Nostan tämän AI aiheen (taas?) esille. Jos lainaan tekstiä jostain kirjasta / lehdestä / julkaisusta / nettisaitilta, se on ihan OK. Mutta jos lainaan AI:n tuottamaa tekstiä ( joka perustuu em. lähteeseen ) se ei ole OK. Lainaukset molemmissa tapauksissa oli tukemaaan itse kirjoittamaani viestiäni. Mielestäni tässä ei ole mitään järkeä.
Virhe oli varmaan mainita reilusti lainauksessa että se on AI tuottamaa. Jos en olisi maininnut sitä ja olisin vielä jättänyt lainausmerkit pois, kukaan ei olisi kiinnittänyt siihen huomiota. Ai tekemä summaus aiheesta antoi varmasti enemmän sisältöä aiheeseen, kuin se, että jos olisin itse laittanut sinne pari lyhyttä lausetta vastaväitteeksi. AI siis rikastutti keskustelua.
Pitäisikö foorumilla hieman harkita tuota tiukkaa AI linjanvetoa ?
AI tuli, oliko foorumi valmis siihen ? Ei ollut.
Klassinen uhka vai mahdollisuus kysymys. Itse näkisin, että se on mahdollisuus oikein käytettynä.
Mistähän tämä tiukka AI linja on saanut alkunsa ?
AI:lla tuotetuissa jutuissa on se paha ja siis todella paha vika, että AI saattaa houria ihan, mitä sattuu.. Mitä itse olen katsonut kun olen googlella hakenut välillä apuja elektroniikan huollon kanssa toisinaan, niin:
Suurinpiirtein:
-1/4 tapauksista AI:n mielipiteesta on vähintään jotain hyötyä ja ei tarvitse lisägoogletella.
-1/4 tapauksista AI voi esittää jotain ja siellä on esim linkki johonkin hyödylliseen.
-1/4 Ei pidä paikkaansa tai ei liity asiaan.
-1/4 AI esittää vakuuttavanoloisen mielipiteen, joka on täyttä paskaa ja hukkaa aikaa, jos ei tajua heti, jotta "ei noin, ei todellakaan noin."
-> Siksi jos ei itse tiedä, niin on tietysti OK kysyä joltain AI:ltä, sehän on vähän, kuin hakukone.
->MUTTA jos ei itse tiedä asiasta, niin ei sitä pidä mennä muille jauhamaan missään, koska se voi avan hyvin olla täyttä tuubaa ja aiheuttaa jopa vaaratilanteen.
Eli jos tietää asian, ei tarvitse AI:tä. Jos taas ei tiedä, niin AI:n antamalla neuvolla voi tyriä huomattavankin pahasti. Se kun sanoo, että tämä menee näin... ja saattaa olla hyvin ja jopa vaarallisesti pielessä.
AI on ok työkalu moniinkin hommiin, mutta jos antaa sen johtaa, niin helposti reisille menee ja pahasti, jossain vaiheessa..
Eli linjan on syytä olla tiukka AI:n huomattavan epäluotettavuuden takia..