Eli keskipaahto.
Tosin nuo paahtoasteiden nimitykset hitusen vaihtelevat eri paahtajillakin. Kolmonen on kuitenkin aika selkeä keskipaahto.
Itse miellän, että 1-2 ovat vaaleita, 2,5 vaalea keskipaahto, 3,5 tumma keskipaahto ja 4-5 tummia paahtoja.
Pääsääntöisesti (kaiketi?) nelonen on paahto, joka lopetetaan toisen raksun jälkeen ja vitosessa mennään vielä sitäkin pidemmälle. Itse kun (kesäkaudella) toisinaan paahtelen ulkosalla, niin en kyllä koskaan kovin pitkälle ensimmäisen raksun jälkeen paahda ja pitäydyn espressopaahdoissakin kolmosen tienoilla vähän pavuista riippuen. Kahvia paahtaessa ne raksut (engl. crack) ovat hyvä indikaattori siitä, missä mennään. Jossain vaiheessa pavut alkavat paukkua vähän kuin popcorn. Jos haluaa vaaleaa paahtoa, niin se on hyvä merkki lopettaa paahtaminen. Pian se pokse kuitenkin loppuu ja jossain vaiheessa alkaa hennosti uudestaan. Itselleni se on merkki siitä, että nyt meni jo liian pitkäksi. Ei sellaista kuitenkaan enää koskaan tapahdu, mutta kotipaahtamista aloitellessa pari kertaa meni totuttelemiseen. Siinä meni jo laatupavut vähän hukkaan. Toki taloudellinen tappio ei ollut merkittävä, koska kyllä sen kuitenkin pystyi vielä pitkin hampain käyttämään, ja paahtelen muutenkin vain 300g satseja kerrallaan.
Edit: katselin uteliaisuuttani tuota Africaa S-ryhmän sivuilta ja siellä näköjään kolmonen on tumma paahto. No, jokainen tyylillään, mutta kyllä olen yhä sitä mieltä, että kolmonen ON keskipaahto asteikolla 1-5. Sehän nimittäin on aika keskellä sitä asteikkoa.
Vaimolle voisi kyllä tuosta vihjaista, kun hän kuitenkin markettikahveja toisinaan ostelee.