Kiva. Oletko muuten ajatellut hankkia lapsia, tai ajatteletko ylipäänsä muita ihmisiä ja omien tekojesi vaikutusta heidän elämään?
Sillä mitä mieltä minä tai edes itse olet ympäristönsuojelusta ei ole merkitystä. Ihmisluonto on niin primitiivinen, ettei se suuressa mittakaavassa tule suhtautumaan asiaan todellisella vakavuudella ennen kuin on niin myöhäistä, että se tuntuu jo joka päiväisessä elämisessä ja olemisessa.
Kaikki tämän hetkinenkin ympäristöpuhe on pelkkää tekopyhää haihattelua ja valheellista itsetunnon nostatusta. Mitkään yksittäiset pikkunätit ympäristöteot eivät enää pelasta mitään.
Jos ihminen olisi oikeasti tosissaan, niin konsumerismin kulttuurin olisi päätyttävä heti. Elintasoa olisi laskettava huomattavasti. Kaikki turhat matkailu-, viihde-, muoti- yms. teollisuuden alat olisi lopetettava heti.
Kansainvälisessä ympäristökeskustelussa/haihattelussa ollaan kuitenkin vielä vuosikymmenien päässä siitä, että pureuduttaisiin perustavanlaatuisimpiin juurisyihin, joilla voisi olla aidosti vaikutusta. Mutta epäilemättä sekin päivä tulee vielä eteen.
Sitä ennen ihminen yrittää vielä kuitenkin kaiken näköisine ihme ympäristötekoineen pitää ilmassa konsumerismin kuplaansa.
Luultavasti sinäkin olet aivan liian turhamaninen suostuaksesi kovin radikaaleihin elintasoasi koskeviin toimenpiteisiin? Mielummin otat osaa vain johonkin somekampanjaan, ja paheksut samalla niitä muita.
Peli on menetetty, eikä minua kiinnosta vittujakaan. Ellei jotakin todella poikkeuksellista tapahdu yleisessä ilmapiirissä elinaikanani.