Keskustelua yliskaalaustekniikoista ja frame generaatiosta Nvidia Dlss, Amd Fsr, Intel Xess, Lossless Scaling

Videoitakin tuolla jotkut skaalaa, ilmeisesti vanhempia piirrettyjä ja animea parantelevat, elokuviakin. Ohjelmassa on erilaisia filttereitä, en ole tutustunut niihin enempää. Tosin leffoihin varmaan outo, jos skaalattu fps (liian) korkea kun se saippua-efekti ei kyllä sovi ollenkaan cinematic-kokemukseen. Tai noh, mielipiteitähän nämä ja jokainen tavallaan.
 
Videoita jos meinaa skaalailla/parannella niin topaz video ai on kova.... maksaa kyllä ja hidas, mutta tekee upeaa jälkeä jopa vhs-materiaalista. dlss4 ja mfg on priimaa mitä niitä testannut 5090:lla. rtx super resolutionhan sai ihan hiljattain melko kovan parannuksen.
 
Onko muilla samaa ongelmaa vai teenkö jotain väärin? Minun käsiitääksen warzone ja last of us part1 pitäisi toimia tuolla fsr4 jos pelin asetuksista on kytkenyt fsr3.1 päälle mutta minulla se vaan näyttää keltaista huutomerkkiä ja lukee että fsr4 ei voida käyttää miksi vaikka olevinaan kaikki fsr3.1 ym on pelin sisällä päällä. Käsiittääkseni tossa pitäs olla vihreä v jos kaikki toimisi oikein. Kyse siis AMD radeon 9070xt PURE. Ei sillä etteikö peli pyörisi ilmankin fsr koska 2k reso mut haluisin silti tietää miksi en saa sitä toimimaan oikein.

last of us.png
 
Onko muilla samaa ongelmaa vai teenkö jotain väärin? Minun käsiitääksen warzone ja last of us part1 pitäisi toimia tuolla fsr4 jos pelin asetuksista on kytkenyt fsr3.1 päälle mutta minulla se vaan näyttää keltaista huutomerkkiä ja lukee että fsr4 ei voida käyttää miksi vaikka olevinaan kaikki fsr3.1 ym on pelin sisällä päällä. Käsiittääkseni tossa pitäs olla vihreä v jos kaikki toimisi oikein. Kyse siis AMD radeon 9070xt PURE. Ei sillä etteikö peli pyörisi ilmankin fsr koska 2k reso mut haluisin silti tietää miksi en saa sitä toimimaan oikein.

last of us.png
Googlella tuli tällainen vastaan, eli et ihan ainut ole, mutta ei vaikuta myöskään mitenkään yleiselle ongelmalle
 
Onko muilla samaa ongelmaa vai teenkö jotain väärin? Minun käsiitääksen warzone ja last of us part1 pitäisi toimia tuolla fsr4 jos pelin asetuksista on kytkenyt fsr3.1 päälle mutta minulla se vaan näyttää keltaista huutomerkkiä ja lukee että fsr4 ei voida käyttää miksi vaikka olevinaan kaikki fsr3.1 ym on pelin sisällä päällä. Käsiittääkseni tossa pitäs olla vihreä v jos kaikki toimisi oikein. Kyse siis AMD radeon 9070xt PURE. Ei sillä etteikö peli pyörisi ilmankin fsr koska 2k reso mut haluisin silti tietää miksi en saa sitä toimimaan oikein.

last of us.png
Kaotikan linkkaamassa keskustelussa oli saatu toimimaan niin, että safe-modessa putsattu ajurit pois, uusi käynnistys ja ajurit normaalissa tilassa takaisin.
 
Googlella tuli tällainen vastaan, eli et ihan ainut ole, mutta ei vaikuta myöskään mitenkään yleiselle ongelmalle
Joo kokeilin tuotakin vielä 2 kertaan mut ongelma ei hävinny minnekkään edelleen keltasta huutomerkkiä näyttää ja lukee vaan että varmistathan että pelistä on fsr 3.1 päällä. Ja vaikka se on pelin sisäsistä asetuksista päällä niin ei vaan toimi. No täytyy porskuttaa raalla voimalla. :D
 
Lies of P sai DLC-päivityksen myötä tuen FSR 3:lle, sis. FG (näin ainakin oletan, en selannut patch noteja läpi) ja tämän myötä merkittävän lisän suorituskykyyn. Tässä kohtaa vähän mutuilen kun en muista tarkkaan millä asetuksilla ja skaalaimella tämän alun perin pelasin läpi, mutta FSR 2 oli paikoitellen varsin karsea suttuisuutensa takia. Välittömiä heikkouksia ei FSR 3:n kanssa pistä silmään ja FPS:n väittäisin olevan ehkä 30-40% parempi kuin aiemmin. Nyt 6800 XT jaksaa 4K FSR Q High 105-125 FPS paremmalla kuvanlaadulla, siinä missä aiemmin taidettiin jäädä reilusti alle 100 FPS. Quality vs Native tuo jotain +50-60%.

Ei mainintaa virallisesta FSR 4 -tuesta, mutta kertokaa ihmeessä miltä näyttää jos tuon saa Optiscalerin kautta toimimaan. DLSS:ää testailen huomenna toisella kokoonpanolla.

Lies-of-P-7-6-2025-18-01-28.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Lies of P sai DLC-päivityksen myötä tuen FSR 3:lle, sis. FG (näin ainakin oletan, en selannut patch noteja läpi) ja tämän myötä merkittävän lisän suorituskykyyn. Tässä kohtaa vähän mutuilen kun en muista tarkkaan millä asetuksilla ja skaalaimella tämän alun perin pelasin läpi, mutta FSR 2 oli paikoitellen varsin karsea suttuisuutensa takia. Välittömiä heikkouksia ei FSR 3:n kanssa pistä silmään ja FPS:n väittäisin olevan ehkä 30-40% parempi kuin aiemmin. Nyt 6800 XT jaksaa 4K FSR Q High 105-125 FPS paremmalla kuvanlaadulla, siinä missä aiemmin taidettiin jäädä reilusti alle 100 FPS. Quality vs Native tuo jotain +50-60%.

Ei mainintaa virallisesta FSR 4 -tuesta, mutta kertokaa ihmeessä miltä näyttää jos tuon saa Optiscalerin kautta toimimaan. DLSS:ää testailen huomenna toisella kokoonpanolla.
On kyllä naurettavaa toimintaa… Ei varmasti olisi ollut iso homma päivittää peliin suoraan FSR4..
 
fsr4 taitaa toimia vain rdna4:ssa. FSR3:en parempi valinta isoimmalle osalle amd:n omistajista. Markkinaosuus jyrää jos ei amd laita sponssirahaa kirjekuoreen.
 
fsr4 taitaa toimia vain rdna4:ssa. FSR3:en parempi valinta isoimmalle osalle amd:n omistajista. Markkinaosuus jyrää jos ei amd laita sponssirahaa kirjekuoreen.
Lähinnä se kuinka pieni homma olisi ollut lisätä myös se FSR4 samalla kun lisättiin FSR3.
 
On kyllä naurettavaa toimintaa… Ei varmasti olisi ollut iso homma päivittää peliin suoraan FSR4..
Olisi se ainakin jonkin verran isompi ollut, koska olisi pitänyt vaihtaa vanhasta mallista FSR 3.1.x:n DLL-malliin
fsr4 taitaa toimia vain rdna4:ssa. FSR3:en parempi valinta isoimmalle osalle amd:n omistajista. Markkinaosuus jyrää jos ei amd laita sponssirahaa kirjekuoreen.
FSR4-tuki tarkoittaa käytännössä FSR 3.1.X -tukea, jonka lisäksi AMDn kanssa on varmistettu että FSR4 toimii niin kuin pitää, jonka myötä ajurit voi käskeä vaihtamaan FSR4:n kirjastoihin.
 
Lähinnä se kuinka pieni homma olisi ollut lisätä myös se FSR4 samalla kun lisättiin FSR3.
Tällähetkellä ei mitenkään mahdollista pelinkehittäjälle. Koska FSR4 SDK:ta ei ole julkaistu niin sitä ei voi peliin implementoida. SDK:n julkaisu on luvattu jälkimmäiselle puoliskolle tätä vuotta. AMD yhteistyöpeleihin voi saada natiivin FSR4 tuen, kaikissa muissa mennään niin että peli tukee "vain" 3.1 ja ajureilla voi vaihtaa dll:n fsr4:seen jahka peli päätyy AMD:n whitelistille.

Tuon pelin patch notesissa steamissä lukee näin:
AMD FSR 3.1 is now supported in the Windows version of Lies of P.
AMD FSR 3.1 settings can be adjusted in \[Settings → Graphics → AMD FidelityFX Super Resolution 3].

Eli enään kiinni AMD:sta. Btw, peli näytti olevan Optiscalerin FSR4-yhteensopivuus listalla(DLSS input) ilman mainintoja eli pitäisi vaan toimia. Jos ei jaksa odotella ajuripäivitystä.
 
Lies of P sai DLC-päivityksen myötä tuen FSR 3:lle, sis. FG (näin ainakin oletan, en selannut patch noteja läpi) ja tämän myötä merkittävän lisän suorituskykyyn. Tässä kohtaa vähän mutuilen kun en muista tarkkaan millä asetuksilla ja skaalaimella tämän alun perin pelasin läpi, mutta FSR 2 oli paikoitellen varsin karsea suttuisuutensa takia. Välittömiä heikkouksia ei FSR 3:n kanssa pistä silmään ja FPS:n väittäisin olevan ehkä 30-40% parempi kuin aiemmin. Nyt 6800 XT jaksaa 4K FSR Q High 105-125 FPS paremmalla kuvanlaadulla, siinä missä aiemmin taidettiin jäädä reilusti alle 100 FPS. Quality vs Native tuo jotain +50-60%.

Ei mainintaa virallisesta FSR 4 -tuesta, mutta kertokaa ihmeessä miltä näyttää jos tuon saa Optiscalerin kautta toimimaan. DLSS:ää testailen huomenna toisella kokoonpanolla.

Lies-of-P-7-6-2025-18-01-28.jpg
Erikoisesti FSR 3 Native on tässä pelissä olemassa, mutta DLAA ei löydy, mikä on vähän harmi. AMD-sponsoroitu ja laittaa Nvidian näyttikselläkin oletuksena FSR:n päälle. :D
 
Mun mielestä on vähän huono että samaan ketjuun ollaan laitettu niin yliskaalaukset kuin frame gen tekniikat.


Itse nyt ekaa kertaa pääsin kokeilemaan aitoa frame geniä, sekä 2x että 4x. Aiemmin olin kokeillut Starfieldissä sen FSR pohjaista frame geniä, mutta FSR aiheutti pelissä kaatumista niin en kauheasti pystynyt sitä kokeilemaan. Ja peli oli rankasti CPU rajoitettu mitä enemmän rakensin outposteja, joten se 2x oli enemmän 1,4x.

Olin ollut käsityksessä, että esim. 4x toteutetaan niin siihen pohjalle otetaan ne "natiivit" ruudut. Jolloin tyypillisellä 144 näytöllä pohja FPS olisi vain 144/4. Ja että näin tuo olisi käyttökelpoinen lähinnä >200 Hz näytöillä ja siten useimmilla 4k näytöillä ei. Siis käyttäessä vsync. Mutta näin ei olekaan, tuota frame geniä käyttämällä vsync menee pois päältä. Ainakin Doom The Dark Ages pelissä.


Yritin tutkailla 0x, 2x ja 4x tiloja. 0x FPS oli niillä asetuksilla jotain 80, ei havainnut noista 2x ja 4x mitään eroa. Ylipäätään mietityttää että voiko edes teoriassa tuosta olla mitään hyötyä. Eikö noiden hyöty kokonaan lakkaa sen FPS yli, mikä menee yli näytön kyvyn piirtää? Eli lähinnä 2x voisi toimia ellei FPS ole todella surkea.

Jos jollain on vinkkejä missä/miten tuon hyödyt tai haitat näkyy tuossa Doomissa niin vähän voisi kiinnostaa? Kun ei tuosta näytä olevan haittaa niin taidan jatkaa 2x asetuksella.
 
Mun mielestä on vähän huono että samaan ketjuun ollaan laitettu niin yliskaalaukset kuin frame gen tekniikat.


Itse nyt ekaa kertaa pääsin kokeilemaan aitoa frame geniä, sekä 2x että 4x. Aiemmin olin kokeillut Starfieldissä sen FSR pohjaista frame geniä, mutta FSR aiheutti pelissä kaatumista niin en kauheasti pystynyt sitä kokeilemaan. Ja peli oli rankasti CPU rajoitettu mitä enemmän rakensin outposteja, joten se 2x oli enemmän 1,4x.

Olin ollut käsityksessä, että esim. 4x toteutetaan niin siihen pohjalle otetaan ne "natiivit" ruudut. Jolloin tyypillisellä 144 näytöllä pohja FPS olisi vain 144/4. Ja että näin tuo olisi käyttökelpoinen lähinnä >200 Hz näytöillä ja siten useimmilla 4k näytöillä ei. Siis käyttäessä vsync. Mutta näin ei olekaan, tuota frame geniä käyttämällä vsync menee pois päältä. Ainakin Doom The Dark Ages pelissä.


Yritin tutkailla 0x, 2x ja 4x tiloja. 0x FPS oli niillä asetuksilla jotain 80, ei havainnut noista 2x ja 4x mitään eroa. Ylipäätään mietityttää että voiko edes teoriassa tuosta olla mitään hyötyä. Eikö noiden hyöty kokonaan lakkaa sen FPS yli, mikä menee yli näytön kyvyn piirtää? Eli lähinnä 2x voisi toimia ellei FPS ole todella surkea.

Jos jollain on vinkkejä missä/miten tuon hyödyt tai haitat näkyy tuossa Doomissa niin vähän voisi kiinnostaa? Kun ei tuosta näytä olevan haittaa niin taidan jatkaa 2x asetuksella.
Kun kytket framegenin päälle niin se pelin vsync pitääkin kytkeä pois koska vsync menee ajuritasolla päälle. Jos ei mene niin nvidia control panelista pitää vsync laittaa päälle että framegen toimii oikein. Sen jälkeen fps rajoitetaan alle monitorin virkistyksen.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
280 165
Viestejä
4 819 294
Jäsenet
78 042
Uusin jäsen
Sumppi80

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom