Home Assistant - For Dummies (hass.io)

Mulla ainakin Conbee 2 oli zigbee2mqtt:n kanssa ihan painajainen, laitteita katoili koko ajan ja komennot meni perille jos meni. Heti kun vaihdoin tikun, ongelmat hävis. Ilmeisesti nuo ongelmat ilmenevät vain jos laitteita on tarpeeksi, mutta toisaalta, ei niitä ihan älytöntä kasaa ole... Ja / tai zigbee2mqtt:n kanssa, ilmeisesti (ei tosin omaa kokemusta) deconz toimisi paremmin(?)
Täällä vähän samat tunnelmat. Jok'ikisen laitteen kanssa oli taisteleminen. Ikean lamput yhdistin ensin Conbeella ja tuloksena oli kasa ripulia. En pystynyt kontrolloimaan isoa joukkoa GU10 valoja juuri mitenkään, kertaakaan ei saanut kaikkia valoja kerralla päälle. Vaihdoin lopulta Hueen niin siinä toimii kuin ajatus.

Conbeen kanssa oli myös taistelemista kun piti saada virtuaalikoneelle passthrough. SMLIGHTin tikku on oma laitteensa, josta tykkään suuresti. Palvelimeni pysyy poissa silmistä (ja korvista) mutta SLZB voi olla siellä missä iso osa laitteista on.

Otin Home Assistantiin kokeiluun Syslog receiver -integraation.

Reititin lähettää syslog-tapahtumia HA:iin yksittäisinä viesteinä ja em. integraation sensori vastaanottaa näitä viestejä.

Mikähän olisi hyvä tekstikortti, jolla voisi näyttää useita syslog-viestejä kerrallaan?

Onko mitään syytä hommata nopeampaa/uudempaa Raspberryä kuin Pi 3B+ Home Assistantin pyörittämiseen? Tämä tulee Victron-systeemiin ja tarkoitus olisi latailla akkua halvan sähkön hetkinä. Systeemin monitorointia tietty myös. Pi 3 ilmeisesti säästää myös hieman sähköä (=akkua) tehokkaampiin verrattuna.

Ja sitten hinta - ei taida tuota löytyä Suomesta alle 60€?

Viimeksi muokattu:
Onko mitään syytä hommata nopeampaa/uudempaa Raspberryä kuin Pi 3B+ Home Assistantin pyörittämiseen? Tämä tulee Victron-systeemiin ja tarkoitus olisi latailla akkua halvan sähkön hetkinä. Systeemin monitorointia tietty myös. Pi 3 ilmeisesti säästää myös hieman sähköä (=akkua) tehokkaampiin verrattuna.

Ja sitten hinta - ei taida tuota löytyä Suomesta alle 60€?
Periaatteessa toimii, mutta erityisesti keskusmuisti ahdistaa. ESPHomea ei pysty kääntämään ilman keskusmuistin jatkoa swapilla. Itsellä tällainen (3B+) pyörinyt 2 vuotta, vuodessa meni yksi muistikortti, ihmeellisesti käynnistelee randomisti itseään uudestaan, asennus ja päivitykset kestää turkasen kauan. Lisäksi kannattaa ostaa "high endurance" muistikortti. Jos ei löydy hyllystä RPI3B+ hanki ennemmin nelonen 2-4GB muistilla (en muista suositusta) tai Odroid M1S (mukana tulee emmc muisti, virtis ja kotelo. ei BT:tä.). Käytetty minipc vielä yksi vaihtoehto, mutta haukkaa enempi sähköä.

Hyvä vaihtoehto HA Greenille on tosiaan korealaisen Hardkernelin valmistamat Odroid-korttitietokoneet kuten ylle linkattu Odroid-MS1.

Odroidin sivuilta voi katsoa ”Home Automation” -sivulta muut mallit.

Hardkernel oli muuten HA Greeniä edeltävän HA Bluen valmistaja vaikka se olikin brändätty HA:n tuotteeksi.

Ostin itse kuukausi sitten juuri tuon saman M1S:n, koska HA Greenien hintoja oli nostettu 30€ (muistihintojen nousun vuoksi) ja M1S tuli vähän halvemmaksi vaikka siinä on isompi eMMC-muisti (64 Gb) kuin HA Greenissä (32 Gb).

Odroidin Euroopan myynti/varasto on Englannissa, joten tullit joutuu maksaa postikulujen lisäksi.
M1S 4 Gb muistilla maksoi hiukan alle 130€, kun annoin myyjän hoitaa tullauksen puolestani.

Itse olen täysi "noob" tässä Home Assistant maailmassa, mutta siihen olen tyytyväinen, että asensin tuon 15v vanhalle läppärille, kaikki toimii heti ja laajennusvaraa on loputtomasti.

Meidän talossa on alkuperäiset palohälyttimet vuodelta 2007. Nämä ovat jossain hälytysjärjestelmässä kiinni, jollain 12v/24v varmaan toimivat. Järjestelmä toimii akulla vaikka sähköt onkin poikki. Hälytysjärjestelmä ei ole millään tavalla käytössä, pitäisi luopua siitä kokonaan.

Hälyttimet olis tarvinnut jo aikoja sitten uusia, mutta en ole jaksanut keskittyä asiaan kun en jaksa selvittää miten onnistuu tohon järjestelmään vaihtaa hälyttimet. Nyt olen miettinyt jos ne uusiikin vain paristoversioilla, mutta, olishan ne kiva saada Home Assistanttiin kiinni. Onkos täältä kenelläkään ehdottaa Matter/Zigbee/Wifi hyviä (ja tietysti mahd. halpoja) hälyttimiä?

Meidän talossa on alkuperäiset palohälyttimet vuodelta 2007. Nämä ovat jossain hälytysjärjestelmässä kiinni, jollain 12v/24v varmaan toimivat. Järjestelmä toimii akulla vaikka sähköt onkin poikki. Hälytysjärjestelmä ei ole millään tavalla käytössä, pitäisi luopua siitä kokonaan.

Hälyttimet olis tarvinnut jo aikoja sitten uusia, mutta en ole jaksanut keskittyä asiaan kun en jaksa selvittää miten onnistuu tohon järjestelmään vaihtaa hälyttimet. Nyt olen miettinyt jos ne uusiikin vain paristoversioilla, mutta, olishan ne kiva saada Home Assistanttiin kiinni. Onkos täältä kenelläkään ehdottaa Matter/Zigbee/Wifi hyviä (ja tietysti mahd. halpoja) hälyttimiä?

Jos siellä jo on kaapelointi nykyisille niin käyttäisin sen uusienkin syötölle paristojen sijaan.

Datan siirto sitten halun/tarpeen mukaan.
Sekin hoituisi vanhoilla kaapeleilla, perään pitää vaan laittaa vanhan hälyttimen tilalle yksi laite joka lukee hälyttimet.
Miinuksena tässä mallissa palohälyttimiä ei voi yksilöidä, tiedetään vaan että on palo mutta ei missä huoneessa.

Erittäin todennäköisesti syöttö on 12V ja hälytystä varten ilmaisimissa on rele joka kytkee/katkoo johdinlenkin systeemin asetuksista riippuen.

Jos ovat ns. vakiomalleja niin vaihtokin onnistuu helposti.

Palovaroittimen tulisi mielestäni olla mahdollisimman tyhmä ja kovaääninen. Toisekseen optiset palovaroittimet on hyvä uusia silloin tällöin (tm), eli n. 10 vuoden välein.

Palovaroittimen tulisi mielestäni olla mahdollisimman tyhmä ja kovaääninen. Toisekseen optiset palovaroittimet on hyvä uusia silloin tällöin (tm), eli n. 10 vuoden välein.
Olen samaa mieltä, palovaroittimen pitää toimia vaikka mitä kävisi. Eli lähtökohtaisesti pitävät kovaa ääntä ja ovat "synkassa" keskenään, jotta jokainen varoitin alkaa huutamaan ja saadaan jokaisen tietoon tilanne, ja sitten perhe pihalle. Mutta mielestäni ihan kiva lisä olisi se, jos saan Home Assistantin kautta ilmoituksen kun kotona alkaa palohälyttimet huutamaan.

10v vaihtoväli oli tiedossa, siksi niitä olen nyt uusimassa. Talo ollut meidän omistuksessa vasta pari vuotta, ja edellinen omistaja ei ole niitä vaihtanut.

Jos siellä jo on kaapelointi nykyisille niin käyttäisin sen uusienkin syötölle paristojen sijaan.

Datan siirto sitten halun/tarpeen mukaan.
Sekin hoituisi vanhoilla kaapeleilla, perään pitää vaan laittaa vanhan hälyttimen tilalle yksi laite joka lukee hälyttimet.
Miinuksena tässä mallissa palohälyttimiä ei voi yksilöidä, tiedetään vaan että on palo mutta ei missä huoneessa.

Erittäin todennäköisesti syöttö on 12V ja hälytystä varten ilmaisimissa on rele joka kytkee/katkoo johdinlenkin systeemin asetuksista riippuen.

Jos ovat ns. vakiomalleja niin vaihtokin onnistuu helposti.
Tää olisi ihanneratkaisu, mutta kun tuntuu olevan tuhat ja yksi muuta projektia niin tässä haluaisin ehkä mennä sieltä mistä aitan on edes suht matala. En jaksaisi alkaa selvittämään minkälainen laite sen hälyttimen tilalle pitää laittaa. Olisihan se tietty kiva kun saisi varmaan nuo hälytysjärjestelmien liiketunnistimetkin käyttöön, mutta sitten taas Philipsin liiketunnistimet on todella halpoja. Olen henkisesti valmistautunut siihen, että ne paristot pitää sitten kerran vuodessa vaihdella.

Olen samaa mieltä, palovaroittimen pitää toimia vaikka mitä kävisi. Eli lähtökohtaisesti pitävät kovaa ääntä ja ovat "synkassa" keskenään, jotta jokainen varoitin alkaa huutamaan ja saadaan jokaisen tietoon tilanne, ja sitten perhe pihalle. Mutta mielestäni ihan kiva lisä olisi se, jos saan Home Assistantin kautta ilmoituksen kun kotona alkaa palohälyttimet huutamaan.

10v vaihtoväli oli tiedossa, siksi niitä olen nyt uusimassa. Talo ollut meidän omistuksessa vasta pari vuotta, ja edellinen omistaja ei ole niitä vaihtanut.

Tää olisi ihanneratkaisu, mutta kun tuntuu olevan tuhat ja yksi muuta projektia niin tässä haluaisin ehkä mennä sieltä mistä aitan on edes suht matala. En jaksaisi alkaa selvittämään minkälainen laite sen hälyttimen tilalle pitää laittaa. Olisihan se tietty kiva kun saisi varmaan nuo hälytysjärjestelmien liiketunnistimetkin käyttöön, mutta sitten taas Philipsin liiketunnistimet on todella halpoja. Olen henkisesti valmistautunut siihen, että ne paristot pitää sitten kerran vuodessa vaihdella.
Palovaroitin

Tuollaisia 2kpl ja toiminut moitteetta. Hyvämaineinen valmistaja ja z2m:llä HA:ssa löytyi suoraan. Monesti on "tavoittamattomissa" joten esim lämpötilaa ei kannata tuolta lukea mutta herää heti linjoille jos tulee hälytys tai painaa testinappia. Ketjuttuu myös automaattisesti.

Statistiikka

Viestiketjuista
301 207
Jäsenet
81 959
Uusin jäsen
Pasi Mäkelä

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom