sen näköisessä kunnossa.... Piti pestä neljään kertaan. Pariin otteeseen sai vaihtaa pesuaineet, vaikka kaksi ämpäriä olikin käytössä (pesuaine+ huuhteluvesi)...

Tämä aika vuodesta on kyllä vihoviimeistä. Märkää, suolaa, talvirenkaat irrottavat asfaltista hienoista putua...

Screenshot_20251102-205645.png

PXL_20251102_184155171.NIGHT~3.jpg
Nyt on kyllä pesuaineissa tai pesumetodeissa parantamisen varaa jos parin päivän ajojen aikana likaantunut auto vaatii neljä(4) pesukertaa. Tämä tietenkin olettaen että auto on ollut edes suhteellisen puhdas ennen ajosuoritetta.
 
Nyt on kyllä pesuaineissa tai pesumetodeissa parantamisen varaa jos parin päivän ajojen aikana likaantunut auto vaatii neljä(4) pesukertaa. Tämä tietenkin olettaen että auto on ollut edes suhteellisen puhdas ennen ajosuoritetta.

Jaa.


No todellisuudessa, hyvissä olosuhteissa tuon olisi saanut kuntoon ehkä kahdella pesulla, mutta koska pimeä piha ja yltiövarovainen luonne, niin lopputulos oli tuo.

Tuo asfaltin ja suolan seos oli ehtinyt kuivua yön yli ja tänään tuli ajettua uusi reissu, jonka jälkeen ehdin pesuhonmiin vasta illalla. Tällöin tämän päivän kurat olivat ehtineet kuivahtaa eilisten päälle, niin... Oli kyllä mielenkiintoinen projekti.

:sdarra:

Joo, täytynee hommata vähän ärtsympiä pesuaineita. Ja pestä valoisaan aikaan...
 
Viimeksi muokattu:
@Sagan Eiks tuore Fusso auttanukkaan? Miten mulla on semmonen muistikuva, että oon täälläkin sanonut n+1 kertaa sen olevan huono talvivaha ts. oikein kerää paskaa ja suola tarttuu ihan perkeleesti (imee sen jotenkin huokosiinsa tjsp. ja jos sulla olis röpelöä tunnettavissa muutenkin)... Oisit (putsannut auton ennen vahan laittoa huolellisesti claybar jne., sit vielä Cleanser-fluidit ja tarvittaeessa Cleanser-polish / Microfine ja) laittanut sen Colliniten 476s tai BH Finis-Wax (tai Double Speed Wax). Nyt sit kun niitä suoloja peset pois, niin se Fusso ei kestä kemikaalikestävyydeltäänkään kuten paremmat (Finis-Wax aivan suvereeni sen suhteen ts. liuottimet ym. kemikaalit).

Noh, suolaan purevat parhaiten esipesuaineista seuraavat (jos nyt ei lasketa mukaan et vetelee raakana jotain hiilivetyliukkaria/rasvapoistoainetta esipesuaineena mut kalliiks käy):

Esipesuaine Macserien MAC 44+ <-mukamas vahaystävällinen mut ei varppiin ole, mut sopii pinnoitetuille autoille erinomaisesti
Esipesuaine Bilt Hamber Touch-Less (2024) <-vahaystävällinen suositelluissa normipitoisuuksissa ja korroosiosuoja-aineita sisältävä
Esipesuaine Bilt Hamber Auto Foam <-vahaystävällinen suositelluissa normipitoisuuksissa mut ei poista suolaa niin hyvin kuin Touch-less 2024
Liuotinpesuaine Bilt Hamber Surfex HD <-ei ole vahaystävällinen muuta ku ihan pienissä pitoisuuksissa

Ei pitäis olla mitään ongelmaa, vaikka 8000 km ajais ja sitten foamittelis ja sen jälkeen lampaanhanurilla pesu 2 ämpärin taktiikalla.
 
Jaa.


No todellisuudessa, hyvissä olosuhteissa tuon olisi saanut kuntoon ehkä kahdella pesulla, mutta koska pimeä piha ja yltiövarovainen luonne, niin lopputulos oli tuo.

Tuo asfaltin ja suolan seos oli ehtinyt kuivua yön yli ja tänään tuli ajettua uusi reissu, jonka jälkeen ehdin pesuhonmiin vasta illalla. Tällöin tämän päivän kurat olivat ehtineet kuivahtaa eilisten päälle, niin... Oli kyllä mielenkiintoinen projekti.

:sdarra:

Joo, täytynee hommata vähän ärtsympiä pesuaineita. Ja pestä valoisaan aikaan...
Käytätkö kinnasta? Sillä lähtee.
 
@Sagan Eiks tuore Fusso auttanukkaan? Miten mulla on semmonen muistikuva, että oon täälläkin sanonut n+1 kertaa sen olevan huono talvivaha ts. oikein kerää paskaa ja suola tarttuu ihan perkeleesti (imee sen jotenkin huokosiinsa tjsp. ja jos sulla olis röpelöä tunnettavissa muutenkin)... Oisit (putsannut auton ennen vahan laittoa huolellisesti claybar jne., sit vielä Cleanser-fluidit ja tarvittaeessa Cleanser-polish / Microfine ja) laittanut sen Colliniten 476s tai BH Finis-Wax (tai Double Speed Wax). Nyt sit kun niitä suoloja peset pois, niin se Fusso ei kestä kemikaalikestävyydeltäänkään kuten paremmat (Finis-Wax aivan suvereeni sen suhteen ts. liuottimet ym. kemikaalit).

Noh, suolaan purevat parhaiten esipesuaineista seuraavat (jos nyt ei lasketa mukaan et vetelee raakana jotain hiilivetyliukkaria/rasvapoistoainetta esipesuaineena mut kalliiks käy):

Esipesuaine Macserien MAC 44+ <-mukamas vahaystävällinen mut ei varppiin ole, mut sopii pinnoitetuille autoille erinomaisesti
Esipesuaine Bilt Hamber Touch-Less (2024) <-vahaystävällinen suositelluissa normipitoisuuksissa ja korroosiosuoja-aineita sisältävä
Esipesuaine Bilt Hamber Auto Foam <-vahaystävällinen suositelluissa normipitoisuuksissa mut ei poista suolaa niin hyvin kuin Touch-less 2024
Liuotinpesuaine Bilt Hamber Surfex HD <-ei ole vahaystävällinen muuta ku ihan pienissä pitoisuuksissa

Ei pitäis olla mitään ongelmaa, vaikka 8000 km ajais ja sitten foamittelis ja sen jälkeen lampaanhanurilla pesu 2 ämpärin taktiikalla.

Kantapään kautta hankittu oppi on paras oppi :D

Joo, tehdään koko homma uusiksi. Onneksi ei ole pakkasia vielä tiedossa.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
291 343
Viestejä
4 980 893
Jäsenet
80 000
Uusin jäsen
Orteip

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom