• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Keskustelua Suomen maahanmuutosta, maahanmuuttopolitiikasta ja niihin liittyvistä ilmiöistä (KR 2.0)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Ai minä otan?

Ai minä otan? Jos luit ketjun tarkkaan, niin nimimerkki Oltsandeeri se otti tarkastelujaksoksi kymmenen vuotta, en minä. Joten kuka niitä kirsikoita poimii?

Jos haluat käydä maahanmuutosta järkevää keskustelua, en ymmärrä miksi valitset toistuvasti käyttää argumenttina yksittäisen vuoden osajoukon osajoukon osajoukon osajoukkoa kuvaamaan jotain, mitä se ei edes sen yksittäisen vuoden osalta kuvaa.

10 vuottakin on suhteellisen lyhyt otanta.
 
Jos haluat käydä maahanmuutosta järkevää keskustelua, en ymmärrä miksi valitset toistuvasti käyttää argumenttina yksittäisen vuoden osajoukon osajoukon osajoukon osajoukkoa kuvaamaan jotain, mitä se ei edes sen yksittäisen vuoden osalta kuvaa.

10 vuottakin on suhteellisen lyhyt otanta.

Tilastoja taitaa olla hyödyllistä tarkastella monelta eri kantilta, etenkin, kun maahanmuuttajat eivät ole mikään monoliittinen ryhmä, vaan sisältävät eri ryhmiä. Lisäksi maahanmuutto muuttii koko ajan ja olisi aika outoa, jos aina tarkasteltaisiin jotain kymmenen vuoden keskiarvoa sensijaan, mitä tällä hetkellä oikeasti tapahtuu.
 
Miksi he vastustavat kaikkia maahanmuuton kiristyksiä? Ei voida rajata tulijoita, ei voida pienentää määriä, ei voida pisteyttää, ei voida sitä, tätä ja tuota. Jos ei voida rajata millään tavalla tulijoita, se tarkoittaa niitä nuoria miehiä lähi-idästä. Ei tämä mitään rakettitiedettä ole.

Eli ei nyt löytynyt sitä vasemmiston edustajaa, joka olisi sanonut, että tarvitaan nimenomaan Lähi-Idästä tulevia nuoria miehiä huoltosuhdetta parantamaan.

Tulijoita kyllä rajataan jatkuvasti, sen näkee tilastoista selvästi sekä maahanmuuton säännöistä.
 
Eli ei nyt löytynyt sitä vasemmiston edustajaa, joka olisi sanonut, että tarvitaan nimenomaan Lähi-Idästä tulevia nuoria miehiä huoltosuhdetta parantamaan.
Ainakin kova vinku tuli kun ministeri ohjeisti Maahanmuuttovirastoa että keskitytään maahanmuutossa paremmin sopeutuvaan ja vähemmän ongelmia aiheuttavaan sakkiin, eli ei-muslimeihin.
 
Eli ei nyt löytynyt sitä vasemmiston edustajaa, joka olisi sanonut, että tarvitaan nimenomaan Lähi-Idästä tulevia nuoria miehiä huoltosuhdetta parantamaan.

Tulijoita kyllä rajataan jatkuvasti, sen näkee tilastoista selvästi sekä maahanmuuton säännöistä.
Ennen ei siis tehty noin vai miksi tilanne on päässyt näin pahaksi?

Meillä on tilaa. Näin vasemmisto toivotti nuoret lähi-idän miehet maahan 2015. Ja nyt heistä suurin osa on työttöminä ja rikoksiin syyllistyneinä. Näiden ja muiden vastaavien tulo pitää estää ja maassaolevat karkoittaa.

li_andersson_meill%C3%A4_on_tilaa.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Ainakin kova vinku tuli kun ministeri ohjeisti Maahanmuuttovirastoa että keskitytään maahanmuutossa paremmin sopeutuvaan ja vähemmän ongelmia aiheuttavaan sakkiin, eli ei-muslimeihin.

Eli ei nyt löytynyt sitä vasemmistopoliitikloa, joka oli sitä mieltä, että nimenimaan lähi-idästä pitäisi tuoda nuoria miehiä huoltosuhteen korjaamiseksi?

Suomessa taitaa olla ihan perustuslaissa, että syrjintä uskonnon perusteella on laitonta. Toki nykyään moni on sitä mieltä, että jostakin perustuslain noudattamisesta puhuminen on vinkumista.
 
Tilastoja taitaa olla hyödyllistä tarkastella monelta eri kantilta, etenkin, kun maahanmuuttajat eivät ole mikään monoliittinen ryhmä, vaan sisältävät eri ryhmiä. Lisäksi maahanmuutto muuttii koko ajan ja olisi aika outoa, jos aina tarkasteltaisiin jotain kymmenen vuoden keskiarvoa sensijaan, mitä tällä hetkellä oikeasti tapahtuu.

Täsmälleen. Artikuloit juuri sen syyn, miksi pidän lähestymistäsi erikoisena. Miksi takertua yksittäisen vuoden osajoukon osajoukon osajoukon osajoukkoon, mistä ei voi päätellä mitään, kun asiaa voisi tarkastella monesta eri suunnasta. Eihän yksittäisestä postaamastasi luvustasi voi edes muutosta havaita niin kuin ei mistään muustakaan yksittäisestä datapisteestä.
 

Poliisi: Teemu Keskisarjan puheissa ei rikosta​


Poliisi: Teemu Keskisarjan puheissa ei rikosta

Paljonhan paloi tähänkin tutkintaan turhaan rahaa...

Ylen iltauutiset oli hauska, vakavaan äänensävyyn painotettiin että Keskisarja pitää väestonvaihtoa TOTENA.

Siis ihan kauhee rikollinen ja fasisti ;)

Nyt varmaan vassarien peput on taas kipeenä kun eivät saaneet näpäytettyä.
 
Eli ei nyt löytynyt sitä vasemmiston edustajaa, joka olisi sanonut, että tarvitaan nimenomaan Lähi-Idästä tulevia nuoria miehiä huoltosuhdetta parantamaan.

Tulijoita kyllä rajataan jatkuvasti, sen näkee tilastoista selvästi sekä maahanmuuton säännöistä.
Onko sulla mitään aikomusta käydä rationaalista keskustelua ja hahmottaa kokonaisuuksia sekä historiaa? mm. heidän ajamasta politiikasta:

Jos puolue ajaa sellaista politiikkaa, mikä lisää niiden nuorien miehiän määrää ja houkuttelevuutta tulla tänne, ei siihen tarvita yksittäistä poliitikkoa kertomaan sulle kirjaimellisesti: "tarvitaan nuoria miehiä lähi-idästä korjaamaan huoltosuhdetta". (=gotcha -kysymys) Ei ole vissiin mitään merkitystä sillä, että juuri lähi-idästä kohdistuvan pakolaiskriisin aikaan pääteema oli: "meillä on tilaa", eli kutsuhuuto lähi-itään ja matka on tietysti turvallisin juuri niille nuorille miehille (75-80% tulijoista oli miehiä). Vastustettiin pakkopalautuksia. Vastustettiin kaikkia maahanmuuton kiristyksiä. Haluttiin triplata kiintiöt. Helpottaa perheenyhdistämistä ja muita oleskelulupaperusteita sekä taloudellista houkuttelevuutta. (=houkuttelevuus luo lisää tulijapainetta.) Listaa voisi jatkaa ja jatkaa, eikä se ole siitä juuri muuttunut vuonna 2025... Tiedä sitten, kummasta listasta saisi pidemmän, kiristysten vastustamisesta vai maahanmuuton helpotusten lisäämisestä, yhtä kaikki.

Mikä se sinun ratkaisu olisi? Kelpaako turvapaikkahakemusten jäädyttäminen tietyistä maista? Niitä turvapaikkahakemuksia kun tulee edelleen eniten meille hyvin tutuista maista, eli tulijoita piisaa.
 
Viimeksi muokattu:
– He olivat kuin eläimiä

"Nuorisojoukko" hyökkäsi 16-vuotiaan kimppuun Hervannassa, pahoinpiteli ja yritti heittää järveen. Samalla alueella on pyörinyt mamujen katujengejä myös aiemmin.

Karkoitukset pitää aloittaa välittömästi.

 
Viimeksi muokattu:
Suomessa taitaa olla ihan perustuslaissa, että syrjintä uskonnon perusteella on laitonta. Toki nykyään moni on sitä mieltä, että jostakin perustuslain noudattamisesta puhuminen on vinkumista.
Perustuslaissa on monen oikeuden kohdalla maininta lailla erikseen säädetyistä rajoituksista kyseiseen oikeuteen.

Lause, johon todennäköisesti vetoat:
"Ketään ei saa ilman hyväksyttävää perustetta asettaa eri asemaan sukupuolen, iän, alkuperän, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, terveydentilan, vammaisuuden tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella."
sisältää "ilman hyväksyttävää perustetta". Varsin hyvin tiedät, että valtauskontoja kohdellaan kouluissa eri tavalla kuin muita. Ja että sukupuolet asetetaan ihan eri asemaan asevelvollisuudessa. Hyväksyttäviä perusteita löytyy joka asiaan, kun tarvetta on.

Perustuslain paras turva on toimia perälautana keskustelussa silloin, kun muuta järkevää argumenttia ei löydy. Paras esimerkki tästä on pakkoruotsikeskustelu.
 
Perustuslaissa on monen oikeuden kohdalla maininta lailla erikseen säädetyistä rajoituksista kyseiseen oikeuteen.

Lause, johon todennäköisesti vetoat:

sisältää "ilman hyväksyttävää perustetta". Varsin hyvin tiedät, että valtauskontoja kohdellaan kouluissa eri tavalla kuin muita. Ja että sukupuolet asetetaan ihan eri asemaan asevelvollisuudessa. Hyväksyttäviä perusteita löytyy joka asiaan, kun tarvetta on.

Perustuslain paras turva on toimia perälautana keskustelussa silloin, kun muuta järkevää argumenttia ei löydy. Paras esimerkki tästä on pakkoruotsikeskustelu.

Toki. Tässä asiassahan kävi niin, että ministerin erityisavustaja oli muutellut itsenäisesti ilman ohjausta ryhmien kohdentamista, oikeuskansleri katsoi, että mitään rikosta ei ole tapahtunut, mutta että tällaiset päätökset tulisi tehdä poliittisella tasolla ja vastuulla.
 
Perustuslaissa on monen oikeuden kohdalla maininta lailla erikseen säädetyistä rajoituksista kyseiseen oikeuteen.

Lause, johon todennäköisesti vetoat:

sisältää "ilman hyväksyttävää perustetta". Varsin hyvin tiedät, että valtauskontoja kohdellaan kouluissa eri tavalla kuin muita. Ja että sukupuolet asetetaan ihan eri asemaan asevelvollisuudessa. Hyväksyttäviä perusteita löytyy joka asiaan, kun tarvetta on.

Perustuslain paras turva on toimia perälautana keskustelussa silloin, kun muuta järkevää argumenttia ei löydy. Paras esimerkki tästä on pakkoruotsikeskustelu.
Mutku se lappu sanoo että maa täytyy imeä täyteen ulkomaalaisia niin sitten se täytyy!

Jostain pisteytysjärjestelmistä ja muista on ihan turha puhua niin kauan kuin Suomi hyväksyy turvapaikkaturisteja tai antaa oikeuden sosiaaliturvaan ulkomaalaisille. Tuo voisi tosiaan toimia jos sosiaaliturva olisi vain rajattu kansalaisille tai jotenkin sidottu työssäoloaikaan ulkomaalaisille.

Päätepysäkki tälle pelleilylle on tosiaan se että rahat loppuvat, tosin kuten aiemmin totesin niin hallitseva luokka todennäköisesti putsaa eläkevarat ennemmin kuin lopettavat rahan jaon ulkomaalaisille.
 
Onko sulla mitään aikomusta käydä rationaalista keskustelua ja hahmottaa kokonaisuuksia sekä historiaa? mm. heidän ajamasta politiikasta:

Jos puolue ajaa sellaista politiikkaa, mikä lisää niiden nuorien miehiän määrää ja houkuttelevuutta tulla tänne, ei siihen tarvita yksittäistä poliitikkoa kertomaan sulle kirjaimellisesti: "tarvitaan nuoria miehiä lähi-idästä korjaamaan huoltosuhdetta". (=gotcha -kysymys) Ei ole vissiin mitään merkitystä sillä, että juuri lähi-idästä kohdistuvan pakolaiskriisin aikaan pääteema oli: "meillä on tilaa", eli kutsuhuuto lähi-itään ja matka on tietysti turvallisin juuri niille nuorille miehille (75-80% tulijoista oli miehiä). Vastustettiin pakkopalautuksia. Vastustettiin kaikkia maahanmuuton kiristyksiä. Haluttiin triplata kiintiöt. Helpottaa perheenyhdistämistä ja muita oleskelulupaperusteita sekä taloudellista houkuttelevuutta. (=houkuttelevuus luo lisää tulijapainetta.) Listaa voisi jatkaa ja jatkaa, eikä se ole siitä juuri muuttunut vuonna 2025... Tiedä sitten, kummasta listasta saisi pidemmän, kiristysten vastustamisesta vai maahanmuuton helpotusten lisäämisestä, yhtä kaikki.

Mikä se sinun ratkaisu olisi? Kelpaako turvapaikkahakemusten jäädyttäminen tietyistä maista? Niitä turvapaikkahakemuksia kun tulee edelleen eniten meille hyvin tutuista maista, eli tulijoita piisaa.

Rationaanista keskustelua on siis mielestäsi se, että huudetaan kuinka vasemmisto nyt haluaa nuoria miehiä Lähi-Idästä tänne. Mutta kysyttäessä ei sitten oikein löydy mitään esimerkkejä siitä, kuinka joku tällaista vaatisi. Toki puolueilla on eroja näkemyksissä, samoin myös puolueiden sisällä.

Vuodesta 2020 turvapaikanhakijoita on ollut 3500 - 4700 vuodessa. Samaan aikaan työn perusteella ensimmäisen oleskeluluvan hakijoita hakijoita on ollut noin 10 000 - 18 000 ja opiskelun 3000 - 13 000. Joten pääasiassa hakemukset Suomeen tehdään ihan muissa asioissa.
 
Jostain pisteytysjärjestelmistä ja muista on ihan turha puhua niin kauan kuin Suomi hyväksyy turvapaikkaturisteja tai antaa oikeuden sosiaaliturvaan ulkomaalaisille. Tuo voisi tosiaan toimia jos sosiaaliturva olisi vain rajattu kansalaisille tai jotenkin sidottu työssäoloaikaan ulkomaalaisille.
Käsitykseni on että se onko väliaikaisella vai pysyvällä oleskeluluvalla, vaikuttaa tuohon.

Jos olet tullut työviisumilla Suomeen ja sinulla on väliaikainen oleskelulupa, lähtökohtaisesti sinun tulee lähteä maasta pois jos syy miksi sait oleskeluluvan loppuu (eli työt loppuvat etkä löydä melko pian uutta työtä).

Toki tuossa voi koittaa keplotella eri tavoin, ehkä ensimmäisenä tulee mieleen että avioituu ja perustaa perheen Suomessa pysyvästi asuvan kanssa (joko kansalaisen tai pysyvällä oleskeluluvalla olevan kanssa), jolloin voi hakea uutta oleskelulupaa perhesyihin vedoten; toki se on ihan inhimillistäkin mutta siinä yritetään karsia pois "lumeliitot" jotka selkeästi on solmittu jotta ei tarvitsisi lähteä pois maasta mutta voi olla vaikea ulkopuolisen arvioida kuinka todellista molemminpuolinen rakkaus on jne.

Toinen tapa on tietty hakea kansalaisuutta mutta siinä vaiheessa kai yleensä on jo pysyvä oleskelulupa.

Eli siinä vaiheessa kun saat lopulta pysyvän oleskeluluvan, voi olla työtönkin ja saa samat sosiaali- ja työttömyysturvat kuin muutkin. Käytännössä ainoa tapa joutua karkoitetuksi sen jälkeen on syyllistyä vakaviin rikoksiin.

Lähtisin siis pohdiskelemaan tuota esittämääsi dilemmaa enemmän sitä kautta että milloin ja mistä syistä pysyvä oleskelulupa myönnetään, ja sama myös kansalaisuuden suhteen. Niin kauan kun henkilö on Suomessa väliaikaisella oleskeluluvalla, ongelmaa ei tuossa suhteessa nähdäkseni ole. Tosin en henkilökohtaisesti ole sitäkään mieltä että tyyppien pitäisi asua Suomessa useita vuosikymmeniäkään pelkän väliaikaisen oleskeluluvan turvin, kyllä jossain vaiheessa pitää katsoa että henkilö on niin juurtunut Suomeen että pysyvä oleskelulupa on paikallaan.

Ero väliaikaisessa ja pysyvässä oleskeluluvassa näkyy mm. siinä että väliaikaisella oleskeluluvalla olevat sitten suostuvat juuri niihin paskatöihin, ja palkkarajojen takia ovat valmiita tekemään siivoustöitä kolmessa vuorossa jne. Pelko häädöstä on kova motivaattori tehdä töitä. Pysyvän oleskeluluvan myötä tuo motivaattori poistuu, eikä ole oletettavissa eikä pitäisikään olettaa että maahanmuuttaja suostuisi töihin joita kantasuomalaisetkin työttömät karttavat (kuulemma).
 
Samaan aikaan työn perusteella ensimmäisen oleskeluluvan hakijoita hakijoita on ollut noin 10 000 - 18 000 ja opiskelun 3000 - 13 000.
Mistä maista?

Niin kauan kun Suomessa on nykyisenkaltainen järjestelmä missä duunarihommiin pitää ensin hakea suomalaisia tai EU/ETA-kansalaisia töihin ennenkuin tarjoaa niitä EU:n ulkopuoliselle väelle, ei mitään erityisen suurta ongelmaa ainakaan työviisumeissa ole.

Ehkä juuri sen takia monet tahot, Kokoomusta myöten, ovat kovasti vinkuneet että tuota järjestelmää pitäisi höllentää tai poistaa kokonaan. PS on höllentämistä vastaan, SDP ei tunnu osaavan päättää mitä mieltä on koska ammattiliitot kannattavat sitä yleisesti.

Toki sitten jatkokeskustelua aiheuttaa se että jos tällainen etiäinen tulee EU:n ulkopuolelta töihin ja työt loppuvat, voidaanko hänet poistaa maasta kuinka pikaisesti vai pitäisikö hänen silti saada jäädä Suomeen "inhimillisistä syistä".
 
Viimeksi muokattu:
Katsaus Migrin tilastoihin Euroopan ulkopuolelta Suomeen suuntautuvasta maahanmuutosta aikavälillä 2015-2024.

Datana Migrin kuukausittaiset tilastot myönnetyistä ensimmäisistä oleskeluluvista ja myönnetyistä kansainvälisen suojelun paikoista.

Alla maahanmuutto tulosyiden perusteella:
Maahanmuutto Euroopan ulkopuolelta 2015-2024 syyt.png


Ja alla maahantulijat kansalaisuuksittain kaiken kaikkiaan ja kahdessa eri kategoriassa eli oleskeluluvat ja kansainvälinen suojelu:
Maahanmuutto Euroopan ulkopuolelta 2015-2024 kansalaisuus.png


@ExtraEvil6666 on teknisesti oikeassa siinä, että KV-suojelun välitön osuus oli vuonna 2024 3,6% kaikista Euroopan ulkopuolelta tulevaa maahanmuuttoa koskevista myönteisistä päätöksistä, mutta isossa kuvassa sen merkityksellisyys on hyvin, hyvin vähäinen.

Se oikea kysymys on, että kuinka iso osa viimeisen 10v aikana tulleista n. 318.000 henkilöstä on Suomen julkisen talouden näkökulmasta hyödyllisiä tulijoita. Tai sitä ennen tulleista. Tai 2025 ja sen jälkeen tulevista.

FWIW viimeisen 10v aikana tulleista n. 30,6% oli työperäisiä. 2024 työperäisten osuus oli 25,4% eli pitkän ajan keskiarvoa pienempi.

ETA:
Lienee sanomattakin selvää, mutta Eurooppa on tässä asiayhteydessä EU-jäsenvaltiot & EU:hun kuulumattomat pohjoismaat & Sveitsi ja Liechtenstein
 
Viimeksi muokattu:
Katsaus Migrin tilastoihin Euroopan ulkopuolelta Suomeen suuntautuvasta maahanmuutosta aikavälillä 2015-2024.

Datana Migrin kuukausittaiset tilastot myönnetyistä ensimmäisistä oleskeluluvista ja myönnetyistä kansainvälisen suojelun paikoista.

Alla maahanmuutto tulosyiden perusteella:
Maahanmuutto Euroopan ulkopuolelta 2015-2024 syyt.png


Ja alla maahantulijat kansalaisuuksittain kaiken kaikkiaan ja kahdessa eri kategoriassa eli oleskeluluvat ja kansainvälinen suojelu:
Maahanmuutto Euroopan ulkopuolelta 2015-2024 kansalaisuus.png


@ExtraEvil6666 on teknisesti oikeassa siinä, että KV-suojelun välitön osuus oli vuonna 2024 3,6% kaikista Euroopan ulkopuolelta tulevaa maahanmuuttoa koskevista myönteisistä päätöksistä, mutta isossa kuvassa sen merkityksellisyys on hyvin, hyvin vähäinen.

Se oikea kysymys on, että kuinka iso osa viimeisen 10v aikana tulleista n. 318.000 henkilöstä on Suomen julkisen talouden näkökulmasta hyödyllisiä tulijoita. Tai sitä ennen tulleista. Tai 2025 ja sen jälkeen tulevista.

FWIW viimeisen 10v aikana tulleista n. 30,6% oli työperäisiä. 2024 työperäisten osuus oli 25,4% eli pitkän ajan keskiarvoa pienempi.

Onko sinulla arvioita siitä, kuinka moni on hyödyllisiä ja mihin se perustuu?

Tosin sitten muuten vuoden 2015 alusta vuoden 2019 loppuun maahan tuli 45 138 henkilöä työn perusteella ja vuodesta 2020 vuoden alusta vuoden 2024 loppuun 78 225. Eli absoluuttisina lukuina se on kasvanut selvästi.

Ehkä kannattaa myös vuodesta 2022 eteenpäin ottaa huomioon, että jos laskee prosenttilukuina työperäisen maahanmuuton osuuden kaikesta maahanmuutosta, niin kymmenettuhannet ukrainalaiset muuttavat sitä prosenttia varsin paljon.
 

2020 - 2024 top 5 työn perusteella:
Ukraina, Filippiinit, Venäjä, Intia, Thaimaa

Top 5 opiskelun perusteella:
Venäjä, Kiina, Bangladesh, Intia, Nepal

Niin kauan kun Suomessa on nykyisenkaltainen järjestelmä missä duunarihommiin pitää ensin hakea suomalaisia tai EU/ETA-kansalaisia töihin ennenkuin tarjoaa niitä EU:n ulkopuoliselle väelle, ei mitään erityisen suurta ongelmaa ainakaan työviisumeissa ole.

Ehkä juuri sen takia monet tahot, Kokoomusta myöten, ovat kovasti vinkuneet että tuota järjestelmää pitäisi höllentää tai poistaa kokonaan. PS on höllentämistä vastaan, SDP ei tunnu osaavan päättää mitä mieltä on koska ammattiliitot kannattavat sitä yleisesti.

Kyllä yritykselle on ehdottomasti helpompaa palkata työntekijä Suomesta tai EU-maista joka tapauksessa. Byrokratiaa on paljon vähemmän.

Toki sitten jatkokeskustelua aiheuttaa se että jos tällainen etiäinen tulee EU:n ulkopuolelta töihin ja työt loppuvat, voidaanko hänet poistaa maasta kuinka pikaisesti vai pitäisikö hänen silti saada jäädä Suomeen "inhimillisistä syistä".

Tällä hetkellä perustöissä on aikaa löytää uusi työpaikka kolmessa kuukaudessa ja erityisasiantuntijana kuudessa kuukaudessa. Uuden työluvan ehtona on sitten taas työpaikka. Toki joku voi hakea turvapaikkaa, mutta eipä noista maista kv. suojelua ole juuri haettu Venäjää ja Ukrainaa lukuunottamatra.
 
Onko sinulla arvioita siitä, kuinka moni on hyödyllisiä ja mihin se perustuu?

Tosin sitten muuten vuoden 2015 alusta vuoden 2019 loppuun maahan tuli 45 138 henkilöä työn perusteella ja vuodesta 2020 vuoden alusta vuoden 2024 loppuun 78 225. Eli absoluuttisina lukuina se on kasvanut selvästi.

Ehkä kannattaa myös vuodesta 2022 eteenpäin ottaa huomioon, että jos laskee prosenttilukuina työperäisen maahanmuuton osuuden kaikesta maahanmuutosta, niin kymmenettuhannet ukrainalaiset muuttavat sitä prosenttia varsin paljon.
No etkö voi tuosta vetää yhtään mitään yhteläisyysmerkkejä esim. siihen, että mitkä noista tulijajoukoista on esim. toimeentulotuen saajien joukoissa siellä lähellä 50%:ia.

Toki tietty oikeamielinen vasemmistolainen ratkaisu olisi lopettaa moinen tilastokikkailu ja laskea ihmiset Kelan ja Migrin tilastoissa vaan "ihmisiksi" niin sitten oltais turvassa ikäviltä faktoilta ja ongelma olisi lakaistu pois silmistä ja mielistä.
 
Katsaus Migrin tilastoihin Euroopan ulkopuolelta Suomeen suuntautuvasta maahanmuutosta aikavälillä 2015-2024.

Datana Migrin kuukausittaiset tilastot myönnetyistä ensimmäisistä oleskeluluvista ja myönnetyistä kansainvälisen suojelun paikoista.

Alla maahanmuutto tulosyiden perusteella:
Maahanmuutto Euroopan ulkopuolelta 2015-2024 syyt.png


Ja alla maahantulijat kansalaisuuksittain kaiken kaikkiaan ja kahdessa eri kategoriassa eli oleskeluluvat ja kansainvälinen suojelu:
Maahanmuutto Euroopan ulkopuolelta 2015-2024 kansalaisuus.png


@ExtraEvil6666 on teknisesti oikeassa siinä, että KV-suojelun välitön osuus oli vuonna 2024 3,6% kaikista Euroopan ulkopuolelta tulevaa maahanmuuttoa koskevista myönteisistä päätöksistä, mutta isossa kuvassa sen merkityksellisyys on hyvin, hyvin vähäinen.

Se oikea kysymys on, että kuinka iso osa viimeisen 10v aikana tulleista n. 318.000 henkilöstä on Suomen julkisen talouden näkökulmasta hyödyllisiä tulijoita. Tai sitä ennen tulleista. Tai 2025 ja sen jälkeen tulevista.

FWIW viimeisen 10v aikana tulleista n. 30,6% oli työperäisiä. 2024 työperäisten osuus oli 25,4% eli pitkän ajan keskiarvoa pienempi.

ETA:
Lienee sanomattakin selvää, mutta Eurooppa on tässä asiayhteydessä EU-jäsenvaltiot & EU:hun kuulumattomat pohjoismaat & Sveitsi ja Liechtenstein
Mitä me ollaan saatu noista 318 000 tulijasta? Miinuspuolella lisääntynyt yhteiskunnan tukien kuppaus, seksuaalirikokset, yleisen turvallisuuden heikentyminen, koulujen tason lasku. Ei näitä korvaa mikään määrä kunnollisia maahanmuuttajia.
 
Mitä me ollaan saatu noista 318 000 tulijasta? Miinuspuolella lisääntynyt yhteiskunnan tukien kuppaus, seksuaalirikokset, yleisen turvallisuuden heikentyminen, koulujen tason lasku. Ei näitä korvaa mikään määrä kunnollisia maahanmuuttajia.
Jotkut sai virkoja maahanmuuttokoordinaattorina, tulkkien paikat lisääntyi, jotkut sai halpatyövoimaa siivousfirmaan. Wolt kukoistaa ja rummut pärisee kivasti kulttuuritaloilla ja itiksessä on kiva värinä. Tälle ei voi laskea mielestäni hintalappua.
 
No etkö voi tuosta vetää yhtään mitään yhteläisyysmerkkejä esim. siihen, että mitkä noista tulijajoukoista on esim. toimeentulotuen saajien joukoissa siellä lähellä 50%:ia.

Toki tietty oikeamielinen vasemmistolainen ratkaisu olisi lopettaa moinen tilastokikkailu ja laskea ihmiset Kelan ja Migrin tilastoissa vaan "ihmisiksi" niin sitten oltais turvassa ikäviltä faktoilta ja ongelma olisi lakaistu pois silmistä ja mielistä.

Niin, mitkä noista Suomeen töihin ja opiskelemaan tulevista ryhmistä olivat toimeentulotuen saajien osalta siellä 50% ryhmässä? Ukrainalaisia lukuunottamatta.
 
Niin, mitkä noista Suomeen töihin ja opiskelemaan tulevista ryhmistä olivat toimeentulotuen saajien osalta siellä 50% ryhmässä? Ukrainalaisia lukuunottamatta.
1758098718134.png

1758098820505.png

Ei tämä nyt niin vaikeaa ole

Lisäksi Venäjä, Turkki jne on vähän kyseenalaisia ja väittäisiä, ettei ole vastaanottavaa valtiota kohtaa erityisen hyödyllistä maahanmuuttoa.

Ja nyt jätän ikkunan auki "puhuinkin opiskelijoista"-kortille. Aloitetaan ongelman purkaminen kuitenki sieltä, missä on räikein ja suurin epäkohta.
 
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Taas on verorahat hyvässä käytössä, 16000€ kuukaudessa per partalapsi.

On kyllä niin naurettavia summia että oksat pois. Miettikääpäs kuinka montaa nuorta passataan kuukaudessa 16000 eurolla. Harvassa ovat ne vanhemmat joilta tuollaiset pätäkät löytyy laittaa jälkikasvuun kuukausittain.
 
1758098718134.png

1758098820505.png

Ei tämä nyt niin vaikeaa ole

Lisäksi Venäjä, Turkki jne on vähän kyseenalaisia ja väittäisiä, ettei ole vastaanottavaa valtiota kohtaa erityisen hyödyllistä maahanmuuttoa.

Ja nyt jätän ikkunan auki "puhuinkin opiskelijoista"-kortille. Aloitetaan ongelman purkaminen kuitenki sieltä, missä on räikein ja suurin epäkohta.

Aivan, kv. suojelun suurimmat ryhmät näkyvät toimeentulotilastoissa. Joka on aika ymmärrettävää, kun eihän näitä ryhmiä ole työllistymisperusteella valittu tai vaadittu toimeentuloa omillaan, kuten juuri opiskelijoilta.

Sensijaan työn ja opiskelun perusteella tulevissa ryhmissä tilanne on aika toisenlainen, kuten voit itsekin tuosta havaita.
 
Onko sinulla arvioita siitä, kuinka moni on hyödyllisiä ja mihin se perustuu?

Ei ole. Mutta sen tiedän, että Suomessa ulkomaalaistaustaisten määrä on tällä vuosituhannella kasvanut n. 511.000 henkilöllä ja samaan aikaan julkisyhteisöjen EDP-velka on kasvanut 62 miljardista eurosta 227 miljardiin euroon ja velan suhde BKT:hen muuttunut 45 %:sta 82 %:iin. Luvuista ja niiden muutoksista voi joko vetää johtopäätöksiä tai sitten ei.

Suorempia johtopäätöksiä voi tehdä ulkomaalaistaustaisten/vieraskielisten työllisyysasteesta, suhteellisesta osuudesta toimeentulotuen saajissa ja niin edelleen.

Yhden hyödyllisen tulijan on oltava todella, todella hyödyllinen, jos samalla ovenavauksella tulee yksi tai useampi yhteiskunnan elätettävä.

Tosin sitten muuten vuoden 2015 alusta vuoden 2019 loppuun maahan tuli 45 138 henkilöä työn perusteella ja vuodesta 2020 vuoden alusta vuoden 2024 loppuun 78 225. Eli absoluuttisina lukuina se on kasvanut selvästi.

Ei tullut, luvuissasi on mukana kielteisetkin päätökset. Absoluuttisten lukujen muutosta tärkeämpää on tasapaino hyödyllisten ja yhteiskunnan elätettävien välillä.
Työperusteisen myöntävän päätöksen saanut ei automaattisesti ole julkisen talouden näkökulmasta hyödyllinen tulija, opiskelijoista tai etenkään perheperusteisista puhumattakaan.

Ehkä kannattaa myös vuodesta 2022 eteenpäin ottaa huomioon, että jos laskee prosenttilukuina työperäisen maahanmuuton osuuden kaikesta maahanmuutosta, niin kymmenettuhannet ukrainalaiset muuttavat sitä prosenttia varsin paljon.

Luvuissa ei tietenkään ole mukana Ukrainasta tilapäisen suojelun kautta tulleet.
 
Turvapaikkashoppailijan valitusvirsi:
Rikkauttahan näiden piti tuottaa Suomelle? :hmm:
Ei muuta kuin demarit valtaan, niin hommat hoituu:
– Kun tulin kymmenen vuotta sitten, tämä oli maailman paras paikka. Kela, kaikki toimi hyvin. Sitten tuli korona ja kaikki on mennyt huonoksi, maahanmuuttaja kertoo IS:lle. Hän syyttää asioiden ”huonommaksi menemisestä” oikeistohallitusta. Maahanmuuttaja syyttää hallitusta rasistiseksi.
– Aiemmin täällä oli sosialidemokraatit, kaikki oli ihan hyvin. Nyt on tämä oikeistolainen hallitus, joka vaikeuttaa meidän arkeamme, toinen maahanmuuttaja kommentoi.

Alkuperäisessä IS:n jutussa pääsee ääneen Mohammed:
Mohammed puolestaan kertoo työskennelleensä muun muassa siivoajana Jumbon kauppakeskuksessa. Hän kertoo saaneensa työtä suhteellisen helposti. Hänen työuransa kuitenkin loppui viime vuonna yrityksessä, koska hän ei saanut kolmen kuukauden lomaa, jotta voisi vierailla kotimaassaan Afrikassa. Vapaata ei työnantajalta herunut.
– Minä lopetin, koska ei ollut joustavuutta.
 
Ei ole. Mutta sen tiedän, että Suomessa ulkomaalaistaustaisten määrä on tällä vuosituhannella kasvanut n. 511.000 henkilöllä ja samaan aikaan julkisyhteisöjen EDP-velka on kasvanut 62 miljardista eurosta 227 miljardiin euroon ja velan suhde BKT:hen muuttunut 45 %:sta 82 %:iin. Luvuista ja niiden muutoksista voi joko vetää johtopäätöksiä tai sitten ei.

Suorempia johtopäätöksiä voi tehdä ulkomaalaistaustaisten/vieraskielisten työllisyysasteesta, suhteellisesta osuudesta toimeentulotuen saajissa ja niin edelleen.

Yhden hyödyllisen tulijan on oltava todella, todella hyödyllinen, jos samalla ovenavauksella tulee yksi tai useampi yhteiskunnan elätettävä.

Tosin sitten, jos on rehellinen ja katsoo väestön demografian kehitystä sekä sosiaalikulujen kasvua ja missä se kasvu tapahtuu, voi aika hyvin vetää johtopäätökset, koska suurin osa kulujen kasvusta on ikääntymiseen liittyvää.

Sehän se onkin jännä, että työhln tuleva maahanmuuttaja on elinkaarikustannusten osalta hyödyllinen jo aika pienellä palkalla, koska suuret kulut, jotka suomalaisen osalta ovat toteutuneet, eivät tietysri maahanmuuttajan osalta ole toteutuneet Suomessa.


Ei tullut, luvuissasi on mukana kielteisetkin päätökset. Absoluuttisten lukujen muutosta tärkeämpää on tasapaino hyödyllisten ja yhteiskunnan elätettävien välillä.
Työperusteisen myöntävän päätöksen saanut ei automaattisesti ole julkisen talouden näkökulmasta hyödyllinen tulija, opiskelijoista tai etenkään perheperusteisista puhumattakaan.

Totta, mutta se ei muuta sitä, että absoluuttisina lukuina työperäinen maahanmuutto on ollut suurempaa viimeisen viiden vuoden aikana kuin sitä edeltävien viiden vuodenaikana. 35 105 myönteistä päätöstä 1.1.2015- 31.12.2019. 62 201 myönteistä päätöstä 1.1.2020 - 31.12.2024.



Luvuissa ei tietenkään ole mukana Ukrainasta tilapäisen suojelun kautta tulleet.

2015-2019 työperäisen maahanmuuton osuus oli siis 27,3%

2020-2024, se oli 32,9%

Eli myös osuus on kasvanut.
 
Tosin sitten, jos on rehellinen ja katsoo väestön demografian kehitystä sekä sosiaalikulujen kasvua ja missä se kasvu tapahtuu, voi aika hyvin vetää johtopäätökset, koska suurin osa kulujen kasvusta on ikääntymiseen liittyvää.

Laitapas lähteet, luvut ja data vielä, kiitos (mielellään jostain maksuttomasta julkisesta lähteestä).

Sehän se onkin jännä, että työhln tuleva maahanmuuttaja on elinkaarikustannusten osalta hyödyllinen jo aika pienellä palkalla, koska suuret kulut, jotka suomalaisen osalta ovat toteutuneet, eivät tietysri maahanmuuttajan osalta ole toteutuneet Suomessa.

Riippuu monesta tekijästä, mutta hyödylliset tulijat ovat totta kai tervetulleita myös (valtaosan) maahanmuuttoon kriittisemmin suhtautuvien puolesta. Työperäinen maahanmuutto on lähtökohtaisesti kannatettavaa, jos/kun se ei heikennä Suomessa jo valmiiksi olevan työvoiman työllistymistä ja/tai julkista taloutta.

Totta, mutta se ei muuta sitä, että absoluuttisina lukuina työperäinen maahanmuutto on ollut suurempaa viimeisen viiden vuoden aikana kuin sitä edeltävien viiden vuodenaikana. 35 105 myönteistä päätöstä 1.1.2015- 31.12.2019. 62 201 myönteistä päätöstä 1.1.2020 - 31.12.2024.

2015-2019 työperäisen maahanmuuton osuus oli siis 27,3%

2020-2024, se oli 32,9%

Eli myös osuus on kasvanut.

Jos tarkastellaan dataa 5 vuoden pökäleissä, niin kyllä. Opiskeluperusteiset ja erityisesti perheperusteiset tulijamäärät ovat myös kasvaneet, sekä absoluuttisesti että suhteellisesti. Näiden ryhmien hyödyllisyys on luonnollisesti vielä huomattavasti enemmän kysymysmerkki kuin työperusteisten hyödyllisyys.
 
Turvapaikkashoppailijan valitusvirsi:
Rikkauttahan näiden piti tuottaa Suomelle? :hmm:
Voisiko joku ajaa yksinkertaisesti koko pakolaissopimuksen irtisanomista, Suomihan on suvereeni valtio ja voi tuon tehdä. Tai edes alkaa jotenkin tiukemmin tulkitsemaan tuota... EU:ssakin pelleillään jollain ihan lillukanvarsilla sen sijaan että mietittäisiin tämä koko järjestelmän alasajoa. Mikäänhän ei estä valtioita sinänsä myöntämästä jotain omaa tilapäistä oleskelulupaa jos on tarve ilman että tarvii haalia koko maailma. EU:ssa vielä uhotaan jostain taistelusta Venäjää vastaan ja Euroopan muuttamisesta linnoitukseksi, mikä on sellainen linnoitus johon jokainen vain kävelee sisään? Persutkin ovat olleet aika kesyjä viime ajat, jotain pientä räksytystä...

KELA toimi hyvin.. Juuri niin, elämä oli helppoa kun rahaa tipahti tilille, ei taida isossa osassa maailmaa toimia näin.
 
Laitapas lähteet, luvut ja data vielä, kiitos (mielellään jostain maksuttomasta julkisesta lähteestä).

Thl:n sosiaaliturvan menot ja rahoitus on tässä se oleellinen julkaisu.

sosiaaliturvan.png





Riippuu monesta tekijästä, mutta hyödylliset tulijat ovat totta kai tervetulleita myös (valtaosan) maahanmuuttoon kriittisemmin suhtautuvien puolesta. Työperäinen maahanmuutto on lähtökohtaisesti kannatettavaa, jos/kun se ei heikennä Suomessa jo valmiiksi olevan työvoiman työllistymistä ja/tai julkista taloutta.

Toki riippuu myös esimerkiksi sattumasta. Mutta koska lapsuuden ja nuoruuden kulut eivät ole syntyneet Suomessa, kannattavuus koko elinkaaren aikana on parempi kuin suomalaisella (toki olettaen, että pysyy työssä).


Jos tarkastellaan dataa 5 vuoden pökäleissä, niin kyllä. Opiskeluperusteiset ja erityisesti perheperusteiset tulijamäärät ovat myös kasvaneet, sekä absoluuttisesti että suhteellisesti. Näiden ryhmien hyödyllisyys on luonnollisesti vielä huomattavasti enemmän kysymysmerkki kuin työperusteisten hyödyllisyys.

Toki opiskelijoiden kohdalla vaatimus toimeentulosta koskee myös perheenjäseniä. Samoin tulovaatimukset ovat kovempia, jos tuo perheenjäseniä Suomeen työluvalla.
 
Onko sinulla arvioita siitä, kuinka moni on hyödyllisiä ja mihin se perustuu?
Jos tietyt kansalaisuudet erottuu muista selkeästi mm. rikollisuudessa, tukien saajissa ja työttömyydessä, niin kysymys edelleen kuuluu, pitäisikö asialle tehdä jotain? Kotoutuminen ja kotouttaminen on selkeästi epäonnistunut heidän kohdalla, niin pitääkö meidän nyt vain jatkaa samaan malliin ja nostaa kädet ilmaan, "ei voi mitään, elämä on". "Ei olla kotoutettu tarpeeksi" tai muut fraasit ovat siinä mielessä kehnoja, että tämä täysin sama ongelma esiintyy myös monessa muussa Euroopan maassa.

Koska nostat näitä opiskelijoita jatkuvasti jalustalle, niin sivu tai pari sitten tätäkin asiaa on käsitelty. Koulutushuijaus, kunnat ja tietyt järjestöt hyötyvät siitä taloudellisesti ja myös osa opiskelijoista. Yhä useampi ulkomainen opiskelija tarvitsee toimeentulotukea Suomessa, ruoka-avun piiriin kuuluu yhä enemmän ulkomaisia opiskelijoita, sekä muita epäsuoria kustannuksia. Toisinaan nämä opiskelijat asetetaan ihan mahdottomaan tilanteeseen, he velkaantuvat kohtuuttomasti ja palaavat kohtuuttomien velkojen kanssa kotimaahansa. Tämä on edellisen hallituksen kädenjälki, he loivat tämän tilanteen helpottamalla opiskelijana tulemista, mm. ulkomaisten opiskelijoiden ei tarvitse enää ensimmäisen opintovuotensa jälkeen todistaa riittävää toimeentuloaan. Korkeakoulututkintoa suorittavien opiskelijoiden oleskelulupa muuttui tilapäisestä jatkuvaksi, tämä oleskelulupa ulotettiin myös heidän perheenjäseniinsä.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
287 154
Viestejä
4 924 210
Jäsenet
79 324
Uusin jäsen
Ashish1212

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom