Keskustelua hybridiautoista

Moi! Oletko koskaan ollut tekemisissä BMW X3 30e -mallin kanssa, mieluiten vuoden 2022 jälkeen? Minulla on 24km työmatka. Talvella se ei luultavasti onnistu, mutta kesällä pitäisi onnistua ajamaan koko matka sähköllä. Yhteensä 48 km molempiin suuntiin.
Mitä mieltä olet tästä mallista yleisesti?
 
Moi! Oletko koskaan ollut tekemisissä BMW X3 30e -mallin kanssa, mieluiten vuoden 2022 jälkeen? Minulla on 24km työmatka. Talvella se ei luultavasti onnistu, mutta kesällä pitäisi onnistua ajamaan koko matka sähköllä. Yhteensä 48 km molempiin suuntiin.
Mitä mieltä olet tästä mallista yleisesti?
Hybridejä ei ole tarkoitettu pelkällä sähköllä ajoon. Onhan noista bemareista ja mineistä ollut kuvia kun ruostuvat sisältä, jos ei konetta käytä. Tuolla hinnalla saat jo hyvän sähköauton.
 
Eipä tuossa sanottu ettei polttomoottorilla ajettaisi ollenkaan. Jos työmatkat menee sähköllä ja silloin tällöin ajaa koneella, niin en näe mitään ongelmaa. Tuttavalla on -22 X5 hybridi ja suurinosa on ollut sähköllä ajoa. Ei ongelmia.

Bemarit on yhtiä parhaimpia ja kehutuimpia hybridejä ja koneet ovat olleet erittäin luotettavia.

Kun yli kuukauden tein tutkimusta X5 hybrideistä ja kävin yhden koeajamassa, niin en kertaakaan kohdannut missään koneiden ruostumisesta puhetta. X3 en ole tutkinut, mutta äkkiseltään katsottuna niidenkin koneet keräävät kehuja.

Ja kaikki ei sitä sähköautoa halua, niin tuo on hölmö ohje.
 
Viimeksi muokattu:
Juuri tuota hainkin! Aion käyttää myös polttomoottoria. Sähkömoottori tulee pääasiassa päivittäisiin työmatkoihin. Ajattelin käyttää polttomoottoria silloin tällöin ennaltaehkäisevästi, ettei se pääse jumiutumaan.
 
Itsekin miettinyt Lexuksen seuraajaksi BMW:n hybridiä. 330e tuntuu olevan suosittu malli ja ilmeisesti myös kategoriassaan ihan luotettavassa maineessa (miinus ne jotkut konehuonevideot ruostuneista männistä).
 
Mielestäni sekin on hölmöä ostaa polttomoottoria vain homehtumaan.

Jos polttomoottoria aikoo käyttää vain sen takia ettei se mene jumiin, niin sanoisin että ehkä se plugari ei kuitenkaan ole optimi vaihtoehto.

Parempi olisi että sitä tulee omissa ajoissa käytettyä luonnostaan. Kuuluisa kusematta lappiin kerran kuukauteen olisi optimi käyttökohde plugarille.

Ymmärrän ettei kaikki halua sähköautoa, mutta sitä en ymmärrä että suositellaan autoa missä on kaksi eri käyttövoimaa ilman että on ikinä käyttöä sille polttomoottorille.
 
Olen ehkä ilmaissut itseäni hieman epäselvästi. Haluaisin käyttää sitä juuri niin kuin se on suunniteltu. Olen vain kiinnostunut siitä, miltä käytännössä näyttää ajaa pelkällä akulla mainitsemallani etäisyydellä.
 
Yllättävän hienosti on pelannut kyllä plugareiden bensakoneet, kun itsekin joskus kauhistelin että motarille kiihdytettäessä kylmä kone vedetään suoraan maksimitehoille. En ainakaan ole kuullut että olisi mitään ongelmaa ollut tämän homman suhteen.
 
Olen lukenut, että BMW:ssä moottoria lämmittää sähkömoottorin jäähdytysneste, jonka lämpötila voi olla noin 30 °C. Kun siitä vaihdetaan polttomoottoriin, se ei saa täyttä tehoa heti. Näyttö sanoo, että moottori on liian kylmä, mutta en ole varma.
 
Juuri tuota hainkin! Aion käyttää myös polttomoottoria. Sähkömoottori tulee pääasiassa päivittäisiin työmatkoihin. Ajattelin käyttää polttomoottoria silloin tällöin ennaltaehkäisevästi, ettei se pääse jumiutumaan.
Itsellä 225xe ajossa ja BMW:n sähköajon ”range” näyttö on muuten todella realistinen kun vertaa VW:n vastaavaan toimintoon. X5 osalta en tiedä mikä on sähkörangen arvio jne, mutta tähän olen ollut tyytyväinen.
Täällä taas on kahtaa eri työmatkaa tarjolla alta 10 km ja yli 50 km per suunta. Hyvin toimii tämmöisessä plugari, toisen työmatkan saa ajettua sähköllä, toisen bensalla. Toki etätöiden ansiosta tuota pidempää lenkkiä tehdään noin 1-3 kertaa kahteen viikkoon. Eikä moottorissa ole näkynyt yläkerran ruostumista (toki vain öljykorkista tarkasteltuna, mutta miksi tätä varten pitäisi purkaa koko venttiilikoppa?)
Talvisin tämä säännöllinen bensalla ajo on sitten enemmän taitolaji: polttomoottori pitää ajaa öljyiltäänkin lämpimäksi, jottei se vain katkokäy haaleaksi. Muuten öljyt on vatkuliinia ja huohottimet jäässä jne jne. Tätä varten autossa on se sport-mode, jolla saa lämmön ylös. XE:ssä tosin ei ole öljyn lämmön kertovaa mittaria, kuten VW:ssä. Joten sen kanssa pitää yleensä ottaa ja ajaa joku selkeä etappi talvella säännöllisesti.

Maskin viimasuojaus talveksi, se on myös tullut tehtyä.. Viime talvi oli tosin leuto, enkä suojannut - näkyi heti öljyjen lämmön hitaampana nousuna, ja lämmön saaminen 90 asteeseen oli kyllä kevyellä kuormalla vain ajoittaista. Joten muistaapa sen tehdä jatkossa joka talveksi.
 
Maskin viimasuojaus talveksi, se on myös tullut tehtyä.. Viime talvi oli tosin leuto, enkä suojannut - näkyi heti öljyjen lämmön hitaampana nousuna, ja lämmön saaminen 90 asteeseen oli kyllä kevyellä kuormalla vain ajoittaista. Joten muistaapa sen tehdä jatkossa joka talveksi.

Viimasuoja olisi kyllä kylminä talvina hyvä. Mutta ei niitä vaan näy oikeastaan ollenkaan eikä ainakaan omaan autoon ole edes myynnissä. Sinänsä erikoista koska luulisi että näin 3d tulostamisen aikana olisi melko triviaalia printtailla mallikohtaisia viimasuojia ja veloittaa niistä useampi satanen.

Vanhaan -04 Fiattiin tuli pahvista viriteltyä, mutta ei sellaista uudempaan autoon jotenkin kehtaa laittaa...
 
Viimasuoja olisi kyllä kylminä talvina hyvä. Mutta ei niitä vaan näy oikeastaan ollenkaan eikä ainakaan omaan autoon ole edes myynnissä. Sinänsä erikoista koska luulisi että näin 3d tulostamisen aikana olisi melko triviaalia printtailla mallikohtaisia viimasuojia ja veloittaa niistä useampi satanen.

Vanhaan -04 Fiattiin tuli pahvista viriteltyä, mutta ei sellaista uudempaan autoon jotenkin kehtaa laittaa...
Voisin olettaa että oikeasta hybridistä löytyy sähkökaihtimet jäähdyttimen edestä, omasta sellainen ainakin löytyy. ECU huolehtii lämmönsäädöstä, eikä välttämättä tarvita ylimääräisiä suojia.
 
Viimeksi muokattu:
Viimasuoja olisi kyllä kylminä talvina hyvä. Mutta ei niitä vaan näy oikeastaan ollenkaan eikä ainakaan omaan autoon ole edes myynnissä. Sinänsä erikoista koska luulisi että näin 3d tulostamisen aikana olisi melko triviaalia printtailla mallikohtaisia viimasuojia ja veloittaa niistä useampi satanen.

Vanhaan -04 Fiattiin tuli pahvista viriteltyä, mutta ei sellaista uudempaan autoon jotenkin kehtaa laittaa...
 
Itsellä 225xe ajossa ja BMW:n sähköajon ”range” näyttö on muuten todella realistinen kun vertaa VW:n vastaavaan toimintoon. X5 osalta en tiedä mikä on sähkörangen arvio jne, mutta tähän olen ollut tyytyväinen.
Täällä taas on kahtaa eri työmatkaa tarjolla alta 10 km ja yli 50 km per suunta. Hyvin toimii tämmöisessä plugari, toisen työmatkan saa ajettua sähköllä, toisen bensalla. Toki etätöiden ansiosta tuota pidempää lenkkiä tehdään noin 1-3 kertaa kahteen viikkoon. Eikä moottorissa ole näkynyt yläkerran ruostumista (toki vain öljykorkista tarkasteltuna, mutta miksi tätä varten pitäisi purkaa koko venttiilikoppa?)
Talvisin tämä säännöllinen bensalla ajo on sitten enemmän taitolaji: polttomoottori pitää ajaa öljyiltäänkin lämpimäksi, jottei se vain katkokäy haaleaksi. Muuten öljyt on vatkuliinia ja huohottimet jäässä jne jne. Tätä varten autossa on se sport-mode, jolla saa lämmön ylös. XE:ssä tosin ei ole öljyn lämmön kertovaa mittaria, kuten VW:ssä. Joten sen kanssa pitää yleensä ottaa ja ajaa joku selkeä etappi talvella säännöllisesti.

Maskin viimasuojaus talveksi, se on myös tullut tehtyä.. Viime talvi oli tosin leuto, enkä suojannut - näkyi heti öljyjen lämmön hitaampana nousuna, ja lämmön saaminen 90 asteeseen oli kyllä kevyellä kuormalla vain ajoittaista. Joten muistaapa sen tehdä jatkossa joka talveksi.
Komppaan tätä. Itsellä 530e xDrive ajossa ja range pitää hyvin paikkaansa myös viileämmillä keleillä. Farmarimallin ollessa kyseessä, polttomoottorilla ajettaessa kulutuskin on suhteellisen kohtuullinen 5 l/100km kun ajaa moottoritiellä rajoitusten mukaan. Ei mitään huonoa sanottavaa autosta. My BMW app kin toimii hyvin.
 
Mielestäni sekin on hölmöä ostaa polttomoottoria vain homehtumaan.

Jos polttomoottoria aikoo käyttää vain sen takia ettei se mene jumiin, niin sanoisin että ehkä se plugari ei kuitenkaan ole optimi vaihtoehto.

Parempi olisi että sitä tulee omissa ajoissa käytettyä luonnostaan. Kuuluisa kusematta lappiin kerran kuukauteen olisi optimi käyttökohde plugarille.

Ymmärrän ettei kaikki halua sähköautoa, mutta sitä en ymmärrä että suositellaan autoa missä on kaksi eri käyttövoimaa ilman että on ikinä käyttöä sille polttomoottorille.

Olikos joku täällä nyt ostamassa polttomoottoria vain homehtumaan tai suositteliko joku hybridiä ilman, että on ikinä käyttöä sille polttomoottorille? Vai muutenko vaan niin totesit?

Siirryin Model S:stä hetki sitten Range Rover Sport hybridiin, aiemmin oli XC90 T8 hybridi. Tesla oli kiva, mutta tää on autona vielä kivempi. En ole vielä kertaakaan tankatessa ikävöinyt sähköautoa. Enkä myöskään sähköautolla ajaessa ikävöinyt tankkaamista. Koska molemmat ovat minusta hyviä ja kummassakin on puolensa. Sähkömaastureista en löytänyt itseäni kiinnostavaa autoa, mutta ottaisin mielelläni tämän auton myös sähköisenä.

Positiivinen yllätys oli, että 1200km jälkeen keskikulutus on ollut 5 litraa satasella tämän kokoisesta autosta. Päivässä tulee sekalaisesti ajoa 100 ja 80km/h alueilla (+10km/h) sekä kaupungissa. Päivässä 50-200km, eli tuo onnettoman kokoinen akku on nopeasti ajettu, mutta näköjään hyvin auttaa kokonaiskulutuksessa.
 
Itsellä 225xe ajossa ja BMW:n sähköajon ”range” näyttö on muuten todella realistinen kun vertaa VW:n vastaavaan toimintoon. X5 osalta en tiedä mikä on sähkörangen arvio jne, mutta tähän olen ollut tyytyväinen.
Täällä taas on kahtaa eri työmatkaa tarjolla alta 10 km ja yli 50 km per suunta. Hyvin toimii tämmöisessä plugari, toisen työmatkan saa ajettua sähköllä, toisen bensalla. Toki etätöiden ansiosta tuota pidempää lenkkiä tehdään noin 1-3 kertaa kahteen viikkoon. Eikä moottorissa ole näkynyt yläkerran ruostumista (toki vain öljykorkista tarkasteltuna, mutta miksi tätä varten pitäisi purkaa koko venttiilikoppa?)
Talvisin tämä säännöllinen bensalla ajo on sitten enemmän taitolaji: polttomoottori pitää ajaa öljyiltäänkin lämpimäksi, jottei se vain katkokäy haaleaksi. Muuten öljyt on vatkuliinia ja huohottimet jäässä jne jne. Tätä varten autossa on se sport-mode, jolla saa lämmön ylös. XE:ssä tosin ei ole öljyn lämmön kertovaa mittaria, kuten VW:ssä. Joten sen kanssa pitää yleensä ottaa ja ajaa joku selkeä etappi talvella säännöllisesti.

Maskin viimasuojaus talveksi, se on myös tullut tehtyä.. Viime talvi oli tosin leuto, enkä suojannut - näkyi heti öljyjen lämmön hitaampana nousuna, ja lämmön saaminen 90 asteeseen oli kyllä kevyellä kuormalla vain ajoittaista. Joten muistaapa sen tehdä jatkossa joka talveksi.
Eikö nykyaikaisissa autoissa ole jo automaattiset kaihtimet keulalla? Meinaan vaan kun karvalakki bensa cliossakin sellainen ominaisuus on?
 
Olikos joku täällä nyt ostamassa polttomoottoria vain homehtumaan tai suositteliko joku hybridiä ilman, että on ikinä käyttöä sille polttomoottorille? Vai muutenko vaan niin totesit?

Tuollahan kaveri mainitsi eritysesti että meinaa käyttää moottoria nimenomaan siksi ettei se mene jumiin. Sellainen lausunto antaa vahvan kuvan että se polttomoottori on siinä vain koristeena, jos sitä pitää erikseen koittaa käytellä ettei jää homehtumaan.
 
Tuollahan kaveri mainitsi eritysesti että meinaa käyttää moottoria nimenomaan siksi ettei se mene jumiin. Sellainen lausunto antaa vahvan kuvan että se polttomoottori on siinä vain koristeena, jos sitä pitää erikseen koittaa käytellä ettei jää homehtumaan.
Olen ehkä ilmaissut itseäni hieman epäselvästi. Haluaisin käyttää sitä juuri niin kuin se on suunniteltu. Olen vain kiinnostunut siitä, miltä käytännössä näyttää ajaa pelkällä akulla mainitsemallani etäisyydellä.
 
Yllättävän hienosti on pelannut kyllä plugareiden bensakoneet, kun itsekin joskus kauhistelin että motarille kiihdytettäessä kylmä kone vedetään suoraan maksimitehoille. En ainakaan ole kuullut että olisi mitään ongelmaa ollut tämän homman suhteen.
TM oli juttua Countrymanista, jolla ajo oli sellaista että sähköllä niin pitkälle kuin pääsi ja motarilla sitten kylmästä tulille satasen vauhdista. Moottori siinä hajosi 100tkm tienoilla.

Saman tekniikan jakaa bmw 225xe/x1/x2
 
TM oli juttua Countrymanista, jolla ajo oli sellaista että sähköllä niin pitkälle kuin pääsi ja motarilla sitten kylmästä tulille satasen vauhdista. Moottori siinä hajosi 100tkm tienoilla.

Saman tekniikan jakaa bmw 225xe/x1/x2
Ei tuo käynnistys kyllä noita minin ja bemarin koneita tapa, vaan ne ruostuvat sisältä koska vesi ei poistu.
 
Eikä tasaisessa satasen vauhdissa käynnistyminen pitäisi olla mikään ongelma. Sehän käy pienellä teholla pintakaasulla. Eri asia olisi vaikka rampilla kiihdyttäessä kylmiltään kaasu pohjaan.
Tuokin on vähän kyllä outo viittaus. Kaikkihan tuota motarin rampilla kaasupohjaan esimerkkiä käyttää, mutta ei mun kokemuksen mukaan nykyautoilla motarin rampeilla yleensä tarvitse kaasua pohjaan painaa.

Ja tietysti jotta sen kone olisi todellakin kylmä, olisi talviaika, joten luistonesto jo yksinään estäisi sen täyden tehon siinä rampilla.

Mä sanoisin kyllä että start-stop järjestelmä sähköavuttomassa polttiksessa kuluttaa moottoria enemmän kuin nuo plugareiden vauhdissa käynnistämiset.
 
TM oli juttua Countrymanista, jolla ajo oli sellaista että sähköllä niin pitkälle kuin pääsi ja motarilla sitten kylmästä tulille satasen vauhdista. Moottori siinä hajosi 100tkm tienoilla.

Saman tekniikan jakaa bmw 225xe/x1/x2
Uudemmissa plug-in bemareissa on onneksi oletuksena päällä eDrive automatic -moodi mikä hyödyntää molempia moottoreita tilanteen mukaan. Mikään ei tosin estä kuskia aina vaihtamasta pelkkää sähkömoodia päälle.
 
TM oli juttua Countrymanista, jolla ajo oli sellaista että sähköllä niin pitkälle kuin pääsi ja motarilla sitten kylmästä tulille satasen vauhdista. Moottori siinä hajosi 100tkm tienoilla.

Saman tekniikan jakaa bmw 225xe/x1/x2
Ainoastaan siinä oli luultavasti kolmisylinterinen 1,5 litran moottori, jos sillä on mitään merkitystä.
 
Tuokin on vähän kyllä outo viittaus. Kaikkihan tuota motarin rampilla kaasupohjaan esimerkkiä käyttää, mutta ei mun kokemuksen mukaan nykyautoilla motarin rampeilla yleensä tarvitse kaasua pohjaan painaa.

Ja tietysti jotta sen kone olisi todellakin kylmä, olisi talviaika, joten luistonesto jo yksinään estäisi sen täyden tehon siinä rampilla.

Mä sanoisin kyllä että start-stop järjestelmä sähköavuttomassa polttiksessa kuluttaa moottoria enemmän kuin nuo plugareiden vauhdissa käynnistämiset.
Mihin ajatus perustuu? Luulisi lämpimän moottorin stoppaamisen ja starttaamisen nollakuormalla olevan lähes merkityksetöntä. Sen haittapuolen näen että starttien yhteydessä mahdollisesti palamatonta bensaa saattaa kertyä öljyn sekaan pitkällä aikavälillä ja öljynvaihtoväleillä.

Kylmän tai puolilämpimän moottorin yhtäkkinen kuormitus luulisi käyvän laakereiden ja männänrenkaiden päälle.
 
Hybrideissä on niin paljon eri toteutuksia, että eipä noista suoraan oikein voi sanoa suuntaan tai toiseen. Vaikka Kian Ceed PHEV käyttää kyllä sähkö kulkemiseen, mutta moottori on päällä tekemässä lämpöä (ja "hitaassa" nopeudessa lataamassa myös ajoakkua). Sitten joku toyotan hybridi taas saattaa lähteä kylmänäkin liikkeelle sähköllä ja tuottaa lämpöä, mutta sitten moottori tulee mukaan vasta jossain vaiheessa. Sitten taas joku bemari menee sähköllä (ja tuottaa lämpöä sillä) kunnes sähkö loppuu ja/tai käyttäjä valitsee että käytetään nyt sitä polttistakin (tai sitten uudemmat ilmeisesti tekevät itse päätökset mitä käytetään).

Omassa käytössä tuollaisella Kialla toki saattaisi harmittaa kun polttis käynnistyy jos autossa riittävän viileää, mutta toisaalta eipä tuo kovin paljoa polttoainetta sitten kuitenkaan käytä (ja lataa samalla akkua). Sinänsä toki ei haittaisi jos käyttäjällä olisi enemmän vaikutusvaltaa tuohon, eli vaikka ilmastointi olisi päällä niin voisi valita että älä käynnistä polttista. Toki semi lämpöisillä keleillä tuon voi välttää ihan sillä että auto on parkissa auringossa, mutta onhan tuo vähän hölmö tapa sinänsä. PTC lämmitintä kun ei ole, niin auto on herkempi viileälle jolloin polttista käytetään. Mutta taas, aika vähäistä tuo kulutus on ja toisaalta polttista käytetään ns. "perusteholla" eli kun sähkö pyörittää pyöriä niin moottori lähinnä käy tyhjäkäynnillä.
 
Mihin ajatus perustuu? Luulisi lämpimän moottorin stoppaamisen ja starttaamisen nollakuormalla olevan lähes merkityksetöntä. Sen haittapuolen näen että starttien yhteydessä mahdollisesti palamatonta bensaa saattaa kertyä öljyn sekaan pitkällä aikavälillä ja öljynvaihtoväleillä.

Kylmän tai puolilämpimän moottorin yhtäkkinen kuormitus luulisi käyvän laakereiden ja männänrenkaiden päälle.
Ihan siihen että tuo start-stop "lämmin startti" tapahtuu kymmeniä, tai jopa satoja kertoja päivässä, kylmäkäynnistys tapahtuu eninstään ihan yhtä usein kuin siinä polttiksessakin.

Eikä se kylmäkäynnistys suoraan huipputehoille pomppaa, ei varsinkaan ennen öljyn kiertoa, vaan tehoja rajoitetaan ja se että moottori on kylmä ei itsessään ole erityisen rasittavaa, mutta tietysti oikeasti todella kylmällä moottorilla paksun voiteluöljyn pakottaminen laakeripinnoille toimii hitaasti.

Kylmä moottori voi tietysti pitää kovempaa mekaanista ääntä, mutta tuokin johtuu pitkälti kasvaneista välyksistä, joka ei itsessään varsinaisesti ole kuluttavaa. Dieseleissä ääntä lisää myös suurempi syöttöennakko, joka kyllä rasittaa moottoria, tosin tuo tapahtuu lähinnä vain tyhjäkäynnillä.
 
Mihin ajatus perustuu? Luulisi lämpimän moottorin stoppaamisen ja starttaamisen nollakuormalla olevan lähes merkityksetöntä. Sen haittapuolen näen että starttien yhteydessä mahdollisesti palamatonta bensaa saattaa kertyä öljyn sekaan pitkällä aikavälillä ja öljynvaihtoväleillä.

Kylmän tai puolilämpimän moottorin yhtäkkinen kuormitus luulisi käyvän laakereiden ja männänrenkaiden päälle.
Kyllä se jokainen startti on aina rasitus. Öljynpaineet nollassa ja aina siinä muutama sekunti menee lämpimälläkin koneella että ne nousee ja saa voitelua.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
278 898
Viestejä
4 794 101
Jäsenet
77 857
Uusin jäsen
temppuja

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom