Käyttövoimakeskustelu: Diesel vs. bensa vs. kaasu vs. sähkö vs. vety yms.

Lähinnä rohkeasti kokeilemaan eniten mielipiteitä patteriautoista niillä jotka niillä ei ole ajanut pitkää reissua, aina löytyy se naapurin Pertti joka kävi Levillä ja latasi 100km välein vaikka se ei ole todellisuutta yhdelläkään keskiluokasta ylöspäin autolla nykypäivänä missään kelissä
Olihan tuossa sähköautoketjussa tai vastaavassa uutisjuttu tyypistä joka latasi yli kymmenen kertaa tesla model s mökkireissulla (vai oliko joku kaupunkireissu) talvella ja matkaan meni 19 h. Yhdellä latauksella meni reilu 100 km.
 
Olihan tuossa sähköautoketjussa tai vastaavassa uutisjuttu tyypistä joka latasi yli kymmenen kertaa tesla model s mökkireissulla (vai oliko joku kaupunkireissu) talvella ja matkaan meni 19 h.
Niin onko todellinen tarve vai auton akku rikki? Pitäisi mennä yli 100km vanhallakin S maantiellä. MEBilläkin pääsi -37 pakkasessa yli 200km.
 
Niin onko todellinen tarve vai auton akku rikki? Pitäisi mennä yli 100km vanhallakin S maantiellä. MEBilläkin pääsi -37 pakkasessa yli 200km.
Kyseisestä postauksesta pari lainausta alla. Tuossa on siis hinkattu akun alapäätä lataustehon optimoimiseksi, kuten vielä suurella osalla sähköautoja pitää tehdä.

"Reilu 16h ja 10 latausta otti siirtymä 2017 75D llä eilen etelästä lumille. Kyllähän tällä menee muutaman kerran vuodessa mutta en varsinaisesti lähtisi suosittelemaan. Oli parhaimmillaan -25 niin käytännössä alle 100km välein boksin kanssa laturille. "

"ei uskaltanut alle 10% lukemiin ajaa yli 20 pakkasella. Latasin myös vain noin 50% koska alkaa olla hiton hidasta siinä kohtaa, eli kyllä tässä yritettiin olla nopeita kaikin konstein mitä itse keksin.Normaalisti toki ajan alemmas jotta saa edes hetken virtaa vähän nopeammin. Kyllä itsellä ainakin jää lataus keskiarvo helposti sinne 60-70kw väliin. "
 
Kyseisestä postauksesta pari lainausta alla. Tuossa on siis hinkattu akun alapäätä lataustehon optimoimiseksi, kuten vielä suurella osalla sähköautoja pitää tehdä.

"Reilu 16h ja 10 latausta otti siirtymä 2017 75D llä eilen etelästä lumille. Kyllähän tällä menee muutaman kerran vuodessa mutta en varsinaisesti lähtisi suosittelemaan. Oli parhaimmillaan -25 niin käytännössä alle 100km välein boksin kanssa laturille. "

"ei uskaltanut alle 10% lukemiin ajaa yli 20 pakkasella. Latasin myös vain noin 50% koska alkaa olla hiton hidasta siinä kohtaa, eli kyllä tässä yritettiin olla nopeita kaikin konstein mitä itse keksin.Normaalisti toki ajan alemmas jotta saa edes hetken virtaa vähän nopeammin. Kyllä itsellä ainakin jää lataus keskiarvo helposti sinne 60-70kw väliin. "
Rasittava tyyli matkustaa, ennemmi 200-300km välein se 30min..
 
Serkkupoika ajelee ainoana autonaan 7.3 litraista dieseliä vuodelta -99 Ford Excursion Powerstroke. On siinä autossa kyllä tunnelmaa aivan erilailla kun monessa nykyautossa se täyty myöntää ja serkkupoika rakastaa sillä ajella.
 
Lähinnä rohkeasti kokeilemaan eniten mielipiteitä patteriautoista niillä jotka niillä ei ole ajanut pitkää reissua, aina löytyy se naapurin Pertti joka kävi Levillä ja latasi 100km välein vaikka se ei ole todellisuutta yhdelläkään keskiluokasta ylöspäin autolla nykypäivänä missään kelissä

Puhut ihan kuin sähköautot olisi jotenkin uusi keksintö. Sähköautoilijoilla oli nämä samat argumentit silloin joskus 2010 kun alettiin puhua Tesloista. Näillä sähkäreillä on nyt enemmän tai vähemmän porukka ajellut 15-vuotta ja nuo samat tarinat ei oikein enää päde, kun aika iso osa ihmisistä on näillä ajellut jo pidemmän aikaa. Kyllä se pitäisi nyt vain katsoa peiliin ja myöntää ettei se ole pelkkää onnea ja autuutta ja osa ihmisistä valitsee käyttövoimakseen jotakin muuta _vaikka_ olisi sähköauton joskus jo omistanutkin. On muiden keskustelioiden aliarviomista todeta joka väitteeseen "et tiedä kun et vaan oo kokeillut".
 
Puhut ihan kuin sähköautot olisi jotenkin uusi keksintö. Sähköautoilijoilla oli nämä samat argumentit silloin joskus 2010 kun alettiin puhua Tesloista. Näillä sähkäreillä on nyt enemmän tai vähemmän porukka ajellut 15-vuotta ja nuo samat tarinat ei oikein enää päde, kun aika iso osa ihmisistä on näillä ajellut jo pidemmän aikaa.
Tesla S (ja muuten myös Nissan Leaf) julkaistiin Suomessa 2012 ja ensimmäinen Teslan liike 2015. Eli aika harvalla lienee 15v kokemusta täyssähkäristä, vaikkakin noin 10v voinee jo useammalta löytyä. Nykysähkärit ovat kuitenkin aivan eri asia kuin viime vuosikymmenen vempeleet.

Olen kuitenkin samaa mieltä siitä, että sähköauto ei todellakaan kaikille sovi ja se on fine. Siitä olen aivan varma, että ylivoimaisesti suurin osa sähköauton omistajista valitsee seuraavaksi autoksi sähköauton. Sähkäreihin tuntuu myös liittyvän paljon epäluuloja ja ennen kaikkea ennakkoluuloja. Sama juttu kuin aikanaan tuontiautojen kanssa: "Ah tämä suomi-auto eikä mikään tuontiauto."
 
Tesla S (ja muuten myös Nissan Leaf) julkaistiin Suomessa 2012 ja ensimmäinen Teslan liike 2015. Eli aika harvalla lienee 15v kokemusta täyssähkäristä, vaikkakin noin 10v voinee jo useammalta löytyä. Nykysähkärit ovat kuitenkin aivan eri asia kuin viime vuosikymmenen vempeleet.

Olen kuitenkin samaa mieltä siitä, että sähköauto ei todellakaan kaikille sovi ja se on fine. Siitä olen aivan varma, että ylivoimaisesti suurin osa sähköauton omistajista valitsee seuraavaksi autoksi sähköauton. Sähkäreihin tuntuu myös liittyvän paljon epäluuloja ja ennen kaikkea ennakkoluuloja. Sama juttu kuin aikanaan tuontiautojen kanssa: "Ah tämä suomi-auto eikä mikään tuontiauto."
Itsellä Model S 90D 8/2016. Paras olisi, jos kotilatauksella pärjää. Mutta jos lyhyehkö lataus riittää, niin ei sekään ole mikään niin kovin huono. Pidemmällä matkalla sitten myös saattaa tehdä vähän kauemman kestäviä taukoja matkalla.

Se lyhyt lataus kannattaa siis tehdä tietenkin lämpimään akkuun. Eli vaikka siellä kohteessa lataus ja sitten auto parkkiin jäähtymään. Paluumatkalle on siis valmiiksi riittävästi prosentteja akussa (riittävästi sähköä).

Tuossa esim viimeisin 5.7€ maksanut lataus.

Screenshot_2025-12-28-15-28-34-467_com.teslamotors.tesla~2.jpg
 
Niin eihän TM päässyt kuin sen 700km ja 15min latauksella pääsi toiset 400km alkaa kohta olla sitä luokkaa, että harvassa on tarve polttiksille, kun tuosta vähän kehittyy pitää muistaa, että sähköautoja ei montaa vuotta ole kehitetty vs. Polttis on 100v kehityksen tuotos.
Jännä, että maaginen 100km/h tuntinopeus rikottiin ensimmäisenä sähköautolla. Sähköautoja oli myös laajasti kuluttajamarkkinoilla ennen polttomoottoriautoja. Lisäksi sähkökäyttöjä ja akkuja on kehitetty pidempään kuin polttomootoreita.... jotain rajaa noille virheellisille väittämille.
 
Onhan noita vanhoja sähköautoja joo ollut todella pitkään. Mutta ei sillä akkumäärällä/painolla ollut mitään jakoa polttiksia vastaan kuin erityiskäytössä.

Nykyisin jos modernilla autolla pystyy sen n 100kWh teholla keskiarvona lataamaan niin normikäytössä menee ihan ok. Sitten kun lähdetään vetämään jotain talvella niin lataustehoja vaaditaan sen tuplat tuohon niin ollaan suunnilleen samoissa (ellei auto ole pulkka ja vedettävä iso möhkö). Mutta vähitellen tuollakin puolella ongelmalliset käyttökohteet vähenevät.

Ei tarkoita sitä etteikö vanhemmalla autolla voisi talvella vetää pidempää matkaa, mutta kyllähän se alkaa menemään urheilusuorituksen puolelle.
 
Onko kellään kokemusta tai mielipidettä Skodan kevyt hybridistä (etec)? Uhka vai mahdollisuus?

Skoda Superb etec-versio on yhtenä vaihtoehtona uudeksi autoksi.
 
Kyseisestä postauksesta pari lainausta alla. Tuossa on siis hinkattu akun alapäätä lataustehon optimoimiseksi, kuten vielä suurella osalla sähköautoja pitää tehdä.
Kaikilla sähköautoilla nopeimmin etenee kun pikalaturille menee tyhjällä akulla ja lähtee jatkamaan matkaa ennenkuin lataus hidastuu liikaa. Mutta tuollainen 10-50% hinkkaus on kyllä enimmäkseen Teslojen erikoisuus. Teslan latauskäyrässä latausnopeus tippuu niin paljon jyrkemmin kuin muilla.. Useimmilla muilla valmistajilla se latauskäyrä laskee sen verran maltillisesti että voi hyvin ladata sinne 70-80% tienoille.
 
No minä nyt ainakin. Työmatkat menisi tuollaisella vallan hienosti ja useamman kerran vuoteen kun ajelee 600-1000km "putkeen", niin ei juuri huvita stoppailla kun täyttämään kahvitermari ja wc-tauolle. Huoltoasemilla vain tollot pölisee ja pitää autojaan tolpassa tunti tolkulla.
Nuohan lataa sitten polttiksella sitä akkua, ei liene "rakettitekniikkaa".
Mikä sähkis vaatii latausta tuntitolkulla? Ehkä 10-15 vuotta vanhat? Ja ylimääräistä huoltoa vaativaa tekniikkaahan noi polttomoottorit on.
ps. on muuten jumalattoman tiukassa näemmä tää Esson baarin fakta.

https://ev-database.org/ tuolta voi katella latauskäyriäkin.
 
Kaikilla sähköautoilla nopeimmin etenee kun pikalaturille menee tyhjällä akulla ja lähtee jatkamaan matkaa ennenkuin lataus hidastuu liikaa. Mutta tuollainen 10-50% hinkkaus on kyllä enimmäkseen Teslojen erikoisuus. Teslan latauskäyrässä latausnopeus tippuu niin paljon jyrkemmin kuin muilla.. Useimmilla muilla valmistajilla se latauskäyrä laskee sen verran maltillisesti että voi hyvin ladata sinne 70-80% tienoille.
Näinhän se on, Tesla on vielä hidastanut latausnopeuksia uudemmissa verrattuna vaikka omaan -2020 vuoden 3LR:ään. Samaan aikaan muut valmistajat ovat parantaneet lataustehoja.

Tässä vaikka teslabjörnin datan perusteella Tesla Y Perf Juniper, VW ID7 ja Tesla 3LR Panasonicin akulla. Vanha 3LR veisi näistä voiton, mutta ID7 pesee hienosti uuden Y Performancen.

1766950860891.png
 
Serkkupoika ajelee ainoana autonaan 7.3 litraista dieseliä vuodelta -99 Ford Excursion Powerstroke. On siinä autossa kyllä tunnelmaa aivan erilailla kun monessa nykyautossa se täyty myöntää ja serkkupoika rakastaa sillä ajella.
Amerikan pick-up ja iso SUV on edelleen aika hienoja laitteita, ehkä ainuita missä on edes vähän sitä amerikan touchia vielä tänäpäivänä.
 
Tesla S (ja muuten myös Nissan Leaf) julkaistiin Suomessa 2012 ja ensimmäinen Teslan liike 2015. Eli aika harvalla lienee 15v kokemusta täyssähkäristä, vaikkakin noin 10v voinee jo useammalta löytyä. Nykysähkärit ovat kuitenkin aivan eri asia kuin viime vuosikymmenen vempeleet.

Olen kuitenkin samaa mieltä siitä, että sähköauto ei todellakaan kaikille sovi ja se on fine. Siitä olen aivan varma, että ylivoimaisesti suurin osa sähköauton omistajista valitsee seuraavaksi autoksi sähköauton. Sähkäreihin tuntuu myös liittyvän paljon epäluuloja ja ennen kaikkea ennakkoluuloja. Sama juttu kuin aikanaan tuontiautojen kanssa: "Ah tämä suomi-auto eikä mikään tuontiauto."
Tesloja toi useampi firma kyllä suomeen oikein olan takaa ennen kuin tesla avasi liikettä Suomeen. Hommassa ei ole pointtina se alkoiko näitä näkyä katukuvassa 2010, 2011 vaiko 2012.
 
Viimeksi muokattu:
Sitten kun pihassa on se tonnin pommi vs. Tuore sähkäri niin en todellakaan lähde 600km+ reissuun sillä pommilla pl. Asuntovaunun veto. Hintaakin tuleekin melkoisesti enemmän tuolla 9l/100km vs. Sähkö ennemmin kärsii sen yhden lisäpysähdyksenkin pakkasessa..
Uudehko sähköauto(ei mikään uusi auto) pääse alle 20cnt/km lukemiin. Joten tonnin pommi on halvempi ajaa. Muu jännitys ja riski eri juttu sitten.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
296 352
Viestejä
5 070 824
Jäsenet
81 067
Uusin jäsen
jamola76

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom