Kahvihifistely

Pikkutiilissä, varsinkin joku Lavazza, joskus lukee espresso, joka ei pidä paikkaansa, vaan se on silloin just mokkapannuun.
Siinä on kaksi etua; on just oikea jauhatus oman myllyn vertailusäätöön, eikä tarvitse myllätä, ja lisäksi ne on usein tuoreempaa kuin pavut.

Sitä just, kun sun viestistä ei tullut ilmi pitikö olla papuja vai kelpaako jauhatus. No kokeile sitten niitä Africa papuja S Marketista, tai jos löytyy Lavazzan papuja niin se crema (sinipunainen). Eihön noi mitään ihmeellisiä ole mutta erimakuisia kuin Paulig Napoli. Segafredolla oli useampiakin papuja ja Pausaa testasin. Oli aika laimea.
Kysyn ihan tosissani, että tekeekö joku mutteripannulla valmiista jauhatuksesta?

Ja sitten hiukan viitekehystä. Maksan pavuistani mieluummin 10€/250g kuin ostan S-Marketista yhtään mitään.

Kysyn ihan tosissani, että tekeekö joku mutteripannulla valmiista jauhatuksesta?

Ja sitten hiukan viitekehystä. Maksan pavuistani mieluummin 10€/250g kuin ostan S-Marketista yhtään mitään.
Aika monta espanjalaista ja italialaista tekee. Ei siellä marketeista papuja juuri saa.

Olisit voinut vähän tarkemmin speksata mitä oikein haluat, paljon saa maksaa ja mistä ei voi ostaa. Heitetään vaikka sitten näin eli Cremasta jotain brasilialaisia keskitummia tuorepaahdettuja papuja pussi. Ei ole S-marketista, ei valmiiksijauhettua ja hintakin on tuon 10e/250g. Varmasti hyvää.

No kyllä saa ja kahviloista myös. Ainakin Espanjassa ja olisi outoa ellei Italiassakin.
Perus Mercadonassa ei paljon papuja näkynyt vaan niitä 250g tiiliskiviä. Toki isot Carrefourit erikseen joissa oli monipuolisempaa tarjontaa.

Italiassa sama juttu, ei tavallinen sukankuluttaja mitään myllyjä käytä ja monet siirtynyt myöhemmin mokkapannuista kapselikoneisiin. Kyllä sieltä papuja löytyy muttei (muistaakseni) paikallisesta S-Marketista.

Hifistelyä mokkapannulla? ;-)

Vaimo osti minulle joululahjaksi cuccumellan, tarvitseepa hiukan hifistellä sillä kokeeksi ;-)

Muiden hifistelyistä en tiedä, mutta itse säädän tällä hetkellä mokkapannulla ja pressolla. Aeropress on varalla. Induktiomokkapannu on uudehko, joten vieläkin haen määriä, jauhatuksia, aikoja jne., mutta on ne jo aika lähellä. Käytössä on ollut useimmin Pauligia, vaikka muutakin monenlaista toki. Nostaisin noista Pauligeista seuraavia: vihreä Mundo, Singapore, Napoli ja Barcelona. Hifi tai lofi, mutta tykkään päivän kupillisistani, paljon.

Kyllähän varmastikin moni juo valmisjauhettua kahvia mutteripannulla valmistettuna. Se on sitten ihan toinen juttu, että onko sellainen hifistelyä, vai ei. Minun näkökulmastani siinä ollaan todella kaukana hifistelystä. Mutteripannuun kun tuntuu monilla liittyvän sekin, että paahdon pitää olla tummaa, että kahvi maistuisi "oikealta" mutterikahvilta.

Itse pidän hifistelyn ensimmäisenä askeleena kunnollisen kahvimyllyn hankintaa ja siirtymistä kunnollisiin papuihin. Lienee melko vaikea aukottomasti määritellä sitä, mitä ne kunnolliset pavut ovat, kun aika paljon se riippuu siitä, mihin on tottunut ja mistä nyt yleensäkin pitää. Mutta se nyt on melko selvää, että kunnolla tummaksi vedettyihin paahtoihin ei käytetä a-luokan raakapapuja. Ei siinä ole mitään järkeä, koska pitkälti saman maun saa kyllä ö-luokan raakapavuistakin ja liiketoiminnan kannalta voittoa voi helpoiten tehdä ostamalla halpoja raakapapuja ja myydä niitä todella hyvällä katteella niille, jotka tykkäävät todella tummista paahdoista. Se on sitten asia erikseen, että jos joku tykkää todella tummista paahdoista, niin sitten tykkää. Eihän siinäkään mitään väärää ole. Makuasioistahan kahvinautinnoissa hyvin pitkälti on kyse. Kyllähän musiikistakin voi nauttia, vaikka äänentoisto ei olisikaan ensiluokkaista - tai vaikka se itse musiikkikin olisi jotain kertakäyttö-listapoppia, jota kukaan ei parin vuoden päästä vaivaudu edes muistelemaan.

Mutta palataanpa takaisin siihen mutteripannuun. Mutteripannun kannalta olennaisin havainto - silloin kun joskus parikymmentä vuotta sitten sellaista itsekin käytin - oli itselleni se, että vettä ei oikeastaan kannattaisi keitellä siinä mutterissa, vaan ensin kiehauttaa se jossain muualla ja vasta sen jälkeen kaataa vesi mutteriin, ja vasta sitten laittaa se mutteri levylle kuumenemaan. Valmistusteknisistä syistä mutteripannu aika helposti muutoin tuottaa kitkerän sivumaun kahviin. Noin periaatteessahan kahvinvalmistuksessa vettä ei muutenkaan pitäisi pahemmin keitellä, vaan korkeintaan pikaisesti kiehauttaa ja vasta sen jälkeen naittaa vesi ja jauhetut kahvipavut keskenään. Makuasia sekin tietysti on. Jos tykkää siitä, että kahvissa on kitkeryyttä, niin silloin kannattaa tietysti toimia siten, että saa sellaista kahvia josta itse tykkää.Veden keittelyä vastaan puhuu toki sekin (kun nyt kerran hifistellään), että keittäessä vedestä poistuu happea - ja ihmisen kieli taas tykkää hapesta maistaakseen asioita. Sen vuoksi mm. viiniharrastajat ryystävät ilmaa viiniä maistellessaan, että aromit maistuvat selkeämmin. Eli ei sitä happea ehdoin tahdoin kannata ainakaan poistaa siitä vedestä.

Sitten, kun oikein kunnolla lähdetään hifistelemään, niin aletaan hankkia erilaisia vekottimia veden mineraalikoostumusten, alkalisuuden ja pH:n säätämiseen. Itse en ole siihen leikkiin käytännön tasolla kovin syvälle sukeltanut, mutta kun noista joskus aikoinaan tuli (ehkä vähän liikaakin) lueskeltua, niin tuli sitten hankittua Saksasta joku vedensuodatinkannu, joka rikastaa vettä magnesiumilla. Sen kehuttiin parantavat kahvin makua. No, aika pieneksi se ero ainakin helsinkiläisellä vesijohtovedellä jäi, joten käytännön syistä se suodatinkannu aika pian putosi pois kahvirutiineista. Jos sellainen jotakuta kiinnostaa, niin nykyisin niitä saa aika helposti Suomestakin. Ainakin Kahvikaveri ja Crema ovat myyneet samaa kannua alle parilla kympillä. Kovimmat hifistelijät sitten asentavat suodattimet ja sopivan laitteiston suoraan putkistoon. Se kuitenkin on ihan selvä homma, että jos vesi ei ole kovin hyvää, niin ei sillä kovin hyvää kahviakaan saa uutettua (kahvijuomastahan on n. 99% vettä - ainakin ennen kuin siihen lotraa maitoa). Ja on sillä käytetyllä vedellä tottakai myös oma vaikutuksensa siihen, millaisia aromeja kahvista saa uutettua. Jos esim. asuisin alueella, jossa hanavesi on runsaan kalkkipitoista, niin käyttäisin aina suodatettua vettä kahvinvalmistukseen. Toki jo ihan senkin vuoksi, että eiväthän ne kahvilaitteet oikein tykkää kovasta, kalkkipitoisesta vedestä.

S Marketista Carrefourin papu lopetettu joten uutta piti ettiä. Jos ei niin hifistellä tartte ja pitää markettilaaduilla pärjätä niin ässästä saa Africa papua 6,39e 350g. Aika mieto tummahko paahto mutta toimii mokkapannussa arkiaamuihin ja saa myös jauhatuksena jos ei omista myllyä. Karkeus liian hienoa peruskahvinkeittimeen eli mokkapannujauhatus.

Lidlin kahvit aika surkeita kaikki, ja mokkapannuun ostan hätätapauksessa sitä peltipurkkijauhatusta joka on samanhenkista Lavazzan perustiiliskiven kanssa. Plussaa peltipurkkipaketoinnista.
Onko Lidlin single origin kokeiltu?

Africa pitänee kokeilla jos oikeasti on mieto tumma paahto, eli 1-5 asteikolla vaalea 3.

Africa pitänee kokeilla jos oikeasti on mieto tumma paahto, eli 1-5 asteikolla vaalea 3.

Eli keskipaahto. 😉

Tosin nuo paahtoasteiden nimitykset hitusen vaihtelevat eri paahtajillakin. Kolmonen on kuitenkin aika selkeä keskipaahto.
Itse miellän, että 1-2 ovat vaaleita, 2,5 vaalea keskipaahto, 3,5 tumma keskipaahto ja 4-5 tummia paahtoja.

Pääsääntöisesti (kaiketi?) nelonen on paahto, joka lopetetaan toisen raksun jälkeen ja vitosessa mennään vielä sitäkin pidemmälle. Itse kun (kesäkaudella) toisinaan paahtelen ulkosalla, niin en kyllä koskaan kovin pitkälle ensimmäisen raksun jälkeen paahda ja pitäydyn espressopaahdoissakin kolmosen tienoilla vähän pavuista riippuen. Kahvia paahtaessa ne raksut (engl. crack) ovat hyvä indikaattori siitä, missä mennään. Jossain vaiheessa pavut alkavat paukkua vähän kuin popcorn. Jos haluaa vaaleaa paahtoa, niin se on hyvä merkki lopettaa paahtaminen. Pian se pokse kuitenkin loppuu ja jossain vaiheessa alkaa hennosti uudestaan. Itselleni se on merkki siitä, että nyt meni jo liian pitkäksi. Ei sellaista kuitenkaan enää koskaan tapahdu, mutta kotipaahtamista aloitellessa pari kertaa meni totuttelemiseen. Siinä meni jo laatupavut vähän hukkaan. Toki taloudellinen tappio ei ollut merkittävä, koska kyllä sen kuitenkin pystyi vielä pitkin hampain käyttämään, ja paahtelen muutenkin vain 300g satseja kerrallaan.

Edit: katselin uteliaisuuttani tuota Africaa S-ryhmän sivuilta ja siellä näköjään kolmonen on tumma paahto. No, jokainen tyylillään, mutta kyllä olen yhä sitä mieltä, että kolmonen ON keskipaahto asteikolla 1-5. Sehän nimittäin on aika keskellä sitä asteikkoa. 😁

Vaimolle voisi kyllä tuosta vihjaista, kun hän kuitenkin markettikahveja toisinaan ostelee.

Viimeksi muokattu:
Eli keskipaahto. 😉

Tosin nuo paahtoasteiden nimitykset hitusen vaihtelevat eri paahtajillakin. Kolmonen on kuitenkin aika selkeä keskipaahto.
Itse miellän, että 1-2 ovat vaaleita, 2,5 vaalea keskipaahto, 3,5 tumma keskipaahto ja 4-5 tummia paahtoja.

Pääsääntöisesti (kaiketi?) nelonen on paahto, joka lopetetaan toisen raksun jälkeen ja vitosessa mennään vielä sitäkin pidemmälle. Itse kun (kesäkaudella) toisinaan paahtelen ulkosalla, niin en kyllä koskaan kovin pitkälle ensimmäisen raksun jälkeen paahda ja pitäydyn espressopaahdoissakin kolmosen tienoilla vähän pavuista riippuen. Kahvia paahtaessa ne raksut (engl. crack) ovat hyvä indikaattori siitä, missä mennään. Jossain vaiheessa pavut alkavat paukkua vähän kuin popcorn. Jos haluaa vaaleaa paahtoa, niin se on hyvä merkki lopettaa paahtaminen. Pian se pokse kuitenkin loppuu ja jossain vaiheessa alkaa hennosti uudestaan. Itselleni se on merkki siitä, että nyt meni jo liian pitkäksi. Ei sellaista kuitenkaan enää koskaan tapahdu, mutta kotipaahtamista aloitellessa pari kertaa meni totuttelemiseen. Siinä meni jo laatupavut vähän hukkaan. Toki taloudellinen tappio ei ollut merkittävä, koska kyllä sen kuitenkin pystyi vielä pitkin hampain käyttämään, ja paahtelen muutenkin vain 300g satseja kerrallaan.

Edit: katselin uteliaisuuttani tuota Africaa S-ryhmän sivuilta ja siellä näköjään kolmonen on tumma paahto. No, jokainen tyylillään, mutta kyllä olen yhä sitä mieltä, että kolmonen ON keskipaahto asteikolla 1-5. Sehän nimittäin on aika keskellä sitä asteikkoa. 😁

Vaimolle voisi kyllä tuosta vihjaista, kun hän kuitenkin markettikahveja toisinaan ostelee.
Näin.

3 sisällä on kuitenkin täysin juomakelvotonta pilalle poltettua tavaraa, ja sitten vielä menettelevää, jopa ihan hyvää tavaraa.

Näin.

3 sisällä on kuitenkin täysin juomakelvotonta pilalle poltettua tavaraa, ja sitten vielä menettelevää, jopa ihan hyvää tavaraa.
Joo, tottahan tuokin. Se johtuneeainakin osin siitä, että maailmalla paahdetaan kahvia vähän eri tyyliin. Itse olen kallistunut skandinaaviseen luokittelutapaan, joka on myös aika lailla yhtenevä maailmanlaajuisen ns. 3rd wave coffee -kahvipaahtajien tapaan. Sitten joku esim. perinteisempi italialainen (etenkin etelä-italialainen), ranskalainen tai espanjalainen old school -paahtaja paahtaa kahvinsa lähtökohtaisestikin aivan eri tyylillä kuin nuorempi, tai siis ainakin modernimpi paahtajasukupolvi. Sinänsä on ilahduttavaa, että myös Italiasta, Ranskasta ja Espanjasta nykyisin löytyy kolmannen aallon kahvipapuja/kahviloita. Ja olen sellaisiin paahtajiin törmännyt myös Balkanin alueella ja vähän yllättäenkin jopa Pohjois-Afrikassa.

Tsekkailin muuten tuossa vähän, että missä päin nuo Coopin Africa-pavut on paahdettu, ja eiväthän ne tosiaankaan skandimaissa paahdettuja ole, vaan ne paahdetaan Keniassa. Sikäläisestä luokittelusta en osaa sanoa juuri mitään, tai siitäkään että kuka ja missä sen luokittelun on päättänyt. Mutta kyllä Kenian suunnalta ainakin maailman parhaimpia papuja tulee.

Itse olen näillä Wired Goumetin ohjeilla keittänyt sumppia mutteripannulla. James Hoffmann myös viittasi näihin jollain videollaan.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://youtu.be/u-PeYeiqPLU?si=I8UYenbA0Z9pBsCv

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://youtu.be/M-C7azYybhE?si=Qwc8bdHRytydP7gd

Itse olen näillä Wired Goumetin ohjeilla keittänyt sumppia mutteripannulla. James Hoffmann myös viittasi näihin jollain videollaan.
Noissa videoissa on paljon hyviä ideoita, mutta se on sanottava, että kukaan aito kahvihifistelijä ei suosittele missään nimessä silppurimyllyä kahvimyllyksi (olihan sellainen omakin ensimmäinen "myllyni", joten tiedän kyllä oikein hyvin mistä puhun) ja toisekseen, kukaan kahvihifistelijä ei suosittele paperifiltteriä ilman, että sen huuhtelisi ensin kiehuvan kuumalla vedellä. Muuten siitä aina tulee ikäviä sivumakuja. Siihen en ota kantaa, jos/kun joku/kaikki ei(vät) maista kahvin sivumakuja yhtä herkästi. Mutta sitähän se hifistely oikeasti on, että opettelee pikkuhiljaa maistamaan niitä eri nyansseja ja erottamaan maun erilaiset virheet positiivisista ominaisuuksista.

No joo, katsoin kuitenkin nuo videot osin toisella silmällä, joten voihan olla että se paperifilsun huuhtelu meni minulta kokonaan ohi, mutta jos sitä ei tee, niin kyse ei ole ainakaan kovin innokkaasta hifistelystä. Todella monet ammattilaiset eivät siedä sitä paperifilsun aromia edes sen kunnollisen huuhtelun jälkeenkään. En itsekään koskaan niitä käytä (edes Aeropressissa, vaan sillekin kahvikaapissani on noin viisi erilaista metallifilsua eri ideoita varten), mutta jos vaimo omin käsin jauhaa, uuttelee ja ystävällisesti vieläpä tarjoileekin Chemex-kahvit, niin silloin kyllä tottakai siedän sen filsupaperin maun (tietysti hänkin aina huuhtelee sen paperifilsun ensialkuun kiehuvalla vedellä, mutta eihän ses maku silläkään kokonaan katoa).

Sehän olisi toki ihan oman mielenkiintoisen keskustelunsa aihe, että mitä se "kahvihifistely" kenellekin tarkoittaa. Audiohifistelijänä yleensä sanon, että se hifistely usein tarkoittaa myös tyhjenevää lompakkoa, mutta kahvin kanssahan sen ei välttämättä tarvitse olla niin (ellei heti halua lähteä leikkimään aidon espresson kanssa, eikä se nyt siinäkään välttämättä sitä lompakon pohjaa aina edes kosketa). Jos todella hyvää kahvia haluaa juoda, niin laadukkaisiin papuihinhan se rahapitkässä juoksussa lopulta menee, vaikka olisi muutaman tonnin laitteisiinkin laittanut. Menee sitten halvemmilla tai kallimmilla laitteilla, niin hyvälaatuiset pavut maksavat silti pitkässä juoksussa aina enemmän.

kukaan kahvihifistelijä ei suosittele paperifiltteriä ilman, että sen huuhtelisi ensin kiehuvan kuumalla vedellä. Muuten siitä aina tulee ikäviä sivumakuja. Siihen en ota kantaa, jos/kun joku/kaikki ei(vät) maista kahvin sivumakuja yhtä herkästi.
Hoffmanilla, muistaakseni, oli jokin aika sitten video, jossa uudelleen tutki kahvipusseista irtoavaa makua. Ainakin v60 menetelmällä johtopäätös oli se, että ei merkittävää eroa esikasteluun liittyen.

Edit: Video

Hoffmanilla, muistaakseni, oli jokin aika sitten video, jossa uudelleen tutki kahvipusseista irtoavaa makua. Ainakin v60 menetelmällä johtopäätös oli se, että ei merkittävää eroa esikasteluun liittyen.

Edit: Video
Kiitos videolinkistä, tuohan oli aika erikoinen havainto Hoffalta. Mutta siis wautsi, tuollainenhan käytännössä romuttaa Hoffan kaiken uskottavuuden kahviasiantuntijana - ainakin ammattilaisten keskuudessa, jos hänen makuaistinsa on nykyisin täysin olematon. Tietoahan Hoffalla on toki yhä paljon, mutta se makuaisti... Ehkä siihen testaukseen olisi kannattanut ottaa mukaan joitain muitakin maistajia ihan silkan uskottavuuden vuoksi. Sen vielä ymmärrän, että joku ei erota laadukkaampia filtteripapereita toisistaan, mutta siihen se uskottavuus sitten loppuikin. 😳 Toki todettakoon sekin, että nuo Hoffan videot ovat nykyisellään suunnattu lähinnä aloittelijoille ja aloitteleville harrastelijoille. Ammattipiireissä olen havainnut, että ihan samanlaista uskottavuutta hänellä ei ole enää aikoihin ollut. Kahviharrastuksen popularisoijana Hoffa toki on merkittävä hahmo ja onhan hänen"kahviatlaksensa" yhä merkittävä lähde- ja perusteos erilaisten kahvien maailmaan.

Kysehän ei nimittäin tietenkään ole siitä, että tuleeko siitä (kunnolla huuhtelemattomasta) paperista makua kahviin, vaan siitä että kykeneekö joku yksilö maistamaan sen, vaiko ei. Itselläni on toki sen verran pokkaa ja uskoa omaan makuaistiini, että uskallan väitellä vaikka Michelin-tähditetyn keittiömestarin kanssa siitä, että onko hän vähän muuttanut reseptiään, vaikka hän ensin väittäisikin että ei ole. (olen ollut oikeassa, btw 😉)

No, meillä on aina Square Mile Coffee, joka jatkaa (toki muiden ohjastamana) Hoffan loistavasti alkanutta työtä kahvin parissa. Ainakin joskus jo useampi vuosi sitten SqM:n (nykyisin kai jo entisenä) pääpaahtajana toiminut korealaisherra oli aivan loistava osaaja omassa hommassaan. Itselläni oli silloin ilo päästä mukaan hänen paahtajaseminaariinsa ja silloin hän ohimennen kertoi, että Hoffa keskittyy lähinnä (tai niin ainakin silloin, mutta ilmeisesti nykyisinkin) somen tekemiseen. Hyvää duunia Hoffa toki yhä somessa tekee, mutta tämä oli aika lailla.... no, miten sen nyt nätisti sanoisi... jätetään ehkä sanomatta.

Tämä sanottuna (tai sanomatta jätettynä), pitää toki todeta sekin, että ns. paremmissa (valkaistuissa) ja etenkin joissain ohuimmissa paperifilsuissa se maku ei ole yhtä voimakas kuin halvemmissa/paksuimmissa, mutta on se silti siellä... eikä se tietenkään edes huuhtelemalla kokonaan ja ihan täysin pois lähde. Tämähän on ollut jo ainakin parikymmentä vuotta loputtoman väittelyn aihe kahvimaailmassa. Jotkut harvat sen maistavat, useimmat eivät.

Tästä päästäänkin siihen kysymykseen, että kannattaako se hifistely, jos ei kykene havaitsemaan eroja ja etenkään niitä hienovaraisimpia nyansseja?!?

Viimeksi muokattu:
Tästä päästäänkin siihen kysymykseen, että kannattaako se hifistely, jos ei kykene havaitsemaan eroja ja etenkään niitä hienovaraisimpia nyansseja?!?

Toisaalta jos havaitsee eron siinä ehkä kolmisen kuukautta käytössä olleessa ja avatussa pussissa suodatinkahvia vs juuri jauhetuissa tuoreista pavuista tehdyssä kahvissa vaikka käytössä olisikin se "markan halppis keitin" millä kahvia tekee eikö se "hifistely" sitten kannata?

Vai voiko puhua hifistelystä, eli onko jokin tietty yksittäinen asia sitten se mikä määrittelee termin läpi linjan? Esim. voiko sanoa että hifistelee äänentoiston parissa jos ei käytä ilmassa roikkuvia kullattuja johtimia (vaikka olisikin viritinvahvistin ja ehkä se 5.1 tai 7.2 systeemi) vs käyttää edelleen 80-luvun korvalappustereoita C-kasetilla ja on tyytyväinen soundiin kun autostakin se kasettimankka löytyy?

Eli ainahan tietysti löytyy ihmisiä jotka kertovat että "harrastat väärin" mutta jos henkilö itse on tyytyväinen haittaako se? Jos esim. et sylje viiniä maahan / ämpäriin vaan (edes joskus) nielet sen nautitko viiniä väärin etkä voi olla viiniä "hifistelevä" henkilö? Jne jne...

Mä en ole mokkakorva, eli en erota high end -kajareillakaan CD-musaa Spotifystä, eikä mun paletti ole varmaankaan maailman herkin. Ainakin kokatessa rouvalta tulee herkemmin kommenttia jostain pienestä yksityiskohdasta, vaikka suurella intohimolla kokkaamiseen suhtaudunkin. Tähän asti kahvin kohdalla suurin hyppäys oli papuihin siirtyminen. Sen jälkeen en ole kotona kahvinkeitintä omistanut. Soolokupin teen AeroPressillä, tupla-annoksen pressopannulla. Ero on noiden välillä selkeä, ja se on mun suussa AP:n hyväksi. Sen on pakko johtua siitä paperifiltteristä, koska muita muuttujia ei vain ole. En ole vaivautunut ikinä huuhtelemaan sitä, koska en ole keksinyt syytä sille. Ehkä teen jonain päivänä empiirisen kokeen, eli huuhtaisen kerran sen filtterin. Katsotaan sitten, puuttuuko aromista jotain, vai onko siinä ollut jotain liikaa. Epäilen kyllä makuaistiani tällaisessa testissä, koska peräkkäisinä aamuina lopputulos on joskus blaah ja joskus nam. En ole keksinyt tähän mitään muuta selitystä kuin se, että yön aikana suussa tapahtuu juttuja ja joskus ne jutut saavat kahvin maistumaan erilaiselta. Tuo eka kupillinen keitetään arkisin viideltä, joten sekin muuttuja on eliminoitu. Edes vesilasillista en herättyäni nauti.

Ehkä tuo menetelmien ero on psykosomaattinen, vaikka hiukan muuttujia onkin. Pressopannukahvit nautin posliinimukista, kun taas AP-kahvit termosmukista. Maitoa lorotan, kunnes väri on oikea. Jos joku tekisi mulle sokkotestin, ehkä en erottaisi edes tuota eroa, vaikka väitän sen olevan selkeä. Väitän kuitenkin, että se astiakin vaikuttaa makuun. Kesäisin meillä on tapana tehdä eväät ja mennä kauniilla ilmalla luonnon helmaan nauttimaan aamupalaa. Camelbackin termosmukista juotuna kahvi maistuu systemaattisesti jotenkin väärälle, vaikka yleensä kahvi maistuu parhaalta ulkona. Sitä eniten käyttämääni kotitermosmukia tulee silloin tällöin kannettua ulos, jos Pullabiili tekee vierailun lähistölle. Silloin se kahvikin maistuu oikealta.

Makuasioissa ei voi olla väärässä.

Epäilen kyllä makuaistiani tällaisessa testissä, koska peräkkäisinä aamuina lopputulos on joskus blaah ja joskus nam. En ole keksinyt tähän mitään muuta selitystä kuin se, että yön aikana suussa tapahtuu juttuja ja joskus ne jutut saavat kahvin maistumaan erilaiselta. Tuo eka kupillinen keitetään arkisin viideltä, joten sekin muuttuja on eliminoitu. Edes vesilasillista en herättyäni nauti.
Näinhän se on. Aamukahvi ja iltapäiväkupponenkin maistuvat aivan erilaisilta, vaikka muut tekijät olisi vakioitu.

Minäkin huuhdoin noita AP:n filttereitä joskus. Yritin löytää hyvää teräsfiltteriä, mutta hyvää en löytänyt - niissä on liian suuria reikiä imho, mitä netistä löysin. AP-brändifiltteri ilmeisesti ainakin on sellainen. Käänteistekniikalla tietty sitten toimisi vaikka olisi millaiset kolot, mutta en sen kumimuovihässäkän kanssa halua muutenkaan enää leikkiä kuin hätävarana. Sokkotestiä en ole tehnyt (ja saattaisin failata), mutta eikö "paperin maku" (vai mikä se lieneekään) voi johtua myös vain siitä, että on paperilla suodatettu - kahvista puuttuu jotain (väitetysti ainakin rasvoja) vs. tilanne, jossa ~kaikki pääsee läpi.

Tarkoitatko ettei paperisuodatin välttämättä suodatakaan rasvoja eikä siitä ainakaan ole mitään konkreettista näyttöä?
Ajattelin, että se filtterin maku olisikin "negatiivinen" eli että kahvista puuttuu paperilla suodatettuna jotain, jonka sitten havaitsee. Lukemani mukaan rasvoja ei paperifiltterin läpi pääsisi, muusta en tiedä.

Mä en ole mokkakorva, eli en erota high end -kajareillakaan CD-musaa Spotifystä, eikä mun paletti ole varmaankaan maailman herkin. Ainakin kokatessa rouvalta tulee herkemmin kommenttia jostain pienestä yksityiskohdasta, vaikka suurella intohimolla kokkaamiseen suhtaudunkin. Tähän asti kahvin kohdalla suurin hyppäys oli papuihin siirtyminen. Sen jälkeen en ole kotona kahvinkeitintä omistanut. Soolokupin teen AeroPressillä, tupla-annoksen pressopannulla. Ero on noiden välillä selkeä, ja se on mun suussa AP:n hyväksi. Sen on pakko johtua siitä paperifiltteristä, koska muita muuttujia ei vain ole. En ole vaivautunut ikinä huuhtelemaan sitä, koska en ole keksinyt syytä sille. Ehkä teen jonain päivänä empiirisen kokeen, eli huuhtaisen kerran sen filtterin. Katsotaan sitten, puuttuuko aromista jotain, vai onko siinä ollut jotain liikaa. Epäilen kyllä makuaistiani tällaisessa testissä, koska peräkkäisinä aamuina lopputulos on joskus blaah ja joskus nam. En ole keksinyt tähän mitään muuta selitystä kuin se, että yön aikana suussa tapahtuu juttuja ja joskus ne jutut saavat kahvin maistumaan erilaiselta. Tuo eka kupillinen keitetään arkisin viideltä, joten sekin muuttuja on eliminoitu. Edes vesilasillista en herättyäni nauti.

Ehkä tuo menetelmien ero on psykosomaattinen, vaikka hiukan muuttujia onkin. Pressopannukahvit nautin posliinimukista, kun taas AP-kahvit termosmukista. Maitoa lorotan, kunnes väri on oikea. Jos joku tekisi mulle sokkotestin, ehkä en erottaisi edes tuota eroa, vaikka väitän sen olevan selkeä. Väitän kuitenkin, että se astiakin vaikuttaa makuun. Kesäisin meillä on tapana tehdä eväät ja mennä kauniilla ilmalla luonnon helmaan nauttimaan aamupalaa. Camelbackin termosmukista juotuna kahvi maistuu systemaattisesti jotenkin väärälle, vaikka yleensä kahvi maistuu parhaalta ulkona. Sitä eniten käyttämääni kotitermosmukia tulee silloin tällöin kannettua ulos, jos Pullabiili tekee vierailun lähistölle. Silloin se kahvikin maistuu oikealta.

Se filtteri vie joka tapauksessa ison määrän aromeita, makua ja rasvat siitä kahvista…

Se filtteri vie joka tapauksessa ison määrän aromeita, makua ja rasvat siitä kahvista…
Hassua tuossa on se, että se paperin läpi suodatettu AP-kahvi maistuu pressopannun teräsfiltrerin läpi mennyttä kahvia paremmalta. Toki käytän kahvimaitoa, joka lienee 2 % rasvaprosentiltaan.

Näinhän se on. Aamukahvi ja iltapäiväkupponenkin maistuvat aivan erilaisilta, vaikka muut tekijät olisi vakioitu.
Sama ongelma on musiikin soittamisessa. Tasan samat saundit kuin edellisellä kerralla treenikämpällä mutta niin vaan se fiilis ja vireystaso vaikuttaa onko hyvät vai ei ja pitääkö säätää.

Ihmisen on mahdoton päästä eroon tuosta hyvän fiiliksen tuomasta lisästä kokemukseen. Hyvällä aamufiiliksellä lauantai-aamuna kahvi on varmasti parempaa kuin maanantaiaamuna väsyneenä ja äreänä. Toki aina näillekin voi keksiä tekosyitä laitteistosta ja jossain määrin niitä löytyykin, mutta muuttujat on kohtuullisen helppo vakioida niin että jäljelle jää se suuri muuttuja eli ihmisen vajavaiset aistit ja vaihtuvat tunnetilat. Löytää ne hifistit laitteistonsa verkkovirtakaapeleistakin eroja vaikkei edes mittalaitteet niitä havaitse, joka kertoo paljonkin ko. harrastuksesta.

Enkä väitä ettei kahvi-hifistelyssä olisi paljonkin hyvää mitä ammattilaisilla ja vakavilla harrastajilla on tuoda sen pariin, vaan nimenomaan vertailen vain tuota samalla lailla tehtyä kahvia ja ihmisen kokemaa eroa eri tunnetiloissa ja ajan hetkissä.

Toisaalta jos havaitsee eron siinä ehkä kolmisen kuukautta käytössä olleessa ja avatussa pussissa suodatinkahvia vs juuri jauhetuissa tuoreista pavuista tehdyssä kahvissa vaikka käytössä olisikin se "markan halppis keitin" millä kahvia tekee eikö se "hifistely" sitten kannata?

Vai voiko puhua hifistelystä, eli onko jokin tietty yksittäinen asia sitten se mikä määrittelee termin läpi linjan? Esim. voiko sanoa että hifistelee äänentoiston parissa jos ei käytä ilmassa roikkuvia kullattuja johtimia (vaikka olisikin viritinvahvistin ja ehkä se 5.1 tai 7.2 systeemi) vs käyttää edelleen 80-luvun korvalappustereoita C-kasetilla ja on tyytyväinen soundiin kun autostakin se kasettimankka löytyy?

Eli ainahan tietysti löytyy ihmisiä jotka kertovat että "harrastat väärin" mutta jos henkilö itse on tyytyväinen haittaako se? Jos esim. et sylje viiniä maahan / ämpäriin vaan (edes joskus) nielet sen nautitko viiniä väärin etkä voi olla viiniä "hifistelevä" henkilö? Jne jne...
Niin. eikös siinä silloin juuri havaitse sen eron, joten miksi se "hifistely" ei silloin tosiaankaan kannattaisi? 😉
Minun teesinin oli nimenomaan se, että jos EI havaitse eroja, niin silloin hifistelyn mielekkyyden voi kyseenalaistaa. Se paperin aromin havaitseminen menee sitten sille nyanssipuolelle, josta erikseen toki mainitsin. On kuitenkin olemassa sellaisiakin ihmisiä, joille se on ihan sama, miten se kahvi on tehty. "Kahvi maistuu kahvilta". Ei sellaisella asenteella hifismissä varmastikaan ole kovinkaan paljon mielekkyyttä.

Ihmisen makuaisti on vähän samanlainen kuin kuulo. Ei kumpikaan yleensä juuri parane - iän myötä lähinnä päinvastoin. Joskus tietyissä tilanteissa aistit voivat herkistyä, mutta varsinaista absoluuttista paranemista harvemmin tapahtuu. Mutta niin maku- kuin kuuloaistiakin voi harjoittaa - ja se on tietysti yksi asia, joka liittyy hifismiin. Kun totuttelee erottamaan erilaisia nyansseja, niin samalla kieli, tai korva myös harjaantuu siihen maistelemiseen, tai analyyttiseen kuuntelemiseen. Sen myötä hifismi on jatkuva prosessi, joka tähtää täydellisyyteen - tai ainakin pyrkimystä sitä kohti. Hifismille en tiedä tarkkaa määritelmää, mutta joku muistaakseni joskus kuvaili sitä toiminnaksi, jossa tehdään asioita huolellisemmin/paremmin/tarkemmin kuin mitä pelkkä käytännön välttämättömyys edellyttäisi. Se on myös pyrkimystä parempaan ja eritoten luonnollisuuteen; poistamaan häiriötekijöitä ja maksimoimaan kulloinkin tavoiteltavaa nautintoa/elämystä.

Audiohifissä kaiuttimien määrä ei tuo laatua, vaan toiston puhtaus ja luonnollisuus. Se on sinänsä yhdentekevää, kuinka monesta kaiuttimesta ääni kuuluu, kunhan toiston laatu on priimaa. Viritinvahvistin ei sinänsä mielestäni edes kuuluu hifiin, sillä eihän radiokanavilta tuleva ääni mitään suoranaista hifiä ole, vaan käytettävissä olevan lähetyskaistan täyttämiseksi kuin hammastahnaksi kompressoitua puristetta. Hifismiin kuuluu olennaisena osana myös luonnollinen dynamiikka, jota radiosta ei kannata lähteä hakemaan. Sinänsä laitteiston kullatut johtimet (tai oikeasti lähinnä kai liittimet) ovat sivuseikka, sillä hifismi lähtee korvista ja niiden välistä. Tuskin kukaan pystyy sanomaan, millaiset liittimet kuunneltavassa laitteistossa on, mutta eiköhän niillä pyritäkin sen viimeisen 0,1%:n häiriöiden poistoon. Ajatus lienee siinä, että kun jokaisesta mahdollisesta signaaliin vaikuttavasta tekijästä parannetaan pieni osa, kokonaisuus paranee. Kasettimankka ei tietenkään ole hifistelyä, vaikka joku Nagaoka niitä joskus 80-luvulla taisi sellaisina markkinoidakin. Silloin oli kyllä vakavaan hifismiin jo olemassa täysin ylivertainen vinyylilevykin. Walkmanit eivät koskaan olleet lähelläkään aitoa hifiä, mutta varsin käytännöllisiä omaan tarkoitukseensa. 😉

Tottakai ne käytetyt laitteet tekevät eroa kahvinvalmistuksessakin. Ei esim. joku silppurimylly ole hifistelyä, vaan se on lähinnä hifistelyn leikkimistä. Sama juttu joillain markan suodatinkeittimillä, joiden uuttolämpötila ja veden virtaus ovat ihan mitä sattuu. Sellaisia käytetään ainoastaan halvan hinnan, helppouden ja erityisesti tottumuksen vuoksi. Ei niillä ole pyrkimystäkään kuin minimisuoritukseen, joka on hifismin antiteesi. Korostan, että eihän siinäkään ole mitään väärää. Jokainen juo kotonaan sellaista kahvia, josta itse pitää, tai ainakin sellaista, jota on tottunut juomaan. Silloin hifismi on pelkässä omassa mieikuvituksessa, jos ajattelee vähän "hifistelevänsä" tehdessään markan tippakeittimellä valmisjauhettua "vähän parempaa" tummaksi paahdettua Löfsbergiä. Sehän on oikeasti vain sellaista "vähän parempaa" (sekin riippuu tietysti siitä vertailukohdasta) jonnekin sinne päin uutettua markettikahvia. Toisaalta, eivät ne pelkät laitteetkaan itse sitä hifiä kahviin tuota. Ihan tavallinen, mutta huolellisesti tehty kattilassa pyöräytetty pannukahvikin voi olla todella hyvää. Pitää siis olla myös vähän tietoa ja taitoa osatakseen tuottaa kulloinkin käytettävillä vempaimilla parhaan mahdollisen lopputuloksen. Hifistely on sitten sitä, että lähdetään viilaamaan sitä prosessia askel kerrallaan paremmaksi. Kuten tuolla aiemmin totesin, hifistelyn ensiaskel on mielestäni se, että siirrytään valmisjauhatuksesta itse kunnollisella kahvimyllyllä juuri ennen valmistusta jauhettuun kahviin. Tästä päästäänkin takaisin alkuun; jos prosessia viilaamalla ei koskaan havaitse mitään eroja, niin onko siinä sitten mitään mieltä? Toki joku voi ostaa viidensadan kahvimyllyn ja pistää toisen mokoman muihin laitteisiin, koska kaverit sanovat, että niillä tulee parempaa kahvia. Jos ei itse kuitenkaan huomaa niissä mitään eroa, niin tietystä näkökulmasta siinä meni tonni aika lailla harakoille. 🤣

Kyllä, kahvin tekstuuri ja suutuntuma, kuten myös tietysti maku ovat aivan erilaisia. Se lienee sitten vähän makuasia ja etenkin tottumiskysymys, mistä kukin enemmän pitää. Nykysukupolvet lienevät tottuneempia paperifiltterin läpi suodatettuun kahviin kuin perinteiseen pannukahviin. Itse taas vahvasti espressoon kalleellaan olevana kahvittelijana tykkään enemmän metallifilsuilla suodatetusta kahvista. Aeropressillekin on tullut aika pahuksen monta metallifilsua (ainakin viisi) hankittua. 😄

Enkä väitä ettei kahvi-hifistelyssä olisi paljonkin hyvää mitä ammattilaisilla ja vakavilla harrastajilla on tuoda sen pariin, vaan nimenomaan vertailen vain tuota samalla lailla tehtyä kahvia ja ihmisen kokemaa eroa eri tunnetiloissa ja ajan hetkissä.
Totta, fiilis luo oman mausteensa myös makukokemuksiin. Jos mielessä on jotain ihan muuta, niin sen kahvin voi helposti huitaista vanhasta tottumuksesta ilman, että siihen edes pahemmin kiinnittää huomiota. Tai jos on paska fiilis, niin ei silloin oikein mikään ole erityisen kivaa. Hifistellessä yleensä tulee sitten keskityttyäkin siihen valmistukseen ja tietysti myös siihen lopputuloksen makuun ihan eri tasolla kuin esim. jostain duunipaikan automaatista napin painalluksella valutettuun muiden hommien lomassa hörpittyyn kahvikupposeen. Kahviin liittyy etenkin Suomessa myös sosiaalinen tottumus. Jos juo kahvin sosiaalisessa konteksissa, niin ei se maku silloin välttämättä ole edes pääasia, ennemmin ehkä seura ja ehkä jotkut tarjottavat vehnäset tai muut nisut - ellei se kahvi sitten ole aivan karmean makuista, jolloin se saattaa nousta hyvinkin keskeiseksi puheenaiheeksi.

Jos sattuu vielä olemaan lieväkin kahviaddiktio, niin aamukahvin juominen voi pitkäksi venyneen yötauon vuoksi siksikin olla elähdyttävämpi kokemus kuin vaikkapa lounaan päälle vetäisty kupillinen. Sekin on sitten toki ihan fyysistä, miten muut suuhun pistetyt asiat vaikuttavat makuaistimuksiin. Hampaiden pesu ennen kahvikupillista on esim. aika huono idea - ellei sitten satu tykkäämään juuri sellaisesta makukombosta. Sama esim. jos popsii lounaaksi salaatin, jossa on paljon hapokkaita aineksia ja raakaa sipulia. Kahvi maistuu sen perään aika pikkaisen erilaiselta kuin maultaan pehmeän ja melko neutraalin aamupuuron kanssa juotuna. 😉

Ja sitten on vähän se sama kuin soittohommissa; välillä tuntuu että tänään lähtee kaikki, ja toisinaan ei tunnu lähtevän oikein mikään. Kahvissa vastaava on ehkä jotain sellaista, kun aamupöhnässä jauhettu kahvi on ensin pitkin tiskipöytää ja lattiaa, ja lopulta vielä täysi kahvimukikin kaatuu tiskipöydälle. Nauti siinä sitten kahvista, kun hermot paloivat jo heti ensialkuun eikä toinen siivouskierros sitä paljon paranna. Joskus ei vaan oikein lähde. 🤣

Minäkin huuhdoin noita AP:n filttereitä joskus. Yritin löytää hyvää teräsfiltteriä, mutta hyvää en löytänyt - niissä on liian suuria reikiä imho, mitä netistä löysin. AP-brändifiltteri ilmeisesti ainakin on sellainen. Käänteistekniikalla tietty sitten toimisi vaikka olisi millaiset kolot, mutta en sen kumimuovihässäkän kanssa halua muutenkaan enää leikkiä kuin hätävarana. Sokkotestiä en ole tehnyt (ja saattaisin failata), mutta eikö "paperin maku" (vai mikä se lieneekään) voi johtua myös vain siitä, että on paperilla suodatettu - kahvista puuttuu jotain (väitetysti ainakin rasvoja) vs. tilanne, jossa ~kaikki pääsee läpi.
Kyllä se paperi maistuu ihan paperilta - ei suinkaan kahvin rasvoilta, tai oikeastaan siis niiden puutteelta. 😉

Prismo on hyvä ja mielestäni varsin toimiva metallifilsu AP:lle. Eikä tarvitse käänteistekniikkaa. Mainospuheisiin ei toki kannata uskoa, ei sillä mitään espressoa saa tehtyä, mutta hyvää kahvia kuitenkin. Halutessaan voi päästä vähän sellaiseen mutteripannutyyliseen lopputulokseen (mutta parempaan, IMHO).

Ei, mutta väitellä niistä toki aina voi. 🤣

Nimittäin faktoista väitteleminen se vasta hullua olisikin:
-Asiahan on tutkitusti näin!!!
-Kyllä se on juuri niin!!!
-Olemmeko siis samaa mieltä?!?
-Emme, koska asia todellakin on juuri niin kuin äsken sanoit!
-Se on siis fakta?
-No onhan se tottakai, MUTTA....

Viritinvahvistin ei sinänsä mielestäni edes kuuluu hifiin, sillä eihän radiokanavilta tuleva ääni mitään suoranaista hifiä ole, vaan käytettävissä olevan lähetyskaistan täyttämiseksi kuin hammastahnaksi kompressoitua puristetta
Tuohon en osaa sanoa kuuluuko viritinvahvistin hifiin mutta jotenkin koen itse saavani enempi kun TV:n, PS3 (viimeiseen 10v varmaan lähinnä BR elokuvien / DVD:n toisto) ja PC:n äänet sitä kautta ohjaan vs TV:n omat kaiuttimet tai esim. tietokoneen monitori jos muitakin on kuuntelemassa.

Tosin en koe olevani hifisti vaikka myönnän silti että huomaan eron esim. Acer XF270HUA monitorin äänentoiston vs 5.1 systeemin välillä vaikka välissä onkin viritinvahvistin vaikka se toistettava olisi MP3, FLAC, avi, wma tai mpeg. (Tiedän osassa on liikkuvaa kuvaa)
Hifistellessä yleensä tulee sitten keskityttyäkin siihen valmistukseen ja tietysti myös siihen lopputuloksen makuun ihan eri tasolla kuin esim. jostain duunipaikan automaatista napin painalluksella valutettuun muiden hommien lomassa hörpittyyn kahvikupposeen. Kahviin liittyy etenkin Suomessa myös sosiaalinen tottumus.

Tämä on varmaankin totta, koska sillä ns. "markan keittimellä" (töistä ilmaiseksi saatu Electrolux mikä ei uutenakaan varmasti tarjouksessa maksa edes 50€) tulee keitettyä kahvia jos on useampia juomassa ja sitten espressopannulla voi tehdä itselle kupin tai pari kun yksin keittelee. Mikä voi ehkä olla outoa kun kuitenkin ostin tarjouksesta Wilfa Uniform Evo (CG4B-S150) kahvimyllyn mutta ei takerruta siihen.

-Määrittelemätön hifistely juonteen nimenä antaa toki kakkien kukkia.

-Itse en hifistele, en oluissa, en ruuassa , en musiikissa enkä taatusti kahvissa, en edes harrasta mitään näistä -vaikka voisihan väittää että kuolee nälkään jossei harrasta ruokaa...
Minulla ei ole mitään varustelukierrettä laitteissa, enkä taatusti omistaisi espressokonetta tai myllyjä, jos kaupungistani saisi juotavan espresson. Se, ettei törkeasti huijashinnoiteltu, vartin koulutuksen jälkeen lirutettu kammolitku maistu, sitä ei voi sanoa hifismiksi. Ennemminkin äänestämiseksi jaloilla. Päinvastoin olen jokaisen kahvilan antanut huijata itseni, eli olen hyvin kiltti. ;-)

Statistiikka

Viestiketjuista
297 090
Jäsenet
81 253
Uusin jäsen
ajk-

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom