Tärkeä Epärehelliset kaupankävijät ja huonot kauppakokemukset

2kk jälkeen aika hankala ruveta penäämään rahoja takaisin yms. varsinkaan kun kukaan (myyjä tai sivustaseuraajat) ei voi tietää etteikö tuota vikaa olisi onnistuttu itse aiheuttamaan tämän 2kk aikana. Tämä skenaario vaan tuli mieleen ensimmäisenä ketään syyttelemättä tai puolustelematta

Tuohon aikaan voisi kyllä vaihtaa minkä ajan tahansa.

Kumpa ihmiset eivät laittaisi ainakaan mitään palautetta ennen kuin tavara testattu ja kertoisi myyjälle, jos testaaminen kestää syystä X.

Turha kai enempää tässä reklamoida, mutta edelleen aiheellista ottaa asia esiin ja vaihtaa palaute vähintään neutraaliin, jos siltä tuntuu.
 
kyllä mielestäni tuote pitää heti testata, kun ostaa. ketään puolustelamatta.

Tai edes silmämääräisesti tarkistaa, jos tuosta pinnejä puuttuu ja on mutkalla sen olisi kyllä huomannut. En sano etteikö ole voinut olla viallinen (en suoraan nähnyt emolevyn myynti-ilmoitusta, tarvii katsoa tarkemmin, ehkä siinä on kuvia ja tarkemmin tietoa)

Myyjä näyttää olleen aktiivinen viimeiset 5 vuotta, sinä aikana saanut käytännössä yhden kauppiaspalautteen (jos nyt laskee nämä 2 uutta pois tämän myyntitapahtuman johdosta).

Kaikki viestit ja tapahtumat ovat tosin osto/myyntipuolella mutta en sitä silti laskisi viaksi koska kohtuu harvakseltaan käy kauppaa ja näyttää nopealla vilkaisulla siltä että omaan tarpeeseen eikä ole saanut paljoa edes palautteita.
 
2kk jälkeen aika hankala ruveta penäämään rahoja takaisin yms. varsinkaan kun kukaan (myyjä tai sivustaseuraajat) ei voi tietää etteikö tuota vikaa olisi onnistuttu itse aiheuttamaan tämän 2kk aikana. Tämä skenaario vaan tuli mieleen ensimmäisenä ketään syyttelemättä tai puolustelematta

kyllä mielestäni tuote pitää heti testata, kun ostaa. ketään puolustelamatta.

Sama linja jos itselle tulisi ostaja 2 kk oston jälkeen ilmoitteleen ettei tämä toimi niin en kyllä lähtisi rahoja enää palautteleen. Viikko vielä menisi jopa ehkä kaksi mutta 2 kk on ihan liikaa. Näkisin sen ostajan velvollisuudeksi testata tuote mahd. pian että näkee saiko sen mitä oli ostamassa.
 
Ymmärrän toki ostajan harmituksen sekä turhautumisen, olen itsekin monasti ostanut käytettyjä tuotteita testaamisen jäädessä myöhempään ajankohtaan.

Itse en kylläkään tosin enää kehtaisi alkaa pyytämään rahojani takaisin vajaan 2kk jälkeen koska myyjä ei voi millään tietää mitä tässä välissä on tapahtunut.

Sinuna @Markus R pyytäisin ystävällisesti nyt vain modeja poistamaan jo antamasi negatiivisen palautteesi ja nielemään menetyt oppirahat, vaihtoehtoisesti voit pyytää muuttamaan alkuperäisen palautteesi neutraaliksi.

Huom. myyjä ei ole vieraillut sivustolla sitten kesäkuun puolen välin.

Screenshot 2025-07-18 131348.jpg
 
Taas ottamatta mitenkään kantaa myyjän epärehellisyyteen, tuo emolevy voi vielä lähteä toimimaan, kun poistaa oikosulun usb-pinneissä.

Sain vastaavan emolevyn korjattavaksi ja pikakorjauksena vedin kaikki pinnit poikki siinä usb-kannassa. Sai emolevyn takaisin ja emolevy toimi, mutta ei ollut muuten tyytyväinen. Kyseessä oli veljeni ja ei maksanut minulle mitään, niin sai koko rahan edestä palvelua.

Kannattaa emolevy myydä eteenpäin virheenkuvauksen kanssa, niin kyllä siitä vielä rahaa saa. Eikä kannata valehdella ilmoituksessa, niin kaikki ok.
 
Jospa myyjä vielä palaa asiaan kunhan foorumilla käy.

Aina pitää tarkastaa tavara oli uutta tai käytettyä. Tuo vaurio olis ollut nähtävissä ihan silmämäär. tarkastuksella heti vaikka kasausta ei voinutkaan tehdä.

Kyllä minäkin myyjänä - olettaen, että en myynyt tieten tahtoen sutta - sanoisin 2 kk jälkeen, että nyt on tainnut särkyä käsittelyssä... ja valokuvat tietysti otettuna missä tilassa oli lähetettäessä.
 
Eihän sillä ole väliä kuinka pitkä aika siitä on - rikkinäinen tuote on rikkinäinen tuote. Tietääpähän muut käyttäjät että ei ainakaan postilla kannata ostaa tältä tyypiltä tavaraa kun ei pääse katsomaan/testaamaan tuotetta.
Täällä ei kenelläkään ole mitään todisteita tarinasi tueksi paitsi sinun sanasi. Mistä kukaan voisi tietää vaikka olisit 2kk uunoillut emolevyn kanssa ja rikkonut sen omilla toimillasi? Siksi ne ostetut tavarat tarkastetaan heti ja reklamoidaan sitten virheistä. Omissa silmissä tällaset kuukausien päästä tulevat valitukset on uskottavuudeltaan ihan pyöreä nolla.
 
Jospa myyjä vielä palaa asiaan kunhan foorumilla käy.

Aina pitää tarkastaa tavara oli uutta tai käytettyä. Tuo vaurio olis ollut nähtävissä ihan silmämäär. tarkastuksella heti vaikka kasausta ei voinutkaan tehdä.

Kyllä minäkin myyjänä - olettaen, että en myynyt tieten tahtoen sutta - sanoisin 2 kk jälkeen, että nyt on tainnut särkyä käsittelyssä... ja valokuvat tietysti otettuna missä tilassa oli lähetettäessä.
Tuollaisen pitäisi nähdä alle 10min silmämääräisellä tarkistuksella. Jos siihen ei ole aikaa ja antaa 2kk kulua, niin omaa tyhmyyttä ja oppirahojen maksamista se on on. Ja lisäksi tässä on sana sanaa vastaan: kumpi sen oikeasti hajotti?
 
Itse näkisin että ostajan antamat palautteet poistetaan (siis se myöhempi nega ja alkuperäinen positiivinen) ja ostaja nielee tappion sekä ensikerralla tarkistaa heti saatuaan tavaran.
 
ja valokuvat tietysti otettuna missä tilassa oli lähetettäessä.

Nyt täytyy kyllä kysyä että moniko oikeasti tekee niin että ottaa videota / monia kuvia ihan joka kantilta jokaisesta myymästään tuotteesta ja videoi sen postituksen siitä hetkestä kun sen pakkaa jättämättä sekuntiakaan pois ettei vaan paketti vaihdu matkalla postiin/matkahuoltoon?

Tai sama kääntäen, moniko videoi sen paketin avaamisen ja täydellisen tutkimisen?

Koska näitä näkee aina välistä tässäkin langassa mainittavan. Eli jos oikeasti tahtoo todistaa että tuote toimii (vaikka nyt emolevy) pitäisi näyttää 100% videolla miten kyseinen kone ensin toimii, sitten se puretaan ja sitten pakataan ja viedään postiin yhtään hetkeä videosta editoimatta tai poistamatta ja sitten ostaja valittaisi miksi myyjällä kestää niin pitkään ja tämä vielä ehkä pyytää hieman extraa kun laittaa mukaan jonkun 64Gt muistitikun mille on tehnyt "kotivideon" ja varmuuskopion tuosta prosessista...

Eikä sekään tietysti poista sitä mahdollisuutta että posti hajottaa jotain, jolloin seuraa taas uusi riita siitä kuka korvaa ja vastaa.
 
Viimeksi muokattu:
Tuollaisen pitäisi nähdä alle 10min silmämääräisellä tarkistuksella. Jos siihen ei ole aikaa ja antaa 2kk kulua, niin omaa tyhmyyttä ja oppirahojen maksamista se on on. Ja lisäksi tässä on sana sanaa vastaan: kumpi sen oikeasti hajotti?

Kyllä. Siksipä juuri ne fotot, on hyvin helppo osoittaa oliko noinkin näkyvää vauriota lähtiessä.

Kerran minulle myyjänä (muualla) kävi niin, että juuri emosta oli yksi konkka karannut ostajan ilmoituksen mukaan - ja tämä ilmoitus tuli heti.
Ihmettelin miten voi olla kun mitään vikaa ei käytössä ollut enkä emoa telonut, mutta ostaja pystyikin jo ilmoituskuvasta näyttämään, että katsopa tarkkaan tuossa on jo se konkka puoliksi irti (lähetin hänelle pyynnöstä alkuperäiset kuvat).

Oli äänipiirin osia, jota en koskaan käyttänyt niin siksipä en mitään koskaan havainnut.

Ei harmittanut yhtään, päinvastoin oli selvä peli eikä tarvinnut tuskailla onko ostaja rikkonut.
Tarjosin hyvitystä tai nurkissa lojunutta äänikorttia ilmaiseksi tilalle, mutta ostaja sanoi homman olevan ok kun saa sen korjattua itse.

Offtopic mutta esimerkkinä.
Toki tuossa tapauksessa se konkka olisi ollut irti vaikka kuinka myöhään havaittuna, mutta yhtä kaikki valokuva osoitti totuuden, että oli irti jo lähetettäessä.
 
Nyt täytyy kyllä kysyä että moniko oikeasti tekee niin että ottaa videota / monia kuvia ihan joka kantilta jokaisesta myymästään tuotteesta ja videoi sen postituksen siitä hetkestä kun sen pakkaa jättämättä sekuntiakaan pois ettei vaan paketti vaihdu matkalla postiin/matkahuoltoon?

Tai sama kääntäen, moniko videoi sen paketin avaamisen ja täydellisen tutkimisen?

Koska näitä näkee aina välistä tässäkin langassa mainittavan. Eli jos oikeasti tahtoo todistaa että tuote toimii (vaikka nyt emolevy) pitäisi näyttää 100% videolla miten kyseinen kone ensin toimii, sitten se puretaan ja sitten pakataan ja viedään postiin yhtään hetkeä videosta editoimatta tai poistamatta ja sitten ostaja valittaisi miksi myyjällä kestää niin pitkään ja tämä vielä ehkä pyytää hieman extraa kun laittaa mukaan jonkun 64Gt muistitikun mille on tehnyt "kotivideon" ja varmuuskopion tuosta prosessista...

Eikä sekään tietysti poista sitä mahdollisuutta että posti hajottaa jotain, jolloin seuraa taas uusi riita siitä kuka korvaa ja vastaa.

Kyllä. Siksipä juuri ne fotot, on hyvin helppo osoittaa oliko noinkin näkyvää vauriota lähtiessä.

Kerran minulle myyjänä (muualla) kävi niin, että juuri emosta oli yksi konkka karannut ostajan ilmoituksen mukaan - ja tämä ilmoitus tuli heti.
Ihmettelin miten voi olla kun mitään vikaa ei käytössä ollut enkä emoa telonut, mutta ostaja pystyikin jo ilmoituskuvasta näyttämään, että katsopa tarkkaan tuossa on jo se konkka puoliksi irti (lähetin hänelle pyynnöstä alkuperäiset kuvat).

Oli äänipiirin osia, jota en koskaan käyttänyt niin siksipä en mitään koskaan havainnut.

Ei harmittanut yhtään, päinvastoin oli selvä peli eikä tarvinnut tuskailla onko ostaja rikkonut.
Tarjosin hyvitystä tai nurkissa lojunutta äänikorttia ilmaiseksi tilalle, mutta ostaja sanoi homman olevan ok kun saa sen korjattua itse.

Offtopic mutta esimerkkinä.
Toki tuossa tapauksessa se konkka olisi ollut irti vaikka kuinka myöhään havaittuna, mutta yhtä kaikki valokuva osoitti totuuden, että oli irti jo lähetettäessä.
Oon ottanut nykyään vaikka millaisia kuvia ympäri ämpäri ja videon kun laitan tavaran postin automaattiin ja luukun kolautan kiinni. Oli tuossa eräskin mielenkiintoinen keissi, kun lähetykseen varaamassani laatikossa jonkun muun pakettia kun avasin luukun, laittaakseni omani. :kahvi:

Tarkastelin että onko paketti lähdössä vai saapumassa, oli saapuva ja liekö postin duunari laittanut sen väärään lokeroon/postin järjestelmä bugannut. Joku näppärämpi saattaisi yrittää vetää liiveihin "bonuspaketin" :) Otin yhteyttä postiin, vastaanottajaan, selitin mikä tilanne ja kysyin että onko ok jos tuon kun olen muutoinkin kävelyllä. Vastaanottaja erittäin iloinen tämmöisestä pienestä eleestä, kun toimin posteljoonina ja kertoi että jokin 300e takki vastikään häneltä paketeista kadonnut, jota odotti saapuvaksi.
 
Nyt täytyy kyllä kysyä että moniko oikeasti tekee niin että ottaa videota / monia kuvia ihan joka kantilta jokaisesta myymästään tuotteesta ja videoi sen postituksen siitä hetkestä kun sen pakkaa jättämättä sekuntiakaan pois ettei vaan paketti vaihdu matkalla postiin/matkahuoltoon?

Tai sama kääntäen, moniko videoi sen paketin avaamisen ja täydellisen tutkimisen?

Koska näitä näkee aina välistä tässäkin langassa mainittavan. Eli jos oikeasti tahtoo todistaa että tuote toimii (vaikka nyt emolevy) pitäisi näyttää 100% videolla miten kyseinen kone ensin toimii, sitten se puretaan ja sitten pakataan ja viedään postiin yhtään hetkeä videosta editoimatta tai poistamatta ja sitten ostaja valittaisi miksi myyjällä kestää niin pitkään ja tämä vielä ehkä pyytää hieman extraa kun laittaa mukaan jonkun 64Gt muistitikun mille on tehnyt "kotivideon" ja varmuuskopion tuosta prosessista...

Eikä sekään tietysti poista sitä mahdollisuutta että posti hajottaa jotain, jolloin seuraa taas uusi riita siitä kuka korvaa ja vastaa.

Ks. yllä :)

Tottakai tuleehan se raja vastaan jossain - siis eihän kukaan tuollaista videokollaasia tee eikä ole mitään järkeä tehdä - ja eihän kaikki viat edes näy päälle päin, että vaikka olisi kuinka dokumentoitu kaikki niin silti voi olla viallista.
Mutta sitten mennäänkin ihan yleiseen käytetyn ostamisen riskeihin ja siihen onko rehellisiä ihmisiä vai muffinsimarkkoja liikkeellä.
 
2 kk on aivan liian pitkä aika kaupan purkuun. Todella harva jälleenmyyjäkään tarjoaa palautusoikeutta enää 30 päivän jälkeen, saati yksityishenkilö.

Jos emolevy oli jo paketista otettaessa rikki se olisi pitänyt huomata ja ilmoittaa heti. Jos vikaa ei huomannut silloin, on vähän peiliin katsomisen paikka. Ja jos vaurio syntyi myöhemmin, niin sama juttu. Silloin tosin kannattaa tarkistaa korvaako kotivakuutus mitään. Tosin omavastuu voi helposti syödä mukavan siivun

Uusien tuotteiden kohdalla voi vielä jotenkin olettaa, että sisältö on sitä mitä pitää, mutta käytettyjä ostettaessa pitää mahdollisesti varautua siihen että "fiksu" kusettaja voi jopa punnita paketin sisällön vastaamaan oikean tuotteen painoa, esimerkiksi pinoamalla sinne Aku Ankkoja. Ei voi myöskään tietää, miten hyvin (tai huonosti) posti on paketteja käsitellyt.

Valitettavasti kuulostaa siltä, että on tullut maksettua oppirahoja.
 
Olisi kai siinä iteki kohtuu ällikällä lyötynä jos erittäin hyvin sujuneista 5/5 kaupoista saisi kahden kuukauden päästä negatiivisen palautteen ja pahimmassa tapauksessa jotain hyvitysvaatimuksia.

Ehkä nykytrendin mukaisesti joku suosittelee vielä tekemään kaiken varalta rikosilmoituksen, etenkin jos myyjän retale on vieraillut foorumilla kello 11.47.24 - 11.47.58, mutta ei ole kirjoittanut romaanin mittaista kantaansa asiaan.
 
Ketjun nimi on "Epärehelliset kaupankävijät ja huonot kauppakokemukset". Minulle tämä oli huono kauppakokemus koska minulle myytiin rikkinäinen tuote. Se, että avasin paketin kunnolla ja pääsin testaamaan tuotetta vasta näin myöhään ei muuta sitä tosiasiaa, että tuote oli rikki.

Saatte rauhassa spekuloida kuka oli väärässä ja miten olisi kuuluunut toimia. Kyse on vain 50e emolevystä, oppirahoja ehkä, mutta joka tapauksessa minun osaltani tämä keskustelu on ohi ja jätän ketjun huomiotta.
 
2 kk on aivan liian pitkä aika kaupan purkuun. Todella harva jälleenmyyjäkään tarjoaa palautusoikeutta enää 30 päivän jälkeen, saati yksityishenkilö.

Jos emolevy oli jo paketista otettaessa rikki se olisi pitänyt huomata ja ilmoittaa heti. Jos vikaa ei huomannut silloin, on vähän peiliin katsomisen paikka. Ja jos vaurio syntyi myöhemmin, niin sama juttu. Silloin tosin kannattaa tarkistaa korvaako kotivakuutus mitään. Tosin omavastuu voi helposti syödä mukavan siivun

Uusien tuotteiden kohdalla voi vielä jotenkin olettaa, että sisältö on sitä mitä pitää, mutta käytettyjä ostettaessa pitää mahdollisesti varautua siihen että "fiksu" kusettaja voi jopa punnita paketin sisällön vastaamaan oikean tuotteen painoa, esimerkiksi pinoamalla sinne Aku Ankkoja. Ei voi myöskään tietää, miten hyvin (tai huonosti) posti on paketteja käsitellyt.

Valitettavasti kuulostaa siltä, että on tullut maksettua oppirahoja.

Ketjussa monenlaista tarinaa ja en ihan varma yksityiskohdista.

Erottasin kaksi skenaariota,
Myyjä testannut, vakuuttavasti ehjäksi, ja ollut huolellinen ja ei mitään syytä epäillä että tuote olisi vioittunut, päinvastoin hyvin varma että ehjä. Ostaja sitten parinkuukauden päästä haluaa purkaa kaupan koska tuote rikki, mutta ei pysty esittään mitään sen tueksi että myyty rikkinäinen, vaan enemmänkin päinvastoin.

Toinen skenaario,
ei puhuta 2kk aika vioittumisesta, vaan siitä että myyjä myynyt rikkinäisen ehjänä, niin siinä epäluotettava myyjä jos ei kanna vastuuta.

Vastuunkantava myyjä vastaa mokastaan, eikä itke jotain sori mitäs uskoit.

Jos myyjä tiennyt että viallinen, niin ihan selkeä huijari, jos myynyt ehjänä tietämättä kuntoa, niin siinä tieten puhuttu omia.

Jos myyty tuote joka testattu , ehjäksi uskottavasti todettu , niin ei ole vedätys, mutta myyjän tietämättä, hajonnut ennen myyntiä, niin ettei olisi pitänyt hajoamista epäillä niin vastuullinen myyjä toki kantaa vastuun.

Yllä tarkoitan sitä että jos olisin myyjä, niin selvä tapaus, jos olisin ostaja niin pyytäisin kaupan purkua, jos myyjä olisi ymmärtäväinen, mutta takataskussa ei kauppa summaa helposti irtoa, niin joustoa miten edetään.

Jos käy ilmi että myyjä valehdellut väittänyt ehjäksi, ilman tietoa onko , niin myötätunto voisi olla vähäisempi.
Jostain alle tonnin jutusta käräjille kai kukaan lähde, jos rikoksen tunnusmerkkejä, niin ilmoitus jonoon.

Ymmärrän että joskus voi vähän kehua myytävää tuotetta omin kuvitelmin, kehua ehjäksi, vaikka ei olisi testannut.


Tuohon väliin menee sitten ne tapaukset missä myydään tuotetta missä myyjä ei varma onko ehjä, eikä väitä sitä ehjäksi, mutta uskoo sen olevan ehjä, kaverilta ehjänä ostettu, en kokeillut, purettu ehjästä kokoonpanosta, en varma onko ehjä. Eli myydään ehjää, mutta ei ihan varmana, eli rehtia kauppaa, vaikka kävisi ilmi että viallinen, siinä odotetaan että ostaja testaa kohtuuajassa ja jos ei reklamoi niin hyväksyy tuotteen sellaisena.

Sekin muistettava että tuoteet joiden arvo happanee, niin ripeä reklamointi vähentää myyjän vahinkoa, kerkiää korjata tai etsiä toisen ostajan jolle vika kelpaa.



***
Erottaisin, vastuun kannon. kohtuuden, huijarit, petolliset.

Ostajallakin velvollisuuksia, mm tarkistaa ostamansa tuote, rikoksetkin vanhenee ihan syystä.

Huomio, näilläkin palstoilla ollut myyntiasenentta että mitäs ostit, olisit tarkistanut ennen maksua. Toisessa laidessa, oikea esimerkki. ehjä tuote, mutta ostaja ei osannut käyttää, katumapäälle, niin tukea ja ok, palauta niin saat rahat takasin
 
Ketjun nimi on "Epärehelliset kaupankävijät ja huonot kauppakokemukset". Minulle tämä oli huono kauppakokemus koska minulle myytiin rikkinäinen tuote. Se, että avasin paketin kunnolla ja pääsin testaamaan tuotetta vasta näin myöhään ei muuta sitä tosiasiaa, että tuote oli rikki.
Etsin vika kuvauksesi.
07.05.2025 ostin käyttäjältä @askola emolevyn. Emolevy on ollut paketissaan siitä asti, kun hain sen postista ja pääsin vasta pari päivää sitten kasaamaan uutta konetta ja kas, emolevy olikin rikki. Ostin eilen toisen emolevyn kokeilemaan, että onhan vika oikeasti emolevyssä; uudella emolla kone pyörii.

Tämä emolevy minkä myyjä minulle lähetti on fyysisesti vaurioitunut (etu-USB panelin pinnit vääntynyt ja yksi katkennut). Kun PSU virtanappua laittaa ON-asentoon, välähtää koneen argb komponentit. Kun konetta laittaa päälle, pyörii vain puolet tuulettimista ja kuvaa ei tule näytölle. Argb komponentit ei myöskään kytke valot päälle.

Olen ottanut yhteyttä myyjään mutta en ole vielä saanut vastausta. Ylläpito voi käydä poistamassa positiivisen palautteen minkä myyjälle kerkesin antaa ennen kun testasin, että emolevy toimii.

Tässä kai ennen julkista teilaamista odottaa myyjän vastaus, jos siis paripäivää sitten vasta huomasit vian, niin jos noin muutekin paripäivää reklamaatio vastaukseen on aika tiukka, saati sitten jos itsellä kesti yli kaksikuukautta tehdä oma, niin kai sitä edes viikon tai toisen voi itsekkin odottaa.

Myyjä menee vain turhaan takajaloilleen, mikä heikentää tilannettasi. Nyt kannattaa rahoittua ja siivota jäljet.


Edit:

Hmm.
Pari viestiä myöhemmin mielenkiintoinen kaivelu tästä ostajan kaupankäynnistä.

Tämä kolahtaa pian ihan toisin päin, pysyvä ostetaan emo(ja) ilmoitus
 
Viimeksi muokattu:
Sinänsä ymmärrän tässä ostajaa, että mullakin usein jää paketit avaamatta ajantasaisesti ja ne jäävät odottelemaan – mutta se on tietoinen riski, jonka otan, ei tulisi mieleenkään lähteä penäämään mitään hyvityksiä enää (näppituntumalta) yli 3 vuorokautta myöhemmin. Myyjän roolissakaan en edes harkitsisi yli viikon jälkeen mitään palautuksia.

(Tästä syystä mulla muuten usein venyy palautteiden anto, anteeksi kaikille myyjille siitä! Välillä olen vähän jännittänytkin, pääsenkö itse mainituksi tässä ketjussa tuosta syystä... :))
 
Myyjä jo sanoi jättävänsä ketjun huomioimatta mikä toki ymmärrettävää kovin nuivasta vastaanotosta johtuen mutta itseäni jäi kyllä askarruttamaan koko tapahtumaketju.

6.5 luotu osto-ilmoitus AM4-emolevystä ostajan toimesta
7.5 myyjä kirjoitti ketjuun "Laitoin sulle yksityisviestiä!"
8.5 ostaja antaa positiivisen kauppiaspalautteen myyjälle
18.5 ostaja kirjoitti ketjuun "Hoplaa! Vielä etsinnässä"
21.5 ostaja kirjoitti ketjuun "Ylös"
2.6 ostaja kirjoitti ketjuun "Ylös"
29.6 ostaja kirjoitti ketjuun "Bump"
18.7 ostaja antaa negatiivisen kauppiaspalautteen myyjälle

Jos ja kun kaupat oli tehty jo 7.5 - 8.5, miksi osto-ilmoitus oli edelleen aktiivinen aina kesäkuun loppuun asti ?

Itsekään en myös kallistu tässä kenenkään puolelle, kunhan leikin salapoliisia tylsyyksissäni ;)

 
Myyjä jo sanoi jättävänsä ketjun huomioimatta mikä toki ymmärrettävää kovin nuivasta vastaanotosta johtuen mutta itseäni jäi kyllä askarruttamaan koko tapahtumaketju.

6.5 luotu osto-ilmoitus AM4-emolevystä ostajan toimesta
7.5 myyjä kirjoitti ketjuun "Laitoin sulle yksityisviestiä!"
8.5 ostaja antaa positiivisen kauppiaspalautteen myyjälle
18.5 ostaja kirjoitti ketjuun "Hoplaa! Vielä etsinnässä"
21.5 ostaja kirjoitti ketjuun "Ylös"
2.6 ostaja kirjoitti ketjuun "Ylös"
29.6 ostaja kirjoitti ketjuun "Bump"
18.7 ostaja antaa negatiivisen kauppiaspalautteen myyjälle

Jos ja kun kaupat oli tehty jo 7.5 - 8.5, miksi osto-ilmoitus oli edelleen aktiivinen aina kesäkuun loppuun asti ?

Itsekään en myös kallistu tässä kenenkään puolelle, kunhan leikin salapoliisia tylsyyksissäni ;)

Postaukset pelkälle kauppa-alueelle, ahkerana torissa myös kun hyvät diilit osuu kohdille ja kokonaiset koneet myyntiin? :)
 
Postaukset pelkälle kauppa-alueelle, ahkerana torissa myös kun hyvät diilit osuu kohdille ja kokonaiset koneet myyntiin? :)
Hmm, tuleen suunta kääntynyt ja tuoksu vain voimistuu. Popparti esiin ja katsotaan että mikä tili saa punaisen raidan, jos komponentit ei menekkään omien koneiden kasuuseen.

"Ammattilais" ostajalla voi odottaa vähän isomaa vastuuta, osaamista tarkistaa ostoksensa.
 
@jeebus kauppasi Strix 3080:aa jonka "ostin". Sanoi keskiviikkona selityksiä ja torstaina sen exä sitten kuulemma lähetti. Sovittiin ärräpaketilla, ja kun pyysin kuitista lähetystunnusta ei sitä yllättäen tietenkään ollut antaa. Tsekkasin sitten matkahuollon sivut niin eihän sinne mitään ollut tullut. Sitten alettiin syyttää exää, ja leikittiin tyhmää että eikö ollutkaan lähetetty. Pyysin laittaan rahat takaisin niin luvattiin iltaan mennessä. No nyt kun niitä kyselee on estot jo laitettu päälle. Alinta paskasakkia siis.
Kiitos.

Screenshot_2025-07-18-18-16-07-57_6012fa4d4ddec268fc5c7112cbb265e7.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Jeebus kauppasi Strix 3080:aa jonka "ostin". Sanoi keskiviikkona selityksiä ja torstaina sen exä sitten kuulemma lähetti. Sovittiin ärräpaketilla, ja kun pyysin kuitista lähetystunnusta ei sitä yllättäen tietenkään ollut antaa. Tsekkasin sitten matkahuollon sivut niin eihän sinne mitään ollut tullut. Sitten alettiin syyttää exää, ja leikittiin tyhmää että eikö ollutkaan lähetetty. Pyysin laittaan rahat takaisin niin luvattiin iltaan mennessä. No nyt kun niitä kyselee on estot jo laitettu päälle. Alinta paskasakkia siis.
Kiitos.

Screenshot_2025-07-18-18-16-07-57_6012fa4d4ddec268fc5c7112cbb265e7.jpg

Tägää @jeebus @ merkillä.

Ja taas kerran upouusi käyttäjä, ja heti näin..
 
"
Liittynyt sunnuntaina klo 15:30
"

Paljon tavaraa myynnissä, ei vastaa kysymyksiin missä tarjotaan ostoa hintapyynnöllä ja noudolla. Sampsa itse kysellyt kuvien perään yhdessä myynti-ilmoituksessa mihin ei tullut vastausta jne..

Sanoisin että sille on ehkä syynsä miksi tätä foorumia neuvotaan hyväksi paikaksi netissä käydä huijaamassa viikonlopuksi itselleen rahaa. Ihmisten pitäisi uskoa että jos saa tosi halvalla jotain tosi hyvää (avaamaton "myyjälle tarpeeton" tabletti satasella, OVH 300€ tms) ei ehkä jopa alle 5 päivää vanhalle tunnukselle kannata tunkea rahojaan.

EDIT: tosin bonusta siitä että laitettu negatiivinen palaute joten muut tietävät (teoriassa jos lukevat ketjua) varoa ja toivottavasti ylläpito katsoo hieman tarkemmin käyttäjän perään.
 
Viimeksi muokattu:
Toi emo keissi kahdesta syystä ongelmainen jos
Myyjällä toiminut etu usbit niin harvemmin liitin vääntyy irrottaessa emoa vaan kasatessa. Ja 2kk jälkeen turha vaatia mitään varsinkin kun mahdollista on että ostaja turasi itse portin rikki.
 
Niin, en sitten tiedä. Näköjään alle viikko sitten rekisteröinyt, heti Verifiedin ostanut ja pelkästään tavaraa myyvä tunnus ei ilmeisesti hälytä kelloja. Jos verified otetaan pois, laitetaan 1-3 kk karenssi niin sitten huomaa heti että on huijari? :hmm:

Pointtina, että huijareita on aina ollut ja tulee olemaan.
 
Tägää @jeebus @ merkillä.

Ja taas kerran upouusi käyttäjä, ja heti näin..

Peruskaava, uusi tili, verified, kusetus, katoaminen.

Edelleen vahvasti sen kannalla, että verified ei anna kauppa-alueen käyttöoikeutta eikä YV oikeutta, ja karenssiajan voisi nostaa 60 pv.

Ei vaikuta foorumin käyttäjiin eikä tänne oikealla asialla tuleviin mitenkään, vähentää tänne tulemista kusetusmielessä suht hyvin.

E: @Sampsa sattuikin postaamaan juuri samaan aikaan.
Pointti ei ole siinä, että huijari erottuu ehtojen kiristämisellä paremmin, vaan siinä, että huijaaminen muuttuu vaikeammaksi uusilla tunnuksilla.

Olen samaa mieltä, että tässäkin tapauksessa merkit oli kirkkaanpunaisella olemassa, eikä ostajan vastuuta poista mikään, mutta minusta - juuri koska tämä on keskustelupaikka - kauppa-alueelle ei tarvitse olla mitään oikotietä.
 
Peruskaava, uusi tili, verified, kusetus, katoaminen.

Edelleen vahvasti sen kannalla, että verified ei anna kauppa-alueen käyttöoikeutta eikä YV oikeutta, ja karenssiajan voisi nostaa 60 pv.
Toisaalta. Helpompi spotata se uusi tili hälytyskellojen puolesta, kuin useamman kuukauden "kypsytelty" käyttäjä.

Huijauksia tulee aina olemaan, vaikka täällä omalla naamalla oltaisiin. Ne viikonlopun akuutit pikavippaajat sen sijaan saisi kitkettyä pois, kun ei samalta istumalta kauppa-alueelle pääsisi, mutta eiköhän noillakin olisi useampi nimimerkki valmiina odottelemassa.
 
Pitäs vähän ottaa itsekin vastuusta siitä että minne niitä rahojaan lähettelee ":D"

No tämä, esim. itse kun viimeksi täällä kävin kauppaa ihan tarkoituksella katselin usemmankin ilmoituksen lävitse ja lopulta oston kohteeksi valikoitui käyttäjä joka on rekisteröitynyt 2021, hänellä on 349 kauppiaspalautetta ja päälle 5000 viestiä.

Vastaili myös viesteihin ihan asiallisesti eikä luvannut kuuta taivaalta kun kyselin tarkentavia kysymyksiä (sekä kaapeleita).
 
Se uusilla tunnuksilla huijaaminen loppuu, kun ostajat ottavat vähän järkeä käyttöön. Jos jollain on hirveä kiire saada vaikka näyttis myytyä, niin kyllä se Torin kautta menee kaupaksi (ellei sitten ole niin hassu tilanne, että on sieltä bannattu huijausten takia...)
 
Toisaalta. Helpompi spotata se uusi tili hälytyskellojen puolesta, kuin useamman kuukauden "kypsytelty" käyttäjä.

Huijauksia tulee aina olemaan, vaikka täällä omalla naamalla oltaisiin. Ne viikonlopun akuutit pikavippaajat sen sijaan saisi kitkettyä pois, mutta eiköhän noillakin olisi useampi nimimerkki valmiina odottelemassa.

Totta tuokin eikä mitään varmaa konstia ole, mutta jos nämä pikakusettajat saisi vähemmälle niin saattaisi monelta säästyä rahat.

Yhtäällä on kyse ostajan vastuusta, mutta toisaalta on kyse myös siitä mitä kaikkea tämä alusta mahdollistaa.
Mutta menee ohi aiheen ja YP päättää.
 
Olen koko ikäni tehnyt kauppaa netissä, enkä kertaakaan ole tullut huijatuksi. Syy tähän on yksinkertainen; noudatan hyväksi todettuja keinoja tunnistaa huijarit.

En Kauppa-alueella vietä aikaani, mutta ensimmäisenä kiinnitin huomiota, että tuolla Kauppa-alueen yläbannerissa on tärkeitä ohjeita, kuten miten luodaan uskottavan oloinen huijausviesti kaikkien foorumin taiteen sääntöjen mukaisesti, mutta yhtä riviä ei ole raaskittu varata "Kuinka tunnistaa huijari" ohjeille. Tällaisia ohjeita on netti täynnä, mutta ihmeellistä kyllä huijattavia riittää jatkuvasti, joten näiden hyvien käytäntöjen muistuttaminen ei varmaan maksaisi paljoa.
 
Eikö se ole bannin paikka jos käyttää toisen foorumilaisen myynti-ilmoituksessa olevia kuvia ominaan? Tuossa kohtaa ainaki hälytyskellot kilkattaa kohtuu rajusti, vaikka ei tietenkään tähän jo tapahtuneeseen lieroiluun olisikaan mitään auttanut.
 
Ei ihme, että meillä on ”sääntö-Suomi”, kun tässäkin asiassa pitää holhota. Jos ei osaa katsoa tunnuksen ikää, viestejä ja palautteita, niin eikö siinä oikein kerjää tulevansa huijatuksi. Mutta toki säännöt pitää laittaa niin, että huomioidaan ne heikoimmat lenkitkin, kuten Suomessa.

Itseäni ei kiinnosta tippaakaan, enemmän vain hymyilyttää, kun jatkuvasti porukka menee aivan sysipaskoihin huijauksiin.
 
Aika useasti näihin selviin huijauksiin lankeaa ne tyypit, ketkä rahankiilto silmissä kuvittelevat myyvänsä saman tuotteen eteenpäin huomattavasti paremmalla hinnalla.
 
Eikö ostajat voisi pikkasen käyttää järkeä
Järjenkäyttö on sallittua, mutta jos tässäkin maassa tehtäisiin kaikki "järkeä käyttäen", niin esim. uhkapelit olisi kiellettyjä tai ainakin asiakkaita huomattavasti vähemmän. Huijarit osaavat hyödyntää taidokkaasti ihmisten heikkouksia (kiireen tuntu, alhainen hinta, ilmoitusten vakiopohjat (lisää uskottavuutta), "Verified" status kuulostaa siltä kuin käyttäjä olisi "tunnistautunut" jne.).

Huijatuksi on helppo tulla, jos ei näitä keinoja tunnista tai osaa vaatia myyjältä asioita ennen rahojen siirtoa. Harmillisesti edelleen näkee myyjänäkin niitä, että vaaditaan tavaran lähettämistä ennen kuin rahat on siirtyneet tilille ja monet näihinkin yksinkertaisiin huijauksiin menee --- suomalainen on harmillisen sinisilmäinen ja kun tätä oikein ajattelee, niin monet yhteiskuntamme toiminnoista pohjautuu suomalaiseen erikoisuuteen: luottamus.
 
Järjenkäyttö on sallittua, mutta jos tässäkin maassa tehtäisiin kaikki "järkeä käyttäen", niin esim. uhkapelit olisi kiellettyjä tai ainakin asiakkaita huomattavasti vähemmän. Huijarit osaavat hyödyntää taidokkaasti ihmisten heikkouksia (kiireen tuntu, alhainen hinta, ilmoitusten vakiopohjat (lisää uskottavuutta), "Verified" status kuulostaa siltä kuin käyttäjä olisi "tunnistautunut" jne.).

Huijatuksi on helppo tulla, jos ei näitä keinoja tunnista tai osaa vaatia myyjältä asioita ennen rahojen siirtoa. Harmillisesti edelleen näkee myyjänäkin niitä, että vaaditaan tavaran lähettämistä ennen kuin rahat on siirtyneet tilille ja monet näihinkin yksinkertaisiin huijauksiin menee --- suomalainen on harmillisen sinisilmäinen ja kun tätä oikein ajattelee, niin monet yhteiskuntamme toiminnoista pohjautuu suomalaiseen erikoisuuteen: luottamus.
Mielestäni kuvailemasi ihmistyypit pitäisi laittaa edunvalvontaan
 
Niin, en sitten tiedä. Näköjään alle viikko sitten rekisteröinyt, heti Verifiedin ostanut ja pelkästään tavaraa myyvä tunnus ei ilmeisesti hälytä kelloja. Jos verified otetaan pois, laitetaan 1-3 kk karenssi niin sitten huomaa heti että on huijari? :hmm:

Pointtina, että huijareita on aina ollut ja tulee olemaan.
Tää nyt voi kalskahtaa ikävästi joillekin, sitä nyt luulisi että sen verran porukalla sytyttäisi valoa, kun on tuore käyttäjä, 0 palautetta ja pelkästään myynti-ilmoa..

Hetken meinasin että josko ehdottaisi ostajan oppaan sticky lankaa, mutta eipä se mitään varmaan avita, kun valtaosa ei lue edes sääntöjä tai tätä lankaa.

Ja tosiaan, koijareita on ollut ja tulee olemaan. Niistä selviää palautteiden kollailulla, noutokauppojen suosimisella jne..
 
Oma syyni siltä osin että en tätä foorumia ole tosiaan vuosiin käyttänyt. En siis huomannut tarkastaa että viikon vanha profiili,muuten en olisi kauppoja tehnyt. Itsellä oli muistikuva että täällä oli vaan hyvä meno ja luotettavaa porukkaa. Äkkiähän se paskasakki jokapaikan löytää. Rikosilmo tehty, haavat on nyt nuoltava. Nyt ollaan sit ilman säästöjä ja näyttistä, hienosti meni. Just myin oman kortin alta että sain tähän osan rahoista kasaan.
 
Olen tainnut aiemminkin mainita, että jos rekisteröirymispäivä näkyisi myös mobiililla selatessa, niin auttaisi myös jonkun verran. Tosin mahtaako siinä tila riittää :hmm:
 
itse en ainakaan ymmärrä miten joku voi sokkona heti siirtää rahaa. kerran tehnyt muron aikaan yv:llä ottaneen kanssa virheen, kun ostetaan ilmoon vastannu.

Huijatuksihan tulin, sen jälkeen en ole tullut huijatuksi. Enään en tee kauppaa postilla, jolla ei ole meriittejä onnistuneista kaupoista.

Tarkkana noiden kanssa!
 

Statistiikka

Viestiketjuista
282 382
Viestejä
4 851 035
Jäsenet
78 394
Uusin jäsen
Mielikalli

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom