Tai eri sanoin selittäen vielä kerran: "PRND21" tai "PRND4321" tai "PRND32" on olemassa järkevästi ja samalla logiikalla kuin "PRNDL" tai "PRNDS" tai vaikka "PRNDW" - en ole varma löydänkö tarvittaessa esimerkkejä kaikista mainitsemistani, mutta se ei ole pointti. Siinä on normaalin automaatin vaihdekaava jonka jatkona on erikoisempi tai rajoitetumpi moodi(moodeja) takana. Tämä on vahvasti eri asia kuin "heitä keppi sivulle ja leikitään sekventiaalia" tai "moodissa D voit käskeä vaihtamaan kun haluat vaikuttaa". Näissä kaikissa on järkeä ja funktio.
Järjettömyys on siinä, että "heitä keppi sivulle ja leikitään sekventiaalia" toteutetaan peilikuvana. Siihen oli jo vakiintunut tapa. Ihan samaan tapaan kuin "PRND" on hyvästä syystä vakiintunut tapa jota ei pidä muuttaa.
Ymmärrän että henilökohtainen kokemus. mutta en tuota viimeistä kappaletta. Se että jossain siviili bemarissa on miinus eteen ja plus taakse, ei siitä tee vakiintunutta.
Ja kuten kerroit niin vuosikymmeniä autoissa vakiintunut tapa että PRND kaavion jälkeen taakse päin isommasta pienempään.
Automaatissa toki historialliset syyt, mutta jos perustellaan vakiintuneilla tavoilla niin eikö se siitä juurkin tule.
"PRND" on hyvästä syystä vakiintunut tapa jota ei pidä muuttaa......
Mikä siinä on hyvää?
Kun taas nintendoautoihin on tehty käsivalintamoodi, siinä yritetään matkia sekventiaalilaatikkoa. Ei pitäisi olla kovin vaikeaa tehdä se oikein päin. Kun tehdään väärinpäin, se on melkein sama kuin ohjauspyörä tai vilkku toimisi peilikuvana.
Tätä vertausta en ymmärrä, ymmärsin että kannatat sitä että lisää nopeutta niin siirretään taaksepäin, vähemmän nopeutta siirretään eteenpäin. joku intuitiivinen juttu sulla, jonka mulla käänteinen.
Jos perinteitä pitäisi muuttaa, niin arvioinnin alla ottaisi suunnan valinnan, Se on hämmentävää että Taaksepäin, vipu eteenpäin, ja eteenpäin niin vipu taakse päin.
"vaihtenvalinta" +/- varmaan halvempi, mutta sitäkin voisi pohtia että olisi ihan lineaarinen, vanhojen automaattien tapaa. riippuu toki isosti siitä mitä sillä tavoitellaan.
Mä pitäisin luontaisempana vetää taaksepäin kun vaihtaa isommalle, enkä tuota osaa mitenkään loogisesti perustella... Ehkä siksi koska manuaalilla se on se helpompi/nopeampi vaihto?
Suomessa iäkkäämillä on vahva manuaali kokemus, ja johtuisko tuo nopeampi vaihto kokemus vahvasti kahdesta asiasta, vaikka autoissa on kirjava vaihdekaaviot niin manuaaleissa valitseva oli se että edessä ykkönen, siitä taakse kakkonen, ja ristiin ylös kolmonen. Nämä ristiin siirrot usein paljon haastavampia kuin suorat liikkeet. Toinen sitten se että jos tarvi voimaa, niin vetämällä helpompaa.
Ja taasen pienempää vaihtaessa vähemmä kiirettä ja synkrononnista riippuen saatto tahamata enemmän, niin pienemmälle suoratkin vaihdotkin saatto olla kankeita. (2->1, 4->3).
Kolmantena sitten niiden keppien ergonimia aika hirveä. Manuaaleissa missä sitä vaihdekeppia joutuu käyttää ajossa useaan oli surkeaa, automaateissa usein paljon parempi, vaikka tarve paljon vähäisempää.