Itsellä 225xe ajossa ja BMW:n sähköajon ”range” näyttö on muuten todella realistinen kun vertaa VW:n vastaavaan toimintoon. X5 osalta en tiedä mikä on sähkörangen arvio jne, mutta tähän olen ollut tyytyväinen.
Täällä taas on kahtaa eri työmatkaa tarjolla alta 10 km ja yli 50 km per suunta. Hyvin toimii tämmöisessä plugari, toisen työmatkan saa ajettua sähköllä, toisen bensalla. Toki etätöiden ansiosta tuota pidempää lenkkiä tehdään noin 1-3 kertaa kahteen viikkoon. Eikä moottorissa ole näkynyt yläkerran ruostumista (toki vain öljykorkista tarkasteltuna, mutta miksi tätä varten pitäisi purkaa koko venttiilikoppa?)
Talvisin tämä säännöllinen bensalla ajo on sitten enemmän taitolaji: polttomoottori pitää ajaa öljyiltäänkin lämpimäksi, jottei se vain katkokäy haaleaksi. Muuten öljyt on vatkuliinia ja huohottimet jäässä jne jne. Tätä varten autossa on se sport-mode, jolla saa lämmön ylös. XE:ssä tosin ei ole öljyn lämmön kertovaa mittaria, kuten VW:ssä. Joten sen kanssa pitää yleensä ottaa ja ajaa joku selkeä etappi talvella säännöllisesti.
Maskin viimasuojaus talveksi, se on myös tullut tehtyä.. Viime talvi oli tosin leuto, enkä suojannut - näkyi heti öljyjen lämmön hitaampana nousuna, ja lämmön saaminen 90 asteeseen oli kyllä kevyellä kuormalla vain ajoittaista. Joten muistaapa sen tehdä jatkossa joka talveksi.