Kesärenkaat - yleisketju

92 kantavuusluokka meinaa 630 kiloa ja 93 meinaa 650 kiloa. Jos et aio latoa yli 2520 kiloa renkaiden päälle niin eiköhän tuo ihan ok ole. Katsurit harvemmin katselee renkaita noin tarkasti.
 
92 kantavuusluokka meinaa 630 kiloa ja 93 meinaa 650 kiloa. Jos et aio latoa yli 2520 kiloa renkaiden päälle niin eiköhän tuo ihan ok ole. Katsurit harvemmin katselee renkaita noin tarkasti.

Massat ei välttämättä jakaudu tasaisesti akselien välille, rekisteriotteesta tai traficomilta näkee molempien akseleiden sallitut massat. Esimerkiksi omassa:

1. Akseli 1190 kg
2. Akseli 1455 kg

Kokonaismassa 2530 kg

Otteenmukaisten renkaiden kantavuusluokat rengaskoosta riippuen

1. Akseli 95-100
2. Akseli 97-100
 
Traficom kertoo autolle akselimassoiksi 1150 kg ja 1185 kg ja tyyppihyväksytyille renkaille tosiaan 93W. Akselimassan perusteella tuohon kelpaisi 90 kuormitusluokan renkaatkin. Kumpaahan näistä pitää tarkkaan ottaen määräysten mukaan noudattaa?

Nokian renkaat näyttää sanovan vaihtoehtoisista rengaskoista näin
Huomioi myös renkaan kantavuus

Kun auton rengaskokoa muutetaan, myös renkaan kantavuus pitää muistaa huomioida. Uuden renkaan kantavuuden täytyy olla vähintään yhtä suuri kuin auton akselipaino jaettuna kahdella. Näet akselipainon aina ajoneuvon rekisteriotteesta.
Käytännössähän 92 kantavuus riittää, mutta tekisi mieli hankkia myös paperilla hyväksytyt renkaat.
 
Kesärenkaat alkavat olla sakkorajoilla. Satuin katsomaan rekisteriotteesta, että siellä on sallittujen rengaskokojen (235/40 R18 jne.) lisäksi merkintä 93W eli kuormitus- ja nopeusluokka. Nykyisissä tarvikevanteissa on renkaat koossa 225/40 R18 ja niissä merkintä 92Y XL. Pikaisesti netistä katsottuna tuossa koossa ei ole edes tarjolla renkaita yli 92 kuormitusluokassa vaan pitäisi mennä kokoon 235/40 R18. Olenko siis ajanut viimeiset vuodet laittomilla renkailla, vaarantanut itseni ja muut tienkäyttäjät ja katsastanut autonkin väärillä kenkailla useampaan kertaan?

Muut merkinnät hyväksyttyjen kokojen ohella on lähinnä esimerkkejä. Kantavuutta pitäisi olla sen verran, että sitä on akselin renkaissa yhteenlaskettuna vähintään yhtä paljon kuin papereissa sallitaan akselille painoa.

Renkaiden nopeusluokan pitäisi vastata tai ylittää ajoneuvon huippunopeus, muutoin ohjaamoon pitää kiinnittää tarra, joka kertoo asiasta kuljettajalle. (Saksassa asiaa kuulemma jopa valvotaan.) Talvirenkailta tätä tarrahimmeliä tosin ei käsittääkseni vaadita, ainakaan Suomessa.
 
Traficom kertoo autolle akselimassoiksi 1150 kg ja 1185 kg ja tyyppihyväksytyille renkaille tosiaan 93W. Akselimassan perusteella tuohon kelpaisi 90 kuormitusluokan renkaatkin. Kumpaahan näistä pitää tarkkaan ottaen määräysten mukaan noudattaa?

Nokian renkaat näyttää sanovan vaihtoehtoisista rengaskoista näin

Käytännössähän 92 kantavuus riittää, mutta tekisi mieli hankkia myös paperilla hyväksytyt renkaat.

Voi pyhä paviaani! :speechless:

Ei mitään järkeä. Jos sua vaivaa se mitä siellä alla on nyt, niin voit käydä muutoskatsastamassa ne kumit auton alle ja pyytää katsuria lisäämään ko. tiedot otteeseen.

Mulla lukee otteessa 185/65R14 78S/78Q M+S. En edes tiedä, mistä tuollaisia renkaita pitäisi lähteä etsimään? Väkisin menee kantavuusluokka ja nopeusindeksikin reippaasti ylitse "suosituksesta". ;)
 
Voi pyhä paviaani! :speechless:

Ei mitään järkeä. Jos sua vaivaa se mitä siellä alla on nyt, niin voit käydä muutoskatsastamassa ne kumit auton alle ja pyytää katsuria lisäämään ko. tiedot otteeseen.
No kun mua ei vaivaa se mitä alla on nyt eikä myöskään kiinnosta muutoskatsastus. Kiinnostaisi vaan ostaa määräysten mukaiset renkaat, joista esim. katsastusmiehellä ei olisi mahdollisuutta antaa hylkyä.
Renkaan leveyttä saa muuttaa ilman muutoskatsastusta korkeintaan 30 mm alkuperäisestä rengaskoosta kapeampaan tai leveämpään kokoon.
Renkaan ulkohalkaisija saa muuttua korkeintaan 15 % alkuperäisestä halkaisijasta.
Vanteen leveys saa olla korkeintaan 26 mm alkuperäistä suurempi.
Rengaskokoa saa muuttaa ilman muutoskatsastusta noiden rajojen sisällä, mutta pitääkö kantavuuden olla 93 vai riittääkö kun mennään akselimassojen mukaan. Ei ilmeisesti ihan yksiselitteinen asia, joten pitänee kysyä muualta.
 
No kun mua ei vaivaa se mitä alla on nyt eikä myöskään kiinnosta muutoskatsastus. Kiinnostaisi vaan ostaa määräysten mukaiset renkaat, joista esim. katsastusmiehellä ei olisi mahdollisuutta antaa hylkyä.

Rengaskokoa saa muuttaa ilman muutoskatsastusta noiden rajojen sisällä, mutta pitääkö kantavuuden olla 93 vai riittääkö kun mennään akselimassojen mukaan. Ei ilmeisesti ihan yksiselitteinen asia, joten pitänee kysyä muualta.

Ajoneuvolain 13 §:n mukaan liikenteessä käytettävässä ajoneuvossa on oltava vähintään renkaat ja vanteet taikka telat tai jalakset, jotka vastaavat niille kohdistuvaa kuormitusta.
Tieliikennelain 104 §:n mukaan ajoneuvoon saa kuitenkin asentaa renkaat, jotka rajoittavat käytössä sallitun akselimassan pienemmäksi kuin akselille teknisesti sallittu massa. Renkaiden on kuitenkin oltava sellaiset, että koko ajoneuvon kuormaaminen ajoneuvolle tiellä sallittuun massaan on mahdollista ylittämättä renkaiden kantavuutta.
 
Traficom kertoo autolle akselimassoiksi 1150 kg ja 1185 kg ja tyyppihyväksytyille renkaille tosiaan 93W. Akselimassan perusteella tuohon kelpaisi 90 kuormitusluokan renkaatkin. Kumpaahan näistä pitää tarkkaan ottaen määräysten mukaan noudattaa?

Nokian renkaat näyttää sanovan vaihtoehtoisista rengaskoista näin

Käytännössähän 92 kantavuus riittää, mutta tekisi mieli hankkia myös paperilla hyväksytyt renkaat.

Tyyppihyväksyttyjen renkaiden nopeus- ja kantavuusluokkaan taitaa vaikuttaa vahvasti ensiasennusrengas toimittajan valikoima ja lobbaus.

Yhtään vanhemmissa vehkeissä myös markkinoiden ja autokannan muutos vaikuttanut esimerkiksi ei XL luokan renkaita ei tahdo löytyä tietyistä rengaskoista.

Jos asia häiritsee niin hankkii otteen mukaiset renkaat sinunkin tapauksessa joku on säästänyt koska 225/40 on halvempi koko vs 235/30.
 
Tuossa vielä Traficomin pykälää... "jos renkaiden kantavuus ei rajoita ajoneuvolle käytössä sallittua akselimassaa pienemmäksi kuin akselille teknisesti sallittu massa".

1754315051493.png


Viitetiedot: Auton ja sen perävaunun rakenteen muuttaminen | 25.1.2021 | Liikenne- ja viestintävirasto (Traficom): Tieliikenne | Viranomaisten määräyskokoelmat | Finlex
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 512
Viestejä
4 863 120
Jäsenet
78 608
Uusin jäsen
Sisunissila

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom