DDR5-muistit - kellotukset ja kokemukset

1.48V asetetulla, HWinfon mukaan 1.5V kanssa oli 40 astetta ja rapiat 3h aidaa, puhallin parilla nippusiteellä varsin huomaamattomasti, pöhöttämässä muisteille n. 800rpm

1756664695228.png
Joo, ei ihan noin alas mene noilla muisteilla ja jännite kuitenkin vain 1.4, tosin 7000MT/s ja enimmäisvirrankulutus on siellä 5W tuntumassa. Toimivat sinällään ongelmitta, vaikka Karhussa taisi jo 60 mennä rikki. Mutta eipä tuosta tuulettimesta haittaakaan ole. Ilman GPU:ta Aidan stressitesti meneekin sitten jo 40 tuntumassa.
1756665567687.png

Joo, ei ihan noin alas mene noilla muisteilla ja jännite kuitenkin vain 1.4, tosin 7000MT/s ja enimmäisvirrankulutus on siellä 5W tuntumassa. Toimivat sinällään ongelmitta, vaikka Karhussa taisi jo 60 mennä rikki. Mutta eipä tuosta tuulettimesta haittaakaan ole. Ilman GPU:ta Aidan stressitesti meneekin sitten jo 40 tuntumassa.
1756665567687.png
edit: ei mitään

1.48V asetetulla, HWinfon mukaan 1.5V kanssa oli 40 astetta ja rapiat 3h aidaa, puhallin parilla nippusiteellä varsin huomaamattomasti, pöhöttämässä muisteille n. 800rpm

1756664695228.png
Mulla on tämän suuntaiset, vaikka ei ihan yhtä matalat. Kotelossa on etutuulettimet sisään, alhaalta puhaltaa ylös, ja ulos menee ylhäältä sekä takaa. Kaikenkaikkiaan juuri niin, että muistien ohi kulkee ilma varsin tehokkaasti ilman omia muokkauksia.

Mulla on tämän suuntaiset, vaikka ei ihan yhtä matalat. Kotelossa on etutuulettimet sisään, alhaalta puhaltaa ylös, ja ulos menee ylhäältä sekä takaa. Kaikenkaikkiaan juuri niin, että muistien ohi kulkee ilma varsin tehokkaasti ilman omia muokkauksia.
tuulettimia 3kpl alhaalla ja 2kpl katossa poistona kennon läpi, O11D kotelo

varmaan kitillä se suurin ero ja millainen kontakti onkaan

Tämä, Bitspower Ln2 heatsinkit! Toki takuu menee.

Luumi ja minä ollaan tehty tämä, muistien lämmöt mulla tippui makoisasti pelkillä Heatsinkeillä ja sen jälkeen laitoin Blokin päälle niin vielä siitä meni alemmaksi.
Mulla on BartX Cu-heatsinkit ja niiden päällä Freezemod RAM2X-vesiblokki. MX-6 muistipiirien ja HS sekä HS ja blokin välissä.

Muistien lämpötila on käytännössä sama kuin jäähdytysnesteen. Ajan niitä tuon 8400MT/s 1.52V:lla.

Sain Cl28 kanssa luultavasti vakaaksi cl26 en saanut vaikka nostin ja laskin jännitettä aina tuli virheitä jossain vaiheessa.
Tällä mennään kunnes ehdin enemmän testata.

64gb 6200cl28.png
Isonna vähän VDDP:tä. Voi mennä yli voltinkin.
VDDQ ja VDDIO = 0,94xVDD. Nämä on signalointijännitteitä, VDDQ muistien päässä ja VDDIO prossun/muistiohjaimen. Ei yleensä ole hyvä että nuo hirveästi poikkeaa, vaikka EXPO/XMP pistääkin yleensä VDDQ=VDD ja BIOS sitten arpoo IO:lle jotakin.. Liian iso VDDIO voi tietääkseni degradoida prossua.

Vddio oli 1.45v ja laskin sen 1.35v mikä on asus emoissa normaali lukema vanhassa emossa ei voinut yli 1.25v käyttää.
koitin vsoc jännitettä 1.20-1.25v välistä.
mem vdd koitin laskea 1.44v sama mem vddq
cldo vddp en ole koittanut mutta kunhan ehdin pitää sitä vielä testata.
myös kunhan ehdin pitää vielä kiristellä vähän muisteja mutta se on hidasta ja teen sen verran pitkiä työpäiviä parhaillaan eli aika ei arkipäivisin tahdo riittää..

Jaahas, tuli tarkisteltua itsekin nuo Auto-jännitteet ja kyllähän siellä oli VDDIO 1,4V. Nappasin sen nyt alkuun 1,25V. Ei tullut tuota aiemmin huomattua, kun muistienkin jännite on 1.4V.... jospa ei ole prossu ottanut itseensä tästä.

Jaahas, tuli tarkisteltua itsekin nuo Auto-jännitteet ja kyllähän siellä oli VDDIO 1,4V. Nappasin sen nyt alkuun 1,25V. Ei tullut tuota aiemmin huomattua, kun muistienkin jännite on 1.4V.... jospa ei ole prossu ottanut itseensä tästä.
Pitäisikö tuota nyt ihmetellä?
Itsellä 7800X3D ja muistien jännite sekä VDDIO myös sen 1,4V Expolla.
En ole koskaan muutellut...

Vddio oli 1.45v ja laskin sen 1.35v mikä on asus emoissa normaali lukema vanhassa emossa ei voinut yli 1.25v käyttää.
koitin vsoc jännitettä 1.20-1.25v välistä.
mem vdd koitin laskea 1.44v sama mem vddq
cldo vddp en ole koittanut mutta kunhan ehdin pitää sitä vielä testata.
myös kunhan ehdin pitää vielä kiristellä vähän muisteja mutta se on hidasta ja teen sen verran pitkiä työpäiviä parhaillaan eli aika ei arkipäivisin tahdo riittää..
Äh, anna nyt sen VDD:n olla tuossa 1,45V ja laita VDDQ sekä VDDIO 1,36V.

VDDQ=VDDIO=0,94xVDD.

VDDP on ainakin mulla vaikuttanut siihen, miten korkeisiin kelloihin olen päässyt. Mutta 1:2 jakajalla ja yli 4000MHz taajuuksilla. En kauaa jaksanut leikkiä 32GB hunajapurkki-muistien kanssa, kun totesin että ko. kitti oli paska eikä kulkenut, ja teit niin tai näin ei suorituskyvyssä pärjännyt 8000MT/s muisteille kuitenkaan.
Nyt näillä 8400 muisteilla se on 1,098V mikä on jo korkea, pystyisi varmaan vähän tiputtamaankin. Toisen koneen 8000:lla taitaa olla 1,05V.

Statistiikka

Viestiketjuista
285 718
Jäsenet
79 046
Uusin jäsen
nooamies

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom