Gigantti, Power, Verkkokauppa.com+muut vastaavat liikkeet. Asiakaspalv.ja palautuskokemukset

2 vuotta sitten Powerista ostaessa ei mitään liittymää edes yritetty myydä. Tosin oli liikkeen avajaiset Itiksessä, niin siellä oli täysi hulina päällä.

meillä paikallisesta Powerista pitää oikeasti olla ostohaluja jos sieltä aikoo jotain ostaa.. eivät vahingossakaan huomaa asiakkaita eikä myynti-intokaan mitenkään huipussa tunnu olevan. Tai sitten olen vaan niin köyhän näköinen..
 
meillä paikallisesta Powerista pitää oikeasti olla ostohaluja jos sieltä aikoo jotain ostaa.. eivät vahingossakaan huomaa asiakkaita eikä myynti-intokaan mitenkään huipussa tunnu olevan. Tai sitten olen vaan niin köyhän näköinen..
Saman olen huomannut paikallisessa Power-myymälässä. Saa kyllä ihan rauhassa pyöriä myymälässä eikä kukaan tule tyrkyttämään mitään. Pikemminkin kun tarvitsisi myyjää niin niitä saa oikeasti jahdata, tuntuu että jos ne huomaavat että joku edes katsoo heihin päin niin yrittävät lähteä karkuun.
 
Tää, jos tarvitsee apua, niin sitä voi kysyä itse myyjältä.
Ymmärrän että tuputtaminen ärsyttää , mutta jos nyt ei puhuta mistään itsepalvelu myymälästä niin toivoisi että sitä palveluakin olisi saatavilla ilman etsimistä ja jahtaamista.

Verkkokauppa.com siellä sitä palvelua joutuu jonottaa kuin jossain lupatoimistossa, mutta kun oma vuoro tulee, niin palvelu on hyvää.

Gigantti, Power tuputtaa ja kun tarvisi niin joutuu etsimään, laatukin vaihtelee....
 
Tää, jos tarvitsee apua, niin sitä voi kysyä itse myyjältä.
Juu, oikein mukava kun kukaan ei tule heti kauppaamaan mitään puhelin- ja sähköliittymiä mutta tosiaan, ainakin tuossa Power-liikkeessä sen myyjän tavoittaminen sitten kun sitä tarvitsisi on jo haastavaa, pirulaiset kun yrittävät juosta karkuun. Itse olin erästä vitriinissä olevaa tarjoustuotetta ostamassa ja tosiaan kun yritti myyjää saada kiinni niin sai juosta niiden perässä puoli myymälää että sai asiansa kerrottua. No, tietty olisi voinut kävellä kassalle ja pyytää sieltä myyjää avuksi.

Tuo on siis juuri Gigantin vastakohta, ei meinaa saada palvelua niin millään. Toisaalta, tuolta myymälästäkin tulee pääsääntöisesti haettua vain "tilaa ja nouda" -tyylillä, silloin asiointi on kohtalaisen kivutonta. Tosin, siinäkin noutoviestissä lukee että mene kysymään tuotetta infopisteeltä, liikkeen ovella on lappu että noudot kyseisen osaston myyjältä ja todellisuudessa homma toimii niin että menee kassalle noutoilmoituksen kanssa ja kassa noutaa tuotteen varastosta.
 
niin toivoisi että sitä palveluakin olisi saatavilla ilman etsimistä ja jahtaamista.
Harvoinpa myyjä tietää mitään mitä ei jo tietäisi. Tai itse ainakin tiedän mitä ostan ennen myymälään menemistä jos kyse on viihde-elektroniikasta ja muista kodin härveleistä. Ainoa minkä voi joutua kysymään on toimituspäivämäärä. Muutenhan on sama tilata netistä, ei sielläkään tule kyseltyä chatkuplalta mitään. Onhan tuo semmoinen kuoleva ala työntekijöille jota pitää elossa lähinnä vanhat ja muut pihalla olevat ihmiset.
 
Harvoinpa myyjä tietää mitään mitä ei jo tietäisi. Tai itse ainakin tiedän mitä ostan ennen myymälään menemistä jos kyse on viihde-elektroniikasta ja muista kodin härveleistä. Ainoa minkä voi joutua kysymään on toimituspäivämäärä. Muutenhan on sama tilata netistä, ei sielläkään tule kyseltyä chatkuplalta mitään. Onhan tuo semmoinen kuoleva ala työntekijöille jota pitää elossa lähinnä vanhat ja muut pihalla olevat ihmiset.
Aha, ok. Hintakaan ei kiinnosta ?


Edit:
Jos kodinkoneliikkeestä menossa hakemaan jotain minkä olen syystä tai toisesta päättänyt tarkkaan minkä, niin jos en kokemuksesta tiedä että tämän on nyt hinnoiteltu niin että kukaan myyjä ei halua edes myynti omalle tililleen, niin , silloin ehkä se nopein reitti hyllystä mukaan, ja kassankautta pihalle.
Gigantti välilä yksi neuvostokauppa, ensin myyjä jonottaa, sen jälkeen kassa jonottaa ja lopuksi varastoon jonottaa. Osa noista voi nykyään saada hoidettu kokonaan kassalla.
 
Viimeksi muokattu:
Aha, ok. Hintakaan ei kiinnosta ?
Hinnat nyt Suomessa lienee varsin kattavasti myymälöissä esillä?

Tosin tuota "kuoleva ala" -väitettä en osta. Kyllä myyjiä tarvitaan jatkossakin. Kaikki eivät ole yhtä valveutuneita elektroniikka-/kodinkoneostajia, kuten Tekkiläiset ovat (tai ainakin kuvittelevat olevansa).
 
Hinnat nyt Suomessa lienee varsin kattavasti myymälöissä esillä?
Hehe, no Verkkokauppa.com siellä kiinteämmät hinnat kuin LIdlissä.

Se toki totta että netti tai joku tehnyt sen että asiakkaat maksaa mukisematta sen mitä hinalapussa, tai sen mitä netissä.
 
Aha, ok. Hintakaan ei kiinnosta ?
Harvassa kamppeessa on liukumaa yhtään, esim Applen tuotteet ja harvassa paikassa myyjä pystyy mitenkään merkittävästi hintaa koskemaan. Ainoa syy käydä jossain Sikantissa tai powerilla ihan myymälässä on jo valmiiksi revitty alehinta ja niin, että vain nouto mahdollinen. Muutenhan sinne ei ole syytä mennä.
 
Se toki totta että netti tai joku tehnyt sen että asiakkaat maksaa mukisematta sen mitä hinalapussa, tai sen mitä netissä.
Ja tuo on vain hyvä ja kaikille yhdenmukainen käytäntö. Volyymeistä ym. diileistä riippuvat yritysalennukset ovat sitten eri asia, mutta tommonen yksittäisen tinkaaminen jostain mikroaaltouunista tai pesukoneesta on turhaa ja mennyttä maailmaa. Ja mitä verkkokauppahintoihin vs. kivijalkahintoihin tulee, niin se kivijalkahinta pitäisi olla nettihintaa korkeampi, ei toisinpäin. Siinä kun jää se myyjän ja kassahenkilön palkka pois välistä. Mutta ymmärrän toki, että samasta yhdenvertaisuussyystä monella liikkeellä on linja, jossa hinnat ovat samat molemmissa. Ihan vaan välttääkseen sen parkumisen.
 
Kyllähän elektroniikkaa ostamaan lähtiessä tosiaan ensin haarukoidaan netistä sopiva tuote ja sille sopiva hintataso, myymälä valitaan sitten sen mukaan että otetaan se, mistä ko. tavaran saa halutussa aikataulussa halvimmalla. Ei siinä käytännössä enää paikan päällä ole mitään tarvetta keskustella myyjän kanssa muuta kuin sen verran, että saa tuotteen matkaan ellei sitä satu olemaan hyllyssä itse otettavissa. Enintään kookkaampien laitteiden kanssa sen verran, että kotiintoimituksen ja vanhan poisviennin kanssa voi yrittää jotain hintaneuvottelua.

Toki jos menee myymälään ja alkaa kysellä myyjiltä suosituksia, niin ne luonnollisesti suosittelevat sitä mistä saavat parhaan provikan. Siinä voi sitten vähän näön vuoksi antaa asiakkaalle "alennusta", niin jää molemmille hyvä mieli. Kuten eräs autokauppias jo toistakymmentä vuotta sitten totesi, netti on pilannut kaupanteon, kun asiakkaat näkevät koko valtakunnan käyvän hintatason liian helposti jo kotoaan käsin.
 
Ja tuo on vain hyvä ja kaikille yhdenmukainen käytäntö. Volyymeistä ym. diileistä riippuvat yritysalennukset ovat sitten eri asia, mutta tommonen yksittäisen tinkaaminen jostain mikroaaltouunista tai pesukoneesta on turhaa ja mennyttä maailmaa. Ja mitä verkkokauppahintoihin vs. kivijalkahintoihin tulee, niin se kivijalkahinta pitäisi olla nettihintaa korkeampi, ei toisinpäin. Siinä kun jää se myyjän ja kassahenkilön palkka pois välistä. Mutta ymmärrän toki, että samasta yhdenvertaisuussyystä monella liikkeellä on linja, jossa hinnat ovat samat molemmissa. Ihan vaan välttääkseen sen parkumisen.

Okei, saat maksaa hintalappuhinnan, tai enemmän, sehän sopii kauppiaalle.

Mutta iselle ne hintalaput on kauppiaat tekemä ensimmäinen tarjous, johon ei tarvi ja kannata suostua.

Tiedostan että tinkaaminen on vähentynyt ja asiakkaat maksaa sen mitä pyydetään, mutta en ymmärtänyt että ihan näin laajasti, tai sitten ketju kovasti kuplaantunut.
 
Okei, saat maksaa hintalappuhinnan, tai enemmän, sehän sopii kauppiaalle.

Mutta iselle ne hintalaput on kauppiaat tekemä ensimmäinen tarjous, johon ei tarvi ja kannata suostua.

Tiedostan että tinkaaminen on vähentynyt ja asiakkaat maksaa sen mitä pyydetään, mutta en ymmärtänyt että ihan näin laajasti, tai sitten ketju kovasti kuplaantunut.
Se "hintalappuhinta" on tiukan kilpailun tulos, näitä voi toki jokainen netistä vertailla. Jos ei sattumoisin ole päällä jotain poistokampanjaa tmv, niin ne erot on aika järisyttäviä, ja kuten täällä jo on todettukin, myyjän vaikutusvalta hinnoitteluun on nykyään äärimmäisen pientä. Olisiko vain niin, että itsellesi on jäänyt "vanhasta maailmasta" tällainen tinkaamisen jäänne, eli tuntuu hyvältä diililtä kun sai tingattua 99€ lähtöhinnan 90 euroon, vaikka naapurikauppa olisi myynyt ilman tinkaamismahdollisutta suoraan 89€ hintaan? Itse en kyllä kaipaa yhtään tuollaista säätöä, markkinat tekee sen jo, kun vähän katsoo mistä ostaa.
 
Muutaman kympin roina, pienellä katteella muutenkin myytävä elektroniikka tai valmiiksi alennetut tuotteet nyt ei paljon tinkivaraa sisällä. Mutta jos haluaa vaikka 1399 euron pesukoneen, josta ei ole kampanjaa meneillään, kannattaa jo vähän kysäistä tiukkaa hintaa.
 
Itse olen välillä kysynyt että haluaako liike myydä samalla hinnalla kuin kilpailija ja välillä olen säästänyt vaivaa ettei joudu kiertää useampaa kauppaa.
Joskus kilpailuttavat hintaa joskus eivät, eipä tuossa mitään menetä jos kysäsee.
 
Okei, saat maksaa hintalappuhinnan, tai enemmän, sehän sopii kauppiaalle.

Mutta iselle ne hintalaput on kauppiaat tekemä ensimmäinen tarjous, johon ei tarvi ja kannata suostua.

Tiedostan että tinkaaminen on vähentynyt ja asiakkaat maksaa sen mitä pyydetään, mutta en ymmärtänyt että ihan näin laajasti, tai sitten ketju kovasti kuplaantunut.
Annatko esimerkkejä tinkauksista, mikä tuote, mistä kaupasta ja mikä hinta? Hifikauppoja ei lasketa mukaan.

Onko tinkauksissa kyse millaisesta lähtötilanteesta? Esimerkkinä pesukone jonka "ovh" hinta 1000€, tarjoushinta 500€.
1. Hinta noussut "ovh" hintaan 1000€, tinkaat tästä hinnasta?
2. Tarjoushinta 600€ ja tinkaat tästä kun joskus saanut halvemmalla?
3. Tarjoushinta 500€ ja tinkaat?
 
Se "hintalappuhinta" on tiukan kilpailun tulos, näitä voi toki jokainen netistä vertailla.

Se on mm. algoritimien laskema hinta, missä myyjä pyrkii maksimoimaan oman tuloksensa.

Ja jos puhutaan kodinkonekaupasta niin se vertaileminen pyritään tekemään mahdollisimman vaikeaksi. Riippuu toki brändeistä ja tuoteesta miten onnistuu.

Jos ei sattumoisin ole päällä jotain poistokampanjaa tmv, niin ne erot on aika järisyttäviä, ja kuten täällä jo on todettukin, myyjän vaikutusvalta hinnoitteluun on nykyään äärimmäisen pientä.
Firma kohtaista, mainitsin Verkkokauppa.com missä myymälässä vain neuvontaa, siis ei hinta valtuuksia.
Gigantti, Power, siellä näyttää olevan naamakohtaista.


Olisiko vain niin, että itsellesi on jäänyt "vanhasta maailmasta" tällainen tinkaamisen jäänne, eli tuntuu hyvältä diililtä kun sai tingattua 99€ lähtöhinnan 90 euroon, vaikka naapurikauppa olisi myynyt ilman tinkaamismahdollisutta suoraan 89€ hintaan? Itse en kyllä kaipaa yhtään tuollaista säätöä, markkinat tekee sen jo, kun vähän katsoo mistä ostaa.

Markkinointi on tehonnut , mm Power brändi tuli markkinoille luomalla tuollaista mielikuvaa. Tehokkaasta hintakilpailusta, mutta se hinta kisa käydään vain osassa tuotteita, malleja. Muissa sitten nostetaan hintaa kilpailijan perässä. Ja ihan oikesti, vähän vitsillä, mutta totuutta, kuluttajiin tuo uponnut hyvin, kauppiaat nauraa että netti tuonut sen että kuluttaja ei enään tingi, maksaa surutta netti hinnan.


Annatko esimerkkejä tinkauksista, mikä tuote, mistä kaupasta ja mikä hinta? Hifikauppoja ei lasketa mukaan.

Onko tinkauksissa kyse millaisesta lähtötilanteesta? Esimerkkinä pesukone jonka "ovh" hinta 1000€, tarjoushinta 500€.
1. Hinta noussut "ovh" hintaan 1000€, tinkaat tästä hinnasta?
2. Tarjoushinta 600€ ja tinkaat tästä kun joskus saanut halvemmalla?
3. Tarjoushinta 500€ ja tinkaat?

Jos kodinkoneliikkeestä menossa hakemaan jotain minkä olen syystä tai toisesta päättänyt tarkkaan minkä, niin jos en kokemuksesta tiedä että tämän on nyt hinnoiteltu niin että kukaan myyjä ei halua edes myynti omalle tililleen, niin , silloin ehkä se nopein reitti hyllystä mukaan, ja kassankautta pihalle.
Vähän epäselvä aiempi kirjoitukseni, eli tuossa yritin sanoa jos kokemuksesta tiedän että tämä tuote on hinnoiteltu niin että myyjä ei edes halua sitä omalle tilille, niin en välttämättä edes kysy.

Se onko esimerkkisi pesukone tuollainen, niin ehkä, ehkä ei.

Jos tiedän että tuotteen hintalappu hinta on seilannut, niin tuskin se tinkaamishaluja vähentää.
 
Se on mm. algoritimien laskema hinta, missä myyjä pyrkii maksimoimaan oman tuloksensa.

Ja jos puhutaan kodinkonekaupasta niin se vertaileminen pyritään tekemään mahdollisimman vaikeaksi. Riippuu toki brändeistä ja tuoteesta miten onnistuu.
Tämä on - tottakai - totta. Kannattavasta liiketoiminnastahan tässä on kyse, ei hyväntekeväisyydestä tai nollakatteella myymisestä.
Markkinointi on tehonnut , mm Power brändi tuli markkinoille luomalla tuollaista mielikuvaa. Tehokkaasta hintakilpailusta, mutta se hinta kisa käydään vain osassa tuotteita, malleja. Muissa sitten nostetaan hintaa kilpailijan perässä. Ja ihan oikesti, vähän vitsillä, mutta totuutta, kuluttajiin tuo uponnut hyvin, kauppiaat nauraa että netti tuonut sen että kuluttaja ei enään tingi, maksaa surutta netti hinnan.
Tuotteilla on tietyt kateprosentit, eikä niiden hintoja voi käytännössä millään useamman kilpailijan välisellä kabinettipäätöksellä kartellityylisesti nostamaan. Yksikin kilpailija päättää myydä halvemmalla kuin muut -> muiden on käytännössä pakko reagoida. Juuri tämä mekanismi pitävät hinnat markkinoiden määräämällä tasolla. Tinkimisvaraa on vähän, ja se on kaikki pois myyjäportaan jo valmiiksi (tällä alalla) pienestä katteesta.

En väitä, etteikö joitakin poikkeuksia voi joskus olla, mutta mikään sääntö se ei tänäpäivänä ole, että Gigantti, Power, Veikon Kone ja vastaavat alkaisivat tinkaamaan kuluttajalle tästä "nettihinnasta" jostakin kymmenien tai muutaman sadan euron kuluttajahärpäkkeestä. Eri asia on siten kodinkonekaupat, jossa ostetaan esim. koko keittiön laitteet kerralla. Tämmöisistä lasketaan pakettitarjous, ja saatetaan tarjota ilmaista toimitusta jne.

Onko sinulla esittää konkreettisia esimerkkejä, joissa muutaman viime vuoden aikana olisi onnistunut tekemään merkittävää tinkausta em. reunaehdoilla?
 
Tuotteilla on tietyt kateprosentit, eikä niiden hintoja voi käytännössä millään useamman kilpailijan välisellä kabinettipäätöksellä kartellityylisesti nostamaan. Yksikin kilpailija päättää myydä halvemmalla kuin muut -> muiden on käytännössä pakko reagoida. Juuri tämä mekanismi pitävät hinnat markkinoiden määräämällä tasolla. Tinkimisvaraa on vähän, ja se on kaikki pois myyjäportaan jo valmiiksi (tällä alalla) pienestä katteesta.
Ei saa sopia, mutta siellä hintarobotti seuraa kilpailijoita ja nostaa hintaa kilpailijan perässä.
Ja kodinkonekaupassa ei se hintavertailu ei ol enoin helppoa, siellä ihan tarkoituksella yritetään sitä hintavertailua vaikeuttaa. Omat brändit, bärändimerkkeilla liuta malleja joilla eri kanava.


En väitä, etteikö joitakin poikkeuksia voi joskus olla, mutta mikään sääntö se ei tänäpäivänä ole, että Gigantti, Power, Veikon Kone ja vastaavat alkaisivat tinkaamaan kuluttajalle tästä "nettihinnasta" jostakin kymmenien tai muutaman sadan euron kuluttajahärpäkkeestä. Eri asia on siten kodinkonekaupat, jossa ostetaan esim. koko keittiön laitteet kerralla. Tämmöisistä lasketaan pakettitarjous, ja saatetaan tarjota ilmaista toimitusta jne.

Onko sinulla esittää konkreettisia esimerkkejä, joissa muutaman viime vuoden aikana olisi onnistunut tekemään merkittävää tinkausta em. reunaehdoilla?

Yksi kodinkone voi maksaa satasista tuhansiin. ja siellä sitten sitä alle satasen hyväkatteista kamaa.

Ja ihan oikeasti, jos jossain liikkeessä pölynimuri hintalappu hinta ollut 149€ ja kilpailia laittaa nettitarjouksen 199€, niin kyllä se hereillä oleva kilpaila nostaa samaan, ehkä vähän yli. myyjä voi sitten tehdä nopean päättäjän tarjousen, pölypussi kaupanpäälle.
 
Ei saa sopia, mutta siellä hintarobotti seuraa kilpailijoita ja nostaa hintaa kilpailijan perässä.
Ja kodinkonekaupassa ei se hintavertailu ei ol enoin helppoa, siellä ihan tarkoituksella yritetään sitä hintavertailua vaikeuttaa. Omat brändit, bärändimerkkeilla liuta malleja joilla eri kanava.




Yksi kodinkone voi maksaa satasista tuhansiin. ja siellä sitten sitä alle satasen hyväkatteista kamaa.

Ja ihan oikeasti, jos jossain liikkeessä pölynimuri hintalappu hinta ollut 149€ ja kilpailia laittaa nettitarjouksen 199€, niin kyllä se hereillä oleva kilpaila nostaa samaan, ehkä vähän yli. myyjä voi sitten tehdä nopean päättäjän tarjousen, pölypussi kaupanpäälle.
Onko sinulla esimerkkiä tämmöisestä hinnankorotuksesta ettei mene ihan mutu-linjalle? Itse en nimittäin muista omalta kodinelektroniikkamyyjän uralta yhtäkään tapausta, jossa oltaisiin korotettu hintoja vastaamaan kilpailijan hintaa, tai jopa yli sen. Sehän olisi täysin omaan jalkaan ampumista.
 
Onko sinulla esimerkkiä tämmöisestä hinnankorotuksesta ettei mene ihan mutu-linjalle? Itse en nimittäin muista omalta kodinelektroniikkamyyjän uralta yhtäkään tapausta, jossa oltaisiin korotettu hintoja vastaamaan kilpailijan hintaa, tai jopa yli sen. Sehän olisi täysin omaan jalkaan ampumista.
Siis myös yksityisissä liikkeissä, ja näillä hintarobotti yrityksillä ihan automatioistua.

Eli siis nykyajasta, ei jotain tarinoita menneistä.

Sehän olisi täysin omaan jalkaan ampumista.
Juju nimenomaan siinä että asiakkaat ei tinkaan ja jos varovasti kysyy, niin sanoa että saat nettihintaan, kilailijan tarjous hintaa. Kauppa käy, kassaan kilahtaa enemmän. Hintatietoinen asiakas tyytyväinen, myyjä tyytyväinen.
 
Näkee mailin päähän, ettei kirjoittajalla ole mitään kokemusta esim. tukkuri- tai jälleenmyyjäpuolelta. Esim. Amazonillakin katteet aivan minimaaliset, ja voitoista selvästi isompi osa tulee jo pilvipuolesta. Raudassa katteet ”olemattomat”, ja tulos tehdään volalla. Samasta syystä Gigantissakin pakotetaan kaikkea liittymistä vakuutuksiin kylkeen, koska rautakatteet ovat niin pieniä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 890
Viestejä
4 876 406
Jäsenet
78 713
Uusin jäsen
Aksum

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom